تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
بیژن زنگنه:

گروه‌های همسو با زنجانی می‌خواهند نفت را زمین بزنند/ ناچار شوم اسرار کرسنت را فاش می‌کنم

وزیر نفت می گوید که نمی خواهد امروز رجز بخواند، چراکه اکنون وقت رجزخوانی نیست، اما تاکید می کند که آتش توپخانه رفقای زنجانی شدید است و وزارت نفت نیز در حد توان خود می تواند به این حملات پاسخ دهد.
بیژن+نامدار+زنگنه
اقتصاد24 - بیژن نامدار زنگنه؛ زاده ۱ تیرماه ۱۳۳۱ در کرمانشاه. تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در زادگاه خود گذرانده و دوره دوم متوسطه تا اخذ دیپلم را در تهران به پایان رسانده است، وی فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در کابینه شهید محمدعلی رجایی، در جایگاه معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد و در دولت‌های سوم و چهارم به نخست‌وزیری میرحسین موسوی، ۵ سال وزیر جهاد سازندگی و یک سال نیز وزیر نیرو بود، همچنین در کابینه دولت مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، ۸ سال به‌عنوان وزیر نیرو فعالیت کرد و در دولت‌های هفتم و هشتم به ریاست محمد خاتمی نیز ۸ سال عهده‌دار وزارت نفت بود.

وزیر نفت دولت یازدهم و دوازدهم که بیست و هشتمین سال وزارت خود را پشت سر می‌گذارد به جهت سابقه طولانی در مدیریت کلان اجرایی و وزارت در وزارتخانه‌های دولت‌های مختلف به "شیخ الوزراء" مشهور شده است، او که برخی از اجدادش نیز در دوران صفویه وزیر بوده‌‌اند در مقابل سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه "پس شما وزیرزاده هستید؟" با لبخندی سکوت می‌کند و از دغدغه‌هایش برای کشور و فروش نفت در شرایط سخت اقتصادی کنونی می‌گوید.

جِدی‌ترین وزیر کابینه روحانی یا همان زنگنه از سختی‌های فروش نفت در شرایط تحریم که به تعبیر او از زمان جنگ تحمیلی نیز سخت‌تر بوده می‌گوید و درباره خشونت، نامهربانی‌ها و دشمنی‌های‌مان نسبت به یکدیگر و اینکه فراموش کرده‌ایم دشمن ما آمریکا و اسرائیل هستند هشدار می‌دهد و حرف و حدیث‌هایی همچون اینکه بیژن زنگنه اهل رفیق بازی و باندبازی است را تهمت و افترا از سوی افرادی می‌داند که او دستشان را از خرید و فروش نفت کوتاه کرده است و به زعم خودش نسبت به پول وزارت نفت طمع دارند.

وزیر نفت درباره حرف و حدیث ها پیرامون قرارداد توتال و اینکه چرا ضمانت نامه لازم از این شرکت فرانسوی برای حضور در فاز ۱۱ پارس جنوبی اخذ نشده است می گوید " متأسفانه باید دو امضا زیر هر قراردادی باشد که فقط یکی از این امضاها متعلق به ماست و طرف مقابل هم قبول نمی‌کند، ما فقط پدر دامادیم و پدر عروس هم باید در عقد موافق باشد".

خبرگزاری خانه ملت در گفت‌وگوی مشروح خود با این وزیر پرسابقه و باتجربه که بیش از دو ساعت به طول انجامید، به موضوعاتی چون تهدید زنگنه توسط بابک زنجانی، نحوه فروش نفت در دوره تحریم ها، شرایط ایران در اوپک، قرارداد کرسنت، قرارداد میدان گازی فرزاد B، میزان ثروت شیخ الوزراء و مفاد نامه ۷۲ نماینده مجلس پرداخته است.

بخش‌های مهم این مصاحبه:

۷ نفر زیر تصمیمات فروش نفت را امضاء می کنند

نه تنها ما مدت‌هاست آرایش جنگی گرفته ایم بلکه درگیر جنگیم

تا روزی که تحریم ها برداشته شود درباره میزان فروش نفت چیزی نمی گویم

اهل رفیق‌بازی و برگزاری به اصطلاح، گعده نیستم

ناچار شوم اسرار زیادی درباره کرسنت فاش می کنم

نفت سلاح نیست

هیچ کس نمی تواند خلاء نفتی ایران را جبران کند

تنها سازمان جهان سومی‌ها که در آن حرفی برای گفتن دارند، اوپک است

چین بعد از ماه می هیچ نفتی از ایران برداشت نکرده است

مشروح این گفت‌وگوی تفصیلی در ادامه می‌آید:

آقای زنگنه جنابعالی که سال‌هاست سکان وزارت نفت را در دست گرفته اید، خسته نشده اید؟ بهتر نیست فرد جوانی در راس این وزارتخانه قرار گیرد؟

نه خسته هستم و نه پیر

خسته نیستم چراکه در حال حاضر روزی 17 تا 18 ساعت کار می‌کنم و در شرایط کنونی که جنگ شدید اقتصادی هستیم، انگیزه بسیاری دارم اما با قرار گرفتن فرد جوانی در راس وزارت نفت موافق بودم، هرچند جوانی، تنها به سن نیست

خسته نیستم چراکه در حال حاضر روزی 17 تا 18 ساعت کار می‌کنم و در شرایط کنونی که جنگ شدید اقتصادی هستیم، انگیزه بسیاری دارم اما با قرار گرفتن فرد جوانی در راس وزارت نفت موافق بودم، هرچند جوانی، تنها به سن نیست بلکه به قول مقام معظم رهبری، به روحیه جوانانه بستگی دارد. زمان تشکیل دولت دوازدهم به آقای روحانی بسیار اصرار کردم که برای وزارت نفت، فرد جوانی انتخاب کند، بنده نیز کمک خواهم کرد، اما آقای رئیس‌جمهور نپذیرفتند. من در طول عمر کاری خود، هرگز اقدام‌کننده و متقاضی برای پذیرش مسئولیتی نبوده‌ام، این مسئولیت بوده که آمده و من هم پذیرفته‌ و کار کرده‌ام. اکنون هم نه خسته هستم و نه پیر به آن معنا که روحیه و شادابی کاری نداشته باشم.

قدرت ریسک پذیری‌تان کم نشده است؟

ریسک‌پذیری مسئله‌ای دیگر است. در تحریم‌های فعلی شخصا می‌توانستم شلوغ وپلوغ و پر سرصدا کار ‎کنم و اختیارات بسیاری برای خود از حاکمیت بگیرم، اما با این وجود قانونمند کار می‌کنم وبرای هر کار جدیدی مصوبه می‌گیرم و طبق آن عمل می‌کنم به نحوی که همه بزرگان، مطلع باشند و بدانند چه تصمیماتی می‌گیریم. در بحث فروش نفت در دوران تحریم‌ها و یا با شیوه جدید، 7 نفر زیر تصمیمات را امضاء می کنند که یکی از آن امضاءها از وزارت نفت است و 6 امضاء آن از جاهای دیگر.

بزرگترین ریسک در کار ما این است که نفت را به کسی بفروشیم، اما ندانیم که پولش برمی‌گردد یا خیر!

بالاخره قدرت ریسک‌پذیری‌تان کم شده است یا نه؟

ریسک‌پذیری یعنی چه؟ فقط خیلی سربسته می‌توانم اشاره کنم و بگذرم که اگر بخواهم ریسک‌پذیری را معنا کنم باید بگویم؛ بزرگترین ریسک در کار ما این است که نفت را به کسی بفروشیم، اما ندانیم که پولش برمی‌گردد یا خیر!

نمی‌خواهم به زندان بروم!

چه کسی حاضر است کار و خدمت کند و پس از آن به زندان برود؟! ما اکنون در وزارت نفت فعالیت‌های بسیاری انجام می‎دهیم که نمی‌گویم خلاف قانون است اما از رویه‌های متعارف خارج است که در مورد انجام این کارها اجازه گرفته‌ایم و برای همه تصمیمات مصوبه داریم

آقای وزیر برخی می‌گویند؛ شما نمی‌خواهید مصیبت‌ زندان پس از دوره وزارت را به جان بخرید و این موضوع سبب کندی کارها و پایین آمدن قدرت ریسک شما شده، آیا شما با این تحلیل موافقید؟

شما حاضرید به زندان بروید؟! چه کسی حاضر است کار و خدمت کند و پس از آن به زندان برود؟ هیچ کس نمی‌خواهد به چنین مرحله‌ای برسد، در مورد همکاران من هم نباید به این شکل باشد و باید آن‌ها امنیت کافی داشته باشند. ما اکنون در وزارت نفت فعالیت‌های بسیاری انجام می‎دهیم که نمی‌گویم خلاف قانون است اما از رویه‌های متعارف خارج است که در مورد انجام این کارها اجازه گرفته‌ایم و تصمیمات در یک گروه می‌شود و برای همه تصمیمات مصوبه داریم. باید کار را با دقت و حوصله پیش برد نه با عجله، البته این تامل سبب نمی شود که در انجام کارها تأخیر کنیم.

می‌گویند اخیراً شما اختیارات بسیاری از سران سه قوه گرفته‌اید، درست است؟

این را آقای ضرغامی (ریس سابق صدا و سیما) گفته بودند، من هم شنیده‌ام اما نمی‌دانم این اختیارات تام که به من داده‌اند، چیست!

