تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کرد؛

نقش کلیدی منطقه آزاد قشم در پروژه بین‌المللی «یک کمربند، یک جاده»

نقش مناطق آزاد در مسیر توسعه کلان اقتصادی کشور بر هیچ کسی پوشیده نیست؛ زیرساخت‌های ایجاد شده در این مناطق در نزدیک به سه دهه، بیانگر این موضوع مهم است.
نقش کلیدی منطقه آزاد قشم در پروژه بین‌المللی «یک کمربند، یک جاده»
اقتصاد24 -امروزه با توجه به اهمیت تجارت جهانی، نقش بنادر و پورت‌ها در کشورهای مختلف برای توسعه تجارت در مسیرهای بین‌المللی از هر زمان دیگری پررنگ‌تر شده است و بی‌تردید با عنایت به قرارگیری نقطه استراتژیک قشم در خلیج فارس، این منطقه می‌تواند نقش بسیار طلایی را در این حوزه ایفا کند؛

از این‌رو گفت و گویی با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با توجه به ورود اولین کشتی هند در هفته گذشته به بندر کاوه قشم و ایجاد کریدور دریایی قشم ـ هند برای اولین بار در کشور داشتیم که در ادامه می خوانید.


ایجاد کریدور دریایی قشم ـ هند برای اولین بار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص راه‌اندازی کریدور دریایی میان قشم و هند بیان داشت: با توجه به شرایط کشور و اهمیت موضوع تحریم، سازمان منطقه آزاد قشم در جهت رفع نیازهای بخش‌های صنعتی، تولیدی و تجاری منطقه درخصوص مبادلات کالایی دریایی و همچنین کمک به کشور در شرایطی که مورد نیاز باشد و همچنین استفاده از از ظرفیت‌های موجود در قشم برای نقش‌آفرینی در رفع تحریم‌ها و با توجه به وجود ظرفیت‌های بسیاری خوبی که در بندر کاوه وجود دارد.

شامل دو پست اسکله با ظرفیت پنجاه هزار تن در که می‌توان این ظرفیت را تا صد هزار تن هم افزایش داد و لازم به توضیح است که در حال حاضر دو پست اسکله دیگر هم در دستور کار است تا بتوانیم با فعالیت دو اسکله جدید به افزایش ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری دریایی کشور هم کمک کنیم و با عنایت به اینکه منطقه آزاد قشم ارتباط بسیار خوبی را با کشورهای مختلف در جهت همکاری در مسیر توسعه حمل و نقل دریایی داشته است.

اقدام به ایجاد کریدور دریایی میان قشم و هنودستان کرد که به حمد خدا مذاکرات به نتیجه نشست و اولین کشتی تجاری در دوم خردادماه امسال به بندر کاوه رسید که این کشتی از بندر کاندلا هندوستان به مقصد بندر کاوه قشم حرکت کرده بود.

ظرفیت این کشتی پنجاه هزار تن با ۱۷۴متر طول که باری به ظرفیت دوازده هزار و پانصد تن کالا به قشم وارد کرده است. این اولین باری است که این مسیر ایجاد شده است و با ورود این کشتی به بندر کاوه قشم به صورت رسمی این خط دریایی ایجاد شد و در نظر داریم که بتوانیم ظرفیت این مسیر دریایی را افزایش دهیم.

راه‌اندازی خط دریایی پاکستان ـ قشم در آینده

حمیدرضا مومنی افزود: طی آخرین مذاکراتی که انجام گرفته، قرار بر این شده که حداقل یکبار در ماه این کشتی در این مسیر تردد کند و در حال حاضر این خط فعلا به صورت یکطرفه است و این کشتی از سمت هند به قشم بار را حمل می‌کند و در تلاش هستیم که بتوانیم از سمت قشم و یا سایر بنادر کشور هم حمل بار در مسیر برگشت برای این خط داشته باشیم.

در مجموع این اقدام بسیار حرکتی مهم در مسیر مبادلات دریایی در کشور محسوب می‌شود و این مسیر با توجه به ارتباطاتی که ما با کشور هند داریم، می‌تواند مسیر خوبی قلمداد شود و اخیرا کشور پاکستان هم برای ایجاد یک خط تجاری دریایی با قشم اعلام آمادگی کرده است و امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده بتوانیم شاهد راه‌اندازی خط دریایی میان پاکستان و قشم باشیم.

توسعه بندر کاوه در دستورکار سازمان منطقه آزاد قشم

مومنی تاکید کرد: قطعا برای توسعه حمل و نقل دریایی در جزیره قشم در آینده برنامه داریم که بندر کاوه را توسعه دهیم و دو پست اسکله دیگر با ظرفیت بالای صد هزار تن به این بندر اضافه نماییم.

با توجه به موقعیت بسیار خوب اسکله کاوه در مسیر توسعه تجارت دریایی و عمق آبخور ۲۰متری این اسکله، کشتی‌های صدهزار تنی می‌توانند به راحتی پهلو بگیرند و اگر بتوانیم در طرح توسعه، مسافتی در حدود ۱٫۸کیلومتر به سمت دریای پیشروی داشته باشیم، آبخور به حدود ۳۵ تا ۴۰متر خواهد رسید که یک ظرفیت بسیار بی‌نظری در کشور و حتی در منطقه ایجاد خواهد شد که کشتی‌هایی حتی با ظرفیت ۵۰۰هزار تن هم می‌توانند در این اسکله پهلوگیری کنند و کار تخلیه و بارگیری را انجام دهند و برای رسیدن به این هدف ما باید قطعا بندر را توسعه دهیم و بتوانیم امکانات و تجهیزاتی را به کار بگیریم که از این ظرفیت ایجاد شده، به بهترین شکل ممکن استفاده نماییم و نقطه اطمینانی برای کشور ایران خصوصا در این شرایط سخت کنونی باشد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ان‌شاءالله جای نگرانی نیست و فکر می‌کنم که بتوانیم در یک فاصله زمانی مشخص از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

توسعه حمل‌ونقل دریایی کشور با محوریت منطقه آزاد قشم

وی درخصوص موضوع پیگیری ایجاد مگاپورت در منطقه آزاد قشم اظهار داشت: در خصوص پیگیری این موضوع نشستی با جناب آقای دکتر اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی طی چند روز آینده خواهیم داشت، چراکه یکی از موضوعات مهمی که در منطقه آزاد قشم وجود دارد، ایجاد ظرفیت در مسیر توسعه حمل و نقل دریایی با توجه به موقعیت منحصربه‌فردی که در قشم وجود دارد، مطرح خواهد شد و به طور حتم ایشان با توجه به نگاه مثبتی که به مناطق آزاد دارند و همچنین شناخت دقیقی که نسبت به منطقه آزاد قشم دارند، حتما همکاری بسیار خوبی را خواهند داشت تا ان‌شاءالله بتوانیم از این ظرفیت عظیم در کشور با محوریت منطقه آزاد قشم بهره بیشتری ببریم.

واگذاری طرح توسعه بندر کاوه به بخش خصوصی توانمند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص برنامه‌ریزی در جهت جذب بخش خصوصی مستعد در توسعه بندر کاوه قشم بیان داشت: هم‌اکنون در مرحله فراخوان طرح هستیم‌؛ ما در بندر کاوه به جز بحث اسکله، باید مباحث ایجاد بسترهای پسکرانه ازجمله انبارها‌، هانگارها، سردخانه‌ها و فضاهای لجستیکی را هم مدنظر قرار دهیم و به تعبیری، بندر باید به معنای واقعی توسعه پیدا کند و همه تجهیزات و امکانات مورد نیاز باید در این بندر نصب و راه‌اندازی شود.

طبیعتا و با توجه به شرایط اقتصادی، خیلی تمایل نداریم که سازمان در این طرح ورود پیدا کند و بی‌تردید باید از بخش خصوصی توانمند در این پروژه استفاده کنیم و در حال حاضر هم در بندر کاوه بخش خصوصی فعالی در این حوزه داریم و قطع به یقین به دنبال جذب بخش خصوصی در این طرح هستیم. به طور کلی حجم سرمایه‌گذاری در ایجاد بنادر بسیار سنگین است و با توجه به موقعیت بندر کاوه و اجرای طرح توسعه این بندر که با بنادر صیادی و یا مسافری و حتی بنادر کوچک تجاری مانند بهمن قشم بسیار متفاوت است.

بی‌شک با این نگاه، حجم سرمایه‌گذاری در توسعه بندر کاوه نیز بسیار متفاوت است و باید بخش خصوصی در این طرح ورود پیدا کند که بتواند این طرح ملی را انجام دهد. در حال حاضر شاخصه‌هایی که ما در موضوع جذب سرمایه‌گذار در منطقه آزاد قشم و بندر کاوه داریم، سه موضوع اصلی است که شامل توانمندی مالی سرمایه‌گذار می‌باشد که باید برای سازمان محرز شود؛

دوم بحث توانمندی فنی و تخصصی سرمایه‌گذار را داریم و در آخر هم زمان اجرای پروژه با توجه به شرایط و حساسیت‌های خاصی که در حال حاضر در کشور داریم، برایمان بسیار حائز اهمیت است.

بنابراین علاقه‌مند هستیم که این طرح را با کمک بخش خصوصی انجام دهیم و پیشنهاداتی هم به صورت بی‌.او‌.تی در این رابطه داریم و همچنین قراردادی هم با قرارگاه خاتم درخصوص طرح جامع ارتباطی خلیج فارس داریم که یکی از چهار پارامتر مهم این قرارداد که شامل پل خلیج فارس، راه‌آهن و راه‌‌های دسترسی و بندر است، موضوع طرح توسعه بندر کاوه است.

بنابراین باید توافقاتی هم با قرارگاه خاتم در این خصوص داشته باشیم تا به نتیجه مطلوب برسیم و از دیدگاه ما نکته مهم، توانمندی اقتصادی و فنی مجموعه‌ای است که بتواند در زمان مشخص این طرح توسعه را انجام دهد و این ظرفیت بالفعل منطقه آزاد قشم را به ظرفیت بالقوه بدل کند تا بتوانیم از این امکانات بهترین بهره‌مندی را داشته باشیم.

منطقه آزاد قشم، قطب تجارت دریایی ایران

مومنی در خصوص نقش قشم در بدل شدن به یکی از مسیرهای مهم تجاری دریایی در کشور و منطقه در آینده افزود: قشم در حال حاضر هم با توجه به ظرفیت‌های فنی و جغرافیایی، یکی از بنادر مهم کشور قلمداد می‌شود؛ همه تلاش ما با توجه به مذاکراتی که مسئولین کشور با طرف‌های چینی در خصوص پروژه مهم چینی‌ها با عنوان «یک کمربند، یک جاده» داشتند‌ را در دستورکار داریم؛

چراکه تنها پروژه‌ای که از طرف جمهوری اسلامی به چین معرفی شده برای اینکه ایران بتواند در آن پروژه عظیم بین‌المللی نقش‌آفرینی کند، منطقه آزاد قشم است. با توجه به قراردادی که ما با طرف‌های چینی درخصوص توسعه بخش پتروشیمی منعقد کرده‌ایم که در حدود ۸میلیارد دلار رقم سرمایه‌گذاری آن است و در حدود ۶میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید و صادرات انجام خواهد شد.

در این باره مذاکرات و مقدمات اولیه کار انجام شده و پروتکل‌های اولیه این طرح به امضای طرفین رسیده است و در هفته آینده طرف‌های چینی برای تحویل زمین به منطقه آزاد قشم خواهند آمد؛ نکته مهم این است که دولت چین پذیرفت که این طرح را جزء پروژه‌هایی قرار دهد که بر روی پروژه عظیم بین‌المللی «یک کمربند، یک جاده» کار می‌کنند و منطقه آزاد قشم را به کریدور جنوب ـ شمال متصل نماید، یعنی جمهوری اسلامی ایران با محوریت منطقه آزاد قشم بی‌تردید نقش بسیار کلیدی در این پروژه و به تعبیری احیای راه ابریشم ایفا کند.

مسلما اگر ما بتوانیم کریدور جنوب به شمال را در کشور به هم متصل کنیم، به راحتی می‌توانیم از طریق چین، هندوستان و پاکستان اتصال بسیار خوبی به کشورهای شمالی داشته باشیم و با توجه به وجود راه‌آهن در بندرعباس می‌توانیم به خط آهن سراسری کشور هم دسترسی داشته و خط ارتباطی کالایی از چین به شمال اروپا یعنی بندر نستراک را متصل کنیم.

یکی از مسیرهای اصلی پروژه «یک کمربند، یک جاده»، همین مسیر کریدور جنوب به شمال ایران است که ما به بهترین شکل می‌توانیم در آن نقش‌آفرینی کنیم و اعتقاد داریم که منطقه آزاد قشم و بندر کاوه می‌توانند نقش مهم و اساسی در این پروژه داشته و اتصال بسیار خوبی به این پروژه بین‌المللی داشته باشند و درآمدی که در این بخش برای ایران پیش‌بینی می‌کنیم.

در کنار مراودات و توسعه روابط تجاری و بین‌المللی که این پروژه با کشورهای همسایه برای ما ایجاد خواهد کرد، بسیار با اهمیت و کلیدی است و در کنار این امتیازات، ورود تجهیزات و تکنولوژی‌های به‌روز حوزه حمل و نقل در این مسیر می‌تواند به ما بسیار کمک کند؛ بی‌شک این ابتدای یک مسیر بزرگ توسعه برای منطقه آزاد قشم خواهد بود، چراکه نوع کار ما در قشم با بنادر دیگر متفاوت است، به تعبیری بندر در قشم می‌تواند یک مگاپورت در جنوب کشور باشد تا بتواند کشورهای بالادستی ما را برای قرار گرفتن در مسیر پروژه «یک کمربند، یک جاده» پشتیبانی کند و نقش‌آفرینی کلیدی در این پروژه بزرگ و جهانی در کشور داشته باشیم.

آمادگی منطقه آزاد قشم برای اجرای پل خلیج فارس


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان درباره تعیین تکلیف پل خلیج فارس گفت: موضوع پل خلیج فارس با توجه به شرایط کنونی و اولویت‌های دیگری که در کشور توسط دولت محترم وجود دارد، در حال حاضر جزء اولویت اصلی نیست.

در دنیای امروز پروژه‌های بسیار بزرگی کشورهای مختلف خصوصا در چین در این زمینه وجود دارد؛ در چین پل‌های دریایی به طول ۶۰کیلومتر در بستر دریا ساخته شده است و یک پروژه ۲٫۸کیلومتری پل خلیج فارس پروژه خیلی پیچیده و سختی نیست؛

اما به هر حال با توجه به مطالبه مردمان جنوب کشور و به خصوص استان هرمزگان، در این رابطه جناب آقای دکتر جهانگیری این طرح را برای تعیین تکلیف به سازمان برنامه و بودجه ارجاع کردند و طی جلساتی که ما در این هفته با حضور مشاورین این طرح، پیمانکاران و سرمایه‌گذاران این پروژه خواهیم داشت، پیشنهادات عملیاتی خود را به دوستان ارائه خواهیم نمود و ان‌شاءالله ظرف چند ماه آینده این طرح را نیز تعیین تکلیف خواهیم کرد.

به هر حال منطقه آزاد قشم آمادگی اجرای این طرح را با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های کلان دولت محترم دارا می‌باشد و امیدواریم که به زودی شاهد اجرای این پروژه در کشور باشیم.

منبع: فرینا


ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تیپ و چهره جذاب فرانک و سوجان در یک مراسم

عکس/ شهرام شب پره و ابی ۴۸ سال پیش روی پل عابر سیدخندان

عکس/ نمایی از هتل رامسر و اقامتگاه‌های تفریحی ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب صمیمی محمدرضا گلزار و مهناز افشار در پشت صحنه فیلم آتش بس

عکس/ حال و هوای جشن سده در کرمان

عکس/ جولان بنز‌های کلاسیک ۷۳ سال پیش در خیابان انقلاب

عکس/ نمایی از ساخت متروی مفتح ۳۸ سال پیش

عکس/ هوای پایتخت در وضعیت قرمز

عکس/ حال و هوای مسافرخانۀ همت در شهر قائمشهر ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب ماندگار از منوچهر وثوق ۷۶ سال پیش در کنار پدرش

عکس/ مینی اسکارف گل گلی بهاره رهنما در اینستاگرام حسابی سوژه شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ استایل خاص فردین ۳۳ سال پیش در مغازه فرش فروشی اش

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی پرداخت می‌شود؟

فیلم/ صحبت‌های احساسی لیندا کیانی درباره فوت فرزندش

عکس/ کالسکه ناصرالدین شاه قاجار ۱۵۴ سال پیش در سفر گیلان

عکس/ گریه های شیلا خداداد در مراسم ختم مرتضی پاشایی

عکس/ قاب بی نظیر داریوش اقبالی در ۵ سالگی در کنار پدرش

تهدید تعرفه‌ای بریکس توسط ترامپ

اینفوگرافی/ بزرگ ترین تولیدکنندگان هواپیما در جهان

اظهار نظر ترامپ درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه

فیلم/ برگزاری آیین جشن سده در تاجیکستان

عکس/ فروش پرندگان مهاجر در بازار لنگرود از ۴۵۰ تا ۶۵۰ تومان

خبر بد پزشکان اینتر برای مهدی طارمی

فیلم/ تهران فردا تعطیل می‌شود؟

عکس/ کوچه پس کوچه‌های طهرون قدیم ۱۳۰ سال پیش و دوره قاجار

عکس/ تیپ متفاوت المیرا دهقانی در افتتاحیه جشنواره فجر

عکس/ قطار لوکس گردشگری در صحرا عربستان

عکس/ تعمیر خودرو در جاده فیروزکوه ۸۵ سال پیش در نزدیکی پل ورسک

اولین خرید تاریخ پرسپولیس از آلمان و ترکیه

اجاره خانه در کوی بیمه تهران با ۳۰۰ میلیون تومان + جدول قیمت

عکس/ جدول لیگ برتر پس از برد استقلال مقابل استقلال خوزستان

ریسک‌های جدی برای خریداران طلای آب شده

محمد حسن اصغرنیا درگذشت

ماجرای بازداشتی های پالایشگاه تبریز چه بود؟

صدای زنگ خطر برای خریداران طلا با پلتفرم‌های آنلاین

ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف گاز در فصل زمستان

عکس/ رضا شاه حدود ۹۰ سال پیش در روز گشایش پل ورسک

فیلم/ رانندگی جولانی برای امیرقطر در مراسم استقبال در فرودگاه

فیلم/ اسرای فلسطینی آزاد شدند

عکس/ زیبایی عجیب زمین فوتبال روستای امره ساری که جهانی شد

واحد‌های ۵۰ و ۶۰ متری محبوب‌ترین گزینه خریداران در بازار مسکن

خط و نشان فرمانده ارشد ارتش برای مقابله با دشمن

ثبت سریع‌ترین رشد فصلی عربستان از ۲۰۲۲

ادعای آمریکا درباره کشتن عضو ارشد القاعده

فیلم/ خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط زیستی

عکس/ وضعیت هوای تهران قرمز شد

همسویی سرمایه با شاخص بورس + نمودار

جزئیاتی تازه از طرح پیشنهادی ترامپ به ایران

درخواست از گوگل برای تغییر نام خلیج مکزیک

قیمت آپارتمان در منطقه ۵ تهران از پونک تا مرزداران، بهمن ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ سقوط ارزش پول کانادا و مکزیک پس از تهدید ترامپ

جدیدترین قیمت خانه در غرب تهران از دریاچه خلیج فارس تا شهرک راه آهن + جدول

عکس/ کافه‌گردی شبانه وزیر خارجه ایران در دوحه

شهادت محمد ضیف تایید شد + عکس

فیلم/ لحظه ترور محمد ضیف و یارانش

فیلم/ لحظه برخورد هواپیما با هلیکوپتر نظامی در آمریکا

قیمت درهم امارات و لیر ترکیه صعودی شد و دینار درجا زد

فیلم/ خسرو شکیبایی با هوش مصنوعی به جشنواره فجر آمد

طلای جهانی دوباره رکورد زد

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد؟

نئوعثمانی‌گرایی اردوغان از شام تا آفریقا/ هراس عربستان، امارات و مصر از ردپای نظامی ترکیه در قاره سیاه