تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
اقتصاد۲۴ بررسی می‌کند؛

تکثیر اسکناس داغ بر نوار مرزی فقر/ در ۲.۵ سال فعالیت دولت رئیسی، پایه پولی بیش از دو برابر رشد کرد/ چاپ پول بدون پشتوانه با اقتصاد کشور چه خواهد کرد؟

تورم به عنوان یکی از آثار بالقوه چاپ پول در اقتصاد ایران به شدت نهادینه شده است. با افزایش نقدینگی و تحریم‌های جدید، نرخ تورم در ایران به بیش از ۴۰ درصد رسیده است، که این عدد دو برابر میانگین دوره‌های قبل از سال ۱۳۹۷ است. تورم نه تنها به افزایش هزینه‌های زندگی منجر شده، بلکه باعث افزایش فاصله درآمدی، افزایش تعداد مستاجران و گسترش آسیب‌های اجتماعی شده است. علاوه بر این، تورم اثرات غیرمستقیمی نظیر افزایش هزینه‌های درمان و آموزش، و ازدواج‌های دیرهنگام را نیز به همراه دارد.

چاپ پول

اقتصاد۲۴-  این، مقدمه یک پارادوکس غم‌انگیز است؛ ایران کشوری است که موتور‌خانه چاپ اسکناس در آن، هر روز پول داغ تکثیر می‌کند، اما این جامعه غرق پول، رنگ پول به خود نمی‌بیند و روز به روز فقیرتر می‌شود. چاپ اسکناس، آنقدر از لحاظ اقتصادی مخرب هست که آمار کاهشی آن برای هر دولت، دستاورد تلقی شود هرچند، آمار‌ها بیشتر ساختگی است و موتورخانه خلق پول در ایران لحظه‌ای از کار نمی‌ایستد.

در این راستا و در ادامه رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ و پس از آن تشکیل دولت سیزدهم، میان عبدالناصر همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی و رسانه‌های هوادار دولت ابراهیم رئیسی، ادعا‌های بسیار درباره سیستم اقتصادی دولت فعلی و عملکرد مخرب دولت در این حوزه مطرح شد. یکی از این ادعا‌ها مربوط به چاپ ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول در دولت سیزدهم است، ادعایی که البته از سوی رسانه‌های حامی دولت تکذیب شده، اما این تکذیب، تاثیری بر اصل ماجرا ندارد.

طبق داده‌های رسمی، در دو سال و نیم فعالیت دولت رئیسی، پایه پولی بیش از دو برابر رشد کرده و هرچند این مساله بی‌سابقه نیست، اما هشداردهنده است. بر اساس آمار‌های پولی و بانکی بانک مرکزی، مقدار پایه پولی در شهریور ۱۴۰۰، در زمان تشکیل رسمی دولت سیزدهم، ۵۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است؛ اما طبق گزارش منتشر شده در سایت دولت در پایان سال گذشته (اسفند ۱۴۰۲) این رقم به ۱۱۰۸ میلیارد تومان رسیده است. این نشان می‌دهد در فاصله شهریور ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۲ حدود ۵۸۹ هزار میلیارد تومان، به پایه پولی اضافه شده که بیشتر از کل مقدار پایه پولی تا قبل از ۱۴۰۰ است.

چاپ پول، در نگاه کلی

چاپ پول یکی از ابزار‌های اقتصادی است که در اکثر کشور‌ها برای مدیریت و تنظیم اقتصاد به کار می‌رود و به معنای افزایش تولید نقدینگی توسط بانک مرکزی یا دولت است. این افزایش می‌تواند از طریق چاپ اسکناس و سکه‌های جدید یا افزایش میزان پول الکترونیکی در دسترس باشد. این پدیده با شاخص‌هایی چون مجموع پول نقد و سکه‌های در حرکت در جریان اقتصاد (MO) به علاوه موجودی پول بانک‌ها که به راحتی قابل دسترس است، به علاوه سپرده‌های کوتاه‌مدت و برخی سرمایه‌های معادل پولی اندازه‌گیری می‌شود. در بسیاری از کشورها، اطلاعات مربوط به این شاخص‌ها توسط بانک مرکزی یا نهاد‌های دولتی مربوطه انتشار می‌یابد تا وضعیت مالی و پولی کشور را نشان دهد و از تورم و نابسامانی‌های اقتصادی جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید: اظهارات همتی درباره چاپ پول بی سابقه در دولت سیزدهم چقدر صحت دارد؟/ دغدغه‌های سیاسی یا بازگویی چالش‌های اقتصادی؟!


به گزارش اقتصاد۲۴، در طول دهه‌های گذشته، ایران با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه بوده است که برخی از آن‌ها به عوامل داخلی از جمله چاپ پول برمی‌گردد. اطلاعات نشان می‌دهد که در دوره‌هایی از تاریخ ایران، میزان چاپ پول به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است، به ویژه در دوره‌هایی که دولت‌ها نیاز مبرم به منابع مالی برای تامین بودجه داشته‌اند. چاپ پول، در صورتی که با تولید و رشد اقتصادی همراه نباشد، می‌تواند منجر به افزایش تورم، کاهش ارزش پول محلی، و ایجاد نابسامانی‌های اقتصادی شود. از طرف دیگر، می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر برای تحریک رشد اقتصادی در شرایط بحرانی مورد استفاده قرار گیرد. چاپ پول معمولاً باعث افزایش میزان پول در دست مردم می‌شود که ممکن است منجر به افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت‌ها و تورم شود. اگر چاپ پول بیش از حد صورت بگیرد و با رشد اقتصادی همراه نباشد، تورم ناپایدار و خطرناکی را به وجود خواهد آورد. تورم ناشی از چاپ پول می‌تواند تأثیرات منفی بر زندگی مردم داشته باشد، از جمله کاهش قدرت خرید، افزایش هزینه‌های زندگی، و کاهش سرمایه‌های ذخیره‌ای آن‌ها. چاپ پول، هرچند ابزاری قابل استفاده برای تنظیم اقتصاد است، اما نیازمند مدیریت دقیق و هوشمندانه است تا از افزایش تورم و نابسامانی‌های اقتصادی جلوگیری شود و به جایی که اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به بهبود شرایط زندگی مردم کمک کند.

برجسته‌ترین آمار‌های مرتبط با چاپ پول

در سال ۱۳۷۴، رشد پایه پولی تحت تأثیر عواملی همچون بحران بازپرداخت بدهی‌های ارزی به نسبت ۴۳٫۷ درصد را تجربه کرد. اما در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۷، این رشد به طور قابل توجهی افزایش یافت و به میزان ۴۷٫۶ درصد رکورد زد. پس از آن، یک دوره از کاهش نسبی و نوسان در حدود ۲۲ درصدی ظاهر شد. با بازگشت تحریم‌ها از سال ۱۳۹۷، رشد پایه پولی به دلیل کسری بودجه دولت و ناترازی‌های افزایش‌یافته نظام بانکی به سمت رشدی صعودی متمایل شد به گونه‌ای که انبار پایه پولی در پایان سال گذشته، ۴۲٫۴ درصد بیشتر از مقدار آن در پایان سال ۱۴۰۰ بوده است.

به گزارش اقتصاد۲۴، از سال ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۱، میانگین رشد سالانه پایه پولی ۲۲٫۳۳ درصد بوده است، اما رشد ۴۲٫۴ درصدی در سال ۱۴۰۱ بیشتر از این میانگین است. این اختلاف نشان‌دهنده این است که وضعیت رشد متغیر‌های پولی ممکن است از کنترل دولت خارج شود و سطوح تورم به وضعیت جدیدی تبدیل شود.

چاپ پول

وضعیت در دولت روحانی

در دولت حسن روحانی، حجم پایه پولی از ۹۵ هزار میلیارد تومان در ابتدا به بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان خرداد ۱۴۰۰ افزایش یافت. به این معنا که در ۸ سال ریاست جمهوری روحانی، حدود ۴۰۵ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است، اما رشد پایه پولی در دوره اول روحانی تقریباً ۹۴ درصد بوده است. طبق داده‌های فراز، در پنج سال نخست دولت روحانی هیچگاه رشد سالانه پایه پولی بیشتر از ۲۰ درصد نداشته است.


