تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می دهد؛

اینجا کسی به فکر مستاجر‌ها نیست/ افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها از فرودین ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳

در این سرزمین حالا دیگر وضعیت مستاجر‌ها اسفبار شده است و کسی نیز به فکر مستاجر‌ها نیست. مشکل این است که وضعیت اجاره بها در ایران در سال‌های اخیر تغییرات قابل توجهی داشته است. بر اساس گزارش‌ها در حالی که عرف همواره این بود که یک ششم ارزش ملک به عنوان رهن و اجاره مطرح می‌شد، اکنون با افزایش عجیب قیمت مسکن، این رقم هر چند به یک دهم رسیده است، اما وضعیت مسکن همچنان برای مستاجران اسفبار و ویران‌گر است.

اینجا هیچکس به فکر مستاجر‌ها نیست

اقتصاد۲۴- از آن دوران که اجاره نشینی را خوش نشینی لقب می‌دادند، حالا دیگر بسیار گذشته و انگار نه همین یک دهه پیش که شاید نیم قرن پیش بود که می‌شد اجاره نشین را خوش نشین دانست وگرنه این روز‌ها کمتر اجاره نشینی حال خوشی دارد که بتواند خوش نشین محسوب شود. این روز‌ها شاید همه ما اطرافمان به این موارد برخورد باشیم که دوست و فامیل و شاید حتی زندگی خودمان دوباره به مساله سرپناهی که مدام و روز به روز در حال گران‌تر شدن است، گره خورده است.

مروارید، یک دختر ۳۷ ساله مجرد است که تا پارسال با ودیعه ۲۰۰ میلیون تومانی و اجاره ۱۵ میلیون تومانی خانه‌ای حوالی میدان فاطمی اجاره کرده بود و امسال صاحبخانه برای پول پیش رقمی حدود ۵۰۰ میلیون تومان از وی طلب کرده است و او حالا در حوالی مرکز شهر به دنبال سرپناهی است.

زوج جوان دیگری به اقتصاد ۲۴، می‌گویند که یک خانه ۵۵ متری را با رقم حدود ۵۰۰ میلیون تومان رهن کرده بود اما صاحبخانه گفته لطف می‌کند و همچنان اجاره نمی‌گیرد، اما رقم رهن را به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد داد و این زوج به اقتصاد ۲۴ می‌گویند که اصلا صاحبخانه‌ها تصوری ندارند که این ارقام باید چطور تهیه شود و اصلا مگر ما چه درآمدی داریم که صاحبان املاک تصور می‌کنند امکان پرداخت چنین ارقامی را خواهیم داشت.

سپیده و همسرش، یک فرزند دارند و به اقتصاد ۲۴ می‌گویند که یک خانه ۷۰ متری دو خواب در غرب تهران را اجاره کرده اند و در حالی که دو حقوق دریافت می‌کنند یک حقوق را به طور کامل برای مسکن می‌دهند و تقریبا هیچ پس اندازی ندارند و حالا هم نمی‌دانند با ارقام نجومی که صاحبخانه مطرح می‌کند باید چه کنند.

البته در گذشته نیز شاهد گران شدن رهن و اجاره در برخی مناطق ایران بودیم، که ممکن است به عوامل مختلفی مانند افزایش تقاضا، کاهش ارزش پول ملی، یا تغییرات قوانین مسکن برمی‌گردد.

یکی از اولین انفجار‌ها در حوزه قیمت مسکن در کشور مربوط به سال ۱۳۸۵ است. مریم که آن زمان دانشجو بوده می‌گوید قیمت خانه دو خوابه ای که با دو دوست اجاره کرده بودیم، مبلغ ودیعه آن ۵ میلیون تومان و اجاره‌اش ۱۵۰ هزار تومان بود، اما ناگهان در سال ۱۳۸۵، رقم اجاره به ۵۵۰ هزار تومان و سال بعدترش ودیعه به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت.


بیشتر بخوانید: مستاجران توان اجاره خانه در حاشیه شهرها را هم ندارند/ اجاره یک واحد ۶۵ متری در اطراف تهران چند؟


مریم البته انفجار دیگر قیمت را در سال ۱۳۸۹ می‌داند و به اقتصاد ۲۴ می‌گوید که در آن سال برای اولین بار اجاره رقم میلیونی یافت و اصلا تا پیش از آن به جز شاید مناطقی در شمال تهران اجاره میلیونی معنا نداشت، اما ناگهان رقم‌های اجاره در آن سال از مرز یک میلیون تومان گذشت.
از مریم که می‌پرسم با دیدن اجاره‌های چند ده میلیونی و ودیعه‌های چند صد میلیونی تعجب نمی‌کنید؟ می‌گوید تعجب نمی‌کنم؟ من که در تهران خانه ۱۲۰ متری با ودیعه یک و نیم میلیون تومانی و اجاره ۱۵۰ هزار تومانی را دیده ام، از این ارقام که می‌بینم شاخ روی سرم سبز می‌شود.

به نظر می‌رسد در این سرزمین حالا دیگر وضعیت مستاجر‌ها اسفبار شده است و کسی نیز به فکر مستاجر‌ها نیست. مشکل این است که وضعیت اجاره بها در ایران در سال‌های اخیر تغییرات قابل توجهی داشته است. بر اساس گزارش‌ها در حالی که عرف همواره این بود که یک ششم ارزش ملک به عنوان رهن و اجاره مطرح می‌شد، اکنون با افزایش عجیب قیمت مسکن، این رقم هر چند به یک دهم رسیده است، اما وضعیت مسکن همچنان برای مستاجران اسفبار و ویران‌گر است.

اینجا هیچکس به فکر مستاجر‌ها نیست

ثبت نجومی افزایش قیمت مسکن در تهران

در حالی امروز متوسط قیمت مسکن در تهران به ۸۲ میلیون تومان رسیده است که این رقم در آذر ماه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بود. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران با عنوان «اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور؛ بهار ۱۴۰۰»، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در بهار آن سال در مقایسه با فصل مشابه سال پیش(۱۳۹۹)  ۱۰۰.۲ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۱.۵ میلیون تومان رسیده بود.

همچنین بر پایه این گزارش، متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی، طی بهار ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال پیش(۱۳۹۹) ۶۳.۷ درصد افزایش یافته و به حدود ۲۸.۲ هزار تومان رسیده بود. گزارش‌های پیشین مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که متوسط اجاره بها در مناطق شهری طی نیمه دوم سال ۱۳۹۱ خورشیدی نزدیک به ۵.۸ هزار تومان بوده که به معنای افزایش ۹۹۸.۲ درصدی طی ۸ سال گذشته است.

به گفته کارشناسان این گرانی مسکن در ایران به دلیل کمبود عرضه، تورم عمومی، افزایش نرخ مصالح ساختمانی و ارز ایجاد شده است. همچنین باید توجه داشت که تعداد خانوار‌های اجاره‌نشین در ایران در سال ۱۴۰۰ به ۴۰ درصد جمعیت شهر نشین افزایش یافته و به خاطر افزایش اجاره بها در سال‌های اخیر، حدود ۴۶ درصد از هزینه یک خانوار به اجاره مسکن اختصاص دارد.

به طور کلی، افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در ایران نشان از چالش‌های مسکن دارد. این موضوع نیاز به توجه دولت و مقامات مسئول دارد تا راه‌حل‌هایی را برای کنترل این رشد قیمت‌ها ارائه دهند.

