تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

مستاجران توان اجاره خانه در حاشیه شهرها را هم ندارند/ اجاره یک واحد ۶۵ متری در اطراف تهران چند؟

یک فعال بازار مسکن می‌گوید:‌ حاشیه نشینی دیگر نشانه فقر نیست چراکه اجاره بها در همین حاشیه‌ها سربه فلک کشانده و قیمت‌های غیر واقعی و بسیار گران جایگزین اجاره بهای حداقلی شده است.

اجاره خانه در حاشیه شهرها

اقتصاد ۲۴- بازار مسکن شاید هنوز در خواب زمستانی به سر می‌برد، اما نماهنگ‌های ایجاد تورم جدید در این بازار قبل از شروع تقاضا از سوی متقاضیان خانه دیده می‌شود و به نظر می‌رسد نرخ کرایه دراین بازار به گونه‌ای خواهد شد که بیش از ۵۰ درصد مستاجران تهرانی ناگزیر به مناطق پایین و ارزان‌تر و حتی حاشیه‌ شهرها مهاجرت کنند.

با نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی، بار دیگر بحث اجاره‌بها و قیمت مسکن مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل صعود قیمت اجاره‌بها؛ افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر بوده است.


بیشتر بخوانید:‌ حال بد بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ و پیش بینی وخامت اوضاع برای ۱۴۰۳/ رانده شدن طبقه متوسط به جنوب شهر


بر اساس آمار‌های رسمی درباره متغیر‌های موثر در مسکن، از جمله این متغیر‌ها انتظارات تورمی، برنامه ساخت چهار میلیون واحد نهضت ملی مسکن، مالیات خانه‌های خالی و لوکس، پرداخت وام ۵۵۰ میلیون تومانی ساخت، برخورد با مشاوران املاک فاقد مجوز بود که باعث شد رشد قیمت خانه از حدود ۶۶ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۴۶ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یابد.

این متغیرها اثر کاهشی خود را بر بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ ایجاد کردند که در صورت ادامه این روند می‌توان به بهبود بازار ملک در سال ۱۴۰۳ امیدوار بود، اما واقعیت این است که در سال ۱۴۰۲ مصالح ساختمانی تورم ۵۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. با احتساب تورم عمومی ۴۵ درصدی، انتظار برای کاهش و یا حتی ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن بسیار بعید است.

اجاره خانه در حاشیه تهران

مهاجرت مستاجران تهرانی به سایر شهرها

هادی سرخوش، فعال بازار مسکن در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: از اواسط سال گذشته وضعیت بازار استیجاری در سال ۱۴۰۳ قابل پیش بینی بود تا جایی که حدود ۱۰ درصد از مستاجران تهرانی اقدام به بازگشت به شهر‌های اطراف تهران کردند.

به گفته این فعال بازار مسکن، بازخورد اجاره بها از تورم ناشی از سوء مدیریت‌ها و از همه مهمتر ادامه روند تحریم‌ها در اقتصاد ایران، بسیار سخت و شکننده بود، به طوری که آمار‌ها از افزایش ۱۵۰ درصدی اجاره بها در سال ۱۴۰۲ حکایت دارد!

سرخوش با اشاره به اینکه مستاجران هر ساله علاوه بر سایر هزینه‌های معیشتی، باید اجاره بهایی فراتر از نرخ تورم را نیز بپردازند، گفت:‌ امسال قطعاً تعداد متقاضیان رهن کامل خانه خیلی کمتر از سال‌های گذشته خواهد بود چراکه مردم با تورمی که با آن دست به گریبان هستند توان پس انداز نخواهند داشت و همین موضوع دلیلی بر افزایش تقاضا برای اجاره خانه خواهد شد.

کدام مستاجران وام ودیعه مسکن دریافت کردند؟

وی تصریح کرد: دولت از این روند به خوبی مطلع است، اما تنها کاری که در سال‌های گذشته در مقابل این وضعیت انجام داده است، دادن وعده برای پرداخت ودیعه مسکن بود که تنها جزئی از این جمعیت مستاجر توانستند این وام را دریافت کنند.

این کارشناس و فعال بازار مسکن با تاکید بر اینکه اجاره بها دغدغه بزرگ مستاجران در سال جاری خواهد بود، گفت: تورم اجاره بها از تهران به حاشیه شهر تهران رسیده و امروز این وسعت به شهر‌هایی مانند ورامین، فیروزکوه، پاکدشت، قرچک و درنهایت ۴۸ شهر‌ استان تهران رسیده است.

سرخوش ادامه داد: حاشیه نشینی دیگر نشانه فقر نیست چراکه اجاره بها در همین حاشیه‌ها سربه فلک کشانده و قیمت‌های غیر واقعی و بسیار گران جایگزین اجاره بهای حداقلی شده است.

