تاریخ انتشار: ۲۲:۲۶ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲

کسادی رستوران‏‏‌ها با تورم خوراکی‏‏‌ها

تورم در دو بخش هتل و رستوران ۸۵‌درصد است و پس از آن خوراکی‌‌‌ها با ۵/ ۷۸‌درصد در رتبه بعدی قرار می‌‌‌گیرند، البته تورم تنها به این بخش‌‌‌ها خلاصه نمی‌شود، ‌‌‌ سایر موارد نیز افزایش قیمت‌های قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند که باعث شده برخی موارد از سبد خانوار حذف شود که نمونه آن رفتن به رستوران برای برخی از طبقات اجتماعی است. کاهش مراجعه به رستوران‌‌‌ها باعث شد در روزهای اخیر یکی از فعالان این حوزه با اشاره به ورشکستگی ۵۵‌درصد رستوران‌ها از زمان کرونا اعلام کند که با بالا رفتن قیمت‌های مواد اولیه و اجاره‌‌‌ها و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم‌‌‌، شاهد تعطیلی بسیاری از رستوران‌‌‌ها خواهیم بود، این موضوع چه تاثیری بر صنعت گردشگری دارد و در عین حال ما در این بخش با چه کاستی‌‌‌هایی مواجهیم؟

تورم در ایران

اقتصاد۲۴- آرش نورآقایی، تورلیدر و کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه چنانچه کشوری بخواهد گردشگرپذیر شود باید علاوه بر داشتن هوای سالم، کنترل ترافیک، داشتن جاذبه‌های فراوان، تامین رفاه، امنیت و ایمنی توریست ها، از تنوع نیز برخوردار باشد، می‌گوید: این تنوع می‌تواند در بخش خوراک و نوشیدنی اتفاق بیفتد. از آن‌جاکه ما در ایران زندگی شبانه مشابه سایر کشور‌ها نداریم، صرف غذا در رستوران به همراه موسیقی می‌تواند به‌یک بخش جذاب در این حوزه تبدیل شود.

برای این موضوع ما نیاز به تنوع رستوران و خوراک در ایران داریم. او می‌افزاید: زمانی که به کشوری نظیر ایتالیا سفر می‌کنید می‌توانید در این کشور در رستوران‌های مختلف غذا‌های ژاپنی، هندی و... را امتحان کنید یا در استرالیا به رستوران‌های مکزیکی، لبنانی و ایتالیایی بروید.

این تنوع غذایی به‌ویژه غذا‌های ملل باید در کشور مدنظر قرار بگیرد. در چند سال گذشته البته رستوران‌هایی که برخی از این غذا‌ها را سرو می‌کنند افتتاح شده اند با این حال ما در حوزه غذا‌های آسیایی با کمبود مواجهیم و فقط چند سوشی بار داریم.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه اگر بخواهیم روی رستوران‌های با غذای ایرانی در تور‌های با گردشگر چینی تاکید داشته باشیم، دچار مشکل می‌شویم، اضافه می‌کند: باید بتوانیم میان رستوران‌هایی که غذای چینی سرو می‌کنند و رستوران‌هایی که غذای ایرانی دارند توازنی برقرار کنیم.

او درباره تاثیر تورم روی قیمت غذا‌های رستوران با تور‌های ورودی می‌گوید: با افزایش قیمت غذا، به تبع آن قیمت تور نیز افزایش یافته و با بالا رفتن هزینه پکیج ارائه شده توسط ما، ممکن است گردشگر سراغ انتخاب‌های دیگر برود. به گفته نورآقایی باید کیفیت، قیمت و تنوع به شکل بهینه باشد. او اضافه می‌کند: این موضوع برای گردشگران داخلی و ورودی صدق می‌کند، علاوه بر آن فارغ از سفر، افراد برای گذراندن اوقات فراغت خود به دنبال گزینه‌های مختلف هستند که رفتن به رستوران یکی از آن‌ها به شمار می‌آید.

محمد گائینی، راهنمای گردشگری و کارشناس توریسم نیز در این باره می‌گوید: قیمت رستوران و هتل تاثیر زیادی در گران شدن پکیج‌های گردشگری دارد. اگرچه این تاثیر روی توریست خارجی چندان بالا نیست و قیمت غذا مشابه استاندارد‌های جهانی است، اما در موضوع گردشگری داخلی تاثیر جدی دارد. او با اشاره به اینکه افزایش قیمت دراین بخش باعث می‌شود تور‌ها از حالت فول برد خارج شوند، اضافه می‌کند: در تور‌ها شاهدیم که تنها وعده صبحانه را تور متقبل می‌شود، زیرا اگر آژانس گردشگری بخواهد سه وعده غذایی و اقامت را در کنار هم در نظر بگیرد ناچار می‌شود قیمت تور خود را دو برابر کند.

