تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۶ دی ۱۴۰۲

چرا تولید و فروش قطعات خودرو افت کرد؟

تولید و فروش خودرو و قطعات در کشور هرچند طی آذرماه امسال و نسبت به آبان با رشد مواجه شده، با‌این‌حال آمار تجمعی و همچنین نقطه‌به‌نقطه سالانه نشان از افت در هر دو بخش (تولید و فروش) دارد. همچنین در حالت تفکیکی، تولید و فروش قطعات نیز در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته، اما در آذر امسال و نسبت به ماه قبل، رشد کرده است.

قطعات خودرو
اقتصاد۲۴- طبق گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، «رشته فعالیت خودرو و قطعات» در آذر و نسبت به آبان امسال، با رشد کمتر از ۱۱درصد و بیش از هشت‌درصد به ترتیب در تولید و فروش مواجه شده است. با‌این‌حال، آمار نقطه‌به‌نقطه این رشته فعالیت صنعتی نشان از افت حدود ۲۴درصدی تولید در آذر امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته و ریزش بیش از ۳۲درصدی در فروش دارد. در آمار تجمعی ۹ماهه تولید و فروش در رشته فعالیت خودرو و قطعات، به‌ترتیب افت چهار و حدودا ۱۶درصدی را به دنبال داشته است.

در گزارشی که با عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در آذر ۱۴۰۲» (در بخش صنعت و معدن) منتشر شده، مشخص است که تولید و فروش قطعات در آذر امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت قابل‌توجهی داشته است. بر این اساس، فروش قطعات بالغ بر ۲۵درصد و تولید نیز ۲۰درصد افت را به خود می‌بینند. این البته در حالی است که فروش و تولید قطعات در آذر امسال نسبت به آبان، رشد داشته است (پنج‌درصد در تولید و کمتر از این میزان در فروش)؛ بنابراین با در نظر گرفتن روند آذر‌ماه، قطعه‌سازان فروش و تولید خود را نسبت به آبان امسال بالا برده‌اند، اما نسبت به سال گذشته افت قابل‌توجهی دارند.

نکته دیگر اینجاست که روند رشد آذر‌ماه تولید و فروش خودرو‌های سواری شکاف قابل‌توجهی با تولید و فروش قطعات در این ماه داشته و بالاتر است. طبق اعلام مرکز پژوهش‌ها، تولید خودرو‌های سواری در آذر امسال و نسبت به آبان، بالای ۱۵درصد رشد کرده است. همچنین فروش این دسته از خودرو‌ها در بازه زمانی تحت بررسی، بیش از ۱۰درصد بالا رفته است. این در حالی است که تولید و فروش خودرو‌های سواری در آذر امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، به ترتیب بالغ بر ۱۰درصد و بیش از ۱۵درصد افت را نشان می‌دهد. البته این موضوع را نباید فراموش کرد که طبق آمار وزارت صمت، تولید کل خودرو در ۹ ماه امسال (بدون احتساب آمار قطعات) نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایشی بوده است.

چرا تولید و فروش قطعه افت کرد؟

افت تولید و فروش قطعات در آذر امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته (با وجود رشد تیراژ خودرو) و همچنین کاهش تجمعی (۹ ماهه) در این دو بخش، چند سناریو را به ذهن متبادر می‌کند؛ یکی اینکه قطعه‌سازان تولید را در راستای مدیریت هزینه‌هایشان پایین آورده‌اند (به دلیل طلب ۵۰ همتی از خودروسازان)، و دیگر آنکه بخشی از محصولاتشان را دپو کرده‌اند. سناریوی دیگر هم این است که خودروسازان سفارش تامین از قطعه‌سازان داخلی را کاهش داده‌اند.

بر فرض درست بودن دو سناریوی نخست، افت تولید قطعه‌سازان در آذر امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، عمدی بوده است. ممکن است قطعه‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی و در راستای مدیریت هزینه تولید، ناچار به کاهش تولید شده باشند. طبق آخرین آمار اعلامی از سوی قطعه‌سازان، آن‌ها ۵۰ همت از خودروساز‌ها طلب دارند و اخیرا نیز بابت توقف تولید قطعه در کشور هشدار داده‌اند. ازآنجاکه خودروسازی درگیر قیمت‌گذاری دستوری است، امکان پرداخت به‌موقع مطالبات شرکت‌های قطعه‌ساز را ندارند و به همین دلیل، بدهی روی بدهی می‌نشیند و این موضوع سبب می‌شود گاهی تولید قطعه‌سازان افت کند.

جدا از این، این امکان نیز وجود دارد که قطعه‌سازان برای تحت فشار قرار دادن شرکت‌های خودروساز بابت پرداخت مطالبات، تولید و فروش را پایین آورده باشند. به عبارت بهتر، احتمال دارد قطعه‌سازان ضمن اینکه تولید را کم کرده‌اند، بخشی از محصولات را دپو کرده باشند تا بدین واسطه خودروسازان را مجبور به پرداخت مطالبات خود کنند. در گذشته نیز گاهی عنوان می‌شد که خطوط تولید خودروسازان به دلیل کند شدن روند تامین داخل از قطعات، دچار مشکل شده و تیراژ پایین آمده است.

