تاریخ انتشار: ۰۰:۲۵ - ۳۰ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

چرا بورس به شاخص واقعی ۳.۵ میلیون واحد نرسیده است؟/ ناامیدی بازار سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها

تاثیرات تجدید ارزیابی دارایی‌ها مدت زیادی دوام نیاورده و کارشناسان بورسی انتقادات زیادی را نسبت به آن مطرح می‌کنند، انتقاداتی که البته به نحوه اجرای آن بازمی‌گردد، تا جایی که به گفته «فردین آقابزرگی» کارشناس بازار سرمایه، تجدید ارزیابی دارایی‌ها یک طرح خنثی بود که رونمایی شد، اما تاثیر مثبت خاصی نگذاشت.

ارزش واقعی شاخص بورس ایران

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- بازار سرمایه به طور کلی در یک ماه گذشته تحت تاثیر اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها روز‌های امیدوارکننده و رو به رشدی را پشت سر گذاشت. تجدید ارزیابی به معنای به روز کردن ارزش کلیه دارایی‌های استهلاک پذیر و استهلاک ناپذیر یک شرکت است، اما این تاثیرات مدت زیادی دوام نیاورد و کارشناسان بورسی انتقادات زیادی را نسبت به آن مطرح می‌کنند، انتقاداتی که البته به نحوه اجرای آن بازمی‌گردد، تا جایی که به گفته «فردین آقابزرگی» کارشناس بازار سرمایه تجدید ارزیابی دارایی‌ها یک طرح خنثی بود که رونمایی شد، اما تاثیر مثبت خاصی نگذاشت.

با بی تاثیر شدن اخبار این رویداد، بازار سرمایه آخرین روز کاری پاییز را با یک عقبگرد به پایان رساند. در این روز شاخص‌های بورسی کاهش ارتفاع دادند و به این ترتیب شاخص کل به دو میلیون و ۲۱۰ هزار واحد و شاخص هم‌وزن به ۷۶۱ هزار واحد رسیدند. همچنین بر اساس آخرین گزارش‌ها حجم معاملات ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد ۵ هزار میلیارد تومان بوده است. در این روز شاخص ورود و خروج پول حقیقی منفی بود، به طوری که در پایان بورس روز چهارشنبه حدود ۳۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

نیاز محاسبه هزینه‌های استهلاک توسط سازمان امور مالیاتی

فردین آقابزرگی، کارشناس بورس در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به ارزیابی خود از تجدید ارزیابی دارایی‌ها پرداخته و می‌گوید: در کل این تصمیم و این رونمایی از چنین سازوکاری یک پدیده خوشایند برای بازار سرمایه تلقی می‌شود، اما مشروط بر این که در عمل و اجرا هم این یکپارچگی و هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط با تجدید ارزیابی دارایی‌ها وجود داشته باشد. اگر شورای عالی بورس یا هر مرجع دیگری این را به عنوان یک تکلیف قانونی و الزام آور برای شرکت‌ها و ناشرین تلقی می‌کند، انتظار داریم سازمان امور مالیاتی هم هزینه‌های استهلاک ناشی از افزایش قیمت تمام شده دارایی را به عنوان هزینه تمام شده مالیاتی لحاظ کند. در غیر این صورت علاوه بر اینکه سود شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند، به دلیل افزایش هزینه استهلاک از طرفی به دلیل افزایش هزینه و عدم قبول هزینه استهلاک، سرمایه در گردش شرکت منفی می‌شود، یعنی در سخن و گفتار ما یک مکانیزم تشویقی را به کار بردیم، اما در عمل تحول خاصی برای شرکت‌ها از حیث سودآوری و یا بی نصیب بودن از قوانین و مقررات دست و پا گیر گشایشی ایجاد نمی‌کند.


بیشتر بخوانید: چرا بورس از صعود باز ماند؟/ تاثیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر بورس در حد خبردرمانی باقی ماند


به گفته این کارشناس بورسی، اشخاص حرفه‌ای، NAB یا ارزش خالص دارایی‌ها را مبتنی بر ارزش روز دارایی‌ها همواره مورد محاسباتشان قرار می‌دهند، اما در فضای کسب و کارشان افراد غیر حرفه‌ای، با یک هیجان مقطعی و گذرا صرفا یک شوک کوتاهی وارد می‌شود و بعدا اگر متوجه شوند که هماهنگی در دستگاه‌ها وجود نداشته اثر منفی خواهد گذاشت. بر این اساس به نظرم تجدید ارزیابی دارایی‌ها یک طرح خنثی بود که رونمایی شد، اما تاثیر مثبت خاصی نگذاشت.