بیشتر بخوانید: رشد انفجاری پایه پولی در دولت رئیسی؛ دستگاه چاپ پول دولت در حال کار است!


به عنوان مثال، در سال ۹۳، رشد این متغیر پولی تنها به ۱۰.۷ درصد محدود شده است. از سال ۹۳ به بعد، رشد پایه پولی به شدت در حال افزایش است. رشد ۲۴.۲ درصدی در سال ۹۷ می‌تواند به عنوان نقطه آغازی برای این جهش در نظر گرفته شود. در سال ۹۸، رشد سالانه این متغیر به ۳۲.۸ درصد افزایش یافت و در سال ۹۹ با کاهش کمی به ۳۰.۱ درصد رسید. از سال ۹۷، تحریم‌ها و موانع مختلف باعث شده تا دولت با کسری بودجه روبرو شود، که در نتیجه، پایه پولی افزایش یافت. به طور خلاصه، تحریم‌ها و موانع موجب کسری بودجه دولت شدید شده و این کسری به استقراض و در نهایت به افزایش پایه پولی منجر شد. در دوره دولت دوم حسن روحانی، رشد پایه پولی به ۱۶۸ درصد افزایش یافته است.

چاپ پول

تبعات چاپ پول

تورم: افزایش میزان پول در گردش منجر به کاهش ارزش پول محلی و افزایش قیمت‌ها می‌شود که عمدتاً به عنوان تورم شناخته می‌شود. این تورم می‌تواند به کاهش قدرت خرید مردم، افزایش هزینه‌های تولید برای کسب‌وکارها، و کاهش سرمایه‌های ذخیره‌ای مردم منجر شود.

نابسامانی‌های اقتصادی: چاپ پول بیش از حد می‌تواند به نابسامانی‌های اقتصادی منجر شود از جمله کسری بودجه دولت، افزایش بدهی‌های عمومی، و ناتوانی در مدیریت اقتصادی.

کاهش اعتماد عمومی: تورم و نابسامانی‌های اقتصادی می‌توانند منجر به کاهش اعتماد عمومی به سیستم مالی و اقتصادی کشور شود که می‌تواند به افزایش ترس و ناامنی در بازار منجر شود.

افزایش ناتوانی در مقابله با بحران‌های اقتصادی: چاپ پول بیش از حد می‌تواند ناتوانی در مقابله با بحران‌های اقتصادی ناشی از عوامل خارجی مانند تحریم‌ها را افزایش دهد.

مدیریت بودجه: چاپ پول بیش از حد می‌تواند به ناتوانی در مدیریت بودجه دولت منجر شود و باعث افزایش بدهی‌های عمومی و کاهش اعتبار دولت شود.

تأثیر بر صادرات و واردات: تورم و نابسامانی‌های اقتصادی می‌تواند به کاهش توانایی صادراتی کشور و افزایش واردات منجر شود که می‌تواند به ناراحتی در معاملات بین‌المللی منجر شود.

تأثیر بر ارزش ارز محلی: افزایش چاپ پول ممکن است منجر به کاهش ارزش ارز محلی نسبت به ارز‌های خارجی شود، که این موضوع می‌تواند به ناتوانی در تجارت بین‌المللی، افزایش قیمت کالا‌ها و خدشه به اعتماد به ارز ملی منجر شود.

افزایش شکاف‌های اجتماعی: تورم و نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از چاپ پول می‌تواند به افزایش شکاف‌های اجتماعی منجر شود، زیرا افزایش هزینه‌ها به نسبت افزایش درآمد برای برخی از افراد کمتر ممکن است، که این موضوع می‌تواند به تنش‌های اجتماعی منجر شود.

تأثیر بر سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی: نابسامانی‌های اقتصادی و ناتوانی در مدیریت اقتصادی ناشی از چاپ پول می‌تواند به کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و افراد حقیقی به بازار مالی و اقتصاد کشور منجر شود که این موضوع می‌تواند به کاهش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی منجر شود.

تأثیر بر تعادل معاملاتی: افزایش و بیش‌برآمدن چاپ پول می‌تواند به ناراحتی در تعادل معاملاتی کشور منجر شود، زیرا افزایش نابسامانی‌های اقتصادی می‌تواند به کاهش قدرت خرید خارجی و کاهش قیمت کالا‌های مصرفی و صنعتی ایرانی در بازار‌های بین‌المللی منجر شود.

تأثیر بر زندگی روزمره مردم: افزایش تورم و نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از چاپ پول می‌تواند به کاهش قدرت خرید، افزایش هزینه‌های زندگی، و کاهش سرمایه‌های ذخیره‌ای مردم منجر شود که این موضوع می‌تواند به کاهش کیفیت زندگی روزمره آن‌ها منجر شود؛ و در نهایت...


بیشتر بخوانید: موتور خلق نقدینگی همچنان روی دور تند قرار دارد


به گزارش اقتصاد۲۴، تورم به عنوان یکی از آثار بالقوه چاپ پول در اقتصاد ایران به شدت نهادینه شده است. با افزایش نقدینگی و تحریم‌های جدید، نرخ تورم در ایران به بیش از ۴۰ درصد رسیده است، که این عدد دو برابر میانگین دوره‌های قبل از سال ۱۳۹۷ است. تورم نه تنها به افزایش هزینه‌های زندگی منجر شده، بلکه باعث افزایش فاصله درآمدی، افزایش تعداد مستاجران، و گسترش آسیب‌های اجتماعی شده است. علاوه بر این، تورم اثرات غیرمستقیمی نظیر افزایش هزینه‌های درمان و آموزش، و ازدواج‌های دیرهنگام را نیز به همراه دارد.

با افزایش ناپایداری اقتصادی و تورم، نظام آموزشی نیز دچار مشکلات جدی شده است. امروزه، بیش از ۹۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان ایران ترک تحصیل کرده یا با تحصیل متوقف شده‌اند. این وضعیت نه تنها باعث کاهش توانایی جذب نیرو‌های ماهر در بازار کار می‌شود، بلکه به تداوم دوره‌های بلند و فراگیر بیکاری نیز منجر می‌شود. علاوه بر آثار اقتصادی، چاپ پول بیش از حد موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی و فروپاشی نظام اخلاقی نیز شده است. با افزایش تورم، هزینه‌های اجتماعی نیز افزایش یافته و ازدواج‌های دیرهنگام و مسائل اخلاقی عمیق‌تری را به وجود آورده است.

علی رغم تلاش دولت برای تشویق به فرزندآوری، تعداد فرزندان متولد شده کاهش یافته است، که این موضوع نشان از ناکامی سیاست‌های موجود در این زمینه دارد. در نهایت، افزایش ناپایدار پایه پولی و تورم نه تنها به افزایش هزینه‌های زندگی، بلکه به کاهش رفاه اجتماعی و تضعیف اعتماد عمومی منجر شده است. تداوم این وضعیت ممکن است به فروپاشی نظام اقتصادی و اجتماعی منجر شود، بنابراین تلاش‌های فوری برای کنترل تورم و بهبود وضعیت اقتصادی ضروری است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۰
علی
0
0
جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
ای دروغ گوی ... ،مثل .... دروغ میگی بی همه چیز تمام آمارت دروغ است وچکیده چرندیات دفاع از بیعرضه حسن روحانی است که دراین مملکت بی حساب هیچکس به حسابش رسیدگی نکرد و به وسعت چندجنگ به ملت ضربه زد،پس ببند دهان ....
ناشناس
0
1
جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
بله همینه وقتی کاررا به کسی بسپارید که سررشته نداشته باشه وضع مملکت همین میشود وقتی ندانی اقتصاد چیست وتورم از چی واز کجا بوجود میاد همین میشود که چاپ پول بدون پشتوانه اقتصاد مملکت را داغون وتورم را جایگزین میکند ومردم را هرروز بدبخت تر
علی
1
0
جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
لطفا ، سرتیتر هر خبر را فقط یکبار ، و همه را پیش هم و در یکجا چاپ کنید تا خواننده ، برای پيدا کردن آنها دچار سردرگمی نشود ، که‌ نداند کدام را خوانده و کدام را نخوانده ، یعنی پس از خواندن یک خبر ، مجددا کل سرتیترها در پایین آن ، با همان ترتیب قبلی نمایش داده شود تا بتوان به راحتی خبر قبلی و بعدی را پيدا کرد .
علی
0
0
جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
لطفا ، برای جلوگیری از اعصاب خردکنی و عصبانیت خوانندگان ، درموقع مطالعه اخبار و اطلاعات و مقالات و حتی هنگام ثبت‌ نظر و غیره ، تبلیغات کشویی را در بین پاراگرافها و بندهای اخبار و مقالات ، بطور * ثابت و مانند عکس * بگنجانید چرا که در غیر اینصورت ممکن است بیخیال خواندن آن شوند . !
حجت خدا
0
0
جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
سلام
برادر عزیزی وقتی مطلبی درج میکنید مغرضانه نباشه واز روی انصاف باشه
دولت نابودگر 3 (روحانی) نفس مردم مخصوصا قشر کارگر جامعه رو بریده بود یک ابرمرد اومد و مردم را تا حد زیادی از منجلاب دولت قبل بیرون آورد
نمونه ها زیاد است
به چند نمونه در حد دیدگاه کارگری اشاره میکنم
1. افزایش یارانه نقدی
2. 3 سال افزایش دستمزد بالای 30
3.راه اندازی اکثر کارخانجات تعطیل یعنی اشتغال زایی
و خیلی موارد دیگر
ببین، یه روزی که زیاد هم دور نیست باید در پیشگاه خدا جواب پس بدی.
احتیاط کن
ناشناس
0
1
جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
اقتصاد بیست وچهار تو فقط هنری که داری انتقاد و نکته گیری بلدی دریغ از سواد وعدم تحلیل
علی
0
0
جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
این داستان بعد جنگ شروع شد به دولت ها کاری ندارد به کل اداره کشور مربوط است هرروز بدتر از دیروز
ناشناس
0
0
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
اقا بعضی ها عادتکردن منفی باشن گوش ما ا ز این حرفها پره بس کنید
مهدی
0
0
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
سلام، امیدوارم دوباره و با انصاف بیشتری به آمار نگاهی بندازین! دولت شهید رئیسی درسته پول زیادی چاپ کرده، اما دولتی رو تحویل گرفت که بنای چاپ پول داشته و بشدت پول چاپ می‌کرده و مرحوم شهید رئیسی اون روند رو به سمت کاهشی شدن پیش برده تا جایی که مطابق آمار، تا حدود سی درصد کاهش داشته! دولت گذشته و در دوران آقای همتی، ظاهراً قریب ۱/۵ برابر کل دوران ایران باستان تا سال ۹۶ چاپ پول داشته! امیدوارم انصاف رو حفظ کنین و با انتشار گزارش های ناقص، زمینه روی کار آمدن مسببین خرابی اقتصاد و فرهنگ نشین...
کیان پور (کیان) . عبدالمحمد ار کوهچنار
0
0
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
بنام خداوند جان آفرین حکیم سخن در زبان آفرین
ابتدا شهادت دکتر رییسی را تسلیت مجدد عرض میکنم. آنچه د ر ذیل آورده شده است نقد دولت است ،برای بهبود شرایط و کمک به حل مشکلات کلان کشور ولاغیر.
دولت شاید در عرصه اقتصاد بدعمل کرده باشد انهم دلایل خاص خودرادارد .اما در عرصه هایی هم اعتماد مردم را به خود جلب نمود .
حال باید دید برآیند کارهای دولت در عمل نسبت به دولتهای قبل پیشرفت را تداعی میکند یا پسرفت را.
فهم این مهم خود کار تخصصی است و متخصصین این عرصه ها در زمینه های مختلف اقدامات انجام گرفته شده توسط دولت در زمینه های مختلفی که اهم ان ابتدا فرهنگ ، اقتصاد ،سیاست (داخل وخارج) و موارد مهم دیگر اشاره نمود که نیازی به بیان بیشتر بدلیل اینکه خارج از حوصله خوانندگان محترم میباشد ، نیست.. فلذاباید از نگاه تیزبین نخبگان فرهنگ ، اقتصاد و سیاست و ... به نحو مطلبوب
استفاده نمود ومشاوره های اینان را بصو رت عملی در اداره بهتر کشور بکاربست .
اینکه دولتها تا چه حدی شجاعت این را دارند که برای اداره هر چه بهتر کشور که در نهایت رضایت مردم آن کشور را در پی دارشته باشد به خود اجازه می دهند از نظر مشاوره ای نخبگان استفاده نمایند برمی گردد به هدف ان دولت از به روی کار امدن .
بنابراین ساختن یک کشور در یک دوره ۴ساله تا حدودی امکان پذیر خواهد بود ، اگر هدف دولتها ابادانی و پیشرفت باشد هیچ چیزی دور از ذهن نخواهد بود .
مهمتر از عمل و هدف دولتها ، انتخاب مردم است .چرا که اگر در انتخاباتها رای دهندگان با آگاهی عمل نموده و به دور از هر گونه تفکر جناحی و سلیقه ای به آینده خود و فرزندان و مرز و بودم خود فکر نمایند انچنان کشوری خواهند داشت که چون الماسی که بر نگین یک انگشتری میدرخشد و آن را زیباتر و دست نیافتنی تر میکند ،یک انتخاب خوب نیز که اکثریت مردم از ان حمایت نمایند باعث میشود یک کشور ، کشوری شود الگو و ممتاز در بین سایر کشورهای جهان . امید روزی که وطنم ایران همانگونه که چند ماه هست همه کشورها را در پاره ای از اقدامات انگشت به دهان کرده در بقیه حوزها با تکیه بر نخبگان هر حوزه که در کشورمان کم نیستند و چند سالی است با بی مهری بعضی از مسولین ‌روبرو میشوند و در نهایت بعضی از انها دیگر تاب نیاورده و کشور خودرا ترک نموده و ان همه هزینه که برای پر ورش هر یک از این نخبگان شده را بی اثر مینمایند . .
‌‌معادلات جهان را که میبینیم درک خواهیم کرد که گذشت آن زمانی که ایران را در گوشه رینگ سازمان ملل متحد (که با یک رای وتو اتحاد صدها کشور بیخاصیت میگردد .
(( کدام ملل متحد ؟ احساس من بمن میگوید زمانه این سازمان که با نام ملل متحد که برای کمک به ملتها دایر شده و هیچ ملتی خیری از آن ندید جز شر ، به سر آمده است . صدای ترکهای سازمان ملل متحد دارد شنیده میشود و امید است صاحبان ملل متحد اگر خودرا به خواب زده اند بیدار شوند و اگر خوابند به خواب خود ادامه دهند تا ار این پس ملتها خود خیر و صلاح خود را رقم زنند نه ملل بی اتحاد))

