اقتصاد ۲۴-یکی از گلایههای مرسوم میان صاحبان آثار درباره فرآیند اکران فیلمها، نابراری و بیعدالتی در تخصیص سانسهای نمایش است. فیلمهای کمدی بخش عمدهای از ظرفیت اکران سینمای ایران را در اختیار دارند و در مقابل فیلمهای غیرکمدی برای ارتباط با مخاطب خود، با مشکل مواجه میشوند.
فارغ از اینکه این مسئله چقدر نیاز به آسیبشناسی دارد و تصمیم سینماداران برای کسب درآمد بیشتر از طریق تخصیص سانسهای بیشتر به فیلمهای کمدی را چقدر میتوان مصداق ظلم علیه غیرکمدیها دانست، جالب است بدانید عملکرد فیلمها در زمینه استفاده از ظرفیتی که در اختیار داشتهاند، هم قابل توجه است.
با توجه به ثبت دقیق تعداد مخاطبان هر فیلم و تعداد سانسهایی که آن فیلم برای اکران در اختیار داشته، میتوان شاخصی به نام «متوسط تعداد مخاطب در هر سانس» را برای هر فیلم محاسبه کرد و به نظر میرسد این شاخص، ملاک بهتری برای قضاوت درباره عملکرد فیلمها در اختیارمان قرار میدهد.
بهعنوان مثال فیلم «هتل» که این روزها پرمخاطبترین فیلم در حال اکران محسوب میشود، از ابتدای اکران خود تا کنون ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار مخاطب را به سینماها کشانده و ۴۵ هزار و ۴۳۷ سانس هم روی پرده رفته است. با تقسیم این دو عدد بهراحتی به عدد ۷۰ میرسیم و این یعنی این فیلم بهطور متوسط در هر سانسی که در اختیار داشته، ۷۰ مخاطب را به سینماها کشانده است؛ رقمی بسیاربسیار قابل توجه.
بیشتر بخوانید:استقبال ۴۵ هزار نفری از اولین رئیسجمهور زن!
حالا و در قیاس با همین عدد اگر بدانید براساس همین شاخص از ابتدای امسال فیلمهایی داشتهایم در هر سانس کمتر از ۱۰ مخاطب داشتهاند، بیشتر متوجه وضعیت بغرنج برخی از فیلمها در زمینه ترغیب مخاطبان به حضور در سالن نمایش میشوید!
آنچه در ادامه میخوانید گزارشی از وضعیت فیلمهای بهشدت کممخاطب در اکران ۱۴۰۲ است.
بله این یک واقعیت است که در همین دوران اوجگیری مجدد آمار استقبال مخاطبان از سینما، از ابتدای امسال دو فیلم روانه پرده سینماها شدهاند که در هر سانس تنها ۴ مخاطب داشتهاند و این چیزی شبیه اکران این فیلمها در سالنهای خالی است!
البته در میان فیلمهای قعرنشین در جدول اکران امسال، فیلم «میان صخرهها» قابلدفاعترین فیلم به حساب میآید. فیلمی ساده و بیادعا با حضور بازیگرانی گمنام که در فضایی کاملا بومی به تصویر درآمده است. مختار عبدالهی کارگردانی جوان این فیلم بعد از سالها ساخت فیلم کوتاه، با این فیلم ورود به دنیای حرفهای فیلمسازی را تجربه کرد و اولین ساختهاش در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان، مورد توجه هم قرار گرفت، اما فیلم مطلقا هیچ شانسی برای عرض اندام در چرخه اکران عمومی نداشت. «میان صخرهها» بدون چهره و بدون تبلیغات، تنها توانست ۲۶ میلیون تومان در گیشه فروش داشته باشد.
اما «بچههای طوفان» از آن پروژههای عجیب است! بهخصوص که کارگردانش یعنی صادق صادقدقیقی هر چه میسازد، در گیشه و اکران شکست میخورد، اما همچنان میدان را خالی نمیکند و سراغ پروژههای بعدی میرود!
«بچههای طوفان» یکی از غریبترین فیلمهای اکران شده در سال جاری بود! فیلمی که بدون هیچ دلیلی در ترکیب اکران نوروزی قرار گرفت و همزمان با اکرانش در سینماها خبر رسید که در کنداکتور پخش یکی از شبکههای تلویزیون قرار گرفت!
هرچند با پیگیری رسانهها پخش تلویزیونی فیلم در نوروز منتفی شد، اما تأثیری بر وضعیت اکران عمومی فیلم نداشت و فیلم همچنان قعر جدول اکران را برای خود محفوظ نگه داشت! «بچههای طوفان» نه فقط در اکران نوروز که در مجموع اکران امسال، شکستخوردهترین فیلم بود و مجموع فروشش به ۳۲ میلیون تومان هم نرسید.
آخرین فیلم زندهیاد کیومرث پوراحمد که بعد از خبر تلخ درگذشت ناگهانی او، راهی پرده سینماها شد، یکی از شکستخوردهترین فیلمهای این فیلمساز در اکران عمومی بود! فیلمی که البته پیشتر رونماییاش در جشنواره فجر با بازتابهای بسیار منفی مواجه شد و انتظار هم میرفت اکران موفقی نداشته باشد، اما کمتر کسی تصور میکرد «پرونده باز است» در فرآیند اکران، در هر سانس تنها ۷ مخاطب داشته باشد!
بازیگران شاخص این فیلم حسین پاکدل و پژمان بازغی بودند و در کنار آنها بازیگران نوجوان و گمنامی ایفای نقشهای اصلی را برعهده داشتند. جالب اینکه سوژه فیلم هم با توجه به ارجاعاتی که به ماجرای قصاص نوجوانان داشت، میتوانست در زمره سوژههای ملتهب قرار بگیرد و باعث ضریب پیدا کردن شانس فیلم در اکران شود، اما نشد!
«پرونده باز است» در ابتدای تابستان امسال روی پرده رفت و با فروشی کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان از اکران گذاشته شد.
در ترکیب این سه فیلم که هر کدام در هر سانس تنها ۹ مخاطب را به سینما کشانده اند، قطعا عجیبترین مورد تازهترین ساخته کمال تبریزی است. فیلمسازی که آثار پرمخاطبی همچون «لیلی با من است» و «مارمولک» را در کارنامه فیلمسازی خود دارد و هیچگاه تصور نمیکردیم فیلمی با امضای او چنین شرایطی را در چرخه اکران تجربه کند.
«دستانداز» نه فقط نام کمال تبریزی را پای خود دارد که در ترکیب بازیگران اصلی آن هم چهرههایی مانند رضا کیانیان، رویا نونهالی، حبیب رضایی و هدی زینالعابدین حضور داشتند و فضای فانتزی و کمدی آن هم میتوانست شانس آن برای استقبال مخاطبان را بالاتر ببرد، اما فیلم با شکست مطلق در گیشه مواجه شد.
«ستون ۱۴» و «فصل ماهی سفید»، اما هر دو فیلمهای کارگردانان فیلماولی بودند که خب شاید انتظاری هم از گیشه نداشتند.
«ستون ۱۴» را امیرحسین همتی با نقشآفرینی میترا حجار و روزبه حصاری کارگردانی کرده است که در چرخه اکران تنها توانست ۴۲۰ میلیون تومان فروش داشته باشد.
«فصل ماهی سفید» هم اولین تجربه کارگردانی قربان نجفی بازیگر باسابقه سینما محسوب میشود که نکته عجیب آن شکست در گیشه بهرغم حضور بازیگرانی همچون محمدرضا فروتن، لادن مستوفی و میلاد کیمرام در ترکیب بازیگران اصلیاش بود. این فیلم در مجموع ۵۰۰ میلیون تومان فروش در گیشه را تجربه کرد.