تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

5 ماه گذشت و خبری از گاردیل دانشگاه علوم و تحقیقات نشد/ هزینه‌ ناچیزی که در بودجه دانشگاه آزاد گم شده است!

با گذشت 5 ماه از حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات، هنوز هم خبری از نصب گاردیل و ایمن‌سازی مسیر نبوده و مشخص نیست جان چه تعداد دانشجو هر روز در خطر است.
حادثه علوم تحقیقات
اقتصاد24 – بیش از 5 ماه از حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گذشته و هنوز هم خبری از ایمن سازی مسیر این دانشگاه نیست. این را رضا مسعودی رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گفته و تایید کرده که هنوز ایمن سازی مسیر نهایی نشده است. او عنوان کرده که تمام اقدامات و طراحی‌های علمی از سوی دانشگاه انجام گرفته است و این دانشگاه تنها منتظر جواب پلیس راهور است.

البته دانشگاه آزاد در همان دی ماه مدعی اصلاح برخی مسیرها شده بود. تسنیم در آن زمان گزارشی داده بود که نشان می داد، در فاز نخست برای ایمن‌سازی معابر اقدام به نصب گاردریل شده است. در فاز دوم با توجه به شرایط اقلیمی واحد علوم و تحقیقات، دیواره‌های بتنی مسلح ریشه‌دار یا سازه‌های بتنی پیش‌ساخته با فاصله 40 سانتی‌متری از گاردریل اجرا خواهد شد. این گزارش همچنین مدعی افزایش علائم راهنمایی و رانندگی، نصب چراغ راهنمایی و هشدار، ترمیم روکش آسفالت، نصب دوربین کنترل سرعت و افزایش تعداد سرعت‌گیرها شده بود. با این حال، صحبت مسعودی نشان می دهد که هنوز هم اقدام مشخص و درستی در این رابطه صورت نگرفته است. برخی معتقدند که احتمالا مسیرهای پایینی دانشگاه قدری ایمن سازی شده اما هنوز مسیر حادثه و جایی که موجب کشته شدن 10 دانشجو شد، گاردریل نصب نشده است.



مساله نصب گاردیل از آن جایی اهمیت دارد که در روز حادثه نیز بسیاری از کارشناسان تاکید کردند که نصب این گاردیل می توانست از حادثه فوق و کشته شدن 10 دانشجو جلوگیری کند.

اقتصاد24 در همان زمان گزارشی نوشت که نشان می داد عدد مورد نیاز برای نصب گاردیل و ایمن سازی مسیر، آنقدر زیاد نیست که این همه برای آن تعلل شده است. آنطور که آن زمان، محمدعلی کرونی مدیرسابق کنترل پروژه سامانه حمل و نقل کابلی (تله کابین) علوم تحقیقات گفته بود، نزدیک به هفت کیلومتر در این دانشگاه کوهستانی و خطرناک است که برخی مقامات از جمله خود کرونی معتقد بودند تنها با تکمیل تله‌کابین، امکان پیشگیری از چنین حادثه‌ای ممکن بوده است.
جدای از چیزی که این مقام مسوول در خصوص تکمیل تله‌کابین گفته، اگر قرار باشد در حداقل اقدام برای پیشگیری از حوادث مشابه، گاردیل به منظور افزایش ایمنی نصب شود، نیاز به حدود هفت کیلومتر گاردریل است.

اقتصاد24 در آن زمان طی تماس با مراکز مرتبط و محاسبه حدودی هر یک بسته گاردیل به عدد یک میلیارد و 30 میلیون تومان رسیده بود. محاسبات نشان می داد که هر یک بسته گاردیل که شامل «گاردریل به طول ۴.۱۷ – تیرآهن نمره ۱۴- پایه ۱.۵ متر آبکاری گرم- ست پیچ و مهره- یک عدد ضربه‌گیر ورق ۲ گالوانیزه» می‌شود، هزینه‌ای در حدود ۵۲۰ هزار تومان را شامل می شود. با توجه به اینکه هر بسته حدود ۴ متر را پوشش می‌دهد، برای ۷ کیلومتر یا همان ۷ هزار متر، چیزی در حدود ۱۷۵۰ بسته موردنیاز است، یعنی هزینه‌ای در حدود ۹۱۰ میلیون تومان. البته به این مبلغ هزینه‌ای هم برای نصب این گاردریل اضافه می‌شود.

