تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد:

رشد بورس به بعد از ماه رمضان موکول شد/ پیش بینی بورس تا پایان سال

بررسی حرکات بازار سهام در طول یک سال گذشته نشان می‌دهد آخرین روند رشد بازار به اردیبهشت ماه ختم شده است، روندی که البته شروع آن به اواسط بهمن ماه ۱۴۰۱ برمی‌گشت؛ اما این روند با اتمام بهمن امسال نه تنها شروع نشده بلکه در خواب عمیقی فرورفته و سر آن ندارد تا قدمی در مسیر رشد بردارد. احسان خاتونی، تحلیلگر بورس می‌گوید: این وضعیت ناشی از تصمیمات دولت است که در حال حاضر به اندازه ریسک‌های بین‌المللی و جهانی اثر مهمی در بازار سرمایه دارد.

///////رشد بورس به بعد از ماه رمضان موکول شد/ بورس از افزایش قیمت محصولات منتفع نمی‌شود/ پیش بینی شاخص کل در سال آینده

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- بازار سرمایه در حالی آخرین روز‌های بهمن ماه را سپری می‌کند که روند سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور محکم‌تر از همیشه به پای این بازار بسته شده و سهامداران دیگر امیدی برای رونق گرفتن آن دست کم تا پایان امسال ندارند. بررسی حرکات بازار سهام در طول یک سال گذشته نشان می‌دهد آخرین روند رشد بازار به اردیبهشت ماه ختم شده است، روندی که البته شروع آن به اواسط بهمن ماه ۱۴۰۱ برمی‌گشت؛ اما این روند با اتمام بهمن امسال نه تنها شروع نشده بلکه در خواب عمیقی فرورفته و سرآن ندارد تا قدمی در مسیر رشد بردارد.

ماجرا باز هم به سود ۳۰ درصدی گواهی سپرده بازمی‌گردد، خبری که از دو هفته قبل اثر منفی بر بازار گذاشت و نقدینگی زیادی را به سمت خود جذب کرد. پس از آن درست در زمانی که وزیر اقتصاد اعلام کرد عرضه اوراق با این نرخ سود دیگر منتشر نخواهد شد و می‌توانست سایه این ریسک را از سر بازار کم کند، بانک مرکزی بر ادامه استفاده از ابزار‌های مختلف سیاست پولی از جمله اوراق گواهی سپرده خاص تاکید کرد.

بر این اساس شاخص کل بورس طی روز چهارشنبه با کاهش ۱۱ هزار و ۷۸۷ واحدی که معادل ۰.۵۶ درصد این شاخص است، روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات روز چهارشنبه در سطح دو میلیون و ۷۸ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن بازار نیز ۴ هزار و ۹۸۰ واحد که معادل ۰.۶۸ درصد این شاخص است، کاهش یافت و به سطح ۷۲۷ هزار و ۶۳۰ واحدی رسید.

سرمایه به دنبال مالکیت تمام و کمال است

«احسان خاتونی» تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ توضیح می‌دهد: متغیر‌های زیادی بر بازار سرمایه اثرگذارند که در حال حاضر همه آن‌ها به ضرر بازار وارد شده‌اند. از جمله آن‌ها افزایش نرخ سود گواهی سپرده تا ۳۰ درصد است، نرخی که فراتر از انتظار بازار بود و به دنبال آن هم بازار ارز اصلاح و کاهشی شد و هم بورس را تحت تاثیر قرار داد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، چون همیشه مکانی برای دخالت‌های دولتی بوده  است، در نتیجه اقبال عمومی همیشه کمتر از دارایی‌هاست. مثل همین دست اندازی‌هایی که به سود شرکت‌ها می‌شود. در نتیجه افراد به سمت بازار ملک و طلا و خودرو ... می‌روند، بازار‌هایی که مالکیت آن تمام و کمال در اختیار خودش باشد و هیچ نهاد و هیچ ارگانی به سودش دست اندازی نکند، ولی در بازار سرمایه متاسفانه یک دستورالعمل می‌آید و جالب این است که عطف به ماسبق می‌شود.

