تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۱ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
در گفتگو با عضو اتحادیه مشاوران املاک مطرح شد:

احتمال افزایش قیمت مسکن در اواخر سال ۱۴۰۲ چقدر است؟/ قیمت دلار، مسکن را زمین‌گیر کرد

عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید بازار مسکن تحت تاثیر تثبیت نرخ دلار در رکود به سر می‌برد. از همین رو می‌توان انتظار داشت با رشد نرخ دلار و رها شدن فنر ارزی که کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند، رشدی نیز در انتظار قیمت مسکن باشد. بر این اساس این افزایش قیمت می‌تواند یا در پایان سال رخ دهد یا به سال بعد موکول شود. زمان دقیق آن بر هیچ‌کس آشکار نیست.

/////قیمت دلار مسکن را زمین‌گیر کرد/ بازار مسکن برای رونق دوباره چشم انتظار خانه‌اولی‌هاست/ ناامیدی مسکن از بازار شب عید

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- تداوم سیاست‌های انقباضی دولت در عرصه اقتصاد اگرچه میل به سرمایه‌گذاری را کاهش داده، اما در مقابل جلوی رشد قیمت‌ها در بازار‌های جذاب سرمایه گذاری را نیز گرفته است، فرصتی که می‌توانست برای تقاضا‌های مصرفی جامعه مناسب باشد، اما با کمبود نقدینگی در حال سوخت شدن است. این وضعیت را به خوبی در بازارمسکن می‌توان دید.

بررسی میزان سوددهی بازار‌های رایج سرمایه گذاری کشور در آبان ماه نشان می‌دهد که این بازار‌ها نه تنها در طول این یک ماه بازدهی نداشته بلکه زیان‌ده نیز بوده‌اند. مسکن نیز اگرچه در مقایسه با بورس و دلار و انواع قطعات طلا کمتر زیان ده بوده، اما رکود شدیدی بر آن حاکم است و آن طور که از اظهارات فعالان این حوزه برمی‌آید چشم انداز روشنی را نیز پیش روی خود ندارد.

آنطور که «سعید لطفی» عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید بازار مسکن تحت تاثیر تثبیت نرخ دلار در رکود به سر می‌برد. از همین رو می‌توان انتظار داشت با رشد نرخ دلار و رها شدن فنر ارزی که کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند، رشدی نیز در انتظار قیمت مسکن باشد. بر این اساس این افزایش قیمت می‌تواند یا در پایان سال رخ دهد یا به سال بعد موکول شود. زمان دقیق آن بر هیچ‌کس آشکار نیست.

شمایی کلی از بازار مسکن

سعید لطفی درباره آخرین وضعیت بازار مسکن به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در حال حاضر قدرت خریدی نیست و با تثبیت نرخ دلار بازار در رکود به سر می‌برد. بررسی میدانی ما نشان می‌دهد تعداد خرید و فروش‌ها خیلی پایین است. تولید مسکن نداریم و از طرفی این رکود در دراز مدت به اقتصاد ضربه خواهد زد. این آمار‌هایی هم که برخی دوستان در مورد کاهش قیمت نسبت به پارسال می‌دهند اشتباه است. طبق مشاهدات ما فقط کمی نسبت به ماه‌های گذشته کاهشی بوده است. فقط الان به خاطر نبودن خریدار در بازار، فروشنده با دادن آفر و ایجاد جذابیت خرید مجبور است که زیر قیمت دهد تا بتواند ملک خود را بفروشد.


بیشتر بخوامید:  با ۵۰۰ میلیون کجای تهران می‌توانیم خانه رهن کنیم؟ +جدول


 به گفته این فعال بازار مسکن تعداد معاملات خیلی پایین است و به دلیل قدرت خرید پایین، مردم به جای واحد نوساز به سمت واحد‌های چند سال ساخت می‌روند. طبق سنوات گذشته بیشترین آمار خرید و فروش به خاطر تنوع متراژ آپارتمان‌ها در منطقه ۵ است؛ البته تقاضا برای کوچک متراژ‌ها بیشتر است.

پیش‌بینی بازار مسکن در بلند مدت

بر اساس پیش بینی این فعال حوزه مسکن، رونق بازار مسکن به خیلی از المان‌ها بازمی‌گردد. مثلا سیاست خارجی ما، قیمت نهاده‌های ساختمانی و میزان قدرت خرید و به طور کلی راه افتادن چرخ اقتصاد که تعیین کننده رونق در بازار مسکن است. فقط می‌توان گفت برای راه افتادن این چرخ و ورود تقاضا به بازار باید سیاستی به خرج دهیم که خانه اولی‌ها یعنی کسانی که ابتدا به ساکن می‌خواهند در جایی مستقر شوند بتوانند وارد چرخه خرید مسکن شوند و خانه‌های کوچک متراژ مثلا ۵۰ تا ۶۰ متری بخرند؛ و مالکان قبل این واحد‌ها یک پله بالاتر بروند تا این چرخه ایجاد شود. در این صورت است که می‌توان انتظار داشت اقتصاد ما و چرخه خرید و فروش راه بیفتد.

بررسی وضعیت تسهیلات به بازار مسکن نشان می‌دهد روند پرداخت واقعی وام به خانه‌اولی‌ها نسبت به سال ۹۶، نصف شده است. به گزارش اقتصاد ۲۴ به نقل از دنیای اقتصاد، حجم واقعی پرداخت «وام خرید مسکن» به متقاضیان خرید خانه در حال حاضر نسبت به «زمان قبل از جهش تاریخی قیمت مسکن»، حدود ۵۵‌ درصد کاهش پیدا کرده است.

احتمال تداوم رکود تا بازار شب عید

به رسم هر سال شاید انتظار می‌رفت شب عید راه تنفسی را به بازار مسکن باز کند، اما به نظر می‌رسد این خیال خامی است که حتی شور بازار شب عید را نیز به خاموشی می‌برد. لطفی در این باره می‌گوید: با ادامه روند فعلی بازار مسکن برای شب عید هم تغییرات خاصی نخواهد داشت. یعنی اگر قیمت دلار همینطور بماند و سیاست‌های اقتصادی ما همین باشد نمی‌توان انتظار اتفاق خاصی را داشت. در حال حاضر قدرت خرید آنقدر پایین است که حتی انجام تبدیل به احسن هم که هر سال در شب عید اتفاق می‌افتاد را بعید می‌دانم کسی قادر باشد انجام دهد. البته شاید مواردی باشد، اما چون اقتصاد جان ندارد کسی نمی‌تواند پس اندازی انجام دهد.


بیشتر بخوانید:  با ۵۰۰ میلیون کجای تهران می‌توانیم خانه رهن کنیم؟ +جدول


به گفته وی در این بازار حتی کسی که قصد فروش ملک خود را دارد برای این که واحد بزرگتر بخرد دغدغه فروش نرفتن ملک خود را دارد. از همین رو با توجه به خوابی که بازار مسکن دارد سوداگران در بازار هم به شدت کم شده‌اند و دیگر صرفه و توجیه اقتصادی ندارد.

بدمسکنی، پایان گریز ناپذیر تورم بخش مسکن

در تمام یک سال گذشته که ترمز تورم مسکن کمی کشیده شده، مستاجران با شیب تندی در حال سقوط بودند. رکود حاکم بر اقتصاد و حجم پایین نقدینگی در کشور موجب شد نگاه درآمدی به مستاجران بیش از پیش اوج بگیرد و حجم زیادی از نقدینگی‌ها در بازار غیرمولد اجاره بخوابد. بازاری که نیازمند کنترل بیشتر قیمت گذاری بود کاملا رها شد و حالا شاهد نرخ‌های عجیبی هستیم.

