تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۸۹ نظر
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

اتباع افغان چگونه ساکن استان‌های ممنوعه ایران شده اند؟/ هجرت‌پذیری انتحاری؛ نگرانی‌ها از پیامد‌های حضور میلیون‌ها افغانستانی در ایران ادامه دارد

تقریبا در تمامی کشور‌های جهان، پناهجو و یا مهاجر باید یک روند قانونی را طی کند، روندی که حتما ایرانیانی که مهاجرت کرده اند به خوبی با آن آشنا هستند. درخواست حضور، صدور ویزا، چک‌های کامل امنیتی، برآورد ورودی و عایدی مالی و حتی هزینه‌کرد دولت‌ها برای پناهجویان و مهاجران به طور کامل انجام می‌شود و در این میان خوب است دولت سیزدهم یک برآورد دستکم از بعد مرداد سال ۱۴۰۰ تاکنون درباره وضعیت حضور اتباع در ایران بدهد، تا مشخص شود چه مقدار اتباع در ایران حضور دارد و دقیقا چه برآورد‌های اقتصادی و مالی درباره آنان شده است.

حضور اتباع افغان در ایران

اقتصاد۲۴- گزارش‌های تازه از افزایش جمعیت افغانستانی‌ها در ایران حالا هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد و این گزارش‌ها اکنون حتی حکایت از اقامت اتباع این کشور در استان‌هایی دارد که پیش از این و هنوز ممنوع خوانده می‌شده است.

استان‌هایی که به طور کامل برای اقامت شهروندان افغان ممنوع هستند، عبارتند از: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و همدان. اسامی این استان‌ها تاکنون تغییر خاصی نداشته است، اما اکنون برخی شهروندان این استان‌ها به صراحت از حضور اتباع در این استان‌ها سخن می‌گویند.

ماجرا این است که ایرانیان از دیرباز مهمان نواز و مهمان پذیر بوده اند و بدون تردید هم‌تباران افغانستانی نیز بیش از سایر کشور‌ها از نظر زبانی و فرهنگی به ایرانیان نزدیک هستند، اما مساله این است که آیا دولت سید ابراهیم رئیسی اساسا اطلاع دقیقی از روند موجود، برآورد‌های اجتماعی و اقتصادی درباره این موج مهاجرت دارد؟
پرسش‌ها بیش از هر چیز در این باره است که در مورد مسائلی چون مسکن و یا اشتغال آیا برای این وضعیت که اکنون به نظر می‌رسد چندان قابل ارزیابی نیست از سوی دولت فکری شده است؟

این در حالی است که به گزارش اقتصاد ۲۴، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده سابق مجلس در مرداد ۱۴۰۲ در این باره اعلام کرد: «یک‌پنجم جمعیت افغانستان در ایران حضور دارند. امروز هر ایرانی امکان رصد امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دارد، اما برای مهاجران افغانستانی چنین امکانی وجود ندارد. حضور آن‌ها منجر به چالش‌های مختلفی شده است.».

در چنین شرایطی که مشخص نیست آیا برای عبور افغانستانی‌ها آن‌هم به‌صورت غیرقانونی از مرز با طالبان همکاری صورت گیرد یا خیر، اظهار نظر عجیب عضو شورای عالی نظام پزشکی در خصوص واردات دندانپزشک افغانستانی و پاکستانی، معنادار و هشداردهنده به نظر می‌رسد.

اظهار نظری شبیه به رویه مسأله‌دار سایر مدعیان انقلابی‌گری برای رفع بحران‌های کشور! شبیه به ایده واردات انسان به دلیل کاهش نیروی کار و پیری جمعیت کشور، ایده‌ای که در راستای آن، خبرگزاری تسنیم در مطلبی با عنوان «ایران ناچار به پذیرش مهاجران خارجی برای رفع مشکل جمعیتی خود است» برنامه به اصطلاح راهبردی ارائه کرده و می‌نویسد: «نزدیکی عقاید و فرهنگ کشور‌های همسایه مخصوصاً افغانستان، فرصت کم‌نظیری را در اختیار ایران گذاشته است تا ناترازی جمعیت خود را با کمترین هزینه اجتماعی و امنیتی حل کند.»

تقریبا در تمامی کشور‌های جهان، پناهجو و یا مهاجر باید یک روند قانونی را طی کند، روندی که حتما ایرانیانی که مهاجرت کرده اند به خوبی با آن آشنا هستند. درخواست حضور، صدور ویزا، چک‌های کامل امنیتی، برآورد ورودی و عایدی مالی و حتی هزینه‌کرد دولت‌ها برای پناهجویان و مهاجران به طور کامل انجام می‌شود و در این میان خوب است دولت سیزدهم یک برآورد دستکم از بعد مرداد سال ۱۴۰۰ تاکنون درباره وضعیت حضور اتباع در ایران بدهد، تا مشخص شود چه مقدار اتباع در ایران حضور دارد و دقیقا چه برآورد‌های اقتصادی و مالی درباره آنان شده است.

دورنمای کلی حضور افغان‌ها در ایران

افغانستان به عنوان یکی از کشور‌هایی که دچار جنگ و ناامنی بوده است، همواره مهاجران زیادی را به سوی کشور‌های همسایه خود، از جمله ایران، گسیل کرده است. این ورود جمعیت مهاجر افغان به ایران، تأثیرات بسیاری بر اقتصاد، جامعه، فرهنگ، و سیاست کشورمان داشته که قابل بررسی است.

تأثیرات اقتصادی: افزایش جمعیت مهاجران افغان در ایران، باعث ایجاد فشار بر بازار کار شده است. حضور این مهاجران در بخش‌های کاری نیمه ماهیانه و پایین‌دست، با ایجاد رقابت بیشتر برای کار و فشار بر حقوق کارگران محلی، به چالش کشیدن شرایط اشتغال محلی انجامیده است. همچنین، مهاجران افغان به عنوان نیروی کار ارزان‌تر، در برخی بخش‌های اقتصادی مانند ساخت و ساز، کشاورزی، و خدمات، نقش مهمی ایفا می‌کنند.


بیشتر بخوانید: نسل‏ خاموش؛ بررسی وضعیت تفاوت نسلی زنان مهاجر افغانستانی در ایران


تأثیرات اجتماعی و فرهنگی: حضور افزایشی مهاجران افغان در ایران، باعث تغییراتی در ساختار جامعه و فرهنگ محلی شده است. این مهاجران به عنوان یک جزء جامعه، الگو‌های جدید فرهنگی و اجتماعی را به همراه می‌آورند که در برخی موارد با ارزش‌ها و باور‌های محلی تضاد دارند. همچنین، حضور این مهاجران باعث ایجاد تنش‌ها و اختلافات میان جوامع محلی و مهاجران می‌شود که نیازمند مدیریت دقیق و فرهنگی است.

تأثیرات سیاسی: مسئله مهاجرت و حضور جمعیت افغان در ایران، به یکی از مسائل مهم سیاسی تبدیل شده است. این مسئله به عنوان یکی از موضوعات اصلی در انتخابات و سیاست‌های دولتی مطرح می‌شود و نقش مهمی در تعیین سیاست‌های مهاجرتی و امنیتی دارد.

بافت جمعیتی ایران در حال دگرگونی است

لازم به تاکید است که این گزارش به هیچ عنوان حاوی ادعا‌های برتری نژادی یا خونی بین ایران و افغانستان نیست؛ برعکس، تأکید بر پیوند‌های فرهنگی و اشتراکات بین دو کشور دارد. اما با توجه به تحولات جمعیتی اخیر، این گزارش به چالش‌هایی که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور به وجود آید، توجه دارد.

به گزارش اقتصاد۲۴ و به نقل از ماهنامه میدان آزادی، تحولات مهمی در بافت جمعیتی کشور به چشم می‌خورد که مستلزم توجه فوری است. روستا‌هایی در استان‌هایی مانند ری، قلعه نو و کهریزک دچار خالی شدن از جمعیت ایرانی شده‌اند. ادعا‌ها حاکی از آن است که مناطقی که پیشتر محل اقامت ایرانیان بوده‌اند، اکنون توسط اتباع افغانستانی به تصرف درآمده‌اند. این تغییرات به چالش‌های امنیتی و اجتماعی منجر شده است. به عنوان مثال، شهروندان محلی در مناطقی مانند کویرآباد کهریزک دچار مشکلات امنیتی و غذایی شده‌اند.