ارزش واقعی شاخص بورس ایران

ناامیدی از رفع نواقص قانونی تجدید ارزیابی دارایی‌ها

آقا بزرگی در پاسخ به این پرسش که آیا در دراز مدت هم نمی‌توان به این طرح امیدوار بود؟ می‌گوید: مشکلات این طرح مشکلات قانونی است و از آن جایی که دولت از سهم نقدینگی و سهم منابع مختص خودش کوتاه نمی‌آید و نمی‌گذرد به نظرم به نوعی یک امیداواری بیش نیست و در عمل گشایشی ایجاد نخواهد کرد. وقتی تصمیمی گرفته می‌شود مبنی بر استفاده از ابزار‌های تشویقی، باید مطالعه دقیق هم صورت بگیرد تا ببینیم نقاط قوت و نقاط ضعفش چیست. برخی کارشناسان با این اقدام تحلیل می‌کردند و از اثرات مثبت و ایجاد شفافیت می‌گفتند، غافل از اینکه حدود و ثغور و جزئیات این طرح دارای مشکلاتی از حیث قانون بوده که دیده نشده است.

او در ادامه می‌افزاید: من اطمینان دارم اصلاح قانون به خصوص اگر با منابع درآمدی دولت سرو کار داشته باشد، از آن جایی که در سال ۴۰۳ در حوزه مالیات بیش از ۵۰ درصد رشد داشتیم، فلذا به نظر من در آینده برون‌رفت از چنین فضایی مشکل است که به همین راحتی بتوانیم قانون را اصلاح کنیم و درآمد دولت را کاهش دهیم، به نظرم این موضوع تا حدودی امکانپذیر نیست.

پیش بینی بورس تا پایان سال

چشم انداز فردین آقابزرگی به عنوان یکی از فعالان با سابقه بازار سرمایه مثبت است. به گفته او ما ناملایماتی را در بورس مشاهده کردیم که طبیعتا انتظار داریم اثرات منفی این تصمیمات را در بورس ببینیم، اما نکته قابل توجه در اینجا این است که ما برای اندازه‌گیری و مقایسه بازار‌ها باید سایر بازار‌ها را در کنارش ببینیم. مثلا فرصت سرمایه گذاری در کنار بازار بورس چه بازار‌هایی هست؟ مسکن، خودرو، ارز و طلا و کالا‌های سرمایه‌ای و... کلیه بازار‌ها بعد از طی کردن پیچ قیمت و اور ولیو بودن بخش مسکن و خودرو در شش ماه اول ۱۴۰۲ به نقطه رکود رسیده‌اند. طبق اصول اقتصاد، بازار‌ها مثل یک ظرف مرتبط هستند و باید همسو با همدیگر حرکت کنند نه اینکه خلاف آن باشد. اما اینجا بورس با سایر بازار‌ها واگرایی پیدا کرده است، یعنی در حالی بورس از سال ۹۹ تا الان دچار سیر نزولی شده که سایر بازار‌ها در حال صعود بودند.

