تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

افزایش زیان انباشته خودروسازان به ۳۹۵ همت!

زیان انباشته خودرو سازان هر روز افزایش می‌یابد، اما تا به این لحظه هیچ‌یک از تصمیمات و اقدامات مسئولان مرتبط با صنعت خودروسازی نتوانسته است که حتی سرعت افزایش این زیان انباشته را کاهش دهد.

قیمت خودرو

اقتصاد۲۴- زیان‌ده بودن خودروسازان دولتی سالیان طولانی است که به سرفصل بحث اقتصاددانان و کارشناسان صنعت خودروسازی تبدیل شده است. مجموع زیان و بدهی سه شرکت دولتی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به ۳۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. دلایل متعددی برای به وجود آمدن این عدد چشم‌گیر در قالب زیان برای خودروسازان وجود دارد، اما گویا دولت تصمیمی برای تغییر در وضعیت موجود و سیاست‌گذاری خود ندارد.

قیمت‌گذاری دستوری دلیل زیان انباشته خودروسازان

اصلی‌ترین گلایه خودروسازان در یک دهه اخیر موضوع قیمت‌گذاری دستوری بوده است، به نحوی که امروز تمام خودروسازان دولتی با صراحت اعلام می‌کنند که حاضر هستند تا تمام مواد اولیه و ارز لازم برای تولید یک خودرو را با قیمت آزاد خریداری کنند، اما به ازای آن محصولات خود را نیز با قیمت آزاد به فروش برسانند.

وضعیت حال حاضر قیمت خودرو در درب کارخانه به شکلی درآمده است که خودروساز به هیچ‌وجه از آن رضایت ندارد و از سوی دیگر قیمت خودرو در بازار آزاد به شکلی سرسام‌آور و غیرمعقول افزایش یافته و این افزایش قیمت غیرمنطقی باعث نارضایتی مصرف‌کنندگان شده است. در نتیجه می‌توان گفت تنها کسانی که از وضعیت فعلی راضی هستند، دلالان این بازار هستند که از فاصله قیمت کارخانه تا قیمت بازار و نوسانات روزانه بازار خودرو نهایت بهره را می‌برند.

قیمت‌گذاری دستوری را می‌توان اصلی‌ترین عامل مشکلات و شکایات مردم از خودروسازان دانست، برای مثال به گفته محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در صورت آزادسازی قیمت‌ها ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو دپو شده در انبار‌ها به به دست متقاضیان می‌رسد. این دپوی خودرو‌ها در شرایطی است که بسیاری از متقاضیان خودرو‌های سایپا مدت‌هاست منتظر تحویل خودروی خود هستند.

از سوی دیگر اگر این حجم از خودرو به بازار عرضه شود قطعا فاصله قیمتی بازار با کارخانه کاهش می‌یابد و از التهاب بازار خودرو‌های اقتصادی کاسته می‌شود.


بیشتر بخوانید: عکس/ درآمد نجومی دلالان خودرو


یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم ارسال دعوت‌نامه تکمیل وجه برای متقاضیانی که خودروی آن‌ها آماده تحویل است، انتظار خودروسازان داخلی برای تصویب افزایش قیمت درب کارخانه خودروهاست. برای مثال اگر فردی در بهمن ماه پارسال خودرویی را با تحویل یک ساله نام‌نویسی کرده باشد و بخشی از مبلغ آن‌را نیز پرداخت کرده باشد، اگر در این بازه زمانی یک ساله هرگونه افزایش قیمتی برای محصول ثبت‌نامی این فرد تصویب شود، فرد مورد نظر باید با قیمت جدید تمکیل وجه کند.

مقایسه قیمت دلاری خودرو‌های تولید داخل

قیمت دلاری خودرو‌های تولید داخل همانند کیفیت تولید آن‌ها در یک دهه اخیر کاهش یافته است. برای مثال شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۰ خودروی پژو پارس را با قیمت ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌‎کرد. اگر قیمت کارخانه پژو پارس در سال ۹۰ با قیمت دلار بازار آزاد که ۱۴۰۰ تومان بوده است مقایسه شود حاصل نهایی قیمت ۱۲ هزار و ۹۲۸ دلار است.

این در حالی است که امروز قیمت درب کارخانه یک دستگاه پژو پارس ۲۷۵ میلیون تومان است که با قیمت میانیگن دلار ۴۹ هزار تومان معادل ۵ هزار ۶۱۲ دلار می‌شود.

به گفته ایکوپرس در سال ۱۴۰۰ ارز لازم برای تولید هر خودرو در ایران خودرو ۱۷۱۵ یورو است که با توجه به افزایش قیمت یورو به ۵۳ هزار تومان؛ قطعا قیمت تمام شده خودرو‌ها برای ایران خودرو افزایش یافته است، اما قیمت فروش درب کارخانه خودرو‌ها افزایشی متناسب با افزایش قیمت ارز و هزینه‌‎‌های تولید نداشته است.

زیان انباشته و بدهی در ایران خودرو

ایران خودرو پس از انقلاب به نوعی مسئول تولید خودرو‌های خانوادگی و قدرتمندتر نسبت به سایپا شد. این انتخاب محصول در کنار تنوع محصول بیشتر نسبت به دیگر خودروسازان داخلی باعث شد تا ایران خودرو، محصولات گران‌قیمت‌تری را به فروش برساند و درآمد بیشتری کسب کند.


به مرور زمان این انتخاب سبد محصولات با افزایش تحریم‌ها و لغو شدن پروژه‌هایی که با همکاری شرکای غربی آغاز شده بود به پاشنه آشیل ایران خودرو تبدیل شد، چراکه این شرکت در برنامه‌های توسعه خود با تأخیری طولانی مدت مواجه شد و از سوی دیگر به دلیل فهرست ۸۵ گانه استاندارد مجبور شد تا برخی از محبوب‌ترین محصولات خود مانند پژو ۴۰۵ و سمند را از چرخه تولید خود خارج کند. نتیجه نهایی تمام این اتفاقات، پدید آمدن زیان ۲۱۹ هزار میلیاردی توسط ایران خودرو است که از این عدد، ۸۳ هزار میلیارد تومان مربوط به زیان انباشته و ۱۳۶ هزار میلیارد تومان مربوط به بدهی‌های این شرکت است.

زیان انباشته و بدهی در سایپا

سایپا در ایران با پراید شناخته شد و امروز هم سایپا با جایگزین شکیل‌تر پراید یعنی کوئیک شناخته می‌شود. سایپا حدود ۲۵ سال با تولید پراید توانست در بازار خودرو‌های اقتصادی ایران یکه‌تازی کند و با پول حاصل از فروش پراید برخی محصولات نیمه لوکس را مونتاژ کند و در نهایت خطوط خود را توسعه دهد.

حذف تولید پراید از تیر ماه ۹۸ ضربه بزرگی را به سایپا وارد کرد، اما این شرکت با جایگزین کردن کوئیک در تیپ‌های متفاوت توانست تا همچنان در صدر جدول تولید خودرو‌های اقتصادی در ایران باقی بماند.

انتخاب تولید محصولات اقتصادی که نیاز به تکنولوژی‌های پیچیده ندارند باعث شده تا سایپا هم از نظر ارزی و هم تأمین مواد اولیه با مشکل چندان دشواری مواجه نشود و بتواند با برخی حمایت‌های دولت تیراژ تولید خود را افزایش دهد، اما سایپا هم نتوانست یک شرکت دولتی سودده وبا راندمان بالا باشد، چراکه مبتنی بر صورت‌های مالی منتشر شده، این شرکت ۴۱ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۹۸ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که به روایت دیگر مجموع زیان و بدهی این شرکت به ۱۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

زیان انباشته و بدهی در پارس خودرو

پارس خودرو نماد تولید و مونتاژ خودرو‌های بادوام و با کیفیت در ایران است، زمانی این شرکت انواع شورولت، جیپ، نیسان و رنو را در بازار ایران تولید می‌کرد، اما به مرور زمان مشکلات اقتصادی گلوی این شرکت را فشرد و سایپا که در همان زمان مشغول سودآوری بود این شرکت را خریداری کرد.

بعد از تحریم‌ها پارس خودرو خطوط تولید خودرو‌هایی مثل ساندرو را با کوئیک آر عوض کرد تا در راستای سیاست‌های سایپا عمل کند، اما در نهایت این شرکت با سابقه و خوش‌نام هم در بازی اقتصاد دولتی قربانی شد تا ۱۷ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۲۰ هزار میلیارد تومان که در مجموع عدد ۳۷ هزار میلیارد تومان را پدید می‌آورند، دست‌آورد مالی این شرکت باشد.

نکته جالب توجه این است که زیان سایپا به حدی زیاد شده است که به شکل رسمی بلوک سهام شرکت خودروسازی پارس‌خودرو را برای جذب سرمایه به فروش می‌رساند.

قیمت‌گذاری دستوری رو به پایان است؟

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در رابطه با حذف قیمت‌گذاری دستوری و سپردن فرایند قیمت‌گذاری بر عهده خودروسازان به دنیای اقتصاد گفت: وزیر معتقد است قیمت‌گذاری کم‌کم باید در اختیار هیات‌مدیره خودروسازان قرار بگیرد. وی در رابطه با تغییر شیوه قیمت‌گذاری دستوری به قیمت‌گذاری رقابتی و آزاد گفت: ما بین دو نظریه هستیم؛ یکی نظریه شورای رقابت و دیگری نظریه خودروسازان. منتها هیچ کدام نتوانسته‌اند همدیگر را قانع کرده و یک فصل مشترک ایجاد کنند. از همین رو وزیر صمت یک فرآیند دارد که به نظر می‌رسد طبق آن این فصل مشترک می‌تواند ایجاد شود.

با توجه با صحبت‌‍‌های معاون حمل ونقل وزارت صمت و صحبت‌های پراکنده وزیر صمت، می‌توان گفت که این‌بار احتمال تغییر شیوه قیمت‌گذاری وجود دارد، چراکه دولت از لحاظ ارزی در مضیقه شدید قرار دارد و مسئولان بعد از سال‌ها به دلیل فشار سنگین موضوعاتی مثل تأمین مواد اولیه و ارز تصمیم گرفته‌اند تا قیمت‌گذاری رقابتی و آزاد را جایگزین قیمت‌گذاری دستوری کنند.

منبع: تجارت نیوز
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بنده خدا
0
0
شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
صورتهای مالی تون همه کشک و دروغ هست. عین این متن که جمله به جمله اش جک و اراجیف نوشته:

حذف تولید پراید از تیر ماه ۹۸ ضربه بزرگی را به سایپا وارد کرد، اما این شرکت با جایگزین کردن کوئیک در تیپ‌های متفاوت توانست تا همچنان در صدر جدول تولید خودرو‌های اقتصادی در ایران باقی بماند.

سایپا حدود ۲۵ سال با تولید پراید توانست در بازار خودرو‌های اقتصادی ایران یکه‌تازی کند و با پول حاصل از فروش پراید برخی محصولات نیمه لوکس را مونتاژ کند و در نهایت خطوط خود را توسعه دهد.

بالاخره سایپا ضرر کرد یا سود کرد. چرا اراجیف مینویسید؟
اگه ضرر کرد از کجا پول آورد محصولات نیمه لوکس تولید کنه و خطوط خود را گسترش دهد؟
اگه سود کرد زبان انباشته اش را از تو کجاش استخراج کرده؟
مگه خودروسازان مغز خر خوردند که ماشین با ضرر بفروشند، پاداشهای میلیاردی مدیرای خودروسازی از کجا اومد؟
بنده خدا
0
0
شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
الان دقیقا با خودتون چند چند هستید؟
در تولید خودرو خودکفا هستید یا تا پیچ چرخ ها را هم از چین وارد میکنید؟
مگه خود کفا نشدید ، این همه ارز برا واردات برای چی؟
اگه قراره صفر تا صد خودرو را ارز قطعات اختصاص بدید ، یکباره خودرو خارجی با کیفیت وارد کنید بدون گمرکی . در اون آشغالدونی های تحمیلی را هم ببندید.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ واکنش عجیب به نوشیدنی روی میز در دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

تصویری دیده نشده از عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی ۲۷ سال پیش

عکس/ لیست جدید قیمت محصولات سایپا اعلام شد

عکس/ اولین کسی که در قطعه هنرمندان دفن شد

عکس/ تاثیر کمبود ویتامین‌ها از روی چهره

عکس/ نمایی از شهر مشهد و حرم امام رضا در دوران پهلوی

عکس/ اولین باری که خیابان‌های تهران ۴۰ سال پیش قفل شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چرا برای اولین بار در چند دهه اخیر برق مردم در آبان ماه قطع شد؟

اینفوگرافیک / چرا اتهامات رادیکال‌ها در مورد ماجرای تابعیت فرزندان ظریف نادرست است؟

شرایط و ضوابط واردات انواع خودرو‌های سواری

محرومیت ۳۴ ورزشکار از پاداش دولت توسط رئیس جمهور!

