تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

اقتصاد ایران در زمان قاجار چگونه بود؟/ دوران قحطی‌های بزرگ

واحد پول ایران در دوران قاجاری «قِران» نام داشت که از نقره ضرب می‌شد. هر قران، بیست شاهی و هر شاهی، پنجاه دینار ارزش داشت؛ یعنی هر قران برابر با هزار دینار بود.

اقتصاد ایران در زمان قاجار

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: خاندان قاجار خود را وارث مملکتی می‌دانستند که اقتصاد آن از گذشته بر اساس زمین‌داری و زراعت به شیوه سنتی، تولیدات صنایع دستی و قالیبافی، بازرگانی و تجارت محدود خارجی و تولیدات دامی بود. این فعالیت‌های اقتصادی اگرچه به صورت مقطعی می‌توانستند منابع مالی دولت‌های گذشته را تامین کنند، اما در این زمان به علت تغییرات اقتصادی جهان و رشد اقتصادی تجاری و سرمایه‌داری غرب و ظهور انعکاس آن در ایران به شکل کالا و سرمایه، دیگر کارآیی سابق را نداشتند و به موازات تحول اقتصاد جهانی دچار نزول و افول یا رشد و ترقی کاذب می‌شدند.

به عبارت دیگر به دلیل عدم گسترش تشکیلات دولتی، شغل در اقتصاد آن روز ایران محدود بود، اغلب کارگران روزمزد زندگی می‌گذراندند و از این زاویه می‌توان ایران را کشوری با ساختار اقتصادی کوتاه مدت و فاقد برنامه‌ریزی بلند مدت نامید. قاجاریه نام دودمانی است که از حدود سال ۱۱۷۴ تا ۱۳۰۴ هجری شمسی بر ایران به مدت ۱۳۰ سال فرمان راندند. بنیانگذار این سلسله آقامحمدخان قاجار است. وی ابتدا در ساری تاج گذاری کرد و سپس تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرد. آمار ارائه شده این دوره زمانی یعنی در حدود ۲۲۴ سال پیش را دربر می‌گیرد.

قران واحد پول ایران در دوران قاجار

واحد پول و قیمت‌ها در دوره قاجار

واحد پول ایران در دوران قاجاری «قِران» نام داشت که از نقره ضرب می‌شد. هر قران، بیست شاهی و هر شاهی، پنجاه دینار ارزش داشت؛ یعنی هر قران برابر با هزار دینار بود. دو شاهی را صد دینار (صنار) و چهار شاهی را عباسی می‌گفتند. هر تومان نیز ده قران یا ده هزار دینار ارزش داشت. اصطلاح ریال در بعضی نقاط کشور رایج بود و به یک قران و پنج شاهی (۱٫۲۵ قران) گفته می‌شد. سکه‌های سیاه کم‌ارزشی هم با نام پول و قاز رایج بودند. هر دو پول یک شاهی و هر پنج قاز یک شاهی ارزش داشت. 


بیشتر بخوانید: وزرا و شاهزادگان در زمان محمدعلی شاه چقدر حقوق می‌گرفتند؟


در این دوره یک خروار گندم یعنی یک من یا ۳۰۰ کیلوگرم حداکثر ۲.۵ قران یا ۲۵۰۰ دینار قیمت داشته است. یک خروار نخود و لوبیا به ترتیب حداکثر ۳ تا ۴ قران قیمت داشت. قیمت یک خروار برنج نیز به ۷.۵ قران می‌رسید و هر چند قیمت‌ها در سراسر ایران یکی نبود و در هر شهری به فراخور تولیدات کشاورزی آن شهر، قیمت‌ها تغییر می‌کرد، اما بررسی نشان می‌دهد برنج جزو اقلام گران‌قیمت سفره ایرانی بوده است چرا که حمل و نقل برنج به دیگر شهر‌های ایران از شمال سخت بود و شاید از این رو بود که کشت برنج در استان‌هایی مانند اصفهان و خوزستان و ... نیز صورت می‌گرفت.