عضو اتحادیه مشاورزان املاک تهران در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: اگر این روند ادامه‌دار باشد و همچنان شاهد افزایش قیمت اجاره‌بها باشیم با توجه به اینکه درآمد‌ها پایین است احتمال حاشیه نشینی و بدمسکنی بالا خواهد رفت. به این صورت که در بازار اجاره، مالکین اجاره را افزایش می‌دهند و چون مستاجر درآمدی ندارد به محله‌ای پایین‌تر کوچ خواهد کرد و در انتها به حاشیه نشینی ختم خواهد شد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
ناشناس
4
3
جمعه ۰۱ دی ۱۴۰۲
خیالتون راحت پایان سال افزایش قیمت مسکن رو داریم .الان وقت خریده درنگ نکنید.
علی
9
11
جمعه ۰۱ دی ۱۴۰۲
ان شاءالله عاملین گرانی مسکن نابودبشند.
ناشناس
البته اگه پولی باشه
علی
هر چقدر قیمت مسکن بره بالا شما جوجه املاکی بیشتر سقوط می‌کنی به بی کاری و....
ب غ
2
14
جمعه ۰۱ دی ۱۴۰۲
قیمت مسکن دردیوار تعیین می‌شود ودلبخواهی ورقابتی۳۰تا۵۰برابر منتشر می‌شود ودرچت می‌فرستند مال خودم هست دوست دارم هرقدردلم خواست قیمت بگم تونخر دیوار هرکی هرکیه انگارچاقو وتفنگ دست اخلال گران وسوداگران ودلالان وبنگاههان وفروشندگان دادند ومردم رازخمی وکشتند وزخمی ها توان خرید ندارند ۵سال هرکی هرکی شده ونه یک برابر بلکه۵برابر قیمت می‌زنند پس چه اشغالی دارد۵سال هم ثبات باشد زخمی ها توان خرید بیابند وگرنه افراد فوق ... کار کردن ندارند واینگونه بااخلال وناامنی وهرکی هرکی وهمکاری باخواسته واهداف دشمن بسود می‌رسند ومردم رازخمی ومیکشند ودولت ومسئولان باید جلوی اینهارابگیرند که دیر گرفتند وبرخی سنگ اندازی می‌کند وبهانه میارند تامثل قبل هرکی هرکی شود؟
امیر ۴۰۳۰
3
5
جمعه ۰۱ دی ۱۴۰۲
با سلام در پاسخ به این دوست که همه رو به یک چشم نگاه می‌کنند عرض میکنم که بنده خودم مشاور املاک هستم و سود ما در عقد قرارداد و بستن قرارداد دارد اینکه مالکین قیمت های گاها نجومی بابت فروش ملک خود یا اجاره رو میدن من بارها ازشون سوال کردم، و به دوتا جواب رسیدم در خصوص مستاجرین اغلب میگن که هزینه های زندگی ما از همین اجاره بهاء تامین میشه و وقتی تورم افزایش پیدا می‌کنه و همه چی گرون میشه ما دیگه نمی‌تونیم با اون اجاره قبلی تامین معاش کنیم ودر خصوص مالکین که فروشنده هستند هم اغلب قصد دارند که با اندک پس اندازی که دارن خونه ایشان رو بفروشند و یه جای بزرگتر یا دوتا محله بیان بالاتر که وقتی می‌بینند که قیمت های جاهای که میخوان بخرن هم گرون شده از ما می‌پرسند شما که میگی ملکت گرونه ارزونتر کن تا معامله بشه با همین پولم میتونی یه خونه با همین مشخصات بخری؟و می‌بینم که پر بی راه نمیگن مشکل اصلی تورم هست حالا یه وقت هست تورم هست بازارم خوبه و خرید و فروش بلاخره انجام میشه ولی بدترین چیز همین رکورد تورمی هست که معامله ای نمیشه و ولی کاهش قیمتی هم اتفاق نمی افته و این برای هیچکس سودی نداره،لعنت بر این رکود تورمی
ناشناس
اصلا دیوار تاثیری بر قیمت ملک ندارد دولت روزانه میلیارد ها تومان نقدینگی یا پول چاپ میکند و حتما حتما تورم جهشی عجیبی داریم چون تقریبا یکساله بتناسب رشد نقدینگی دولت اجازه نداده تورم حرکت کنه و به یه جرقه علکی وحتی یک شایعه همه چیز مخصوصا مسکن قیمت شدیداً زیاد میشه و بعداز انتخابات یه انتظارات تورمی ایجاد میشه که همه چیز مخصوصا ملک را گران خواهد کرد حالا احتمالا مردم به پیش باز هم میرن و از بهمن از ترس گران شدن به بازار هجوم میارن که باعث افزایش قیمت میشه
س.ک
3
9
جمعه ۰۱ دی ۱۴۰۲
انشاله روزی را ببینیم که مشاورین و اتحادیه املاک کاسه گدایی دستشون باسه،
اگه جای رییس سازمان و مسکن شهدستزی بودم،میدونستم چکار کنم، که ۹۹ ددصد مشاورین املاک درشون تخته بشه..
سلامتی
2
11
جمعه ۰۱ دی ۱۴۰۲
مسوولین دیوار ، باید آگهی های فروش و غیره را کنترل کنند ، خیلی ها عکس های فیک می‌گذارند و با سخنان دروغ و فریبنده از تعاریف بی ربط استفاده می‌کنند. املاکی ها نیز با اجیر کردن جوانان و مخصوصا دختران بیکار ، به آنها آموزش دروغ گفتن و تعریف کاذب از ملک ، مشتری را گول زده و سر مشتری کلاه بزارند.
رضا
0
9
جمعه ۰۱ دی ۱۴۰۲
این بابا میگه مسکن داران ضرر نکردن حساب کن یک نفر مثلا خونه ش 7 میلیارد خریده از اول عید ده ماه هم سود بانکی 22درصد حساب کنیم ماهی میشه حدود 130 میلیون ده ماه میشه 1300 این بابا اگه خونه شو 8300 بفروشه تازه میشه سود بانکی اونم عمرا بتوته خونه 7 میلیاردی شب عید رو الان اگه 6 نیلیارد ببرن صلوات
علی
0
3
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
فکر کنم نویسنده محترم این خبر خودشون از بساز بفروش ها هستن.از ایشون خواهش دارم راه کاری برای قشر متوسط جامعه که محرک خرید مسکن بودن بزارن ببینم میتونن خانه بخرن یا مثلا خونه متراژ پایین خودشون بفروشن و چند متر بالا تر بخرن؟
قاسم
0
1
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲
شما غلط اضافه کردی مردم پول ندارن ااز گیرونی خونه صحبت میکنی انقدر خونه هست که مردم همه خونه دار شون
ناشناس
2
0
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲
همه پیش بینی ها این بود که تا زمان انتخابات یا حداقل تا بهمن ماه قیمت ملک گران نشه ولی مردم از ترس از همین دیماه شروع به خرید کردن که باعث افزایش تقاضا وگران شدن قیمت شده و با اینکه قیمت گران شده بود من شانس آوردم چند روز پیش خریدم وامروز که ۲۱ دی ماهه از یک هفته پیش تا امروز در شهر ماه متری ۵تا ۸ تومان گران شده
رضا
0
1
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲
هر وقت ملک گرون میشه یا می اندازند گردن دیوار و یا مشاورین املاک. این وسط دولت هم پاک و منزه می مونه. آیا چند سال پیش که سایت دیوار و شیپور و ... نبود ملک رشد نمی کرد؟ تورم عمومی و تقاضای بالا و عرضه کم باعث رشد مسکن در برخی مقاطع زمانی میشه. اگه املاکی ها مقصر گرانی هستند چرا در دوره های رکود نمی تونن گرون کنند که هیچ، اصلا نمی تونن یه ده دونه ملک بفروشند؟
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

سامانه اس-۵۰۰ روسیه؛ قاتل موشک‌های بالستیک

فیلم/ دلبری آزاده صمدی برای هومن سیدی دوباره پربازدید شد

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ دیدار مسعود پزشکیان با اهالی جنوب غرب استان تهران

عکس/ افسران زن در رژه نیروهای نظامی در عربستان

عکس/ صادق زیبا کلام به سرطان مبتلا شد

عکس/ استایل جدید و متفاوت ترلان پروانه

عکس/ واکنش عباس عبدی به سخنان سعید جلیلی

واریز حقوق بازنشستگان با همسان سازی ۴۰ درصدی قطعی می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

افراد بالای ۴۰ سال حتما این ۸ غذا را بخورند

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال/ اگر وارد دنیای کریپتوکارنسی شده‌اید این گزارش را از دست ندهید

عکس/استایل شیک بازیگر شب‌های مافیا

فیلم/قالیباف بالاخره به درستی راه روحانی اعتراف کرد

عکسی از تجمع هواداران جلیلی که حسابی خبرساز شد

دستور مخبر درباره حادثه ریزش معدن شازند

پاسخ به پرسش‌های متداول بیمه تکمیلی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری توسط بیمه ملت +جدول سقف تعهدات

فیلم / نمای واضح از کتک خوردن سیاوش یزدانی از یک مربی گل گهری در بازی دیشب

عکس/سلفی وریا غفوری در جمع پرسپولیسی‌ها

عکس/استوری متفاوتی که جواد نکونام منتشر کرد

زاکانی درباره حجاب بان‌های مترو: دختر من هم جزو همین هاست

عکس/هواداران مسعود پزشکیان، سبزپوش شدند!

زاکانی: برخی آقایان علاقه دارند به واگن خانم‌ها در مترو بروند!

فیلم/قالیباف: ۵ نفرمان یک نفر خواهد شد!

فیلم/دروغگویی به سبک زاکانی!

عکس/پیکر دومین مفقودی حادثه معدن شازند پیدا شد

واکنش علیرضا زاکانی به ممنوعیت پخش نشدن اذان اهل سنت در کردستان

تاریخ و ساعت مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری

توهین شدید منصور ارضی به موضع پزشکیان درباره گشت ارشاد

عکس/حمایت فرزند کروبی از مسعود پزشکیان

قالیباف: ۲ درصد پرواز‌ها هم از آسمان ایران رد نمی‌شود

ابتلای صادق زیباکلام به بیماری در زندان صحت ندارد

خبر کاهش مدت زمان خدمت سربازی کذب است

پزشکیان: در مقابل گشت ارشاد خواهم ایستاد

اغفال دختر جوان با شگرد ازدواج و مهاجرت توسط شاگرد قهوه‌خانه

رضا کیانیان خطاب به شش نامزد ریاست جمهوری: وعده ندهید، برنامه بدهید

پاسخ دفتر ظریف به ادعا‌های زاکانی

پرسپولیس پدیده ملی‌پوش را نمی‌خواهد!

حادثه امنیتی جدید در نوار غزه/ یک نظامی صهیونیست به هلاکت رسید

آشوب دوباره در خیابان‌های تل آویو

اینفوگرافی/ شاخص فلاکت استان‌های ایران در سال ۱۴۰۲

اتمام حجت دادگستری تهران درباره مبادلات رمزارزی + عکس

جایگاه ایران در جمع ثروتمندترین کشور‌های آسیا

ساخت ۲۰۰ هزار مسکن توسط شهرداری یک بلوف انتخاباتی است

فیلم/اقدام عجیب شادمهر عقیلی در کنسرت جدیدش

قیمت‌های باورنکردنی مسکن در زعفرانیه

قابلیت جدید و ویژه مخصوص رانندگان اسنپ

فیلم/ پزشکیان: قول می‌دهم صدای بی‌صدایان باشم

زنگ خطر به صدا درآمد؛ مرگ ۵ نفر بر اثر ابتلا به هاری!

عکس/ تصویری زیرخاکی از پورمحمدی و محمود احمدی‌نژاد

پزشکیان: من درباره مهسا امینی کاملا محکم و صریح حرف زده ام

فیلم/ حضور استاندار مرکزی در محل حادثه ریزش معدن اراک - شازند

سقوط سکه امامی به کانال ۳۹ میلیون تومانی

فیلم/ ریزش معدن در استان مرکزی با احتمال مفقودی ۴ نفر

ریزش معدن در اراک با احتمال مفقودی ۴ نفر

توئیت معنادار پورمحمدی: تحمل شنیدن دارید؟!

بنگاه‌های غیرمجاز پلمب می‌شوند

این موجران منتظر جریمه‌های سنگین باشند

عکس/ متروی تهران میزبان یک مسافر خاص بود

پورمحمدی: فیلترشکن تولید فساد می‌کند