اقتصاد۲۴، مریم بهنام راد- بازار فروش لوازم خانگی نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر درگیر رکود شده است. دلایلی مانند افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مصرفکننده از عوامل مهم این اتفاق اعلام میشود. از سوی دیگر کارشناسان میگویند در شرایط فعلی که قیمتها ثبات ندارند، حتی فروش اقساطی کالا نیز گره کور رکود بازار را باز نمیکند.
افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مصرفکننده باعث شده که بازار لوازم خانگی گرفتار رکود شود. در همین حال بسیاری از تولید کنندگان این محصولات به سمت فروش اقساطی کالای خود از طریق فروشگاههای زیر مجموعه کارخانههای تولید لوازم خانگی رو آوردهاند تا شاید به این وسیله این گره کور کمی بازتر شود.
به گزارش اقتصاد ۲۴، بر اساس شواهد در حال حاضر فروشگاههای زنجیرهای و فروشگاههایی که متعلق به واحدهای تولیدی هستند با همکاری بانکها اقدام به فروش اقساطی لوازم خانگی به مشتریان کردهاند و همین امر به واحدهای توزیعکننده خرد لوازم خانگی لطماتی وارد کرده است.
البته انتقاداتی به این شیوه مدیریت بازار لوازم خانگی وارد است، زیرا همکاری لازم برای تامین سرمایه و فروش اقساطی لوازم خانگی از سوی مراجع ذی صلاح صورت نمیگیرد.
بیشتر بخوانید: با ادامه روند فعلی، تولید کنندگان لوازم خانگی برند ساز نمی شوند/ لوازم خانگی باز هم گران میشود؟
در همین رابطه، احسان فدایی، کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با اقتصاد ۲۴، درباره گلایه مشتریان نسبت به عدم تحویل به موقع لوازم خانگی خریداری شده با کارت اعتباری به این نکته اشاره کرد که این موضوع جدیدی نیست و مشتریان در دو سه سال اخیر به شدت با این قضیه دست به گریبان بودهاند.
وی تصریح کرد: شرکتهایی که پیشتاز این جریان بودند، خودشان را پرچم دار تولید ملی میدانند و با بانکهای عامل قراردادهایی منعقد کرده بودند و تسهیلات تولید ملی به این شرکتها اختصاص پیدا کرده بود و حجم گستردهای از بازار بعد از تحریمها در اختیارشان قرار گرفت، اما مشتریان از اجرای چنین طرحی همچنان گلایه مند هستند.
فدایی گفت: طی گزارشها و اخبار متعددی که رسانهها منتشر کردند مخاطبان و متقاضیان خرید لوازم خانگی از طریق کارتهای اعتباری گلایه بسیار زیادی نسبت به عملکرد این شرکتها داشتند.
وی افزود: مصرف کننده باید یک پروسه زمانی طولانی جهت خریداری لوازم خانگی را بعد از سپردن ضمانت به بانکها و گرفتن کارت اعتباری طی کنند و بعد از گرفتن کارت اعتباری برای خرید کالا به فروشگاههای معرفی شده مراجعه و با پرداخت هزینه کالا، در صف نوبت قرار بگیرند که در این بازه زمانی ممکن است کالا طی گذشت سه تا شش ماه به دست مصرف کننده برسد ضمن اینکه اقساط کالا توسط خریداران باید از ماه اول پراخت شود.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی در پاسخ به دیگر سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی قیمت کالاها در بازار گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی همچنان با مشکلات زیادی در زمینههای مختلف دست به گریبانند. تأمین سرمایه در گردش یکی از مشکلاتی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی با وجود طرحها و راه حلهای مختلف نتوانسته اند حل کنند و هر روز وضعیت این بخش از تولید نگران کنندهتر میشود.
به گفته فدایی، تولید کنندگان بر این باورند که سرمایه در گردش ندارند و تأمین این سرمایه از طریق ثبت خرید مشتریان قابل دسترسی است. از اینرو تولیدکنندگان لوازم خانگی با تخفیف و ثابت نگه داشتن قیمتها به دنبال سود مشارکت و افزایش تقاضا جهت حفظ تولیدات خود هستند.
وی تصریح کرد: مصرف کننده بر این باور است چنین حرکتی به معنای محدود کردن انتخاب مشتری است و اینکه اقساط لوازم خانگی خریداری شده را باید قبل از تحویل کالای انتخابی خود بپردازد که همین وضعیت موجب نگرانی و آزار خریداران شده است.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: تا قبل از جریان تحریمها فروش برندها با استقبال مخاطبان همراه بود به همین دلیل با گذاشتن جشنوارههای فروش و فروش اقساطی امتیازهای خوبی به مشتریان و صاحبان فروشگاههای زنجیرهای میدهند.
فدایی افزود: پروسه خرید اعتباری سبب قهر مصرف کننده ایرانی با بازار محصولات مختلف لوازم خانگی برند ایرانی شده است و از طرفی فروشنده باید درگیر و جوابگوی مصرف کننده یا خریدار باشد، چرا که کالای خریداری شده دیر به دست خریدار میرسد.
وی تصریح کرد: پروسه تخصیص ارز به تولید کنندگان لوازم خانگی از زمانی که سفارش و تسهیلات به بانک مرکزی واریز میکند تا بتواند ارز تحویل بگیرد، چهار تا هشت ماه زمان میبرد تا قطعه و مواد اولیه در گمرک بیاید. در این مدت تولیدکنندگان لوازم خانگی باید برای تأمین مواد اولیه جهت تولید مجددا هزینه صرف کنند که این بسیار زمان بر و پُر هزینه خواهد بود و با توجه به اینکه روز به روز قیمتها بالا میرود نمیتوان روزهای روشنی را برای آینده تولید متصور بود.
به گفته این کارشناس صنعت لوازم خانگی، یک تولید کننده لوازم خانگی برای اینکه سرپا بماند نیازمند برنامه ریزی برای تعیین قیمتها است تا وقتی کالا به مرحله نهایی میرسد و فروشنده آن را به فروش میرساند؛ حالا اگر در نهایت قیمتها خارج از برنامه تعیین شده باشد ورشکستگی واحدهای تولیدی کلید میخورد.
فدایی یادآور شد: زمانی که تولیدکنندگان لوازم خانگی، افزایش عرضه محصولات به بازار دارند یک میزان سودی را روی این کالاها تقسیم کرده اند؛ از طرفی حجم عرضه بالاست، ولی حجم تقاضا پایین است و تولید کننده مجبور است که برای اینکه بتواند به تولید خودش ادامه دهد باید قیمت را به نرخ تمام شده بالاتر ببرد؛ از طرفی با توجه به اینکه کالاهای خارجی با قیمت پایینتر وارد کشور میشوند در نتیجه تقاضا برای کالاهای خارجی بالاتر میرود و سبب متضرر شدن تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی میشود و روز به روز شرایط برای تولیدکنندگان لوازم خانگی سختتر خواهد شد و هرچه شرایط سختتر شود قیمت نهایی یا قیمت پایانی که میتواند به بازار عرضه کنند بالاتر خواهد رفت.