تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲

پیدا و پنهان مازوت/ مازوت می‌سوزانیم، ولی تکذیب می‌کنیم!

با شروع پاییز، تعداد روز‌هایی که کلان‌شهر‌های ایران هوایی آلوده به خود دیده‌اند، روز به روز افزایش یافته است؛ تا جایی که چک‌کردن خبر تعطیلی یا غیرحضوری‌شدن مدارس و ادارات این شهر‌ها به اقدامی روزمره برای شهروندان تبدیل شده است.

پیدا و پنهان مازوت/ مازوت می‌سوزانیم، ولی تکذیب می‌کنیم!
اقتصاد ۲۴- با شروع پاییز، تعداد روز‌هایی که کلان‌شهر‌های ایران هوایی آلوده به خود دیده‌اند، روز به روز افزایش یافته است؛ تا جایی که چک‌کردن خبر تعطیلی یا غیرحضوری‌شدن مدارس و ادارات این شهر‌ها به اقدامی روزمره برای شهروندان تبدیل شده است. بیش از یک دهه است که مسئله تشدید آلودگی هوا در پاییز و زمستان زندگی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند و متأسفانه این عامل آزاردهنده در پناه بی‌عملی برخی مسئولان و تداوم آن به موضوعی روزمره تبدیل شده که اهمیتش را از دست داده است.

همین چند روز پیش بود که محمد درویش، کارشناس محیط زیست در گفتگو با سایت دیده‌بان ایران اعلام کرد که بنا بر گزارش‌ها «هشت درصد مرده‌زایی جنین در کشور به دلیل تأثیر مستقیم آلودگی هواست».

نکته جالب درباره آلودگی هوا و تداوم آن این است که اوج تشدید آلودگی هوا و ماندگاری آن در زندگی شهروندان درست زمانی به نقطه بحرانی‌اش رسید و در این نقطه باقی ماند که مجلس شورای اسلامی «قانون هوای پاک» را تصویب کرد؛ قانونی که به نظر می‌رسد هیچ دستگاهی به آن پایبند نیست و شاهد این عدم پایبندی هم کیفیت و وضعیت هوا در کلان‌شهر‌های کشور است.

نکته مهم‌تر درباره آلودگی هوا در کلان‌شهر‌های ایران این است که بسیاری حتی مسئولیت عامل اصلی و مهم این آلودگی‌ها را بر عهده نمی‌گیرند و با اظهارنظر‌های ضدونقیض تلاش می‌کنند با خالی از معناکردن یا مبتذل‌کردن موضوعات موجب شوند حساسیت‌ها درباره این موضوعات کم شود. اگر به اخبار نگاه کنیم، در همین دو روز گذشته دو اظهارنظر رسمی و عجیب درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها را مشاهده می‌کنیم.


بیشتر بخوانید:  چند سال بعد، هر ایرانی در صف شیمی درمانی


روز دوشنبه‌ای که گذشت، نیروگاه حرارتی شازند در استان مرکزی اطلاعیه جالبی را منتشر کرد. در متن اطلاعیه این نیروگاه آمده: «به استحضار مردم شریف استان مرکزی می‌رساند در زمان حاضر به دلیل ورود فصل سرد سال و برودت هوا چالش اساسی صنعت برق، سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها، جلوگیری از تشدید ناترازی چندین‌ساله شبکه برق و گاز و حفظ پایداری شبکه در مناطق مختلف کشور است. تلاش‌های مسئولان استان (مرکزی) از ابتدای سال تاکنون در راستای تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه حرارتی شازند با وجود افزایش مصرف گاز در کشور باعث شد تا نسبت به سال گذشته بیش از یک ماه از مصرف سوخت دوم جلوگیری شود و هم‌زمان به‌منظور کاهش مصرف سوخت با تصمیمات اتخاذشده یک واحد نیروگاه معادل ۲۵ درصد ظرفیت تولید تا پایان سال تعطیل و از مدار خارج شد.

متأسفانه در روز‌های اخیر به دلیل برودت هوا و با توجه به افزایش روزافزون گاز در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش خانگی، تأمین کامل سوخت گاز نیروگاه‌ها ممکن نبوده و به علت محدودیت‌های اعمال‌شده در سوخت گاز نیروگاه‌های کشور، نیروگاه شازند نیز به اجبار جهت تأمین برق و حفظ پایداری شبکه طی روز‌های آینده ناگزیر به استفاده از سوخت دوم (مازوت) خواهد شد. ضمن عذرخواهی از مردم شریف استان مرکزی به‌ویژه شهروندان اراک و شازند به اطلاع می‌رساند که مسئولان استان حداکثر تلاش خود را در راستای تأمین سوخت گاز طبیعی و کاهش دوره مصرف سوخت دوم به کار خواهند بست». شازند در فاصله ۴۰ کیلومتری اراک قرار دارد که از شهر‌های آلوده با کیفیت هوای اغلب ناسالم است. یکی از مهم‌ترین دلایل تأثیرگذار بر کیفیت هوا و آلودگی اراک، فعالیت همین نیروگاه است.


بیشتر بخوانید:  بازگشت مازوت به تهران


۱۲ آذرماه امسال و در پی تشدید آلودگی‌ها در اراک، فرزاد مخلص، استاندار مرکزی اعلام کرد: «برای مدیران وزارت نیرو اثبات شده که عامل مسئول در آلودگی هوای اراک نیروگاه حرارتی شازند است و در آلودگی اراک، خودرو نقش اصلی آلاینده ندارد، اما به‌هرحال در ناترازی برق و گاز، ممکن است که مازوت‌سوزی صورت گیرد و دولت باید این مسئله را به نفع مردم مدیریت کند. البته تا امروز مجموعه شرکت گاز، وزارت نیرو و مسئولان امر تلاش داشتند که مازوت‌سوزی آغاز نشود و این تلاش‌ها به نتیجه رسیده و تا امروز نیروگاه شازند به سمت استفاده از مازوت حرکت نکرده است. یک بخش از نیروگاه تا اسفندماه از مدار خارج است تا در صورت شروع مازوت‌سوزی، چهار واحد نیروگاه مازوت مصرف کنند».

چنین نسخه‌ای را می‌توان برای بسیاری از شهر‌های دیگر هم پیچید. چه اینکه در اغلب شهر‌های بزرگ و کلان‌شهر ایران هم حتی در روز‌های تعطیل شاهد آلودگی هوا هستیم و این در حالی است که تردد خودرو‌ها در این روز‌ها به‌شدت کمتر از روز‌های معمول است. بااین‌حال بسیاری تلاش می‌کنند از زیر بار مسئولیت مازوت‌سوزی و تأثیر آن بر آلودگی هوا فرار کنند.

اظهارات عجیب سلاجقه درباره سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها

دو روز بعد از آنکه نیروگاه حرارتی شازند رسما اعلام کرد که مجبور به استفاده از مازوت هستند، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران تلاش کرد با تکذیبی خفیف خیال مردم را از بابت مازوت راحت کند. علی سلاجقه روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «مازوت‌سوزی در هیچ‌یک از پالایشگاه‌هایی که نزدیک کلان‌شهر‌ها و مراکز جمعیتی قرار دارند، انجام نمی‌شود. مازوت‌سوزی در نیروگاه‌هایی که دور از کلان‌شهر‌ها هستند، انجام می‌شود. نیروگاه‌های نزدیک کلان‌شهر‌ها به‌هیچ‌وجه مجوز استفاده از مازوت را ندارند. در مسئله آلودگی هوا ناشی از خودرو‌ها دو بحث وجود دارد؛ یکی برقی‌کردن خودرو‌ها و دوم سایش لاستیک خودرو‌ها با آسفالت خیابان‌ها. از وزارت صمت خواسته‌ایم برای این مسئله فکر کنند. با مجموعه کار‌هایی که توسط دستگاه‌ها در جریان است، تعداد روز‌های آلوده سال رو به کاهش است. درحال‌حاضر پسماندسوزی شبانه به‌خصوص در جنوب شهر تهران در جریان است که از شهرداری تهران می‌خواهم راهکاری برای رفع آن بیندیشد».

به نظر می‌رسد بار دیگر درگیر بازی‌های کلامی مسئولان هستیم و این در حالی است که واقعیت با حضور سنگین و مهیبش هر روز مقابل چشمان ما قرار دارد. شاید منظور آقای سلاجقه این باشد که در نیروگاه‌هایی که به شهر‌های بزرگ چسبیده‌اند، مازوتی سوزانده نمی‌شود، ولی این گفته چه اهمیتی دارد وقتی به گفته مدیران دولتی و محلی نیروگاهی در ۴۰ کیلومتری اراک بزرگ‌ترین تأثیر را بر آلودگی هوای آن دارد و از قضا در آن هم مازوت سوزانده می‌شود.

در ابتدای همین آذر‌ماه بود که سازمان بازرسی کل کشور به سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه «مغفول‌ماندن اقدامات زیربنایی در اجرای قانون هوای پاک» هشدار داده بود؛ هشداری که با واکنش جالب سازمان محیط زیست همراه بود. طبق معمول سازمان اعلام کرده که به همه وظایفش در این زمینه عمل کرده و سازمان‌های دیگر باید پاسخ‌گو باشند و این در حالی است که همین الان در اوج آلودگی‌های تهران در حاشیه آن پسماند‌ها را به‌صورت غیرقانونی می‌سوزانند که کیفیت بحرانی هوای این شهر را بحرانی‌تر می‌کند. با تجربه بیش از یک دهه درباره قانون هوای پاک، کارشناسان معتقدند در حالت خوشبینانه ۱۰ درصد از مفاد این قانون جامعه عمل به خود می‌بیند و شاهد آن هم وضعیت هوای تهران و شهر‌های بزرگ دیگر کشور است.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ مقایسه درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ به تفکیک استان

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

فیلم/ برنامه پزشکیان در روز رای گیری چه بود؟

عکس/ چراغ سبز قالیباف به مسعود پزشکیان

اولین چراغ سبز دولت به رجیستر آیفون/ بهانه گرانی به دست بازار موبایل افتاد/ آیفون گران تر می‌شود؟

عکس/ رئیس اسبق صدا و سیما: ای کاش عبرت بگیریند‌

عکس/ زاکانی نیروی کمکی جلیلی در دور دوم انتخابات

عکس / تحلیل مشاور روحانی از مشارکت پایین شهروندان در انتخابات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ آمار عجیب از سن رای دهندگان در انتخابات تهران

خرید ۳۰ میلیاردی استقلال کیست؟

عکس‌های جوانی پزشکیان در کنار هاشمی و خاتمی

پشت صحنه سیاسی واردات گاز عراق از ایران

زمان تعویض آب رادیاتور چه وقت است؟

ثبت بیشترین تورم بهاری در ۱۴۰۳ + نمودار

شکایت رسمی بیژن زنگنه از سعید جلیلی+ عکس

عکس / تضمین پزشکیان برای ایستادگی در برابر گشت ارشاد و فیلترینگ

عکس/واکنش بورسی‌ها به رئیس جمهور شدن سعید جلیلی

ورود دلار به کانال ۶۲ هزار تومانی

فیلم/جنگ چگونه همه چیز را در غزه تغییر داد؟

۵ دلیل که شما باید گوشی جدید سامسونگ را بگیرید

مقایسه بروکر آمارکتس و ویندزور

عکس / درخواست زنگنه از دادستانی تهران برای تعقیب جلیلی و زاکانی

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۳

نظر سعید جلیلی و مسعود پزشکیان درباره گشت ارشاد

فیلم/ مجری تلویزیون: حرف‌های آن ۶۰ درصد را بشنوید

پذیره‌نویسی سهام واسپاری عصر اعتماد در فرابورس

خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+ عکس

عکس / سعید جلیلی فقط رای دهندگان به خود را ایرانی می‌داند

هر آنچه باید از عمان و پول آن دانست/ قیمت هر ریال عمانی، حدود ۱,۵۳۲,۰۰۰ ریال ایران

آشنایی با فاطمه سجادی، همسر سعید جلیلی + عکس

آژیر خطر در وضعیت ذخایر ارزی

هر آنچه باید از باغ موزه نگارستان بدانید

نتیجه حاکمیت و تندروی‌های افراطی جلیلی؛ تعصب و تصلب و حاکمیت مطلق فقر در ایران!

اینفوگرافی/پزشکیان و جلیلی چند رأی تا رئیس جمهور شدن فاصله داشتند؟

چرا یانگوم از زندگی ما ایرانی‌ها بیرون نمی‌رود؟

فیلم/قرارداد ۲.۵ میلیارد یورویی شهرداری تهران با چین غیر قانونی است!

افزایش عجیب قیمت‌ها در بازار خودرو + جدول

افزایش شگفت انگیز حقوق معلمان با رتبه‌بندی

ستاره پرسپولیس راهی استقلال می‌شود؟

پشت پرده فسخ جنجالی علیرضا بیرانوند با پرسپولیس

تغییر چهره بازیگر معروف عشق ممنوع بعد از ۱۶ سال + عکس

احتمال کناره‌گیری بایدن از انتخابات؟

فیلم/تبلیغ برای کاندیدای خاص در شورای شهر آزاد شد؟

عملکرد بد بایدن، صدای اوباما را در آورد

پیش بینی قیمت مسکن تا پایان تابستان ۱۴۰۳

تصمیم غلطی که قالیباف را زمین زد

افزایش ۱۷۵درصدی قیمت مسکن در ۳ سال دولت رئیسی

پاداش یک میلیون تومانی در ازای معرفی ماینر‌های غیرمجاز

فیلم/ ایران با جلیلی به دوران قاجار پرت شد

خبر مهم صندوق بازنشستگی کشوری برای بازنشستگان

طلای جهانی از حرکت ایستاد

قیمت دام زنده در بازار چند؟

ایران خودرو با تولید هر دستگاه اتومبیل چقدر ضرر می‌کند؟

اعلام قیمت جدید گوشت قرمز در بازار

قیمت جدید انواع میلگرد در بازار+ جدول

فیلم/ظریف: ما در برابر یک جهان فرصت سوزی قرار گرفتیم

افزایش فرونشست زمین در دشت‌های ایران

کدام شرکت‌ها در جهان از نظر تولید نوشیدنی برتر هستند؟