تورم نقطه ای اجاره مسکن روی ۴۲ درصد

تورم نقطه‌ای اجاره مسکن در ماه گذشته نرخ ۴۱.۸ درصد را ثبت کرد. اینکه سرعت رشد نقطه‌ای و سالانه اجاره‌بهای مسکن به شکل تاریخی در دو سه سال گذشته و حتی در شروع امسال، افزایش یافته است، ناشی از «سطح جهش‌یافته تورم عمومی» و «تورم مسکن» است که اقتصاد ۲۴ پیشتر درباره آن گزارش‌های تحلیلی منتشر کرده بود. در این مقطع، اما علاوه بر اینکه، ضرورت دارد سیاستگذار نسبت به «ریشه‌های تب بالای تورم اجاره مسکن» توجه کند تا بتواند «مهم‌ترین هزینه زندگی ماهانه خانوار‌ها را از حالت سنگین و نامتعارف» به سطح نرمال برگرداند، «دو پیام هشداری» نرخ جدید تورم اجاره هم باید دیده شود و از همه مهمتر اینکه سطح ۴۱.۸ درصدی رشد اجاره‌بها در قرارداد‌های فروردین ۱۴۰۳ تاکنون به ثبت رسیده است.


بیشتر بخوانید: پشت پرده‌های مشکوک افزایش نجومی قیمت مسکن تا متری ۲ میلیارد تومان!/ دست‌های آلوده بانک‌ها در پشت صحنه افزایش قیمت‌ها/ بازاری وحشی‌تر از بازار مسکن در تهران نیست


همچنین این ارقام نشان می‌دهد، «فرمول مدنظر نمایندگان مجلس برای تعیین رشد مجاز اجاره‌بها در سال» که برای تایید نهایی روانه شورای نگهبان است، با «وضع موجود این بازار» همخوانی ندارد. فرمول نمایندگان می‌گوید، موجر‌ها هر سال مکلف شوند «اجاره‌بهای سال جدید را براساس ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی افزایش دهند و بیش از آن، ممنوع است». اما در حال حاضر، تورم اجاره از تورم عمومی جلو زده است، به این صورت که در فروردین امسال، تورم نقطه‌ای اجاره مسکن ۴۱.۸‌ درصد شد در حالی که نرخ تورم عمومی نقطه‌ای در سطح  ۳۰.۹‌ درصد قرار گرفت. به این ترتیب، در وضع موجود که «نرخ رشد اجاره‌بها، ۱.۳۵ برابر نرخ تورم عمومی است»، ملاک قرار دادن تورم عمومی برای تعیین تورم اجاره، امکان پذیرش آن را از سوی بازار با تردید روبه رو می‌کند.

متوسط مبلغ اجاره ماهیانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح ایران حدود ۲۸ هزار تومان بوده است. حداکثر رقم اجاره بها (به همراه ودیعه) در مناطق شهری ایران برای هر مترمربع در این بازه زمانی حدود ۶۵ هزار تومان اعلام شده است.

اینجا هیچکس به فکر مستاجر‌ها نیست

دلالی اصلی ترین دلیل افزایش قیمت مسکن در ایران

مطابق عرف بازار، یک ششم ارزش ملک به عنوان رهن و اجاره از سوی موجر مطالبه می‌شود، لذا افزایش قیمت مسکن نیز خود دلیلی بر افزایش نرخ اجاره بها است. اما چه عواملی باعث افزایش قیمت مسکن در ایران شده است؟ با هم مرور کنیم:

کمبود عرضه: تولید فعلی مسکن در ایران نسبت به نیاز بازار، به ویژه در شهرهای پرجمعیت، کافی نیست. این کمبود عرضه باعث افزایش قیمت‌ها شده است.  همچنین، تورم عمومی و افزایش نرخ مصالح ساختمانی نیز به افزایش قیمت‌ها کمک کرده است.

کاهش توان اقتصادی خانوارها: توان اقتصادی خانوارها کاهش یافته است. قیمت بالای مسکن باعث رکود در این حوزه شده و خریداران به دلیل نبود درآمد کافی، ترجیح می‌دهند خرید مسکن را به تعویق بیاندازند.

عدم استقبال از مسکن: حتی کسانی که قصد فروش ملک خود را دارند، به دلیل نبود مشتری، مجبور به فروش با قیمت پایین‌تر از قیمت مدنظر می‌شوند. این شرایط باعث کاهش سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز برای ساخت و ساز می‌شود.

عدم ثبات در قیمت مصالح ساختمانی: قیمت مصالح ساختمانی نیز ناپایدار است، از جمله قیمت میلگرد، تیرآهن و غیره. این ناپایداری باعث مشکلات مالی برای سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن می‌شود.

