اقتصاد۲۴- مریم بهنام راد- این روزها ترمز نوسان قیمت در بازار خودرو کشیده شده، اما این آرامش نسبی آتش زیر خاکستر است.
طبق آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی سه ماهه ابتدایی امسال؛ ایرانخودرو و سایپا و پارسخودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا، در مجموع بالغ بر ۲۲۶ هزار دستگاه خودرو تولید کردهاند.
از سوی دیگر طبق همین آمار نشان میدهد میزان فروش آنها قریب به ۲۵۰.۳ هزار دستگاه ثبت شده است؛ نزدیک شدن آمار فروش به تولید گواه این است که خودروهای ناقص کف به مرور در حال جمع شدن است.
اما علی رغم این ادعای خودروسازان هنوز بازار خودرو ملتهب و قیمت محصولات فروکش نکرده است. در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: متأسفانه هیچ سیستم پایش آماری به ویژه در بخش صنعت خودروسازی کشور فعال نیست. از این رو نمیتوان بر ارائه هر عدد و ارقامی که از سوی وزارت صمت یا هر مرکز متولی در خصوص میزان تولید و عرضه خودرو استناد کرد.
وی تصریح کرد: نبود مرجع پایش آماری در بخشهای مختلف از جمله صنعت خودرو به بزرگترین چالش اقتصادی تبدیل شده است. در حال حاضرآمارها برپایه خود اظهاری خودروسازان اعلام میشود پس اختلاف آمار واقعی کف بازارخودرو با رقمهای اعلامی نباید خیلی هم عجیب باشد.
به گفته زاوه؛ وزارت صمت سعی کرده با تغییر سیستم آماری دقت رقم آمارها را بالاتر ببرد، اما به هر جهت ساختار این آمار خود اظهاری است و نمیتوان به آن اعتماد کرد.
بیشتربخوانید:کیسه دوزی روسها در صنعت خودروسازی ایران/ ماجرای تولید خودرو مشترک با روسها چیست؟
این کارشناس بازار صنعت خودرو با توجه به آخرین آمار خودرو سازان گفت: آنچه در بازار نشان میدهد میزان عرضه خودرو نسبت به ماههای گذشته هیچ تغییری نداشته و علی رغم اعلام وضعیت بهبود در تولید و عرضه خودرو، التهاب در بازارخودرو کاهش نداشته است.
وی تصریح داشت: البته در طی این مدت تقاضا در بازار خودرو بسیار کم شده، اما آقایان به این موضوع قائل نیستند! کشور بشدت فقیر شده و در بازار تقاضای ۲ میلیون دستگاه خودرو وجود ندارد بلکه تقاضا در بهترین حالت به ۶۰۰ هزار دستگاه رسیده و همین میزان هم تولید میشود!
زاوه در پاسخ به این سوال که آیا در چنین شرایطی واردات خودرو میتواند راهگشای تنظیم در بازار خودرو باشد؛ گفت: تا همین زمان تنها با بازی کردن واژهها و دستور العملها سعی برمقاومت در برابر واردات خودرو داشته اند. با چنین روندی عملاً وارداتی در سال ۱۴۰۱ انجام نخواهد گرفت؛ اگر شخصی هم در سال جاری اقدام به واردات خودرو کند شک کنید که از طریق رانت انجام شده است. هرچند چنین رانتهایی در سطح شهر به وضوح دیده میشود.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه هنوز واردات خودرو رسماً شروع نشده و احتمالات مختلفی در این خصوص به طور رسمی و غیر رسمی شنیده میشود، گفت: خودروهای لوکس ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پلاک شده در خیابانها در حال تردد هستند که هنوز تکلیف چگونه وارد شدن این خودروها مشخص نیست. این سوال مطرح میشود زمانی که هنوز واردات خودرو ابلاغ و آغاز نشده چطوراین خودروها از ثبت گمرک، ثبت سفارش، پلاک گذاری پلیس و ... عبور کرده است.
پیش بینی این کارشناس بازار خودرو نشان میدهد؛ رکود غیر تورمی در کوتاه مدت به رکود تورمی در بازار خودرو تبدیل خواهد شد. احتمالاً تا پایان ماه، خودرو در بازار نوسان قیمت نخواهد داشت، اما از ماههای آتی شاهد تورم بیشتری در بازار خودرو خواهیم بود.
وی دلیل تشدید نوسان و گرانی خودرو از ماه آینده را افزایش ماهانه ۱۲ درصد نرخ تورم دانست و ادامه داد: با شعار درمانی نمیتوان بازارها را کنترل کرد. افزایش نرخ تورم بر قیمت خودرو به حدی تأثیر گذار خواهد بود که همین ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی تولیدی رو دست بازار خواهد ماند.
زاوه تأکید داشت: هدف گذاری دولت رسیدن نرخ تورم به زیر ۳۰ درصد است یعنی کالاها ۳۰ درصد گران شود. اما با چنین رویه و سیاست گذاری دولت در راستای کنترل نرخ تورم، انتظار افزایش قیمت کالاها به بالاتر از ۷۰ درصد رسیده است.