وی ادامه داد: امروز و در همین ابتدای سال، یک واحد ۶۵ متری در فیروزکوه با ۱۰۰ میلیون پیش و ماهی ۳ و نیم میلیون اجاره داده می‌شود. این به عنوان نمونه مطرح شد و متاسفانه ارقام اجاره مسکن به شهروندان در شهر‌های اطراف تهران که حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان برای تردد باید صرف کند بسیار بالا و حتی برای ادامه حضور غیر ممکن خواهد بود.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
مجید
1
8
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
لعنت بر پدر و مادر باعث و بانیش من شش تومان بوده اجارم یکدفعه صاحبخانه میگه دوازده تومان خدا نابودتون کنه از کجا بیارم بخدا خونه کلنگی هم هست شصت متری
ناشناس
ولله منم ۳۰ ساله مستاجرم ندارم دیگه بریدم خدا بحق بزرگیش خونه خرابتون کنه مسئولین نظام اگرهستید نمردیدخب یه سرزنده ای یه کاری برای مامستاجرها بکنه اخه خداازتون نگذره باحقوق ۸ میلیونی ازکجا بیارم کرایه خونه بدم چطوری خرج زندگیمو بدم
ش پوراحمدی
2
11
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
در وضعیتی که مردم یعنی شهروندان یک کشور حتی توان اجاره یک آلونک درحاشیه شهرهاراهم ندارند حکومت تنهاباجاروجنجال های تبلیغاتی وبه جهت ایجادمشغله فکری برای مردم درحال راه اندازی مجدد خودروهای ون گشت ارشاداست وفقر وبینوایی ملت برایش اصلامهم نیست.
یاور علی رضالو
2
12
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
واقعاً باید خون گریه کرد به حال مردم وقتی یک امام جمعه شهر مثل تهران مثل آب خوردن .... میکنه وضعیت مردم از این بهتر نمیشه این آقایان نه حرف رهبری نه ارزش نظام را دارن
ناشناس
1
8
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
یادمه یه نفر میگفت بانیان وضع موجود مقصرند حالا خود اون نفر بانی وضع موجوده
طاها
1
8
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
...ترین منطقه قرچک ورامینه
تو قرچک ورامین یه اپارتمان اشغالی ۱۵۰ رهن ماهی ۳ تومن کمترین قیمته
ناشناس
1
2
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
خدا خیر این دنیا رو به این مردم نده ک ه دارن همه چیز رو گرون میکنن
علی اصغر قاسم پور
0
4
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
این ها همه ش نتیجه ی سیاستهای غیرمنطقی اداره ی کشور و بی توجهی به حق مردمه، از طرف نظام، از طرف مجلس و دولت انقلابی، بی توجهی صریح به عدالت، به انسانیت، این وضع کاملاً قایل پیش بینی بود و بارها از سالهای قبل هشدار داده شد، گفتیم بحرانی بزرگ در پیشه، گفتیم وضع به کجا می رسه، درمانش هم راحته، اما اراده و توجه و تصمیمی برای منطقی کردنش وجود نداره، این نظام تقریباً از همه نظر وضعیت کشور رو فلج، غیرمنطقی و بحران آفرین پیش می بره.
ناشناس
1
5
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
از یک طرف گرونی ثانیه به ثانیه ساختو ساز دولتی سفر این همه مهاجر دیگه چیه هم فشار مضاعفیه به مسکن کو گوش شنوا یا علی
ناشناس
1
2
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
بخدا نگید چرا خودکشی میکنن واقعآ مردم بریدن یه وام می خوان بدن با سود بالا بابا دیگه مردم باید نون خالی بخورن ی جوانی که نه میلیون درآمدش از کجا بیاره همون وام هم هزار دنگ ونگ داره
ناشناس
1
3
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
آقابیکاری گرانی اعتیادرهن واجاره بالاچرا مهمانهای ناخوانده بنام افغانیهاکارهارابر داشتنداعتیادبین جوانهاراه انداختندخونه هاروگران رهن میکنندوتوی هرخونه ۲۰یا ۳۰نفردررفت وآمدندهی اضافه میشه به اونهادوقورت ونیمشون هم باقیه خوب هم میخورن اینجا کویتشونه میری قبرستون گدایی میکنندمیری عابربانک میان جلوت رومیگیرندوصف نانوایی شلوغ به کم هم قانع نیستندیه سری دزدیاوقتلهاهم گردن ایناست
احد. یا حقی
3
6
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
باعث گرانی مایحتاج و اجاره‌بها مسکن وجود بیشتر از ده میلیون مهاجر افغان در ایران است. باندهای تبهکار و مافیا و کاخ ویلا دارهای. فاسد تا توانسته اند مهاجر افغان وارد ایران کرده اند و در قبال همکاری با این گروه‌ها پول خوب می‌گیرند و باعث گراني مسکن و مایحتاج ضروری مردم دهک پایین جامعه ایران شده اند دو برابر ایرانی ها اجاره‌بها می‌دهند ثرمایدارها هم فقط به مهاجرین واحد اجاره می دهند
عباس م
2
4
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
خدا از مسولان نظام نگذره آخه این وضعیت تاکی مگه ما چقدر درآمد داریم از کجا بیاریم اجاره خونه سنگین پرداخت کنیم کی باید بداد ما کارگران حداقل بگیر و مستاجر بر سه
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
افغانها اگه مفت کار کنن بازم از یارانه
آرد نان و بنزین درمان مسکن اون
ازجیب صلواتی کار کنه باز براش کویت
اما اون نو کیسه ها وبساز بنداز سود
میبرند قانون هر خانواده یک خانه
تصویب بشه مفت خورا ودلالان
ماست هارو کیسه میکنن
کدخدا
0
1
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳
واقعا درک نمیکنم بسیاری از سایت‌ها قطعا برای بیشتر شدن بازدید کننده هایشان اینگونه مطالب را منتشر می‌کنند در واقع درج مطلب تنها کاری است که انجام می‌دهند والا مسئولان که خودشان را به کوری و کری زده اند چون خودشان که در شرایط سخت بی مسکنی نیستند پس درکی هم از این معضل ندارند شاید هم برایشان کاملا بی اهمیت است در ضمن خداوند لعنت کند صاحب خانه هایی که با خانه هایشان تجارت خانه راه انداختند
عباس
0
0
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
حاشیه هم کرایه کردیم باید روزی هشتاد تا صد کیلومتر رانندگی کنیم برسیم محل کارمون ، خستگی و مسافت زیاد و ترافیک به کنار خرج بنزین و ماشین نمیتونم بدیم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تعجب مردم در فضای مجازی از مدل گوشی بهرام رادان

بهترین مارک کولر گازی ایرانی و خارجی

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

فیلم/ هشدار ظریف به کشور‌های عربی خاورمیانه

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

امیر جدیدی این بار با لباس تنیس به سینما می‌آید + عکس

عکس/ بنیامین بهادری هنوز دلتنگ همسر اولش است!

بازدید کنجکاوانه خانواده‌های اسرائیلی‌ از بقایای موشک ایرانی

بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

هند در مسیر ۵۰۰ گیگاوات انرژی پاک

با کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان این خودروی اتوماتیک را بخرید + جدول

بازیابی بلندمدت یا افزایش کوتاه‌مدت قیمت اتریوم؟

بازدهی بورس در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ آبگرفتگی معابر شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران

فیلم/ هودی سید جواد هاشمی دردسرساز شد!

فیلم/ کمک سگ زنده یاب حادثه متروپل برای پیدا کردن یسنا

جزئیاتی از قطع روابط تجاری ترکیه با اسرائیل

آخرین آمار از تعداد کودکان کار در پایتخت

عکس/ خانم بازیگر با تیپ مردانه خبرساز شد

ماجرای حصارکشی در بوستان لاله تهران چیست؟

چهره بزرگراه‌های پایتخت تا ۲ ماه آینده دگرگون می‌شود

فیلم/ پذیرایی فست فودی دونالد ترامپ از آتش نشانان نیویورک!

آمریکا و عربستان در آستانه توافق هسته‌ای غیرنظامی؟

کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان این ماه

فیلم/ طبیعتگردی به لطف نصب پله برقی در چین

عکس/ عاشقانه‌ای دیگر از آناهیتا همتی و همسرش

فیلم/ سکانس دیدنی این فیلم از رقص مهران مدیری

خاطره عجیب پرستو صالحی از برخوردش با تتلو در ترکیه

عکس/ تصویری دیده نشده از شادمهر و عشق اول زندگی‌اش!

فیلم/ پدر مهران غفوریان بازجوی ساواک بود؟

فیلم/ گل شهاب زاهدی نامزد دریافت جایزه پوشکاش؟

فیلم/ رکوردشکنی دوباره ترانه احمدی در مسابقات آزاد اسکیت

عقب‌نشینی قیمت طلا در بازار جهانی

برنت به بیش از ۸۳ دلار رسید

فیلم/ وضعیت فاجعه ‌بار خیابان‌های دزفول با وقوع سیل

فیلم/ جاری شدن سیلاب در خیابان‌های شهر کامیاران

وقوع سیل‎ و کولاک در این ١٣ استان

آخرین قیمت شاهین دست دوم در بازار + جدول قیمت

افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور

هشدار برای معامله امتیاز طرح نهضت ملی مسکن پرند

وزارت کار علیه تشکل‌های کارگری

فیلم/ تجمع اعتراضی مردم در پارک لاله علیه زاکانی

رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان

یسنا ربوده شده بود؟

بهترین موتورسیکلت جهان

فیلم/ انتشار بخش‌هایی از فیلم مست عشق

طرح ترافیک تهران چه تغییراتی می‌کند؟

فیلم/ تجدید خاطرات عمو پورنگ از دیدارش با شاهرخ خان

فیلم/ درگیری عجیب بادیگارد‌های جواد عزتی و الناز حبیبی

اجرای طرح فجرانه کالابرگ در این تاریخ پایان می‌یابد

امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان

بهترین پهپادهای رزمی جهان

مرحله دوم انتخابات مجلس؛ پراکنده شدن ۳۲ کاندیدای تهران در پنج لیست انتخاباتی /کاندیدا‌های اشتراکی شانا و اُمنا چه کسانی هستند؟ +جدول

در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟/ انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات

ساخت طالبان، قصر تروریسم شرقی/ عنصر مهمی که از چشم متحدان آسیایی در مبارزه با تروریسم مخفی مانده است