نقدینگی حوزه مسکن: لازم است بازار مسکن جذابیت بیشتری نسبت به بازارهای موازی داشته باشد تا نقدینگی حوزه مسکن به سمت این بازارها گرایش پیدا نکند. ثبات قیمت در حوزه نهاده‌های مسکن نیز از مواردی است که فعالان در حوزه انبوه‌سازی را به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ ترغیب می‌کند. به طور کلی، افزایش قیمت مسکن در ایران نیاز به توجه دولت و مقامات مسئول دارد تا راه‌حل‌هایی برای کنترل این رشد قیمت‌ها ارائه دهند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
5
0
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر اجاره در تهران ارزان باشد که تمام شهرستانی ها و روستایی ها هجوم می آورند به تهران و سر خانه کرایه کردن دعوا می شود ! واقعیت های جامعه را باید در نظر بگیرید به جای اینکه آرزو و خیالبافی کنید که ای کاش اجاره در تهران ارزان باشد . واقعیت جامعه اینست که اکثر شهرستانی ها و روستایی ها آرزو دارند تهران زندگی کنند و تنها عاملی که جلویشان سد شده همین گرانی های تهران است . در واقع گران بودن مسکن در تهران یک سد و مانعی است برای اینکه تعادل جمعیتی حفظ شود و شهرستانها خالی از جمعیت نشود . تقاضا بالاست که اجاره ها بالا می رود . هرکس درآمدش کم است برود شهرهای کوچک الان روستاها هم امکانات خوبی دارند چه اشکالی دارد برگردید
ناشناس
خوش به حالت تهرانی تو مابه افتخار ایرانی،خیلی افتخار می‌کنی که بچه تهرونی؟فکر می‌کنی که خیلی از روستایها بهترید؟شماها فقط بلدید از دسترنج دیگران بخورید واز همه کس طلبکار باشید ،شماها فقط ادعای روشنفکری رو دارید،شماها همون افغانها براتون خوبه که همجوره بهتون خیانت می‌کنن وصداتون هم در نمیاد بالاي ۵میلیون افغانی توی تهرانه چرا همتون لالمونی گرفتید
افغانی حق داره توی تهران زندگی کنه اما شهرستانی و روستایی که واسه این آب وخاک هستند حق زندگی در تهران رو ندارند
بهاره
فکر کنم خودت یکی از همونای هستی که باید برگردی به روستای که توش متولد شدی....
ناشناس
5
1
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
چرا مطلبه دروغ مینویسید؟به چی میخاین برسید؟اجاره ها زیاد نشده چون تمدید شده و کسی تمایل به پاشدن نداره ۲۵ درصد زیاد شده.به منطقه ۱ که اشرافی نشینه کاری نداریم.موجرها خیلی وقتها به فکر مستاجرها هستن،کرونا،الان که گرونیه.ولی دولتچی؟به اسم فکر به حاله مستاجرها میره جلو ولی قانونش به نفعه خودشه نه مردم یا مستاجرها...جریمه تو جیبه کی میره؟مالیات تو جیبه کی میره؟مسئولین همه تو منطقه اشرافی هستن.فکر میکنید اجاره ۱۰۰ میلیون در ماه و کی پرداخت میکه؟مسئولین
عباس
مسبب گرانی افرادی مثل نگارنده خبر است که هنوز فصل جابجایی فرانرسیده خبر افزایش اجاره را نشر میدهید درضمن روی سخنم با او شخصی که میگه اگر اجاره کم باشه همه از روستا وده به تهران میان تهران یک ده کوره بزرگ بیش نیست واصلا جای زندگی نیست وگرنه تو به اصطلاح تهرانی بلافاصله با هر تعطیلی بار سفر به شهرهای شمالی نمی بندی تهران یعنی آلودگی و.....
ناشناس
دروغ نیست صاحبخانه ما هم چهل و پنج درصد بابت تمدید به پول پیش و کرایه اضافه کرد.شما قصد انکار واقعیات و بدبختی های ما را دارید!
ناشناس
5
1
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
با این قوانین مندراوردی بهتر بری گمشی
همایون
0
2
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
درود به همگی هیچ کس به فکر مستأجر نیست ..
گله من هیچ یک از حرفهای شما نیست
چرا در ایران همه چیز به نرخ روز حساب میشه جز پول پیش مستاجر بیچاره...
بابا یکم وجدان داشته باشید...هرساله ارزش پول پیش مستاجر 40درصد کم میشه
علی اصغر قاسم پور
0
5
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
متأسفانه خیلی شل می گیرن و توجهی به این مشکل وهم مردم و مملکت نمیشه مشهد نسبت به پارسال بعضی موجران با گرا و خط دهی مشوران املاک اجاره ها رو تا دو و نیم برابر هم افزایش دادن! به صورتی که برا یک واحد زیرزمین ۴۰ متری که حتی قابل سکونت هم نیست، اون هم نه تو یه موقعیت مکانی خوب بلکه نزدیک به حاشیه ی شهر فیمت ده میلیون تومان می ذارن، دولت هم که موضوع رو حواله می کنه به اصطلاح خودش فصل نقل و انتقالات! یعنی وقتی که خوب فیمتها رو بالا ببرن، گذشته از این مگه نقل و انتقالات مردم فقط مربوط به همین فصل تابستونه، بفیه ی اوقات سال هم که مردم نقل مکان می کنن، بقیه ی اوقات سال هم که اجاره ها رو نجومی بالا می برن، اصلاً مدیریت و منطق درستی تو این بخش مهم و ضروری مردم نیست. فیمتها در اثر قصور مسئولان و بی قاعده و قانونی و بی منطقی این بخش به جایی رسیده که اکثر خانواده ها باید به ناچار کل درآمدشون رو برا اجاره بدن و با بدبختی زندگی کنن، عده ای هم که حتی از پرداختش ناتوانن. وضع مملکت عجیب دچار معضلات شده.
علی
0
4
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
بسیار افسوس که در کشور به اصلاح انقلاب اسلامی اقشار ضعیف و حقوق بگیران و کارگران و بازنشستگان لشگری و کشوری و مردم در حال نابود شدن هستند و هیچ یک از مسئولان حاکمیت توجه جدی به این قضیه ندارند و اکثریت مردم بخاطر مشکلات کلان اقتصادی و معیشتی هیچ اعتمادی دیگر به مسئولان ندارند ، تورم و گرانی هزینه های زندگی چند ین برابر شده و تمام اقشار در رنج و عذاب هستند،،حاکمان کشورهای عربی رو نسبت به مردمشان می بینیم که تمام تلاششان برای رفاه و آرامش هزینه میکنند ،،اما تو کشور ما فقط وضعیت دایره حاکمیت و مسئولانش بسیار لاکچری بوده و بقدری ثروت اندوزی کردند که فرزندانشان در کشور های اروپایی و آمریکا و کانادا برای خود امپراطوری راه انداختند ،،اما این وسط اکثریت مردم نسبت به سال قبل فقیرتر شدن و از پس مخارج سنگین زندگی بر نمیاند،،درآمد کشور بقدری است که رفاه رو برای مردم بیاره،ولی مسئولان نمی خواهند که مردم رنگ رفاه رو ببینند،،حقوق ها بقدری ناچیزه که یه بازنشسته فقط حقوق خود رو برای اجاره مسکن باید هزینه کند و برای امرار و معاش و سبد معیشت و درمان و دارو و..به مشکل جدی میخورد و باید یکماه با قرض و گدایی سر کند ،،برای اینکه مسئولان ریا کار ما بی خیالند و هیچ کدامشون والله اگر بتوانند با حقوق یه بازنشسته زندگی کند،،ننگ باد بر مسئولانی که باعث شرمندگی بازنشستگان جلوی خانواده هایشان مبشوند،،خدا لعنت کند مسئولینی که هیچی از عدالت علی رو نمی دونند و فقط با ظاهر دینی ریا کار به مردم دروغ میگویند خدا از هیچ کدامتون نگذره و در محضر خدا باید پاسخگو باشید
ناشناس
گل گفتی،رحمت خداوند بر تو.....
ناشناس
0
3
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
بدبختی اینه که همه چی از لواشک فروش تا بنگاه مشاور املاک قیمتها رو با عیار دلار مقایسه و نرخ بندی میکنند چیزی به اسم قانون یا قیمت دستوری حاکم نیست مخصوصا در بحث اجاره خانه و فروش مسکن تنها بر پایه قیمت دلار آزاد نرخ گذاری انجام می‌شود!
ناشناس
0
1
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدا خیر نده این دولتی که نفت رومیفروشه به فکرمستاجرها نیست ما رو بدبخت واواره کرده با این گرونی خدا خیر دنیا و اخرت رو به اینهایی که حق مردم رو تکمیل شدن میکنن ما مستأجرها نه بچه داریم نه زندگی داریم تو زندگی آصف بار زندگی میکنیم نه خونه داریم ازصبح تا شب برای یه لقمه نون کار میکنیم خدا به حق جهان هستی حق ما رو ازاین دولت گردن کلفتی که با مسکنداره تجارت میکنه بگیره
ناشناس
0
2
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدا از این مسئولین بی مسولیت نگذره که‌ عین خیالشون نیست که مستاجر ها چی میکشن،آخ کارگر چقدر میگیره که ۱۲ میلیون باید اجاره بده تازه با ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون اجاره برای ۵۰ متر جا،سواره چه خبر داره از پیاده
محمد
0
1
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
با روی کار آمدن سامانه خودنویس قیمت مسکن ۷۰ درصد کاهش داشته و تمام مستاجرین صاحب خانه شده اند
برجی
0
0
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام دولت به فکر مستاجر نیست حقوق کارگر که ۱۵میلیون بیار،۱۲میلیون کرایه بده بس خرج زن بچه اش چحوری بده بعدان میگن طرح جمیعت جوان اول وضع مملکت درست کن بعد به فکر فرزند اوری بشن
علی
0
1
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
من دو واحد ۵۸ متری دارم دو سال دادم اجاره امسال سال سوم به موقع تمدید خودتون قیمت بگیرید میان میگن یک میلیون میتونم اضاف کنم منم قبول میکنم پنج میلیون با صد میلیون امسال شش میلیون صد تومان در حالیکه صد تومان ۱۲ تومان است و فرزند مجرد دارم سن ۴۰ و ۳۰ سال هستند میگم خدا کریمه خدا کریمه انشاالله همدیگر ملاحظه کنید خدا میرسونه
As O Pas
0
0
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
تنها راه حل نهایی ، یه زلزله بالای هشت ریشتر ( اونم نصف شب ) تو تهرانه ، چون که این مسئولین نه عرضشو دارن و نه علاقه ، هر کدوم چندین آپارتمان دارن و از خداشونه که قیمت مسکن هر روز بره بالا و بالاتر .

بخدا قسم من که هر شب تو نماز و همچنین قبل خواب آرزو میکنم هر چه زودتر اتفاق بیفته و از این استرس جان کاه خلاص بشم !!!

تف به این زندگی سگی
ناشناس
0
2
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
درشهرستانهاهم خانه های یک خوابه ودوخوابه راروزانه اجاره میدهندچون درآمدش بیشتر است و مسافران پولدار برای خوشگذرانی اجاره های کلان میدهندومن که یک زن مجردهستم ماههاست به دنبال یک سوییت میگردم که با درآمدم همخوانی داشته باشدبخداآخرزمان شده ودیگررحم ومروت دیده نمیشود
شهیاد
0
1
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
برای حوزه مسکن واجاره قانونی قابل اجرا نیست
ناشناس
0
0
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
بنا به قول استاندارتهران درتهران بیشتراز ۲ میلیون افغانستانی هستند خونه هاراباقیمت بالا اجاره می‌کنند چون همیشه کاردارندبچه هاشون هم سرچهارراه ها
ناشناس
0
0
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چرادریافت مشکل مستاجران نوشتم چرادریافت ایرانی محترم چرامنتشرنمیکنی؟
احمدی
0
0
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
داداش شماحالاچراگیردادی به مسکن؟مگر موضوعات دیگه حل شده اند؟که مونده مسکنمون؟همه چیزازسال ۹۷ حداقل ۲۰۰۰ درصدتورم داشته اند حالا مسکن هم بالارفته امانه به اندازه آنها
محمد
0
0
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
باعرض سلام بنده یک خانواده شش نفری هستم سه فرزند وهمسر وسرپرستی خواهر مریضم هم بامنه حالا یک کارگاه اجاره وخانه اجاره ماهی ۱۳میلیون اجاره میدم در خوش بینانه ترین حالتم ماهی ۱۵تومن پول اب برق گاز تلفن وخورد خوراک تحصیل یعنی ماهی ۲۸میلیون هزینه میکنم که حداقل عرض کردم اگر خدای ناکرده مریض بشم یا خانوادم مریض بشن دیگه خدا عالمه حال دولت محترم چه کاری برای رفاه من انجام داده که انتظار داشته باشه رای بدم ویا مسکن میده چطور میتونم بخرم که میاد شعار میده مسکن برای کم درامدها میدیم باید به خدا پناه ببریم از مسولین بی کفایت ونالایق
طوفان لک
0
1
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
واقعا هیچکس به فکر ما مستاجرها نیست ما یک خانواده سه نفره هستیم در سبلان جنوبی در یک واحد ۷۰ متری با ۴۰۰ میلیون پیش و ۳ میلیون کرایه صاحبخونه امسال ۹ میلون گذاشته روی کرایه خانه اخه این چه وضعیه برای مردم درست ک دن حقوق بازنشسته سه میلون و پانصد اضافه شده انوقت فقط ۹ میلیون به کرایه خونه اضافه شده دیگه خوراک و پوشاک بماند شما بگویید ما چکار کنیم
روشنگر
0
0
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساکن شدن در تهران یک رویاس
حتی برای من که صاحب خانه درکرج هستم قابل تصور نیست
دورتر شدن هم برای کسی که درتخران شاغل است با توجه به کرایه تاکسی واتلاف وقت زیاد مستوجب تحمل رنج وزحمت بسیار است
اما تهرانیهای عزیز لطفا تهران را بطور دسته جمعی ترک کنید تا مالکین خوش اشتها تنبیه شوند
روشنگر
0
0
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
قبل صاحبخانه خانه خود رااجاره میدادن ‌وبه کمک خرجی میشد
الان اینجوری شده که حقوق کامل یه کارمند رو بعنوان کرایه طلب میکنن وخوش بحالشون که میشینن تو خونشون ودرامد یکماه یه کارمند رو در میارن
خانم از کرمان
0
1
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
سلام تراخدا تراقران یکی به فکر ما ها باشه من وهمسرم ودو فرزندم در کرمان زندگی میکنیم همسرم مشکل سیاهی استخوان لگن داره ویه فرزند مریض دارم تازه برج 9فرصت داریم خونه رو خالی کنیم 80ملیون ودیعه میخواد صاحب خ به هردری زدم نتونستم جور کنم بانک هم ضامن میخواد خودم تو خونها کار میکنم با بدبختی ودست فروشی تا الان زنده موندیم الان من از کجا بیارم 80ملیون هرچی داشتم نداشتم از وسایل خونه تازه فرش زیر پام بابت دوا درمان شوهرم فروختم هنوزم باید عمل کنه تراخدا بداد ما مستاجره باشید ما در حاشیعه نشبن کرمان هستیم ن اب داربم ن برق درستی ونه گاز ولی هرجور دلشون بخواد رقم رو رقم میزارن صاحب خونهای بی انصاف ترا قران کمکمون کنید امثال من کم نیست
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/رونمایی از تنها تصویر موجود از همسر سعید جلیلی!

عکس/عذرخواهی و ابراز ندامت صبا آذرپیک از مدیرعامل بانک شهر

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

حال و هوای شهر پیامبر سال ۱۴۴۵ هجری قمری

عکس/ تصویر واقعی از محل برگزاری مناظره دور دوم انتخابات

چهره پشت پرده تفکر اقتصادی خطرناک سعید جلیلی کیست؟/ تئوری پرداز «تحریم، نعمت است» در ستاد‌های جلیلی چه می‌کند؟

عکس/ الفاظ رکیک امیرحسین ثابتی درباره زنان

عکس/ نخستین تصویر از پزشکیان و جلیلی در استودیو مناظره دو نفره

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سی و ششمین حراج شمش طلا به زمان دیگری موکول شد

هر آنچه باید از موزه آذربایجان دانست

بلاتکلیفی ادامه‌دار بورس تا روز انتخابات

ریسک انتخاباتی بازار دلار اوج گرفت

کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری مخالف واردات خودرو است؟

وزارت بهداشت: دانشجویی اخراج نکردیم، معلق کردیم!

فیلم/ نابودی منابع آبی ایران در طرح سعید جلیلی

انتظارات حداکثری از پزشکیان

ایده عجیب جلیلی برای ایران: از جنگ نترسید

قیمت نفت دوباره صعودی شد

فیلم/ افشاگری احمدی‌نژاد درباره نقش جلیلی در قرارداد کرسنت

همیشه ناکام در عرصه ریاست جمهوری؛ آینده سیاسی محمدباقر قالیباف پس از شکست در انتخابات

سوخت انتخاباتی طلای جهانی

مردد‌ها عامل خطای نظرسنجی‌ها؛ بررسی تفاوت نظرسنجی‌ها با میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری

آژیر خطر جنگ در غرب آسیا؛ جنگ احتمالی اسرائیل و حزب‌الله چه آثاری برای ایران و خاورمیانه خواهد داشت؟

هشتمین سالمرگ عباس کیارستمی رسید

فیلم/ صحبت‌های جنجالی پورمحمدی درباره توان اجرایی جلیلی

پیش بینی قیمت سکه امروز ۱۲ تیر ۱۴۰۳

فیلم/پیام دکتر غنی‌نژاد اقتصاددان برای رای دادن در دور دوم

سعید جلیلی گوشه رینگ FATF و برجام /مناظره پزشکیان با «برادر» قائم‌مقام صداوسیما و «مجری» صداوسیما

بازار طلا با تحرکات محدود دلار درجا زد

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۲ تیر ۱۴۰۳

قیمت روز زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش بینی بورس امروز ۱۲ تیر ۱۴۰۳

تئوری‌های اقتصادی سعید جلیلی یکبار در دولت رئیسی شکست خورد/ لاف ارتباط با کشورهای منطقه و دستان خالی/ ارتباط با جهان در برنامه جلیلی جایی ندارد

سازنده اتریوم کیست و چه هدفی را دنبال می‌کرد؟

این کارها را با معده خالی نکنید

راهکارهای افزایش استقلال در کودکان

بهترین آجیل‌ها برای رفع کم‌خونی

پاسخ های عجیب سعید جلیلی به مسعود پزشکیان

فیلم/ حمله پزشکیان به جلیلی بر سر مقصران حمله به سفارت عربستان

چند پاسخ به وعده‌های «مسکنی» سعید جلیلی؛ بحران مسکن با اقتصاد دولتی حل نمی‌شود/ یا یک میلیون را نمی‌شناسند یا مسکن را!/ از جیب بانک‌های ورشکسته وعده وام ندهید

فیلم/ جمله معنادار پزشکیان خطاب به جلیلی

شرط پزشکیان برای انصراف از انتخابات

پزشکیان: در دولت شهید رئیسی پول چاپ کرده‌ایم؛ چرا؟

پزشکیان: چه لزومی دارد کسی را برای مذاکره بفرستیم که روی ما معامله کند

فیلم/ کنایه پزشکیان به جلیلی: با ۱۰۰ میلیارد دلار، ۲۰۰ میلیارد دلار تهاتر نمی‌شود کرد