تاریخ انتشار: ۰۷:۰۳ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

یوجین فاما؛ نظریه‌پرداز معاصر اقتصادی در حوزه بازارهای مالی

یوجین فاما یک اقتصاددان آمریکایی است که به ویژه به خاطر کارش در زمینه تئوری پورتفوی و قیمت‌گذاری دارایی، چه نظری و چه تجربی، شناخته شده است.

آماده////یوجین فاما کیست؟

اقتصاد۲۴، مریم وحیدیان: یوجین اف. فاما زاده ۱۴ فوریه ۱۹۳۹ یک اقتصاددان آمریکایی است که به ویژه به خاطر کارش در زمینه تئوری پورتفوی و قیمت‌گذاری دارایی، چه نظری و چه تجربی، شناخته شده است. او از جمله اقتصاددانان مکتب شیکاگو به شمار می‌رود که در زمینه اقتصاد مالی و فاینانس فعالیت کرده است. او استاد دانشگاه شیکاگو نیز هست. 

بیوگرافی یوجین فاما اقتصاددان 

یوجین فاما در بوستون، ماساچوست متولد شد، مدرک لیسانس خود را در زبان فرانسه از دانشگاه تافتز در آمریکا دریافت کرد و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشگاه شیکاگو، در رشته اقتصاد و سپس رشته فاینانس و امور مالی دریافت کرد، جایی که او بیشتر دوران تدریس خود را نیز در آنجا گذراند.

در پایان نامه دکترای او پس از بررسی داده ها و دیتاهای موجود به این نتیجه رسید که حرکت قیمت سهام غیرقابل پیش بینی است و از حرکت تصادفی پیروی می‌کند. این پایاننامه در شماره ژانویه ۱۹۶۵ مجله تجارت با عنوان رفتار قیمت‌های بورس منتشر شد. آن کار متعاقباً در یک مقاله کمتر فنی به نام Random Walks in Stock Market Prices بازنویسی شد که در ژورنال تحلیلگران مالی در سال ۱۹۶۶ و سرمایه گذار نهادی در سال ۱۹۶۸ منتشر شد.

شناخته شده‌ترین اثر او که با کنت فرنچ نوشته شد، مجموعه‌ای از مقالات بود که عواملی را توصیف می‌کردند که می‌توانند بازده سهام را از نظر ارزش بازار مشخص کنند.


بیشتر بخوانید: جیمز هکمن کیست؟/ اقتصاددان برتر نظریه توسعه اقتصادی از طریق توسعه انسانی


یوجین فاما تدریس را در سال ۱۹۶۳ آغاز کرد . او در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد و بیش از ۱۰۰ مقاله تاکنون منتشر کرد. 

فعالیت‌های و جوایز یوجین فاما

در آن زمان ، فاما به ایده‌ای در حوزه امور مالی دست یافت که بسیار مورد توجه همگان قرار گرفت. فاما به همراه کنت آر فرنچ و دارتموث به ایده‌ای پیشگامانه که برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ پیشنهاد کردند رسیدند. مدلی که برای اندازه گرفتن ارزش و ریسک بازار دارایی به منظور قیمت گذاری آن پیشنهاد شد و به مدل سه عامل Fama-French ، معروف شد. برای این مقاله وی موفق شد جایزه اسمیت-بریدن (با نویسنده مشترک کنت آر فرنچ) برای بهترین مقاله در مجله مالی در سال ۱۹۹۲، «مقطع بازده سهام مورد انتظار» را دریافت کند.

وی همچنین جوایز دیگری نیز داشته است که از آن جمله می توان به جایزه Fama-DFA برای بهترین مقاله منتشر شده در سال ۱۹۹۸ در مجله اقتصاد مالی در حوزه های بازار سرمایه و قیمت گذاری دارایی، "بازده بلندمدت بازدهی بازار و امور مالی رفتاری"، جایزه جنسن (مقام دوم) برای بهترین مقاله در امور مالی شرکتها و سازمان‌ها منتشر شده در مجله اقتصاد مالی در سال ۲۰۰۱، جایزه نیکلاس مولودوفسکی از مؤسسه CFA، ۲۰۰۶، برای "مشارکت برجسته در حرفه سرمایه گذاری با اهمیتی که جهت این حرفه را تغییر داده و آن را به استانداردهای بالاتری از موفقیت ارتقا می دهد و جایزه نوآوری CME Fred Arditt24 آوریل ۲۰۰۷ اشاره کرد.

یوجین فاما کیست؟

جایزه جنسن (مقام دوم) برای بهترین مقاله در امور مالی شرکت‌ها و سازمان‌های منتشر شده در مجله اقتصاد مالی در سال ۲۰۰۶. "سودآوری، سرمایه گذاری و میانگین بازده" (با کنت آر فرنچ)، و جایزه بهترین دیدگاه‌های گراهام و داد از مجله تحلیلگران مالی، ۲۰۱۲ از دیگر جوایز یوجین فاما بوده است. 

بنیان نظری یوجین فاما اقتصاددان 

کار فاما عمدتاً داده محور بود. وی حرکات تاریخی قیمت سهام را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و به این نتیجه رسید که قیمت سهام از "گام تصادفی(random walk)" پیروی می‌کند. گام تصادفی یک اصطلاح آماری است که برای توصیف یک سری داده ها استفاده می شود که میانگین و واریانس آن در طول زمان تغییر می کند و بنابراین اساساً غیرقابل پیش بینی است. یافته های او به معنای این بود که حتی برای یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای بسیار دشوار است، با تلاش برای پیش بینی حرکات قیمت سهام در کوتاه مدت حرکات آتی بازار را بفهمد. بنابراین ، بسیار بهتر است به جای شرکت در یک تلاش بیهوده سهام در یک سبد کاملاً گسترده از سهام بورسی سرمایه‌گذاری کنید.

فرضیه بازار کارآمد یوجین فاما

فرضیه بازار کارآمد فاما منجر به انفجار تحقیق در اقتصاد و امور مالی شد. همچنین منجر به توسعه صندوق‌های شاخص سهام که ابزارهای سرمایه گذاری هستند که شامل انتخاب سهام هستند که کل شاخص را تشکیل می‌دهند و بنابراین به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری در کل بازار خدمت می کنند. بسیاری از نشریات فاما شامل تئوری امور مالی (۱۹۷۲ ) ، مبانی مالی: تصمیمات نمونه کارها و قیمت اوراق بهادار (۱۹۷۶) و بیش از ۱۰۰ مقاله ژورنال دیگر است. در نظریه بازار کارآمد یوجین فاما کارایی به سه بخش قوی نیمه قوی و ضعیف تقسیم شده است. 

یوجین فاما در سال ۱۹۷۰ در «بازارهای سرمایه کارآمد: مروری بر تئوری و کار تجربی»، بازاری را به‌عنوان «بازار کارآمد اطلاعاتی» تعریف کرد که قیمت‌ها در هر لحظه تمام اطلاعات موجود در مورد ارزش‌های آتی را در بر گیرند. کارایی اطلاعاتی نتیجه طبیعی رقابت، ورود نسبتاً رایگان و هزینه کم اطلاعات است. اگر سیگنالی وجود داشته باشد که در قیمت‌های بازار گنجانده نشده است، مبنی بر اینکه ارزش‌های آتی بالا خواهند بود، معامله‌گران رقابتی روی آن سیگنال خرید خواهند کرد. با انجام این کار، قیمت را تا زمانی که به طور کامل اطلاعات موجود در سیگنال را منعکس کند، پیشنهاد می دهند.

بسیاری از سردرگمی در مورد "کارایی" نشان دهنده ناآگاهی ساده از این تعریف است. فاما از یک کلمه رایج برای تعریف یک پدیده دقیق جدا از معنای عامیانه کلمه استفاده کرد. محققان اصطلاحات را همیشه به این شکل تعریف می‌کنند - برآوردگرهای «کارایی» در آمار، تخصیص‌های «کارایی پارتو» در اقتصاد و غیره تعاریف دقیقی دارند. اما افرادی که این تعاریف را نمی دانند می توانند در مورد کار آکادمیک حرف های بیهوده بزنند و بنویسند.

یوجین فاما کیست؟

یک بازار کارآمدِ اطلاعاتی نیازی به پردازش کارآمد سفارشات ندارد. یک بازار کارآمد اطلاعاتی می‌تواند از نظر اقتصادی دارای اختلال ناکارآمد باشد، تا زمانی که این موقعیت‌ها قابل پیش‌بینی نباشند. برای گفتن "اختلال ثابت می کند بازارها ناکارآمد هستند"، بازتابی کلاسیک از این ناآگاهی است. پیش‌بینی اصلی فرضیه بازارهای کارآمد «ژِن» دقیقاً این است که حرکت قیمت سهام غیرقابل پیش‌بینی است! یک بازار کارآمد اطلاعاتی قرار نیست روشن بین باشد. سود ثابت بدون ریسک، در واقع رد واضح مسأله کارایی است. کارایی اطلاعاتی به معنای یک و تنها یک چیز است: قیمت ها منعکس کننده اطلاعات موجود هستند.

به عقیده فاما در بازارهای دارایی پیامدهای عملی این یافته که بازارها به طور شگفت انگیزی کارآمد هستند بسیار زیاد است. رشد صندوق شاخص تا حد زیادی مدیون کارایی است. بدون کارآیی، ممکن است همه ما با مدیران فعال با دستمزد بالا سرمایه گذاری کنیم که به هزینه دیگران به ما بازدهی بالاتری را وعده می دهند. رویه‌های استاندارد در حسابداری، مقررات و قانون در حال حاضر به طور معمول فرض می‌کنند که قیمت دارایی بهترین معیار ارزش است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه

اقتصاد ژاپن دست پر آمد

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا

امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری قطر برای ساخت کشتی حمل گاز

سقوط اکتشافات نفت و گاز در جهان

حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است!

فیلم/ بارش شدید باران در ماهیدشت کرمانشاه

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

ماجرای عکس جعلی ترانه علیدوستی و پدرش

بازار نیمه تعطیل طلا، صعودی شد

فیلم/حمله یک مهاجم مسلح با شمشیر سامورایی به مردم در لندن

قیمت جدید انواع میوه و سبزی در بازار +جدول

استقلالی‌ها پولدار شدند

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

فیلم/زاکانی هر کاری می‌کند جز اداره شهر!

فیلم/طوفان شدید در استان الانبار عراق

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

اعلام محدودیت ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات آخر هفته

خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رکورد جالب عیسی آل‌کثیر در جام‌حذفی

پس لرزه تنش‌های بازار طلا در بازار ارز

اوسمار: سپاهان بلوف زده است

آقای گلزار این قرتی بازی‌ها از شما بعیده!

ترکیب احتمالی استقلال مقابل تراکتور

نامه محرمانه AFC برای استقلال و پرسپولیس

اینفوگرافی/ سهم افغانستانی‌ها از یارانه‌های پنهان در سال چقدر است؟

توضیحات قوه قضاییه درباره پرونده چای دبش

چرا بانک‌ها به پرداخت وام خرید خانه بی‌‏‌میل هستند؟

فیلم/ مورد عجیب مالیات طلافروش‌ها؛ ماهانه ۸۰۰ هزار تومان!

دوران حبس بابک زنجانی به پایان رسید!

اینفوگرافی/ ۱۰ سینمای پر فروش کشور در سال ۱۴۰۳

زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای به بار می آورد؟

فیلم/ گزارشی از قرارداد جنجالی شهردار تهران با چینی‌ها

تشکیل پرونده برای زمین‌خواری کاظم صدیقی

ادا و اطوار نعیمه نظام دوست در پشت صحنه یک سریال + عکس

همه چیز درباره مصرف قلیان اکسیژن

ماجرای سحر دولتشاهی در سریال افعی تهران

فیلم/رقص جنجالی بهنام بانی با دست و بال بسته!