به گفته گائینی تنوع غذایی نه‌تن‌ها در رستوران‌های تهران بلکه در شهر‌های بزرگ یا گردشگرپذیر مانند شیراز، اصفهان، قزوین و... بالا رفته است. او می‌افزاید: دراین شهرها، صاحبان رستوران سلیقه گردشگران را دریافته اند و غذا‌های محلی خودشان را سرو می‌کنند با این حال رستوران‌هایی که منوی متنوع تری دارند معمولا قیمت شان بالاتر است،، زیرا صاحب رستوران باید هزینه بالاتری برای آشپز، نگهداری و... بپردازد که همین موضوع هزینه هایش را بالا می‌برد.

او درباره افراد با سلایق غذایی خاص مانند گیاهخواران یا وگان‌ها نیز می‌گوید: در شهر‌های بزرگ شاهدیم که رستوران‌هایی مخصوص این افراد وجود دارد که باعث می‌شود آن‌ها بتوانند غذا‌های متنوع تری سفارش دهند، به عنوان مثال در شیراز یک رستوران چهار‌طبقه داریم که پوشش‌دهنده سلایق غذایی متعدد است.

این کارشناس توریسم درباره تهیه غذای چینی برای توریست‌های این کشور که به کشورمان سفر می‌کنند، می‌افزاید: گردشگران چینی برای ما یک چالش جدید خواهند بود. ما سه سال توریست چینی حتی در حوزه بازرگانی نداشتیم و همین باعث افت رستوران‌های چینی در کشورمان شد. حال با ورود تعداد زیادی توریست از این کشور مواجهیم که البته در عین چالش می‌تواند فرصتی برای کسانی باشد که می‌خواهند در این حوزه ورود پیدا کنند.

او با بیان اینکه در شهر‌های کوچک ما با چالش در زمینه غذای چینی مواجهیم که برای رضایت این گردشگران باید برنامه ریزی داشته باشیم، اضافه می‌کند: درباره گردشگران روس به واسطه اینکه گوشت یکی از مواد غذایی اصلی آنها‌ست مشکل زیادی نداریم و آن‌ها اغلب راضی به کشورشان برمی گردند در حالی که برای توریست‌های چینی سلایق مشترک غذایی اندک است.


بیشتر بخوانید: رکوردشکنی دولت رئیسی در نرخ تورم


درآمد انقباضی و ورشکستگی رستوران‌ها

مازیار حسام از مشاوران اتحادیه رستوران‌ها و سلف سرویس‌های تهران می‌گوید: تورم باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده و در کنار آن در‌آمد مردم هم شکل انقباضی به خود گرفته است، همین سبب می‌شود رستوران رفتن‌های مردم کاهش یابد. او در این باره که چرا ما با تورم بالا در هزینه غذا‌های رستوران مواجهیم، می‌افزاید: تورم، افزایش قیمت مواد غذایی را به همراه داشته ضمن اینکه هزینه‌های سربار نیز افزایش یافته، بنابراین اگر قیمت غذا را جمع هزینه سربار، قیمت مواد غذایی به علاوه ۲۰‌درصد سود بدانیم این افزایش قیمت مشخص خواهد شد.

حسام با اشاره به اینکه در سطح شهر تهران رستوران‌های باکیفیت وجود دارد که می‌تواند رضایت گردشگران را جلب کند، می‌گوید: باید راهنمایان گردشگری اطلاعات کافی نسبت به رستوران‌های موجود داشته باشند تا در مواقع خدمات دهی به توریست هایشان با مشکل مواجه نشوند.

گفته‌های این دو فعال حوزه توریسم نشان می‌دهد، تنوع و قیمت غذا تاثیر زیادی روی گردشگری خواهد داشت، در حالی که توریست‌های خارجی تنوع برایشان اهمیت دارد، گردشگران داخلی علاوه بر مشکل اول، با چالش دومی که همان قیمت غذا باشد نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. البته این موضوع و مشکل تنها منحصر به توریست‌ها نیست، آژانس‌های گردشگری فعال در دو حوزه نیز هنگام بستن پکیج سفر، با مشکل رسیدن به حداکثر رضایت مشتریان خود مواجهند.

آژانس‌های مرتبط با گردشگری ورودی نمی‌توانند تنوع غذایی را با توجه به امکانات شهر‌های مقصد فراهم کنند؛ نمونه آن‌ها خدمات دهی به توریست‌های چینی در شهر‌های فارغ از تهران است. این توریست‌ها می‌خواهند غذای ایرانی تنها بخشی محدود از منوی غذایی شان باشد، اما در واقعیت این امکان برایشان مهیا نیست.
آژانس‌هایی هم که در حوزه گردشگری داخلی کار می‌کنند با کم کردن خدمات غذا و تحمیل آن به گردشگر باعث می‌شوند در نهایت رضایت خاطر مدنظر مسافران کاهش یافته و آن‌ها به واسطه بالا رفتن هزینه‌ها کم‌تر مایل به سفر شوند.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ بازیگر پرحاشیه صداوسیما در نارمک رای داد

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

بهترین زمان تعویض شمع خودرو چه وقت است؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

فیلم/مسعود پزشکیان با خانواده اش به پای صندوق رای رفت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

توئیت عباس عبدی به لجبازی قالیباف و جلیلی

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/حمله تندرو‌ها به پزشکیان در حرم شاه عبدالعظیم و زمان اخذ رای

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/مقایسه آرای باطله در ۲ انتخابات اخیر ریاست جمهوری

اعلام قیمت جدید دام زنده در بازار

آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

قیمت جدید سیمان امروز ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

حذف کامل چک کاغذی تا ۳ سال دیگر

نگاه اقتصادی پزشکیان و جلیلی درباره تورم و FATF

ایده‌های اقتصادی سعید جلیلی و مسعود پزشکیان چیست؟

فیلم/ اعلام نحوه تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

فیلم/ برنامه پزشکیان در روز رای گیری چه بود؟

فیلم/ اولین پیام مسعود پزشکیان بعد از اعلام نتایج انتخابات

بازدید سرزدۀ مدیر‌عامل از مدیریت شعبه اصفهان بیمه سرمد

ستاره پرسپولیس از دسترس خارج شد!

ابهام بزرگ در نقل و انتقالات پرسپولیس

واکنش همتی به‌کاهش مشارکت مردم‌در انتخابات

پیشنهاد عطالله مهاجرانی به ستاد‌های انتخابات پزشکیان

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

پای بازار طلا با نتیجه انتخابات سست شد

با موپتا بروتش کوچک‌ترین خودرو آلمانی آشنا شوید + عکس

کشف پنج جسد در ارتفاعات روستای قزلجه رزن

رقص دلار با ساز انتخابات

قالیباف و همه رویا‌های ناکام او برای رسیدن به پاستور

بیانیه مهم و عجیب قالیباف پس از شکست در انتخابات

معرفی سامانه میلی؛ خرید و فروش طلا آب شده به صورت آنلاین

هشدار جدید درباره سویه جدید آبله میمونی

عکس / جمع شدن نامزد‌های پوششی‌ها در ستاد جلیلی

قیمت جدید میلگرد امروز ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

دیپلماسی ایران در قبال آب ارس چه باید باشد؟

گزارش بورس امروز شنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۳

سقف قرارداد پرسپولیس تبدیل به کف قرارداد شد!

فیلم/قد بهرام افشاری سوژه برنامه عادل شد

اعلام زمان تبلیغات مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

کاهش تولید و فروش خودرو ادامه دارد

عکس/ مقایسه درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ به تفکیک استان

پرسپولیس بیرانوند را محکوم می‌کند؟

هر آنچه باید از ین ژاپن بدانید | قیمت هر ین ۳۸۰۹۰ تومان شد

اعلام میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

ارسال نتایج نهایی انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ به شورای نگهبان

عکس/ رئیس اسبق صدا و سیما: ای کاش عبرت بگیریند‌

بهترین بونوس دلار برای شروع در بازار‌های مالی

نقش چاپ یووی در تبلیغات انتخاباتی

عکس / انتخابات و ۶۰ درصد نورچشمانی که رای ندادند

دو پیام جدی اکثریت خاموش و امید به اتحاد علیه سیاه چاله پایداری

اعلام آمار نهایی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

عکس/مقایسه مشارکت در استان‌ها با انتخابات‌های گذشته

عکس/ چراغ سبز قالیباف به مسعود پزشکیان

عکس/ زاکانی نیروی کمکی جلیلی در دور دوم انتخابات

عکس / تحلیل مشاور روحانی از مشارکت پایین شهروندان در انتخابات

عکس/ رابطه مردم با اصلاح طلب و اصولگرا

۵ موضوع کلیدی که اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۴ شکل خواهند داد

اینفوگرافی/آخرین آمار گستردگی آراء در کشور