تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۵ تير ۱۴۰۲
انحراف در مسیر جاده زابل-زاهدان یک اثر ثبت‌شده جهانی را از حذف نجات می‌دهد

خطر حذف «شهر سوخته» از یونسکو به خاطر انحراف یک جاده

این جاده مماس با عرصۀ اثر جهانی «شهر سوخته» در حال ساخت است و فعالان میراث‌فرهنگی نگران تخریب‌های گسترده در این محدودۀ تاریخی هستند

شهر سوخته

اقتصاد۲۴- دو هفته از جنجال باند دوم جادۀ زابل-زاهدان در محدودۀ اثر جهانی «شهر سوخته» در سیستان‌وبلوچستان می‌گذرد؛ جاده‌ای که مطالعاتش از دو سال پیش آغاز شده است، اما با همۀ این مطالعات هنوز یک ایراد بزرگ دارد.

به گزارش پیام ما ، این جاده مماس با عرصۀ اثر جهانی «شهر سوخته» در حال ساخت است و فعالان میراث‌فرهنگی نگران تخریب‌های گسترده در این محدودۀ تاریخی هستند. مسئولان میراث‌فرهنگی سیستا‌ن‌وبلوچستان هم تأکید می‌کنند اگر یک انحراف در مسیر جاده اتفاق نیفتد، باید با جهانی بودن این اثر خداحافظی کرد.
شهر سوخته با ۲۸۰ هکتار وسعت و پنج قسمت مسکونی، مرکزی، صنعتی، بنا‌های یادمانی و گورستان به‌صورت تپه‌های متوالی و چسبیده به‌هم در شمال سیستان‌وبلوچستان بر جای مانده است؛ منطقه‌ای که پژوهش‌ها نشان داده برخلاف ماهیت بیابانی امروز، پنج هزار سال قبل از میلاد منطقه‌ای سبز و خرم با پوشش گیاهی متنوع و بسیار مطلوب بوده و درختان بید مجنون، افرا و سپیدار فراوانی در آن وجود داشته و حالا به اعتقاد فعالان میراث‌فرهنگی در هر یک کیلومتر آن یک اثر تاریخی پنهان شده است. حالا فکر کنید در کنار این اثر باستانی و جهانی که در میانۀ یک دشت وسیع به نام «سیستان» قرار گرفته، مسئولان تصمیم گرفته‌اند جادۀ زابل-زاهدان را دو طرفه کنند؛ جاده‌ای که قبلاً ایجاد شده و وجودش عاملی است که یونسکو «شهر سوخته» را به‌صورت مشروط ثبت جهانی کرده است. حالا قرار است باند دوم به فاصلۀ ۴۰-۵۰ کیلومتر در امتداد و در شرق و غرب باند فعلی ایجاد شود تا «شهر سوخته» برای همیشه از حافظۀ جهانی یونسکو پاک شود.