در تماس تلفنی اقتصاد۲۴ با پیمانکاران نصب گاردریل، آنها نرخ نصب هر بسته گاردیل ۴.۱۷ متری که چیزی در حدود ۶۸ کیلوگرم می‌شود را ۶۸ هزار تومان یعنی متری هزار تومان اعلام کردند که با احتساب ۱۷۵۰ بسته، رقم آن به ۱۱۹ میلیون تومان می‌رسد. اگر مبلغ خرید گاردیل یعنی ۹۱۰ میلیون تومان را به ۱۱۹ میلیون تومان نصب آن اضافه کنیم رقمی در حدود یک میلیارد و ۲۹ میلیون تومان می‌شود. هرچند که فروشندگان و نصب کنندگان گاردیل به خبرنگار اقتصاد۲۴ اعلام کردند که باتوجه به حجم بزرگ کار (۷ کیلومتر گاردیل) می‌توانند قیمت‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.



به عبارتی، برای جلوگیری از حادثه‌های این‌چنینی در واحد علوم و تحقیقات که به گفته کارشناسان یکی از مهم‌ترین نکات، نصب گاردریل بوده، چیزی در حدود یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان اعتبار موردنیاز بود. این رقم در مقابل درآمد هزارهزار میلیارد تومانی (یک تریلیون تومان) دانشگاه آزاد عدد بسیار ناچیزی است.

اگر قرار باشد تورم قیمتی را در این رقم لحاظ کنیم، باز هم به درآمد دانشگاه آزاد نمی رسد. درآمدی که در همان زمان توسط رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تایید شده بود. حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرده بود: «دانشگاه آزاد برای هر دانشجوی دکترا به صورت میانگین در هر ترم ۱۵ میلیون تومان، دانشجوی ارشد ۸ میلیون تومان و لیسانس ۲ میلیون تومان دریافت می‌کند اما اتوبوسی در آنجا بوده که ۵ سال معاینه فنی نداشته و معنای آن این است که سوء‌استفاده صورت گرفته است. در جاهایی که درآمدزایی کلان دارند و مجموع درآمد دانشگاه آزاد به هزار هزار میلیارد تومان یا یک تریلیون می‌رسد، این مسائل قابل قبول نیست.»

شاید باید اینطور آرزو می کردیم که یکی از آقازاده ها در دانشگاه فوق درس می خواند و به بهانه او، مسیر ایمن می شد. مشخص نیست تا زمانی که گاردیل در این مسیر نصب نشده و مسیر مانند قبل پرخطر است، چه تعداد دانشجو هر روز با زندگی خود ریسک می کنند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عربستان ۲۰۲۵؛ از میانجی گری میان ایران و آمریکا تا حل بحران اوکراین/ در عربستان انقلاب نخواهد شد، چون جوانان بن سلمان را دوست دارند/ پادشاهی سعودی مانند کره جنوبی مدرنیزه می‌شود

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تیپ گنگ مهسا حجازی در حال خرید عید با کلاه گپ چند میلیونی

عکس/ استوری عاشقانه آیسان آقاخانی و رضا گلزار حسابی سروصدا کرد

عکس/ بنر‌های عجیب در سراسر شهر تهران جلب توجه کرد

عکس/ سارا و نیکا در آغوش محسن تنابنده

عکس/ ژست عجیب شیدا یوسفی با فرش ایرانی

عکس/ استایل طاووسی شبنم قلی‌خانی با جواهر گران قیمت

عکس/ نمایی از خرم آباد ۹۳ سال پیش با خانه‌های کاهگلی

عکس/ قابی ماندگار و دیدنی از کتایون ریاحی در کنار نوه محمدعلی فردین

عکس/ حال و هوای مردم تهران در اسفند ۲۳ سال پیش

عکس/ تیپ کژوال لیندا کیانی با کیف و گوشواره یاقوتی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

توصیه جدی وزارت بهداشت برای خرید شیرینی و آجیل

اعتراف اسکارلت جوهانسن

شیرینی پزی مخصوص عید ۱۴۰۴

مرگ هولناک دختر مدرسه‌ای در ویلای اجاره‌ای

طرز تهیه فرنی شیره انگور، افطاری گرم و مقوی

جی ۲۰ چگونه عمل می‌کند و چرا اهمیت دارد؟/ اگر G20 متحمل شکست شود چه چیزی از بین خواهد رفت؟

رسوایی با برگه آزمایش

طرز تهیه نان سیب زمینی روسی

ربودن زن جوان با قصد آزار و اذیت

چرا برخی خاطرات را فراموش می‌کنیم؟

زیدآبادی: دکتر پزشکیان! مملکت در حال فنا شدن است، می‌خواهی چه کنی؟

ایران خواستار آتش‌بس دائمی در غزه شد

محمد فاضلی: عدد دبش در تاریخ ریاضیات می‌ماند!

واتساپ با قابلیت‌های تازه به‌روز‌رسانی شد!

سرپیچی ایرلاین‌ها از ممنوعیت توزیع مواد غذایی ناسالم

توضیح سخنگوی وزارت خارجه درباره محتوای نامه ترامپ به ایران

فیلم/حافظ‌خوانی سفیر کره جنوبی در ایران

ساعت کاری کارمندان تغییر کرد

پزشکیان: امروز دیگر کسی حرف خوب بدون عمل را از ما قبول نمی‌کند

پوتین: با پیشنهاد آتش‌بس موافقیم

ماجرای شماره متفاوت آقای گل لیگ یک

CFT و پالرمو در کمیسیون تصویب شد

آمریکا وزیر نفت را تحریم کرد

جزئیات قرعه‌کشی دور حذفی لیگ نخبگان آسیا اعلام شد

الجولانی پیش‌نویس اعلامیه قانون اساسی را امضا کرد

شهرداری تهران: هیچ مجوزی برای تخریب ساختمان سینگر صادر نشده

سهمیه سوخت تغییری نخواهد کرد

عصبانیت شدید نتانیاهو از گزارش سازمان ملل درباره جنایات اسرائیل

اتحادیه اروپا: به برجام متعهد هستیم

درگاه پرداخت ریالی روی وبسایت قمار!

محمدرضا شریفی نیا کیست؟| بازیگر پرحاشیه و تأثیرگذار سینمای ایران

مرگ پرویز در ۷۰ سالگی

مهدی قایدی به شخص مورد علاقه‌اش رسید

صلح اوکراین تازه آغاز ماجراست!

عکس/ ویلا‌های لاکچری ۸۳ سال پیش در بابلسر

اینفوگرافی/ عواملی که سلامت روده‌ها را تهدید می‌کند

فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون

قیمت برنج ایرانی به ۲۰۰ هزار تومان رسید

بهترین افطاری برای ماه رمضان

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار در آستانه نوروز

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

پرسپولیس گرانترین و تراکتور ارزانترین بلیت در ایران

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

فیلم/ عذرخواهی مجری صداوسیما از شهرداری

دلیل افطار کردن با خرما در ماه رمضان چیست؟

چرا بعد از غذا خوردن میل به شیرینی داریم؟

با رقم فساد چای دبش چند هواپیما می‌شد خرید؟

برای پیشگیری از زوال عقل در پیری چه باید کرد؟