اقتصاد۲۴- این روزها که اوج پیک سفرها هم نیست، اما با یک جستوجوی ساده متوجه تغییر قیمتها میشویم، تغییر قیمتی که شاید ناشی از ایرلاینها نباشد و یک پای اصلی آن به چارترکنندگان و آژانسهای مسافرتی باز میگردد، اما طبق قانون هم باید تمامی شرکتهای هواپیمایی بلیتهای خود را با نرخ مصوب در انجمن شرکتهای هواپیمایی عرضه کنند.
براساس این گزارش، در ۴خرداد ماه امسال بود که سازمان هواپیمایی کشور بعد از تایید ستاد تنظیم بازار اقدام به افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما کرد و بخشی از کمبود بلیتها در بازار جبران شد، اما اخیرا با پیگیریهای انجمن شرکتهای هواپیمایی و طبق برنامه پنجم و ششم شرکتهای هواپیمایی میتوانند اقدام به آزاد سازی نرخ بلیتهای خود کنند که همین موضوع باعث ارائه رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ارائه مجوز برای ارائه آزاد سازی قیمت بلیت شد.
ایرلاینها حق تغییر قیمت ندارند این در حالی است که طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشور و طبق اعلام بازرس کل وزارت راه وشهرسازی، تصمیم گیرنده اصلی در افزایش قیمت بلیت هواپیما شورای عالی هوایی کشور است و ایرلاینها نمیتوانند طبق این رای اقدام به تغییر قیمتها کنند.
در همین خصوص حسین مذنب بازرس وزارت راه و شهرسازی گفت: هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت گذاری تنها شورای عالی هواپیمایی است. شرکتهای هواپیمایی موظف به اعمال قیمت مصوب خرداد ماه امسال هستند که در غیر این صورت با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
بر اساس این گزارش، طبق برنامه پنجم توسعه که به برنامه ششم هم تسری پیدا کرده ایرلاینها میتوانند از طریق آزاد سازی نرخ بلیت اقدام به فروش کنند که در همین رابطه یکی از مدیران فروش ایرلاینها به باشگاه خبرنگاران گفت: طبق قانون آزاد سازی نرخ بلیت حق ایرلاینها است چراکه قیمت گذاری دستوری برای بسیاری از شرکتهای هواپیمایی صرفه اقتصادی ندارد و حتی بسیاری از ایرلاینها اعلام کرده اند که سوخت یارانهای هم ارائه نشود، اما آزاد سازی انجام شود تا از این طریق بتوان ناوگان جدید وارد بخش هوایی کشور شود.
او گفت: در حال حاضر با قیمت گذاری دستوری بسیاری از هزینههای بلیت به جیب چارترکنندگان و آژانسهای مسافرتی میرود و در این بین اگر هزینه زیادی از مسافران گرفته میشود به جیب ایرلاینها نمیرود بلکه در این بخش تنها چارترکنندگان هستند که با تغییر قیمت بلیت لحظهای اقدام به گران فروشی میکنند. در زمان آزاد سازی قیمت بلیتها که در چند سال پیش اجرایی شد ما شاهد ارزان شدن چندین برابری بلیت در بسیاری از مسیرها و زمانهای بودیم که مسافر کمتر بود.
وی افزود: میزان استفاده کننده از بخش هوایی کشور دو درصد جامعه هستند که قیمت گذاری دستوری و ارائه سوخت یارانهای در این بخش چندان برای آنها صرفه ندارد.
بررسیهای میدانی هم حاکی از آن است که بخش عمدهای از افزایش و فروش بلیت بالاتر از نرخ مصوب از سوی سایتهای جستجوگر و آژانسهای مسافرتی است والبته در این بین برخی از ایرلاینها هم اقدام به گران فروشی میکنند، اما به گفته محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، عمدهترین دلیل افزایش قیمت بلیت ناشی از سایتهای جستجو گر است که در برخی از مواقع دوبرابر قیمت به مسافران عرضه میکند.
بیشتر بخوانید: چرا بلیت هواپیما گران شد؟
وی در ادامه گفت: فروش بلیت چارتری ممنوع است و هیچ آژانس و یا ایرلاینی حق ندارد بلیت با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب عرضه کند. بخش عمدهای از گران فروشی بلیت هواپیما ناشی از وب سرویس و اپلیکیشنها است که رصد آنها را در دستور کار خود قرار داده ایم.
براساس این گزارش مسافران هم از سایتهای جستجو و اپلیکیشنها دل خوشی ندارد به طوری که در همین رابطه حسنی یکی از مسافران در مسیر مشهد به باشگاه خبرنگاران گفت: بلیت نرخ مصوب تهران _ مشهد یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است، اما با یک جستجوی ساده بلیتی کمتر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیدا نمیکنید آن هم اگر پیدا کنید.
با وجود آنکه رای دیوان عدالت اداری مبنی بر آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما صادر شده، اما طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشور تصمیم گیرنده اصلی در نرخ گذاری شورای عالی هوایی کشور و ستاد تنظیم بازار است که در این زمینه باید ببینم چه تصمیمی خواهد شد، اما آنچه که معلوم است در حال حاضر هیچ افزایش و یا تغییر قیمتی قانونی نیست و چارترکنندگان و ایرلاینها حق افزایش قیمت را ندارند.