تجربه‌های تلخ گذشته

پیش از این «تپه گردی شماره ۲۷۳» به‌دلیل پروژۀ انتقال گاز و «تپه گردی ۲۶۸» در جریان عملیات دوبانده کردن جادۀ زابل-زاهدان آسیب دیده بودند. همچنین ورود به عرصۀ «تپه طالب‌خان۲» و خطر ویرانی کامل چند محوطۀ ارزشمند با اجرای پروژۀ راه‌آهن از نمونه‌های ویرانی آثار ثبت ملی در پی اجرای پروژه‌های عمرانی است که در «شهر سوخته» تجربه شده؛ و حالا آن‌طور که یک کارشناس میراث‌فرهنگی به «پیام ما» می‌گوید طبق نقشۀ موجود، باند دوم جادۀ زابل-زاهدان مماس با عرصۀ «شهر سوخته» ساخته خواهد شد: «جانمایی باند دوم دقیقاً از میان تپه‌های اقماری شهری سوخته می‌گذرد و مماس با عرصه است، به‌طوری‌که حتی ماشین‌آلاتی که برای ساخت جاده در رفت‌وآمد هستند، از عرصه و از روی ساختمان‌ها و بنا‌های شهر سوخته می‌گذرند.»
«کامبیز مشتاق گوهری» با یادآوری اینکه عرصه، خود اثر و حریم چند کیلومتر اطراف اثر است، جاده‌کشی در حریم و مماس با عرصه را یک اشتباه بزرگ می‌داند و می‌گوید: «باند دوم جادۀ زابل-زاهدان یک عامل جدی برای خروج از فهرست آثار جهانی است، در‌حالی‌که پیش از این هم تأکید شده بود عناصر موجود در حریم بصری هم حذف شوند، چه برسد به اینکه عنصر جدیدی افزوده شود.»
او تأکید می‌کند دشت سیستان دشت پهناوری است و جاده با چرخش می‌توانست با فاصلۀ دو-سه کیلومتری یا حداکثر ۵ کیلومتری ایجاد شود تا به عرصه و حریم «شهر سوخته» کاری نداشته باشد.

باند دوم، همین‌جا باشد بهتر است

دشت سیستان، دشت پهناوری است که به گفتۀ باستان‌شناسان در هر یک کیلومترمربع آن یک اثر تاریخی وجود دارد که بیشترین تراکمشان در شهرستان هامون و شهر سوخته و محوطۀ حوض‌دار است. هر گوشه‌ای که دست بگذارید بالاخره یک اثر دیده می‌شود. گرچه «عطاء‌اله اکبری»، مدیرکل راه‌وشهرسازی سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگوی کوتاه با «پیام ما» بر فاصلۀ نزدیک باند دوم با جادۀ فعلی اشاره و تأکید می‌کند قرار نیست راه‌وشهرسازی به هیچ اثر تاریخی نزدیک شود، اما این اداره‌کل نقشه‌ها و مطالعات موجود دربارۀ باند دوم را در اختیار خبرنگار ما قرار نمی‌دهد.
بااین‌همه، معاون میراث‌فرهنگی ادارۀ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان‌وبلوچستان به «پیام ما» می‌گوید باند دوم بهتر است در نزدیکی جادۀ فعلی ساخته شود.
«رضا کیخواه آریا» برای این صحبت خود دلیلی دارد که دربارۀ آن توضیح می‌دهد: «دشت سیستان به‌قدری ارزشمند است که باند دوم چه از شرق جادۀ فعلی و چه از غرب آن عبور کند و چه با فاصلۀ بسیار، باز هم ممکن است در عملیات عمرانی به آثار تاریخی برخورد کنیم، یا خطر تخریبشان وجود دارد. پس چه بهتر که باند جدید که نیاز استان محسوب می‌شود، در نزدیکی جادۀ فعلی باشد؛ زیرا این جاده سال‌های سال است ساخته شده و تخریب‌ها اتفاق افتاده و چه بهتر که جای جدیدی تخریب نشود.»


بیشتر بخوانید: اقتصاد ایران زیر بار هزینه‌های خشکسالی/ صنعت، کشاورزی و گردشگری زیر ضرب مستقیم خشکسالی


نکتۀ دیگری که او اشاره می‌کند پیشنهاد انحراف در جاده است: «باند دوم یک جا‌هایی از شرق جادۀ فعلی و یک جا‌هایی از شرق آن عبور می‌کند و اتفاقاً در محوطۀ شهر سوخته در غرب آن قرار گرفته است. ما تأکید داریم جاده در این محدوده در شرق جادۀ فعلی و از پشت مجتمع پژوهشی شهر سوخته عبور کند که کاوش‌های آن قبلاً انجام شده است. در غیر این‌صورت یکی از آثار ثبت جهانی را از دست خواهیم داد.»
نکتۀ دیگری که کیخواه آریا اشاره می‌کند ثبت جهانی مشروط «شهر سوخته» است، به‌طوری‌که قرار بوده جادۀ فعلی هم جابه‌جا شود: «حتی صحبت‌هایی مطرح شده که در کنار جادۀ جدید، باند قبلی هم در محوطۀ شهرسوخته یک انحنا داشته باشد، تا آن را جابه‌جا کنیم.»

مجوز نجات‌بخشی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان‌و‌بلوچستان هم در گفتگو با «پیام ما» توضیح می‌دهد که مطالعات باند دوم جادۀ زابل-زاهدان دو سال قبل شروع شد که نقشۀ کامل تپه‌ها و برجستگی‌های دشت سیستان و محوطۀ «شهر سوخته» در آن دیده شده بود. باوجوداین، آن‌طور که «علیرضا جلال‌زایی» می‌گوید: «در جریان ساخت، هفتۀ گذشته پیمانکار به محوطه‌ای رسید که برجستگی نبود و به همین دلیل در نقشه‌های جی‌پی‌اس وجود نداشت، در نزدیکی یک قلعه روبه‌روی تپۀ طالب‌خان که تعداد آثار تاریخی در کنار آن دیده شد. این قسمت را که دیدیم مشکوک شدیم و به‌همین دلیل کار را متوقف کردیم. بلافاصله درخواست بررسی از سوی پژوهشگاه باستان‌شناسی داده شد و در انتظار مجوز نجات‌بخشی هستیم.»
به گفتۀ او، این درخواست هفتۀ گذشته به پژوهشگاه داده شده و مجوز این مرکز برای نجات‌بخشی در مرحلّ صدور است: «منکر جانمایی این جاده در مسیر آثار و تپه‌های باستانی نیستیم، اما اکنون نقطه‌های تازه برای جانمایی جاده به پیمانکار داده شده است تا کمترین آسیب به آثار، تپه‌ها و محوطه‌ها برسد.»


بیشتر بخوانید: فیلم/ وضعیت اسفناک دریاچه ارومیه


با وجود بازتاب‌های گستردۀ پیگیری فعالان میراث‌فرهنگی، اما همچنان ابهام‌های زیادی دربارۀ باند دوم زابل-زاهدان وجود دارد و تا زمانی که راه‌وشهرسازی در این باره اطلاع‌رسانی و همکاری نکند، این نگرانی برقرار خواهد بود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان‌و‌بلوچستان تأکید می‌کند باند جدید در عرصه و حریم «شهر سوخته» نیست، اما کارشناسان جاده را مماس با عرصه می‌دانند و این‌همه یعنی، راه‌وشهرسازی به‌عنوان متولی این عملیات عمرانی باید با مستند پاسخگویی چگونگی اجرای جاده باشد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ + جدول

حمله رژیم صهیونیستی به تهران/ شهادت جمعی از فرماندهان سپاه +عکس

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ + جدول

تصاویر خلبان اسرائیل پس از ساقط کردن جنگنده در زنجان

عکس/ خلبان زن اسرائیلی اسیر شد

فرماندهان ارشد نظامی که در حمله اسرائیل به شهادت رسیدند چه کسانی بودند؟/ ۲۳ خرداد؛ نقطه عطفی در دکترین امنیتی ایران

اینفوگرافی/ ۱۴ فرمانده ارشد نظامی ایران در لیست ترور اسراییل

عکس/ کره شمالی در مقابل اسرائیل از ایران حمایت کرد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ + جدول

عکس/ جلسه وزیر دفاع اسرائیل، رییس موساد و فرمانده ارتش اسرائیل برای بررسی حملات به ایران

عکس/ تعداد سپهبدهای ایران به ۶ تن رسید

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ + جدول

قاب عاشقانه بازیگر یوسف پیامبر در کنار همسرش

عکس/ استوری پسر سردار حاجی زاده

فیلم/ هم اکنون حمله اسرائیل به شیراز

عکس/ توییت محمد جواد ظریف پس از حمله دیشب اسرائیل

عکس/ ورودی پایگاه شکاری تبریز بعد از حمله اسرائیل

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ هشدار حمله پهپادی از بحرالمیت به سرزمین‌های اشغالی

واکنش مهدی کروبی به حمله اسرائیل به ایران

فیلم/ سلام نظامی اعضای تیم والیبال زیر ۱۶ سال ایران

توقف صدور مجوز خریدوفروش آنلاین طلا

عکس/ ویرانی شهر ساحلی یافا پس از حمله موشکی ایران

پهپادهای ایرانی وارد اسرائیل شدند

فیلم/ دولت برای کنترل اوضاع تقسیم کار کرد

اینفوگرافی/ چرا غدیر مهم‌ترین عید اسلام است؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس: عدم‌سرمایه‌گذاری طی یک دهه گذشته باعث ناترازی در حوزه برق شد

فیلم/ واکنش عجیب یک مرد یمنی به موشک‌های ایرانی

جزییات تازه درباره انفجار در فرودگاه مهرآباد

اعلام آخرین وضعیت ترافیکی محور‌های شمالی کشور

افزایش قیمت جهانی طلا در پی حمله اسراییل به ایران

فیلم/ لحظه اصابت موشک ایرانی به ساختمانی در جنوب تل آویو

رایزنی سران ایتالیا و فرانسه با بن‌سلمان درباره ایران

خسارت حمله موشکی ایران به تل آویو چقدر بود؟

قیمت نفت ۷ درصد افزایش یافت

اطلاعیه مهم سازمان هواپیمایی ایران برای تمام مسافران

آمار تلفات اسرائیل در پی حمله موشکی ایران

اظهارات لاریجانی درباره شگفتی‌های عملیات وعده صادق ۳

سرنگونی پهپادهای اسرائیلی در مرز سلماس

عکس/ اولین تصاویر ماهواره‌ای از فرودگاه مهرآباد بعد از حملات اسراییل

اینفوگرافی/ فلج کردن اسرائیل با شلیک به ۷ هدف

واکنش سفیر آمریکا به حملات ایران علیه اسرائیل

اعضای شورای امنیت درباره حمله رژیم اسرائیل به ایران چه گفتند؟

عکس/ توقیف ون‌های توزیع پهپادهای مهاجم در تهران

از صدای انفجار تا پژواک جنایت؛ نگاهی به جنایات اسرائیل در طول تاریخ/ روایتی از خشونت صهیونیست‌ها از ۱۹۴۸ تا امروز

فیلم/ شکست آشکار پدافند اسرائیل در برابر موشکهای ایران

عکس/ پیکر سرداران شهید باقری، حاجی زاده، سلامی و رشید

عکس/ حجم خرابی‌ها در تل آویو بعد از حمله موشکی ابران

فعالیت پدافند هوایی علیه اهداف متخاصم در آسمان تهران

۹ زخمی در حملات موشکی ایران به تل آویو

۶ ساختمان در تل‌آویو با خاک یکسان شد

عکس/ محل اصابت موشک‌های ایرانی در تل‌آویو

موج جدید حملات موشکی ایران به اسرائیل

عکس/ تخریب کامل خانه های ویلایی در تل آویو بر اثر حمله موشکی ایران

عکس/ دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر تهران

عکس/ لاشه جنگنده اف ۳۵ اسراییل در ایران

فیلم/ ویرانی گسترده تل‌اویو در پی حملات مداوم موشکی ایران

عکس/ بیمارستان‌های زیرزمینی اسرائیل پس از حمله موشکی ایران

کشته شدن یک زن در حمله موشکی ایران به اسراییل

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

عکس/ سرداران شهید حاجی زاده و باقری در کنار پزشکیان

عکس/ دود سیاه در خیابان پیروزی تهران

اعتراف سخنگوی ارتش اسرائیل به ضعف گنبد آهنین