اقتصاد۲۴- اولین تایکان در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و به عنوان اولین خودروی تمام الکتریکی تولید شده توسط پورشه شناخته میشد. این محصول بسیار سریع به یکی از خودروهای پرفروش تبدیل شد و قابلیتهای برتری برای رانندگی در شهر و روی پیست را ارائه میکرد.
تایکان جدید دارای چراغهای متفاوتی نسبت به نسخه اولیه است. همچنین، فرم بدنه با گوشههای تیز در نزدیکی چراغ، حذف شده است. طراحان پورشه برای سپر این خودرو نیز تغییراتی ایجاد کردهاند تا با کاهش اندازه حفرههای طرفین، تمرکز بیشتری بر سادگی و ظاهر کمینه تایکان داشته باشند. در قسمت عقب، تفاوت مهمی بین مدل ۲۰۲۵ و ۲۰۲۴ وجود ندارد، با این حال، پیوستگی نور قرمز چراغهای عقب افزوده شده است.
در عمل، پورشه معمولاً برای بهبود فنی و کیفیت رانندگی در فیسلیفت محصولات خود تلاش زیادی میکند و تغییرات ظاهری محدودی را اعمال میکند. این رویکرد باعث میشود که مشتریان به انتظار بهبودهای قابل توجه در کارایی و کیفیت رانندگی باشند، به حدی که برای خرید مدل جدید، شروع به پیشخرید نمایند. با در نظر گرفتن این شرایط، قابل توجه است که مدل تایکان ۲۰۲۵ نیز تغییرات قابل توجهی نسبت به نسخه قبلی خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: خودروهای MG به ایران بازگشتند
موتورهای برقی در مدل تایکان جدید بهینهسازی نشده و به طور کامل از نمونههای جدید تشکیل شدهاند که قدرت بیشتری را با وزن کمتر ارائه میدهند. اطلاعات دقیق در مورد عملکرد این پیشرانهها هنوز به صورت کامل مشخص نشده است، اما نسخه پایه با سیستم محرک عقب، قدرتی برابر با ۴۸۳ اسب بخار خواهد داشت و در مقایسه با نسخه قبلی، تقریباً ۸۰ اسب بخار قویتر خواهد بود.
تغییرات فنی در مدل توربو S تایکان بسیار چشمگیرتر است. در گذشته، قویترین نسخه از تایکان با قدرت حدود ۷۵۰ تا ۷۶۰ اسب بخار عرضه میشد، اما در سال ۲۰۲۵ نسخه جدید با قدرت ۹۳۸ اسب بخار به بازار عرضه خواهد شد. این به معنای یک افزایش ۲۳ درصدی در قدرت است. همچنین، زمان شتابدهی از صفر تا صد کیلومتر برساعت در تایکان توربو S جدید، بهبود یافته و اکنون در حدود ۲/۳ ثانیه است، که نسبت به نسخه قبلی تقریباً ۰/۲ ثانیه سریعتر است.
با توجه به تغییراتی که در باتریهای تایکان جدید اعمال شده است، شعاع حرکتی آنها نیز افزایش مییابد. ظرفیت عملیاتی باتری در نسخه پایه تایکان ۲۰۲۵ حدوداً ۸۳/۶ کیلووات ساعت است. در مدل گرانترین نیز، باتری با ظرفیت ۱۰۵ کیلووات ساعت استفاده میشود، اما در عمل قدرتی حدود ۹۸/۶ کیلووات ساعت ارائه میدهد. همچنین، سیستم بازیافت انرژی نیز از ۲۹۰ کیلووات به ۴۰۰ کیلووات افزایش یافته است.
با در نظر گرفتن این تغییرات، میتوان پیشبینی کرد که تایکان با قیمت مناسب، شعاع حرکتی حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ کیلومتر با یک بار شارژ را پشتیبانی خواهد کرد، در حالی که نسخههای گرانتر میتوانند به نزدیکی ۶۵۰ کیلومتر با یک بار شارژ حرکت کنند.
مهندسان پورشه همچنین سیستمهای کمک راننده، کنترل کشش و حتی تایرهای خودرو را بهینهسازی کردهاند. مدل تایکان ۲۰۲۵ فشار جانبی تایرها را در حدود ۰/۴۹۶ جی برای مانورهای سریع تحمل میکند، در حالی که در تایکان ۲۰۲۴ با تایرهای سفارشی، این فشار تا ۰/۳ جی بوده است. جزئیات آیرودینامیک، سیستمهای خنککننده و کنترل حرارت نیز نقش مهمی در بهبود شعاع حرکتی و کیفیت رانندگی تایکان ۲۰۲۵ خواهند داشت.
با توجه به تعداد زیاد مشتریان و پیشرفت فناوریها، پورشه مجاز است قیمت تایکان جدید را افزایش دهد. ارزانترین نمونه از تایکان ۲۰۲۵، با افزایش قیمتی حدود ۹ هزار دلار نسبت به مدل ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد و قیمت آن به حدود ۱۰۱ هزار دلار خواهد رسید. همچنین، گرانترین مدل با بدنه کراس توریسمو (شوتینگ بریک) و تجهیزات فنی توربو S، با قیمتی تقریباً ۲۱۴ هزار دلار به فروش خواهد رسید.