اسپانسر جنجالی لوگوی پرسپولیس را توقیف کرد!

عکس/استوری نرگس خانه به دوش درباره بیماری عجیبش

ماجرای جنجالی یک قتل اشتباهی در تهران

پزشکیان: در حال تهیه یک دستورالعمل کلی بر مبنای وفاق ملی هستیم

بیشترین فوت شدگان تهران در کدام مناطق ساکن بوده‌اند؟

عکس/استوری تازه ملیکا شریفی‌نیا درباره خبر ازدواجش

توئیت عضو دفتر رهبری درباره مذاکره ایران و آمریکا

فیلترینگ، آسیب جدی به پیشرفت علوم خواهد زد

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۵ آ‌ذر ۱۴۰۳/ ریزش قیمت سکه و طلا آغاز شد؟

لاریجانی: ایران در حال آماده‌سازی پاسخ به اسرائیل است

عکس/ نتانیاهو به این کشور‌ها برود دستگیرش می‌کنند

عکس/ گربه میهمان ویژه دیدار جام حذفی!

زلنسکی: احتمال پایان جنگ در ۲۰۲۵ زیاد است

غیبت سیدمهدی رحمتی به‌دلیل یک عمل جراحی

عکس عجیب میثم مطیعی در کنار ویرانه‌های بیروت

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار فردا ۵ آذر ۱۴۰۳/ ریزش قیمت دلار با فرمان مذاکرات هسته‌ای

آخرین تغییرات سازمان سنجش از زبان وزیر علوم

عکس/محمدعلی فردین در پشت صحنه «سلطان قلب‌ها»

تحول در سیاست‌های بانک‌ها: از بنگاه‌داری به تامین مالی تولید

عکس/رونمایی از پیراهن استقلال با شماره خاص

نرخ‌های جدید تسعیر ارز برای «وبصادر» آثار درآمدی دارد

یک پزشک آبروی کریستیانو رونالدو را برد

ساخت برج‌های فرایندی صنایع پلیمر گچساران به اتمام رسید/ ورود اولین محموله خرید خارجی به گمرک

اسامی برگزیدگان آبان ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد

عکس/همسر علیرام نورایی در اینستاگرام گرد و خاک به پا کرد

ضرورت گسترش تعامل دوجانبه بانک تجارت با صنعت پتروشیمی

عکس/آیدا پناهنده، سرمست از دیشب، یاد پارسا پیروزفر افتاد

تقدیر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز از کارشناسان HSE کارخانه صنایع لاستیکی سهند برای سومین سال متوالی

«جم‌نما» پس از ۵ سال وقفه با رویکردی جدید منتشر می‌شود

استمرار پاسخگویی و ایفای تعهدات

سبد محصولات بانک مسکن «زرین» شد

آبگیری مخازن سد‌های کشور آغاز شد

آثار مثبت افزایش سرمایه بانک مسکن در توسعه ساخت و ساز‌ها

عکس/ کامنت عجیب همسر علیرام نورایی در اینستاگرام

افزایش ۱۰۰ درصدی فعالیت بیمه سرمد در حوزه‌های انرژی و مهندسی

درایت قابل تحسین بانک ملی ایران در تامین مالی پروژه‌های زیرساختی کشور

هزینه قبض کم مصرف‌ترین خانوار‌ها در ۴ سال اخیر+ نمودار

ماشین دودی سوغات ناصرالدین شاه میراث ملی شد+ عکس

انتصاب "محمدرضا قنبری مجد" به عنوان مدیر حقوقی و پیمان‌های شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی

حضور بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

آمار هشدار دهنده از مبتلایان به ایدز در ایران

ماجرای عجیب گروگان‌گیری باند‌های افغان در ایران

سومین مرحله قرعه‌کشی هفتگی جشنواره سرآمدان بیمه سرمد برگزار شد

فیلم/ رفع ممنوعیت تحصیل همزمان دانشجویان

۷۶ درصد از خانوار‌های دهک اول خودرو ندارند