وی در ادامه تصریح می‌کند: این به آن معناست که دستورالعملی می‌آید که گذشته نگر است و بخش زیادی از سود شرکت‌ها را می‌خورد. یا مثلا مسئولیت کنترل محصول فلان شرکت به دست شورای رقابت می‌افتد و به این ترتیب جلوی رقابت و رشد محصول آن شرکت را می‌گیرد. این‌ها در نهایت موجب می‌شود علاوه بر این که رانت در اقتصاد تولید شود، جلوی سرمایه گذاری در بازار نیز گرفته شود. به همین دلیل بازار سرمایه اقبال عمومی خود را از دست می‌دهد و از تورم و سایر بازار‌ها جا می‌ماند. مثلا در دو سال گذشته قیمت محصولات ورقه گرم فولاد مبارکه در بورس کالا و بازار آزاد چند برابر شده است، ولی قیمت سهام آن رشد چندانی نداشته است. این که می‌گویند بازار سرمایه از تورم جا مانده به همین معناست. محصولات شرکت‌ها رشد دارد، ولی بازار سرمایه نه. دلیل آن هم کم شدن اقبال عمومی جامعه است.


بیشتر بخوانید:  چرا بورس از تورم جا ماند؟/ سهامداران مراقب دو طوفان تورمی در ماه‌های آینده باشند/ پیش بینی بورس تا پایان سال


آماده باش بورس برای یک تیک آف در سال آینده

خاتونی در ادامه با بیان اینکه تصمیمات دولت در حال حاضر به اندازه ریسک‌های بین المللی و جهانی اثر مهمی در بازار دارد می‌افزاید: ما انتخابات را نیز در پیش داریم و در این ایام مقداری کنترل نرخ‌ها در همه چیز شدید می‌شود. به شخصه بعید می‌دانم تا عید در بازار خبری باشد. البته در عید یک مقدار به طور سنتی تحولات را در بازار شاهد خواهیم بود. اما بازار همینطور دارد پتانسیل خود را جمع می‌کند. یعنی قیمت‌ها ارزنده است، P/E‌ها در محدوده معقول و بازار آماده یک تیک آف است. این تیک آف ممکن است به بعد از ماه رمضان و یعنی به اردیبهشت ماه موکول شود، چرا که به گفته وی در ماه رمضان نیز باز هم بحث کنترل نرخ‌ها و قیمت‌ها به طور جدی دنبال می‌شود، اما بعد از آن موج افزایش نرخ‌ها به تدریج به سایر محصولات خواهد رسید؛ از جمله غذایی‌ها و خودروسازان و... به طور کلی می‌توان گفت در عید یک مقدار رشد خواهیم داشت، اما رشد اصلی برای بعد از ماه رمضان خواهد بود.

