تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

آمار واردات خودرو‌های خارجی به کشور در ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۲ که طبق وعده‌های سیاستگذار قرار بود با واردات حداقل ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به پایان برسد، چند روز دیگر تمام خواهد شد؛ بااین‌حال آمار خودرو‌های وارد‌شده به کشور حتی به یک‌پنجم عدد وعده‌داده‌شده نمی‌رسد. در حال حاضر دو سال از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو به کشور - توسط رئیس‌جمهور - می‌گذرد و قرار بود سال ۱۴۰۲ سال اوج‌گیری ورود خودرو به کشور باشد، اما این اتفاق به دلایل مختلف رخ نداد.

آمار واردات خودرو‌های خارجی به کشور در ۱۴۰۲
اقتصاد۲۴- طبق وعده‌ای که رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت داد، بنا بود پس از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو - در شهریور ۱۴۰۱ - حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تا انتهای پارسال و ۱۰۰ هزار دستگاه نیز تا پایان بهار امسال وارد کشور شود؛ بنابراین تا به امروز حداقل باید ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شد، اما کل خودرو‌های وارد‌شده طبق آخرین آمار به ۱۰ هزار دستگاه نیز نرسیده است. تمام کار‌های مقدماتی برای ازسرگیری واردات خودرو - پس از اعمال ممنوعیت از خرداد ۹۷ - در سال گذشته انجام شد. ابتدا شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با عدم تمدید ممنوعیت واردات، عملا حکم به آزادی ورود خودرو‌های خارجی داد. در ادامه، وزارت صمت نیز آیین‌نامه واردات را تدوین و ابلاغ کرد و قرار شد یک‌میلیارد دلار ارز در اختیار واردکنندگان قرار بگیرد. در سال ۱۴۰۱ حتی مخالفان واردات نیز حداقل در ظاهر قانع شدند (هرچند گفته می‌شود مخالفت‌های پنهان آن‌ها همچنان ادامه دارد و این موضوع یکی از دلایل کندی ورود خودرو به کشور است).

آمار واردات خودرو‌های خارجی به کشور در ۱۴۰۲ 

با توجه به آماده‌سازی نسبی مقدمات ازسرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، انتظار می‌رفت بازار در سال ۱۴۰۲ با وفور واردات مواجه شود و در پی آن، اهدافی مانند شکسته شدن قیمت در بازار خودرو‌های خارجی و کلا تنظیم بازار خودرو به ثمر بنشیند. با‌این‌حال، ۱۴۰۲ سال بسیار ناامیدکننده‌ای برای واردات خودرو بود و اهداف ترسیم‌شده رنگ تحقق به خود نگرفتند. هرچند بار‌ها عنوان شده و هنوز هم گفته می‌شود که مانع اصلی سرعت گرفتن واردات خودرو کمبود ارز است، با‌این‌حال آمار و ارقام به‌اصطلاح سیاهه ارزی کشور نشان می‌دهد ارز مخصوص «خودرو» تا حد امکان به مسیری دیگر - واردات قطعه و مونتاژ - رفته است.



به عبارت بهتر، امکان اختصاص ارز موردنیاز واردات خودرو وجود داشته و دارد، اما سیاستگذار ظاهرا به‌عمد مسیر ارزی واردات خودرو را نیمه‌مسدود کرده است. در عوض مسیر ارزی مونتاژ و واردات قطعه کاملا باز است و گزاف نیست اگر بگوییم مونتاژ حق واردات را خورده است. طبق آمار، در ۱۰ ماه امسال هشت‌میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار ارز به خودرو و نیمه‌محرکه اختصاص یافته که سهم واردات خودرو از این رقم تنها ۱.۵ درصد، معادل ۱۲۰ میلیون دلار، بوده است.

اگر فرض کنیم ارز اختصاص‌یافته به خودرو و نیمه‌محرکه تا به امروز ثابت بوده - که البته قطعا نیست - و از آن سو آخرین ارز اختصاصی به واردات خودرو -۲۳۵ میلیون دلار- را لحاظ کنیم، سهم ارزی خودرو‌های خارجی طی امسال حتی به سه‌درصد نیز نمی‌رسد؛ بنابراین آمار و ارقام می‌گوید کمبود ارز بهانه‌ای بیش نیست و اگر سیاستگذار واقعا به واردات گسترده خودرو در راستای تنظیم بازار اعتقاد داشت، حالا تعداد بسیار بیشتری خودرو وارد کشور شده بود. سیاستگذار البته به جز موضوع ارز، بهانه‌های دیگری مانند روند طولانی شماره‌گذاری خودرو‌های وارداتی، تعلل عمدی واردکنندگان و همچنین وجود موانع استانداردی را به عنوان عوامل دخیل در کندی واردات مطرح کرد، اما گذر زمان و واکنش نهاد‌هایی مانند سازمان ملی استاندارد و راهور ناجا نشان داد هیچ‌کدام از این‌ها مانعی جدی به حساب نمی‌آیند. اینجاست که بار دیگر فرضیه وجود مخالفان پنهان بر سر راه واردات خودرو مطرح می‌شود، مخالفانی که در ظاهر قانع و آرام شده‌اند، اما پشت پرده اجازه سرعت گرفتن ورود خودرو به کشور را نمی‌دهند.

واردات ماهانه ۸۵۰ دستگاهی

نگاهی به آمار واردات خودرو در سال جاری نشان می‌دهد حداقل تا پایان بهار، واردات خودرو به کشور بسیار کند و قطره چکانی - در حد توقف - بوده و تازه پس از آن نیز سرعت واردات اندکی بالا رفته است. طبق اطلاعات رسمی منتشره از گمرک، از ابتدای بهمن سال گذشته تا انتهای خرداد امسال فقط ۲۴۶ دستگاه خودرو وارد کشور شد که ارزش آن ۵.۴ میلیون دلار بوده است.

هرچند در تیر‌ماه واردات خودرو کمی سرعت گرفت، با این حال همچنان روندی کند داشت. بنابر آمار گمرک، تا پایان تیر امسال، کمتر از ۷۵۰ دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شد. در پایان مرداد، اما تعداد خودرو‌های ترخیصی از گمرک به هزار و ۲۱۸ دستگاه می‌رسد که رشد بیش از ۴۵۰ دستگاهی را به دنبال داشت. ارزش خودرو‌های ترخیصی ۲۵میلیون و ۳۷۱هزار دلار اعلام شد. با رسیدن سال به نیمه، تعداد خودرو‌های وارد‌شده به کشور رشد می‌کند، اما همچنان روند واردات کند پیش می‌رود. طبق آمار، مجموع خودرو‌های وارداتی تا پایان شهریور امسال به دو‌هزار دستگاه و با ارزش ۳۶میلیون دلار می‌رسد. دو ماه بعد، اما آمار واردات خودرو به حدود سه‌هزار و ۵۰۰ دستگاه می‌رسد که نشان می‌دهد در ماه‌های مهر و آبان، حدود هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور می‌شود. اگر فرض کنیم در مهر و آبان امسال به یک میزان خودرو وارد شده باشد، سهم هر ماه، واردات ۷۵۰ دستگاهی است. گمرک می‌گوید ارزش خودرو‌های وارد‌شده به کشور در هشت ماه امسال کمتر از ۷۰ میلیون دلار بوده است.


بیشتر بخوانید: هفت خودرو اروپایی و ژاپنی در بازار ایران


روند ورود خودرو به کشور در آذر‌ماه اندکی سرعت می‌گیرد، چه آنکه طبق آمار گمرک، آمار واردات قطعی انواع خودروی سواری به کشور تا پایان آذر ماه، به ۴ هزار و ۳۸۶ دستگاه می‌رسد که آن ۸۶ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار بوده است. با این حساب، در آذر امسال حدود ۹۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور می‌شود که از همه ماه‌های قبل بیشتر بوده است. با وجود آنکه انتظار می‌رفته واردات خودرو در دی‌ماه، روند رو به رشد خود را هرچند اندک، ادامه دهد، با‌این‌حال به جای رشد، افت می‌کند. طبق اعلام رسمی گمرک ایران در ۱۰ ماهه سال جاری چهارهزار و ۹۹۷ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۷۲۲ هزار دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد شده است؛ بنابراین در دی‌ماه، تنها ۶۱۱ دستگاه خودرو وارد کشور شده است. در ۱۱ ماهه سال جاری نیز ۸ هزار و ۴۰ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۱۵۷ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص و به صورت قطعی وارد کشور می‌شود. این عدد نشان‌دهنده جهش نسبی واردات خودرو در بهمن‌ماه امسال است. با توجه به آمار منتشره، بالغ بر سه‌هزار دستگاه خودرو در بهمن امسال وارد کشور شده که بلندترین قله آماری واردات خودرو در دو سال گذشته است.

در نهایت، اما طبق روایت گمرک، تا ۲۱ اسفند امسال ۹هزار و ۷۰۹ دستگاه خودروی سواری به ارزش حدود ۲۳۵میلیون دلار ترخیص و به صورت قطعی وارد کشور شده است. با در نظر گرفتن واردات حدودا ۱۰ هزار دستگاهی خودرو در سال جاری، مشخص می‌شود که به طور متوسط ماهی کمتر از ۸۵۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده است، در حالی که آمار تولید ماهانه بالای سه‌هزار دستگاه است.

سرنوشت واردات خودرو

با توجه به روند کند واردات در سال جاری، این پرسش مطرح است که در سال آینده ماشین واردات با چه سرعتی پیش خواهد رفت؟ طبعا اگر قرار بر سرعت گرفتن واردات خودرو در ۱۴۰۳ باشد، باید موانع موجود بر سر راه واردات برداشته شود و در غیر این صورت، با همین روند کند و شاید کندتر از آن نیز مواجه خواهیم بود. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد کمبود ارز و ناهماهنگی دستگاه‌ها بیشتر بهانه است، طبعا تا وقتی مخالفت‌های پنهان با واردات خودرو به پایان نرسد، خبری از واردات مستمر با سرعت مناسب نخواهد بود، چه در سال ۱۴۰۳ و چه در سال‌های بعد. هرچند رویکرد وزارت صمت به واردات خودرو‌های برقی نیز می‌تواند سرعت‌گیر دوم ورود خودرو به کشور باشد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ اولین اظهار نظر اژه‌ای پس از بازداشت پسران صدیقی

