تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۷ نظر

پشت پرده فروش زمین‌های ارزان در حومه مشهد!

در شرایطی که قیمت زمین و مسکن در کشور سر به فلک گذاشته و طبق آمار سال گذشته بنگاه‌های معاملات ملکی، متوسط قیمت یک متر زمین شهری در کل کشور از ١۱۷ میلیون ریال هم عبور کرده، حالا آگهی فروش ۵۰۰ متر زمین در مشهد آن هم به قیمت تنها ۵۰ میلیون تومان کاملا غیر واقعی و شُبهه‌انگیز بوده، در واقع در شرایط تورمی موجود در بازار املاک خرید یک متر زمین به قیمت ۱۰۰ هزار تومان جوک است.

500 متر زمین در مشهد فقط 50 میلیون!

اقتصاد۲۴-باوجود اینکه از سال‌ها پیش دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله دادستان عمومی و انقلاب مشهد طی اطلاعیه‌های متعدد از مردم خواسته است تا قبل از خرید زمین در شهرستان‌های بینالود و گلبهار استعلام‌های لازم را اخذ کنند، اما همچنان آگهی خریدوفروش زمین در شهر‌های حاشیه‌ای مشهد مقدس از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود به طوری که فراگیری این آگهی‌ها به حدی است که حتی اخیرا به صورت تراکت در تهران هم پخش می‌شود که نشان می‌دهد معاملات این زمین‌ها به بنگاه‌های پایتخت هم سرایت کرده است.

۵۰۰ متر زمین فقط ۵۰ میلیون!

در چند روز اخیر پخش یک آگهی خرید و فروش زمین در حومه و گلبهار مشهد با قیمت عجیب و دور از ذهن ۵۰۰ متر زمین با سند تک برگ به نرخ تنها ۵۰ میلیون تومان که قیمت یک متر مربع آن به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد در خیابان‌های تهران مورد توجه قرار گرفت. خبرنگار روزنامه «تجارت» برای صحت‌سنجی این آگهی ابتدا با دفتر فروش این آگهی تماس گرفت. «میلاد ابوالقاسمی»، مشاور فروش این زمین‌ها درباره شرایط فروش ۵۰۰ متر زمین به قیمت ۵۰ میلیون تومان در مشهد به خبرنگار روزنامه «تجارت» توضیح داد: «این زمین‌ها در محدوده شهر گلبهار مشهد نرسیده به چناران و در ۳۵ کیلومتری جاده قوچان واقع شده است که مهم‌ترین آیتم آن احداث مترو در این محدود است که با راه اندازی آن دسترسی به حرم امام رضا تسهیل می‌شود.» او می‌گوید: «قرار است این مترو طی یک سال آینده راه اندازی شود و با راه اندازی آن قیمت زمین‌ها با رشد چشمگیری رو به رو خواهد شد.» ابوالقاسمی با اشاره به قیمت ارزان و دور از ذهن این املاک می‌گوید: «خرید این زمین‌ها به نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان است و از آنجایی که خرید زمین تاریخ مصرف ندارد می‌توان با خرید این زمین‌ها طی چندسال آینده به سود مناسبی دست یافت.»

فروش زمین نامرئی بدون جواز ساخت در مشهد

ابوالقاسمی با اشاره به شریط شهر گلبهار توضیح می‌دهد: «این زمین‌ها در داخل شهر گلبهار است که مانند تبلیغات ماهواره‌ای در اطرف و حومه نیست. گلبهار با ۴۰۰ هزار جمعیت از امکانات و خدمات رفاهی شهری برخوردار است؛ اکنون این زمین‌ها در داخل شهر بوده و تمامی سند‌های این زمین‌ها به صورت تک برگ هولگرام دار، کد شناسه جام، کد شناسه یکتا و قابل رهگیری است.


بیشتر بخوانید:کشف زمین خواری ۱۶ میلیارد تومانی در چالوس


از طرفی شما قبل از معامله و خرید نهایی می‌توانید ۴ استعلام انجام دهید. شما می‌توانید از اداره ثبت، اداره منابع طبیعی، اداره دارایی و جهاد کشاورزی مشهد به سادگی استعلام بگیرید.»

تضمین بی‌تضمین!

