اقتصاد۲۴، مریم بهنام راد- طی دو سال گذشته پس از جهش قیمتها در بازار تولیدات داخلی و وارداتی خودرو، نرخ خودرو به بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشت و این گرانی بازار معاملات را به خواب برد و متقاضی خودرو علاوه بر کاهش توان مالی و عدم خرید این محصول، باید تاوان رکود در بازار را در بخشهای مختلف اقتصادی بپردازد.
این روزها همچون چند ماه گذشته رکود کامل بر بازار خودرو حاکم است و بهجز افرادی که تقاضای واقعی برای خودرو داشته یا قصد تبدیل به احسن کردن آن را دارند، مشتری به بازار مراجعه نمیکند البته این گروه نیز همچنان برای معامله در بازار تردید دارند.
شاید به نظر میرسید با وعده دولتیها با اجرای مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو که اواخر فصل بهار سال جاری برگزار شد، وضعیت بازار به گونهای در راستای تثبیت قیمت تغییر کند، اما طبق آمار غیررسمی بالای ۲ میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کردند و بنا به برنامه و ظرفیت تولید خودروسازان، نوبت تحویل برخی از متقاضیان به سال آینده موکول شد.
بیشتر بخوانید: مردم قدرت خرید خودرو ندارند/ خودروهای تولیدی روی دست دولت میماند
این حرکت دولت هم نتوانست بازار را به گونهای که انتظار میرفت به ثبات برساند و وضعیت قیمتها علاوه بر نوسان، بازار را به رکود کم سابقهای برده که قطعاً آسیب رسانی آن به بخشهای مختلف اقتصاد بیش از گذشته است.
در همین رابطه اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: از زمانی که بحث واردات خودرو در کشور داغ شده و اخبار مثبت سیاسی را شاهد بودیم، قیمتها در سراشیبی سقوط قرار گرفته است، بهطوری که برخی خودروهای تولید داخل تا ۵۰ میلیارد تومان افت قیمت را تجربه کرده است.
کرمی ادامه داد: اما تحویل سال آینده خودرو به ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه فروش خودرو از یک سو و عدم واردات خودرو از سوی دیگر نتوانست بازار را در یک فضای آرام نگه دارد و همین دلیلی بر تنش مجدد قیمتها هرچند آرام، در بازار خودرو شده است.
به گفته نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، فروشندگان خودرو به دنبال بازاری آرام و پُر رونق هستند، اما این در حالی است که نه عرضه خودرو به درستی انجام میشود و نه قیمتها در مسیر بازار به حرکت خود ادامه میدهند.
این فعال صنفی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری بازار در رکود به سر میبرد و در برخی مواقع قیمتها در نوسانهای مختلف شاهد ریزش ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان بود، اما این شرایط به دلیل عدم اجرای سیاستهای خودرویی دولت ادامه نیافت.
کرمی افزود: اگر تغییری در روند واردات خودرو و همچنین عرضه مناسب خودرو داخلی به بازار ایجاد نشود قطعاً قیمتها در نیمه دوم سال افزایش خواهد داشت.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: در هفته گذشته، شاهد افت قیمت ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومانی در بعضی از محصولات ایران خودرو مانند هایما، دنا پلاس، سورن پلاس وبرخی محصولات سایپا مانند شاهین، تیبا، کوئیک بودیم.
وی ادامه داد: درحال حاضر رقابت در بازار فعلی فقط بر سر فروش با تخفیفهای کاذب است. به این معنی که اگر کسی خریدار و فروشنده واقعی باشد، فروشنده به جهت رسیدن به پول خود در این بازار رکودی، مجبور است تخفیف دهد، اما نکته اینجاست که قیمت را قبل از تخفیف غیر واقعی اعلام میکنند و این بازار را وارد بحران جدیدی کرده است.