تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۹ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
روش‌های آزاردهنده برای جابه‌جایی پرندگان قاچاق شدت گرفت

رواج زنده‌گیری پرندگان شکاری در ایران

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن ابراز نگرانی از تداوم قاچاق پرندگان شکاری در کشورمان گفت: متخلفان در روند زنده‌گیری و قاچاق پرندگان شکاری، دست به انجام اقدامات بسیار آزاردهنده‌ای می‌زنند؛ به نحوی که قاچاقچیان معمولا چشمان این پرندگان را با نخ می‌دوزند یا کلاه چرمی بر سر آن‌ها می‌کشند تا اطراف را نبینند. همچنین شاهپر‌های پرندگان شکاری را چسب می‌زنند تا در روند جابه‌جایی آسیب نبینند، چون در این صورت از قیمت‌شان کاسته می‌شود.

رواج زنده‌گیری پرندگان شکاری در ایران

اقتصاد۲۴- «حسن اکبری»، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن ابراز نگرانی از تداوم قاچاق پرندگان شکاری و تاثیر این پدیده شوم بر کاهش جمعیت برخی گونه‌های بومی پرندگان در ایران، اظهار داشت: در کشورمان چهار گونه ارزشمند پرندگان شکاری بومی شامل شاهین، بالابان و بحری و هوبره وجود دارد که علاوه بر بالا بودن آمار قاچاق آنها، گونه‌های در خطر انقراض محسوب می‌شود که افزایش میزان زنده‌گیری آن‌ها از طبیعت در سال‌های اخیر بخصوص درباره گونه «هوبره» به کاهش محسوس جمعیت این گونه‌های ارزشمند دامن زده و این در حالی است که کاهش قاچاق پرندگان شکاری، نیازمند همکاری جوامع محلی و نیرو‌های پلیس با سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

وی افزود: متاسفانه در سراسر جهان قاچاق حیات وحش به یک معضل حاد زیست‌محیطی تبدیل شده است و در ایران و در حوزه قاچاق پرندگان نیز، هم شاهد ورود غیرقانونی پرندگان زینتی از شرق کشور هستیم و هم پرندگان بومی بخصوص پرندگان شکاری کشورمان از مرز‌های غربی و جنوبی ایران به سمت کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس قاچاق می‌شوند. البته تمایل به نگهداری از گونه‌های ممنوعه حیات وحش از جمله پرندگان شکاری در میان برخی افراد ثروتمند در کشورمان نیز افزایش پیدا کرده است و همین مساله به تشدید زنده‌گیری گونه‌هایی نظیر شاهین، بالابان، بحری، هوبره و حتی انواع عقاب از طبیعت و نگهداری از آن‌ها در منازل و باغ‌های شخصی مردم دامن زده است.

دوختن چشمان پرندگان شکاری و قرار دادن آن‌ها در بطری آب یا لوله پلیکا

اکبری با بیان این که متخلفان در روند زنده‌گیری و قاچاق پرندگان شکاری، دست به انجام اقدامات بسیار آزاردهنده‌ای می‌زنند، گفت: قاچاقچیان معمولا چشمان پرندگان شکاری را با نخ می‌دوزند یا کلاه چرمی بر سر آن‌ها می‌کشند تا اطراف را نبینند. همچنین شاهپر‌های پرندگان را چسب می‌زنند تا در روند جابه‌جایی آسیب نبینند، چون در این صورت از قیمت‌شان کاسته می‌شود. قاچاقچیان همچنین در برخی موارد، پرندگان شکاری را در بطری‌های آب و یا لوله‌های پلیکا نگهداری می‌کنند تا کمترین تکان را بخورند، بنابراین قطعا حیوان در روند قاچاق آزار زیادی می‌بیند. به عبارت دیگر، در روند قاچاق پرندگان شکاری، هم جرم قاچاق حیات وحش و هم تخلف آزار حیوانات رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید: افسانه در آستانه انقراض؛ تنها ۲۴ قطعه میش‌مرغ، پرنده افسانه‌ای در ایران مانده است


این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: قاچاق پرندگان در ایران صرفا محدود به پرندگان شکاری یا زینتی نمی‌شود و بخصوص در جنگل‌های هیرکانی و زاگرس شاهد آن هستیم که تمایل به زنده‌گیری برخی پرندگان آوازخوان از تیره‌های مختلف گنجشک‌سانان نظیر سهره طلایی، طُرقه، چرخ‌ریسک و ... با هدف قاچاق به کشور‌های عربی یا نگهداری در منازل و باغ‌های شخصی در داخل کشورمان وجود دارد. البته متاسفانه آمار قاچاق پرندگان شکاری از سایر انواع پرندگان بیشتر است و تیره‌هایی از شاهین‌سانان در شمال شرق، شرق، مرکز و غرب کشور زیست می‌کنند و با توجه به پراکندگی پرندگان شکاری در سراسر ایران، متاسفانه زنده‌گیری و قاچاق این پرندگان در نقاط مختلف کشور رواج دارد.

حساسیت بسیار بالای نحوه بازگرداندن پرندگان شکاری به طبیعت

اکبری با تاکید بر این بازگرداندن پرندگان شکاری به طبیعت پس از کشف محموله‌های قاچاق آنها، اقدامی بسیار تخصصی است، عنوان کرد: وقتی یک محموله قاچاق پرندگان شکاری کشف می‌شود، نحوه برخورد با این حیوانات بسیار حساس است، چون کسانی که این حیوانات را کشف می‌کنند، باید بدانند که چشمان این پرندگان با نخ دوخته شده یا شاهپر‌های آن‌ها با چسب بسته شده است و این افراد باید بلد باشند که این موارد را به شکلی باز کنند تا حیوان صدمه نبیند، چون ممکن است به عفونت چشم، کوری و یا در نهایت تلف شدن پرنده منجر شود. در همین راستا، برای همکاران یگان حفاظت محیط‌زیست در تمام استان‌ها بخصوص استان‌های مرزی آموزش‌های تخصصی برگزار کرده‌ایم و این دوره‌ها را در بازه‌های زمانی مشخص تکرار می‌کنیم تا در صورت کشف پرندگان شکاری قاچاق‌شده، حداکثر احتمال بازگرداندن آن‌ها به طبیعت وجود داشته باشد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین خاطرنشان کرد: بازگرداندن پرندگان شکاری کشف‌شده به طبیعت، فرآیندی کاملا تخصصی است، چون این‌طور نیست که فقط بتوان یک پرنده را گرفت و به آسمان پر داد و اساسا وقتی محموله‌ای از پرندگان شکاری کشف می‌شود، در ابتدا پرندگان کشف‌شده به دلیل آسیب‌های احتمالی که با آن مواجه بوده‌اند، باید تیمار شوند و در مرحله بعدی، رها کردن این پرندگان در طبیعت باید با دقت انجام شود. چون ما زیستگاه پرندگان کشف‌شده را نمی‌دانیم و بعضا نمی‌توان ارزیابی کرد که این پرندگان دقیقا از کجا زنده‌گیری شده‌اند؛ بنابراین در برخی موارد، به‌ناچار این پرندگان در زیستگاه اصلی خود رهاسازی نمی‌شوند و، چون با محیط جدید آشنا نیستند، اگر رهاسازی به شکل تخصصی انجام نشود، شاید مشکلاتی برایشان ایجاد شود.

برنامه‌ریزی برای تشدید مجازات‌ها و جرایم مالی قاچاق حیات وحش

اکبری با تاکید بر این که مجازات‌های پیش‌بینی‌شده در قوانین فعلی برای جلوگیری از قاچاق پرندگان شکاری و دیگر گونه‌های حیات وحش بازدارنده نیست، بیان کرد: برای تشدید مجازات قاچاقچیان حیات وحش، قبلا پیشنهاداتی در راستای اصلاح قانون مقابله با قاچاق ارائه شده بود، اما کامل نبود و اکنون در تلاش هستیم که بتوانیم پیشنهادات جدیدی را ارائه دهیم. البته در لایحه حفاظت و مدیریت پایدار حیات وحش که هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی دولت در دست بررسی قرار دارد نیز مفادی را گنجانده‌ایم که براساس آنها، مجازات قاچاق گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله پرندگان شکاری تشدید می‌شود. همچنین در نظر داریم تا در جلسه آتی شورای عالی حفاظت محیط‌زیست، جرایم مالی حمل، نگهداری و خرید و فروش انواع گونه‌های ممنوعه حیات وحش را چند برابر کنیم تا ارتکاب به جرم برای متخلفان این حوزه با هزینه بیشتری همراه باشد.

وی در پایان تصریح کرد: حدود دو ماه قبل اولین نشست فرابخشی برای مقابله با قاچاق حیات وحش با حضور مسئولان ذی‌ربط در دولت، قوه قضاییه و فراجا برگزار شد که در آن جلسه، به هماهنگی‌های اولیه خوبی برای مقابله با قاچاق انواع گونه‌های جانوری از جمله پرندگان شکاری رسیدیم، اما برای این که این اقدامات اولیه به نتیجه مطلوبی منجر شود، باید کمیته بین دستگاهی مربوطه را هرچه زودتر فعال کنیم تا دستگاه‌های ذی‌ربط به صورت جدی‌تری پای کار بیایند، اما خوشبختانه به نظر می‌رسد که تا کنون همگرایی مناسبی در میان دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و نظارتی کشور برای تشدید مقابله با قاچاق حیات وحش ایجاد شده است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمد
0
2
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اگه قانون به نحو احسن اجرا میشد،احدو ماسی جرات اینکار رو نمیکرد
مثلا من ده بار شکار می‌کنم و ده بار پول هنگفتی به جیب میزنم دفعه یازدهم منو میگیرند و مثلا صدمیلیون که فکر کنم کمتر هم باشه ازم جریمه میگیرند با توجه به پول زیادی که از فروش میگیرم،این جریمه پول خرد هست.و طبعا متخلف میگه بخدا دفعه اولمه.
برخورد مناسب کنید تا این معزل تموم بشه.
خدا شاهده ضعف قانونه ولاغیر
کریم
3
3
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
چون مجازات قاچاق پرندگان شکاری جلوگیری از قاچاق نمی‌کند و خیلی ضعیف است باید قانون بقدری قوی باشد که با نگهدارنده باشد متاسفانه مسعولین به فکر این موارد نیستن
من
1
2
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
خدایا از آفریده های مظلوم خودت با خشم و شدت دفاع کن
کیوان
0
3
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
آقای مسول استعفا بده بذار آدم های قوی بیاند
دالوند
0
1
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
سلام وقتی اختلاسها چندهزارمیلیاردی باشند قانون هیچ کاری انجام نمیده این بدان قانون بیماراست. اما برا ی یک تعدادی ازخواب بیدار می شود رحم به پیر وجوان نمی‌کند در موارد دیگر لالا می کند
محمد
1
0
جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
خدایا هر دم خبر ناگواری از این کشور عزیز زخم خورده میاد حیف حیف هزاران حیف
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد! + فیلم

