اقتصاد۲۴- سیستم تعلیق خودرو یکی از بخشهایی است که بطور مستقیم با سواری خودرو، آسایش سرنشینان و همچنین امنیت آنها سر و کار دارد. در صورت عدم صحیح کارکردن این سیستم، میتواند عواقب و مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد و حتی در برخی موارد میتواند باعث آسیب رسیدن به خودرو و سرنشینان شود.
بخش فرمانپذیری خودرو، که یکی از اجزای سیستم تعلیق (Suspension System) است، که به راننده امکان میدهد تا در شرایط مختلف، مسیر خودرو را تغییر دهد. این سیستم نه تنها به جعبه فرمان محدود نمیشود، بلکه از اجزای متعددی تشکیل شده است. تمام اجزای مختلف استفاده شده در سیستم فرمانپذیری به منظور ایجاد فرمانپذیری مناسب خودرو استفاده میشوند، تا بتوانند به علاوه تغییر جهت تایرها، انعطافپذیری مناسبی را نیز فراهم کنند. انعطافپذیری سیستم فرمانپذیری امکان را به خودرو میدهد تا در مسیرهای ناهموار و همچنین در عبور از روی سرعتگیرها و دستاندازهها به طور موثر عمل کرده و مسیر خودرو را تغییر دهد.
با به هم خوردن تنظیم فرمان، تغییرات مخربی در بخشهای مختلف سیستم فرمانپذیری خودرو ایجاد میشود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، میتوانید روشهای شناسایی به هم خوردن میزان فرمان را بیاموزید، اما در ابتدا باید با علتهایی که منجر به به هم خوردن تنظیم فرمان میشوند، آشنا شوید و تا حد امکان از تأثیر آنها در حین رانندگی جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که علاوه بر آسیب رساندن به سیستم تعلیق و خوردگی نامتقارن تایرها، عدم تنظیم درست فرمان میتواند همچنین هندلینگ خودرو را کاهش داده و کنترل خودرو را در سرعتهای بالا برای راننده سخت کند
۱. تصادفات
یکی از عواملی که میتواند بر سرعت تأثیر مستقیم داشته باشد، وقوع تصادف است. وقوع تصادف سطحی یا سنگین میتواند تغییراتی در موقعیت اجزای مختلف سیستم فرمانپذیری ایجاد کند و در نهایت منجر به به هم خوردن تنظیم فرمان خودرو میشود.
بیشتر بخوانید: خودروی محبوب ایرانیها نسل عوض کرد
۲. سرعت گیرها و برآمدگیهای سطح جاده (Bumps)
یکی دیگر از علل مهم و تأثیرگذار در به هم خوردن تنظیم فرمان، عبور از برآمدگیها و سرعتگیرهای سطح جاده است. عبور از این برآمدگیها بطور مستقیم بر خودرو تأثیر منفی میگذارد، اما میتوانید با انجام برخی اقدامات، آن را به تعویق بیاندازید. در هنگام عبور از برآمدگیها و سرعتگیرها، قبل از رسیدن به آنها سرعت خود را کاهش دهید و بر اساس میزان برآمدگی، سرعتی مناسب برای عبور از آنها انتخاب کنید. از فشار دادن پدال گاز در هنگامی که بر روی سرعتگیر هستید خودداری کنید. اگر هم نتوانستید قبل از رسیدن به برآمدگی سرعت خود را کاهش دهید، بهتر است با همان سرعت از روی برآمدگی عبور کنید. با رعایت این توصیهها، نیروی اضافی از سیستم ترمزگیری و موتور به سیستم تعلیق و سیستم فرمان پذیری وارد نمیشود و در نتیجه، عمر مفید بخشهای مختلف سیستم تعلیق، از جمله سیستم فرمانپذیری، بهبود مییابد.
۳. چالههای سطح شهر (Potholes)
چالهها نیز مانند سرعتگیرها و برآمدگیها میتوانند مخرب باشند و تنها به سیستم فرمانپذیری ختم نمیشوند. چالههای بزرگ میتوانند باعث شکستن رینگ خودرو شوند. برای جلوگیری از اثرات مخرب آنها، میتوانید با سرعت کم از روی چالهها عبور کنید تا به خودرو آسیبی نرسد. یکی از تفاوتهای مهم بین برآمدگیها و چالهها، قابل رؤیت بودن آنها است. برآمدگیها نسبت به چالهها بیشتر قابل رؤیت هستند و اکثر رانندگان میتوانند آنها را به راحتی مشاهده کنند. اما چالهها در شب و زمانهایی که با آب پر میشوند، تقریباً دیده نمیشوند و احتمال سقوط درون آنها زیاد است. بنابراین، در شرایط نامساعد باید از احتیاط بیشتری در رانندگی برخوردار باشید و سعی کنید چالهها را بهبود بخشید.
۴. نگهداری از سیستم تعلیق خودرو
یکی دیگر از علل مهم و تأثیرگذار در به هم خوردن تنظیم فرمان، عدم انجام به موقع اقدامات لازم برای نگهداری از خودرو است. صاحبان خودرو ممکن است اقدامات لازم مانند بالانس چرخها را به موقع انجام ندهند و این میتواند باعث آسیب رسیدن به قطعات سالم و به هم ریختن تنظیم فرمان شود. بنابراین، بهتر است که کارهای نگهداری را به موقع انجام داده و به توصیههای شرکت سازنده خودرو توجه کنید. همچنین، به منظور حفظ تنظیم فرمان، مناسب است تنظیم فرمان را به طور دورهای انجام داده و به توصیههای شرکت سازنده درباره زمانبندی تعویض و تنظیم فرمان پایبند باشید.
بعد از آشنایی با علتهای به هم خوردن تنظیم فرمان، بهتر است با نشانههای تنظیم نبودن آن نیز آشنا شوید. کشیده شدن خودرو به یک سمت بدون این که به آن فرمان دهید، حس شدن لرزشها در مسیر، خورده شدن تایرها به صورت نامتقارن و صاف نماندن فرمان خودرو و جابهجا شدن آن بدون این که نیرویی به آن اعمال شود از نشانههای خودرویی است که تنظیم فرمان آن به هم خورده است.