نمی خواهم امروز رجز بخوانم، الآن وقت رجزخوانی نیست

شما تأکید داشتید که وزارتخانه آرایش جنگی دارد اما عده‌‌ای معتقدند هنوز اینگونه نیست، منظورتان از آرایش جنگی چیست؟

بنده اصطلاح آرایش جنگی را نگفتم، آن شخصی که گفته باید بگوید منظورش چیست؟! من این حرف را در پاسخ آقای ضرغامی نوشتم که اگر بخواهم با ادبیات ایشان صحبت کنم، می‌گویم نه تنها ما مدت‌هاست آرایش جنگی گرفته ایم بلکه درگیر جنگیم.

منتها نباید بگویم این جنگ چطور است؟ البته نمی‌خواهم امروز رجز بخوانم چراکه الان وقت رجز خوانی نیست . نمی‌توانم یکسری مسائل را افشا کنم . بعضی‌ها می‌خواهند با فشار آوردن من را در یک موضعی قرار دهند که برخی از فعالیت‌های‌مان را افشا کنم.

امروز خیلی فکر کردم که بعضی حرف‌ها را بگویم یا نگویم حتی با برخی از همکاران مشورت کردم و اکثراً گفتند این مسائل را مطرح نکنم چراکه می‎‌تواند به ضررمان تمام شود.

شرایط فعلی از جنگ تحمیلی هم سخت‌تر است

در یکی از سخت‌ترین مقاطع تاریخی پس از 40 سال قرار داریم، به نظر شما شرایط فعلی چه تفاوتی با جنگ تحمیلی دارد؟

شرایط فعلی سخت‌تر است، البته در زمان جنگ، بنده وزیر نفت نبودم بلکه مسوولیت وزارت جهاد سازندگی را بر عهده داشتم بنابراین باید بگویم؛ فرق این دوره با زمان جنگ در این است که آن زمان اگر صدام بمباران نمی‌کرد ما می‌توانستیم هر میزان، نفت مورد نظر خود را بفروشیم، از نظر تامین کشتی نیز مشکلی نداشتیم و البته می‌توانستیم پول نفت را از هر بانکی در جهان دریافت کنیم و با آن، هر کالایی را هم خریداری کنیم اما اکنون فروش نفت، تامین کشتی و جا به جایی پول و حتی خرید بسیاری از کالاها با مشکل رو به رو شده است. این دوره از تحریم حتی با تحریم دوره‌ گذشته هم بسیار متفاوت است، درواقع شدیدترین تحریم‌های سازمان یافته تاریخ ، علیه ملت ایران اعمال و تجربه می‌شود، بنابراین باید بدانیم با چه جنگ شدیدی درگیر هستیم. اگر این شدت و سختی درک نشود -که به نظرم برخی‌ها آن را درک و حس نمی‌کنند- دچار ارزیابی‌های غلط می‌شویم.

پس از حذف معافیت‌های نفتی برای کشورهای خریدار نفت ایران، فروش‌ نفت کشورمان به چند بشکه رسیده است؟

من در مورد عدد نه در دوره قبل و نه در حال حاضر چیزی نمی‌گویم تا روزی که ان شاء الله تحریم‌ها برداشته شود.

پس کاهش داشته‌ایم؟

من چیزی نمی‌گویم.

بعید می‌دانم بابک زنجانی توان پرداخت بدهی های وزارت نفت را داشته باشد

در مدت اخیر اظهارات بابک زنجانی نیز بسیار پر سر و صدا شد، تاکنون چه میزان از بدهی‌های او به وزارت نفت پرداخت شده است؟

طبق گزارش کارشناسی، اموالی که طی سال‌های گذشته ارزیابی شده حدود 2هزار میلیارد تومان می‌شود که البته مبلغ ارزیابی 600 میلیون دلار با نرخ دلار آن زمان بود، این اموال در اختیار وزارت نفت است اما متأسفانه فروش نرفته است هرچند می‌خواهیم آن‌ها را بفروشیم چراکه به پولش احتیاج داریم، باقیمانده طلب وزارت نفت به جز بهره آن بیش از 2 میلیارد دلار است و زنجانی باید این مبالغ را پرداخت کند، البته بعید می‌دانم چنین پولی نیز داشته باشد، پول دارد اما نه در این حد و اندازه، چراکه اکنون 2هزار میلیارد دلار می‌شود 25 هزار میلیارد تومان که به یقین زنجانی چنین پولی ندارد.

زنجانی حرف‌های عجیب و غریبی می‌زند!

از شرکای خارجی بابک زنجانی خبری نیست؟

به احتمال زیاد شرکایی در خارج وجود ندارند. البته کارگزارانی دارد ولی شریک معنا و مفهوم دیگری دارد. به نظرم این مسائل جنگ روانی است و می‌خواهد فشار بیاورد که اگر مثلاً در فلان بانک حساب باز کنید پول می‌دهند، البته بانکی که برای باز کردن حساب پیشنهاد داده 10 میلیون دلار سرمایه‌اش است و 200میلیون دلار بدهی دارد. آن هم در یک کشور بسیار کوچک، اما سوال این است چطور می‌توان در این بانک حساب باز کرد مانند اینکه بخواهی در کوزه کوچک ، یک دریاچه را جا بدهی. زنجانی حرف‌های عجیب و غریبی می‌زند!

گروه های همسو با زنجانی می‌خواهند نفت را زمین بزنند

آقای زنگنه برخی‌ افراد و گروه‌های همسو با زنجانی این روزها بی‌محاباتر از گذشته به وزارت نفت می‌تازند، ارزیابی شما چیست؟

بخش اصلی کار ما در مقابل این مسائل تحمل، صبوری و حوصله است، چاره‌ای نیست. آن‌ها اکنون می‌خواهند نفت را زمین بزنند و اگر نفت را زمین بزنند کشور را زمین زده‌اند چراکه بخش مهمی از کشور به نفت وابسته است. نفت و دیپلماسی دو بخش مهم برای کشور در کنار بانک مرکزی به شمار می‌آیند، البته باید پولی باشد تا بانک مرکزی عملیاتی‌اش کند، منظور پول نفت، پتروشیمی، گاز و... است، بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ایران نیز در حوزه پتروشیمی است.

آتش توپخانه رفقای زنجانی شدید است

اگر بتوانند نفت را زمین بزنند برای‌شان اتفاق خوبی افتاده است و اکنون عده‌ای با به کارگیری بعضی رسانه ها براین اساس عمل می‌کنند، البته ما نیز در حد توان خود پاسخ می‌دهیم اما آتش توپخانه آن‌ها شدید است.

بانک معرفی شده توسط بابک زنجانی، بانک بی‌اعتباری است

ظاهرا دادستان به تازگی وزارت نفت را ملزم کرده تا اسناد و مدارک برای بازپرداخت بدهی بابک زنجانی در اختیار این نهاد قرار بدهید، علت 5 ماه تاخیر وزارت نفت در این کار چیست؟

چنین موضوعی نبوده، اصلا بحث اسناد و مدارک در کار نیست، آقای دادستان یا معاون دادستان نظرشان این بوده که برای اتمام حجت، یک حساب در خارج باز شود که بابک زنجانی پول‌های ادعایی خود را واریز کند که ما هم از بانک مرکزی درخواست کردیم که اجازه افتتاح حساب بدهد البته بانک مرکزی معتقد است که این بانک معرفی شده توسط اقای بابک زنجانی، بانک بی‌اعتباری است و قرار بر این بوده که اگر پول به فرض بسیار ضعیف هم به این حساب واریز شد، زمانی تسویه حساب شود که پول به حساب مورد نظر دولت ایران و بانک مرکزی و شرکت نفت واریز شود.

سعی می‌کنم در زیر بال و پر خودم، جوان‌هایی را رشد دهم و بالا بیاورم

سنی از من گذشته و سابقه طولانی در نفت دارم، حدود 22 سال پیش در حوزه نفت وارد شدم. بالاخره سعی می‌کنم زیر بال و پر خودم، جوان‌هایی را رشد دهم و بالا بیاورم و این افراد صاحب اعتبار شوند و کار کنند. بالاخره باید افراد جوان سر کار باشند یا سالخورده؟

شما حوزه راهبردی منابع انسانی را به دو جوان واگذار کردید که هیچ کدام سابقه‌ای در وزارت نفت ندارند و این موضوع باعث نارضایتی بدنه وزارتخانه و پایین آمدن راندمان کاری شده است، ماجرا از چه قرار است؟

من ایجاد یک جریان جوانگرایی را در وزارت نفت در نظر داشتم، بنابراین نه تنها این تفکر و کار را رد نمی‌کنم بلکه جزو افتخارات خود می‌دانم، سنی از من گذشته و سابقه طولانی در نفت دارم، حدود 22 سال پیش در حوزه نفت وارد شدم. بالاخره سعی می‌کنم در زیر بال و پر خودم، جوان‌هایی را رشد دهم و بالا بیاورم و این افراد صاحب اعتبار شوند و کار کنند. بالاخره باید افراد جوان سر کار باشند یا سالخورده؟

یک عده در وزارت نفت بازنشسته شدند و برخی برای من مطالبی نوشتند تحت این عنوان که "تو با بازنشسته کردن این افراد با آنها تسویه‌حساب سیاسی کرده‌ای". در حالی که مجلس این قانون را تصویب کرد و شخصا مخالف آن بودم اما پس از تصویب قانون، دستگاه‌ها باید قانون را اجرا کنند، براساس این قانون، بسیاری از معاونان وزارتخانه که بازنشسته بودند، از ادامه خدمت باز ماندند و من به حکم قانون عمل کردم، البته هر روز پس تصویب این قانون از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور از ما سوال می‌کردند که برکناری مدیران بازنشسته وزارت نفت چه شد؟