قیمت یک من یا سه کیلوگرم انگور درجه یک حداکثر ۷۵ دینار، خربزه درجه یک ۲۵ دینار و هندوانه ۲۰ دینار بوده است. واحد فروش گردو، اما با دیگر اقلام فرق می‌کرد. هر هزار گردو ۲۰۰ دینار قیمت داشت. قیمت ۳ کیلوگرم بادام نیز ۱۵۰ دینار بود. در عین حال بهای یک من گیلاس و آلبالو نیز به ترتیب ۵۰ و ۲۵ دینار بود.

قحطی های دوران قاجار

قحطی‌های بزرگ در دوره قاجار

ایران در دوره قاجار شاهد دو قحطی بزرگ بود.

۱- قحطی بزرگ ۱۲۵۰–۱۲۴۹ هجری شمسی (۱۲۸۸–۱۲۸۷ هجری قمری) (۱۸۷۰ تا ۱۸۷۱ میلادی) باعث تلفات جانی فراوانی در ایران شد. برطبق برآورد‌ها حدود یک دهم جمعیت ایران در این سال‌ها از گرسنگی مردند.

۲- قحطی بزرگ ۱۲۹۸–۱۲۹۶ هجری شمسی (۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ میلادی) قحطی بزرگی بود که تلفات جانی فراوانی را در ایران سبب شد در این قحطی علاوه بر بی‌کفایتی شاهان قاجار، دولت انگلیس متهم به نسل‌کشی است. از دیدگاه مجد در این قحطی حدود ۴۰ درصد (در برخی دیگر از منابع ۲۵ درصد) از جمعیت ایران به‌دلیل گرسنگی و سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از آن جان باختند.

نهضت تنباکو اولین جنبش دوران قاجار

تغییرات و آشفتگی‌های اقتصادی و اجتماعی در ایران قرن نوزدهم، که سلطه‌ رو به رشد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور‌های غربی، به ویژه روسیه و انگلستان، تا حدی سبب آن بود، با سیاست‌های حکومت کوچک‌ترین تطابقی نداشت و باعث آغاز دشمنی فزاینده نسبت به حکومت و نسبت به خارجیانی که نفوذ و سلطه‌ خود را بر ایران گسترش می‌دادند، شد. 

در واقع عصر قاجار را باید عصر امتیازات نامید. صد‌ها قرارداد زیان بار در این دوران توسط بیگانگان بر ایران تحمیل شد و دولت خودکامه‌ قاجار برای رفع کاستی‌های خود همواره خویش را وام دار کشور‌های سلطه جو می‌کرد و بدین سان راه به سوی زوال می‌پیمود.

آشفتگی‌های اقتصادی موارد زیر را شامل می‌شد: جایگزین کالا‌های صنعتی وارداتی به جای بسیاری از محصولات دست ساز داخلی و در نتیجه گسترش بیکاری، تبدیل کارکنان صنعت قالی بافی، که در غرب بازار پر رونقی داشت، به کارگران مزدی‌گیری که اغلب با شرایط بد و دستمزد پایین مجبور به کار بودند، سقوط قیمت محصولات صادراتی ایران در مقایسه با واردات کالا‌های اروپایی، سقوط فاجعه انگیز قیمت بین المللی نقره که پشتوانه‌ پول رایج ایران بود و آشفتگی‌ها و بی ثباتی‌هایی که جایگزین کشت محصولات صادراتی به جای محصولات مصرفی مردم به بار آورده بود. در اسفند ۱۲۶۸ به عنوان بخشی از موج واگذاری امتیازات، انحصار تولید، فروش و صدور تنباکو و توتون ایران به تشویق ولف و یک تبعه‌ی انگلیس واگذار شد.

اقتصاد ایران در زمان قاجار

انقلاب مشروطه در دوران قاجار

تاریخ شروع نهضتی را که بعد‌ها انقلاب مشروطه نام گرفت در آذر ۱۲۸۴ می‌دانند و آن زمانی بود که حکمران تهران چند تاجر قند و شکر را به خاطر کاهش ندادن قیمت قند و شکر فلک کرد. آن‌ها می‌گفتند به خاطر شرایط زمان جنگ قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. تجار که از سیاست‌های حکومت دل خوشی نداشتند، به همراه کسبه و روحانیان به عنوان اعتراض در مسجد شاه تهران بست نشستند. گماشتگان صدر اعظم به کمک امام جمعه‌ تهران، که یک روحانی طرفدار حکومت بود، بست نشینان را متفرق ساختند. گروهی از علما تحت تأثیر روحانی برجسته‌ آزادی خواه سید محمد طباطبایی، به حرم حضرت عبدالعظیم رفتند و در آنجا بست نشستند.