عکس/ آیت‌الله سیدنصرالله بنی‌صدر ۷۴ سال پیش با پوشش خاص

فیلم/ تشدید اعتراضات علیه سیاست‌های مهاجرتی ترامپ در لس آنجلس

فیلم/ خلاصی یکی از معترضین در لس آنجلس از دست ۳ پلیس

عکس/ دیدار فاطمه پهلوی ۶۷ سال پیش با اسدالله علم و ایندیرا گاندی

واکنش معاون پزشکیان به مقایسه ظریف و ایلان ماسک

عکس/ ژست دلبرانه مهسا طهماسبی با روسری توری و عینک لاکچری

نمایندگان مجلس به دیدار رهبر انقلاب می‌روند

جدیدترین قیمت رهن و اجاره آپارتمان در منطقه ۱۷ تهران+ جدول

عکس/ هدیه امیر قلعه‌نویی به فرمانده نیروی هوایی ارتش

فیلم/ جشن تولد رابعه اسکویی در بیمارستان

ورود رسمی استقلال به بازار نقل و انتقالات

عکس/ تیپ کژوال سوگل خلیق در کنسرت علیرضا قربانی با کیف چند میلیونی

عکس/ چشم انداز بی نظیر از بلوار قدیم بندرانزلی ۹۷ سال پیش با ساختمان های خاص

سود باورنکردنی ایلان ماسک از حضور در کاخ سفید

عکس/ تجمع مردم با پوشش خاص ۱۲۰ سال پیش مقابل یک ساختمان دولتی در رشت

اینفوگرافی/ نرخ بیکاری استان‌ها در سال ۱۴۰۳

ریخت و پاش عجیب عربستانی‌ها به نفع مهدی طارمی

عکس/ استایل دیدنی شبنم مقدمی با کلاه توردار

اینفوگرافی/ آخرین وضعیت ممنوعیت سگ گردانی در شهر‌های ایران

عکس/ محمدرضا، شمس، اشرف و علیرضا پهلوی ۱۰۰ سال پیش و در خردسالی

عکس/ واکنش تند امیرحسین ثابتی به فساد پسران صدیقی

عکس/ استوری عجیب هدی زین‌العابدین با متن کنایه آمیز

عکس/ کاروان آزادی در لحظه ورود ارتش اسرائیل به داخل کشتی

عکس/ توئیت جنجالی رضا رشیدپور درباره بازداشت پسران کاظم صدیقی

اینفوگرافی/ سهم آب در قیمت نهایی آب معدنی چقدر است؟

خشم هواداران پرسپولس از مخفی کاری درویش

فیلم/ توضیح سازمان انرژی اتمی ایران درباره غنی سازی ۶۰ درصد

فیلم/ ماجرای گزارش ایران درباره خرابکاری در ورامین و تورقوزآباد

فیلم/ پشت پرده گزارش آژانس اتمی درباره لویزان و شیان و مریوان

قیمت دلار در لبه پرتگاه؛ چرا جهش رخ نداد؟

کنایه‌ سنگین استقلالی‌ها به تمدید قرارداد وحید امیری

عکس/ استوری احساسی خانم مجری برای دامادی حسن یزدانی

ریزش ۱۵ هزار واحدی بورس در ابتدای روز + نقشه بازار

عکس/ ژست خاص رضاخان ۱۰۰ سال پیش در کنار بقایای جمجمه کریم خان زند

فیلم/ پایان ماه عسل دونالد ترامپ و ایلان ماسک

ادعا‌های جدید قاتل الهه حسین نژاد درباره انگیزه قتل

موضع‌گیری دوپهلوی دولت درباره همتی

وجود ۸ میلیون راننده اسنپ و تپسی یعنی فروپاشی نظام اشتغال در کشور/ زنگ خطر برای اقتصاد ایران به صدا درآمد

آغاز زودهنگام استقراض در دولت چهاردهم/ حراج ۳۰ همت اوراق در سایه کسری بودجه ۱۴۰۴

رامین رضاییان در آستانه قرارداد با استقلال؟

قیمت نفت برنت کاهش یافت

عکس/ جشن تولد خاص بازیگر سریال نون خ با تم بچه رئیس

فیلم/ توضیح وزیر پیشنهادی اقتصاد درباره تابعیت دخترش

آیا بازار سهام در آستانه یک تغییر روند است؟

فیلم/ ادعای عجیب درباره ریختن آبروی رئیسی

ارزش دلاری بورس ایران در اردیبهشت ۱۴۰۴ چقدر شد؟

قفل بازار سهام باز شد؟

عکس/ شکل و شمایل نوه‌های مظفرالدین شاه ۱۲۵ سال پیش در کنار پرستار فرانسوی شان

شانس بالای مدنی‌زاده برای تصدی وزارت اقتصاد/ وزیر پیشنهادی از رویش‌های انقلاب است