تاریخ انتشار: ۰۰:۳۷ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
دبیرکل انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

ورود سرمایه گذار خارجی به مناطق آزاد ایران غیرممکن است/ درآمد هنگفت مناطق آزاد از جرایم سرمایه گذاران

دبیر شورایعالی مناطق آزاد در حالی از افزایش سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد سخن می‌گوید که دبیرکل انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش، سرمایه گذاران داخلی در مناطق آزاد را ناراضی و شاکی و ورود سرمایه گذاری خارجی به مناطق آزاد ایران را با ساز و کار فعلی ناممکن می‌داند.

سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران

اقتصاد۲۴- هرچند دلیل عقب ماندگی مناطق آزاد از اهداف و ماموریت‌های تعریف شده در ظاهر تحریم‌های خارجی اعلام می‌شود؛ اما در واقعیت ظالمانه‌تر از تحریم‌های غرب، تصمیمات یک شبه دبیر شورایعالی مناطق آزاد در برکناری مدیرعاملان هر منطقه کیش، قشم و... و بلاتکلیفی سرمایه گذاران داخلی در ادامه پروژه هایشان است.

اخیرا حجت الله عبدالملکی با قیس بن محمد الیوسف، وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان، یک تفاهم‌نامه همکاری بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بین دو کشور امضا کرده است. در این تفاهم نامه به تقویت و توسعه روابط فیمابین در زمینه سرمایه گذاری و تجارت در مناطق آزاد دو کشور تاکید شده است. همچنین، دو طرف درخصوص ایجاد منطقه آزاد مشترک و بررسی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در راستای منافع دو کشور توافق کردند.

این توافق در حالی صورت گرفته است که امروز بسیاری از سرمایه گذاران مناطق آزاد نالانند و یکی از عوامل آن را بی ثباتی مدیریتی در این مناطق می‌دانند، بی‌ثباتی که در دوره عبدالملکی به اوج خود رسیده است.

شرایط بحرانی سرمایه گذاران در مناطق آزاد

در همین رابطه دبیرکل انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش با بیان اینکه سرمایه گذاری جدیدی در مناطق آزاد انجام نمی‌شود، به اقتصاد ۲۴ گفت: سرمایه گذاری در مناطق آزاد و به ویژه منطقه آزاد کیش، روند مطلوبی ندارد و پیچیدگی بروکراسی‌های شدید و عدم تصمیم گیری‌هایی که به موقع باید انجام شود سرمایه گذاران فعلی را در یک شرایط بسیار بحرانی قرار داده و موجب شده سرمایه گذاران جدیدی جذب این مناطق نشوند.

محسن قریب

محسن قریب ادامه داد: متاسفانه طی دو، سه سال اخیر جزیره کیش از بی ثباتی شدید مدیریتی رنج می‌برد. بعد از دوره مدیرعاملی علی اصغر مونسان در منطقه آزاد کیش طی پنج سال اخیر ۷ مدیرعامل در کیش بر سر کار آمده اند و این تعویض مکرر مدیران عامل که هر کدام مدت کوتاهی بر کرسی مدیریت عاملی منطقه آزاد بودند، باعث شده که حتی فرصت ثبت قانونی امضای بسیاری از آن‌ها میسر نشود.

گره کور سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران

دبیرکل انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش با اشاره به آسیب‌های جبران ناپذیر تعویض‌های مکرر مدیران عامل مناطق آزاد گفت: این مساله موجب شده کمیسیون‌های مربوط به سازمان (کمیسیون اقتصادی یا کمیسیون شهرسازی) ماه‌ها و حتی سال‌ها مصوبه‌ای در خصوص قرارداد، تحویل زمین، تمدید قرارداد‌ها و پایان کار سرمایه گذاران نداشته باشند و پرونده‌های انبوهی در سازمان‌های منطقه آزاد تلنبار شود.

به گفته قریب، نگرانی سرمایه گذاران از اتلاف وقت و هزینه سرمایه گذاری در مناطق آزاد شدت گرفته، زیرا در قرارداد‌های این فعالان اقتصادی، طول مدت ساخت ذکر می‌شود و اگر از طول آن مدت ساخت افزایش پیدا کند جرایم بسیار سنگین و چند ده میلیاردی از سوی سازمان منطقه آزاد هر منطقه به آن‌ها تحمیل می‌شود.

آمار وحشتناک جرایم سرمایه گذاران در منطقه آزاد کیش

دبیرکل انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش با هشدار نسبت به اینکه اکثر پروژه‌های سرمایه گذاری در کیش امروز با جرایم ۱۰ میلیارد و حتی ۱۰۰ میلیارد به بالا مواجه هستند، گفت: به طور مثال در قرارداد یک سرمایه گذار ذکر شده که یک پروژه ۱۰۰ هزار مترمربعی می‌بایست در ۴ سال تمام شود. گرفتن پروانه این پروژه از سوی سرمایه گذار با وجود بروکراسی شدیدی که در سازمان منطقه آزاد است حداقل دو سال طول می‌کشد. در حال حاضر برخی پروژه‌ها ۳ تا ۴ سال در نوبت مانده اند و سرمایه گذار تا مشغول تجهیز کارگاه شود و بخواهد پروژه را به جایی برساند فرصت مندرج در قرارداد به پایان رسیده و مشمول جریمه‌های سنگین خواهد شد.

قریب ادامه داد: از این به بعد سازمان منطقه آزاد به ازای مبلغِ روز زمین، یک درصدی از این مبلغ را به عنوان جریمه از سرمایه گذاران اخذ می‌کند تا جایی که امروز مبلغ این جرایم بسیار وحشتناک شده و سرمایه گذاران را دچار نگرانی و به شدت ناراضی کرده است.

تیر خلاص سازمان منطقه آزاد کیش به سرمایه گذاران

دبیرکل انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: از طرفی تاخیر در پایان کار سرمایه گذاران در مناطق آزاد باعث می‌شود قیمت همه خدمات عمومی از جمله آب، برق یا سایر خدمات زیر ساختی مورد نیاز برای پروژه‌ها با قیمت آزاد حساب شود و این مساله هزینه هنگفتی را به پروژه‌های سرمایه گذاری تحمیل می‌کند.


بیشتر بخوانید: منطقه آزاد کیش قربانی اقدامات عبدالملکی / رحیم سرهنگی با رزومه‌ای پر از خالی سکاندار مهمترین منطقه آزاد کشور شد


به گفته قریب، مجموعه این اتفاقات باعث شده که سرمایه گذاران مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد کیش، ناراضی باشند و از مسئولان سازمان منطقه آزاد، شکایت و گله مندی دارند، زیرا سازمان منطقه آزاد، پروژه‌های سرمایه گذاران را به دلیل موانع و عدم سهولت تصمیم گیری در سازمان زمین گیر کرده است.

فرار سرمایه گذاران داخلی از مناطق آزاد

دبیرکل انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش گفت: از دی ماه سال گذشته که مدیرعامل وقت منطقه آزاد کیش به صورت غیرقانونی عزل شد تا همین اواخر که مدیرعامل جدید منصوب شده، ۶ ماه بود که سازمان منطقه آزاد به صورت سرپرستی اداره می‌شد، این در حالی است که هر سرپرست حداکثر سه ماه می‌تواند در یک سازمان یا وزارتخانه تصدی کار را به عهده بگیرد؛ بنابراین تعلل ۶ ماهه در انتصاب مدیرعامل منطقه آزاد کیش خلاف قانون بود.

قریب ادامه داد: اما موضوع مهم بلاتکلیفی سرمایه گذاران در این ۵ ماه بود. طی این ۵ ماه سرپرست سازمان نتوانست چک امضا کند، زیرا صاحب امضای مجاز نبوده است بنابراین سازمان منطقه آزاد کیش کاملا قفل شد و ۵ ماه است که سرمایه گذاران پشت درب اتاق‌های کمیسیون‌ها برای یک پایان کار، تمدید پروانه و... منتظر و معطل هستند به همین دلیل متاسفانه سرمایه گذاری‌ها ناکام و پایان کار آن‌ها بسیار زیاد است و سرمایه گذاران داخلی را از این مناطق فراری داده است.

سرمایه گذاری خارجی که هیچ، داخلی‌ها هم ناراضی اند

دبیرکل انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش در مورد سرمایه گذاران خارجی در مناطق آزاد نیز گفت: متاسفانه ما اصلا شیوه نامه، آیین نامه و مقررات خاصی در مورد سرمایه گذاران خارجی در مناطق آزاد نداریم که یک سرمایه گذار خارجی اینجا جذب شود و بتواند به سهولت تشریفات کاری خود را برای سرمایه گذاری انجام بدهد. به طور مثال برای انتقال وجه از خارج به جزیره کیش نیاز به بانک است. معمولا یک سرمایه گذار خارجی از طریق بانک عملیاتش را انجام می‌دهد و قطعا او پول خود را در یک کیف سامسونت حمل نمی‌کند یا از طریق صرافی عمل نمی‌کند.

قریب ادامه داد: از طرفی برای خارج کردن سود سرمایه گذار خارجی مکانیزمی وجود ندارد که وی به چه ترتیبی نیاز‌های انتقال وجه به خارج از کشور را انجام بدهد که تعزیراتی یا گرفتار مشکلات نشود. ساده‌ترین مطلب این است که یک سرمایه گذار خارجی نیاز به تعدادی خودرو برای پروژه اش دارد و این در حالی است که واردات خودرو ۶ سال است که در ایران ممنوع شده است. همه این موارد نشان می‌دهد ما در ساده‌ترین مسائل سرمایه گذاری داخلی که هیچ، حتی خارجی متاسفانه لنگ هستیم و عملا می‌توان گفت ورود سرمایه گذار خارجی با ساز و کار فعلی ناممکن است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

آیا آیت الله کاظم صدیقی استعفا داده است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روش باتری به باتری خودرو چگونه است؟

کاهش ۱۰ درصدی تورم نقطه به نقطه مسکن در پایتخت

فیلم/ چالش فارسی حرف زدن ستاره فوتبال جهان در آنتن زنده

فیلم/ ازدحام مسافران نوروزی عتبات در مرز مهران

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

میوه‌های ارزان و با کیفیت را از این مراکز بخرید /آخرین قیمت انواع میوه در بازار

چرا گاهی برخلاف تحلیل‌های تکنیکی و بنیادی، قیمت سهام ریزش می‌کند؟

افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی تایید شد

هشدار به خریداران طلا / شب عید مراقب کلاهبرداران باشید

بازار مسکن به کما رفت/ خانه خریدن را فراموش کنید

متاسفانه کاظم صدیقی به وقایعی که با آبرویش گره خورده، اشراف ندارد

زمان دقیق اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد

فیلم/نتایج جلسات تعیین مزد ۱۴۰۳ کارگران از زبان وزیر کار

فیلم/قیمت سیم کارت علی پروین ۷ میلیارد است!

جهان بدون نفت چگونه است؟

با حقوق کارگری ۱۴۰۳ چند ماهه می‌توانیم خودرو بخریم؟

اینفوگرافی/میزان افزایش حقوق کارگران در ۷ سال گذشته

گردش عاشقانه نرگس محمدی و علی اوجی در کانادا + عکس

عکس/جدول کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد؟

کیفیت هوای تهران در آخرین روز سال ۱۴۰۲

جاده چالوس بازگشایی شد

قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟

آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر در غزه موفقیتی داشته است؟

فیلم/ علاقه علی پروین و حسن روشن به هایده و معین جنجالی شد!

عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند

وضعیت هواشناسی امروز

خط لوله صلح فرصتی برای تبدیل شدن به هاب گازی/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان + تفسیر و معنی

رقم دقیق حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۷۳سال پس از ملی شدن صنعت نفت؛ واپسین روز از سال ۱۳۲۹ برای مردم ایران بیش باد + فیلم

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است/ کارگران و بازنشستگان از آرامش اقتصادی مایوس شده‌اند

بهترین زمان خرید ارز‌های دیجیتال

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال مسدود شد

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی

آخرین قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

صعود قیمت طلا و سکه در راند آخر سال ۱۴۰۲

۳ سریال کره‌ای از کارگردان «دونگ‌یی» و «یانگوم» برای تعطیلات نوروز

زنان به کدام ویتامین‌ها نیاز دارند؟

۳ عارضه حذف وعده‌های غذایی

مصرف این ۱۰ ماده غذایی به خواب بهتر کمک می‌کند

بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری روی طلا/ چرا نباید در بازار سکه سرمایه گذاری کرد؟/ پیش‌بینی حباب سکه در سال ۱۴۰۳