آن زمان گذشت که کشور بزرگ ایران را تک وتنها یافته بودند و با نامردی خنجر از پشت بر تن نحیفش فرو میبردند . گذشت ان زمانها این تن نحیف اکنون چونان گرگ پارسی دندان تیز کرده برای قلدرهایی که حاج قاسمها نه یک با ر بلکه صدها وهزارن بار کیش و ماتشان کرده اند.
من هم به خودم میبالم به کشورم به مردم کشوررم ا از یک کارگر ساده گرفته تا کسانی که جان خود را در راه اعتلای این کشور فدا میکنند و جام شهادت را در دستشان بالا میبرند ...
این جام ارزان بدست نیامده که به این اسانی در ویترین دیگری گذاشته شود . متعلق است به ایران چهارفصل با اقوام اصیل ترک و لرو کرد و بلوچ و فارس چون خلیج همیشه فارس. پاینده باشی ایران
ناشناس
0
0
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
کاملا درست گفتید
امید کرمانشاهی
0
0
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
خداییش متن ارائه شده وآمار پس وپیش تان نشان میده خیلی مغرضانه وعامدانه دارین دروغ میگین ونامردی میکنین
حداقل یه نگاه به آمار صندوق جهانی پول در مورد رشد اقتصاد ایران در ۳ سال اخیر بندازین بد نیست
چاپ پول کجاست از یه طرف میگن چرا سیاست انقباضی در پیش گرفتن از طرفی میگن پول چاپ میکنه میشه آمار بدین چون ندارین آمار نمی دین
ولی در دوره روحانی آمار رسمی نقدینگی ثبت ۷۰۰ تریلیون رو رد کرد
قابل توجه دوستانی که اطلاع ندارن واظهار نظر نمیکنن
ضمن خراب کاری ۸ ساله رو نمی شه با ۲و یا ۳ سال درست کردن واقتصاد بیمار رو سالم کرد
طرح های شهید بزرگوار ما هم کوتاه مدت وهم میان مدت وهم بلند مدت داشت که در بحث رشد ناخالص ملی وپایه پولی پر قدرت ترین طرح ها رو در زمان خود اجرا کرد بنا به اذعان صندوق جهانی پول میان بر زدند واز طرفی برای دور زدن تحریم ها بنا به آنجی او های خود آمریکا زیرکانه ترین روش‌ها اتخاذ کردند دیپلماسی فعال منطقه ای وفرا منطقه ای دست کشور ها ی متخاصم رو بسته بود ووووو
بنده دکترای اقتصاد دارم وتز دوره دکترای بنده هم اقتصاد نوین است
اگه لازم باشه کاملا اقدامات انجام شده رو علمی خدمت شما توضیح خواهم داد ونتایج آنرا برآورد خواهیم کرد
ضمنا آمار ناهمگون وپراکنده بالا نشان از بیان کاملا مغرضانه واز روی دشمنی دارد
ناشناس
0
0
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
دولت سیزدهم نا کارآمد ترین دولت بود....
ناشناس
0
0
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
تو دولت سیزدهم همچی در حد خروار تولید شد مثل تورم ، ریال ، آمار ، شعار و .........!
ناصر
0
0
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
دولت سیزدهم متاسفانه درمورداقتصاد کشور بشدت ناکارامدبود وتورم های از هم گسیخته را بوجود آورد و معلوم نیست تاکی ادامه خواهد بود ومشخص است که دولت در چاپ پول طراز اول را داشت و کسری بودجه را با این تامین می کرد عمدتا ما درکشور از متخصص استفاده نکردیم ویا قبول نکردیم کار را به کاردان بسپارید
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
همتی ... غلط کرد با تو ی بیشعور
رضا
0
0
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
برادر عزیز دو آتیشه خروجی زحمات را در سطل های زباله جوان‌های سر گردان بدون ازدواج چهل ساله و سیل طلاق ها و معتادان متجاهر و خیل بیکاران و لوبیای کیلو 120هزارتومن را بنگر خود حدیث مفصل خوان اقتصاد به مردم داده نشد صرفا تبلیغ اعانه گیری و اعانه دادن است و آنقدر تورم 50درصدی و افزایش حقوق 20درصدی ما عادلانه ادامه خواهد داشت تا کارمندان هم اعانه بگیر و از دولت بابت اعانه تشکر هم بکنند این است واقعیت برادر ما جناب رئیسی را دوست داریم بابت صداقت در گفتار و داشتن نیت پاک و حساسیت به وضعیت مردم و شجاعت ولی خیلی چیز ها جای خودش نیست و یا با رانت نمی گذارند باشد یکی از آنها اقتصاد مردمی و خود جوش و حتی معنویت خودجوش است معنویت با تحکن را پروردگار هم می توانست با یک چشم بر هم زدن حاکم کند ولی مقرر است انسان با فهم و شعور و مطالعه رسالت رسولان و پی بردن به ارزش های انسانی به نقطه مطلوب برسد
سیدیوسف موسوی
0
0
سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
متاسفانه همه دولت‌های حکومت اسلامی نتوانستندارزش پول ملی را حفظ کنند که دولت مرحوم رییسی ازهمه آن دولت‌ها بدتر ارزش پول ملی را پایین آورد وتورم تا 60 درصد در کشور است اما خوب یکعده ازوی تعریف می کنند البته بنده ضد انقلاب نیستم حرف حق زدم
سیدیوسف موسوی
0
0
سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
متاسفانه همه دولت‌های حکومت اسلامی نتوانستندارزش پول ملی را حفظ کنند که دولت مرحوم رییسی ازهمه آن دولت‌ها بدتر ارزش پول ملی را پایین آورد وتورم تا 60 درصد در کشور است اما خوب یکعده ازوی تعریف می کنند البته بنده ضد انقلاب نیستم حرف حق زدم
دلخسته
0
0
سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
تجربه نشون داده که هیچکدومتون سواد ندارید ،نمیدونید باید چیکار بکنید ،جمع کنید برید دنبال بازیتون ،مگه شوخیه ؟مملکتو به خاک سیاه نشوندید ،یه مشت بیسواد از دهات اومده،میخوان کشور داری بکنند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

