تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
روحی‌صفت: پاکستان با اخراج مهاجران به دنبال دفع تهدیدات امنیتی است

زنگ‌خطر حرکت مهاجرین غیرقانونی افغان از پاکستان به ایران؛ بحران امنیتی در پیش است؟

دیپلمات پیشین ایران در افغانستان به خبرآنلاین گفت: باید در راستای مدیریت مهاجران اخراج شده افغان از پاکستان، اردوگاه هایی در مرزها ایجاد شود تا ایران بتواند این مساله را مدیریت کند؛ در غیراینصورت تعداد مهاجرین غیرقانونی افغان در ایران به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت

زنگ‌خطر

اقتصاد ۲۴- پاکستان همواره میزبان مهاجرین افغان بوده است. از زمان حمله‌ی شوروی به افغانستان، بر اساس برخی گزارش‌ها چهارمیلیون مهاجر افغان در پاکستان و بیشتر در استان خیبر پشتونخوا زندگی می‌کنند. دولت پاکستان پیش‌تر گفته بود که از دهم آبان امسال نزدیک به یک میلیون هفتصد هزار مهاجر غیرقانونی افغان را از مرز‌های خود اخراج خواهد کرد. اگر چه مقامات اسلام‌آباد مهاجرین افغان را مسوول حملات انتحاری متعددی و بر هم زدن امنیت پاکستان دانستند، اما اعلام کردند که طرح اخراج مهاجرین غیرقانونی تنها افغان‌ها را مورد هدف قرار نخواهد داد. ملا محمد یعقوب وزیر دفاع طالبان گفته است که پاکستان باید عواقب اخراج مهاجرین افغان را بپذیرد. با این وجود مقامات پاکستان تحریک طالبان پاکستان را عامل اصلی تیرگی و مخدوش شدن رابطه‌ی دو کشور می‌دانند، اما مقامات طالبان افغانستان حضور طالبان پاکستان در افغانستان را انکار می‌کنند. دلیل اصلی خراج مهاجرین افغان چیست؟ آیا این اخراج مهاجرین روابط پاکستان و افغانستان را خصمانه خواهد کرد؟ احتمال سر ریز شدن موج جمعیت مهاجرین غیر قانونی افغان به ایران هست؟ در این باره با محسن روحی صفت دیپلمات پیشین ایران در افغانستان گفتگو کرده‌ایم:

علت اخراج مهاجرین افغان از پاکستان در چنین ابعاد وسیعی چیست؟

مهاجرین افغان از چهل سال پیش در پاکستان بودند حتی با تغییر چند نوع نظام سیاسی، این مهاجران در پاکستان باقی ماندند. اکنون به دلیل موضوعات امنیتی که برای پاکستان پیش آمده مثل گروه تحریک طالبان (TTP) پاکستان، قصد دارد که مهاجرین غیرقانونی را از مرز خود اخراج کند. هم اکنون خطرات امنیتی تحریک طالبان پاکستان از حد و اندازه‌ی همیشگی بیشتر شده و به نقل فرمانده‌ی ارتش پاکستان این تهدید‌ها از تهدید هند هم بیشتر شده است. انفجار‌هایی که توسط نظامیان علیه نظامی‌ها و غیر نظامی‌ها خصوصا در استان پختونخوا رخ داده، آرامش را از پاکستان گرفته است و همچنین آن‌ها با ارتش پاکستان نیز درگیر شدند. نوک تیز حمله‌های تحریک طالبان، ارتش پاکستان است. دولت پاکستان می‌خواهد با اخراج مهاجرین افغان، با این تهدید‌های امنیتی مبارزه کند.

نود درصد اعضای طالبان پاکستان پشتون هستند. پشتون‌ها در ایالت سر حد شمالی یا همون پختونخوا مستقر هستند که با افغانستان مرز مشترک دارند. تفکیک بین این پشتون‌ها که کدام از طالبان هستند و کدام نیستند بسیار دشوار است. در گذشته‌های دور این منطقه، منطقه‌ی آزاد حساب می‌شد و مردمی که در آنجا زندگی می‌کردند هم مدارک قانونی افغانستان و هم مدارک قانونی پاکستان را داشتند. بازرگانان این منطقه کارت بازرگانی پاکستان و افغانستان را با هم داشتند، اما برخی ادعا‌ها از طرف رهبران پشتون‌ها مبنی بر تشکیل کشور پشتونستان، پاکستان را نگران کرد. اکنون نیز دولت پاکستان می‌خواهد با اخراج آن‌ها این موضوع را کنترل کند.


بیشتر بخوانید: عجیب اما واقعی؛ طالبان همچنان بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی در ایران!/ اخراج مهاجران افغان زیر سایه سرمایه گذاری حاکمان طالب


البته نباید از این نکته غافل شد که مقصر اوج گرفتن تحریک طالبان پاکستان، خود دولت پاکستان است. وقتی نظامیان پاکستان از طالبان افغان، برای مبارزه با حکومت اشرف غنی حمایت کردند یک روحیه‌ی احیاگری در بین طالبان پاکستان ایجاد شد. آن‌ها اینطور فکر می‌کنند که اگر طالبان افغانستانی توانستند به حکومت برسند چرا آن‌ها نتوانند در پاکستان سکان قدرت را به دست بگیرند؟ بنابراین ریشه‌ی اصلی این تهدیدات اشتباهات فاحش نظامیان در پاکستان بود. دولت پاکستان نقشی نداشت و در بسیاری از موارد هم با حمایت از طالبان مخالف بود، اما نظامیان پاکستان با حمایت از طالبان افغانستانی شرایط را برای شورش و طغیان طالبان پاکستان فراهم کردند.

اکنون مقامات طالبان می‌گویند که اخراج مهاجرین افغان از پاکستان برای دولت این کشور تبعات خواهد داشت؟ آیا اخراج مهاجرین افغان باعث تیره و تار شدن روابط افغانستان و پاکستان نخواهد شد؟

همینطور خواهد شد. نظامیان پاکستان خیلی دوراندیش نبودند. البته اکثر نظامی‌ها در همه جای جهان این ویژگی را دارند که دوراندیش نیستند و به دنبال دستاور‌های فوری و آسان می‌گردند. در آن زمان همه خطر حمایت از طالبان را به پاکستان گوشزد کردند و گفتند که شما با این کار تیشه به ریشه‌ی خود می‌زنید، اما به هر حال نظامیان به دنبال یک دستاورد برای ارائه به ملت خود بودند به ویژه اینکه در برابر هند ناکامی‌هایی داشتند که ناچار باید یک دستاورد و یک موفقیت برای خود می‌تراشیدند. این عدم دوراندیشی منجر به چنین وضعیتی شده است.

تفکیک بین‌پشتون‎‌های دو طرف مرز افغانستان و پاکستان بسیار دشوار است. دولت افغانستان که اصلا چنین مرزی را به رسمیت نمی‌شناسند و تفکیک آدم‌های این منطقه را نادیده می‌گیرد. طالبان افغانستان هم نگران فشاری است که از طرف پاکستان متحمل می‌شود و هم حاضر به همکاری جدی با دولت پاکستان نیست. چنین انتظاری هم غیر واقعی است. وقتی طالبان پاکستان با هماهنگی ارتش پاکستان، نزدیک به بیست سال میزبان طالبان افغان بودند چطور می‌تواند یک شبه این‌ها را از میزبان تبدیل به دشمن کرد؟ طالبان افغانستان و طالبان پاکستان در این مدت روابط خویشاوندی برقرار کردند و با ازدواج‌هایی که کردند در دامن یک دیگر بزرگ شدند. اصلا پشتون‌ها در اصل یک خانواده بودند. آنوقت چطور پاکستان می‌تواند بین آن‌ها فاصله بیاندازد و به طالبان افغانستان بگوید که رهبران پشتون‌ها را به من تحویل بده. آن‌ها چهل سال است که باهم زندگی می‌کنند چطور می‌توان آن‌ها را دشمن یک دیگر کرد؟ چنین چیزی امکان ندارد و چنین وضعیتی ریشه در اشتباهات ارتش پاکستان دارد.