پیش بینی بورس تا پایان سال

طبق پیش بینی احسان خاتونی شاخص کل احتمالا تا پایان سال در همین محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بازی کند و بعید می‌دانم رشد چندانی داشته باشیم، اما محدوده‌های ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد بعد از اردیبهشت در دسترس خواهد بود. البته اگر اتفاق خاصی نیفتد و اوضاع منطقه آرام باشد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
سارا
0
1
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
خدا ما و سرمایه آب رفتمونو ازدست دست اندازان حفظ کنه .
جانباز
3
6
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
رشد بورس با شکست این نماینده هایی که الان هستند در مجلس از قالیباف الی آخر درر انتخابات مجلس وسال دیگه شکست دولت رئیسی ممکن است وگرنه این قشر بمانند بورس ازبین رفته وبنیادش برچیده میشه اینخا رانت باز و هردمبیل هستند ودر دولت ومجلس هرقانون ومصوبه و وعده ای ثبات نداشته وهردم بیل وهرکی به هرکیه
ناشناس
1
15
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
جناب خاتونی و دیگر کارناشناسانِ نابلد که باعث می شوید با اطلاعات غلطی که به مردم بیچاره می دهید و سرمایه های آنها را پودر می کنید . شماها هم در گناه مسئولان و جرم آنها شریک هستید . بورس ایران جدای از بورسهای جهان هست و نه به دلار ، نه به خبرهای خوب اقتصادی و یا سیاسی . نه به ارزش تکنیکالی ، نه به ارزش بنیادی ، نه به خط Rsi نه به فیبوناچی و نه به ..... نه وابسته بوده و نه عکس العمل نشان میده . بورس ایران دیمی و تخمی بالا و پایین میره . به عنوان مثال دلار بالا بره از ۲۲ هزار تومان سال ۹۹ به ۶۰ هزار تومان یک ماه گذشته برسه ، بورس همچنان روند کاهشی خودش را طی میکنه و شاخص کل حول عدد ۲ میلیون واحدی سال ۹۹ که همان ۲ میلیون واحد بوده می چرخد. بخشنامه ی خوراک پتروشیمی ها اعلام‌ شود ، بورس سقوط میکنه . بخشنامه لغو شد ، باز هم بورس سقوط کرد. عرضه ی خودرو در بورس متوقف شد ، بورس سقوط کرد. عرصه خودرو در بورس از سر گرفته شد، باز هم بورس سقوط کرد. سفارت عربستان در ایران تعطیل شد، بورس سقوط کرد. سفارت مجددا" بازگشایی شد ، باز هم بورس سقوط کرد. خلاصه مشکل بورس سوء مدیریت رئیس آن و بخصوص وزیر اقتصاد بی سواد ، بی کفایت و نالایق بوده ‌ . لطف کنید شماها که از بورس هیچگونه دانش و اطلاعاتی ندارید مردم را مدام به ۳ ماه ، ۶ ماه و سال بعد امیدوار نکنید . اجازه دهید تا سهامداران حقیقی، سرمایه های خود را از بورس خارج کنند و به سمت بازار های دیگر همچون دلار ، سکه‌، طلا، خودرو، زمین و مسکن و ... ببرند . بازار سرمایه با دیگر بازارها موازی نبوده بلکه مخالف روند بازارهای دیگر حرکت کرده . شما حساب کنید که دلار ، سکه‌، طلا، خودرو، زمین و ملک و ... از سال ۹۹ تاکنون چند برابر رشد کرده ولی بورس نه تنها پا به پای بازارهای دیگر رشد نکرده بلکه در جهت خلاف بازارهای دیگر حرکت کرده و شاخص کل از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی سال ۹۹ پایین تر هم رفته . تا این دولت سر کار باشه ، خاندوزی بی سواد و بی کفایت هم وزیر اقتصاد و سرپرست تیم اقتصادی دولت و عشقی ناتوان و نالایق هم رئیس سازمان بورس باشند ، بورس به همین حال و روز خواهد بود . این خط و این نشان.
فولادمرد
0
5
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
جناب ناشناس درست فدرموده بورس ایران نه به جهان شباهت داردونه از قواعدوبازیهای اقتصادی داخلی تاثیر میگیردیک علت را من اضافه کنم وآن دولتی وخصولتی بودن بورس ایران است ۸۰ درصدوبقولی ۹۰درصد بورس وشرکتهای بورسی ایران مال دولت ونهادها وارگانهای کشور است وحداکثر ۲۰ درصد آنها در دست بخش خصوصی است واین ۸۰، ۹۰ درصد هم با نوسانگیری هم بابالا وپایین کردن دلار ونرخ سود بانکی وهم اوراق و...هربلایی سر بورس میاورند تا شرکتها وسرمایه های خودشان را حفظ وچند برابر کنندوقتی بورس رشد کند مردم سرمایه هایشان را در بورس بکار میگیرند صاحب شرکتها میشوندوسودهم میکنندولی وقتی دلار رشد میکندوبورس راکد است این دولتیها وخصولتیها شرکتها وسهام ارزان را میخرند وبر شرکتها وسهام بیشتری حاکمیت میکنندوثروتمندتر میشوندواز سودداخلی شرکتهارکودبورس راجبران میکننداگربورس راکدشودو سهامداران خوردضرر کننداصلا برایشان مهم نیست .دراین میدان هرکسی برای سود وبقای خودش میجنگد ومعلوم است ۲۰درصدنمیتواند در مقابل ۸۰ درصدپیروز شود یااصلا حرکتی بکند
پیروز
0
1
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
سلام
هدف دولت رییسی کنترل تورم است.
تنها جایی هم که زورش میرسد همین بورس است.
نتیجه : تا این دولت در راس کار است سرمایه گذاری در بورس بیهوده است.
بهنام
0
2
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
تله دیگری در راه هست همینا میگفتن تا عید شاخص۳ میلیون رد میکنه
بعدش شاخص به کمک عرضه اولیه ها شده این وگرنه الان شاخص واقعی یک میلیون ۳۰۰ هم نیست
علی کرمیان
0
1
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
بنده که ازنیمه دوم سال۹۹واردبورس شده ام تاامروزفقط ضررکرده ام و الان به این نتیجه رسیده ام که بورس جای سرمایه گذاری نیست پولی که سال۹۹ واردبورس کردم می توانستم یک واحد مسکونی ۸۰ متری بخرم اکنون باهاش فقط ۱۰ مترمی شودخانه خرید یعنی ظلمی که بورس درحق من و خانواده ی من کرده
ناشناس
0
5
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
ضررهای ما در بورس کمتر که نشد هیچ بیشتر هم شد فقط یک مقدار شاخص رو به صورت فیک بالا بردن ولی به هیچ وعده بورسی خودشون عمل نکردن و سرمایه های مردم نابود شد
ناشناس
0
1
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
توی این زمانه مگر میشود مثلا رئیس بورس یا وزیر اقتصاد بی سواد وبی کفایت باشند این صحبت شما کمی بنظرم غلط است اما عدم رشد بورس را باید جایی دیگر جستجو کرد من به شخصه خودم بنظرم بدلیل انتظارات تورمی که بورس بوجود می آورد فعلا جلوی رشدش گرفته شده اما سر نقطه های حمایتی یک نوسان می دهد مثلا الان باید در نقطه ۲۰۶۰۰۰۰ حرکت کند وتا ۲۱۵۰۰۰۰ اتمام، ومجددا اصلاح،، بورس شده مانند سال ۹۲ که وارد رکود شده وتا سال ۹۷ بمدت ۵ سال موتور بورس خاموش بود شما اطمینان داشته باشید بورس با وضعیت فعلی رکودش ادامه دار است و حالا حالا ها باید دوران رکود را سپری کند، پس اگر پولی دارید باسهام کوچک نوسان گیری کنید، مانند انبوه سازی ها یا تک سهم ها یا پولتان را در صندوق درآمد ثابت بگذارید وببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد .
امیر آشفته
0
2
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴
رشد بورس به بعد از تاریخ پایان بشریت در روی کره زمین و تمام نقاطی که ردپای انسان وجود دارد و باید نابود گردد موکول شد.
امید
0
0
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
بزارید علتش رو من بگم.اقایون نتونستن املاک و مستغلاتشون رو بعد از تورم بکنن تو پاچه مردم و به همین خاطر اجازه رشد نمیدن.منتطرن مثل سال ۹۹که سهام رو تو قاه کردن تو پاچه ملت،الان هم املاکشون رو بفروسن و وارد بورس کنن .کساتی که داعم در حال موج سواری هستن الان سرمایشون راکد مونده دستشون باد کرده!کدوم ترس از بازار؟همونایی که ۹۹ اومدن هنوز هم هستن و منتظر جبران ضرر خودشونن.داستان فقط اقایون هستند که نمیتونن الان وارد بشن چون نقد ندارن تا وقتی املاک اینارو یه عده بیچاره تو قله نخرن اینا اجازه رشد نمیدن و حالا حالاها هم وضعیت همینه مگر یه تکون کوچیک و موقتی به بازار املاک بدن من باب تله برای عموم جامعه!اونوقت میفروشن و میان.در غیر اینصورت بیخیال بورس بشید حالا حالاها
ناشناس
0
1
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
با سرمایه مردم برا خودشون سود آوری دارن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

بهترین فیلترشکن برای اندروید

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

بهترین پهپادهای رزمی جهان

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

بهترین موتورسیکلت جهان

آکورا TLX مدل ۲۰۲۴؛ خودرویی زیبا و مدرن + مشخصات فنی، قیمت و تصاویر

خاطره عجیب پرستو صالحی از برخوردش با تتلو در ترکیه

عکس/ عاشقانه‌ای دیگر از آناهیتا همتی و همسرش

بحران فروش نفت در ایران، ضرورت گذار از روش‌های غیرقانونی/ بابک زنجانی آزاد می‌شود، بابک‌های جدیدالورود را چه باید کرد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تقویت استخوان و دندان‌ها با این سبزی

با این خوراکی‌ها خواب‌آلودگی و بی‌حالی بهاری را دور کنید

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

رفاه مردم، اولویت مجلس یازدهم نبود/ اصولگرایان اساسا تفکر ضد توسعه ای دارند

گزارش ناامیدکننده نشریه آلمانی درباره سردار آزمون

پیام احساسی نکونام برای استقلالی‌ها + عکس

راه اندازی سامانه سوت‌زنی برای مشاوران املاک

فیلم/ روایت خبرگزاری فارس از اسناد BBC درباره نیکا شاکرمی

برنز تور جهانی امارات در دست دختر دونده ایران

وضعیت بارندگی در تهران طی روزهای آینده

علی دایی بر پیشانی این زن بوسه زد + عکس

عکس/ متفاوت‌ترین عکس از تمرین امروز استقلال

عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی

فیلم/ گزارش لحظه‌به‌لحظه حمید معصومی‌نژاد از بازگشت به ایران

اعطای نشان خورشید تابان امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار

آتیلا حجازی: تیم استقلال اکنون نیاز به آرامش و تمرکز دارد

فوت دردناک نخبه کنکوری

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت

این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند + جدول

فیلم/ جلوگیری از دف‌ نوزای نوازنده زن در مراسم یادبود شهید مطهری

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رضا عطاران صدام می‌شود

خبر ویژه برای متقاضیان خودروهای وارداتی

عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با سیدمحمد خاتمی

فیلم/ تصاویر دهشتناک از سیل در شبستر آذربایجان شرقی

فیلم/ علیرضا بیرانوند وارد صنعت مدلینگ شد

اردوغان: نتانیاهو بی‌رحم است

دلیل افزایش قیمت حج چیست؟

فیلم/ لحظه آغاز بارش شدید باران در تهران

باشگاه پرسپولیس: وقاحت رخ داده در آزادی، توهین به همه زنان بود

تمجید فوق‌العاده نشریه فورفورتو از علی دایی

خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران

عکس/ بابا پنجعلی پایتخت در ۷۱ سالگی

بسته شدن محورهای این استان بر اثر سیلاب و آب‌گرفتگی

عکسی قدیمی از سیدمحمد خاتمی در کنار همسر و فرزند عطاء الله مهاجرانی

ادعای عجیب وزیر آموزش و پرورش

واکنش ۲ امام جمعه به مسمومیت الکی پزشکان

عکس/ تصویری جالب از فرهاد اصلانی در روزنامه‌ قبل انقلاب

امیر جدیدی این بار با لباس تنیس به سینما می‌آید + عکس

عکس/ بنیامین بهادری هنوز دلتنگ همسر اولش است!

بازدید کنجکاوانه خانواده‌های اسرائیلی‌ از بقایای موشک ایرانی

بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

هند در مسیر ۵۰۰ گیگاوات انرژی پاک

با کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان این خودروی اتوماتیک را بخرید + جدول

بازیابی بلندمدت یا افزایش کوتاه‌مدت قیمت اتریوم؟

بازدهی بورس در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ آبگرفتگی معابر شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران

فیلم/ هودی سید جواد هاشمی دردسرساز شد!

فیلم/ کمک سگ زنده یاب حادثه متروپل برای پیدا کردن یسنا

جزئیاتی از قطع روابط تجاری ترکیه با اسرائیل