تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین وکلا شود؟

در حال حاضر و احتمالا در آینده‌ای دور هوش مصنوعی قادر نخواهد بود به طور کامل کارکرد تخصص حقوقی ارائه شده توسط متخصصان واجد شرایط قانونی را جایگزین کند.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین وکلا شود؟

اقتصاد۲۴-"وکلا خسته شده اند. آنان در بسیاری از مواقع حوصله شان سر می‌رود". این گفته "جاگر گلوسینا" مدیر عامل و رئیس کارکنان Luminance است یک شرکت بریتانیایی که در سال ۲۰۱۵ میلادی تاسیس شد و متخصص در زمینه هوش مصنوعی برای متخصصان حقوقی است. او می‌گوید:"بدیهی است که متخصصان حقوقی افرادی بسیار آموزش دیده هستند. اما واقعیت آن است که آنان بخش زیادی از زمان خود را صرف بررسی قرارداد‌ها می‌کنند. ممکن است یک ساعت به طول انجامد تا کسی یک توافق نامه عدم افشای اطلاعات را بررسی کند. ممکن است صد‌ها مورد از این اسناد در یک شرکت در هر سال وجود داشته باشند".

اکنون Luminance در حال آماده شدن برای راه اندازی یک ابزار مذاکره قرارداد کاملا خودکار به نام Luminance Autopilot است. این شرکت قصد دارد آزمایش با مشتریان منتخب را در ماه آینده آغاز کند و در سال جدید عرضه گسترده تری داشته باشد.

خبرنگار بخش جهانی شبکه خبری "بی بی سی" به دفتر آن شرکت در لندن دعوت شد تا ابتکارعمل آن شرکت را در عمل ببیند.


بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چه زمانی جایگزین خبرنگاران می‌شود؟


روی میز مقابل او دو لپ تاپ قرار گرفته بود. در دیوار پشتی پشت لپ تاپ‌ها یک صفحه نمایش بزرگ وجود داشت که نشان دهنده رد پای تغییرات اعمال شده هر یک از طرفین در قرارداد بود. رایانه‌ها قرار بود از قابلیت خلبان یا مجری خودکار (اُتوپایلوت) برای مذاکره در مورد یک قرارداد عدم افشا استفاده کنند که برای هر دو طرف قابل قبول است. توافق نامه‌های عدم افشا (NDAs) شرایطی را تعیین می‌کنند که تحت آن یک سازمان اطلاعات محرمانه خود را با سازمان دیگر به اشتراک می‌گذارد. کار آغاز می‌شود. یک دستگاه ایمیلی با پیوست"قرارداد عدم افشا" دریافت می‌کند بنابراین در برنامه وُرد مایکروسافت باز می‌شود.

اتوپایلوت به طور خودکار سرعت قرارداد را بررسی کرده و شروع به ایجاد تغییرات می‌کند. دوره شش ساله قرارداد غیر قابل قبول است بنابراین به سه سال تغییر کرده است. قانون حاکم بر قرارداد از روسیه به بریتانیا و ولز تغییر یافته است. بند خطرناک بعدی یک مسئولیت نامحدود را تحمیل می‌کند به این معنی که در صورت نقض شرایط توافق نامه‌های عدم افشا سقفی در مورد میزان پرداخت Luminance وجود ندارد. بنابراین، نرم افزار به جای آن سقف مسئولیتی ۱ میلیون پوندی را پیشنهاد می‌کند. همچنین این بند را تلطیف می‌کند. طرف مقابل عباراتی را در مورد "بی ضرر نگه داشتن" درج کرده بود که بدان معناست که آنان از هرگونه مسئولیت قانونی در شرایط خاص مبرا خواهند بود. با این وجود، هوش مصنوعی می‌دانست که این بند مشکل ساز است و آن را حذف کرد.

یک بروبیای قراردادی دنبال شد که در آن هر دو هوش مصنوعی سعی می‌کردند شرایط را برای صاحبانشان بهبود بخشند. رایانه نسخه نهایی قرارداد یکی از طرفین را به صورت خودکار برای طرف مقابل از طریق ایمیل ارسال می‌کند و در آن دستگاه متن قرارداد اصلاح شده باز می‌شود و هوش مصنوعی دستگاه دوم متوجه می‌شود که بند مرتبط با مصونیت از پرداخت ضرر حذف شده و شرط جبران خسارت را وارد می‌کند. این بند عملا حداکثر بدهی ۱ میلیون پوندی را به غرامت توافقی تبدیل می‌کند که در صورت شکسته شدن توافق باید پرداخت شود. هوش مصنوعی دستگاه اول وقتی قرارداد به روز شده را دریافت می‌کند متوجه این موضوع می‌شود بنابراین شرکت او صرفا در قبال ضرر‌های مستقیم متحمل شده مسئول است.