این فعال بازا سرمایه در ادامه دلایل پتانسیل این بازار برای رشد را برشمرده و می‌افزاید: افت P/E از سطح ۳۸ سال ۹۹ تا کمتر از ۶ امروز یعنی پایان آذر ۱۴۰۲، افزایش درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها حاصل از افزایش تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، افزایش قدر مطلق سود شرکت‌های بورس و فرابورس ما از سال ۹۸ تا حال حاضر و همچنین راکد بودن سایر بازار‌ها حداقل به میزان ۳ و نیم برابر از نظر من بورس را با پتانسیل رشد معرفی می‌کند، رشدی که نه صرفا در تداوم در افزایش سود شرکت‌ها بلکه در ارزش جایگزینی، ارزش دلاری بازار که از ۳۰۰ میلیارد دلار الان کمتر از ۱۵۰ هزر میلیارد دلار است. این شاخص‌ها تایید می‌کند روند بازار سرمایه باید رو به رشد باشد. در حال حاضر تا انتهای سال این پتانسیل وجود دارد که مجموع شاخص کل بورسمان تا آستانه ۳ تا ۳.۵ میلیون واحد است و ارزش شاخص ما در همان محدوده است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۱
عبداللهی
0
0
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲
سلام وعرض ادب نظر به اینکه عده ای با استفاده از سادگی وبی آلایشی بعضی ها سو استفاده کرده وخود را بعنوان کارشناس بازار سرمایه جازده اند در حالیکه اصلا سواد بازار را ندارند تجربه ثابت کرده در طول این مدت هیچ وقت تجزیه وتحلیل و پیش بینی کارشناسان درست نبوده بلکه بازار همیشه برخلاف این نظریه پردازان حرکت کرده . اگر کارشناسان محترم راست میگویند پس چرا در بازار بورس هیچ وقت به اندازه آدمهای عادی و اوام سود نکرده اند بنده حقیر کسانی را میشناسم که سواد خواندن نوشتن آنچنانی ندارند حتی نمیتوانند از ایزی تریدر استفاده کنند دایما از من و امثال من استفاده میکنند ولی انتخاب شرکت واندازه خرید وفروش ومدت نکهداری نماد ها را خودشان تصمیم میگیرند وحد اقل ده برابر این کارشناسان با سواد سود میکنند وهیچ وقت دنبال آقا بزرگ یا خانم کوچک نیستند واعلام میکنند که اگر کچل میتوانست کار بکند اول سر خودرا درمان میکرد وچاره ای به سرکچل خود میکرد
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲
این بازار جایی نمیره .وقتی نرخ ربا/بهره بالاست از اونور دولت در حاشیه ومتن بازار انواع اوراق وپذیره برگزار میکنه وبا این وضع آشفته شرکت ها بعید ه کسی دوباره بیاد استرس بازار را به جان بخره
ناشناس
1
0
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲
همیشه فشلی بورس را گردن نگاه ب بیرون انداخته ایم غافل ک قوانین داخلی بورس بیشتر دست و پای بورس را بسته و نگاه بیسوادانه ب قوانین داخلی موج می زند و انقدر احمقانه و زننده و مضحک است ک جایی برای انتقاد ب بیرون نیست اقای فردین ک ادعای سواد دارید مشکلات کیلویی داخا بورس داریم اول حجم‌ مبنا و دامنه نوسان دوم مبلغ اسمی هر سهم بعد از ۵۰ سال هنوز ۱۰۰ مانده است ک از عجایب بیسوادی ک درمانده گی است سوم صف خرید فروش با ریال طرف معامعله میلیونی را با یک ریال بالا پایین می کند چهارم استفاده از الگوریتم و رباط برای عده ایی خاص . بعد از صحرای کربلا می گویید و دولتها . یا شما بیسواد هستین ک نمی بینید یا با بورس مشکل دارید یا ساده ترین را ه مشکلات را ب بیرون بوری حواله می دهید معلوم است با این قوانین مسخره داخلی بورس رشد نمی کند مثل اینکه محکم پدال ترمز را فشار دهید ادعا کنید چرا ماشین حرکت نمی کند و ادرس غلط بدهید ک مثلا ماشین پنچر است مرد مومن کدوم قیمت ها رشد کند وقتی ۵۰ سال مبلغ اسمی هر سهم را ۱۰۰ تومان ک زمان خودش ۱۵ دلار دلار بوده است مانده است شما از عقل ناقص خود تان و کارشناسان سوال کنید از زمان شاه تنها عددی و رقم و قیمتی که ثابت و یادگاری از زمان شاه مانده چیست ؟ شاید هیچ کس نداد و و بگوید مگر داریم ؟مگر میشود ؟جواب معما چیست ؟ مخصوصا اهالیه بازار نباشند ک دیگر هرگز جواب ندارن . بله هنوز مبلغ اسمی هر سهم با این همه ریزش ریال و تورم همان ۱۰۰ مانده است پس کدام تجدید ارزیابی می تواند موثر باشد مبلغ اسمی هر سهم باید ۱۵ دلار ارزش گذاری شود فقط مبل
محمد صادق
0
0
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲
سلام
اگر تجدیدارزیابی را رافقط از طبقه زمین انجام نه شامل هزینه استهلاک است و نه سود را کاهش می دهد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

بهترین فیلترشکن برای اندروید

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین پهپادهای رزمی جهان

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

بهترین موتورسیکلت جهان

آکورا TLX مدل ۲۰۲۴؛ خودرویی زیبا و مدرن + مشخصات فنی، قیمت و تصاویر

خاطره عجیب پرستو صالحی از برخوردش با تتلو در ترکیه

عکس/ عاشقانه‌ای دیگر از آناهیتا همتی و همسرش

بحران فروش نفت در ایران، ضرورت گذار از روش‌های غیرقانونی/ بابک زنجانی آزاد می‌شود، بابک‌های جدیدالورود را چه باید کرد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

رفاه مردم، اولویت مجلس یازدهم نبود/ اصولگرایان اساسا تفکر ضد توسعه ای دارند

گزارش ناامیدکننده نشریه آلمانی درباره سردار آزمون

پیام احساسی نکونام برای استقلالی‌ها + عکس

راه اندازی سامانه سوت‌زنی برای مشاوران املاک

فیلم/ روایت خبرگزاری فارس از اسناد BBC درباره نیکا شاکرمی

برنز تور جهانی امارات در دست دختر دونده ایران

وضعیت بارندگی در تهران طی روزهای آینده

علی دایی بر پیشانی این زن بوسه زد + عکس

عکس/ متفاوت‌ترین عکس از تمرین امروز استقلال

عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی

فیلم/ گزارش لحظه‌به‌لحظه حمید معصومی‌نژاد از بازگشت به ایران

اعطای نشان خورشید تابان امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار

آتیلا حجازی: تیم استقلال اکنون نیاز به آرامش و تمرکز دارد

فوت دردناک نخبه کنکوری

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت

این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند + جدول

فیلم/ جلوگیری از دف‌ نوزای نوازنده زن در مراسم یادبود شهید مطهری

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رضا عطاران صدام می‌شود

خبر ویژه برای متقاضیان خودروهای وارداتی

عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با سیدمحمد خاتمی

فیلم/ تصاویر دهشتناک از سیل در شبستر آذربایجان شرقی

فیلم/ علیرضا بیرانوند وارد صنعت مدلینگ شد

اردوغان: نتانیاهو بی‌رحم است

دلیل افزایش قیمت حج چیست؟

فیلم/ لحظه آغاز بارش شدید باران در تهران

باشگاه پرسپولیس: وقاحت رخ داده در آزادی، توهین به همه زنان بود

تمجید فوق‌العاده نشریه فورفورتو از علی دایی

خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران

عکس/ بابا پنجعلی پایتخت در ۷۱ سالگی

بسته شدن محورهای این استان بر اثر سیلاب و آب‌گرفتگی

عکسی قدیمی از سیدمحمد خاتمی در کنار همسر و فرزند عطاء الله مهاجرانی

ادعای عجیب وزیر آموزش و پرورش

واکنش ۲ امام جمعه به مسمومیت الکی پزشکان

عکس/ تصویری جالب از فرهاد اصلانی در روزنامه‌ قبل انقلاب

امیر جدیدی این بار با لباس تنیس به سینما می‌آید + عکس

عکس/ بنیامین بهادری هنوز دلتنگ همسر اولش است!

بازدید کنجکاوانه خانواده‌های اسرائیلی‌ از بقایای موشک ایرانی

بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

هند در مسیر ۵۰۰ گیگاوات انرژی پاک

با کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان این خودروی اتوماتیک را بخرید + جدول

بازیابی بلندمدت یا افزایش کوتاه‌مدت قیمت اتریوم؟

بازدهی بورس در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ آبگرفتگی معابر شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران

فیلم/ هودی سید جواد هاشمی دردسرساز شد!

فیلم/ کمک سگ زنده یاب حادثه متروپل برای پیدا کردن یسنا

جزئیاتی از قطع روابط تجاری ترکیه با اسرائیل

آخرین آمار از تعداد کودکان کار در پایتخت

عکس/ خانم بازیگر با تیپ مردانه خبرساز شد