طباطبایی با انجمن‌های سری اصلاح طلب تماس داشت و نسبت به همراه اصلی خود در نهضت مشروطه، سید عبدالله بهبهانی، مجتهد پر نفوذ، در آزادی خواهی راسخ‌تر بود. به هر حال هر دو در نهضت مشارکت داشتند. حدود دو هزار طلبه، روحانی، تاجر و مردم عادی به این دو و دیگر علما پیوستند. بست نشینی بیست و پنج روز به طول انجامید. تجار و رقبای صدر اعظم امین الدوله، از جمله طرفداران اتابک، هزینه‌ بست نشینان را تأمین می‌کردند.

معترضان، علاوه بر شکایت‌های خاص خود، خواستار تأسیس یک عدالتخانه شدند، بدون آنکه معنای دقیق آن را بدانند. برخی از مشروطه خواهان، حکومت انتخابی مورد نظرشان بود، در حالی که برخی دیگر به چیزی کم‌تر از آن می‌اندیشیدند. شاه حکمران منفور تهران را، بنا بر خواسته‌ بست نشینان، برکنار و در ۱۹ دی ۱۲۸۴ با تأسیس عدالتخانه موافقت کرد.

اقتصاد ایران در زمان قاجار

فقر مردم در دوران قاجار

در دوره قاجاریه ایران بیش‌ از پیش در باتلاق فقر فرو رفت و جامعه ایرانی به‌طور وحشتناکی فقیر شد. فقر سراسری دامان مردم را گرفته بود. کشاورزان سرمایه لازم برای سرمایه‌گذاری و بهبود بازدهی را در اختیار نداشتند و این سبب رها شدن زمین و ترک کار آنان می‌شد. در مورد اغلب حرفه‌ها نظیر صنایع‌ دستی هم این اتفاق پیوسته رخ می‌داد. «سائل و گدا کوچه‌ها را پرکرده، تعلیم و تربیت نیست».

