تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۳ دی ۱۴۰۲

سیاه‌چاله قیمت اینترنت؛ نگاهی به نرخ نت در ایران و جهان و مساله پهنای باند ارزان

افزایش قیمت اینترنت با موافقت دولت، با نارضایتی به‌ویژه از سوی اقشار کم‌درآمد و کسب‌‌وکارهای اینترنتی همراه شده است. این نارضایتی در حالی است که براساس آمار و گزارش‌های بین‌المللی، قیمت اینترنت در جهان، روندی نزولی دارد و بسیاری از کشورهای جهان با نگاه توسعه‌ای تلاش می‌کنند که دسترسی شهروندان به داده و فناوری تسهیل شود.

سیاه‌چاله قیمت اینترنت

اقتصاد۲۴- سایت معتبر cable.co.uk به‌عنوان مرجع اطلاعات اینترنت، با ردیابی قیمت داده اینترنت در بیش از ۲۰۰ کشور جهان، گزارش داده است که میانگین قیمت یک گیگابایت اینترنت از ۸.۱۸ دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲.۶۱ دلار در سال ۲۰۲۳ میلادی کاهش یافته و در واقع میانگین بهای اینترنت در جهان در یک باز ه زمانی پنج‌ساله به حدود یک‌چهارم رسیده است.

کاهش میانگین قیمت اینترنت در جهان

بر اساس جدولی که در گزارش ارائه شده است، در بازه زمانی پنج‌ساله از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۳ میلادی، شاهد سقوط قیمت اینترنت از بیش از هشت دلار به ازای هر یک گیگابایت به کمتر از سه دلار هستیم. براساس گزارش این سایت که حاصل بررسی داده‌ها و اطلاعات اینترنت بیش از ۲۰۰ کشور جهان است، میانگین قیمت جهانی اینترنت در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲.۶۱ دلار بوده است و بهای اینترنت ایران با ۱.۵ دلار به ازای هر گیگابایت، در میانه جدول قرار دارد و به عبارت دیگر برخلاف ادعا‌های مطرح‌شده، قیمت اینترنت در ایران جزء ارزان‌ترین کشور‌های جهان نیست.

رکوردداران ارزان‌ترین اینترنت جهان

بررسی اطلاعات و گزارش این سایت نشان می‌دهد ایتالیا و فیجی (چهار‌هزار‌و ۵۰۰ تومان)، سان مارینو (پنج هزار تومان) و کامبوج (شش هزار تومان) ارزان‌ترین کشور‌های جهان در ارائه اینترنت هستند.

صدرنشینان گران‌ترین اینترنت جهان

کشور‌های زیمبابوه با ۴۴ دلار، جزایر فیکلند با ۴۱ دلار، سنت‌هلن با ۴۰ دلار، سودان شمالی با ۲۳ دلار و توکالو با ۱۷ دلار، یمن با ۱۶ دلار، ترکمنستان و آفریقای مرکزی با ۱۱ دلار گران‌ترین اینترنت‌های جهان را دارند. گران‌ترین اینترنت در کشور‌های اروپایی را هم سوئیس با قیمت ۷.۲۹ دلار به ازای هر یک گیگ عرضه می‌کند.


بیشتربخوانید:گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت در دنیا


اینترنت ارزان در فرانسه، چین و انگلیس

بررسی گزارش سایت cable.co.uk درباره برخی از کشور‌های مهم جهان نشان می‌دهد فرانسه ارزان‌ترین کشور اروپایی در ارائه اینترنت است که هر یک گیگابایت را به قیمت ۰.۲ دلار معادل ۱۰ هزار تومان عرضه می‌کند و در جایگاه نهم ارزان‌ترین کشور‌های جهان قرار دارد. چین در جایگاه بیست‌وهشتم (با ۰.۳۸ دلار) برزیل در جایگاه سی‌ودوم (با ۰.۴ دلار) استرالیا در جایگاه سی‌ونهم (با ۰.۴۴ دلار) اسپانیا در جایگاه چهل‌ودوم (با ۰.۴۸ دلار) انگلستان در جایگاه پنجاه‌وهشتم (با ۰.۶۲ دلار) آرژانتین در جایگاه صد‌وچهارم (با ۱.۱۱ دلار) هلند در جایگاه صدوسی‌وهفتم (با ۱.۶۱ دلار) آلمان در جایگاه صدوشصت‌وسوم (با ۲.۱۴ دلار) سوئد در جایگاه صد‌وهفتادم (با ۲.۳۳ دلار) ژاپن در جایگاه دویست‌ویکم (با ۳.۴۸ دلار) کانادا در جایگاه دویست‌وشانزدهم (با ۵.۳۷ دلار) و آمریکا در جایگاه دویست‌ونوزدهم (با شش دلار) قرار دارند.

قیمت اینترنت در مناطق مختلف جهان

بررسی قیمت اینترنت در مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد که کشور‌های شمال آفریقا با میانگین قیمت ۰.۸۶ دلار، ارزان‌ترین منطقه اینترنتی جهان و آمریکای شمالی با میانگین پنج دلار گران‌ترین مناطق هستند. کشور‌های آسیایی با میانگین ۱.۱ دلار، اروپای شرقی با میانگین ۱.۲۷ دلار، آمریکای مرکزی با میانگین ۱.۵ دلار، کشور‌های CIS (آسیای میانه و روسیه، اوکراین، بلاروس و مولداوی) با میانگین ۱.۸ دلار، کشور‌های بالتیک با میانگین ۱.۸۷ دلار، اروپای غربی با میانگین ۲.۰۸ دلار، کشور‌های منطقه کارائیب با میانگین ۲.۱۵ دلار، اقیانوسیه با میانگین ۳.۷۲ دلار، آمریکای جنوبی با میانگین ۳.۷۴ دلار دیگر مناطق ارزان‌قیمت جهان در اینترنت هستند.

وضعیت همسایگان ایران

بررسی اطلاعات مربوط به همسایگان ایران در این گزارش نشان می‌دهد که قیمت اینترنت ایران حتی در مقایسه با بسیاری از کشور‌های منطقه نیز گران‌تر و بالاتر است. براساس این گزارش، ایران در حالی در رتبه صدوبیست‌وهشتم نرخ اینترنت در جهان ایستاده است که کشور‌های پاکستان (رتبه شش) روسیه (رتبه ۱۵) ترکیه (رتبه ۳۸) کویت (رتبه ۴۷) ارمنستان (رتبه ۸۸) افغانستان (رتبه ۹۲) عراق (رتبه ۹۷) بحرین (رتبه ۱۲۱) و عربستان (رتبه ۱۲۶) در شرایطی بهتر از ایران قرار دارند. همچنین اینترنت در کشور‌های جمهوری آذربایجان (رتبه ۱۴۶) عمان (رتبه ۱۵۹) قطر (رتبه ۱۷۴) امارات متحده عربی (رتبه ۲۱۱) و ترکمنستان (رتبه ۲۳۱) گران‌تر از ایران است.

سرعت اینترنت و پهنای باند

وضعیت قیمتی اینترنت در ایران در حالی جزء کشور‌های نسبتا گران است که سرعت اینترنت و کیفیت آن در ایران همراه با فیلترینگی که روی برخی سایت‌های بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها اعمال می‌شود، از نگاه مخاطب نامطلوب است. در بخش اینترنت ثابت، ایران با سرعت ۱۳ مگابیت بر ثانیه بدترین رتبه اینترنت را در منطقه و در بین کشور‌های همسایه دارد.

سرعت اینترنت در همه کشور‌های همسایه ایران، شرایطی بهتر از ایران دارد. رتبه ایران در این شاخص در جهان، جایگاه نامطلوب صدوپنجاه‌وچهارم است؛ در‌حالی‌که امارات متحده عربی با سرعت ۲۳۹ مگابیت بر ثانیه، فاصله‌ای فاحش در سرعت اینترنت با ایران دارد. کویت با ۱۴۸، قطر با ۱۲۵، عربستان با ۱۰۳، روسیه با ۸۵، بحرین با ۷۰، عمان با ۶۸، ارمنستان با ۴۹، ترکیه با ۴۱، آذربایجان با ۳۳ و عراق با ۳۳ مگابیت بر ثانیه در وضعیتی بهتر از ایران قرار دارند و تنها پاکستان با ۱۳، ترکمنستان با پنج و افغانستان با سه مگابیت بر ثانیه در شرایطی بدتر از ایران در سرعت اینترنت ثابت هستند. در شاخص پهنای باند هم ایران جایگاه مناسبی ندارد. پهنای باند اینترنت ایران با ۱۵ مگابیت بر ثانیه، رتبه نامطلوبی در میان کشور‌های منطقه و همسایگان ایران است. در‌این‌میان رتبه ایران در سرعت اینترنت همراه، وضعیتی بهتر از اینترنت ثابت دارد و ایران با سرعت ۳۲ (mbps) در رتبه ۷۵ جهان ایستاده است.

قیمت اینترنت براساس درآمد سرانه کشور‌ها

با بررسی درآمد سرانه کشور‌های منطقه و همسایگان ایران، تحلیل بهتری به دست می‌آید. براساس اطلاعات بانک جهانی درباره سرانه درآمد کشور‌ها باید گفت که با در‌نظر‌گرفتن این شاخص، اینترنت در ایران باز هم گران‌تر از کشور‌های منطقه است. گرانی اینترنت در ایران در حالی در بین کشور‌های منطقه در رتبه ششم قرار دارد که در شاخص درآمد سرانه، ایران در جایگاه سیزدهم پایین‌ترین درآمد سرانه ایستاده است. به جز افغانستان و پاکستان، بقیه کشور‌های همسایه درآمد سرانه بهتری در مقایسه با ایران دارند.

قیمت اینترنت براساس حداقل دستمزد

بررسی قیمت اینترنت ایران و کشور‌های همسایه با لحاظ حداقل دستمزد، شاخص دیگری است که نتایج متفاوتی نشان می‌دهد. براساس این ایران در رتبه ۱۴ قرار دارد و با حداقل دستمزد در ایران حداکثر صد گیگ اینترنت می‌توان استفاده کرد. براساس اطلاعات مندرج در سایت cable.co.uk قیمت اینترنت در ایران در میان بیش از ۲۳۰ کشور بررسی شده و ایران رتبه ۱۲۸ را از نظر قیمت اینترنت به خود اختصاص داده است. به‌این‌ترتیب و بر‌اساس شاخص‌های متفاوت باید گفت اینترنت در ایران ارزان نیست و به عبارتی ایران از نظر بهای اینترنت یکی از کشور‌های گران جهان است. همچنین با لحاظ شاخص‌هایی مانند حداقل دستمزد و درآمد سرانه، اینترنت ایران در میان کشور‌های همسایه، در رتبه ۱۴ از بین ۱۶ کشور ایستاده است و طبیعتا جزء گران‌ترین اینترنت هاست.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بازی خداحافظی ستاره تیم ملی برگزار شد

عکس/پخش نذری در میدان ولیعصر برای سلامتی رئیسی

چرایی رشد قیمت دلار پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور/ دلار در این صورت، ارزان نمی‌شود

کامبک عجیبی که رئال مادرید خورد

اعزام پهپادهای بایراکدار و آکینجی ترکیه به ایران

معاون وزیر خارجه: دو بار با آل هاشم (سرنشین هلی کوپتر رئیس‌جمهور) تماس برقرار شده

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد

پوشش خبرساز مجریان صداوسیما در شب تولد امام رضا(ع)

اظهار نگرانی سیدمحمد خاتمی برای حال رئیس‌جمهور

هلال احمر: گزارشاتی مبنی بر تماس از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور داشتیم

عکس/درخواست صفحه اینستاگرام رئیسی از مردم بعد از سانحه بالگرد

اطلاعیه جدید هلال‌احمر درباره حادثه بالگرد

واکنش روحانی به وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

عکس/ کلاه سبز‌های نوهد وارد عملیات تجسس شدند

نخستین واکنش رهبر انقلاب به سانحه بالگرد رئیسی

لاریجانی برای سلامتی رئیسی، دست به دعا شد

توییت خبرساز بهادری‌جهرمی درباره سانحه بالگرد رئیسی

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

تکذیب خبر فوت آیت الله مظاهری توسط فرزندش

نیروهای امداد در یک قدمی سانحه بالگرد رئیسی

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟

تسنیم: در محل حادثه برای بالگرد رئیسی تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند

کار برای جستجوی بالگرد حامل رئیسی دشوار شد

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

صدا و سیما: آخرین مکانی که جی پی اس بالگرد رئیس جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده

آخرین اخبار از سانحه بالگرد حامل رییس جمهور/ عزیمت ۴۰ تیم واکنش سریع +عکس و فیلم

امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی ایران برای ثبت سفارش خرید خودروهای برقی

عکس/مه سنگین در تصاویر پشت سر خبرنگارِ حاضر در محل حادثه بالگرد

عکس/تصویری از جلسه تجسس و نجات بالگرد رئیسی

تصویری از منطقه‌ای که هلی‌کوپتر رئیسی در آن سقوط کرد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

استوری معاون هلال احمر که بیش از دو ساعت پیش منتشر شده

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

تصاویری از همراهان ابراهیم رئیسی در حادثه بالگرد

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیسی + فیلم

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

هرگز ناشتا شیر نخورید

افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در ایران

فیلم/شرایط سخت آب و هوایی در محل سانحه بالگرد رئیسی

الهام علی اف در ایران چه می‌کند؟

اولین واکنش نماینده مجلس به وقوع حادثه برای بالگرد رئیسی

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد رئیسی

عکس جذاب هازال کایا بازیگر سریال عشق ممنوع

فیلم/ خبر‌های تایید نشده از وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

عکس/ زیر نویس شبکه خبر درباره فرود سخت بالگرد حامل رئیسی