اقتصاد۲۴- مرحله دوم فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه رسما به پایان رسید، اما احتمالا مثل دور اول میتوانیم بهخاطر تکمیل ظرفیت مدلهای عرضهشده منتظر بازگشایی سامانه و فرصت مجدد ثبتنام باشیم. در این دور از فروش خودروهای وارداتی شش شرکت واردکننده یعنی سایپا، بهمنموتور، فرداموتور، ماموتخودرو، مکثموتور و راساخودرو روی هم دو سدان و ۱۱ شاسیبلند عمدتا چینی را به میدان آوردند و باوجود اتمام فرصت اولیه ثبتنام هنوز تکلیف قیمت قطعی برخی از مدلها مشخص نشده است. جتا VS ۷ که شاسیبلند وارداتی ماموتخودرو است، بهعنوان گرانترین گزینه دو میلیارد و ۵۳۵ میلیون عرضه شده و آنطرف ارزانترین خودرو وارداتی، چانگان سایپا با قیمت تقریبی یک میلیارد و ۱۴۴ میلیون بهحساب میآید.
چانگان CS ۳۵ پلاس جلوتر از بقیه مدلها تابو واردات خودرو به کشور را در برهه فعلی شکاند و سایپا بهعنوان شرکت واردکننده آن را برای دومین مرتبه در دسترس متقاضیان سامانه یکپارچه قرار داده است.
قیمت چانگان CS ۳۵ پلاس تیپ ۲ براساس جدولی که در سامانه یکپارچه بهچشم میخورد، ۸۴۹ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان است. با این حال به این عدد آیتمهای دیگری در قالب هزینههای جانبی تعلق میگیرد و نهایتا خرید چانگان CS ۳۵ پلاس تیپ ۲ از نمایندگیهای سایپا ناقابل یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان آب میخورد.
چانگان CS ۳۵ پلاس تیپ ۳ از لحاظ فنی همان تیپ ۲ است که با چهار آپشن بیشتر روانه بازار شده و بههمین دلیل تقریبا ۱۳۰ میلیون بیشتر، یعنی یک میلیارد و ۲۷۴ میلیون تومان بهفروش میرسد. همین الان فروشندههای چانگان CS ۳۵ پلاس تیپ ۲ در بازار آزاد رقمی نزدیک یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون بهخریداران پیشنهادی میدهند و قیمت چانگان CS ۳۵ پلاس تیپ ۳ را قریب یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون اعلام میکنند.
چانگان CS ۵۵ پلاس سومین و آخرین محصول وارداتی سایپا در سامانه یکپارچه است. این یکی بهجای پیشرانه ۱.۴ لیتری چانگان CS ۳۵ پلاس، به پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز است و طبق ادعای سایپا بهشکل متوسط حدود یک لیتر کمتر بنزین مصرف میکند.
چانگان CS ۵۵ پلاس اولین بار شهریور امسال در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد و برای اولین مرتبه امکان ثبت سفارش برای متقاضیان فراهم شده است. قیمت گمرکی چانگان CS ۵۵ پلاس در سامانه یکپارچه فروش خودرو یک میلیارد و ۱۱۷ میلیون اعلام شده که با اضافه شدن آیتمهای دیگر این عدد به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون میرسد. مدلی که در دسته خودروهای ۱۵، ۱۶ هزار دلاری قرار میگیرد و بااحتساب نرخهای فعلی بازار ارز، بیشتر از ۹۰۰ میلیون نمیارزد.
جتا VS ۷ گرانترین محصول عرضهشده در دومین مرحله سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی است؛ دو میلیارد و ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان که البته نهایتا با احتساب هزینههای جانبی دو میلیارد و ۵۳۵ میلیون فروخته میشود.
جتا VS ۷ با مشخصاتی مثل پیشرانه ۱.۴ لیتری که میتواند ۱۴۸ اسببخار نیرو و قدرتی معادل ۲۵۰ نیوتنمتر تولید کند. با این حال بخشی از فعالان بازار خودرو این اعداد را برای شاسیبلند هزار و ۴۲۵ کیلویی کافی نمیدانند. جتا VS ۷ در فولآپشنترین نسخه ممکن نهایتا ۱۹ هزار دلار یعنی حولوحوش یک میلیارد تومان ارزش دارد.
خرید جتا VS ۵ به عنوان دومین نماینده ماموتخودرو در سامانه یکپارچه چیزی نزدیک دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون خرج برمیدارد. در خود سامانه یکپارچه قیمت جتا VS ۵ بدون درنظرگرفتن آیتمهای ثانوی یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون اعلام شده و جتا VS ۷ اساسا یک کراساور ۱۵ هزار دلاری بهحساب میآید.
جتا VS ۵ با همان پیشرانه ۱.۴ لیتری جتا VS ۷ روانه بازار میشود، اما فهرست امکانات رفاهی بیشتری دارد و حدود ۱۰۰ کیلو سبکتر از جتا VS ۷ است.
جیلی آزکارا اولین مدل وارداتی با دو دیفرانسیل است و که با پیشرانه سه سیلندر ۱.۵ لیتری به کشور آمده است. جیلی آزکارا را بهعنوان تنها نماینده فرداموتور در این مرحله از فروش محصولات وارداتی سامانه یکپارچه میشناسیم که با کمک گرفتن از موتور برقی میتواند تا ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور خروجی و ۱۹۰ اسببخار نیرو آزاد کند.
قیمت جیلی آزکارا برای خریداری که از طریق سامانه یکپارچه اقدام میکند یک میلیارد و ۸۹۵ میلیون درنظر گرفته میشود و، چون هنوز تحویل آن به خریداران آغاز نشده، صحبت کردن درباره قیمت جیلی آزکارا در بازار آزاد فعلا بهمعنی است.
