تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۰۴ تير ۱۴۰۲

شورش مزدورها؛ موافقت رییس واگنرها با پیشنهاد رییس جمهور بلاروس برای توقف پیشروی

رییس جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو اعلام کرد که بعد از جلب موافقت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، با یووگنی پریگوژین، رییس گروه واگنر مذاکره کرده‌است

شورش مزدورها

اقتصاد۲۴- عصر روز جمعه ۲۳ ژوئن انتشار یک خبر غیرمنتظره تمامی اخبار مربوط به جنگ اوکراین را تحت تاثیر خود قرار داد؛ یوگنی پریگوژین، رییس گروه شبه نظامی واگنر که به نفع روسیه در جنگ علیه اوکراین مبارزه می‌کرد و در فتح باخموت و کسب بزرگ‌ترین دستاورد ارضی روسیه طی یک سال گذشته نقش غیرقابل انکاری داشت، مدعی شد اردوگاهی که نیرو‌های این گروه در آن مستقرند از سوی ارتش روسیه مورد حمله موشکی قرار گرفته است و تعدادی از اعضای واگنر کشته و زخمی شده‌اند. در ویدیویی که پریگوژین در تلگرام منتشر کرد، هشدار داد که گروه واگنر به زودی درباره نحوه واکنش به این اقدام تصمیم‌گیری خواهد کرد و این شبه نظامیان واگنر خواهند بود که گام بعدی را برخواهند داشت.

وزارت دفاع روسیه در اولین واکنش رسمی به موضوع حمله به اردوگاه شبه نظامیان واگنر ضمن تکذیب این ادعا، پریگوژین را به «نشر اطلاعات دروغین» متهم کرد.
تا اینجا به نظر می‌رسید بحران ایجاد شده نظیر بحران‌های پیشینی که میان شبه‌نظامیان واگنر و وزارت دفاع روسیه به وجود آمده بود قابل مدیریت باشد، اما خیلی زود مشخص شد این‌بار ماجرا فرق دارد.
دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به سوالات خبرنگاران گفت که جزییات اتفاقات مربوط به پریگوژین و اظهارات او به اطلاع ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه رسیده و اقدامات لازم درخصوص این مساله در حال انجام است.
دقایقی بعد از اظهارات پسکوف، پریگوژین فایلی صوتی در تلگرام منتشر کرد و از «میهن‌پرستان» روسیه خواست به خیابان‌ها بیایند: «همه میهن‌پرستان روسیه، میهن‌پرستان راستینی که تاریخ این کشور را می‌دانید و طرفدار دولت‌های ضعیفی که به منافع ملت خیانت کرده‌اند نیستید؛ به خیابان بیایید.» رییس گروه واگنر افزود: «امشب ما مشکل خائنان و جنایتکارانی که روسیه را خفیف کردند، حل خواهیم کرد. نام آن‌ها شویگو (وزیر دفاع) و گراسیموف (رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح روسیه) است.»
طولی نکشید که کمیته ضدتروریسم روسیه با استناد به اظهارات پریگوژین از تشکیل پرونده قضایی برای او به اتهام دعوت به شورش نظامی خبر داد.
از اینجا به بعد روند تحولات برای چند ساعت در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. گزارش رسانه‌های محلی نشان می‌داد که نیرو‌های ارتش روسیه به فرمان وزارت دفاع در حال بستن مرز‌های منتهی به منطقه روستوف هستند و ستون‌های زرهی واگنر هم به این سوی این منطقه در حرکتند. با این حال، تصاویری در این باره منتشر نمی‌شد و امکان صحت‌سنجی اخبار مربوط وجود نداشت.
در مسکو نیز به‌رغم اینکه شایعاتی مبنی بر برقراری حکومت نظامی مطرح شده بود، اما تصاویر و ویدیو‌های صحت‌سنجی شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد هر چند تدابیر امنیتی در این شهر ثانیه به ثانیه بیشتر می‌شود، اما خبری از حکومت نظامی نیست و فقط خیابان‌های منتهی به کاخ کرملین مسدود شده‌اند.

