اقتصاد۲۴- حدود یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید میگذرد و بحران کمبود معلم در مدارس همچنان وجود دارد. گرچه "کمبود" واژه جدیدی نیست، اما این بار اوضاع به گونهای است که هنوز مسئولان مربوطه نتوانستهاند این خلاء را پر کنند. در واقع اعداد و ارقام متفاوتی درباره کمبود معلم از زبان مسئولان مطرح شده و در این بین صحبت از کمبود حداقل ۳۰۰ هزار معلم هم شده است. این مشکل آنقدر جدی است که حالا برخی از مدیران مدارس برای اینکه کلاس درسی بی معلم نماند، دست به دامن خانواده ها، معلمان بازنشسته و قدیمی شدهاند تا بلکه بتواند برخی از ساعات کلاس را با آنها پر کنند. برخی از اولیا دانشآموزان در گفتگو با خبرنگار شبکه شرق اعلام کردند که مدیر مدرسه از آنها خواسته تا سرکلاس درس حاضر شوند و درسهای سال گذشته را برای دانشآموزان مرور کنند.
بحث کمبود معلم، بحث امروز و دیروز نیست. در چند سال گذشته هر چه به زمان بازگشایی مدارس نزدیک میشدیم، مسئولان آموزشی از موضوع کمبود معلم در مدارس میگفتند. البته هر سال هم برنامههای برای پر کردن کلاسهای درس داشتند، امسال، اما کلاسهای درس با همان راهکارهای قدیمی پر نشد، یعنی نه معلمان بازنشسته علاقهای به حضور در کلاسهای شلوغ را داشتند و نه معلمان اضافه بر ساعت کاریشان در کلاسی حاضر شدند. همین شد که برخی از مدیران مدارس تصمیم گرفتند از اولیا دانشآموزان برای تدریس استفاده کنند. این موضوع را مادر شقایق دانشآموز کلاس دوم دبستان به شبکه شرق میگوید:" دخترم کلاس دوم دبستان است. در مدرسه دخترم ۵ کلاس پایه دوم ابتدایی وجود دارد، از این تعداد فقط سه کلاس معلم ثابت دارند. بقیه کلاسها معلم ندارند، بنابراین مدیر مدرسه از یکی از اولیا دانشآموزان که فوق لیسانس علوم آزمایشگاهی دارد، خواسته که به کلاس درس برود و با بچهها درسها را کار کند که دانشآموزان عقب نیافتند.
مادر پریا دانشآموزان کلاس اول ابتدایی سال گذشته یک روز در هفته به مدرسه دخترش میرفت و زنگ هنر و ورزش را برای مدیر مدرسه پر میکرد. پریا در یکی از مدارس اکباتان درس میخواند و امسال هم که پایه دوم است، معلم ورزش و هنر ندارد:" سال گذشته ما متوجه شدیم که بچهها یک روز در هفته معلم ندارند، به مدیر اعتراض کردیم و او به ما گفت که معلمان ۲۰ سال سابقه کار میتوانند یک روز در هفته در مدرسه نباشند. ما که قانون آموزش و پرورش را نمیدانیم، من با مدیر صحبت کردم و گفتم میتوانم این ساعت را پرکنم. او هم موافقت کرد. سرکلاس میرفتم و درسهای گذشته را با دانشآموزان کار میکردم.»
مشکل کمبود معلم فقط مربوط به دوره ابتدایی نیست. دانشآموزان پایههای مختلف چند هفتهای هست که در برخی از درس هایشان معلم ندارند. این موضوع را هانا دانشآموز پایه نهم تأیید میکند و میگوید: «دو هفته اول مهر معلم علوم، ریاضی، ورزش، هنر، اجتماعی، قرآن و دفاعی نداشتیم. الان، اما معلم هنر، قرآن و دفاعی نداریم. البته برای درس دفاعی یکی از کارکنان دفتری مدرسه را سر کلاس فرستادند تا فقط روخوانی از درس داشته باشیم.»
"نه تنها در مدارس کمبود معلم داریم بلکه برخی از دانشآموزان کتاب درسی هم ندارند. " این جمله علی بهشتی نیا معلم یکی از مدارس شهریار است. او درباره برخی از مدارس شهریار میگوید:" معلم و کتاب در برخی از مدارس وجود ندارد. مشکل کتاب در برخی از مدارس حل نشده است. ما برای دانشآموزانی که کتاب درسی نداشتند، از یک مدرسه دیگر که دانشآموزانش ترک تحصیل کرده بودند، کتاب گرفتیم. اتفاق دیگری که در هنرستانها میافتد، این است که کتابهای بچههای برخی از این مدرسه را با تأخیر میدهند. "
برخی از معلمان اعلام کردند که نه تنها معلم بلکه مدیر و معاون هم در برخی مدارس وجود ندارد. یکی از معلمانی که در مدرسهای ابتدایی در رودهن درس میدهد این موضوع را میگوید و تاکید میکند که مدرسه بدون معاون اداره میشود. در سوی دیگر علی بهشتی نیا اظهار میکند: «مدیران در شبکههای اجتماعی به معلمان پیام میزنند که کلاس درسی خالی است. اما معلمی نیست که این درس را پر کند. متأسفانه در کنار معلم، مدارس به شدت مشکل کمبود مدیر دارند. معلمان صبح وارد مدرسه میشوند در را باز میکنند، کلاسها را برگزار میکنند، درسها را میدهند و یک چایی دور هم میخورند و آخر سر هم میروند. الان برخی مدارس این چنین اداره میشود.»
علی بهشتی نیا درباره کمبود معلم در مدارس معتقد است:" در سالهای گذشته معلمان میآمدند و کلاسها را پر میکردند، اما متاسفانه اضافه کارشان را نگرفتند و رفتارهای نامناسب هم دیدند بنابراین آرام آرام از مدرسه و کلاس درس فاصله گرفتند. معلمان به خاطر دریافتی پایین شغل دوم و سوم دارند و حالا برخی هایشان از مدرسه خداحافظی کردند و شغلهای دیگری را انتخاب کردند. الان هم تراکم کلاسها به ۴۵ نفر رسیده و خیلی از معلمان از شلوغی کلاسها خسته و کلافه شدند. چند وقت پیش وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که ۲۰ هزار مدیر را جابه جاکرده اند، همین رفتار سیاسی با مدیران موجب شده تا خیلی از معلمان هم از آن مدرسه بروند. این موضوع در مدارس دخترانه سختتر شده است. درگیری در مدارس دخترانه به خاطر حجاب بیشتر شده و سختی کار معلمان آنجا بیشتر است. علاوه بر این محتوای کتابهای درسی بی کیفیت شده و معلم و دانش آموز هیچ علاقهای به خواندن این کتابها ندارند. "