حتی برخی از روستا‌ها به طور کامل به گونه‌ای تغییر یافته‌اند که نماز جمعه و فعالیت‌های اجتماعی در آن‌ها توسط افغانستانی‌ها اداره می‌شود و حضور ایرانیان به صورت چشم‌گیری کاهش یافته است. با توجه به ادعا‌های آماری، تخمین زده شده است که تعداد مهاجران افغانستانی در ایران به بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر رسیده است، که این آمار نسبت به آمار‌های رسمی اختلاف قابل توجهی دارد.

این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بررسی دقیق تأثیرات اجتماعی و اقتصادی این تحولات است. همچنین در تیر ماه سال گذشته، روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر «جنوب تهران در اشغال افغان‌ها» به موضوع افزایش زاد و ولد و جمعیت مهاجران افغانستانی در حاشیه تهران پرداخت و مصاحبه انصاف‌نیوز را بازنشر کرد که از سوی برخی خبرگزاری‌ها، چون فارس، به تفرقه‌افکنی محکوم شد.

سرکلیشه‌هایی، چون «قاضی و دادستان و زندان داشتن افغان‌ها در جنوب تهران»، «وجود ۳۰۰ بنگاه املاک در کهریزک به خاطر کلونی افغان‌ها و افزایش قیمت مسکن در جنوب تهران»، «وجود مافیای بزرگ پلاستیک کشور در یکی از روستا‌های کهریزک» و «پرداخت سالانه پنجاه تا شصت میلیارد تومان از سوی افغان‌ها به استانداری تهران» نکات جالب‌توجه گزارش انصاف‌نیوز بود که البته رسانه‌های مخالف این گزارش، پاسخی برای آن‌ها نداشتند. به همین دلیل، لازم است که نه تنها به چالش‌های امنیتی و اجتماعی مرتبط با این تغییرات توجه شود، بلکه راهکار‌هایی برای مدیریت بهینه این فرآیند‌ها ارائه شود. برخی از مسائلی که مورد توجه قرار گرفته است شامل افزایش قیمت مسکن، مشکلات امنیتی و امکانات اجتماعی است که نیاز به راهکار‌های جامع و مؤثر دارند.

تحولات مهاجرتی در ایران: چالش‌ها و هشدار‌ها

در حال حاضر، مهاجران برای برخی از بخش‌های ایران مزیت‌های اقتصادی و سیاسی قابل توجهی را به همراه دارند. این مزایا معمولاً در ارتباط با منافع حزبی، سیاسی و ایدئولوژیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، به‌ویژه در شرایطی که تمایل اقشار ایرانی به مشارکت کمتر است. برخی از شهرها، از جمله قم، شاهد این روند هستند که افغانستانی‌ها به راحتی می‌توانند ملکی را خریداری و در نام خود ثبت کنند. این موضوع در کنار افزایش حضور مهاجران با ویزای قانونی و اقامت غیرقانونی، به یک مسأله مهم تبدیل شده است.

چالش‌ها: یکی از چالش‌های مهاجرتی در ایران، ورود غیرقانونی مهاجران به کشور است که به یک صنعت قاچاق مهاجر تبدیل شده است. همچنین، سهولت ورود غیرقانونی به ایران در کنار حاشیه امن ایجاد شده توسط مسئولان، کار شبکه‌های قاچاق را تسهیل کرده و امکان اشتغال غیرقانونی مهاجران را فراهم ساخته است.


بیشتر بخوانید: عجیب اما واقعی؛ طالبان همچنان بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی در ایران!/ اخراج مهاجران افغان زیر سایه سرمایه گذاری حاکمان طالب


آمار و ارقام: با توجه به اظهارات کارشناس مسئول حوزه اجتماعی در مرکز پژوهش‌های مجلس، ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان اتباع افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها هستند. همچنین، مدیر دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از آماری ۸۳ درصدی صحبت می‌کند که نشان می‌دهد فراوانی افغانستانی‌ها بیشتر از دیگران است و بیش از ۶۰ درصد از آن‌ها به‌صورت غیرمجاز به ایران آمده‌اند. این آمار توسط دبیر سابق مرجع ملی حقوق کودک نیز تأیید شده است. طبق این آمار، در بازه زمانی مذکور، زایمان در منزل نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است، اما در آمار رسمی بررسی نشده است.

فرصت‌ها: با این حال، مهاجران همچنین فرصت‌هایی را نیز به دنبال دارند. به عنوان مثال، مهاجران با ویزای مختلف مانند گردشگری، زیارت، تجارت و درمان پس از اتمام مدت ویزای خود به آسانی در کشور می‌مانند و به کار می‌پردازند.

این وضعیت می‌تواند فرصت‌های اشتغالی جدیدی را برای کشور به وجود آورد. با توجه به مسائل و فرصت‌های مطرح شده، مهم است که دولت و نهاد‌های مربوطه برنامه‌های مناسبی را برای مدیریت بهینه مهاجرت و بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده ارائه کنند. همچنین، نیاز به همکاری بین المللی و توسعه سیاست‌های مهاجرتی که بر پایه اصول انسانی و اقتصادی قرار دارند، احساس می‌شود.

حضور اتباع افغان در ایران

یارانه پنهان در چند بُعد

در سال‌های اخیر، میزان یارانه‌های پنهان در ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته است. برآورد‌های اخیر نشان می‌دهد که حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار از منابع نفتی و انرژی به همراه مواد غذایی در کشور اختصاص می‌یابد. این یارانه‌ها بطور مستقیم یا غیرمستقیم به جمعیت داخلی و مهاجران تخصیص می‌یابد.

تأثیرات اقتصادی یارانه‌های پنهان: به طور کلی، در هر سال حداقل پنج میلیارد دلار از یارانه‌ها به اتباع خارجی پرداخت می‌شود و ارزش ریالی این یارانه‌ها با توجه به نرخ ارز، بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است. تأثیرات این یارانه‌ها بر اقتصاد کشور قابل توجه است. بطور مثال، افزایش میزان یارانه‌ها می‌تواند تورم و نقدینگی را افزایش دهد. همچنین، می‌تواند نقض سیاست‌های اقتصادی کشور را به همراه داشته باشد.

تأثیرات آموزش و پرورش: تأثیرات این یارانه‌ها بر آموزش و پرورش نیز قابل مشاهده است. برآورد‌ها نشان می‌دهد که حدود ۳۳۵ میلیون دلار، معادل تقریبی ۱۹ هزار میلیارد تومان، هر سال برای دانش‌آموزان اتباع در مدارس دولتی هزینه می‌شود. این میزان تخصیصات می‌تواند تأثیر بسزایی بر کیفیت و اندازه آموزش در کشور داشته باشد.

واقعیت مالیات اتباع افغان

یکی از مهم‌ترین مسائل در خصوص مهاجران، بحث مالیات آن‌هاست. باید گفت مهاجران، از افراد غیرقانونی تا کسانی که کارت آمایش دارند، معاف از پرداخت مالیات هستند. به جای آن، دولت ایران از منابع مالی مردم برای ارائه یارانه‌های مختلف مانند آرد، برق و آب به روستا‌ها استفاده می‌کند. این سیاست باعث ایجاد منابع مالی برای افراد و خانواده‌های کم بضاعت شده است، اما از طرفی، باعث برخورداری نادرستی نیز شده است.


بیشتر بخوانید: پشت پرده دیوارکشی ترکیه در مرز ایران؛ اردوغان چگونه مهاجران افغان در ایران را مهار کرد؟


مهاجران، به دلیل هزینه‌های زندگی در شهرها، خود و خانواده‌هایشان را در روستا‌ها نگه‌داری می‌کنند و خود به‌عنوان کارگران شهری مشغول به فعالیت می‌شوند. این امر باعث می‌شود که بخشی از مهاجران، هرچند با درآمد قابل توجهی، از پرداخت مالیات در ایران معاف شوند و از منابع عمومی بهره‌مند شوند. این وضعیت باعث ایجاد عدالت اجتماعی نمی‌شود و برای کارگران ایرانی شرایط سخت‌تری ایجاد می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش بزرگی از مهاجران، حتی در صورتی که با کارت آمایش ثبت شده باشند، از پرداخت مالیات معاف هستند. این موضوع نشان‌دهنده عدم عدالت مالیاتی است و نیازمند اصلاحات قانونی و اجتماعی است تا شرایط بهتری برای تأمین منابع مالی دولت و عدالت در تخصیص بار مالیاتی به همه شهروندان فراهم شود.

کم کاری دولت ها در قانونگذاری برای اتباع

در این میان باید به نکاتی دیگر نیز توجه داشت. از جمله این موارد کم کاری دولت‌ها و مجالس ایران در ۴ دهه گذشته برای ایجاد شرایط سکونت پایدار برای این مهاجران است. بسیاری از اتباع افغانستانی حاضر در ایران و یا متولدین افغانستانی در ایران، نه مشکلی با پرداخت مالیات دارند و نه می خواهند که شغل سیاه داشته باشند، اما بی توجهی به به‌روزرسانی قوانین به یک ظلم بزرگ تبدیل شده که عملا حق شهروندی را از آنان گرفته است.

به گزارش اقتصاد۲۴، در دهه‌های گذشته بیشتر ازدواج‌ها و فرزندان متولد این اتباع در ایران به درستی ثبت نشده‌اند، برای آنان شرایط مناسب شهروندی و حق خرید ملک و مسکن ایجاد نشده و در حالی سال هاست در ایران ساکن هستند که به دلیل فقدان قوانین کارآمد هنوز ناچار هستند به شغل سیاه روی بیاورند.

در مقابل ادعا می‌شود از یارانه استفاده می‌کنند و یا مالیات نمی‌پردازند، اما توجه نمی‌شود همان روند ثبت و ضبط اطلاعات در جهان، اعطای حق شهروندی و اعطای پاسپورت که در سایر کشور‌ها بعد از چند مرحله رخ می‌دهد، از حقوق این مهاجران است، که به کل نادیده گرفته شده است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۷۴
ناشناس
14
102
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ما مردم ایران خواستار بیرون کردن هرچی زودتر افغانها از تمامیه شهرهای ایران هستیم چه مجاز چه غیر مجاز... لطفاً خواهشمندم که یه فکری به حال مردم ایران بکنید
ناشناس
باید بسلامتی برن کشور خودشون بسازند و در این زمینه مهندسین و فعالان اقتصادی کمک کنن ب کشور دوست و همسایه افغانستان
ناشناس
دمت گرم که حرف دل ۷۰میلیون ایرانی را زدی.
محمدحسین
فقط اینو می دونن روزی مسیولین ما از خواب بیدار می شوند که خیلی دیره
مگه ما از پاکستان چی کمتر داریم که کل افغان ها را از کشورش ریخت بیرون
احمد
خواهش دارم افغانها رابیرون کنید که باعث شده مردم پای صندوق رای نیاند قهر ملی شده افراد افغان اخراجججججججج
محمد
39
171
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بله بایدبه این مسئله رسیدگی شود وجدی گرفته شود.
یک ایرانی
اگه قراره داخل کشور افغانی ها بمونند باید در تمام استان ها اسکان داده بشند وگر نه باید کل استان ها ممنوع ورود باشند مگه چیه استان های کشور متفاوته که یک جا اجازه ورود میدید یک جا نمیدید
ناشناس
اگر افغانستانی ها نباشد شما نون تان راهم نمی‌تونید بخورید همین آفغانها بودن که کارهای فشرده وسخت انجام میدن کارهای ساختمانی رو باقیمت پایین انجام میدن که خونه های شما باقیمت پایین میخرید اگر ایرانی ها انجام بیده اینکا رارو قیمت خونه چهار برابر می‌شود
حمید
42
156
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
گزارشی که بیان شد خیلی خطرناک است و نشان می‌دهد که ایران با خطر امنیتی از یک طرف و از طرفی با خطر اقتصادی و فرهنگی در مورد افغانی ها مواجه است، اگر دولت‌ها و مجالس دوره ای ایران فکر عاجلی برای اخراج افغانی ها نکنن چه مجاز و چه غیر مجاز در سال‌های خیلی نزدیک ایرانی ها با خطرات امنیتی و چالش‌های اقتصادی و فرهنگی شدیدی مواجه میشوند، و من بعنوان یک فرد ایرانی از مسوولان نظام و دولت میخوام که فکری عاجل برای اخراج همه ی افغانی ها بکنن، و اگر دولت می‌خواهد مهاجر پذیر باشد باید از ملتی مهاجر بپذیریم که اولا فرهنگ بالایی نسبت به خودمان داشته باشند و از طرفی جنگ طلب و جنگجو نباشند، و از طرفی مهاجران همگی بخاطر ثروت و سواد دانشگاهی و تخصصی پذیرش شوند
ناشناس
درود بر شما خیلی قشنگ به معضلاتی که افغانی ها باحضورشون درکشورمون ایجاد کرده و می‌کنند،پرداختید ،انشالاه که مسولین کار بکنند،وبه فکر مردم خودشون باشند ،اگرم هم میخوان مهاجر پذیر باشند ،از جایی وارد کنند که حداقل از لحاظ سواد و فرهنگ وثروت یه قدم از ما جلوتر باشند ،نه سطح پایینتر که فرهنگ وچهره شهر وبافت جمعیتی را به گند بکشن،
ناشناس
بله قربان باید از هند و ژاپن و امارات و آلمان و فرانسه مهاجر بپذیریم ((((:
ناشناس
36
160
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
شک ندارم تا افغانی ها قسمتی از ایران را نگیرن و مشکلات حاد امنیتی درست نکنن،مسئولین خواب رفته ما به فکر بیرون کردنشون نمی افتن. به خاطر چند هزار تا رای و یا شرکت شون در راهپیمایی ها مسولین بی فکر و بی مسئولیت و ابله ترجیج میدن امنیت کشور را به خطر بندازن .
مجتبی
34
178
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بی قانون ترازکشورایران ندیدم حتی قانون افغانستان صدهابرابرازقانون بهتراست مدیرانی که هیچ چیزازمدیریت دروجودشان نیست.