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
4
5
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲
مثل الان که تا چند سال دیگه قحطی میاد
مردم عامه
8
17
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲
دیگه چی از جون این مردم بدبخت می خواید،الان این خبر یعنی چی،الان که قحطی نیست مردم حال و روزشدن از قحطی زده هام بدتره،از ی طرف پول بیت المال میدزدید،از ی طرف روز به روز به مردم فشار میارید که بیشتر بدبختی تحمل کنن
پروردگارا خودت راهی بنما،از دست اینا به کجا پناه ببریم!
رضا
9
38
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲
ولی بازماندگان قدیمی که قاجار را به چشم خود دیده بودند اینطوری تعریف نمی کردند ، مساجد ، بازارها ، کاروانسراها ، آب انبارها و حوزه های بجا غاز زمان قاجار بیشتر از کل تاریخ ایران است ، تا جایی که احمد شاه قاجار حاضر نشد قرار داد دارسی را امضا کند ولی رضا شاه در حالی قرار داد دارسی را امضا کرد که مفاد آن بدتر از زمان احمد شاه بود
علی
30
14
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲
درود بر شاهان قاجارهای کبیر که ایرانو به اندازه چنتا استان تحویل گرفتن و بهش عظمت بخشیدن
شمام لطف کنید وقتی اسم از قحطی میاری اسم فقط همون شاه رو بیار
چون قاجارها سلسله شاهان بودن و ۷ پادشاه داشتن،کدومش بی کفایت بوده؟!
اسم همونو بیار نه کلا سلسلشون
بی کفایت ترین حکومت تا اون دوره زندیه های فارص(دری)تبار بودن که ایرانو به فنا دادن
سالار
اصلا قاجارها ...ترین و نامرد ترین ایرانی ها بودن . شما از چی دفاع می کنی ؟ قاجار ها ... بودن . تاریخ بخون ببین هرکدوم چه گنده کاری کردن و چه به سر مردم و ایران آوردن . لعنت بر قاجار . زنده باد وکیل الرعیا و زنده باد لطفعلی خان جوانمرد . حرف بی ربط نزن تو که اطلاعات نداری
ح
الان قاجار دو
همین یارو
شاهان کبیر قاجار؟
آغامحمدخان رو فاکتور بگیری جز کثافت و بدبختی از این سلسله ننگین در تاریخ ایران چیزی بیشتر نمی‌بینی .
تو زمان زندیه به مدت ۵۰ سال ایران هم روابط دیپلماسی خوبی با کشور های خارجی داشت هم وضعیت معیشت مردم خوب بود . اینو من نمیگم مورخان میگن
مگه شاهان قاجار نبودند که حاصلخیز ترین سرزمین های ایران رو بخشیدن؟
یک سوم ایران در زمان قاجار از ایران جدا شد .
نذار اسم کشورهایی که به دست قاجار از ایران جدا شد رو نام ببرم که الان دارن برامون شاخ و شونه میکشن.
نا اشنا
علی آقا و آقا رضا محترم ،،احتمالا شما آذری هستید ،که به طوایف قاجار عشق می‌ورزید، هر شخصی که اگر خوب باشد و کشور دار ،و آبادگر، اهل هر طایفه و ایلی باشد من بهش ارج و احترام قائلم، شما لطفا به تاریخ اصیل ایران مراجعه کن و ببین روزگاری که طایفه قجر کشور رو تحویل گرفت وسعت و مکنت کشور کجا بود و روزی که کشور رو ازشون ستاندن وضعیت کشور به چه فلاکتی رسیده بود ،،من فقط یک نکته رو برای روشن شدن ذهن شما می‌گوییم شاهانی که بعضا سیصد یا ۴۰۰ زن داشتند و نوبت هر زن سالی یکبار می‌رسید و هر زن چند نوکر و کلفت و غیره داشت هزینه آن رو محاسبه کن و دوما آیا به نظر خودت و عقل سلیم چنین شاهی وقت حکومت داری داشت یانه ،و نمی‌دانم چرا با شاهان فارس دشمنی می‌ورزید، برای من مهم نیست که شاه و غیره چه اصالتی داشته باشد مهم این هست که انسان باشد و به مردم کشورش عشق بورزد و در آبادانی خاک کشورش کوشا باشد ،بله در ایران شاهانی بودند که امروزه جز ایران نیستند ،مانند غزنوی ،سلجوقی ،و خوارزمشاهی ، ،البته بیشتر شاهان این گروه شاهان مقتدر و کشور داری بودند و در راستای آبادانی این خاک کوشا بودند ،،البته قصد توهین به برادران آذری مان ندارم و آنها هم ایرانی و انسانهای وارسته ای هستند ولی متاسفانه گروهی با اهداف تفرقه افکنانه قصد دارند ذهن این برادران رو از دیگر اقوام ایرانی خدشه دار نمایند تا به اهداف جدایی طلبانه خود برسند ،چه کرد فارس آذری بلوچ ترکمن و تاجیک و غیره همگی انسان هستیم و مسئله ای که شخصی رو متمایز می‌کنند بزرگ منشی ، گذشت ،درک بالا و در کل انسانیت هست ،سعی کنیم به آن درجه از انسانیت برسیم ،به امید آن روز
ناشناس
ببین تو واکعی هستی یا کیک خوب ... چیزی نمی دونی گاله رو باز نکن همینجوری ... بزن به هیکلت زمان قاجار از محمد ... تا احمد ... که تاریخ رقت با ایران درموردشون کلا مکتوبه خوب ... قاجاروبازند مقایسه می کنی ....بعدشم نه همه قاجار بگو کدومشون ....عمو تو چی می زنی دم ساقیش گرم بالای بالا هستی .
کوروش
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خری
مجید
18
11
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲
خب که چی؟ الان منظورت چیه؟ الان میخای بگی مردم خیلی وضعشون خوبه لابد۱۵۰ سال پیش کضع خیلی از گشورهای اروپایی با جغرتفیای جلگه ای هم بدتر از ما بود ولی الان چی؟
ناشناس
داداش سلام نکنه شما از طوایف قاجار هستید به غیر از آقا محمد خان اون ۶تا دیگه چه ... خوردن اولا گذشته ها گذشته یه خوب تو همه قاجارهابود اونم عرض کردم الباقی همشون یا به فکر ... بودن یا تریاک کشیدن واز این کثافت کاریا
ناشناس
3
6
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
بزرگواری که فارس مینویسی فارص اولا برو تاریخ مطالعه بفرما تا یکم سطح سوادت ازنم کشیدن بیا بیرون بعدش کریم خان زند اینقدر مردمی وخاکی بود که به خودش میگفت وکیل العریا.ودرکلام آخرحق نداری به لرتبارها توهین بفرمایی چون دودمان تولد ایران زمین لربوده تنها قوم بجا مانده این کشور از دوران ایلام بها تابه امروز
ناشناس
2
5
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
عالی بود کاملا حقیقت گفته شد شاه هان قاجار حوسران بودند کشور ایران رو به چند ... فروختند خدا لعنت بکنه قاجارهارو
محمد
1
5
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
آب و نان هم نداشته باشیم‌ باز میگید ما زمان پارینه سنگی فقط سنگ میخوردیم!
سالار
1
0
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
آغا محمد خان که اخته بود و یک ... رذل این ... که با نامردی ورفتار غیر انسانی لتو تاریخ معروفه . فتحعلیشاه که ذلت و خواری رو با قراردادهای ننگین گلستان و ترکمانچای برای خودش خرید و بخشهایی از ایران را به روسها داد . محمد شاه که هرات و افغانستان را به فنا داد . ناصرالدین شاه زنباره که امتیازات مختلف به خارجی ها داد و اخرش هم میرزا رضا کرمانی مثل ... کشتش .
مظفرالدین شاه که علیل و بیمار و بی اراده بود . محمد علی شاه ... مجلس رو به توپ بست مردم مثل ... پرتش کردن بیرون . احمد شاه بی عرضه و بی لیاقت که از ترسش فرار کرد و برنگشت به ایران تا خلعش کردن . کدومشون مرد بودن ؟ کدومشون انسان بودن ؟ ... پپستی بودن که ایران رو غصب کرده بودن علی آقا که از روی نا اگاهی دهنت رو باز می کنی و هر چیزی می گی تاریخ رو تحریف نکن . یک مرد در تاریخ پادشاهی ایران مثل کریم خان زند پیدا نمی کنی که خودش رو وکیل الرعایا نامید نه ضل السلطان و .... دوران زندیه دوران آرامش و شادی و خوشی مردم . لطفعلی خان زند هم که به مردانگی و شجاعت زبانزد هست . برو خودت رو اصلاح کن . لعنت به قاجار
علی
1
4
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
یه عده بی لیاقت و ... دارن مدیریت میکنن و فقر همه جا رو برداشته کور شدند نمیبینن اینا خیلی خوبن نه عدالتشون درسته نه کار بلدند این از وضع خودرو این از وضع اقتصاد که هر روز گرونی داریم این از سهام عدالت که یه دارند و یه عده که حالا بنا به دلایلی جا مندند دیگه نمیدن آبروی عدالت هم بردند این هم از وضع دین داری که آبروی شیعه و اسلام و بردند.
حسن
0
4
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
مزخرف همش مشروطه موضوعش گرانی و فشار بیشتر کسبه بر مردم بوده و جماعت نادان بسط نشستن کف بازار
حسن
1
1
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
هر چه که بوده از الان خیلی بهتر بوده حداقل پول مملکت در بالاترین حد خود بوده نه مثل الان که یه گونی ریال جمع کنی یه دلار هم نمیشه الان بسیار بدتر از ان زمانه شما وضعیت کشورای دیگه رو در ان زمان هم مقایسه کنی میبینی اون موقع به مراتب وضعیت از الان بهتر بوده
من
2
1
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
بفکر الانتون باشید
ملتو به تنگ آوردید
کمی تا مرگ و میر قاجار فاصله مونده
البته اون زمان نیست سرشون بزارن و بمیرم
ملت آگاه شدن
هر بخواد بمیره همرو باخودش قرق می‌کنه
اول از دولت شروع می‌کنه
ملت دارن آخرین نفسارو میکشن و دولتیان هروز گردنشون کلفتر میشه
ناشناس
1
4
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
وای خدا ب داد مردم مظلوم ایران برسه ایران هم شده افریقا با این ثروت و ملت فرهنگی و تمدن
کیوان م
0
7
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
ناصرالدین شاه قاجار کسی بود که مملکت را یک دست کرد و باج به کسی نمی داد ، ولی دشمنان بسیاری داشت آن هم به این علت که حاضر نبود باج بدهد ‌برای همین هم با دسیسه و نیرنگ ترورش کردن . توجه داشته باشید با امکانات آن زمان همه چیز را بسنجید ، نمونه پول ایران اشرفی طلا و نقره بود ، حالا چی هستش. قیمت طلا و نقره چقدره ،و تبلیغاتی که برای ناصرالدین شاه کردن و هنوز هم در ذهن مردم است بسیار خجالت آور است ، در ضمن ناصرالدین شاه فردی بسیار متدین و اسلامی بود . و فرایز دینی را مو به مو اجراء می کرد ،
محسن
این تن لش که برخلاف اسمش ضایع الدین بوددر زمانیکه شرق وغرب در جهت توسعه علم وتکنولوژی بودندبرای خودش حرمسرا وبرای مردم امامزاده و ... می ساخت ودست ننگینش را به خون افتخار تاریخ ایران امیرکبیر که دارالفنون را سه سال زودتر از مشابهش در کشور ژاپن تاسیس کرد آلوده کردوثابت کرد سلف صالحی برای جد ش آقا محمد خان جانی بود که به نامردی لطفعلیخان نجیب وعاشق ایران را شهید کرد لعنت ر این سلسله منگین
رسول
3
2
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
خب الانم قحطی پول اومده دیگه،من که ی روز کار نکنم زنو بچه ام گرسنه میمونن،تازه اگر کار باشه
علی
1
4
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
باآمدن رضاشاه که بیماری وگرسنگی وکچلی مردم رابه کام مرگ میبردمردم رانجات دادودرودخدا براو حالا بعضی حرفهای دروغ درباره رضاشاه میگویندولی تاریخ همه چیزرا میگوید
حمید رضا
0
6
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
قدیمیا میگن هر یک قران دو دلار میارزید. حالا چی هر ریال
یک پانصد هزارم شده . یعنی ارزش پولمون در برابر دلار ،
یک میلیون بار سقوط کرده .
شهروند
1
4
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
کاملا چرت و پرت گفتین و تاریخ رو با سلیقه خودتون تحریف میکنید، همون پادشاهان قاحار ایران متلاشی و تکه تکه شده دوران زندها رو تبدیل به یک کشور واحد با نام ایران کردند و ۱٠ سال جلوی لشگر امپراطوری روس که برای فتح کل ایران آمده بودند با دست خالی مقاومت کردند و با کمترین ضرر جنگ رو خاتمه دادند، تا دوران پهلوی که نفت در ایران کشف شد، ایران کشوری بسیار فقیر بود که با اندک مالیاتی که از مردم گرفته میشد اداره میگشت ، آخرین دوران بدون نفت در ایران دوران پادشاهی قاجار بود که با کشف نفت در دوزان پهلوی و سرازیر شدن پول های هنگفت حاصل از فروش نفت به کشور باعث شد تا کشور با جهشی بسیار بزرگ رو به پیشرفت و ترقی بگذارد و چهره کشور به یکباره تغییر کند، اگر لشگر کشی زوس ها به ایران قبل یا بعد از قاجارها اتفاق میفتاد مطمئن باشین که کشور به راحتی به دست روس ها میفتاد و لشگر حنگجوی ترک ها در زمانوقاجار بود که توانست از ورود روس ها به کشور جلوگیری کند و ترک ها فاتحان دوران زور و شمشیر این جغرافیا و جنگاوران خبره ای بودند
ناشناس
2
0
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
دوستان خداوکیلی بی انصافی نکنید این همه پوئن خوب داره این مملکت
به قران دوماه برو تو کشورهای دیگه خودت زندگی کن بعد اگر نگفتیم قربون کشور خودم من مرد نیستم بابا افغانی اون ور رفته میگه بخدا شما ایرانی ها خیلی قدر نشناسیم بهشت واقعا ایرانه از کشور سویس هلند آلمان از این کشورها تا خودت مری اون ور متوجه نمی شی به خدا اگرهم گرونی هست برای اینکه خودمون به خودمون رحم نمی کنیم چرا چون گذشت کردن متاسفانه چندسالی هست تکی مردم ما ته کشیده وووو کجا اقای ریسی گفته باید گوشت بشه کیلویی ۶۰۰ چرا چون چهارتا ازگل گوسفند و میبرم به کشورهای غربی اونم قاچاقی بعد گوسفنگوسفند کم میشه گوشت اینجا کروم میشه ماشینم به یه نحو دیگه و متاسفانه من فهمیدم این ملت ما اگر ... خودشون برسه روزی چندبار نون خودشون میدارن اونقدر امتیاز مثبت کشور ما و الان مخصوصا تواین ده ساله گذشته اقتدار این کشور به خدا قوه الهی پرچمش بالاست وبه نظر من اگر دارم رسانه ای اون ور ابی کشور مارو بد نشون میدن بخدا از حسادتشون والا غیر به خدا نه سپاه هی هست نه حقوق بگیر این دولت یه کاسبی کوچیک دارم پوشاک ولی چون قیمتهای وبا انصاف تو باز میفرو.شم خدارو شکر الباقی میخوان دوبرابر بکشن رو جنسشون هنوزم میگم واز چقدر وضع خرابه اجازه مغازه من از همشون بیشتره حداقل ۸تومن از بقیه بیشتری تازه من تو ماه سه چهار روزم دل بخواهی نمیرم بله چرا چون رحم میکنم به قول قدیمی یه سوزن به خودت بزن کوک اگر به این قضیه رسیدیم مطمئنا این اوضاع درس میشه چون خدا نه حسود نه بخیل به همه مخلوقات روزی میده اون حرص و طمع ولی گذشت بودن ما این شرایط آدرس کرده و اونقدر میتونم با حرف سند دار بگم که کشور ما بهترین کشورها خداروشکر برای همه ایرانی ها آرزوی اول سلامت دوم هرچی که خودشون آرزو دارم رو از خدا طلب بکنم ببخشید اونقدر نوشتم فحشم ندیم چو باعث کم شدن روزی انسان میشه قانع باشیم شکر گذار باشیم بلاخره خدا جای حقه انشالا اون کسایی که تو این مملکت به مردم خدمت میکنم با دل ومون که کم هم نیستن خدا توفیق بده اونهایی که خیانت به خون شهدا و مردم میکنم خدا رسواشون کنه وعزیزترینهاشونه به گرداب بدبختی بندازه
ناشناس
0
2
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲
سلام، جهت اصلاح
روی سکه های ده شاهی پنجاه دینار نوشته بود.
یک، "خروار" صد "من" و هر من سه کیلو است
محمد
0
0
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲
خدا پدر قاجار رو بیامرزه همین الان که دولت چند تا شهر رو تقدیم افاغنه کرده
ناشناس
0
0
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲
اقا محمد خان یک وصیت به جانشین کرده بود که اگر می خواهی به راحتی حکومت کنی دو کار را سر لوحه قرار ده یک مردم همیشه گرسنه و دوم بیسواد نگه دار . با این قانون ۱۳۰ سال حکومت کردن .
میلاد
0
0
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲
چه نظرات باحالی
تا حالا تاریخ رو اینجور که دوستان روایت میکنن نشنیده بودم
خیلی جالبه و تازگی داره
فرشته
0
0
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
چرا نباید بتونم برم دندونپزشکی و دندونام دونه دونه بیوفته چرا نباید بتونم بچمو خوشحال کنم به یه خرید کوچیک چرا نباید بتونم تو فامیل برم چرا باید به خاطر بی پولی مادرمو نبینم چراااااااااااااا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

تحلیل رائفی‌پور درباره ادعای شهادت سید حسن نصرالله

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

عکس/توئیت منتسب به دختر سید حسن نصرالله درباره وضعیت پدرش

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

خبر فوری سعید جلیلی در تلویزیون درباره ترور نصرالله

فیلم/اعلام شهادت حسن نصرالله از بلندگوی یک مسجد

عکس/خودکار‌های اهدایی گران قیمت پزشکیان در نیویورک صحت دارد؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سرطان واژن چیست و راه های درمان آن کدامند؟

پیام مهم رهبر انقلاب برای جنایت‌های رژیم صهیونیستی در لبنان

فیلم/ اولین بارش برف پاییزی در توچال

عکس/ توییت عجیب آشنا درباره سردار نیلفروشان

گزارش بورس امروز شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۳

آمار مدیرعامل ایران‌خودرو از زیان این شرکت

هلدینگ صبا تامین، شرکتی دولتی با ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد‌ فقط در یک سال/ آقای رئیس جمهور و وزیر تعاون در جریان هستید؟

فیلم/قطع خبرهای شبکه الجزیره و خبر اعلام رسمی ترور نصرالله توسط ارتش اسرائیل

شکایت علیرضا بیرانوند از باشگاه پرسپولیس

تصویری عجیب از فرماندهان اسرائیلی در زمان حمله به بیروت

طلا وارد کانال ۴ میلیونی شد

جزئیات بیانیه صهیونیست‌ها با ادعای ترور سید حسن نصرالله

فیلم/ بمب سنگرشکن اسرائیل چطور عمل می‌کند؟

آشنایی با بمب سنگرشکن اسرائیل در حمله به بیروت

اینفوگرافی/مردم کدام کشور‌ها به زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم تسلط بیشتری دارند؟

نگاهی به بیوگرافی و سوابق سیامک نمازی

عکس/توئیت منتسب به دختر سید حسن نصرالله درباره وضعیت پدرش

سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ چگونه خواهد بود؟

عکس/ خانه دیدنی و تاریخی توسلیان در نطنز

از هر ۱۰۰۰ نوزادی که بدنیا می‌آیند، ۵ نفر آن‌ها کم شنوا هستند

سقوط میلیاردی قیمت آپارتمان در پردیس و پرند

فیلم / ویرانی گسترده بعد از حمله امروز صبح اسرائیل به جنوب لبنان

پایان تولید نوشابه کوکاکولا در ایران

عکس/ کاخ خورشید کلات نادری در خراسان

معرفی سلاح LOSAT؛ ضد تانک خودرویی سریع و مرگبار

عکس/دستور تخلیه فوری بیمارستان بهمن در بیروت

واکنش تند عارف به حمله شدید اسرائیل به لبنان

مرگ در معدن؛ روایتی از تنهاییِ کارگران و خانواده‌ی بازماندگانِ معدن بعد از پایانِ عملیات

دولت تکلیف یارانه نقدی را مشخص کرد؟

فیلم/ گزارش عجیب نفیسه کوهنورد از لحظات اولیه حمله اسرائیل

عکس/سقوط سنگ در جاده چالوس؛ پژو مچاله شد

اعضای شورای فقهی بانک مرکزی منصوب شدند

فیلم/کلیپی که از سید حسن نصرالله که طی ساعات اخیر وایرال شد

قیمت‌ها در نیمه اول سال چقدر افزایش یافت؟

عوارض خوردن بیش از حد دانه چیا چیست؟

برنامه دولت و مجلس برای حل ناترازی بنزین چیست؟

عکس عاشقانه پیمان قاسم‌خانی و همسرش

عکس/تیتر روزنامه لبنانی: جنگ تمام عیار آغاز شد

پیش بینی قیمت همستر تا پایان سال ۲۰۲۴

رئیسی و پزشکیان؛ تفاوت‌های دو رئیس‌جمهور!

توهین عجیب به گیلانی‌ها در اینستاگرام

تکلیف نهایی جواد نکونام با استقلال مشخص شد

زمان ترک بازار طلا فرا رسیده؟

وضعیت خاص فرهاد مجیدی در امارات

بی‌بی پُرادعای بی‌مخاطب؛ همزمانی سخنرانی نتانیاهو و حمله هوایی گسترده به بیروت

قیمت دلار در چه صورتی کاهش می یابد؟

روایت مدیر کمپین معلولان از یک اتفاق هولناک/۱۷ سال، نگهداری دختر سالم میان معلولان ذهنی

هدیه بزرگ تراکتوری‌ها به پرسپولیس

توهین بازیگر استقلالی به کری خوانی آذری جهرمی +عکس

تجمع شبانه مردم تهران در محکومیت حمله اسرائیل به بیروت