آن زمان نیز بحث بر سر این بود که قطعه‌سازان یا از سر ناچاری و به دلیل کمبود نقدینگی، تولید را پایین آورده‌اند یا از ارسال قطعات (در حد نیاز خودروسازان) امتناع می‌کنند؛ بنابراین حالا که صحبت از مطالبات ۵۰ همتی قطعه‌سازان از خودروسازهاست، احتمال اینکه این اتفاقات تکرار شده باشد، وجود دارد. اتفاقا اخیرا وزارت صمت به ماجرای مطالبات قطعه‌سازان از خودروساز‌ها ورود کرده و راهکار‌هایی برای حل این مساله ارائه شده است. طبق صورت‌جلسه مورد توافق وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان که اخیرا منتشر شده، بناست اقداماتی برای کاهش مطالبات قطعه‌سازان از خودروساز‌ها انجام گیرد که از جمله آنها، فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت نزدیک به بازار و تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو است.

اما سناریوی دیگری که می‌توان در مورد دلیل افت تولید و فروش قطعه‌سازان نسبت به سال گذشته مطرح کرد، کاهش سفارش از سوی خودروسازان است. چند هفته پیش بود که قطعه‌سازان اعلام کردند شرکت‌های خودروساز خرید قطعات از چین را بالا برده‌اند که ثبت سفارش ۵۴۴ میلیون دلاری، یک فقره از اقدامات آن‌ها در این ماجراست. گویا خودروسازان به این نتیجه رسیده‌اند که تامین برخی قطعات از چین، به سه دلیل به‌صرفه‌تر از تولید داخل است. نخست اینکه هزینه تامین آن‌ها ارزان‌تر است و این موضوع به‌خصوص با توجه به قیمت‌گذاری دستوری خودرو، اهمیت زیادی دارد.


بیشتر بخوانید: قیمت وسپا نجومی شد!


دلیل دیگر این است که خودروسازان از تداوم تامین قطعات از چین، اطمینان دارند، حال آنکه در تامین داخل ممکن است با ریسک‌هایی مواجه شوند. در کنار این‌ها البته ماجرای سرریز پول نفت ایران در میان است؛ بنابراین در مجموع این امکان وجود دارد که قطعه‌سازان با کاهش سفارش از سوی خودروساز‌ها مواجه شده باشند و یکی از دلایل افت تولید و فروششان نسبت به سال گذشته همین باشد.

افت فروش نقطه‌به‌نقطه

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده که از بین ۱۵رشته فعالیت بورسی، هشت رشته‌فعالیت در ۹ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند و هفت رشته‌فعالیت دیگر، از جمله خودرو و قطعات، افت را در این شاخص به خود دیده‌اند. این در حالی است که شاخص تولید خودرو در آذرماه امسال نسبت به ماه قبل رشد کرده است. بر این اساس، شاخص موردنظر رشد ۱۰.۷ درصدی را به خود می‌بیند. خودروسازان کشور امسال در چند نوبت افت ماهانه تولید را تجربه کرده‌اند، به‌خصوص در بازه زمانی خرداد تا شهریور. حالا گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد در آذرماه «رشته فعالیت خودرو و قطعات» صاحب رشد در شاخص تولید ماهانه شده است.

در شاخص نقطه‌به نقطه، اما عکس ماجرا برقرار است، چه آنکه «رشته فعالیت خودرو و قطعات» با افت تولید مواجه شده است. بر این اساس، تولید خودروسازان در آذر امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت ۲۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد. درنهایت اینکه تولید تجمعی -۹ ماهه- در رشته فعالیت خودرو و قطعات با افت چهاردرصدی روبه‌رو شده است. این موضوع احتمال عدم دستیابی خودروسازان به هدف تولید امسال (یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه) را بیشتر کرده است. جدا از تولید، خودروسازان و قطعه‌سازان در شاخص فروش با افت‌وخیز مواجه بوده‌اند. طبق آمار، فروش آذر امسال رشته‌فعالیت خودرو و قطعه نسبت به آبان، ۸.۳ درصد بالا رفته است. با‌این‌حال، فروش نقطه به نقطه در آذرماه افت داشته است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، رشته‌فعالیت خودرو و قطعات در آذرماه امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته، افت ۳۲.۳ درصدی را به خود دیده است. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص فروش تجمیعی خودرو و قطعه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. طبق آمار ارائه‌شده، فروش ۹ ماهه امسال رشته‌فعالیت خودرو و قطعه، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۱۵.۷ درصدی را تجربه کرده است.

به اعتقاد کارشناسان، افت فروش شرکت‌های خودروساز می‌تواند با دپوی عمدی خودرو‌ها در ارتباط باشد. خودروسازان گاهی بخشی از محصولات خود را دپو می‌کنند تا آن‌ها را پس از افزایش قیمت کارخانه‌ای، عرضه کرده و به قول خودشان کمتر زیان دهند. با توجه به تغییر مرجع قیمت‌گذاری خودرو (از شورای رقابت به وزارت صمت) احتمال تغییر قیمت خودرو‌های داخلی وجود دارد، اما شاید به امسال نرسد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ ژست دیدنی فردین کنار دو ستاره سینمای هند ۵۳ سال پیش

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس جدید سردار قاآنی در دیدار بسیجیان با رهبر انقلاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان

معرفی گزارشگران دیدارهای استقلال و پرسپولیس

پزشکیان: باید با مردم درباره اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم