تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

از ایده گرانی بنزین نمی‌توان حمایت کرد/ هدف دولت از حذف کارت‌های سوخت مشخص نیست

گسترش پدیده کارت فروشی یا بنزین فروشی توسط افرادی که بنا به هر دلیلی، نسبت به باقی افراد کمتر بنزین مصرف می‌کنند یا نیاز دارند، سربار شدن مسافران بیشتر در خطوط حمل‌ونقل عمومی ناکارآمد فعلی، اجبار افراد به استفاده بیشتر از تاکسی‌های اینترنتی گران و در نهایت بدتر شدن معضل ترافیک و حمل‌ونقل در کنار تورم، از دیگر چالش‌هاییست که به نظر می‌رسد افراد تصمیم‌گیر نسبت به آن بی‌توجهند.

/////// تیغ جراحی دولت سیزدهم به بنزین رسید/  شایعه حذف کارت سوخت جایگاه‌ها، نخستین خبر قطعی سال جدید

اقتصاد ۲۴- حذف کارت سوخت جایگاه‌ها و محدود شدن افراد به استفاده بنزین در محدوده سهمیه خود، اولین خبر اقتصادی تکان‌دهنده‌ای بود که البته از سوی دولت تکذیب شد.

نگاهی به رویه‌های گذشته نشان می‌دهد هرگونه تغییر و تحول در بحث قیمت یا میزان عرضه کالا‌های اساسی و اقلام استراتژیک مانند نان یا سوخت، روندی مشابه و یکسان دارند؛ ابتدا پخش شدن شایعه و خبر آن سپس تکذیب پر قدرت مقامات دولتی و سپس اجرای محکم همان شایعه تکذیب شده! انگار مردم زودتر از مسئولان، از تغییرات اقتصادی کشور آگاهند و باید تغییرات را به دولت اطلاع دهند! از این رو حذف کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها، علیرغم تکذیب مقامات دولتی به نظر می‌رسد در چند قدمی اجرا قرار دارد. شاید در وهله نخست، محدودیت مصرف سوخت برای افراد، بارزترین نتیجه اجرای این تصمیم باشد، اما تشدید تورم و افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات در کوتاه‌ترین زمان، بدیهی‌ترین پیامد حذف سوخت آزاد است.

گسترش پدیده کارت فروشی یا بنزین فروشی توسط افرادی که بنا به هر دلیلی، نسبت به باقی افراد کمتر بنزین مصرف می‌کنند یا نیاز دارند، سربار شدن مسافران بیشتر در خطوط حمل‌ونقل عمومی ناکارآمد فعلی، اجبار افراد به استفاده بیشتر از تاکسی‌های اینترنتی گران و در نهایت بدتر شدن معضل ترافیک و حمل‌ونقل در کنار تورم، از دیگر چالش‌هاییست که به نظر می‌رسد افراد تصمیم‌گیر نسبت به آن بی‌توجهند.

هدف دولت در مدیریت سوخت مشخص نیست

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به مسئله حذف کارت سوخت جایگاه‌ها واکنش نشان داد و گفت: پیش از پرداختن به تبعات حذف سوخت آزاد، باید ابتدا به مسئله ایجاد کارت سوخت و سهمیه‌بندی اشاره کرد. دولت به منظور کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق بنزین، کارت سوخت و سهمیه‌بندی را آغاز کرد. پیش از این، بنزین به صورت آزاد، در مرز‌های ایران به قیمت گزافی فروخته می‌شد و سود آن به دست دلالان می‌رسید. در راستای جلوگیری، مدیریت و کاهش این اتفاق، دولت سوخت را برای افراد سهمیه‌بندی کرد، اما در کنار آن مفهومی به نام بنزین آزاد و کارت جایگاه‌ها شکل گرفت که اتفاقی بی‌معنی بود.

