اقتصاد۲۴- عباس هاشمی در نشست خبری امروز انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران افزود: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، عرضه ناکافی برخی مواد در بورس، تهیه ۳۰ تا ۵۰ درصد اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان از بازار آزاد، افزایش هزینههای حمل و نقل، مباحث پیمانکاری و غیره، بسیاری شرکتها درخواست افزایش قیمت برای تولیدات خود دادهاند. با این حال انجمن موافق افزایش بیرویه قیمتها نیست، بلکه باید اجازه داد که مکانیسم عرضه و تقاضا قیمتها را متعادل کند.
وی با بیان اینکه گردش مالی بازار لوازم خانگی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۹۰ میلیارد دلار بود که تا سال ۲۰۲۶ به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید و باید تلاش کنیم از این بازار سهمی در اختیار بگیریم، ادامه داد: گردش مالی صنعت سالیانه لوازمخانگی کشور بین ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار است که ۲.۵ میلیارد دلار آن مربوط به لوازمخانگی بزرگ و حجیم است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران گفت: اگر میخواهیم به اهداف پیشبینی شده در برنامه هفتم توسعه دست یابیم، باید تغییراتی در همکاریها و تعاملات بینالمللی خود داشته باشیم.
هاشمی بر لزوم ارتقای سهم تحقیق و توسعه (R&D) در سرمایهگذاریهای صنعتی تاکید کرد و گفت: در کشور شرکتهای دانشبنیان و مراکز نوآوری متعددی داریم که به این منظور میتوانند کمکحال باشند، اما حمایتهای کافی و شفاف از آنها انجام نشده است.
وی ادامه داد: متوسط عمق ساخت داخل تولیدات ایرانی را ۶۵ تا ۷۰ درصد است. چه خوب میشد که میتوانستیم قطعه سازان را در زنجیره تامین جهانی مشارکت دهیم.
دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران اضافه کرد: اکنون تولیدکنندگان بزرگ جهانی، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از تامین اجزا و قطعات شان را برونسپاری میکنند و حتی بسیاری تولیدکنندگان لوازمخانگی در ترکیه، نسبت به واردات قطعات از کشورمان اقدام میکنند.
در ادامه افسانه شفیعی عضو هیات علمی و سرپرست گروه مولفان مجلد «بازآفرینی یک صنعت» با تشریح اهداف انتشار آن گفت: جمعآوری محتوای این کتاب دو سال زمان برد که از نظرات بخش خصوصی نیز در این خصوص استفاده شد. این کتاب کمک موثری به وزارت صمت برای مسیرسازی آینده خواهد داشت.
وی ادامه داد: این کتاب خطوط را مشخص کرده و هزینههای عملکرد تصادفی مجری و سیاستگذار را بالا خواهد برد. امیدواریم با انتشار این کتاب اسناد بالادستی را ایجاد کرده باشیم؛ بنابراین این اثر میتواند منشأ اثر مثبت برای دیگر صنایع شده و ضعف جایگاه استراتژیک و خلأ جایگاه راهبردی در کشور را پررنگ کرده و در صنایع ساختمحور اثرگذاری بالایی داشته باشد.
سرپرست گروه مولفان مجلد «بازآفرینی یک صنعت» با توضیح بیشتر در خصوص این اثر گفت: این اثر در چهار بخش طبقهبندی شده و در آن به زنجیره ارزش صنایع و بهخصوص لوازم خانگی نگاه ویژهای شده تا مفهوم زنجیره ارزش پررنگتر شود. در بخشهای دیگر شرایط این صنعت، تحلیل محیط کسبوکار و آسیبشناسیهای مختلف انجام شده است. همچنین به موضوع ساخت ایران و اینکه کدام کشورها بیشتر از محصولات ایرانی استفاده میکنند نیز پرداخته شده است.
افسانه شفیعی در انتهای صحبتهای خود در مورد کتاب بازآفرینی یک صنعت گفت: موضوعات سیر تکوینی صنایع لوازم خانگی، اقتصاد این صنعت، نوسازی فناوری و مقایسه شرایط نظام تولید در ایران با سایر کشورها نیز بررسی شده که در این خصوص پنج کشور ایتالیا، کرهجنوبی، ترکیه، چین و هندوستان در نظر گرفته شده است.