از صبح روز شنبه ۲۴ ژوئن، تحولات در روسیه شرایط روشن‌تری پیدا کرد. تصاویر قابل تاییدی از حضور نیرو‌های واگنر در شهر روستوف-نا-دونو منتشر شد و نیرو‌های واگنر شروع به محاصره ساختمان‌های مهم شهر کردند. در ویدیویی که گروه واگنر از یوگنی پریگوژین منتشر کرد، او در شرایطی دیده شد که وارد ستاد فرماندهی جنوب روسیه واقع در روستوف-نا-دونو می‌شود و در حال گفتگو با دو ژنرال ارشد روسیه یعنی یونس‌بک یکوروف، معاون وزیر دفاع و ولادیمیر الکسی‌اف، معاون GRU (سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه) است. براساس ترجمه‌ای که از این گفتگو‌ها منتشر شده، پریگوژین به آن‌ها می‌گفت در صورتی که او نتواند وزیر دفاع و رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح روسیه، شویگو و گراسیموف را ببیند نیرو‌های واگنر به سوی مسکو حرکت می‌کنند.
روستوف تا مسکو نزدیک به ۱۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد و نیرو‌های واگنر برای رسیدن به پایتخت روسیه باید از بزرگراه M۴ عبور می‌کردند.


بیشتر بخوانید: تحولات روسیه؛ جنگ داخلی بین واگنر و وزارت دفاع روسیه / اتخاذ تدابیر «ضدتروریستی» در مسکو


تا این لحظه هنوز هیچ واکنشی از سوی ولادیمیر پوتین به اقدام پریگوژین نشان داده نشده بود و رییس گروه شبه نظامی واگنر نیز از انتقاد مستقیم از رییس‌جمهور روسیه اجتناب می‌کرد. سیر تحولات نشان می‌داد مسکو خود را ناگزیر از حل و فصل نهایی مساله واگنر می‌داند. پسکوف اعلام کرده بود رییس‌جمهور روسیه به زودی سخنرانی خواهد کرد و وزارت دفاع با انتشار بیانیه‌ای خواستار عدم مشارکت نیرو‌های واگنر در «ماجراجویی جنایتکارانه» پریگوژین شد. براساس گزارش خبرگزاری رویترز در این زمان نیرو‌های واگنر از روستوف به سوی مسکو حرکت کرده بودند و در مسیر به شهر ورونژ در ۵۱۹ کیلومتری مسکو رسیده بودند. این مساله موجب شد وضعیت اضطراری ضدتروریسم در مسکو و ورونژ اعلام شود. شهردار مسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعطیلات آخر هفته جاری هیچ رویداد جمعی در شهر مسکو برگزار نخواهد شد، اتفاقی مشابه در ورونژ رخ داد و واسیلی گلوبف، فرماندار شهرستان روستوف-نا-دونو، مرکز استان روستوف هم اعلام کرد که تمامی رویداد‌های جمعی برنامه‌ریزی شده برای آخر هفته در این شهر لغو شده‌اند.

حالا نوبت پوتین بود که سکوت خود را بشکند. رییس‌جمهوری روسیه در نطق تلویزیونی روز شنبه خود، بدون اینکه از فرمانده گروه واگنر نام ببرد، از آنچه اتفاق افتاده است به عنوان «خنجر به پشت کشور و مردم» نام برد. او با بیان اینکه «نیرو‌های نظامی روسیه دستورات لازم را دریافت کرده‌اند» تاکید کرد که برای حفاظت از کشورش هر کاری را که لازم باشد، انجام می‌دهد. او با تاکید بر «فریب‌خوردگی» عده‌ای از روس‌ها و ورودشان به یک «ماجراجویی جنایتکارانه» گفت: «هر فردی که علیه ارتش روسیه اسلحه به دست گرفته، خائن است.» رییس‌جمهوری روسیه در ادامه وعده داد همه افرادی که در «شورش مسلحانه» اخیر شرکت کرده‌اند، مجازات خواهند شد. پوتین گفت که فرمانده گروه واگنر به دلیل «جاه‌طلبی شخصی» به روسیه «خیانت» کرده است؛ با این وجود پوتین همزمان از شبه‌نظامیان واگنر به عنوان «قهرمانانی» نام برد که دونباس را آزاد کردند. پوتین در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر انجام اقدام‌های «قاطعانه» برای تثبیت وضعیت در شهر «روستوف-نا-دونو» گفت: «پاسخ ما خشن و سختگیرانه خواهد بود.» پوتین با یادآوری تحولات روسیه در سال ۱۹۱۷ و جنگ جهانی اول تاکید کرد که رهبری این کشور اجازه نمی‌دهد که «دوباره آن اتفاق رخ دهد.» وی هرگونه آشفتگی داخلی را «تهدیدی مرگبار علیه دولت و ملت» روسیه دانست و وعده داد که تدابیر سختی برای محافظت در برابر چنین تهدیدی اتخاذ شود.