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال ریزش قیمت طلای ۱۸ عیار تا این رقم/ شیرینی آرامش در بازار طلا به کام طلافروشان زهر شد/ حرکت زرگران به سمت بازار‌های دبی و استانبول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

الفاظ رکیک سپهر حیدری درباره هوادار سپاهان که کاربران را شوکه کرد+ عکس

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاج: ورود بانوان به ورزشگاه منع نمی‌شود

جریمه به‌کارگیری اتباع غیرمجاز چقدر است؟

پرفروش ترین لپ تاپ ها در ایران کدامند؟

موبایل‌های دزدی در افغانستان فروخته می‌شود!

اسناد جدید نماینده مجلس برای اثبات ادعایش درباره روابط جنسی مردان ترکیه با زنان

عمو پورنگ هم از تلویزیون رفت!

پسربچه‌ها دو برابر دختران در معرض ابتلا به آسم

توئیت مجری پرحاشیه صداوسیما برایش دردسر شد

ادعای دولت درباره کاهش روند طلاق در ۲ سال گذشته

استایل عجیب و غریب هنرمندان معروف دنیا در یک دورهمی

چرا کاهش مصرف کالری در ایران خطرناک است؟

فیلم/مسعود فراستی، آبرو برای مست عشق نگذاشت!

عکس/ شادی جالب مهدی هاشمی‌نسب

همه آنچه باید درباره بانک جهانی بدانیم

فیلم/گشت و گذار گروسی در پل خواجو اصفهان

سردار رادان: زن چادری در ایران به منزله پرچم است

گفتگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم

استایل خیابانی نانسی عجرم در قبرس + عکس

عرضه ۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا

شوخی زشت ماشاریپوف با خطرناک‌ترین آدم استقلال+ عکس

افشین پیروانی تبرئه شد

ماجرای صف میلیونی متقاضیان وام ودیعه مسکن

کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال ۱۳۴۷ + عکس

فیلم/ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!

۳ مشکل نشتی سیستم هیدرولیک + راه حل

افزایش حق مسکن کارگران به کجا رسید؟

رونمایی از اولین محصولات برقی سامانه یکپارچه خودرو

خبر مهم مالیاتی برای اصناف و کسبه

طلای جهانی با سیگنال فدرال رزرو تغییر مسیر داد

جزئیات پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی

چه رازی پشت تورم ۳۱ درصدی مخفی شده است؟

سریال استان‌سازی دولت سیزدهم؛ پیامدهای عملکرد دولت در تقسیمات کشوری چه خواهد بود؟

بخش‌ اعلام نشده سفر گروسی به تهران؛ دیدار مدیرکل آژانس با علی باقری حاوی چه پیامی است؟

لوازم خانگی ایرانی هم از دوبی گرانتر است!

فیلم/تذکر کاظم صدیقی به دولت درباره نحوه برخورد با مردم!

احساس بی‌پناهی میان پزشکان جوان؛ از رزیدنت‌ها ضمانتی مالی می‌گیرند که درصورت مرگ‌شان هم قابل اجرا باشد

احتمال تعامل دولت رئیسی با رئیس مجلس بر سر انتخابات ۱۴۰۴ / ۲ رقیب اصلی قالیباف در کرسی ریاست مجلس چه کسانی هستند؟

افزایش حقوق بازنشستگان چه زمانی اعمال می‌شود؟

عکس/ استایل محمود احمدی نژاد در مجارستان

ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟

شرط چینی‌ها برای ورود به بازار مسکن تهران!

پاسخ بانک مرکزی به مجادله‌های اخیر بر سر شاخص‌های پولی

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حضور ناموفق دلار در کانال ۶۰ هزار تومانی

قیمت نفت صعودی شد

احتیاط معامله‌گران بورس تا کجا ادامه دارد؟

طلا به ریل صعود بازگشت

فیلم/ مجری پرسپولیسی با تمسخر جواد نکونام باز هم حاشیه آفرید!

قیمت روز زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی امروز + جدول