تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

ارز خودرو به چه کسانی تعلق گرفت؟

گمرک کشور برای نخستین‌بار، جزئیاتی از گیرندگان ارز خودرو و میزان ارز تخصیصی به واردات قطعات و موتورسیکلت را منتشر کرد. پیش از این فعالان عرصه تولید و واردات خودرو نسبت به عدم تخصیص ارز مناسب از سوی سیاستگذار ارزی انتقاداتی را مطرح کرده بودند.

ارز خودرو به چه کسانی تعلق گرفت؟

اقتصاد۲۴- در‌حالی‌که فعالان عرصه تولید و واردات خودرو از سیاستگذار ارزی بابت عدم تامین نیاز واقعی آن‌ها شاکی هستند، گمرک کشور با انتشار گزارشی، جزئیاتی از گیرندگان ارز خودرو را برای اولین‌بار منتشر کرده تا در این ماجرا شفاف‌سازی صورت گیرد. بر اساس اعلام گمرک ایران، در سال ۱۴۰۲ به اندازه هشت‌میلیارد و ۳۸۰میلیون دلار اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است. این میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ به لحاظ ارزش ۳۲.۶۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.

بررسی جزئیات واردات اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت نشان می‌دهد که واردات قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲، هفت‌میلیارد و ۵۹۸ میلیون دلار بوده است. در مقایسه با سال ۱۴۰۱، واردات قطعات خودرو حدود ۳۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. در سال گذشته همچنین ۷۸۲ میلیون و ۶۱ هزار دلار اجزا و قطعات موتورسیکلت وارد کشور شده که ۴۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. گویا برای نخستین‌بار است که گمرک جزئیات ارزبری تولید موتورسیکلت در کشور را منتشر می‌کند. گمرک همچنین برای اولین بار، نام شرکت‌های خودروسازی اصلی گیرنده ارز را نیز فاش کرده است. طبق اعلام گمرک، صنایع خودروسازی مدیران‌خودرو با سهم ۱۳درصدی، در رتبه نخست دریافت ارز قرار دارد و پس از این شرکت، کرمان‌موتور با سهم ۹.۶۵ درصدی رتبه دوم را در اختیار گرفته است.

رتبه سوم نیز به شرکتی به نام «کوروش موتور آریا» اختصاص یافته که ۵.۳۵ درصد از ارزش کل واردات اجزا و قطعات خودرو را داراست. با توجه به این رتبه‌بندی، مشخص می‌شود نه خودروسازان بزرگ کشور و نه واردات خودرو، هیچ‌کدام در رده‌های اول تا سوم تخصیص ارز خودرو در سال ۱۴۰۲، حضور ندارند. هرچند گمرک ایران هر ماه آمار مربوط به جزئیات واردات و صادرات کالا‌ها از جمله خودرو و قطعات خودرو را اعلام می‌کند، اما آمار جدید این نکته و تفاوت مهم را در خود جای داده که حاوی برخی جزئیات برای نخستین بار است. در این گزارش، برای اولین‌بار جزئیاتی مانند ارز اختصاصی به تولیدکنندگان موتورسیکلت و نام شرکت‌هایی که بیشترین سهمیه ارز تخصیصی را داشته‌اند، منتشر شده است.

پیش از این رئیس کل بانک مرکزی با حضور در مجلس شورای اسلامی در مورد تخصیص ارز به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خودرو شفاف‌سازی کرد. محمدرضا فرزین در آن جلسه تاکید کرد که بانک مرکزی وظیفه خود درباره تخصیص ارز به بخش خودرو را انجام داده است. در واقع حرف فرزین این بود که بانک مرکزی دخل‌و‌تصرفی در توزیع ارز بین متقاضیان بخش خودرو نداشته است و به‌نوعی خطا و بی‌عدالتی احتمالی را متوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت (به‌عنوان توزیع‌کننده ارز تخصیص‌یافته بین متقاضیان شامل تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خودرو و موتورسیکلت) دانست.

رئیس کل بانک مرکزی در آن جلسه تاکید کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا اواسط دی‌ماه، پنج‌میلیارد و ۴۰۶میلیون دلار ارز به حوزه خودرو و قطعات تخصیص داده شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت‌درصد رشد را نشان می‌داد. وی این را هم گفت که در بازه زمانی موردنظر، بالغ بر ۳۱میلیارد و ۴۰۲میلیون دلار ارز به وزارت صمت داده شده که آن هم نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد پنج‌درصدی داشته است. با توجه به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، مشخص شد این نهاد ظاهرا تا حد امکان ارز در اختیار وزارت صمت قرار داده و توزیع آن بین متقاضیان ارزی این وزارتخانه، از‌جمله تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو، مطابق با سلیقه و تشخیص و مصلحت‌سنجی صمتی‌ها بوده است.

ارز خودرو به چه کسانی تعلق گرفت؟
هرچند گمان می‌رفت با توجه به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی و با انتقادات فعالان عرصه خودرو درباره تخصیص ارز، شفاف‌سازی لازم در مورد ماجرای توزیع ارز بین متقاضیان بخش خودرو و قطعات صورت گرفته، اما ظاهرا این اتفاق رخ نداده و انتشار گزارش اخیر گمرک، آن هم با توجه به ارائه برخی جزئیات برای نخستین‌بار، شاهدی بر این مدعا می‌تواند باشد. در واقع به نظر می‌رسد گمرک نیز با انتشار جزئیات موردنظر، بر این موضوع تاکید کرده که اگر بی‌عدالتی و ضعفی در توزیع ارز اختصاص‌یافته به وزارت صمت بین متقاضیان، به‌خصوص تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو، رخ داده، از ناحیه سیاستگذار ارزی نبوده و متوجه توزیع‌کننده (وزارت صمت) است.

ناراضیان ارزی

اما منتقدان و ناراضیان توزیع ارز بخش خودرو چه کسانی هستند؟ در حالت کلی، سه گروه از نحوه توزیع ارز مربوط به تولید و واردات خودرو شکایت دارند که شامل خودروسازان و قطعه‌سازان، واردکنندگان و برخی شرکت‌های بخش خصوصی می‌شود. گروه نخست، یعنی خودروسازان و قطعه‌سازان، در گذشته نیز نسبت به نحوه توزیع ارز بین متقاضیان بخش خودرو معترض بودند و حالا هم هستند. با‌این‌حال، یک تفاوت بزرگ بین نارضایتی آن زمان با حال حاضر وجود دارد. در گذشته، خودروسازان و قطعه‌سازان معمولا نسبت به واردات خودرو معترض بودند و کاری به مونتاژکاران نداشتند. حالا، اما داستان فرق کرده و آن‌ها اتفاقا موضع چندان منفی و سرسختانه‌ای نسبت به اختصاص ارز به واردات ندارند (شاید از این جهت که می‌دانند واردات در حد و اندازه فعلی آسیبی به آن‌ها نمی‌زند)، اما در عوض به ارز مونتاژ انتقاد دارند. خودروسازان و قطعه‌سازان معتقدند نباید اجازه گسترش مونتاژ خودرو در کشور را داد و آن‌ها باید در اولویت دریافت ارز باشند نه مونتاژکاران.


بیشتر بخوانید:  قیمت های عجیب حواله خودرو‌های جانبازان! / بنز ۶.۵ میلیارد، ب ام و ۲.۴ میلیارد!


اتفاقا اینجاست که به‌نوعی نام بردن از شرکت‌های مونتاژکار دریافت‌کننده ارز در گزارش گمرک، رمزگشایی می‌شود. در واقع به نظر می‌رسد گمرک (شاید به نمایندگی از سیاستگذار ارزی یا نهاد‌های دیگر) خواسته این پیام را بار دیگر و صریح‌تر مخابره کند که جیب مونتاژکاران (به‌خصوص برخی از آنها) از ارز بانک مرکزی پر است. حرف دیگر این گزارش این است که خودروسازان و قطعه‌سازان معترض بهتر است طرف انتقادشان توزیع‌کننده ارزی (وزارت صمت) بابت کمبود ارز موردنیاز باشد تا سیاستگذار ارزی. در ماجرای انتقاد و نگرانی خودروسازان و قطعه‌سازان بابت رشد مونتاژ، این نکته را نیز باید در نظر گرفت که همه ماجرا «اختصاص ارز به مونتاژ» نیست و آنها، به‌خصوص قطعه‌سازان، نگران از دست دادن بخشی از بازارشان هستند. به عنوان مثال، قطعه‌سازان نگران این هستند که با گسترش مونتاژ و ثبات تولید ایران‌خودرو و سایپا (به عنوان مشتریان اصلی قطعه‌سازان داخلی) یا کاهش تیراژ این دو شرکت، سهم بازارشان افت کند.

اما گروه دوم ناراضیان ارزی در بخش خودرو، واردکنندگان هستند که می‌گویند سیاست‌گذار یا توزیع‌کننده ارزی، در تخصیص ارز به آن‌ها خست به خرج می‌دهد. این ادعا با آمار و ارقام واردات خودرو به کشور تا انتهای سال گذشته همخوانی دارد، چه آنکه تنها ۱۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شد و ارز اختصاص‌یافته به واردکنندگان در سال گذشته نیز از ۲۵۰ میلیون یورو فراتر نرفت. این در حالی است که قرار بود در مرحله نخست، یک‌میلیارد دلار ارز به واردات خودرو اختصاص پیدا کند و همچنین حداقل ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود.

با توجه به اظهارات سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی و گزارش اخیر گمرک، باز هم این پرسش برای واردکنندگان و البته مشتریان و متقاضیان خودرو‌های خارجی پیش می‌آید که چرا سهم واردات خودرو از هشت‌میلیارد و ۳۸۰میلیون دلار ارز اختصاص‌یافته به بخش خودرو در سال گذشته، کمتر از ۲۵۰ میلیون یورو (زیر سه‌درصد) بوده است. در واقع ارزی که به واردات خودرو به عنوان پروژه سیاستگذار برای تنظیم بازار اختصاص یافته، حتی به اندازه شرکتی گمنام در حوزه واردات قطعات خودرو هم نبوده است. آیا باز هم قرار است ضعف واردات خودرو و محقق نشدن وعده‌های سیاستگذار در این حوزه، با بهانه «کمبود ارز در مملکت» رفع‌ورجوع شود؟ آیا با توجه به آمار ارزپاشی در بخش خودرو، افکار عمومی این بهانه را می‌پذیرد؟

در نهایت سومین گروه ناراضی از توزیع ارز، برخی شرکت‌های بخش خصوصی هستند که می‌گویند عدالت لازم توسط توزیع‌کننده اجرا نشده است. در واقع هرچند دو شرکت مونتاژکار در صدر جدول دریافت‌کنندگان ارز بخش خودرو قرار دارند و بسیار هم راضی هستند، اما دیگر خودروسازان بخش خصوصی از نحوه توزیع ارزی در بخش مونتاژ خودرو رضایت ندارند و حتی بروز تعهدات معوق خود را نیز ناشی از این روند می‌دانند. به‌هر‌حال آنچه سیاستگذار ارزی می‌گوید و آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد چالش و بی‌عدالتی مورد ادعای ناراضیان ارزی، بیشتر از ناحیه توزیع‌کننده (وزارت صمت) رخ داده است، وزارتخانه‌ای که ظاهرا در رعایت مساوات در توزیع ارز بخش خودرو موفق نبوده است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

چرا یارانه دی ماه بانک سپه واریز نشده است؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

موشک کروز تاروس KEPD ۳۵۰

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حال و هوای خیابان بوعلی همدان ۵۷ سال پیش

عکس/ استوری دردناک و غم انگیز عمو پورنگ

عکس/ تیپ اروپایی گوگوش با شنل مخمل ۴۶ سال پیش

عکس/ چهره کاملا متفاوت رامین رضاییان

عکس/ گریم بی نظیر فردین و فرامرز قریبیان در فیلم غزل سال ۱۳۵۵

عکس/ آشتی‌کنان رامین رضاییان و سیدحسین حسینی مقابل استقلالی‌ها

عکس/ اصفهان گردی غزل شاکری و همسرش با تیپ اروپایی

عکس/ تیپ خاص هوشمند عقیلی و حسن شماعی زاده ۵۰ سال پیش

عکس/ یک خانه عجیب با نشان نازی‌ها در یزد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ ماجرای خواستگاری عجیب سپند امیرسلیمانی از مونا کرمی

عکس/ استایل خاص پژمان بازغی و دخترش در کنسرت سهراب پاکزاد

خوشبختی گاریدو پس از جدایی از پرسپولیس

ریزش شدید قیمت پژوپارس در بازار امروز + جدول

اقساط نهضت ملی مسکن ۴ برابر شد

آغاز ثبت نام خودروی وارداتی جانبازان + شرایط ثبت نام

آغاز دور جدید ثبت نام ایران خودرو ویژه بهمن ۱۴۰۳ با تحویل ۹۰ روزه + جزئیات

رمزار‌زهای خانواده ترامپ صعود کرد

ماجرای پیچیده پرسپولیس و ژوائو

واریزی جدید برای بازنشستگان+ جزئیات

اجاره‌نشین‌های تهرانی بین دو راهی بقا با شرایط سخت یا مهاجرت

ضرورت مدیریت بومی در مناطق آزاد؛ راهی به‌سوی توسعه پایدار

عکس/ سفر ناصرالدین شاه به ساری ۱۳۹ سال پیش

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی ذوب آهن

جزئیات جدید درباره واریز مبلغ همسان سازی بازنشستگان

چرا یارانه دی ماه برخی دهک‌ها هنوز واریز نشده است؟

فرشاد اسدی آبدارچی عامل ترور دو قاضی که بود؟

فیلم/ تردید ترامپ درباره دوام آتش‌بس غزه

چرا اعتراضات بازنشستگان در حال افزایش است؟/ خطر سونامی بازنشستگان متولد دهه ۶۰ در کمین صندوق‌های بازنشستگی/ سرکوب مداوم مستمری بازنشستگان

فیلم/ ایران برای آغاز مذاکره آماده است

حمله جمهوری اسلامی به حسین شریعتمداری

قیمت دلار در جدال فشار عرضه و موج تقاضا

مارکو روبیو، وزیر خارجه ضد ایرانی ترامپ در سنا تایید شد

عکس/ بازدید رهبری از نمایشگاه پیشگامان پیشرفت

فیلم/ سرقت مسلحانه چندین کیلو طلا در محله خلیج‌فارس

ماموریت ظریف در داووس؛ رایزنی معاون راهبردی رئیس جمهوری در مجمع جهانی اقتصاد برای ایران

پزشکان را از مرگ نجات دهید+ فیلم

تنها ۵ سال برای نجات میانکاله وقت داریم

فیلم/ هیجان ایلان ماسک پس از مراسم تحلیف ترامپ

فیلم/ ترامپ فرمان خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت را امضا کرد

فیلم/ اولین اظهارات ترامپ درباره ایران بعد از تحلیف

فیلتر تیک تاک از آمریکا تا ایران؛ اعتراض عجیب فیلترکنندگان وطنی به فیلتر کردن یک اپ در آمریکا!

متهمان ردیف اول آلودگی هوای تهران

حراج سکه چه اثری بر قیمت و حباب سکه گذاشت؟

بزرگ‌ترین مسئله ترامپ؛ یک جنگ گسترده علیه ایران

آمار استیضاح وزراء در دولت های مختلف با رکوردشکنی احمدی نژاد؛ آیا دولت پزشکیان رکورددار استیضاحِ زودهنگام می شود؟

احضار شریعتمداری به دادسرای فرهنگ و رسانه

مساله اقتصاد کلید مذاکره ایران و آمریکا

رقابت شدید ارز ملانیا و ترامپ با یکدیگر

آزمون ترامپ در سایه جنگ سرد خاورمیانه

رویای باد و خورشید برای رفع ناترازی برق

پشت پرده عدم سفر عراقچی به آمریکا + عکس

معمای ایران پیش روی ترامپ

همزمان با بازگشت دوباره ترامپ به کاخ سفید؛ قطار تهران-واشنگتن در دوگانه توافق یا رویارویی

آغاز رویداد ملی پیشگامان پیشرفت با حضور رهبر انقلاب

قیمت جهانی نفت بالا رفت

قاچاق روزانه ‌۳۰ میلیون لیتر‌ سوخت در ایران!

شکاف قیمت دلار هرات با ایران کم شد، تتر فاصله گرفت

با کاهش نرخ بهره حقیقی، بورس دوباره جان می‌گیرد؟

شرایط رجیستری آیفون‌های مسافری و وارداتی