پریگوژین در واکنش به این اظهارات پوتین اعلام کرد که هیچ کس تسلیم نخواهد شد. او در فایلی صوتی گفت: «درباره خیانت به سرزمین مادری رییس‌جمهور عمیقا اشتباه می‌کند. ما میهن‌پرستان این سرزمین مادری هستیم. ما جنگیده‌ایم و خواهیم جنگید.» به گفته او، «هیچ کس قرار نیست به درخواست رییس‌جمهور، FSB یا هر کس دیگری تسلیم شود، چراکه ما نمی‌خواهیم این کشور زیر سایه فساد و دروغ باشد.»
براساس گزارش‌های میدانی و تصاویری که از روسیه منتشر می‌شود تا لحظه انتشار این گزارش نیرو‌های واگنر در بزرگراه M۴ به سوی مسکو در حرکت هستند و پس از گذر از ورونژ از شهر لیپتسک، مرکز استان لیپتسک در ۴۳۸ کیلومتری مسکو عبور کرده‌اند.
درگیری‌ها در طول این مسیر نه با شدت زیاد، اما ادامه دارد. بالگرد‌های ارتش روسیه کاروان نیرو‌های واگنر را در چندین نوبت هدف قرار دادند و در مقابل واگنر‌ها هم کوشیدند این بالگرد‌ها را ساقط کنند. براساس گزارش‌ها، ارتش روسیه همزمان در حال تقویت خطوط دفاعی و ایجاد استحکامات در مسیر‌های منتهی به مسکو است و با تشدید تدابیر امنیتی قصد دارد از ورود نیرو‌های واگنر جلوگیری کند.

ماجرا از کجا شروع شد؟

اختلاف‌نظر میان یوگنی پریگوژین، بنیانگذار و فرمانده گروه پیمانکاری نظامی واگنر با دولت روسیه اتفاق تازه‌ای نیست. ماه‌هاست که پریگوژین به صورت پیوسته از مقام‌های ارشد نظامی روسیه انتقاد می‌کند و می‌گوید که تصمیم‌گیران اصلی در ارتش روسیه یعنی سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف ناتوان و ناکارآمد هستند. پریگوژین، جمعه شب بعد از ماه‌ها بگو مگو با مقام‌های نظامی در مسکو عاقبت اعلام کرد که قصد دارد شخصا وارد عمل شود تا «مقام‌های فاسد» را سرنگون و «عدالت» را برای نیروهایش عملی کند. پریگوژین مدت‌هاست که در بیانیه‌ها و ویدیوهایش مقام‌های مسکو را تحقیر می‌کند. او پاییز گذشته در بیانیه‌ای گفته بود که نمایندگان دومای روسیه عده‌ای آدم بلااستفاده هستند و باید به خط مقدم فرستاده شوند. او گفته بود که باید به ژنرال‌های مسکو «یک اسلحه نیمه اتوماتیک داد و آن‌ها را پا برهنه به خط مقدم جنگ فرستاد.»
در روز‌هایی که شبه نظامیان گروه واگنر در حال پیشروی در باخموت بودند و مهم‌ترین پیروزی روسیه در جنگ در ماه‌های اخیر را رقم می‌زدند، پریگوژین مدعی شد که وزارت دفاع از دادن مهمات به نیروهایش خودداری می‌کند. او تهدید کرده بود که اگر به سرعت مهمات به نیروهایش نرسد عملیات باخموت را متوقف می‌کند و مواضعی را که تصرف کرده به نیرو‌های ارتش تحویل می‌دهد. به رغم این بگو مگوها، پریگوژین عملیات باخموت را یک ماه پیش تقریبا کامل تصرف کرد و به نیرو‌های ارتش روسیه سپرد. ولادیمیر پوتین بعد از این عملیات، عملکرد پریگوژین را در «آزادسازی» باخموت ستود. اما نطق‌های ویدیویی آتشین پریگوژین تمام نشدنی بود. بعد از آنکه سرگئی شویگو، وزیر دفاع اعلام کرد دولت تصمیم گرفته است تمامی گروه‌های پیمانکاری نظامی را از ابتدای ماه آینده میلادی (هفته آینده) در ارتش ادغام کند، پریگوژین به شدت به این مساله اعتراض کرد و گفت او و نیروهایش هرگز حاضر نمی‌شوند زیرنظر فرماندهان فاسد و ناکارآمد ارتش بجنگند. رسانه‌های روسیه نوشته‌اند که ولادیمیر پوتین کاملا با پیشنهاد وزارت دفاع موافقت کرده است و از ادغام نیرو‌های شبه نظامی در ارتش پشتیبانی می‌کند.

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل اقدام جمعه شب پریگوژین، نزدیک شدن به ضرب‌الاجل وزارت دفاع برای ادغام واگنر در ارتش باشد. پریگوژین هفته پیش گفته بود که ژنرال‌های مسکو اطلاعات غلطی دراختیار رییس‌جمهور قرار می‌دهند و وضعیت میدان نبرد اوکراین را به خوبی برای او تشریح نمی‌کنند. بنیانگذار گروه واگنر، از جمعه شب تنها هدفش را سرنگون کردن فرماندهان فاسد عنوان می‌کند و بعد از سخنرانی دیشب ولادیمیر پوتین، با انتشار فایل صوتی مدعی شد که اقدامش فقط برای «نجات وطن» انجام می‌شود و متهم کردنش به خیانت «یک اشتباه بزرگ» از سوی پوتین بود.

آیا پریگوژین می‌تواند جانشین پوتین شود؟

سوالی که بعد از آغاز شورش واگنر ایجاد شده، این است که آیا فرمانده واگنر می‌تواند تحولی اساسی در ساختار قدرت روسیه ایجاد کند و حتی جانشین ولادیمیر پوتین در راس قدرت شود؟ درحالی که پریگوژین نزدیک بین ۲۵ هزار تا ۵۰ هزار نیروی مسلح کارکشته تحت فرماندهی خود دارد و از جمعه شب صد‌ها کیلومتر در خاک روسیه به سمت مسکو پیشروی کرده است، اما مجموع توان نظامی او در برابر ارتش صد‌ها هزار نفری روسیه، عدد بزرگی محسوب نمی‌شود. در عین حال کارشناسان معتقدند که به‌رغم تمامی انتقاد‌هایی که فرمانده واگنر به اطرافیان پوتین وارد می‌کند، پوتین همچنان محبوب‌ترین سیاستمدار روسیه محسوب می‌شود. به گزارش آسوشیتدپرس، سرگئی مارکوف، تحلیلگر مسائل سیاسی در روسیه و حامی کرملین می‌گوید: «پریگوژین دومین فرد محبوب در روسیه بعد از پوتین است و برای میلیون‌ها نفر در روسیه به عنوان سمبل پیروزی در جنگ تلقی می‌شود.»

نایجل گولد-دیویس، تحلیلگر مسائل روسیه در انستیتو بین‌المللی مطالعات استراتژیک به آسوشیتدپرس می‌گوید: «هر چند هیچ شاهدی وجود ندارد که پوتین نفوذ خود را از دست داده است، اما به تدریج نشانه‌های بیشتری از ناکارآمدی، اضطراب و نگرانی در مورد جنگ و مشکلات جدی در مورد مدیریت منابع ضروری برای نبرد موثر نمایان می‌شوند.» این کارشناس مسائل روسیه می‌گوید: «پوتین همچنان بر نظام مسلط است، اما به عده‌ای کم‌شمار از افراد مهم برای عملی کردن اراده‌اش وابسته است که به او امکان می‌دهند تا فرمان‌هایش به ویژه ادامه جنگ عملی شود.» گولد-دیویس معتقد است: «پوتین می‌تواند با سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن، نزدیکانش را مدیریت کند و تصمیم بگیرد چه کسی برنده شود، چه کسی ببازد، چه کسی بالا بیاید و چه کسی پایین برود. اما این روش عملکرد دولت را در دوران جنگ تضعیف می‌کند. اگر ارتش در دوران جنگ دچار شکاف شود، آنگاه نمی‌تواند به درستی بجنگد و عملیات ارتش از این موضوع اثر می‌بیند. این موضوع دقیقا همان چیزی است که مشاهده می‌کنیم.»

واکنش غرب

روز گذشته وزرای خارجه تعدادی از کشور‌های عضو گروه ۷ کشور صنعتی در یک تماس تلفنی اوضاع روسیه را بررسی کرده‌اند. به گزارش اکسیوس یک منبع آگاه به این پایگاه خبری گفته است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در یک تله‌کنفرانس با همتایان خود از شش قدرت بزرگ اقتصادی و اتحادیه اروپا گفتگو کرده است. جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، ضمن تایید این گفتگو تاکید کرد: «با وزرای خارجه کشور‌های گروه ۷ برای تبادل‌نظر درخصوص وضعیت روسیه گفتگو کردم. در آستانه برگزاری جلسه شورای امور خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه من از درون اتحادیه اروپا برای ایجاد یک مرکز واکنش به بحران، در حال انجام هماهنگی هستم. حمایت ما از اوکراین بدون تغییر باقی خواهد ماند.» آدام هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات‌متحده به اکسیوس گفته است: «ما اوضاع را در روسیه رصد می‌کنیم و در مورد تحولات با متحدان و شرکای‌مان همفکری می‌کنیم.»
رهبران اروپایی هم به تحولات پریشب و دیروز در روسیه واکنش نشان داده‌اند. کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «می‌توانم اطمینان بدهم که هیچ تهدید مستقیمی علیه کشور ما وجود ندارد. امنیت مرز‌ها تقویت شده است. همچنین از شهروندان درخواست می‌کنم که به هیچ بخشی از روسیه سفر نکنند.» به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام‌تی‌وی فرانسه امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه هم گفته است که از نزدیک تحولات روسیه را رصد می‌کند. وی گفته است: «ما همچنان بر حمایت از اوکراین تمرکز کرده‌ایم.» ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا هم به بی‌بی‌سی گفته است که تحولات میدانی در روسیه را دنبال می‌کند و با متحدان در این زمینه همفکری می‌کند. وی گفته است: «اما مهم‌ترین چیزی که من می‌توانم بگویم، این است که همه طرف‌ها مسوول حفاظت از جان غیرنظامیان هستند.» آندژی دودا، رییس‌جمهور لهستان هم در توییتر نوشت که جلسه‌ای برای مشورت با نخست‌وزیر و وزیر دفاع برگزار و همچنین با متحدان این کشور رایزنی کرده است. دفتر جرجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا هم گفته است: «او با دقت رویداد‌های روسیه را دنبال می‌کند که نشان می‌دهد خشونت‌ها علیه اوکراین باعث بروز بی‌ثباتی در داخل فدراسیون روسیه شده است.»

رایزنی‌های پوتین با مقام‌های کشور‌های متحد

روز شنبه، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در تماس‌های تلفنی جداگانه با تعدادی از رهبران کشور‌های نزدیک به روسیه درخصوص وضعیت جاری در این کشور گفتگو کرد. به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رییس‌جمهور روسیه گفت: «ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه با الکساندر لوکاشنکو رییس‌جمهور بلاروس، شوکت میرضیایف رییس‌جمهور ازبکستان و قاسم جومارت توکایف رییس‌جمهور قزاقستان گفتگو‌های تلفنی انجام داد.» پوتین همچنین در تماس تلفنی دیگری رییس‌جمهور ترکیه را در جریان وضعیت جاری در داخل روسیه قرار داد. طبق اعلام کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، اردوغان حمایت کامل خود را از اقدامات رهبری روسیه در پی تلاش برای شورش مسلحانه در این کشور اعلام کرد. دفتر رییس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که در این گفتگو رییس‌جمهور ترکیه بر اهمیت اقدام با عقل سلیم تاکید کرد. در این گفتگو‌ها تاکید شد که هیچ کس نباید از حوادث روسیه سود ببرد. اردوغان در این زمینه گفت که ترکیه آماده است تا در شرایط صلح و آرامش به حل سریع وقایع کمک کند.


بیشتر بخوانید: فیلم/سرآشپز پریگوژین از روستوف خارج شد


رمضان قدیروف، رییس‌جمهور چچن در رابطه با وضعیت شهر روستوف گفت که از تمام سخنان رییس‌جمهور فدراسیون روسیه کاملا حمایت می‌کند. او افزود: «ما یک فرمانده عالی داریم که توسط مردم انتخاب شده است که بهتر از هر استراتژیست و حتی بیشتر از یک تاجر، کل وضعیت را تا ریزترین جزییات می‌داند. ما فقط یک قسمت از نقشه را می‌بینیم و او همه‌چیز را یک‌باره می‌بیند!» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بعدازظهر روز شنبه در رابطه با اقدام شورش مسلحانه توسط یوگنی پریگوژین، بنیانگذار شرکت نظامی خصوصی واگنر، با تاکید بر اینکه تهران از حاکمیت قانون حمایت می‌کند، گفت: «حوادثی که در روسیه رخ می‌دهد، موضوع داخلی این کشور است.» وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای به دولت‌های خارجی درخصوص سوءاستفاده از شرایط جاری در سوریه هشدار داد. در این بیانیه آمده است: «ما به کشور‌های غربی نسبت به هرگونه استفاده احتمالی از موقعیت داخلی روسیه برای دستیابی به اهداف
روس هراسی خود هشدار می‌دهیم. چنین تلاش‌هایی بیهوده است و پاسخی در روسیه یا در میان نیرو‌های سیاسی معقول خارج از کشور نخواهد داشت. ما متقاعد شده‌ایم که در آینده نزدیک این وضعیت راه‌حلی خواهد یافت که شایسته خرد دیرینه مردم روسیه و دولت روسیه باشد.»

وضعیت جبهه‌های جنگ با اوکراین

شورش شبه نظامیان واگنر تاثیری جدی در روند جنگ اوکراین نداشت و تغییر چشمگیری به وجود نیاورد. شامگاه جمعه ۲۳ ژوئن و بامداد شنبه ۲۴ ژوئن حمله موشکی روسیه علیه شهر کی‌یف پایتخت اوکراین جریان داشت. براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، همزمان با شورش واگنر نظامیان اوکراینی هم فرصت را غنیمت دانسته و حملاتی را علیه مواضع روس‌ها در درون خاک اوکراین ترتیب دادند. این حملات به ویژه در اطراف شهر باخموت در شرق اوکراین و در منطقه زاپروژیا در جنوب اوکراین شدید بود. روس‌ها مدعی هستند که این حملات را دفع کرده‌اند. همزمان شواهدی از پیشروی جدی اوکراینی‌ها هم دیده نمی‌شود.
مارک هرتلینگ، نظامی بازنشسته امریکایی در این باره توییتر نوشته است: به‌رغم مشکلات روسیه دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود اوکراین نتواند تغییر ناگهانی چشمگیری ایجاد کند؛ موانع و مین‌های روسیه همچنان روی زمین هستند و جلوی پیشروی را می‌گیرند، سربازان روسیه در موضع دفاعی هستند و بسیاری از آن‌ها از روند تحولات در روسیه خبر زیادی ندارند، هر چند سربازان واگنر جابه‌جا شده‌اند و سربازان روسیه در حال پر کردن جای آن‌ها هستند، اما زمان می‌برد تا اوکراینی‌ها ضعف‌های آرایش نظامی جدید را شناسایی کرده و از آن برای پیشروی استفاده کنند. در این میان شایعاتی پیرامون فروپاشی سریع خطوط دفاعی روسیه از سوی برخی رسانه‌ها و گروه‌ها منتشر شده که با واقعیت‌های میدانی همخوانی ندارد. براساس گزارش وب‌سایت مطالعات جنگ، حملات زمینی محدودی دو طرف علیه هم در منطقه دونتسک و همچنین در مرز استان دونتسک و زاپروژیا داشته‌اند.

آخرین خبر

رییس واگنر با پیشنهاد رییس جمهور بلاروس برای توقف پیشروی در خاک روسیه موافقت کرد
رییس جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو اعلام کرد که بعد از جلب موافقت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، با یووگنی پریگوژین، رییس گروه واگنر مذاکره کرده‌است.
به گزارش ریا، پریگوژین پیشنهاد رییس‌جمهور بلاروس برای توقف پیشروی واگنر در خاک روسیه و جلوگیری از تنش‌های بیشتر را پذیرفته‌است.
دفتر لوکاشنکو گفته‌است که اکنون یک پیش‌نویس مورد پذیرش دو طرف برای حل و فصل اوضاع وجود دارد که شامل تضمین امنیت نیرو‌های شبه‌نظامی واگنر می‌شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کدام مواد مغذی برای ارتقای عملکرد تیروئید ضروری هستند؟

گم شدن اصلی‌ترین بحران‌های ایران در میان وعده‌های ناممکن پوششی‌ترین کاندیدا‌ها/ مهاجران افغان، آب، خشکسالی، زنان و ... دیگر هیچ!

جبران فقر آهن با این ۵ ماده غذایی

نیکزاد: مردم به شایعات انصراف قالیباف توجه نکنند

جنجال تازه داماد حسن روحانی خبرساز شد

اطلاعیه ستاد انتخابات؛ ساعت شروع اخذ رای اعلام شد

فیلم/چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری هستند؟

ستاره پرسپولیس پیشنهاد ۵۰ میلیاردی را رد کرد!

عکس/قیمت آپارتمان‌های شرق تهران

بمب بزرگ پرسپولیس؛ ستاره سوریه‌ای در راه ایران!

عکسی بسیار قدیمی از کریم شیره‌ای/ او که بود؟

بازار لپ تاپ به دست قاچاقچیان می‌افتد

زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی: به گمان «شریعتمداری»، یگانه شدن کاندیدا‌های جناح‌شان معجزه می‌کند

عکس / اقدام رسمی استقلال برای بازگشت مهدی قایدی

عکسی از شال و عمامه شهید رئیسی در مراسم چهلم شهدای خدمت

اولین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ؛ آن‌چه باید بدانیم

عکسی از همسر و دختران شهید ابراهیم رئیسی

عکس/فرزند رهبر انقلاب در مراسم اربعین رئیسی

تصویری از علم الهدی در مراسم چهلم ابراهیم رئیسی

اولین عکس از قاضی‌زاده بعد از انصراف از انتخابات

عکس پُربازدید از پزشکیان در مراسم چهلم رئیسی

قاضی‌زاده سخنان سخنگوی خود را رد کرد

واکنش کرباسچی به انصراف کاندیداهای پوششی

سقف قیمت بلیت پرواز‌های داخلی اعلام شد

برنامه بازی‌های ایران در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶

عکس/ حمایت رسمی قاضی‌زاده از جلیلی

عکس/درخواست کاندیدای «پوششی» از قالیباف و جلیلی: اجماع کنید

تصویری از داماد حداد عادل در مراسم چهلم وزیر خارجه شهید

مقام آمریکایی: ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست

اولویت‌های اقتصادی روی میز دولت چهاردهم چیست؟

هر آنچه از کاخ نیاوران باید دانست

مهم‌ترین ویژگی خودرو‌های انژکتوری که باید بدانید

معرفی تانک کرار، رقیب ایرانی تانک آمریکایی آبرامز

بزرگترین بازار مصرف اسباب بازی کدام کشورها هستند؟

جنایتی که مرد خیاط با قیچی مرتکب شد

ب ام و ۵۰۷ زیباترین خودرو تاریخ این کمپانی است؟ +عکس

کمترین و بیشترین بازدهی نماد‌های بورس در هفته اول تیر ۱۴۰۳

آماری تکان دهنده از خط فقر در ایران

اعلام تاریخ بازی‌های ایران در مقدماتی جام جهانی

عکس/حضور جذاب بازیگران معروف در کنسرت رضا گلزار

پای زنان هم به جوکر باز شد

علیرضا بیرانوند کجاست؟

عکس قدیمی از کامبیز دیرباز برای دهه شصتی‌ها

دانشجویان و اساتید از رئیس‌جمهوری جدید چه می‌خواهند؟

جنگ کریدور‌ها و طرح خاورمیانه‌ای بایدن؛ تلاش تازه ایران و ترکیه برای کریدور جایگزین در قفقاز

فیلم / بله، یک رئیس جمهور شجاع می‌تواند بایستد

جزییات نرخ جدید بلیت هواپیما برای پرواز‌های داخلی

فیلم/تقسیم نقش‌های سینمایی در پارتی‌های شبانه!

چراغ سبز امیر عابدزاده به پرسپولیس+ عکس

ساخت فیلم فرح دیبا در هالیوود