تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

افزایش زیان انباشته خودروسازان به ۳۹۵ همت!

زیان انباشته خودرو سازان هر روز افزایش می‌یابد، اما تا به این لحظه هیچ‌یک از تصمیمات و اقدامات مسئولان مرتبط با صنعت خودروسازی نتوانسته است که حتی سرعت افزایش این زیان انباشته را کاهش دهد.

قیمت خودرو

اقتصاد۲۴- زیان‌ده بودن خودروسازان دولتی سالیان طولانی است که به سرفصل بحث اقتصاددانان و کارشناسان صنعت خودروسازی تبدیل شده است. مجموع زیان و بدهی سه شرکت دولتی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به ۳۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. دلایل متعددی برای به وجود آمدن این عدد چشم‌گیر در قالب زیان برای خودروسازان وجود دارد، اما گویا دولت تصمیمی برای تغییر در وضعیت موجود و سیاست‌گذاری خود ندارد.

قیمت‌گذاری دستوری دلیل زیان انباشته خودروسازان

اصلی‌ترین گلایه خودروسازان در یک دهه اخیر موضوع قیمت‌گذاری دستوری بوده است، به نحوی که امروز تمام خودروسازان دولتی با صراحت اعلام می‌کنند که حاضر هستند تا تمام مواد اولیه و ارز لازم برای تولید یک خودرو را با قیمت آزاد خریداری کنند، اما به ازای آن محصولات خود را نیز با قیمت آزاد به فروش برسانند.

وضعیت حال حاضر قیمت خودرو در درب کارخانه به شکلی درآمده است که خودروساز به هیچ‌وجه از آن رضایت ندارد و از سوی دیگر قیمت خودرو در بازار آزاد به شکلی سرسام‌آور و غیرمعقول افزایش یافته و این افزایش قیمت غیرمنطقی باعث نارضایتی مصرف‌کنندگان شده است. در نتیجه می‌توان گفت تنها کسانی که از وضعیت فعلی راضی هستند، دلالان این بازار هستند که از فاصله قیمت کارخانه تا قیمت بازار و نوسانات روزانه بازار خودرو نهایت بهره را می‌برند.

قیمت‌گذاری دستوری را می‌توان اصلی‌ترین عامل مشکلات و شکایات مردم از خودروسازان دانست، برای مثال به گفته محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در صورت آزادسازی قیمت‌ها ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو دپو شده در انبار‌ها به به دست متقاضیان می‌رسد. این دپوی خودرو‌ها در شرایطی است که بسیاری از متقاضیان خودرو‌های سایپا مدت‌هاست منتظر تحویل خودروی خود هستند.

از سوی دیگر اگر این حجم از خودرو به بازار عرضه شود قطعا فاصله قیمتی بازار با کارخانه کاهش می‌یابد و از التهاب بازار خودرو‌های اقتصادی کاسته می‌شود.


بیشتر بخوانید: عکس/ درآمد نجومی دلالان خودرو


یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم ارسال دعوت‌نامه تکمیل وجه برای متقاضیانی که خودروی آن‌ها آماده تحویل است، انتظار خودروسازان داخلی برای تصویب افزایش قیمت درب کارخانه خودروهاست. برای مثال اگر فردی در بهمن ماه پارسال خودرویی را با تحویل یک ساله نام‌نویسی کرده باشد و بخشی از مبلغ آن‌را نیز پرداخت کرده باشد، اگر در این بازه زمانی یک ساله هرگونه افزایش قیمتی برای محصول ثبت‌نامی این فرد تصویب شود، فرد مورد نظر باید با قیمت جدید تمکیل وجه کند.

مقایسه قیمت دلاری خودرو‌های تولید داخل

قیمت دلاری خودرو‌های تولید داخل همانند کیفیت تولید آن‌ها در یک دهه اخیر کاهش یافته است. برای مثال شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۰ خودروی پژو پارس را با قیمت ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌‎کرد. اگر قیمت کارخانه پژو پارس در سال ۹۰ با قیمت دلار بازار آزاد که ۱۴۰۰ تومان بوده است مقایسه شود حاصل نهایی قیمت ۱۲ هزار و ۹۲۸ دلار است.

این در حالی است که امروز قیمت درب کارخانه یک دستگاه پژو پارس ۲۷۵ میلیون تومان است که با قیمت میانیگن دلار ۴۹ هزار تومان معادل ۵ هزار ۶۱۲ دلار می‌شود.