نسخه چهارم قرارداد برای هر دو طرف قابل قبول است. هوش مصنوعی دستگاه اول همه تغییرات را می‌پذیرد و آن را برای Docusign یک سرویس آنلاین برای امضای قرارداد‌ها می‌فرستد.

گلوسینا می‌گوید: "در آن مرحله شما باید تصمیم بگیرید که آیا واقعا می‌خواهیم عامل انسانی قرارداد را امضا کند یا خیر این به معنای واقعی کلمه تنها بخشی است که انسان باید انجام دهد. ما یک قرارداد توافقی داریم که کاملا توسط هوش مصنوعی مذاکره شده است. کل فرآیند صرفا چند دقیقه به طول انجامیده است".

اتوپایلوت تکامل یافته ابزار کمکی Luminance است که برای متخصصان حقوقی هنگام بررسی قرارداد در برنامه وُرد کد‌های رنگی را ارائه می‌کند. بند‌های قابل قبول سبز، بند‌های غیر قابل قبول قرمز و بند‌های غیر استاندارد کهربایی هستند. این ابزار هم چنین می‌تواند بند‌های خود را با استفاده از هوش مصنوعی بر اساس دانش خود در مورد آن چه شرکت در گذشته بر سر آن توافق کرده بازنویسی کند. اگرچه سایر شرکت‌ها از جمله Lexcheck، Genie AI و Thoughtriver فناوری‌های بررسی قرارداد را ارائه می‌دهند Luminance اولین شرکتی است که یک اتوپایلوت یا به اصطلاح خلبان و مجری خودکار را معرفی کرده است.

سیستم Luminance مبتنی بر یک مدل زبان بزرگ (LLM) ساخته شده است که هم چنین مبنای ابزار تولید متن محبوب چت جی پی تی (Chat GPT) است. تفاوت عمده این است که ابزار‌های Luminance با استفاده از بیش از ۱۵۰ میلیون سند قانونی به جای محتوای اینترنتی عمومی آموزش داده شده اند.

کاربران Luminance بانک‌های دانشی حاوی اسناد امضا شده خود را ایجاد می‌کنند تا نرم‌افزار بتواند یاد بگیرد که شرکت معمولا با چه شرایط قراردادی موافقت می‌کند.

پس از مشاهده کارکرد هوش مصنوعی خبرنگار با مقام‌های شرکت مشاور عمومی Prosapient دیدار داشت. آن شرکت کارشناسانی برای مشاوره و سرمایه گذاری در یک صنعت را در اختیار دارد. سه نفر از تیم او بر روی قرارداد‌ها کار کرده و بین ۲۰ تا ۳۰ مشتری در هر زمان مذاکره می‌کنند. برخی از آن مذاکرات و بررسی‌ها ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد در حالی که برخی دیگر ۱۲ ماه به طول خواهند انجامید. آنان از راه حل‌های Luminance برای سرعت بخشیدن به بررسی قرارداد‌های خود استفاده می‌کنند.

آیا فناوری تازه مبتنی بر هوش مصنوعی باعث از بین رفتن شغل مشاوران و وکلا خواهد شد؟ بعید به نظر می‌رسد چرا که انسان‌ها به وکلا برای قابل اعتماد بودن مراجعه می‌کنند این در حالیست که پاسخگو ساختن هوش مصنوعی بسیار دشوارتر از پاسخگو ساختن یک فرد است. در نتیجه، هوش مصنوعی می‌تواند در صرفه جویی در وقت شرکت‌ها و دفتر مشاوره حقوقی ابزاری مفید باشد.

"نیک امرسون" رئیس انجمن حقوق انگستان و ولز موافق است که هنوز به وکلا نیاز خواهد بود.

او در این باره می‌گوید:"در حال حاضر و احتمالا در آینده‌ای دور هوش مصنوعی قادر نخواهد بود به طور کامل کارکرد متخصصان واجد شرایط قانونی را جایگزین کند. این بدان خاطر است که مشتریان نیاز‌ها و آسیب‌پذیری‌های متفاوتی دارند که ماشین هنوز نمی‌تواند بر آن‌ها تسلط یابد و قضاوت انسان برای کسب اطمینان از این که تصمیمات خودکار منجر به نتایج مثبت کاذب بالقوه نمی‌شود مورد نیاز است. همچنین مسئله هنر در مذاکره و در نهایت چانه زنی وجود دارد که هوش مصنوعی بعید است بتواند در آن زمینه مهارت زیادی کسب کند. با هر نوآوری تکنولوژیکی معنای وکیل بودن و نوع شغل و مهارت‌های مورد نیاز احتمالا تکامل خواهد یافت".

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اولین فیلم از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف با حضور سلبریتی‌ها

ترانس افغان، خطری بیخ گوش ایران

تعطیلی شنبه‌ها و نظر مراجع برای شورای نگهبان

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

عکس/هنرمندان در مراسم تشییع زری خوشکام

بدحساب‌ترین طرف صندوق توسعه ملی، دولت‌ها بوده‌اند/ ۱۰۰ میلیارد یورو صندوق کجاست؟/ ثروت نسل آینده، قربانی تبانی و ندانم‌کاری‌های مدیریتی شده است

تتر چیست و چرا جای دلار را در ایران گرفته است؟

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اقتصاد ایران منتظر نتایج ادعای دولت درباره کاهش یک درصدی نقدینگی/ چرا از تورم کاسته نمی‌شود؟!/ افول تاسف‌بار ارزش پول ملی زیر سایه ادعای کاهش نقدینگی

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد

بلایی که بدغذایی بر سرتان می‌آورد

دمنوشی که برای لاغری معجزه می‌کند

معرفی چند منبع طبیعی پروتئین برای کاهش وزن

دلار قدرت بلامنازع بازار طلا/ چرا طلا در ایران بیشتر از بقیه کشورها رشد کرد؟/ پیش‌بینی صعود طلا در دراز مدت

بازیکنان پرسپولیس در انتظار تسویه کامل

فلاحت‌پیشه: سال ۹۷ گفتم بشار اسد روزی از پشت به ایران خنجر خواهد زد

فیلم/ شادباش متفاوت عروسک‌های مهمانی برای تولد آقای مجری

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش: ناتوانی در صدور کارت امتحانی پذیرفتنی نیست

مهدی افشارنیک با قرار وثیقه‌ آزاد شد

فیلم/ تیوپ‌سواری یک شهروند در مشهد در خیابان‌های مملو از آب

واکنش مایلی‌کهن به حکم شکایت قلعه‌نویی

راهنمایی کامل در امور طلاق و مهریه: حقوق خود را بشناسید

جدایی سروش لشکری (هیچکس) از همسرش | آزاده اکبری کیست؟

فیلم/ وضعیت پیاده‌روهای مشهد پس از سیل امروز

اعلام زمان برگزاری مراسم یادبود زری خوشکام

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری

قوه قضاییه: اژه‌ای در شبکه‌های اجتماعی حسابی ندارد

ترس از بمب‌گذاری جشنواره کن را مختل کرد

واکنش تراکتور به شایعه قراردادی ۶۰ میلیاردی

میزان فروش نمایشگاه کتاب در ۱۰ روز

فیلم/ غرق‌شدن دوباره زیرگذر انقلاب مشهد

ابعاد فساد در فوتبال گسترده است

آموزش و پرورش اطلاعیه صادر کرد

جزییات جدید دزدی اسناد هسته‌ای ایران به دست اسراییل

بانکی‌پور: پلیس ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

واکنش تصویری AFC به خداحافظی اشکان دژاگه + عکس

ماجرای مخالفت برخی علما با تعطیلی شنبه چیست؟

مقصد بعدی زنوزی مشخص شد

هشدار مدیریت بحران برای سیل در ۱۰ استان

لغو امتحانات نهایی روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت

عکس/ تگرگ شیشه خودروها را در مشهد شکست

فیلم/ نجات جان یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز

برادران عالمیان تنیس روی میز ایران را المپیکی کردند

الهه محمدی جایزه خود را به روزنامه‌نگاران فلسطینی تقدیم کرد

فیلم/ نجات کبوتران حرم امام رضا از باران سیل آسا

نخستین ستاره با پرسپولیس به توافق رسید

فیلم/ تصاویری دیگر از بارش شدید باران در حرم امام رضا (ع)

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ درگیری حامد بهداد با یک هوادار در مراسم ختم

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نرخ تورم کدام کشور اروپایی کمتر است؟