هر چند به گفته این مشاور فروش، زمین خریداری شده قابل رویت نیست و تنها خیابان اصلی و فرعی آن مشخص است و شاید حُسن و دلیل ارزان بودن این زمین‌ها این است که تا مشخص شدن محدوده و دریافت جواز ساخت آن ۳ سال زمان می‌برد. او در پاسخ به اینکه چه تضمینی است تا زمین خریداری شده ظرف ۳ سال جواز ساخت دریافت کند پاسخ داد: «تضمین آن سابقه کاری ماست. طبق قانون شهرسازی اول باید زیرساخت یک شهر تامین شود و بعد ساخت مسکن در آن صورت گیرد؛ در واقع این زمین‌ها، زمین‌های بایری است که جهت سرمایه‌گذاری است و فعلا جواز ساخت ندارد.» این مشاور فروش که دفتر آن‌ها در شرق تهران است، می‌گوید: «مالکیت زمین از آن این شرکت است که در سال‌های گذشته آن را به صورت هکتاری خریداری کرده و اکنون به صورت قواره‌ای ۵۰۰ متری می‌فروشد.»

خرید زمین با حاشیه سود صفر

این در شرایطی است که یک کارشناس حقوقی املاک درباره حقیقت امر فروش زمین‌های گلبهار که مورد تبلیغات گسترده قرار گرفته، میگوید: «متاسفانه عده‌ای از سودجویان با خرید هکتاری خارج از محدوده شهری، خریداری کرده و با استفاده از خلاء قانونی برای این زمین‌ها، سند‌های ۲۵۰ تا ۳۶۰ سهمی ایجاد کردند.» وزیری تاکید دارد: «زمین‌ها خارج از محدوده شهری گلبهار است که برای آن هیچ چشم انداز توسعه‌ای تعریف نشده و اکثر آن‌ها فاقد کاربری هستند در واقع این زمین‌ها با اینکه دارای سند تک برگ است، اما در محدوده کشاورزی و بایر است که خرید آن با ریسک بالا و حاشیه سود صفر مواجه است.» او پیشنهاد می‌دهد: «افراد به جای خرید ملک‌های بی نام و نشان بهتر است با سود کمتر در بافت شهری و بخش‌های توسعه‌ای شهر گلبهار که مربوط به گردشگری و رفاهیات آن است سرمایه گذاری کنند.»

زمین‌های مُشاع قابل تفکیک نیست

همچنین یکی از اعضای شرکت عمران شهر جدید گلبهار به روزنامه «تجارت» گفته است: «تمام آگهی‌های فروش زمین به قیمت نازل کلاهبرداری است و این زمین‌ها وجود خارجی ندارند.» او که تمایل دارد نامش فاش نشود، می‌گوید: «سرمایه‌گذار با خرید این زمین‌ها متحمل ضرر‌های هنگفتی می‌شوند چرا که این زمین‌ها مُشاع بوده و قابل تفکیک نیست و نه تنها سودی عاید خریدار نخواهد کرد بلکه موجب از بین رفتن اصل سرمایه آن‌ها خواهد شد.» او تاکید دارد: «زمین‌های خریداری شده کشاورزی هستند و به هیچ عنوان جواز ساخت دریافت نخواهند کرد و متاسفانه به دلیل خلاء‌های قانونی این زمین‌های مشاع سند دریافت کرده‌اند، اما هیچ‌گاه اجازه ساخت و ساز و تفکیک به آن‌ها داده نخواهد شد.»

فریب سودجویان را نخورید

سال گذشته بود که محمد نخعی، مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی، نسبت به خرید زمین‌های ارزان قیمت در گلبهار و اطراف مشهد هشدار داده بود و تاکیدداشت که شهروندان مردم پیش از خرید با کارشناسان این اداره مشورت کنند تا فریب سودجویان را نخورند. او با انتقاد از رویکرد‌های تبلیغاتی در خصوص زمین‌های ارزان قیمت گفته بود: «خریداران باید پیش از خرید هر ملک یا زمینی، در سامانه "ثبت من" اطلاع سند و مشاع و غیر مشاع بودن آن را بررسی کنند تا خساراتی بر آن‌ها وارد نشود، چرا که پس از خرید و عقد قرارداد، مراجعه به اداره ثبت فایده‌ای برای آن‌ها به همراه نخواهد داشت.»

منبع: روزنامه تجارت

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
1
8
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲
اگر زمین مشکل داشت چرا محضر سند زده؟
عامی
در متن مصاحبه اشاره شده که این زمین‌ها دو نوع هستند! بعضی از زمین‌ها وجود خارجی ندارند و کاملا کلاه‌برداری‌ست. بعضی زمین‌ها وجود خارجی دارند ولی کاربری آنها کشاورزی و مشاع است.
یعنی مشخص نیست که چه زمانی تغییر کاربری و تفکیک شوند. و حتی مشخص نیست که پس از رفع مشکل، چه مقدار از زمین برای خریدار باقی خواهد ماند!
ناشناس
1
9
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲
پس کدام احمقی برای این زمین ها سند صادر کرده ،هر ارگانی که نگاه می‌کنی ... هستند
ناشناس
0
3
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲
همشودروغه زمین‌ها وسط یک بیابونه که به نیم قرون هم ارزش ندارد بایدگوسفندچروندانجا
کامیکازه
0
3
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲
من در مشهد زمین ملکی و سند دار میدهم متری 200 تومان با امکانات آب برق گاز آسفالت و زمین تحویل خریدار
ناشناس
سلام کدوم منطقه از مشهد میشه ادرس بدین
ناشناس
0
3
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲
این زمینهاجزءاملاک گلبهارنیست واغلب این زمین‌ها زمینهای کشاورزی هستند که باگلبهارحداقل سه الی چهارهزارمترفاصله داردهرکس بخردسرمایه اولیه ش رانابودساخت است
حسین عابد
0
2
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲
سلام.لطفآ دولت هرچه زودتر جلوی آنها را بگیرد چون یه عده ازشهرستان آنها را خریده وانتظار دارند بعداز چند سال که رونق گرفت وعده ای ساخت وساز کردند آنها هم جواز بگیرند واقدام بع ساخت کنند.وچون دولت مجوز نمی‌دهد همه کسانیکه خرید کرده اند اقدام به شکایت وباعث درگیری وشلوغی دادگاه‌ها می‌شوند وجودش درچشم دولت خواهد رفت لطفآ هرچه سریعتر درتلویزیون ورسانانه اقدام فرمایید
ناشناس
0
4
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲
دولت اگه اطلاع دارد سودجویان رابازداشت نمیکند
۱۴۰۲
0
3
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲
نکته ظریفی که تو این سند ها هست متراژ قید نمیشه و بجاش سهم نوشته میشه که در زمان تحویل حالا هر تایمی که باشد میبینید ان مقدار سهم ۱ سانت بوده یعنی زمین ۵۰۰ سهمی میشود ۵۰۰ سانت یا پنج متر که ارزش ریالی نداره این قضیه رو ۱۰ سال پیش کارشناسان گلبهار متذکر شدن
ناشناس
0
3
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲
باسلام سند صادر میشه توسط اداره ثبت اما کسی که خریداری میکنه باید ببینه تو سند چی ثبت میشه تمام آنها بصورت مشاع و بعنوان سهم مثلاً 500سهم ثبت میشه داخل سند اداره‌ ثبت شاید هر سهمی 50سانت یا اصلا 1سانت باشه متراژ نوشته نمیشه
ناشناس
1
3
جمعه ۰۳ آذر ۱۴۰۲
غریب قیمت ارزان واینکه میگن بعدا بهش مجوز ساخت میدن دروغ هست
من خودم مشهد هستم مامانم یک تکه از همین زمین های گلبهار رو خرید که سند منگوله دار داره
ولی وقتی میری سر زمین ۵۰۰۰متر زمین و یکجا به شما نشون میده و میگه هنوز قطعه بندی نشده
شما اجازه کشیدن یک فنس ساده رو هم نداری چه برسه دیوار کشی وغیره
امتیاز بهش تعلق نمی گیره یعنی یک تکه زمین کشاورزی اونم بدون آب هست
ما گول خوردیم ۲۰ سال پیش خریدیم ولی هنوز مزروعی حساب میشود
ناشناس
1
2
جمعه ۰۳ آذر ۱۴۰۲
اون فرد بی لایق عمرانی که نظر داده هیچ ساختی انجام نخواهد شد پس بیجا کردی سند زدی ۱۰هزار مردم از جوب پول پیدا نکردن که تو احمق رو هوا شعر میپرونی
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ آذر ۱۴۰۲
به حرف کی باید گوش بدی
خودشون میگن نخرین
پس چرا اداره ثبت سند صادر میکنه
پس چرا تو تمام دفاتر ثبت مشهد مثل نقل ونبالت
وکالت میزن
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ آذر ۱۴۰۲
اینها که این زمین ها رو میفروشن و پول به جیب میزنن نفرین مردم رو دنبال خودش و زن و بچش میخرن
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲
سلام ببخشید عزیزان من 10سال پیش زمین خریدم کلاکوب مشهد آیا اونجا هم کلاهبرداریه
ناشناس
0
0
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۲
معمولا چنین پروژه های قلابی ، در کشورهایی که اقتصاد متزلزل دارن ، خوب رشد میکنه ، دولت هم تا زمانی که کسی شکایتی نکرده باشد ، ورود نمیکند . پس قمار نکنید دوستان ....
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ باغ‌نشینی بهاره رهنما در اصفهان

عکس/یانگوم در کنار پدر و مادر واقعی‌اش

واردات خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد!/ مردم به جایی رسانده‌اند که خودروی اسقاطی خارجی را به خودروی ملی ترجیح می‌دهند!

اینجا کسی به فکر مستاجر‌ها نیست/ افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها از فرودین ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳

۲۰ نکته درباره حواشی سریال هفت سر اژد‌ها

بازیگر پیش از انقلاب و مادر لیلا حاتمی درگذشت

عکس/ شایعه فوت بازیگر زن مشهور قبل از انقلاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کشف بهترین راه برای افزایش طول عمر

بهترین زمان مصرف دانه چیا

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

فیلم/ سکانسی از بازی زری خوشکام در سریال هزار دستان علی حاتمی

ورود سامانه جدید بارشی به کشور

فیلم/ لحظه انفجار ایستگاه فشار قوی برق در کوهسنگی مشهد

شمار جانباختگان سیل در خراسان رضوی به ۱۲ تن رسید

پرونده فساد بزرگ فوتبال علنی شد

فیلم/ لحظه ترور یکی دیگر از رهبران حماس در البقاع لبنان

شهادت یکی از فرماندهان حماس در حمله پهپادی اسراییل در لبنان

فیلم/ انتقاد تند رضا رشیدپور درباره ممنوعیت اجرای DJ در رستوران‌های کیش

فیلم/ تخلیه برخی منازل در هاشمیه مشهد

فیلم/ ادعای عجیب کارشناس شبکه اینترنشنال درباره دلیل پاسخ‌ندادن اسراییل به حمله ایران

واکنش بیمارستان طالقانی به خبر خودداری از پذیرش مددجویان زندان اوین

پزشکان بدون کارتخوان متخلفند

نخستین پیشنهاد تمدید برای ستاره پرسپولیس

بازگشت حسن یزدانی به تیم ملی

با ارزان‌ترین سلاح پهپادکُش آشنا شوید: هر شلیک ۷هزار تومان

زری خوشکام: سی سال ممنوع‌الکارم کردند/ علی حاتمی را دق دادند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: لایحه حجاب گنجینه‌ای از جواهرات است

صعود نوشاد عالمیان از مرحله گروهی تنیس روی میز انتخابی المپیک

امام جمعه کرج: شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر صهیونیستی بود

فیلم/ اقدام عجیب فرماندار مشهد در اوج بحران سیل

محور کندوان-کرج یک‌طرفه شد

جنیفرلوپز و بن افلک جدا شدند

پست فلسفی علیرضا بیرانوند + عکس

آتش سوزی در تجریش تهران

هشدار سازمان هواشناسی به تهرانی‌ها

فیلم/ ویدیوی خداحافظی اشکان دژاگه با دنیای فوتبال

نخست‌وزیر اسلواکی جان سالم به در برد

قیمت شکر اعلام شد

خداداد افشاریان به سمتش بازگشت؟

فیلم/ ماجرای بازجویی و کتک‌خوردن مهران مدیری

خودروهای آفرود در معابر عمومی اجازه تردد ندارند

تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان روشن شد

زائران ایرانی از فردا به مکه می‌روند

این داروی گیاهی نفخ شکم را فوری درمان می کند

کمبود این ویتامین باعث خواب رفتن پاها می شود

سرنوشت خانم دکتری که دستور قتل شوهرش را داد

پیش‌بینی روند مثبت بازیابی اقتصاد چین

اعلام میانگین مبلغ مالیات ستانی از بازاریان

اولین تصویر از شاخص پیش‌بینی کننده تورم در ۱۴۰۳

فیلم/ اعتراف سرباز اسرائیلی به کشتن ۱۳ کودک فلسطینی

تعطیلی شنبه‌ها فرصتی تازه برای تجارت خارجی ایران

عکس/ آرایش عجیب و نامناسب مه‌لقا باقری

سکه در مرتبه دوم افت بازدهی

بیشترین و کمترین بازدهی نماد‌های بورس در هفته چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳

پیکاپ‌های غول چینی در بازار ایران

فیلم/ آبگرفتگی خانه‌ها در بجنورد

عکس/ ژست جذاب شروین حاجی‌پور در زیر آفتاب