به گفته ایکوپرس در سال ۱۴۰۰ ارز لازم برای تولید هر خودرو در ایران خودرو ۱۷۱۵ یورو است که با توجه به افزایش قیمت یورو به ۵۳ هزار تومان؛ قطعا قیمت تمام شده خودرو‌ها برای ایران خودرو افزایش یافته است، اما قیمت فروش درب کارخانه خودرو‌ها افزایشی متناسب با افزایش قیمت ارز و هزینه‌‎‌های تولید نداشته است.

زیان انباشته و بدهی در ایران خودرو

ایران خودرو پس از انقلاب به نوعی مسئول تولید خودرو‌های خانوادگی و قدرتمندتر نسبت به سایپا شد. این انتخاب محصول در کنار تنوع محصول بیشتر نسبت به دیگر خودروسازان داخلی باعث شد تا ایران خودرو، محصولات گران‌قیمت‌تری را به فروش برساند و درآمد بیشتری کسب کند.


به مرور زمان این انتخاب سبد محصولات با افزایش تحریم‌ها و لغو شدن پروژه‌هایی که با همکاری شرکای غربی آغاز شده بود به پاشنه آشیل ایران خودرو تبدیل شد، چراکه این شرکت در برنامه‌های توسعه خود با تأخیری طولانی مدت مواجه شد و از سوی دیگر به دلیل فهرست ۸۵ گانه استاندارد مجبور شد تا برخی از محبوب‌ترین محصولات خود مانند پژو ۴۰۵ و سمند را از چرخه تولید خود خارج کند. نتیجه نهایی تمام این اتفاقات، پدید آمدن زیان ۲۱۹ هزار میلیاردی توسط ایران خودرو است که از این عدد، ۸۳ هزار میلیارد تومان مربوط به زیان انباشته و ۱۳۶ هزار میلیارد تومان مربوط به بدهی‌های این شرکت است.

زیان انباشته و بدهی در سایپا

سایپا در ایران با پراید شناخته شد و امروز هم سایپا با جایگزین شکیل‌تر پراید یعنی کوئیک شناخته می‌شود. سایپا حدود ۲۵ سال با تولید پراید توانست در بازار خودرو‌های اقتصادی ایران یکه‌تازی کند و با پول حاصل از فروش پراید برخی محصولات نیمه لوکس را مونتاژ کند و در نهایت خطوط خود را توسعه دهد.

حذف تولید پراید از تیر ماه ۹۸ ضربه بزرگی را به سایپا وارد کرد، اما این شرکت با جایگزین کردن کوئیک در تیپ‌های متفاوت توانست تا همچنان در صدر جدول تولید خودرو‌های اقتصادی در ایران باقی بماند.

انتخاب تولید محصولات اقتصادی که نیاز به تکنولوژی‌های پیچیده ندارند باعث شده تا سایپا هم از نظر ارزی و هم تأمین مواد اولیه با مشکل چندان دشواری مواجه نشود و بتواند با برخی حمایت‌های دولت تیراژ تولید خود را افزایش دهد، اما سایپا هم نتوانست یک شرکت دولتی سودده وبا راندمان بالا باشد، چراکه مبتنی بر صورت‌های مالی منتشر شده، این شرکت ۴۱ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۹۸ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که به روایت دیگر مجموع زیان و بدهی این شرکت به ۱۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

زیان انباشته و بدهی در پارس خودرو

پارس خودرو نماد تولید و مونتاژ خودرو‌های بادوام و با کیفیت در ایران است، زمانی این شرکت انواع شورولت، جیپ، نیسان و رنو را در بازار ایران تولید می‌کرد، اما به مرور زمان مشکلات اقتصادی گلوی این شرکت را فشرد و سایپا که در همان زمان مشغول سودآوری بود این شرکت را خریداری کرد.

بعد از تحریم‌ها پارس خودرو خطوط تولید خودرو‌هایی مثل ساندرو را با کوئیک آر عوض کرد تا در راستای سیاست‌های سایپا عمل کند، اما در نهایت این شرکت با سابقه و خوش‌نام هم در بازی اقتصاد دولتی قربانی شد تا ۱۷ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۲۰ هزار میلیارد تومان که در مجموع عدد ۳۷ هزار میلیارد تومان را پدید می‌آورند، دست‌آورد مالی این شرکت باشد.

نکته جالب توجه این است که زیان سایپا به حدی زیاد شده است که به شکل رسمی بلوک سهام شرکت خودروسازی پارس‌خودرو را برای جذب سرمایه به فروش می‌رساند.

قیمت‌گذاری دستوری رو به پایان است؟

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در رابطه با حذف قیمت‌گذاری دستوری و سپردن فرایند قیمت‌گذاری بر عهده خودروسازان به دنیای اقتصاد گفت: وزیر معتقد است قیمت‌گذاری کم‌کم باید در اختیار هیات‌مدیره خودروسازان قرار بگیرد. وی در رابطه با تغییر شیوه قیمت‌گذاری دستوری به قیمت‌گذاری رقابتی و آزاد گفت: ما بین دو نظریه هستیم؛ یکی نظریه شورای رقابت و دیگری نظریه خودروسازان. منتها هیچ کدام نتوانسته‌اند همدیگر را قانع کرده و یک فصل مشترک ایجاد کنند. از همین رو وزیر صمت یک فرآیند دارد که به نظر می‌رسد طبق آن این فصل مشترک می‌تواند ایجاد شود.

با توجه با صحبت‌‍‌های معاون حمل ونقل وزارت صمت و صحبت‌های پراکنده وزیر صمت، می‌توان گفت که این‌بار احتمال تغییر شیوه قیمت‌گذاری وجود دارد، چراکه دولت از لحاظ ارزی در مضیقه شدید قرار دارد و مسئولان بعد از سال‌ها به دلیل فشار سنگین موضوعاتی مثل تأمین مواد اولیه و ارز تصمیم گرفته‌اند تا قیمت‌گذاری رقابتی و آزاد را جایگزین قیمت‌گذاری دستوری کنند.

منبع: تجارت نیوز
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بنده خدا
0
0
شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
صورتهای مالی تون همه کشک و دروغ هست. عین این متن که جمله به جمله اش جک و اراجیف نوشته:

حذف تولید پراید از تیر ماه ۹۸ ضربه بزرگی را به سایپا وارد کرد، اما این شرکت با جایگزین کردن کوئیک در تیپ‌های متفاوت توانست تا همچنان در صدر جدول تولید خودرو‌های اقتصادی در ایران باقی بماند.

سایپا حدود ۲۵ سال با تولید پراید توانست در بازار خودرو‌های اقتصادی ایران یکه‌تازی کند و با پول حاصل از فروش پراید برخی محصولات نیمه لوکس را مونتاژ کند و در نهایت خطوط خود را توسعه دهد.

بالاخره سایپا ضرر کرد یا سود کرد. چرا اراجیف مینویسید؟
اگه ضرر کرد از کجا پول آورد محصولات نیمه لوکس تولید کنه و خطوط خود را گسترش دهد؟
اگه سود کرد زبان انباشته اش را از تو کجاش استخراج کرده؟
مگه خودروسازان مغز خر خوردند که ماشین با ضرر بفروشند، پاداشهای میلیاردی مدیرای خودروسازی از کجا اومد؟
بنده خدا
0
0
شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
الان دقیقا با خودتون چند چند هستید؟
در تولید خودرو خودکفا هستید یا تا پیچ چرخ ها را هم از چین وارد میکنید؟
مگه خود کفا نشدید ، این همه ارز برا واردات برای چی؟
اگه قراره صفر تا صد خودرو را ارز قطعات اختصاص بدید ، یکباره خودرو خارجی با کیفیت وارد کنید بدون گمرکی . در اون آشغالدونی های تحمیلی را هم ببندید.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

چرا یارانه دی ماه بانک سپه واریز نشده است؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

تعیین زمان واریز یارانه دی ماه بانک سپه و بانک تجارت

عکس/ دلبری متین ستوده با کلاه عجیبش در ۳۹ سالگی

عکس/ تیپ جدید نجمه جودکی در اینستاگرام حسابی سرو صدا کرد

عکس/ ترکیب استقلال مقابل شمس آذر

عکس/ بازگشت اهالی غزه روی جلد نیویورک تایمز

غبار فراموشی بر زادگاه فردوسی

موشک کروز تاروس KEPD ۳۵۰

عکس/ حضور جنجالی قاضی صلواتی در مراسم تشییع قضات رازینی و مقیسه

عکس/ نوشتن عقدنامه با زعفران در محله کن ۱۰۸ سال پیش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آمدن ترامپ قیمت دلار را در ایران باز هم افزایشی می‌کند؟/ شوک صادرات نفتی و ارزی در دولت دوم ترامپ به شدت سال ۹۷ نخواهد بود

مراسم ختم علی رازینی و محمد مقیسه در مسجد اعظم قم‎

فیلم/ فقط لباس این بزرگوار در مراسم تحلیف امروز در امریکا

فیلم/ همتی: قیمت طلا پایین نمی‌آید

فیلم/ تنها دو جنسیت اعلام می‌کنم؛ زن و مرد

ایوانکا ترامپ کجاست؟ / غیبت دختر جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا در دولت جدید او

هجوم خریداران به بازار کریپتو

آشتی سلبریتی‌ها با جشنواره

فیلم/ وعده بزرگ پروفسور جراحی به مردم درباره درمان کوری

مدارس این استان‌ها فردا (۲ بهمن) تعطیل شد

توییت جدید حساب سایت رهبر انقلاب به زبان عبری

فیلم/ ادعای عجیب ترامپ در باره حادثه ترورش

فیلم/ بی‌محلی عجیب داماد ترامپ به ایلان ماسک

فیلم/ کنایه ترامپ به سوء استفاده دولت بایدن از دستگاه قضایی

تصاویر رویترز از میهمانان مراسم تحلیف ترامپ

فیلم/ شلیک توپ جنگی پس از سوگند

عکس/ تصویر آسوشیتدپرس از لحظه سوگند ترامپ

بایدن اعضای خانواده خود را عفو کرد

مدارس سنندج فردا سه‌شنبه تعطیل است

فیلم/ ترامپ سوگند یاد کرد

ترامپ: عصر طلایی آمریکا اکنون شروع می‌شود

عکس/ پوستر کاخ سفید به مناسبت ریاست جمهوری مجدد ترامپ

هلدینگ تمام قد پشت موسیمانه

فیلم/ ورود فرزندان ترامپ به مراسم تحلیف

فیلم/ لحظه ورود ایلان ماسک به مراسم تحلیف دونالد ترامپ

عکس/ پوشش مافیایی ملانیا ترامپ در مراسم تحلیف

فیلم/ لحظه ورود ترامپ به مراسم تحلیف

واکنش حزب‌الله به برقراری آتش‌بس در غزه

مدارس و دانشگاه‌های استان اردبیل فردا تعطیل شد

ترامپ در روز اول ۱۱ فرمان مهاجرتی امضا می‌کند

جلسه فوری هیئت مدیره استقلال با موسیمانه

بهترین قرص کلاژن برای مفاصل: معرفی برترین برندها و ترکیبات موثر

آخرین پیام هریس و بایدن خطاب به مردم آمریکا

پیام تبریک پوتین به ترامپ

از بهبود ارائه خدمات تا مدیریت پورتفو؛ بیمه معلم در مسیر رشد پایدار

رویترز: ترامپ مجازات اعدام را بازمی‌گرداند

فیلم/ استقبال بایدن از ترامپ در کاخ سفید

فیلم/ اوباما بدون همسرش به مراسم تحلیف آمد

عکس/ آخرین سلفی بایدن و همسرش در کاخ سفید

بایدن برای چه کسانی فرمان عفو صادر کرد؟

استعفای دسته‌جمعی دیپلمات‌های آمریکایی پیش از ورود ترامپ به کاخ سفید

فیلم/ آخرین تصاویر رسمی از جو و جیل بایدن به عنوان رییس جمهور و بانوی اول ایالات متحده امریکا

انتقاد موسیمانه از بازیکنان استقلال

فیلم/ آغاز مقدمه مراسم تحلیف دونالد ترامپ

ترامپ می‌خواهد ساکنان غزه را موقتاً به اندونزی منتقل کند

عکس/ نیکی کریمی در پشت صحنه سریال سرزمین مادری

همسر هدی صابر، روزنامه‌نگار درگذشت

رونمایی از خرید تازه استقلال + عکس

عکس/ رضا ارحام صدر و محمدرضا شجریان

فیلم/ ۵ رویداد بامزه در مراسم سوگند رئیس جمهور‌های آمریکا