شهاب حسینی در ۵۰ سالگی برای سومین بار پدر شد

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

فیلم/ ایران با جلیلی به دوران قاجار پرت شد

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/تضمین ضمانت پزشکیان درباره گشت ارشاد توسط ظریف و آذری جهرمی

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/واکنش آذری جهرمی به اظهارات طرفدار جلیلی: دختران ایران را فاحشه نخوانید

عکس / سعید جلیلی فقط رای دهندگان به خود را ایرانی می‌داند

تغییر چهره بازیگر معروف عشق ممنوع بعد از ۱۶ سال + عکس

عکس‌های جوانی پزشکیان در کنار هاشمی و خاتمی

عکس / درخواست زنگنه از دادستانی تهران برای تعقیب جلیلی و زاکانی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت سیمان امروز ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

ذخایر ارز و طلای کشور افزایش یافت+ فیلم

اینفوگرافی/ وضعیت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایران

۱۰ سوال اقتصادی از مسعود پزشکیان و سعید جلیلی

عکس/حتما فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور شود

بیرون کردن خبرنگاران از نشست سعید جلیلی با فعالان اقتصاد دیجیتال

علت تجمعات اعتراضی کارگران نفت و پتروشیمی در ماه‌های اخیر

فیلم/سقوط مرگبار هواپیما در نزدیکی پاریس

ماجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

ابهام در سرنوشت یک جمهوی؛ امید رئیس‌جمهور فرانسه به انتخابات زودهنگام و «نه» مردم به راست‌گرایان افراطی

عکس/ تبلیغات سعید جلیلی به وانتی‌ها کشید!

ماجرای ضربه سعید جلیلی به شهید همت + فیلم

مطالبه رفع نابرابری در حوزه زنان از رییس‌جمهور آینده

پزشکیان: تضمین می‌دهم

هوتن شکیبا ازدواج کرد؟

دیپلماسی برای نجات کشور؛ نسخه مسعود پزشکیان برای سیاست خارجی ایران چیست؟

مجلس ۳ هفته تعطیل شد!

عکس/واکنش مژده لواسانی به مشارکت مردم در انتخابات

سپرده شدن فرماندهی اقتصادی پزشکیان به طیب‌نیا

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

یک پیشبینی هولناک از قیمت دلار با آمدن جلیلی

رشد آهسته طلای جهانی

علی‌طیب‌نیا فرمانده اقتصادی ستاد پزشکیان شد/ طیب‌نیا چگونه تورم را تک‌رقمی کرد؟

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

تالاب انزلی در انتظار مرگ خانه ماهی‌ها/ سرنوشتی مشابه دریاچه ارومیه در انتظار تالاب انزلی

اولین مناظره رودرروی جلیلی و پزشکیان در تلویزیون

فیلم/تذکر به تخلف انتخاباتی قالیباف در صحن مجلس

رویای آب و حق آبه‌ای که اولویت دولت سیزدهم نیست

سوخت جدید بازار ارز تامین شد

فیلم/ کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید شیراز

فیلم/ افشاگری محسن رضایی علیه جلیلی درباره مذاکرات هسته‌ای

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۱ تیر ۱۴۰۳

پیروی سکه از رشد دلار

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت آجیل و خشکبار امروز + جدول

خبر مهم وزیر صنعت؛ خودرو‌های ارزان به بازار ایران می آید

قیمت فولکس واگن در بازار ایران + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

گرفتاری بورس در برزخ انتخاباتی

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۱ تیر ۱۴۰۳

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز