تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۲

پروژه تازه برای منزوی کردن ایران / کریدور هندی-عربی-اسرائیلی و الزامات سیاست خارجی کشور

ایده اتصال منطقه از طریق راه آهن در سال ۲۰۲۱، در مجمع I ۲ U ۲ (مجمعی متشکل از ایالات متحده، اسرائیل، امارات و هند که در اواخر سال ۲۰۲۱ تأسیس شد) از سوی رژیم اسرائیل مطرح شد و پس از آن توسط دولت بایدن مورد حمایت قرار گرفت، تا اینکه در نشست گروه بیست (G ۲۰) که در اوایل سپتامبر ۲۰۲۳ برگزار شد

پروژه تازه برای منزوی کردن ایران

اقتصاد۲۴- ایده توسعه مسیر‌های حمل و نقل به منظور رونق بخشیدن به تجارت خلیج فارس و کمرنگ و بی اثر کردن تنگه استراتژیک هرمز از سال‌ها قبل در بین کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس شکل گرفته بود. برای تحقق این ایده، کریدور حمل و نقل ریلی در حاشیه خلیج فارس از سال ۲۰۱۶ و در قالب راه اندازی شبکه ریلی شورای همکاری خلیج فارس (GCC) کلید خورد. بر اساس قرارداد منعقد شده میان کشور‌های عضو شورا، قرار بود این کشور‌ها هر کدام به صورت مستقل شبکه ریلی خود را ساخته و تکمیل کنند. نهایتا، پس از تکمیل تمامی خطوط ملی، شبکه شورای همکاری خلیج فارس با اتصال شبکه ریلی ملی این کشورها، راه اندازی شود. بدین ترتیب، یک شبکه ریلی عربی شکل می‌گرفت که تمام شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را از طریق یک خط راه آهن به طول ۲۱۷۷ کیلومتر، به یکدیگر متصل می‌کرد.

طراحی چنین برنامه‌ای برای ساخت و توسعه زیرساخت‌های لجستیکی، یکی از هدفمندترین و مهمترین اقدامات کشور‌های عربی برای حرکت به سمت توسعه پایدار در منطقه، ضمن دور زدن تنگه هرمز و در نتیجه کم اثر کردن نقش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های خلیج فارس در خصوص مساله صادرات نفتی این کشور‌ها به اروپا بود. با این وجود تمامی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس نتوانستند این پروژه بلندپروازانه رو طبق برنامه پیش ببرند. شیوع پاندمی کرونا، وابستگی اقتصاد کشور‌های منطقه به نفت و کاهش قیمت این منبع انرژی، عدم وجود هماهنگی و همگرایی سیاسی کافی میان کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و عدم دستیابی به یک رژیم حقوقی واحد که لازمه راه اندازی هر کریدور بین المللی است، از جمله دلایلی بود که سبب گردید کریدور ریلی خلیج فارس طبق برنامه پیش نرود و به مرحله افتتاح نرسد. البته وضعیت همه کشور‌های این شورا یکسان نیست، امارات متحده عربی و عربستان دو کشور موفق در این پروژه بودند که توانستند در این مدت چارچوبی نظام‌مند برای حمل و نقل ریلی خود تدوین کرده و به موفقیت‌های چشمگیری برسند.


بیشتر بخوانید: روز موعود؛ افزایش تنش تهران-آژانس به موازات اجرای توافق ایران و آمریکا


بر این اساس آمادگی لجستیکی این دو کشور عربی حوزه خلیج فارس از یکسو و عضویت یکی و تمایل دیگری به پیمان ابراهیم سبب شد تا آمریکا و رژیم اسرائیل طرح جهت دار خود برای شکل دادن به یک کریدور جدید در راستای محدود و منزوی کردن همزمان جمهوری اسلامی ایران و چین را کلید بزنند. ایده اتصال منطقه از طریق راه آهن در سال ۲۰۲۱، در مجمع I۲U۲ (مجمعی متشکل از ایالات متحده، اسرائیل، امارات و هند که در اواخر سال ۲۰۲۱ تأسیس شد) از سوی رژیم اسرائیل مطرح شد و پس از آن توسط دولت بایدن مورد حمایت قرار گرفت، تا اینکه در نشست گروه بیست (G۲۰) که در اوایل سپتامبر ۲۰۲۳ برگزار شد، هند، عربستان سعودی، امارات و اسرائیل با حمایت آمریکا از کریدور دریایی-ریلی شرق به غرب که ترانزیت تجاری میان کشور‌های اروپایی، اسرائیل، اردن، اعراب خلیج‌فارس و هند را برقرار خواهد کرد، رونمایی کردند. پروژه‌ای عظیم به منظور ترانزیت کالا که از هند شروع می‌شود، از امارات و عربستان عبور می‌کند و در نهایت با اتصال به اردن و رژیم اسرائیل به کشور‌های اروپایی می‌رسد. هدف ظاهری و عملیاتی این کریدور این است که آسیای جنوبی را به خاورمیانه متصل کند و سبب توسعه تجارت و اقتصاد بین کشور‌های مسیر شود.

با این وجود، این پروژه اهداف سیاسی مختلفی را نیز دنبال می‌کند؛ این کریدور یکی از ابتکارات ایالات متحده آمریکا برای حفظ نفوذ خود در منطقه خاورمیانه و البته به طور همزمان جلوگیری از افزایش نفوذ چین در این منطقه است؛ در واقع از آنجا که منطقه غرب آسیا بخش کلیدی کریدور «یک کمربند، یک جاده» چین است، دولت آمریکا به ویژه در دوران ریاست جمهوری بایدن می‌کوشد با پیشنهاد این کریدور جدید، از ارزش راهبردی طرح‌های چین بکاهد. هدف مهم دیگر این کریدور حذف جمهوری اسلامی ایران از یک مسیر ترانزیتی کلیدی و کاهش وابستگی حمل و نقل جهانی به تنگه استراتژیک هرمز است. این امر حربه همیشگی بستن تنگه هرمز در مواقع بحرانی را از جمهوری اسلامی ایران می‌گیرد (هر چندتاکنون نیز جمهوری اسلامی هیچ گاه به طور جدی از این حربه استفاده عملی نکرده و همواره به رعایت آزادی کشتیرانی و ترانزیت بین المللی مقید بوده است) و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و البته رژیم اسرائیل را به شاهراه امن و مرکز ثقل تجارت بین المللی تبدیل می‌کند.


بیشتر بخوانید: رقابت عراقی‌ها؛ عراق مسیر رقیب کریدور ترانزیتی شمال به جنوب ایران را می‌سازند


بر این اساس به نظر می‌رسد کریدور جدید لطمه‌ای جدی به منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است و از این رو ضروری است که مقامات کشورمان برای مقابله با اثرات سوء ناشی از شکل گیری این کریدور اقداماتی انجام دهد که برخی از ان‌ها عبارتند از:

- بهره گیری از پتانسیل عادی‌سازی روابط با عربستان و توسعه دیپلماسی و رایزنی‌های سریع و همه جانبه با مقامات این کشور به منظور دور کردن آن از پیمان ابراهیم و توسعه روابط با رژیم اسرائیل، همچنین مجاب نمودن این کشور به حفظ منافع و مراعات خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در منطقه؛ رایزنی گسترده به منظور تقویت طرح اتصال شبه جزیره عربی از طریق ایران به کریدور شمال- جنوب جهت ارتباط پر سود دو طرفه با اوراسیا، قفقاز و آسیای مرکزی و چین؛ برنامه ریزی و تعریف راهبرد‌های مشخص به منظور استفاده از ظرفیت بزرگ کرانه‌های ساحلی و بندری ایران، عراق، کویت و عربستان برای اتصالات دوجانبه ترانزیتی؛ رایزنی برای اتصال ترانزیتی دوجانبه بندر دمام و بندر امام خمینی به منظور تأمین منافع مشترک هر دو کشور ایران و عربستان؛ بهره گیری از ابزار‌های سیاسی و حقوقی برای ترغیب و تحت فشار قرار دادن هند جهت عمل به وعده‌ها و تعهداتش در قبال بندر چابهار؛ رایزنی و همکاری با چین برای رسیدن به راه حلی مشترک برای مقابله با عملیاتی شدن این کریدور و تحقق اهداف ضد ایرانی و ضد چینی آن.

بر این اساس به نظر می‌رسد هر چند شکل گیری توافق جدید کشور‌های عضو گروه ۲۰ بر سر شکل دادن به کریدور تزانزیتی جدید فضای ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک را تا حدی برای ایران تنگ کرده است، اما در‌های دیپلماسی همیشه باز است و امکان رایزنی و بده و بستان برای کشور‌ها وجود دارد. نکته اینجاست که نباید نسبت به این تحولات بی تفاوت بود و اجازه داد طرح‌های ضد ایرانی بدون هزینه و مشکل برای کشور‌های طراح و همکار آنها، اجرایی و عملیاتی شود. لازم است رایزنی با کشور‌های عضو این توافق به صورت جداگانه و به تناسب سیاست‌ها و اهداف هر یک از آن‌ها با فوریت آغاز و هزینه‌هایی که لطمه احتمالی آن‌ها به منافع ایران برایشان ایجاد خواهد کرد، به آن‌ها گوشزد شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ ادعای عجیب یک روحانی درباره درگذشت همسر رهبر انقلاب

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

برخورد قضایی با نوید محمدزاده

فیلم/ جلسه رهبران حزب الله با سیدهاشم صفی الدین بمباران شد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ لحظه ورود رهبر انقلاب به نماز جمعه تهران

فیلم/ بهرام سریال داریوش: ۲۷ سال است که با همسرم زندگی می‌کنیم یکبارم دعوا نکردیم

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جزییات تازه از حادثه معدن زغالسنگ طبس

فیلم/سخنان اردشیر زاهدی، وزیر خارجه پهلوی درباره حمله به ایران

جوابیه شرکت گروه مالی صبا تأمین به یک گزارش

فیلم/ خبر ترور سردار قاآنی توسط صدا و سیما تکذیب شد

فیلم/ واکنش دو خانم آمریکایی نسبت به پخش سخنان نتانیاهو

عکس/ جشن تولد زهرا کیانی ووشوکار مطرح ایران

بیمه معلم، حامی قشر شریف فرهنگیان است

فیلم/جدیدترین کلیپ بنیامین با حضور نصرالله رادش پر سر و صدا شد!

عکس/ قهرمانی یک زن سوارکار برای نخستین بار در تاریخ

۹۰ درصد صاحبان خودروی لوکس مالیات ندادند

زندگی سردار اسماعیل قاآنی از جنگ تا سپاه قدس

عکس/ استوری محمد نوری علیه محمود فکری

عکس/ پوستر جالب پرسپولیس برای بازی با چادرملو

عکس‌های زیر خاکی از فرهاد مجیدی شماره ۷ سابق استقلال

فیلم/دیدار و گفتگوی عراقچی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه

عکس/ حکم علیرضا بیرانوند بالاخره اعلام شد

فیلم/ خطر شکسته شدن حریم تخت جمشید

۳ شکایت جدید پرسپولیس از علیرضا بیرانوند

تکذیب خبر احضار نوید محمدزاده

بلاکچین چیست و چه کسی آن را اختراع کرد؟

درخت گردو جان ۵ همدانی را گرفت!

خطر فرونشست در کمین ۳۵۹ دشت کشور

بازخوانی تاریخ برنامه هسته‌ای ایران؛ تقابل اسرائیلی‌ها با برنامه هسته‌ای ایران پیش از انقلاب تاکنون

دستور پزشکیان برای بررسی وضعیت اینترنت ایران

اعلام قیمت رسمی ۲۰ قلم کالای اساسی+ جدول

اخراج صدها نفر در شرکت کوکاکولا!

عکس/شرایط حضور در مدارس مختلط در ایران اعلام شد

نوید محمدزاده کیست و چرا علیه این بازیگر سینما اعلام جرم شد؟

عکس/ استایل جذاب سحر دولتشاهی روی فرش قرمز

اینفوگرافی/ هزینه سنگین اسرائیل برای دفع حملات موشکی ایران

محمود فکری کیست؟/ بازیکن پیشین تیم ملی ایران که سخنانش جنجالی شد

فیلم/بلایی که حملات صبحگاهی امروز اسرائیل بر سر بیروت آورد!

اینفوگرافی/هزینه سالانه غذای ثروتمندان ۵ برابر فقرا

فیلم/ شوخی چینی‌ها با گنبد آهنین و حمله ایران

ترکیب احتمالی استقلال مقابل هوادار+ عکس

مهاجرت پرستاران به کشورهای عربی با حقوق ۱۰ برابر ایران!

عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در ‌۶ ماهه اول ۱۴۰۳

گزارش بورس امروز شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳

آمار تلخ از طلاق ایرانی‌ها در سال‌های اول ازدواج+ جدول

فیلم/ادعای ارتش اسرائیل درباره ترور موفق سید هاشم صفی الدین

قیمت گوشت قرمز منجمد و گرم وارداتی در بازار

زنان در کدام کشور‌ها حق استفاده از موتورسیکلت ندارند؟

ادعای تازه نیویورک تایمز درباره یحیی سنوار

مصاف دیدنی زنان قایقران در دریاچه آزادی

آیا اقامت دائم برای افغان ها وجود دارد؟

عکس/نمای زیبایی از قله دماوند از دل کویر مرنجاب

زمان بیستمین حراج سکه در مرکز مبادله

فیلم/ توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره کلاهبرداری ۱۰۰ هزار میلیاردی

اینفوگرافی/ پاییز مرگبار مسمومیت با مصرف الکل تقلبی

عکس/ من و تو خبر بازگشتش را منتشر کرد