آمار‌ها حاکی از این است که تعداد بسیار زیادی از مهاجران افغان در حال اخراج از پاکستان هستند آیا امکان دارد که همه‌ی آن‌ها به سمت ایران بیایند؟

صد در صد همینطور خواهد بود. من و همکارانم بار‌ها و بار‌ها این مساله را به وزارت کشور گوشزد کرده‌ایم. همواره بیشترین مهاجران افغانی که به ایران می‌آمدند از مرز پاکستان بودند. توصیه‌ی من این است که دولت ایران با استفاده از ابزار‌های بین‌المللی مثل کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد بزرگی که در نروژ، سوئد و دانمارک وجود دارد؛ در مرز اردوگاه‌هایی ایجاد کند و این افرادی که قرار است از پاکستان به مرز ایران سرازیر شوند را به اردوگاه‌ها ببرند تا مدیریت شوند و گرنه تعداد مهاجرین غیرقانونی افغان از اینکه الان می‌بینید هم بیشتر می‌شود.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین مارک کولر گازی ایرانی و خارجی

فیلم/ هشدار ظریف به کشور‌های عربی خاورمیانه

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تعجب مردم در فضای مجازی از مدل گوشی بهرام رادان

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

بهترین تفرجگاه‌های دماوند در فصل بهار

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟

آکورا TLX مدل ۲۰۲۴؛ خودرویی زیبا و مدرن + مشخصات فنی، قیمت و تصاویر

هوادار هتاک ورزشگاه آزادی بازداشت شد

مدیرروستا: فوتبال ایران در حال نابودیست

ترکیه تجارت با اسراییل را تعلیق کرد

قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد

پیام خطیر به هواداران استقلال

فیلم/ همتی: این دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است

عکس/ شاهکار تازه زاکانی در پارک لاله

ورود سامانه بارشی تازه به کشور

خطیر رفت، تمرین استقلال باز شد

فیلم/ لحظه به آغوش کشیده شدن یسنا به دست مادرش

پیام تند سیدجلال حسینی به هوادار جنجالی سپاهان + عکس

فیلم/ دفاع جانانه پردیس پورعابدینی از ریحانه پارسا

عکس/ تصویر خبرگزاری میزان از پیکر نیکا شاکرمی

باشگاه استقلال پلمب شد

فیلم/ افشاگری نماینده پیشین مجلس از روش تامین حقوق بازنشستگان

نامه سوم روحانی به شورای نگهبان

واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیل درباره ترور یک نیروی وابسته به سپاه

سپاهان: اتهام اقدام علیه بانوان پرسپولیسی غیرواقعیست

تصاویر و مستندات جدید از نیکا شاکرمی به روایت خبرگزاری قوه قضاییه

مجتبی براه سرپرست مدیریت کارخانه سهند شد

عکس قدیمی از سید محمد خاتمی و فیدل کاسترو

داده‌های «مرکز ارتباط با مشتریان» بانک سینا در ارتقای کیفیت تجربه مشتری و اصلاح فرآیندها اثرگذار است

شرایط دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

خبر برکناری خطیر از کانال استقلال پاک شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

فیلم/ نخستین تصاویر از پیدا شدن یسنا پس از ۵ روز مفقودی

اینفوگرافی/ ۳ استان پر مصرف برق خانگی کشور

یسنا دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد

۱۱ سال زندان برای یک فعال زن در عربستان

وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴ استان کشور

ناراحتی یک پرسپولیسی؛ جدایی نزدیک است

فیلم/ اعتراض شدید روحانیون به علیرضا پناهیان با شعار حیدر حیدر

نرخ سود بین بانکی تغییر کرد

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان

واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی

پاسخ رهبر انقلاب به نامه یکی از مسئولین

فیلم/ ریزش مرگبار اتوبان در چین

جزییات تازه از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز

از کجا بفهمیم فشار خون داریم؟

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

بانک‌ها علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

چربی شکم را با این نوشیدنی آب کنید

لیست نهایی جبهه انقلاب در مرحله دوم انتخابات مجلس+ عکس

دشمن شماره یک عادل فردوسی‌پور در آزادی + عکس

قیمت جدید مرغ امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

مهدی نصیری؛ توهم، شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول

اعلام قیمت جدید انواع بستنی در بازار