بیشتر بخوانید: سوخو ۴۷؛ متفاوتترین جنگنده ارتش روسیه
بستیون T ۷۷ یکی دیگر از شاسیبلندهای موجود در سامانه یکپارچه است که با پیشرانه ۱.۵ لیتر عرضه شده. این یکی با قیمت گمرکی یک میلیارد و ۶۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ایران رسیده و نهایتا با قیمت یک میلیارد و ۹۴۶ تومان تحویل داده میشود.
بستیون T ۷۷ تنها محصول عرضهشده توسط بهمنموتور در این دور از پیشفروش سامانه یکپارچه است که از اول بهمن امسال با افزایش قیمت ۵۶ میلیونی بهفروش میرسد. مصرف سوخت ترکیبی ۷.۱ لیتر و گیربکس هفت دنده اتومات دوکلاچه را هم باید بخش دیگری از مشخصات فنی بستیون T ۷۷ بدانیم.
ونوسیا D ۶۰ پلاس در جمع شلوغ شاسیبلندهای وارداتی یکی از معدود سدانهای عرضهشده است و آن را دورگه ژاپنی چینی میدانند. موتور ۱.۶ لیتری ونوسیا D ۶۰ پلاس توانایی انتقال ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور خروجی و ۱۲۰ اسببخار نیرو به چرخها را دارد بهشکل ترکیبی بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۲ لیتر بنزین میسوزاند.
قیمت ونوسیا D ۶۰ در خود کشور چین تا ۱۰۰ هزار یوآن یعنی حولوحوش ۱۵ هزار دلار میرسد که معادل ۸۲۵ میلیون تومان است. با این حال قیمت ونوسیا D ۶۰ که توسط مکثموتور به کشورمان وارد شده، برای خریداران سامانه یکپارچه علیالحساب یک میلیارد و ۵۰۶ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. فراموش نکنید به این رقم هزینههای دیگری مثل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... در قیمت قطعی ونوسیا D ۶۰ پلاس تاثیر میگذارد.
ونوسیا استار بعد از جتا VS ۷ ماموتخودرو دومین محصول گرانقیمت فعلی سامانه یکپارچه است. علیالحساب یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون به سامانه یکپارچه رفته و یکی دیگر مدلهای وارداتی مکثموتور بهشمار میرود. در خود چین البته بابت تیپهای مختلف ونوسیا استار چیزی بین ۱۸ تا ۲۲ هزار دلار پرداخت میشود.
مشخصات فنی ونوسیا استار نشان میدهد ژنراتور ۴۸ ولتی که برای آن درنظر گرفتند، در آغاز شتابگیری بهکمک خودرو میآید و موتور ۱.۵ لیتر توربوشارژ این شاسیبلند ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور خروجی و ۱۸۸ اسببخار نیرو آزاد میکند.
ونوسیا BIG-V سومین و آخرین محصول عرضهشده توسط مکثموتور در سامانه یکپارچه تلقی میشود و بهاسم ونوسیا ویآنلاین هم مشهور است. دقیقا مثل ونوسیا استار از پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ کمک میگیرد و بین ۱۵ تا ۱۹ هزار دلار ارزش دارد.
قیمت ونوسیا BIG-V با این حال در سامانه یکپارچه بدون هزینههای جانبی یک میلیارد و ۶۷۶ میلیون تومان است و مثل بقیه محصولات مکثموتور برای اولین بار در دسترس متقاضیان خودروهای وارداتی قرار گرفته است.
گک GS ۳ یکی از سه مدل وارداتی راساخودرو است که فعلا بدون محاسبه قیمت قطعی گمرک عرضه میشود. خریداران گک GS ۳ باید تا تعیین قیمت نهایی، علیالحساب یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون برای خودرویی که نهایتا ۲۳ هزار دلار یعنی یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون ارزش دارد، کنار بگذارند.
گک GS ۳ بهعنوان یک کراساوور جمعوجور به پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی مجهز شده و نیرو موتور از طریق گیربکس شش سرعته به چرخها میرسد.
گک امپو تنها سدان عرضهشده توسط راساخودرو در دومین مرحله فروش خودروهای وارداتی سامانه یکپارچه است. شتاب ۶.۹ ثانیهای برای تبدیل سرعت گک امپو از صفر به ۱۰۰ کیلومتربرساعت، آن را به یکی از قدرتمندترین مدلهای وارداتی تبدیل میکند. با این حال قیمت درنظرگرفته شده برای گک امپو نسبت به ارزش واقعی آن بیشتر است.
گک امپو با قیمت علیالحساب یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون در دسترس متقاضیان سامانه یکپارچه قرار میگیرد و قاعدتا با تعیینتکلیف رقم نهایی، قیمت گک امپو بالاتر میرود. همین محصول در کشور چین بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ دلار یعنی یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون قیمت ندارد.
گک امکو شاسیبلند ۲۰ هزار دلاری راساخودرو در این مرحله از فروش محصولات وارداتی است و باید یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ارزش داشته باشد.
قیمت گک امکو البته در سامانه یکپارچه بهشکل علیالحساب یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون اعلام شده و هنوز سازمان حمایت قیمت قطعی محصولات راساخودرو در سامانه را تعیین نکرده است.
گک امکو در کشور چین با سه پیشرانه مختلف طراحی شده که نسخه ۱.۵ لیتری آن توسط راساخودرو به کشور وارد شده و به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود هفت لیتر بنزین مصرف میکند.