بخشی از این حرف‌ها که می‌گویند؛ کار را به دو جوان بی‌تجربه واگذار کرده‌ام، بی‌انصافی است و بخشی دیگر هم به این دلیل است که یکی از فردی خوشش می‌آید یا نمی‌آید. اصل ماجرا این است که عده‌ای از سال 92 همزمان با ورود من به وزارت نفت با تمام قدرت علیه من کار کردند و هنوز هم فعالیت می‌کنند

می‌توانید این افراد جوانان را که بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید را معرفی کنید؟

آقای دکتر مینو معاون منابع انسانی وزارتخانه، فرد جوانی است. ایشان دارای مدرک تحصیلی مهندسی صنایع هستند و در رشته حسابداری و در آخر هم در برنامه‌ریزی استراتژیک دکتری دارند. بعد هم به وزارت نفت آمده و 17 سال سابقه کار دارند و اگر بخواهیم فردی با 30 سال سابقه منصوب کنیم که دیگر جوان نیست، پیرمرد و یا پیرزن است. ایشان مسئول معاونت منابع انسانی است و کارهای بسیار خوبی هم انجام داده است. همچنین خیلی‌ها می‌گویند من دستیار جوانی دارم که ایشان هم نزدیک به 40 سال سن دارد و 6 سال هم در وزارت نفت سابقه دارد و همزمان با ورود من به وزارتخانه آمده است اما ایشان تعیین‌کننده مسائل نیروی انسانی نیست و صرفا در بعضی از شوراهای بررسی‌کننده مسائل مرتبط با منابع انسانی حضور دارند و نقش ایفا می‌کنند.

عده‌ای از سال ۹۲ همزمان با ورود من به وزارت نفت با تمام قدرت علیه من کار کردند و هنوز هم فعالیت می‌کنند

ما کار بسیار خوبی را سال گذشته با این تیم جوان برای سامان‌دهی وضعیت حقوق نیروهای مدت موقت انجام دادیم که کار بسیار مهمی بود و نزدیک به 40هزار نیرو از آن متأثر بودند، امسال هم به این موضوع خواهیم پرداخت و در مرحله بعد برای نیروهای پیمانکاری کار خواهیم کرد.

بخشی از این حرف‌ها که می‌گویند؛ کار را به دو جوان بی‌تجربه واگذار کرده‌ام، بی‌انصافی است و بخشی دیگر هم به این دلیل است که یکی از فردی خوشش می‌آید یا نمی‌آید. اصل ماجرا این است که عده‌ای از سال 92 همزمان با ورود من به وزارت نفت با تمام قدرت علیه من کار کردند و هنوز هم فعالیت می‌کنند، البته حرف‌های‌شان هم خیلی عوض نشده همان حرف‌هایی که آن موقع می‌زدند اکنون نیز تکرار می‌کنند، شاید حق‌شان هم باشد اما می‌خواهم بگویم چیز جدیدی نیست.

شما گفتید آن دستیارتان نزدیک به 6 سال سابقه کار دارند، طبق آیین‌نامه خود وزارتخانه باید اعضاء سابقه 15 ساله داشته باشند.

این سابقه 15 ساله برای عضویت در هیأت مدیره شرکت نفت است که وزیر این اختیار را دارد که یک سوم این افراد را هم با اختیارات خود انتخاب کند.در حالی که دستیار مورد اشاره در هیات مدیره شرکت نفت عضویت ندارد.

نه باندبازم، نه رفیق باز

یکی از مشکلات و دلایلی که من آسیب می‌بینیم این است که اهل رفیق‌بازی و برگزاری به اصطلاح، گعده نیستم! من نه باندبازم، نه رفیق باز، اما همیشه تیمی را برای خودم ترتیب می‌دهم که بتوانند با من کار کنند.

می‌گویند زنگنه اهل رفاقت و باندبازی هستید به همین دلیل می‌خواهد تیم خودش را داشته باشد، چقدر با این حرف موافقید و اصولا شما در وزارت نفت چه سنجه‌هایی برای انتخاب افراد توانمند دارید؟

یکی از مشکلات و دلایلی که من آسیب می‌بینیم این است که اهل رفیق‌بازی و برگزاری به اصطلاح، گعده نیستم! تمام دوستانم افرادی هستند که در حین کار و در محیط کاری با آن‌ها آشنا شد‌ه‌ام و به توانمندی و شخصیت آن‌ها واقف و علاقه مند شده ام بنابراین من نه باندبازم، نه رفیق باز، اما همیشه تیمی را برای خودم ترتیب می دهم که بتوانند با من کار کنند و با هم هماهنگ باشیم.

وقتی مربی برای تیمی مانند تیم ملی فوتبال ارنجی را تنظیم می‌کند، نمی‌آید به هر باشگاهی سهمیه بدهد که دو تا از این باشگاه و دو تا از آن باشگاه بیایند، این طور، تیم ملی نابود می‌شود. او توانمندی افراد را می‌بیند و متناسب با آن‌ها کار می‌کند. افرادی که با من کار می‌کنند نیز باید بتوانند خیلی کار کنند چراکه من از اول وقت صبح می‌آیم و شب ها هم جزو آخرین نفراتی هستم که از وزارتخانه می‌روم. این دوره ، پنجشنبه و جمعه‌ها هم سرِ کار هستم و تعطیلی ندارم. می‌خواهم افرادی به عنوان همکار داشته باشم که واقعا کار کنند و هر وقت به آن‌ها تلفن زدم تلفنشان خاموش و خارج از دسترس نباشد و قدرت خلاقیت و ریسک‌پذیری در حد خودشان داشته باشند و بتوانند کار خود را درست انجام دهند و فهم درست از سیاست ها داشته باشند.

افرادی که خارج از وزارتخانه آورده ام یک ون هم نیستند چه برسد به مینی‌بوس و اتوبوس

پس می‌توان انتخاب‌های خارج از وزارتخانه شما را اینطور توجیه کرد؟

انتخاب‌های خارج از وزارتخانه‌ی من بسیار محدود است، در شرکت نفت فقط آقای کرباسیان بوده که ایشان نیز در صنعت نفت سابقه داشته، در سال 76 که وزیر بودم ایشان معاونم بودند، از طرفی ایشان مسائل بنگاهداری را در سطح بالا می‌فهمد و درک درستی از اقتصاد دارد و در سطح نظام قابل اعتماد است. من فقط چند نفری را خارج از وزارتخانه آورده‌ام که تعدادشان بسیار محدود است، یک ون هم نیستند چه برسد به مینی‌بوس و اتوبوس و اکثر همکارانم، کارمندان نفت هستند.

اصلا نمی‌توان در وزارت نفت فردی را از بیرون آورد چراکه تا وارد شود و کار را یاد بگیرد دوره کاری تمام می‌شود و ما فرصت نداریم، درواقع باید کسی بیاید که تا پشت ماشین می‌نشیند بتواند تریلی را راه ببرد و نه اینکه ماشین را چند بار به گاردریل بزند و یا در جوی آب بیاندازد.

از ساماندهی حقوق‌ها در وزارت نفت صحبت کردید، برنامه‌‌تان در مورد اصلاح و ارتقاء وضعیت نیروهای قراردادی‌، پیمانی‌ و باقی اعضای این وزارتخانه چیست؟

سال گذشته در مورد وضعیت قراردادی‌ها تغییرات جدی ایجاد کردیم که براساس نظرسنجی‌هایی که با خودشان انجام شد در مجموع رضایت‌شان جلب شده و متوجه شدند که مدیریت وزارتخانه به فکر آن‌ها است. به عنوان مثال بیمه تکمیلی یکی از کارهای مهمی است که موجب کاهش هزینه وکاهش دغدغه آن‌ها شد.

حقوق‌ها را نیز به دو شکل بالا بردیم؛ یکی حقوق همه را بالا بردیم و همچنین دوباره حقوق آنهایی را که در کارخانه‌ها و واحدهایی مانند سکوها، کارخانه‌های تقویت فشار گاز، کارخانه‌های NGL‌، واحدهای بهره‌برداری نفت ویا پالایشگه های گاز کار می‌کردند، در حد توانایی مالی نفت، بالا بردیم.

همچنین برای پیمانکاران هم کار خواهیم کرد.اما به دلیل اینکه هنوز طراحی آن تمام نشده نمی‌توانم چیزی بگویم البته پیمانکاران، کارگر ما نیستند و پیمانکارند اما در مورد حقوق پیمانکاران هم می‌توانیم بگوییم اینطور پرداخت انجام شود و بعد ما هم قراردادهای‌مان با پیمانکاران را در همان چارچوب اصلاح کنیم.

چرا در ۸ سال ۱۰۰ هزار نیرو به وزات نفت اضافه شد؟

می‌گویند شما اهمیت و ارزش نیروهای قراردادی را کم می‌بینید؟چرا؟

بله گاهی برخی به من می‌گویند که اهمیت و ارزش نیروهای قراردادی را کم می‌بینم اما باید توضیح دهم که در سال 1384، وزارت نفت 84 هزار نیروی رسمی و 53 هزار نیروی پیمانکار داشت که مجموع آن 138 هزار نیرو می‌شود، اما زمانی که در سال 92 به وزارتخانه برگشتم و بسیاری از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها واگذار شده بودند و درواقع باید نیروهای نیروهای وزارت نفت کم شده باشند اما تعداد نیروهایی که به من دادند 217 هزار نفر بود! این یعنی چه؟ حتی قسمتی از این صنعت توسعه پیدا نکرده بود و اتفاقی در آن نیفتاده بود، چطور یک دفعه 80 هزار نفر نیرو به آن اضافه شده است؟!. چطور این اتفاق افتاده بود در حالی که 15 الی 20 هزار نفر از آن خارج شده بودند؟!، بدین معنا که در این 8 سال 100 هزار نیرو به وزات نفت اضافه شد. این یعنی چه؟ چرا 100 هزار نیرو به نفت اضافه شد در حالی که این وزارتخانه با همان تعداد نیروی قبلی اداره می‌شد و مشکلی در اداره نداشت و جالب آنکه در همان دوره که در نفت بودم اعتقاد داشتم که نیروها سازماندهی درستی نشده‌اند.

همچنین اگر زمانی تصمیم به استخدام رسمی بگیریم که باید برای آن آگهی و اعلان عمومی کنیم، از نظر من باید به نیروهای قراردادی اولویت داده شود.

نمی‌توان مشکل بیکاری در کشور را از طریق استخدام در دولت حل کرد

وضعیت استخدام و اشتغالزایی در این وزارتخانه چگونه است؟

معتقدم نمی‌توان مشکل بیکاری در کشور را از طریق استخدام در دولت حل کرد، این موضوع را در مجلس هم گفتم. در توان دولت نیست. با اضافه شدن کارمند، دولت و ملت هر دو زمین می‌خورند و بعد هم مشکلات درست می‌شود. زمانی که نیروی بسیاری در جایی وجود داشته باشد به جای اینکه کار را بهبود ببخشند آن را ضعیف می‌کنند یعنی چند نفر در روز 2 تا 3 ساعت کار کنند، اما آن‌ها که در واحدهای عملیاتی هستند ناچارند خیلی بیشتر کار کنند.

بسیاری معتقدند به دلیل آنکه بخش خصوصی چندان به پرسنل خود توجه نمی‌کند جوان‌ها علاقمند به کار در دستگاه‌های دولتی هستند تا مزایای بیشتری کسب کنند، نظر شما به عنوان یک فردی که سالها در دولت بوده چیست؟

ممکن است این طور باشد، اما به‌ هرحال همه در ایران می‌خواهند کارمند بخش دولتی باشند. کارمند دولت بودن برای افرادی که اهل ریسک نیستند شغل بسیار خوبی است، چراکه یک حقوقی را همیشه دریافت می کنید و کسی هم تا آخر بیرونت نمی‌کند و شغلت تا همیشه هم هست.

باید ببینیم در دنیا چه کارمی‌کنند؟ هرچند همیشه می‌گویند؛ کدام کار ما به دنیا شبیه است که این یکی باشد؟ به همین دلیل من در مدتی که هستم حتی یک نفر را هم بیرون نکردم، دلم هم نمی‌آید اما اینکه مجدد 20 هزار نیرو جذب کنم هم انصاف نیست، آن هم به چه شکلی، سفارش! بنابراین اگر قرار باشد نیرو بگیریم باید به روالی باشد که برای همه مردم شرایط یکسان فراهم شود.

نخبه‌ها چه کار کنند و البته افرادی که سن‌شان بالا می‌رود؟

نخبه‌ بحث دیگری است که باید کارهایی برای آن‌ها در سطح کشور انجام شود. البته نخبه اگر نخبه باشد بیکار نمی‌ماند.

نه بچه‌ها و نه همسرم کارمند دولت نیستند

انتقادی در این بخش مطرح می‌شود مبنی بر اینکه معمولا مسئولان و مدیرانی که خود و فرزندان‌شان کار دولتی دارند به مردم می‌گویند کار دولتی بد است.

من فقط خودم کار دولتی دارم و دوباره به سر کار برگشته‌ام اما نه بچه‌ها و نه همسرم کارمند دولت نیستند.

نمی‌توان شرکت نفت را به دست هر کسی داد

به آقای کرباسیان اشاره کردید، یکسری از افراد انتقادی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه آقای علی کاردر(مدیرعامل سابق شرکت نفت) بازنشسته شد و آقای زنگنه یک بازنشسته دیگر را جایگزین کرد.

همکار عزیز و ارزشمندم، جناب آقای کاردر به دلیل کسالت، خودشان حاضر نشدند ادامه دهند وگرنه من برای ایشان درخواست اجازه می‌کردم لذا من به آقای کرباسیان درخواست همکاری دادم، چراکه شرکت نفت بزرگترین بنگاه ایران و دومین بنگاه بزرگ خاورمیانه است و نمی‌توان شرکت نفت را به دست هر کسی داد، باید شخصی باشد که مطمئن باشید سابقه خوبی دارد و نمی‌شود این بخش را با آزمون و خطا پیش برد. در جاهای دیگر مانند شرکت پالایش پخش جوانی گذاشتم که زیر 40 سال سن دارد، در شرکت گاز کسی را که تا 10 تا 15 سال دیگر می‌تواند کار کند را گذاشتم، در شرکت پتروشیمی نیز همین طور، درواقع اکثرا از نیروهای جوان هستند.

هیچ مشکلی با هیچ یک از اعضای کابینه ندارم

مطلقا خلاف است، با همین قاطعیت می‌گویم. من با آقای ظریف، وزیر اطلاعات، آقای همتی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) هیچ مشکلی نداشته‌ام

برخی می‌گویند شما در مدت اخیر چالش‌های بسیاری با تعدادی از اعضای کابینه دولت دوازدهم داشتید مثلا با وزیر اطلاعات، وزیر امور خارجه، رئیس بانک مرکزی و همین‌طور با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، ماجرا از چه قرار است؟

مطلقا خلاف است. با همین قاطعیت می‌گویم. من با آقای ظریف، وزیر اطلاعات، آقای همتی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) چه در زمان مدیر قبلی، آقای عبداللهی که برادر عزیزی برای من بود و چه در دوره مدیریت آقای دکتر سعید محمد، هیچ مشکلی نداشته‌ام که حتی صدای‌مان را بالا ببریم بنابراین مطلقا خلاف می‌گویند.

عده‌ای خیال‌پردازهای خیلی خوبی هستند و می‌توانند چهره‌های خیالی، حتی بهتر از "هری پاتر" خلق کنند

برای من جالب است که عده‌ای در رسانه‌ها، خیال‌پردازهای خیلی خوبی هستند که حیف است استعدادهای آن‌ها هدر رود و این افراد باید فیلمنامه بنویسند و براساس آن‌ها، فیلم و کارتن تهیه شود و از آن‌ها در این بخش استفاده شود، به نظرم این افراد تخیل قوی دارند و می‌توانند چهره‌های خیالی، حتی بهتر از "هری پاتر" خلق کنند، اینگونه داستان‌سرایی‌های تخیلی، کار این افراد است.

شاید بحث کارشناسی با دعوا را از هم تفکیک نمی‌کنند، درست است؟

خیر، حتی جر و بحث کاری هم نداشتیم. مطلقا نادرست می‌گویند؛ افرادی که این مطالب را در بعضی رسانه ها می نویسند، خجالت هم نمی‌کشند که خلاف می‌گویند.

این دروغ‌ها را چه کسانی می‌گویند؟

نمی‌دانم. شما رسانه‌ها پیدایشان کنید چراکه این افراد می‌توانند شخصیت‌های بزرگتر از "هری پاتر" خلق کنند!

شرکت تأسیسات دریایی، از دادگاه انگلستان برای ضبط اموال اختلاس گر دکل نفتی حکم گرفته است

آقای مهندس خبرگزاری خانه ملت در اوایل وزارت‌تان در دولت یازدهم سوالی در مورد دکل‌های نفتی از شما پرسید که سر و صدای بسیاری ایجاد کرد، می‌خواهم بدانم سرانجام دکل‌ها نفتی به کجا رسید؟

هنوز هم ادامه دارد و با پیگیری‌هایی ما دادگاه آن اخیرا برگزار شد و قوه‌قضاییه در این زمینه تصمیم می‌گیرد، اما جالب است بدانید؛ شرکت تأسیسات دریایی، از دادگاه انگلستان به نفع خودش حکم گرفته تا اموال شخصی که این منابع مالی کشور را اختلاس کرده ضبط کنند و در ایران هم دادگاه مراحل خود را طی می‌کند، اما این مسائل برای کشور پول نشده، البته مردم باید از این مسائل آگاه باشند که کشور خسارت‌هایی از سوی برخی افراد دیده و ما به سادگی از کنارش می‌گذریم و بعد همان افراد آسیب زننده هیاهوهایی در کشور ایجاد می‌کنند.

من در عسلویه صحبت کردم که آقای بابک زنجانی را فراموش نکنید، فردا یا پس فردای آن روز گفتند که زنگنه در حال خروج از کشور به جرم جاسوسی و اختلاس دستگیر شد!. آیا این موضوع اتفاقی است؟گفتند "خسن و خسین" هر سه دختران "مغاویه" بودند، گفتند اولا خسن نیست حسن است، ثانیا خسین نیست حسین است و ثالثا دختر نبودند، پسر بودند و در آخر هم سه تا نیستند دو تا هستند، مغاویه هم نبود بلکه معاویه است، اصلا معاویه نبود این دو ، پسران حضرت علی (ع) بودند. همه را نادرست گفتند و خجالت هم نمی‌کشند. با سربلندی حرف‌شان را هم می‌زنند و انگار هیچ مسئولیتی هم در مقابل حرف‌های‌شان ندارند.

شما معتقدید حرف‌هایی که درباره‌یتان می‌گویند دروغ است، ریشه این نگاه‌ها به شخص شما چیست و از کجا نشأت می‌گیرد؟

خودتان تحلیل کنید.

شما چه تحلیلی دارید؟

من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم، انشاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند.

می‌گویند شما فضا را برای افرادی که می‌خواهند هر کاری کنند بسته‌اید، لطفا در این باره توضیح دهید؟

من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم، انشاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم

باید دست سیاست را از سر نفت بردارند

نفت اسلحه نیست و کالای مورد نیاز اقتصاد جهانی است و آمریکا باید نفت را از سیاست رها کند و خرید و فروش آن باید در اقتصاد آزاد اتفاق بیفتد

باید چه اقدامی برای ساماندهی این بازار انجام داد؟

باید دست سیاست را از سر نفت بردارند و نفت نباید سیاسی باشد، چراکه نفت کالایی است که باید در بازار ورود و خروج داشته و آزاد باشد، نفت اسلحه نیست و کالای مورد نیاز اقتصاد جهانی است و آمریکا باید نفت را از سیاست رها کند و خرید و فروش آن باید در اقتصاد آزاد اتفاق بیفتد.

تلاش آمریکا و امپراطوری رسانه ای صهیونسیم برای پایین نگه داشتن قیمت نفت

چرا با اتفاقاتی که در منطقه افتاد و کاهش صادرات نفت ایران، اما مثل دوره قبل قیمت نفت افزایش نداشت؟

در دوره قبلی تحریم های ایران قیمت نفت افزایش پیدا نکرد و در این دوره نیز افزایشی نداشته است که به نظر من آمریکا با تکیه بر جریان امپراطوری رسانه‌ای صهیونیستی سعی می‌کند که نگذارد قیمت نفت افزایش یابد.

قیمت نفت در دولت قبلی تا 120 و 130 دلار هم رسید، پس افزایش داشته اینطور نیست؟

افزایش نفت در دولت قبلی به دلیل تحریم ایران نبود، بلکه مسائل دیگری وجود داشت‌ که قیمت جهانی نفت در دنیا افزایش یافت، اما در حال حاضر نفت شیل تقویت شده و وضعیت آمریکا با 10 سال قبل تفاوت زیادی دارد.

کاهش وابستگی‌ ایالات متحده به واردات نفت

آیا آمریکا نفت شیل را به بازار تزریق می‌کند؟

اکنون در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار داریم و هر چه به سمت جلوتر حرکت کنیم، اوضاع خوب نمی‌شود و با کاهش حضور ایران در بازار شرایط بازار بدتر می‌شود! اما بحث‌های روانی و سیاسی هر دو سبب شده‌اند قیمت نفت افزایش نیابد

بله، البته وابستگی‌ ایالات متحده به واردات نفت بسیار کم شده است.

به دروغ ظرفیت مازاد نفت عربستان را بیش از آن که هست، نمایش می دهند

فکر می‌کنید بعد از پشت سر گذاشتن فصل تابستان اگر تحریم نفتی ادامه پیدا کند، قیمت نفت افزایش می‌یابد؟

بحث‌های سیاسی و روانی یک مساله و فیزیک واقعی بازار نفت مساله‌ای دیگر است، در حال حاضر نیز وضعیت نگران‌کننده است و هر چه به سمت جلوتر حرکت کنیم، اوضاع خوب نمی‌شود و با کاهش حضور ایران در بازار شرایط بازار بدتر می‌شود اما بحث‌های روانی و سیاسی هر دو سبب شده‌اند قیمت نفت افزایش نیابد و در واقع رسانه‌های همسو با سیاست‌های آمریکا سعی می‌کنند تمام اتفاقات را کوچک‌نمایی کنند و سهم نبودن ایران در بازار را کمرنگ کرده و ذخایر دنیا را زیاد نشان دهند و به دروغ قدرت و ظرفیت مازاد نفت عربستان را بیش از آن که هست، نمایش دهند تا بازار ملتهب نشود و این‌ها کارهای روانی در بازار است.

در اجلاس آتی اوپک شرکت می کنم

آقای وزیر با توجه به اوضاع بازار جهانی، آیا در اجلاس آینده اوپک شرکت می‌کنید؟

بله

اوپک را برای مدیریت بازار انرژی چقدر موفق می‌دانید؟

تنها سازمان جهان سومی‌ها که در آن حرفی برای گفتن دارند، اوپک است.

میعانات گازی در دوره قبل مشمول تحریم نبود

فرق تحریم‌های این دوره با دوره های قبلی چیست؟

تحریم این دوره با دوره قبل تفاوت بسیار و تعیین‌کننده‌ای دارد، اولین نکته اینکه در دوره قبل میعانات گازی مشمول تحریم نبود و 20 کشور از آسیا، اروپا و آفریقا شامل ژاپن، چین، هند، مالزی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، سنگاپور، سریلانکا، ترکیه، تایوان، بلژیک، چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، انگلیس و اسپانیا دارای معافیت از سازمان ملل برای واردات نفت از ایران بودند و عدد و رقمی برای صادرات نفت ایران اعلام نکرده بودند، بلکه به این کشورها گفته بودند که تغییرات جدی در واردات نفت از ایران ندهید، اما در حال حاضر حتی یک کشور هم وجود ندارد که معافیت نفتی برای خرید نفت از ایران داشته باشد و حتی میعانات گازی نیز به لیست تحریم‌ها اضافه شده و تحریم‌های کشتیرانی و بانکی هم شدیدتر از دوره قبل شده است.

چین بعد از ماه می هیچ برداشت نفتی از ایران نداشته است

همچنین کشور چین در دوره قبلی تحریم‌ها، واردات نفت خود از ایران را کاهش نداد، اما در این دوره بعد از ماه می هیچ برداشتی نداشته است، به هرحال زمانی که امکان فروش نفت براساس معافیت‌ها وجود داشته باشد، راه‌های دسترسی برای فروش غیرمتعارف بیشتر می‌شود، اما زمانی که همه راه‌های فروش متعارف بسته بشود، فروش‌های غیرمتعارف نیز سخت‌تر می شود.

یونان و ایتالیا برای اینکه نمی‌خواستند نفتی از ما خریداری کنند، تلفن ما را پاسخ نمی‌دادند

جایی خودتان گفته بودید که مشتریان نفتی ایران مشخصا یونان و ایتالیا پاسخ تلفن شما را نمی‌دهند، می‌شود توضیح بدهید.

من این را در جلسه غیرعلنی مجلس گفتم که یونان و ایتالیا معافیت دارند، اما تلفن همکاران ما را که با آن‌ها تماس می‌گیرند، جواب نمی‌دهند تا مشخص شود که وضعیت معافیت‌شان چگونه است، مسائلشان چیست و چرا نمی‌آیند نفت خریداری کرده و به کشور خود منتقل کنند، لذا مسئله به این شکل که در رسانه‌ها بیان شده نبوده است که مثلا فردی به خانه کسی زنگ بزند و چون قهر هستند جواب تلفنش را نمی‌دهد، بلکه این دو کشور به این دلیل که نمی‌خواستند نفتی خریداری کنند، جواب نمی‌دادند و تا آخر هم نفتی خریداری نکردند.

آمریکایی‌ها در ۵- ۶ سال اخیر در موضوع تحریم‌های به اصطلاح هوشمند به بلوغی شیطانی رسیده‌اند

آمریکایی‌ها در این 5- 6 سال اخیر در موضوع تحریم‌های به اصطلاح هوشمند به بلوغی شیطانی رسیده‌اند، یعنی به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌خواهند جلوی تمامی راه‌های ما برای مقابله با تحریم‌ها را بگیرند

نظر شما این است که تحریم‌های این دوره سخت‌تر است؟

آمریکا در دوره جدید راه‌های دور زدن تحریم ها را سخت‌تر کرده است و ما برای گذر از این شرایط مبارزه سنگینی می‌‌کنیم، در حال حاضر اگر یک کشتی به سمت بنادر ایران حرکت کند ازسوی بنادر کشورهای دیگر تحریم می‌شود و در دوره قبلی تحریم‌ها سازمان ملل متولی و پیگیر بود، اما در حال حاضر شخص آمریکا پیگیر است و اراده‌اش برای اعمال این تحریم‌ها چندین برابر گذشته بوده و سازماندهی مفصلی کرده است، آمریکایی‌ها در این 5- 6 سال اخیر در موضوع تحریم‌های به اصطلاح هوشمند به بلوغی شیطانی رسیده‌اند، یعنی به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌خواهند جلوی تمامی راه‌های ما برای مقابله با تحریم‌ها را بگیرند، البته ما نیز برای مقابله با اقدامات آمریکا فکر کرده و مرتب راه‌های جدیدی پیدا کرده و می‌کنیم و به هرحال این جنگی است که ما در آن محکم ایستاده‌ایم و عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

نمی‌توانم برای فروش ۳۰ هزار بشکه نفت در بورس، نرخ نفت ایران در بازار جهانی را نابود کنم

آقای وزیر می‌گویند شما چندان تمایلی به فروش نفت در بورس ندارید و از آن استقبال نمی‌کنید، این گفته درست است؟

وزارت نفت به فروش نفت در بورس تمایل دارد و قبل از اینکه در بودجه سال 98 عرضه نفت به صورت ریالی مصوب شود، من اجازه این اقدام را از شورای عالی هماهنگی اقتصادی اخذ کردم و امسال آن را در بودجه گنجاندند، لذا وزارت نفت در سال جاری به صورت مستمر در بورس، نفت عرضه می‌کند و من نیز با این کار موافقم‌، اما باید اندازه هر چیزی را بدانیم و وزن و اندازه بخش‌های مختلف را فراموش نکنیم.

این موضوع که برخی می‌گویند در بورس، نفت عرضه نمی‌کنیم، صحیح نیست، چراکه مطابق قانون هر هفته، نفت در بورس عرضه می‌کنیم و من به بعضی از این دوستان که مدعی هستند عرضه نمی‌کنیم،گفته‌ام که خودشان مسئولیت کار را برعهده گیرند

این موضوع که برخی می‌گویند در بورس، نفت عرضه نمی‌کنیم، صحیح نیست، چراکه مطابق قانون هر هفته، نفت در بورس عرضه می‌کنیم و من به بعضی از این دوستان که مدعی هستند عرضه نمی‌کنیم،گفته‌ام که خودشان مسئولیت کار را برعهده گیرند و حتی اگر نمی‌خواهند مسئولیت کار را به عهده بگیرند، پای کار آمده و مشارکت و کمک کنند اما من نمی‌توانم برای اینکه 30 هزار بشکه نفت بفروشم، نرخ نفت ایران را در بازار جهانی نابود کنم، چراکه به هرحال نرخی که در بورس اعلام می‌شود بر بازارهای دیگر ما اثر می‌گذارد، البته وقتی می‌گوییم خریداران نفت در بورس، ریالی پول خرید را پرداخت کنند، امتیاز بزرگی به افراد می‌دهیم و تاکنون نیز امتیازات زیادی در بورس داده ایم.

ماهانه ۵ میلیون بشکه نفت در بورس عرضه می‌کنیم

به چه دلیل عرضه را محدود جلو می‌برید؟

ما عرضه را محدود نمی‌کنیم و هم اکنون براساس قانون ماهانه 5 میلیون بشکه نفت در بورس عرضه می‌کنیم اما باید خریداری وجود داشته باشد، وقتی نفت را در بورس نمی‌خرند من باید چه کاری انجام دهم، اولین بخش را عرضه می‌کنیم، نمی‌خرند و دومی هم به همین ترتیب، لذا اگر نفت را خریداری کردند وزارت نفت بیشتر عرضه خواهد کرد و حتی اگر بیشتر از 5 میلیون بشکه در ماه نیز بخرند نفت ارائه می‌دهد بنابراین باید خریدار وجود داشته باشد و وزارتخانه یک طرف قضیه‌ است

گفته‌ایم که در بورس، نفت حتی در واحدهای ۳۵ هزار بشکه‌ای ارائه می‌کنیم

با توجه به اینکه ساختارهای عرضه نفت در بورس ایران فراهم نیست بسیاری از منتقدان می‌گویند نمی‌توانیم به نتیجه گرفتن از آن خوشبین باشیم، شما چه نظری دارید؟

ما تا قبل از این، به هیچ‌وجه در حجم پایین یعنی کمتر از یک میلیون بشکه‌ نفت در هیچ جا عرضه نمی‌کردیم، اما اکنون گفته‌ایم که نفت در واحدهای 35 هزار بشکه‌ای ارائه می‌کنیم که این 35 هزار بشکه یعنی 5 هزار تن، در حالی که پیش از این هرگز چنین عرضه‌ای نداشته‌ایم. ما برای عرضه نفت در بورس زیرساخت فیزیکی ایجاد کردیم و حتی گفتیم از راه زمینی نیز می‌توانیم آن را ارائه دهیم و انعطاف بسیاری نشان داده‌ایم.

نظر مجلس نسبت به شما، وزارتخانه و سیاست‌های‌تان چگونه است البته می‌توان نمونه آن را در کلید زدن استیضاح چند باره شما مشاهده کرد، استیضاح جدید هم چند روز پیش کلید خورد، بنابراین می‌خواهیم نظر شما را در مورد این استیضاح و نگاه مجلس نسبت به سیاست‌های‌تان بدانیم.

نظر مجلس را خودتان از نمایندگان محترم بپرسید، اما گاهی می‌توان نظرات مجلس را زمانی که سوالی توسط نماینده‌ای مطرح می‌شود درک کرد! در مورد استیضاح هم می‌توان گفت طبق قانون اساسی حق نمایندگان است.

این دوره ی مجلس نماینده‌ها با بیش از 200 امضاء از وزارت نفت در ارتباط با نقش موثر در اوپک و حفظ سهم ایران تقدیر کردند، توضیحی در این خصوص بفرمایید.

تشکر می‌کنم از نمایندگان محترمی که از فعالیت‌های وزارت نفت تقدیر کردند.

۴ استان آذربایجان غربی، کرمانشاه، کرمان و خراسان جنوبی در گازرسانی از همه عقب‌تر هستند

در بحث گازرسانی برخی می‌گویند در استانی که خودتان در آنجا متولد شده‌اید (کرمانشاه) کم‌کاری‌های صورت گرفته است، آیا این موضوع را قبول دارید؟

درست می‌گویند، من در مجلس هم گفتم از نظر گازرسانی 3- 4 استان عقب هستند، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کرمان و خراسان جنوبی از همه عقب‌تر هستند البته من گفتم که قوم و خویشی با کسی در کار ندارم و دلیل این عقب ماندگی ضعف مدیریت استان بوده است که بعدها مدیران آن استان‌ها را تغییر دادند و امور را اصلاح کردند، البته اکنون که آخر کار گاز رسانی است به این استان‌ها منابع بیشتری تخصیص می‌دهیم.

دلیل کلید خوردن استیضاح جدید در مجلس چه بوده است؟

خُب یک عده به کار ما ایراداتی وارد می‌کنند و مرا قبول ندارند، البته از روز اول هم قبول نداشتند البته این حق‌شان است به هر حال نمایندگان محترم نظراتی دارند و حق‌شان است که سوال و استیضاح کنند.

ارتباطات بیشترم با روسای کمیسیون ها به معنای دادن امتیاز به این دوستان نیست

درخصوص موضوع "لابی" برخی منتقدان می‌گویند اسم 2- 3 نفر از روسای کمیسیون‌ها جزو افرادی است که از شما امتیازات خاصی گرفته‌اند آیا چنین چیزی را قبول دارید؟

خیر، بنده تلاش می‌کنم با عموم نمایندگان محترم تعامل خوبی داشته باشم، البته به طور طبیعی با بعضی از نمایندگان محترمی که روسا و یا اعضای کمیسیون‌های به اصطلاح تخصصی مرتبط با نفت هستند، مانند کمیسیون‌های انرژی، صنایع و معادن، برنامه، بودجه و محاسبات و اقتصادی، به دلیل مسائل کاری ارتباط بیشتری دارم چراکه ما با این کمیسیون‌ها دائما کار داریم، تماس می‌گیریم، جلسه برگزار کرده و صحبت می‌کنیم اما این ارتباطات الزامی به معنای دادن امتیازی به این دوستان نیست . همچنین در مورد کارهایی که در مناطق مختلف اجرای طرح‌های اصلی صنعت نفت همانند عسلویه و غرب کارون انجام می‌شود لزوما با نمایندگان محترم آن مناطق ارتباط بیشتری داریم.

آماده ام به سوالات ۷۲ نماینده پاسخ دهم

آقای وزیر اگرچه نامه 72 نماینده مشخصاً به شخص شما نبوده و خطاب به سران سه قوه بود اما شما چه اقداماتی در راستای پیگیری مفاد آن نامه انجام دادید؟

همان طور که گفتید نامه خطاب به من نبود و به دست من هم نرسید و آن را در رسانه‌ها دیدم، نامه خطاب به سران سه قوه و رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت بود، البته برخی از نمایندگان محترم، بعدها گلایه کردند که چرا جواب نامه ما را ندادید که در پاسخ باید گفت؛ نمایندگان محترم، نامه را اصلا خطاب به من ننوشتند که من جواب نامه را دهم البته من نامه‌ای به سران محترم قوا نوشته و از آن‌ها درخواست کردم تا این مباحث را در یک جلسه سران مطرح کرده و حرف‌های دو طرف را بشنوند و سپس قضاوت کنند و کاری بیش از این نمی‌توانستم انجام دهم، همچنین اعلام آمادگی کردم که سوالات را در حضور نمایندگان پاسخ دهم، علاوه بر آن از طریق رسانه‌ها به برخی سوالات جواب دادم و بقیه موارد نیز به انصاف و قضاوت افراد برمی‌گردد.

آمادگی برگزاری جلسه با 72 نماینده را دارید؟

اگر دوستان بخواهند جلسه‌ای برگزار شود، من آمادگی دارم.

در مصاحبه‌ای که به مناسبت عید نوروز با آقای محمد دهقان داشتیم، ایشان اعلام کردند حاضریم جلسه‌ای با آقای زنگنه تشکیل دهند، البته اینطور نباشد که آقای زنگنه برای ما صحبت کنند و ما اجازه صحبت نداشته باشیم و حتی گفتند حاضرند در مجلس یا هر جای دیگر با حضور خبرنگاران این اتفاق بیفتد و دو طرف با هم صحبت کنید، آیا شما استقبال می‌کنید؟

بله من از این موضوع استقبال می‌کنم و برای روشن شدن اذهان نمایندگان محترم مجلس و نیز افکار عمومی، آمادگی کامل دارم که در کمیسیون انرژی یا جایی دیگر در ساختار مجلس، جلسه‌ای تشکیل شود البته باید اداره‌کننده آن جلسه مشخص و مورد توافق باشد

ترامپ را تطهیر نکنیم

انتظار دارم اگر مجلس به یک نفر به‌عنوان وزیر رأی می‌دهد تا زمانی که وزیر هست و به او رأی داده‌اند، از او حمایت کند و هر وقت هم که نمی‌خواهند بگویند که برود اما از کسی هم که بعد به جای او می‌آید، سفت و سخت حمایت کنند

می‌خواهیم بدانیم در این شرایط خاص کشور توقع شما از مجلس و نمایندگان برای برون‌رفت از وضعیت تحریمی فعلی چیست؟

به نظرم ما هم اکنون در نوک حمله‌ایم و در آسیب‌ها تمام آتش‌ها روی ما ریخته می‌شود، من انتظار دارم اگر مجلس به یک نفر به‌عنوان وزیر رأی می‌دهد تا زمانی که وزیر هست و به او رأی داده‌اند، از او حمایت کند و هر وقت هم که نمی‌خواهند بگویند که برود اما از کسی هم که بعد به جای او می‌آید، سفت و سخت حمایت کنند.

معتقدم که تنها با همدلی می‌توانیم کارها را جلو ببریم و اکنون وقت این بحث‌ها نیست، البته فشارها که زیاد می‌شود آدم‌ها بعضی اوقات دعوای‌شان می‌شود و هر کسی فکر می‌کند تقصیر بغل دستی‌اش است در حالی که کسی مقصر نیست و به دلیل جنگ اقتصادی مشکلات و شرایط سخت در کشور، این مسائل ایجاد می‌شود چراکه در حال حاضر شرایط ما از جنگ تحمیلی سخت‌تر است. منتهی کشته و زخمی نداریم و دشمنان می‌خواهند ریشه ما را بزنند و ما باید مقاومت کرده و از این شرایط با قدرت عبور کنیم و همه با یکدیگر همدل بوده و ترامپ را تطهیر نکنیم و بگوییم مشکلات تقصیر ترامپ نیست و تقصیر خودمان است.

اقدامات وزارت نفت در حوزه سوآپ نفتی و گازی سرّی است

یکی از بحث‌های که منتقدان مطرح می‌کنند این است که ایران از ظرفیت سوآپ نفتی و گازی مانند ترکمنستان و عراق به خوبی استفاده نمی‌کند، در این باره توضیحی دارید؟

از کجا می‌دانند که ما برای استفاده از این ظرفیت‌ها اقدام نکرده‌ایم؟ توضیحی بیشتر درباره این موارد نمی‌دهم چراکه سرّی است. برخی منتقدان می‌گویند چرا نفت ایران را برای تصفیه به پالایشگاه‌های دیگر کشورها نمی‌برید که بعد از پالایش فرآورده آن را بفروشید؟ خُب این سوال مطرح می‌شود که چطور نفت را به این کشورها صادر کنیم؟کدام پالایشگاه حاضر است نفت ما را تحویل بگیرد، بعد هم این مدعیان محترم از کجا می‌دانند که ما در این حوزه اقدامی انجام نداده‌ایم؟ من که نمی‌توانم در جلسه بزرگ در این باره توضیح دهم. متاسفانه حرف‌های در یک جلسه 3 نفره نیز فاش می‌شود چه برسد به جلسه 300 نفره که امکان هر چیزی وجود دارد.

مصرف قابل تامین افغانستان و پاکستان از ایران ۵۰ هزار بشکه در روز هم نمی‌شود

آیا امکان ساخت پالایشگاه در مناطق مرزی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد؟

بحثی که این روزها بسیار آن را مطرح می‌کنند این است که می‌گویند اجازه دهید در مرزها پالایشگاه‌های کوچک ساخته شود و نفت به کشورهای همسایه صادر شود. به اعتقاد من نباید بی‌وزن حرف زد ، به عنوان مثال درمرزهای‌مان با افغانستان و پاکستان، پالایشگاه احداث کردیم، باید با کامیون نفت خام را حمل کنیم چراکه در این مناطق خط لوله نداریم، حال حتی اگر این نفت را منتقل کردیم، مگر کل تقاضای پاکستان و افغانستان برای خرید فرآورده نفتی از ایران، چند بشکه در روز است؟ به علاوه مگر مصرف قابل تامین افغانستان و پاکستان از ایران چند بشکه در روز است؟ 50 هزار بشکه در روز هم نمی‌شود که بخواهیم در مناطق مرزی پالایشگاه احداث کنیم، در حالی که حجم صادرات نفت ایران در اردیبهشت 97، حدود 2.8 میلیون بشکه در روز بوده است. به هرحال ما از اینکار استقبال و حمایت می‌کنیم.

مشکل این است که نمی‌توانیم درباره مهمترین کارهایی که انجام می‌دهیم حرفی بزنیم و با هر فردی هم مشورت می‌کنم می‌گوید؛ حرف نزن چراکه مسائل افشا می‌شود

البته ما در حال حاضر به بسیاری از این کشورها فرآورده صادر می‌کنیم و خیلی هم نمی‌خواهیم تبلیغ کنیم. مشکل این است که نمی‌توانیم درباره مهمترین کارهایی که انجام می‌دهیم حرفی بزنیم و با هر فردی هم مشورت می‌کنم می‌گوید؛ حرف نزن چراکه مسائل افشا می‌شود.

برای احداث پالایشگاه تا ۲ میلیون بشکه موافقت اصولی و مجوز صادر کرده‌ایم، چرا نمی سازند؟

هم اکنون در کشور ظرفیت موجودِ پالایشگاهای کوچک، حدود 100 هزار بشکه است، اما 5 هزار بشکه بیشتر میعانات گازی برداشت نمی‌کنند، چرا؟ ما برای احداث پالایشگاه تا 2 میلیون بشکه موافقت اصولی و مجوز صادر کرده‌ایم که حدود 500 الی 600 هزار بشکه آن مربوط به پالایشگاه کوچک است . چرا احداث نمی‌کنند؟

یک بار مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در سال 84 نامه‌ای خطاب به من نوشتند که اموال شما را بررسی کرده‌ایم، هیچ ثروت غیرمتعارفی به اموال شما افزوده نشده و این مایه افتخار کشور است که یک نفر 22 سال وزیر بوده و هیچ ثروت غیرمتعارفی ندارد

وزارت نفت که نمی‌تواند پالایشگاه احداث کند، نکته بعدی اینکه وزارت نفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را احداث کرده و در حال توسعه آن است که اگر این پالایشگاه نبود هم‌اکنون باید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کردیم، برخی از افراد در رسانه‌ها و فضای مجازی، به گونه ای با وزارت نفت برخورد می‌کنند که گویی مدیریت وزارت نفت، یک کار خوب هم در کارنامه 6 ساله خود ندارد و همه افراد در این وزارتخانه خیانت کار هستند و کار آن‌ها ضرر زدن به منافع ملی است و اصلا مثل اینکه ما مأمور سازمان اطلاعات مخفی آمریکا یا موساد بوده‌ایم که به وزارت نفت آمده‌ایم تا کشور را نابود کنیم و ظاهرا فقط یک عده از آقایان به این موضوع پی‌برده و مابقی نیز متوجه نشده‌اند و کشور نیز صاحب و سیستم اطلاعاتی ندارد و یک عده به راحتی خیانت کرده، منافع ملی را نابود می کنند و هیچکس هم با آن‌ها کاری ندارد.

به نظر من باید مقداری به این موارد فکر کرد که مگر می‌شود که ما بخواهیم هر روز به کشور ضربه بزنیم و هیچکس هم کاری به ما نداشته باشد، یعنی من حدود 28 سال است که به این کشور ضربه می‌زنم و کسی هم نفهمیده است اما فقط یک عده معدودی این موضوع را که من به کشور ضربه می‌زنم را فهمیده‌اند.

اگر یک قران تخلفی از من سر می‌زد، تا حالا به یک میلیارد تومان تبدیل کرده بودند

آقای مهندس آیا ثروت شخصی شما غیرمتعارف است؟

من هر ثروتی داشته‌ام بارها در مواعد مقرر قانونی، به رییس محترم قوه‌قضاییه اعلام کرده‌ام و یک بار مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در سال 84 نامه‌ای خطاب به من نوشتند که اموال شما را بررسی کرده‌ایم، هیچ ثروت غیرمتعارفی به اموال شما افزوده نشده و این مایه افتخار کشور است که یک نفر 22 سال وزیر بوده و هیچ ثروت غیرمتعارفی ندارد، البته این موضوع را منتقدان هم می‌دانند و اگر یک قران تخلفی از من سر می‌زد، تا حالا هر یک قران را به یک میلیارد تومان تبدیل کرده بودند، الحمدلله من روی آن حساسیت داشتم و خواهم داشت و در انتخاب همکارانم هم به پاکدستی و سلامت آن‌ها توجه دارم.

مخالفانی که در رسانه‌ها و جاهای دیگر بر علیه وزارت نفت حرف می‌زنند مسأله‌شان این موضوعات نیست، البته برخی افراد روی نمایندگان محترم مجلس تاثیر می‌گذارند و من نیز این افراد را مقصر می‌دانم، نه دوستان مجلسی را که از این افراد اطلاعات غلط می‌گیرند، چراکه این افراد با اطلاعات غلط نمایندگان را نگران کرده و آن‌ها را به اشتباه می‌اندازند.

ارتباط شما با نمایندگان دوره قبل و کنونی چگونه بوده است؟

بارها چندین جلسه با آقایان توکلی، نادران، نجابت و حسین‌زاده بحرینی در دوره قبل مجلس داشته‌ام، انسان‌های منصفی بودند و علیرغم اینکه ما از نظر سیاسی با هم همفکر نیستیم، اما بر سر الگوی قراردادهای جدید نفتی با یکدیگر صحبت کردیم

من بارها چندین جلسه با آقایان توکلی، نادران، نجابت و حسین‌زاده بحرینی در دوره قبل مجلس داشته‌ام، انسان‌های منصفی بودند و علیرغم اینکه ما از نظر سیاسی با هم همفکر نیستیم، اما بر سر الگوی قراردادهای جدید نفتی با یکدیگر صحبت کردیم و بعضی از مواردی را که من مطرح کردم آن‌ها پذیرفتند و برخی حرف‌هایی را هم که آن‌ها عنوان کردند من پذیرفتم چراکه ما با هم دعوا نداشتیم و به یکدیگر نزدیک شدیم، در موضوع کرسنت نیز بارها با هم صحبت کرده و از آن‌ها کمک خواستم و آن‌ها نیز کمک کردند.

با هم خشن بسیار خشنیم

اکنون 8 سال است تعاونی مسکن وزارت نفت 50 تا 150 میلیون تومان از کارمندان پول گرفته‌اند که برای آن‌ها در قالب پروژه شهر زیبا خانه بسازند اما این اتفاق نیفتاده است، این تاخیر چه دلیلی دارد؟

اولین بار است که در طول تاریخ بشریت من این موضوع را می‌شنوم! تاکنون هیچ چیزی در این باره به من منتقل نشده!

ظاهرا یکی از اجداد شما وزیر بوده و دستور داده پس از مرگش وصیت نامه اش در بیستون منقش شود، توضیحی در این باره می دهید؟

جد بزرگ ما "شیخ علی خان زنگنه" وزیر شاه سلیمان صفوی بوده است، این طور که نوشته‌اند ایشان شخص فاضلی بوده‌اند و ظاهرا مثل من هم خیلی مراعات بیت‌المال را می‌کرده‌اند

جد بزرگ ما "شیخ علی خان زنگنه" وزیر شاه سلیمان صفوی بوده است، این طور که نوشته‌اند ایشان شخص فاضلی بوده‌اند و ظاهرا مثل من هم خیلی مراعات بیت‌المال را می‌کرده اند و مَثَل معروفی است که می‌گوید " شاه می‌بخشد، شیخ علی خان نمی‌بخشد" داستان این است که شاه بعضی شب‌ها در مراسمی حضور می‌یافته و فردی برایش شعری می‌خوانده و شاه دستور می‌داده که مثلا 200 سکه به این فرد صله دهید و آن فرد نیز فردا نزد "شیخ علی خان" می ‌فته و مطالبه سکه‌ها را می‌کرده، اما شیخ علی خان که وضع خزانه را می‌دانسته در پاسخ می‌گفته، چه سکه‌ای؟ تو یک چیزی گفته‌ای ، شاه خوشش آمده و او هم چیزی گفته، تو خوشت آمده، این به آن در ، سکه کجا بود؟

آیا این وصیت‌نامه منقش شده است؟

این موضوع را شنیده‌ام اما شخصا به دنبال مشاهده آن نرفته‌ام، البته چند "شیخ علی خان" وجود داشته که یکی "شیخ علی خان اولی" است، و زنگنه‌ها در دوره صفویه در حکومت قدرت داشته‌اند، مثلا "گنج علی خان زنگنه" حاکم کرمان بوده و ظاهرا "ملک خان زنگنه"، حاکم فارس و خوزستان بوده که در باغملک زندگی می‌کرده است . هم اکنون نیز زنگنه‌هایی که در باغملک زندگی می‌کنند همه فامیل ما هستند و اکثرا به دلیل اصالت کردی‌شان فامیلی کرد زنگنه دارند، البته زنگنه‌ها وسیع هستند و حتی در عراق فراوانند، در سلیمانیه، کربلا و نقاط دیگر حضور دارند، تعداد آن‌ها در ایران نیز فراوان است، حتی بعضی‌ها اصالت‌شان زنگنه است ولی فامیلی‌شان زنگنه نیست. این‌ها را چون اصرار کردید گفتم وگرنه به کار مردم و این شرایط نمی‌آید.

از نظر شما به عنوان شخصی که سال‌ها عضو کابینه بودید، برون‌رفت از شرایط اقتصادی کنونی چه راه‌هایی دارد؟

فقط باید با یکدیگر بسازیم و مهربان باشیم، در حال حاضر با هم بسیار خشن هستیم. اصلا رأفت و مهربانی میان ما نیست، خشونت بین ما بسیار شدید است، زمانی که برای رأی اعتماد این دوره به مجلس آمدم، فقط یک حرف زدم گفتم؛ امام خمینی(ره) زمانی که دخترها و پسرها برای عقد نزد ایشان می‌رفتند یک نصیحت به آنها می‌کردند و می‌گفتند " با هم بسازید" که در حال حاضر ما در این کشور باید با هم بسازیم اما اصلا با یکدیگر نساخته و مهربان نیستیم و خیلی خشونت داریم، به هیچ وجه به یکدیگر لبخند نمی‌زنیم، همه اخم‌ها در هم بوده و خشن با هم رفتار کرده و برخوردهای تند انجام می‌دهیم و گویی فراموش کرده‌ایم دشمنانی داریم به اسم اسرائیل و آمریکا و حتی برخی دشمنان منطقه‌ای داریم که می‌خواهند سر به تن هیچکدام ما نباشد.

آقای بولتون نماینده منافقان در کاخ سفید علیه ما کار می کند و ما با هم همدل نیستیم

چرا اینگونه با هم رفتار می‌کنیم؟!، ما یک ملتیم و در یک مجموعه قرار داریم باید با هم مهربان باشیم، منافقان هم اکنون در کاخ سفید نفوذ کرده‌اند، آیا ما فراموش کرده‌ایم "آقای بولتون" اکنون نماینده منافقان در کاخ سفید است!، در کاخ سفید منافقین علیه ما کار می‌کنند، ما چرا نباید با هم مهربان باشیم و چرا با یکدیگر همدل نیستیم، تنها در صورت همدلی و مهربانی کارها جلو می‌رود، رعایت حق مسلمانی را هم کنار گذاریم که نمی‌توانیم ، حق هم میهنی را هم رعایت نمی‌کنیم.

منبع: خانه ملت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

بهترین فیلترشکن برای اندروید

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین پهپادهای رزمی جهان

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

بهترین موتورسیکلت جهان

خاطره عجیب پرستو صالحی از برخوردش با تتلو در ترکیه

عکس/ عاشقانه‌ای دیگر از آناهیتا همتی و همسرش

بحران فروش نفت در ایران، ضرورت گذار از روش‌های غیرقانونی/ بابک زنجانی آزاد می‌شود، بابک‌های جدیدالورود را چه باید کرد؟

آکورا TLX مدل ۲۰۲۴؛ خودرویی زیبا و مدرن + مشخصات فنی، قیمت و تصاویر

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/شبکه خبر صدا و سیما هک شد؟

فیلم/پاسخی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ایش داد

عکس/ حضور سیدمحمد خاتمی در یک مراسم

فیلم دیده‌نشده از لحظه پیدا شدن یسنا؛ خوشحالی شدید مردم محلی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

حضور چینی‌ها در بازار مسکن منتفی است؟

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

عکس/رقص رنگین‌کمان در آسمان تهران

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

هدف رسانه‌های دولتی از حمله به مرکز پژوهش‌های مجلس چیست؟

جبهه پایداری به دنبال طرح کلید زدن «صیانت جدید» در مجلس دوازدهم؟

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

بررسی ادعای وزیر صمت؛ آیا اروپا طالب خودروی ایران است؟!/ در شراکت با خودروسازان چین، نباید مصرف کننده صرف باشیم

یادگیری کدام نرم افزار‌ها به کسب و کار شما کمک می‌کند؟

این گروه سنی با اضافه وزن عمر طولانی‌تری دارند

این گروه قند فیبردار مصرف کنند

تقویت استخوان و دندان‌ها با این سبزی

با این خوراکی‌ها خواب‌آلودگی و بی‌حالی بهاری را دور کنید

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

رفاه مردم، اولویت مجلس یازدهم نبود/ اصولگرایان اساسا تفکر ضد توسعه ای دارند

گزارش ناامیدکننده نشریه آلمانی درباره سردار آزمون

پیام احساسی نکونام برای استقلالی‌ها + عکس

راه اندازی سامانه سوت‌زنی برای مشاوران املاک

فیلم/ روایت خبرگزاری فارس از اسناد BBC درباره نیکا شاکرمی

برنز تور جهانی امارات در دست دختر دونده ایران

وضعیت بارندگی در تهران طی روزهای آینده

علی دایی بر پیشانی این زن بوسه زد + عکس

عکس/ متفاوت‌ترین عکس از تمرین امروز استقلال

عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی

فیلم/ گزارش لحظه‌به‌لحظه حمید معصومی‌نژاد از بازگشت به ایران

اعطای نشان خورشید تابان امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار

آتیلا حجازی: تیم استقلال اکنون نیاز به آرامش و تمرکز دارد

فوت دردناک نخبه کنکوری

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت

این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند + جدول

فیلم/ جلوگیری از دف‌ نوزای نوازنده زن در مراسم یادبود شهید مطهری

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رضا عطاران صدام می‌شود

خبر ویژه برای متقاضیان خودروهای وارداتی

عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با سیدمحمد خاتمی

فیلم/ تصاویر دهشتناک از سیل در شبستر آذربایجان شرقی

فیلم/ علیرضا بیرانوند وارد صنعت مدلینگ شد