وی تصریح کرد: قرار بود به منظور مدیریت مصرف بنزین مردم و مسئله قاچاق سوخت، سهمیه‌بندی بنزین کارآمد باشد، اما کارت سوخت آزاد، این اتفاق را خنثی کرد. حال برخی اخبار حاکی از آن است که دولت قصد دارد کارت سوخت آزاد را از جایگاه‌ها حذف کند. این خبر نشان می‌دهد نه مصرف سوخت و نه مسئله قاچاق بنزین تا به امروز مدیریت نشده است. در عین حال دولت نیز هنوز اعلام نکرده هدف اصلی از حذف این کارت‌ها چیست و با چه منظوری این تغییر را اعمال خواهد کرد.

بنزین

منتظر موج تورمی باشیم

بغزیان در ادامه صحبت‌های خود، بسترسازی مناسب برای حمل‌ونقل عمومی و ترابری را پیش‌لازمه حذف کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها دانست و توضیح داد: مصرف بنزین افراد و خانوار‌ها برحسب نوع استفاده، کیفیت خودرو و شهری که در آن زندگی می‌کنند، متغیر است. به عنوان مثال خانواده‌ای که در کلان‌شهر‌ها زندگی می‌کند، بالطبع میزان مصرف بنزین بالاتری دارد. با حذف کارت سوخت جایگاه‌ها، افراد مجبورند پس از اتمام سهمیه بنزین خود، از حمل و نقل عمومی استفاده کنند که متاسفانه این بخش کشور با مشکلات و چالش‌های زیادی درگیر است. سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور حتی در کلان شهر‌ها نیز هنوز توسعه نیافته و نوسازی نشده است. در چنین شرایطی اگر مردم را بیشتر به سمت حمل‌ونقل عمومی روانه کنیم، تنها مشکلات و نارضایتی‌ها بیشتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: ماجرای کارت سوخت ۲۰ میلیونی چیست؟


این کارشناس اقتصادی تشدید تورم کالایی در بازار‌های مختلف را از دیگر نتایج حذف کارت آزاد بدون ایجاد بستر و پشتوانه دانست و گفت: در حال حاضر بخشی از حمل‌ونقل شهری و برون‌شهری کالا‌ها و خدمات، توسط خودروها و وانت‌هایی انجام می‌شود که مانند تاکسی‌ها، از مزیت سهمیه سوخت بیشتری برخوردار نیستند. این خودرو‌ها که وظیفه تامین نیاز‌های کالایی بازار‌های مختلف و شهر‌ها را تامین می‌کنند، با بنزین آزاد کسری‌های خود را جبران کرده و حذف سوخت آزاد آن‌ها را درگیر چالش خواهد کرد. این رانندگان در ادامه مجبور به تهیه بنزین از بازار سیاه با قیمت‌هایی گزاف خواهند شد که این افزایش هزینه را در نهایت مصرف‌کنندگان بر قیمت تمام شده کالا خواهند دید.

از ایده گرانی بنزین نمی‌توان حمایت کرد

وی خاطرنشان کرد: بدیهیست که وضعیت بنزین بر تمامی بازار‌های کالایی و خدمات تاثیرگذار باشد. از این رو اگر دولت حتی حذف کارت سوخت آزاد را در دستور کار خود دارد، باید بستر‌های مناسب آن را پیش از این مهیا کند. شناسایی خودروهایی که در حمل و جابه‌جایی کالا‌ها تاثیرگذارند و افرادی که به نوعی به این شغل درگیرند، توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی، برنامه‌ریزی برای کاهش ترافیک‌های شهری و سایر موارد اینچنینی، از نیاز‌ها و ملزمات حذف کارت سوخت جایگاه‌هاست. در شرایط فعلی هیچ یک از این بدیهیات و بستر‌ها فراهم نیست.

بغزیان تاکید کرد: برخی عقیده دارند بنزین در ایران نسبت به سایر کشور‌ها ارزان‌تر است و باید به قیمت جهانی برسد. این در حالیست که اگر در کشوری بنزین گران است، در عوض خودرو‌های با کیفیت ارزان و با سهولت بیشتری در دسترسند، اما در ایران که خودرو قیمتی نجومی دارد، بنزین باید قیمتی معقول‌تر داشته باشد تا این توازن حفظ شود؛ بنابراین از ایده گرانی بنزین نمی‌توان حمایت کرد.

مصرف بنزین

مردم دیگر توان جراحی اقتصادی ندارند

به گزارش اقتصاد ۲۴، روی آوردن افراد به فروش سهمیه بنزین خود به افرادی که بنا به دلایل مختلفی به بنزین بیشتری نیاز دارند، نخستین نتیجه حذف کارت سوخت جایگاه‌هاست. افراد از شهرستان و شهر‌های مختلف، به کلان شهر‌ها ورود و با فروش سهمیه بنزینی که نیازی به استفاده از آن ندارند، از کمبود بنزین نهایت استفاده را خواهند کرد. هر چند این نقد، برای آن نیست که باید افراد برای جابه‌جایی بنزین محدود شوند؛ اما فقر در روستا‌ها و شهرستان‌ها، تشدید نیاز در شهر‌ها به‌ویژه برای خودروهای باری یا خودروهای شخصی مسافرکش و به طور کلی افرادی که به سختی در شرایط فعلی تورمی تلاش برای ادامه بقا دارند، این بازار سیاه را به‌وجود خواهد آورد و نمی‌توان از آن‌ها خرده گرفت.

افزایش روزانه قیمت ارز یا بهتر بگوییم کاهش ارزش ریال در کنار سرعت بالای رشد تورم به‌ویژه در اقلام خوراکی، مردم را بیش از پیش درگیر حفظ سفره‌های حداقلی خود کرده است. جراحی‌های بی‌پایان دولتی که وعده پنج هزار تومان شدن دلار را داده بود، تاب معیشتی مردم را بی‌وقفه می‌آزماید و مردم عادی، روز به روز بیشتر شرمنده خود و خانواده‌هایشان بابت زندگی‌ای که ساختنش دست خودشان نبود، می‌شوند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمد
0
0
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
کدوم تاکسی ایننرنتی فقط بنزین ازاد ندن سه چهار روز بعد هیچ تاکسی اینترنتی تو شهر نمیمونه اب بریزن تو باکشون باهوش؟
هوشنگ
0
0
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
حذف کارت سوخت جایگاه ها اشتباه است.....فقط نرخ سوخت با کارت جایگاها را افزایش بدهید
احمد
0
0
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
حذف کارت سوخت جایگاهها به عنوان قدم اول کاری بسیار سنجیده ولازم بود زیرا در شهرهای مرزی ومیانی یکی از ابزارهای مهم دخیل در قاچاق سوخت کارتهای داخل جایگاههاست ولی مردم خودشان باید انصاف داشته باشند واللهقسم توزیع بنزین مفت ومجانی در کشور یک خیانت بزرگ ونا بخشودنی است درتمام دنیا حتی کشورهای نفت خیز قیمت بنزین وگازوییل تابع هیچ چیز دیگری نیست یعنی قیمتش ماننطلا وارز شناور است چونبنزین وگازوییل بسیار ارزشمند هستند مثلا درهمین کویت که یک بیستم ایران جمعیت داردودلتش هزینه هایش بسیار بسیار کمتر از ایران است اگر نسبت جمعیت را ددنطر بگیرید قیمت بنزینوگازوییل یکصد برابر ایران است وبقیه کشورهای جهان هم همین وصعیت را دارند پس اگر کمی وجدان داشته باشیم ونمایندگان مجلس هم دست از شراکت با قاچاق چیان بردارند میتوان ابتدا اولا قیمت بنزین را به سطح جهانی رساند وسپس بزین باقیمت جدید هم باید براساس کد ملی توزیع شود وهیچ خودروی ااعم از تاکسی وعیره استثا نشوند، البته قطع سهمیه اسنپ کار بسیار درست وبجایی است چون تمام مردم از دکترو بازاری وکاسب همه رفته اند برای اینکه بنزین مفت دریافت کنند اسنپ شده بودند ولی این تنها کافی نیست به واللهقسم توزیع روزانه ۱۲۰ میلیونلیتر بنزین مفت ومجانی در کشور خیانت به اقتصاد کشور ونسل های اینده است بهواللهقسم خیانت است، نکنید این کار را قیمت بنزین حداقل باید سی(۳۰) برابرشود
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور