تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
نمایشگاه مونیخ؛ جولانگاه چینی‌ها

خودرو‌های چینی بازار‌های جهانی را تسخیر می‌کنند؟

خودرو‌های چینی در نمایشگاه خودروی ۲۰۲۳ مونیخ حدود ۷۰ درصد از غرفه‌ها را به خود اختصاص داده بودند تا نسبت به دو سال گذشته حضوری کاملاً متفاوت را در این نمایشگاه داشته باشند. آیا قرار است بازار‌های جهانی به تسخیر خودرو‌های چینی درآیند؟

خودرو‌های چینی در بازار‌های جهانی

اقتصاد۲۴- در حالی درنمایشگاه خودروی مونیخ، چینی‌ها ۷۰ درصد غرفه‌ها را به تسخیر خود درآوردند که فقط ۲۰ سال از مشاهده آن‌ها در بازار جهانی می‌گذرد. این خودرو‌ها در سال‌های اول متقاضی خاصی نداشتند و شرکت‌های خودروساز چینی بازاریابی خود را متمرکز بر بازار‌هایی کردند که قدرت خرید مردم پایین بود و نمی‌توانستند خودرو‌های روز جهان را خریداری کنند.

با این ترفند چینی‌ها توانستند به سوددهی در تولید دست پیدا کنند و در نتیجه درآمد خود را صرف خرید سهام شرکت‌های معتبر و هزینه واحد‌های تحقیق و توسعه کردند.

اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت رقابتی محصولات چینی از بدو تأسیس تا زمان حال قیمت رقابتی و ارائه آپشن‌های متنوع بوده است. در کشور‌هایی که بازار خودروی آزاد دارند چینی‌ها به عنوان رقبای جدی شناخته می‌شوند، چراکه خودرو در این کشور‌ها به عنوان یک کالای مصرفی شناخته می‌شود و مردم با قصد سرمایه‌گذاری خودرو خریداری نمی‌کنند.

در نتیجه همین موضوع، خودرو‌های برند‌های معتبر و با کیفیت چینی نظیر بی‌وای‌دی‌ای در این بازار‌ها به عنوان رقبای خودو‌های اقتصادی برند‌های معتبر دنیا شناخته می‌شوند.

این برند‌های چینی به سطحی از کیفیت و استاندارد رسیده‌اند که برای یک بازه سه تا پنج ساله می‌توانند بدون هیچ هزینه تعمیراتی در جاده‌ها تا پیمایشی در حدود ۲۷۰ هزار تا ۳۰۰ هزار کیلومتر تردد داشته باشند. در این بین شاید این سوال مطرح شود که مگر خودرو‌های ژاپنی و کره‌ای یا حتی آلمانی چنین توانایی را ندارند؟ پاسخ این سوال بدون تردید بله است، اماخودرو‌های چینی را می‌توان با قیمتی کمتر وتعداد آپشن‌های بالاتر خریداری کرد.


بیشتر بخوانید: این خودرو پرچم دار صنعت خودرو چین معرفی شد +عکس


از دیگر دلایل موفقیت چین در بازار خودروی جهان و به‌ویژه اروپا می‌توان به تغییر سبک خودروسازی در جهان اشاره کرد. در دهه ۷۰ میلادی که به عنوان دهه اوج و شکوفایی صنعت خودروی آمریکا شناخته می‌شود، خودرو‌ها برای کارکردی در حدود ۲۰ تا ۳۵ سال ساخته می‌شدند، اما این سیاست به مرور زمان تغییر یافت، تا جایی که در دهه ۹۰ میلادی خودرو‌های آلمانی با مشکلی به نام رقبای ژاپنی مواجه شدند که خودرو‌هایی ارزان‌تر، اما با کیفیت کمتر تولید می‌کردند.

در دهه ۹۰ دیگر کیفیت همانند دهه‌های قبل حائز اهمیت نبود و ژاپنی‌ها توانستند با ساخت خودرو‌هایی با کیفیت مطلوب پای خود را در بازار جهانی و به‌ویژه بازار آمریکا باز کنند و سهم آلمانی‌ها را دربازار آمریکا کاهش دهند. حال امروز در سال ۲۰۲۳ چینی‌ها همان بلایی را بر سر خودروسازان باسابقه و قدیمی دنیا دارند می‌آورند که ژاپنی‌ها در دهه ۹۰ میلادی بر سر آلمان‌ها آوردند.

عمر مفید خودرو‌هایی که امروز در کارخانه‌های خودروسازی جهان تولید می‌شوند در حدود سه تا پنج سال است که ۹ برابر از عمر کفیدخودرو‌های دهه ۷۰ میلادی کمتر است. دلیل این تغییر رویه نیز واضح است.


خودروسازان با این کار مردم را نملزم می‌کنند تا بعد از سه یا پنجسال برای خرید خودروی جدید پول پرداخت کنند. در این بین اگر فردی نخواهد خودروی جدید بخرد قطعاً به مرور زمان از بازار طرد خواهد شد، چراکه هر سال تعداد زیادی آپشن بر خودرو‌های سال اضافه می‌شود که مدل‌های مشابهی که در سال قبل تولید شده‌اند از آن‌ها بی‌بهره هستند.

خودرو‌های چینی پیشتاز در برقی شدن

چینی‌ها برخلاف خودروسازان قدیمی و باسابقه دنیا برقی شدن خودرو‌ها را به خوبی درک کردند و آن را جدی گرفتند. واحد‌های تحقیق و توسعه خودروسازان چینی به واسطه سرمایه‌گذاری کلان مالکان این شرکت‌ها توانستند تا به تکنولوژی‌های دسته اول در حوره ساخت باتری‌های مخصوص خودرو‌های برقی دست یابند. درنتیجه این‌بار هم چینی‌ها با غنیمت شمردن فرصتی جدید توانستند که یک مزیت رقابتی جدید را به محصولات خود اضافه کنند.


تا به این لحظه شرکت بی‌وای‌دی با تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی در سال ۲۰۲۲ به عنوان بزرگترین خودروساز برقی جهان شناخته می‌شود. رقبای این برند نظیر تسلا یا بنز با دو مشکل اساسی برای رقابت با این برند مواجه هستند.

مشکل اول مربوط به تیراژ بالای تولید محصولات این شرکت است که منجر به کاهش هزینه نهایی تولید می‌شود و در نهایت خودرو‌های بی وای‌دی در بازار جهانی بسیار ارزان‌تر از محصولات این دو شرکت روانه بازار می‌شوند و مشکل دوم مربوط به در اختیار داشتن تکنولوژی‌های جدید و سیطره چین برمعادن لیتیوم کشور‌های مختلف جهان است.

لیتیوم به عنوان ماده اولیه ساخت باتری‌های خودرو‌های برقی و همچنین بهره بردن از تکنولوژی‌های روز ساخت بهینه این باتری‌ها بازار خودرو‌های برقی را در اختیار خود گرفته‌اند.

دلیل پیشرفت خودرو‌های چینی

خودروسازان چینی برخلاف خودروسازان ایرانی رفتاری کاملاً عاقلانه داشتند و دارند. در ابتدا که در بازار جهانی حرف چندانی برای گفتن نداشتند با خرید سهام شرکت‌های بزرگ در طرح‌ها و جلسات آن‌ها شرکت می‌کردند و با پرداخت هزینه‌های مناسب و گاهاً چشم‌گیر از طراحان و مهندسان بنام جهان درخواست می‌کردند تا ضمن طراحی و تولید محصول روش ساخت یک اتوماسیون و سیستم پویا را به آن‌ها آموزش دهند.

با گذشت یک دهه از فعالیت چینی‌ها، خودروسازان مطرح جهان نظیر بی‌ام‌و و فولکس‌واگن برای کاهش هزینه تولید خود طی روندی معکوس شروع به خرید سهام شرکت‌های چینی کردند. برای مثال شرکت بی‌ام‌و اقدام به خرید سهام شرکت برلیانس چین کرد. این فرایند باعث تسریع در امر انتقال تکنولوژی به این کشور شد.


چینی‌ها به مرور زمان و جذب متخصصان و سرمایه‌گذارن خارجی توانستند به معنای واقعی کلمه در صعت خودروسازی خود به خودکفایی برسند و به یکی از تهدید‌های اصلی برای خودروسازان جهان تبدیل شده است. به گفته بسیاری از خودروسازان چینی طی سال جاری چینی‌ها رکورد صادرات خودرو را خواهند شکست و جایگاه اول صادرات خودرو در جهان که در حال حاضر متعلق به ژاپن است به چینی‌ها تعلق خواهد گرفت.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ خبر خوب برای بازنشستگان تامین اجتماعی

حمله تند آتیلا حجازی به مدیرعامل استقلال

۲۰ پول قدرتمند دنیا در سال ۲۰۲۵ را بشناسید + عکس

کاهش ۲۶ درصد موجودی مخازن سد‌های کشور

عکس/ سجده کننده به رضا پهلوی شانه به شانه قالیباف

هشدار عباس آخوندی به پزشکیان درباره لایحه جنجالی

رئیس‌جمهور چرا گفت‌و‌گو با اپوزیسیون را از «میرحسین» شروع نمی‌کند؟

بازی دو سر سود چین در بازار نفت روسیه و ایران

عکس/ توئیت اوباما درباره قحطی غذا در غزه

بلاتکلیفی گاز‌های گم‌شده در اعماق اقیانوس

شرط پزشکیان برای استرداد لایحه جنجالی

کریدور چابهار–زنگزور: چارسوک ایران به جهان

آب برنج در آسیاب خشکسالی ریختن/ چگونه کاشت برنج ناگهان در بلوچستان رونق گرفت؟

تهران تا روز صفر آبی فاصله‌ای ندارد

عکس/ حضور رئیس کل دادگستری در دادگاه الهه حسین نژاد

روایت در انحصار حاکمیت/ تصویب همراه با دستپاچگی لایحه دو فوریتی دولت برای «جرم‌انگاری محتوا» در مجلس

نگرانی روزنامه‌نگاران از لایحه محدودکننده آزادی بیان

الهه حسین‌نژاد در بیابان زنده بوده است

آیا لایحه حاشیه‌ساز پس گرفته می‌شود؟

دولت در محاصره مجلس با ۱۹۲۰ سوال از وزرا / ارزیابی نمایندگان درباره علل افزایش سوالات از اعضای کابینه

نامه صریح ۱۹ نماینده به پزشکیان درباره بازپس گیری لایحه جنجالی

فیلم/ خروج مرگبار قطار از ریل در آلمان

جیره بندی آب در راه است؟

جزئیات جلسه محاکمه قاتل الهه حسین نژاد

خروج شاهین از جمع مدل‌های میلیاردی بازار

آژیر بدون پناهگاه؛ مساله اظهارات عجیب اعضای شورای شهر تهران درباره نصب بلندگو‌ در میادین شهر

سه روایت تازه از قربانیان جنگ ۱۲ روزه

بورس دوباره ریزش کرد

فیلم/ اظهارات جدید وزیر کشور درباره اخراج اتباع افغان

قیمت نفت صعودی شد

فیلم/ افزایش دما برای تمامی استان‌ها از سه‌شنبه

پیش بینی طلای جهانی؛ رکود یا جرقه‌ای برای رشد دوباره؟

قیمت نفت با توافق تجاری آمریکا و اروپا افزایش یافت

عکس/ حضور خانواده الهه حسین نژاد در دادگاه امروز

فوری/ فشار آب در تهران رسما نصف شد

عکس/ ترامپ شخصا به گرسنگان غزه غذا داد

وقوع آتش‌سوزی در مجتمع دودلفین قشم

مجلس به دنبال نجات اقتصاد یا قفل ارز؟

پیش بینی بورس امروز دوشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۴

واردات تدریجی خودرو چه تاثیری بر قیمت‌ها دارد؟

بورس نیازمند مدیریت انتظارات است!

عکسی از قاتل الهه حسین نژاد در جلسه محاکمه امروز

قیمت پمپ آب در یک ساختمان ۴ طبقه به ۶۰ میلیون تومان رسید!

احتکار برنج؛ واقعیت یا شایعه‌ای برای التهاب بازار؟

طلای آبشده منفی شد؛ سکه تنها مسافر مسیر صعودی

آیا معامله‌گران بورس تغییر تاکتیک می‌دهند؟

بازار خودرو در سراشیبی قیمت‌ها+ جدول

توافق آمریکا و اروپا، سیگنالی منفی برای طلا + نمودار

خبر خوش کالابرگی برای دهک‌های ششم و هفتم

سقوط همزمان تأمین اجتماعی و بازنشستگان؛ زنگ خطر یک بحران ملی