ناشناس
خدکند که مسولین بیدار بشن وکاری کنن
ناشناس
مردم باید به افغانی کار ندهد جا ندهند تا خوشان بروند
رضا
22
157
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
درود بر شرف نویسنده این متن خوشحالم از اینکه یواش یواش دارید به فکر ما ایرانی ها هم می افتید اینجا تو کشور خودمون بیکار بی خانه بی پول با هزار بدبختی توی تورم و گرونی داریم جون میکنیم اینجا تو کشور خودمون تقریبا بیگانه شده ایم چرا؟؟ چون حضور افاغنه در ایران شده یه کاسبی توپ برای مسوولین
ناشناس
منم مخالف سر سخت بودن افغانها در ایران هستم
ناشناس
20
137
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
اینکه کشورمان از ورود افغانها در امان مانده دلیل بزرگش بی ارزشی پولمان است .خدا را شکر بی ارزشی پولمان ما را تا حدودی از شر اینا در امان نگه داشته
ناشناس
15
101
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
الان ساکنان مشهد میگن ان قدر جمعیت افغان در مشهد زیاد شده که دیگه مثل قبل لمنیت نداریم تنها برویم خیابان
مهدی
25
124
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خدا کنه زود برن از ایرانمان
ناشناس
والا همه استانها رو اشغال کردن،همه با هم بهشون کار ومسکن ندهیم،با اتحاد بیرونشون کنیم
علیرضا
27
99
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بالاخره یه گزارش واضح واصولی دیدیم.اگه قانونگذارقوانین جامع وضع کنه مهاجرمیتونه فرصت باشه نه تهدید.
ناشناس
13
88
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
این افِانیا رو جم کنین انقد وقیح وپرو هستن ابنجا جونا بیکارن بعد به افغان کار میدین برشون گروونین به کشورشون خدا خیرتون بده اگه مسولین توجه کنه
ناشناس
واقعا همینطورهمعلوم نیست چرا وزارت کشور اینها را جمع آوری نمیکند.سرتاسرایران شده افغانی.
علی آقا
54
78
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
الکی شلوغ نکنید همین الانشم کارگر پیدا نمیشه بیشتر کارها خوابیده هی هر روز این سایت گیر میده به اتباع اتباع ول کن بابا بیخیال بشین سر جات مدیر مسسُول مسخره ا ه ا ه اه
ناشناس
افغانها ها رو که بیرون کنیم اوضاع مسکن،کار،ازدواج، اقتصاد به خودی خودش حل میشه
ناشناس
خاک تو سر ت
را
یا افغانی هستی یا بی غیرت
بهروزقربانی
بله که درست میشه ولا هرجا میریم بجز افغان چیزی دیگری توچشم نیست بااین وضعیت خودمان بامشکلات دست به گریبانیم شماافغان ها هم دردسر ساز شدین
ناشناس
101
82
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
لطفا تا بدتر از این نشده وما را از سرزمین مادریمون بیرون نکردن. مصلحت نابجا رو کنار بگذارید وفکر اساسی کنید.
ناشناس
کی گفته کارگر پیدا نمیشه شکم سیره تو خونت نشستی از هیچی خبر نداری حرف مفت میزنی اه اه اه بدم میاد از همچین ادما
ناشناس
دمت گرم
ناشناس
25
100
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
برای همه مردم دنیا از خداوند طلب آرامش دارم . اینکه با حضور افغان ها در ایران مخالفم به جهت تبعیض نژادی و ... نیست بسیاری از افغان ها انسان هایی آبرومند و با وجدان هستند اما بیش از حد ورود مهاجر چه افغان و چه از هر کشور دیگری اصلاً درست نیست و آثار سوء خواهد داشت . هر کسی که به ایران مهاجرت می کنه باید تابع مقررات و قوانین سفت و سختی باشه مثل اروپا که قوانین محکم به سود مردم و کشورش داره و البته ایران ظرفیت این تعداد از مهاجران را ندارد ، مسئولین متوجه هستید ؟؟؟؟
ناشناس
15
105
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
مطالبه ملی ملت ایران اخراج اتباع بیگانه بخصوص اتباع افغان است حق کارگر ایرانی توسط هجوم بی رویه افغان ها پایمال شده است
ناشناس
درسته انشالله همه کشورهای جهان در صلح و آرامش و خوبی باشن خیلی از افاغنه انسانهای شریف و مومن و اهل کار عستن و باید کمک فکری و مهندسی بشه ک با برگشت ب کشورشان آنجا رو بسازند و حد جمعیتی هم حفظ بشه و بالاخره مهاجرت هم باید قانونمند باشه
ناشناس
دقیقا ،کمر کارگر ایرانی از دست افغانها ها شکست،خدا لعنت کنه به یه عده سود جو که حق کارگر ایرانی رو نمیدن بعد از کارگر افغانی استفاده میکننند
ناشناس
23
98
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
کشور نروژ ، روس ها را به کشورش راه نمیده.
اونوقت ایران گله گله افغان وارد میکنه!
ناشناس
22
94
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
مدیران بیدارشوید افغان ها ایران اشغال کردن
مدیر مدرسه محل ما میگف یکی ایرانی ثبت نام میکنیم ۵ تا افغان

چرا افغانی ها ثبت نام میکتید
ناشناس
لعنت خدا بر مسولین بی کفایت
رضا
32
67
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بله دقیقان کم کاری های زیادشده من که پدرم چهل دوسال پیش واردایران شده خودم وفرزندم متولدایران هستیم.هنوزبلاتکلیف هستیم عاقبت ماواقعان تاریکه الان هرجای دنیابودیم تابعیت داشتیم خانواده عمو ودایی من نروژوسوئدهستن همشون ده سال نمیشه رفتن تابعیت گرفتن
حسین
خب عزیزم برو کشور خودت از اونجا بر سوئد پناهندگی بگیر چرا سرتونو انداختین پایین اومدین ایران
ناشناس
برو از ایران بیرون بیخود کردی اینجا موندی برو پیش فاپیلاتون ،برو کشور خودتو آباد کن
محمد
تو هم برو اونجا چرا موندی
ناشناس
بیخود وارد ایران شدی.باید برگردی همون خلائی ک بودی
حسین
جمع کن و برگرد وطن خودت افانستان را آباد کن.چهل سال این زندگی کردی بسع
محمد سالم همراه
53
38
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
وقتی آقای ظریف خودش در کتاب خود بیان می‌کند که طالبان توسط پول ایران به قدرت رسیدن این همه بدبختی بالای ملت افغانستان می‌آید باید اتباع افغانستان را هم تحمل کرد این نظر بنده است.
ناشناس
تو هم برو
ناشناس
عزیزم برو پیش دایی و عموت ما اینجا جا وتابعیت نداریم
ایرانی
27
61
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
مردم ما سال هاست که فریاد سر داده‌اند که این مهاجمین افغانی را بیرون کنید ولی گوش شنوایی نبود باید مانند کشورهایی مثل ترکیه و پاکستان عمل کرد و آنان را تا آخرین نفر با قدرت دستگیر و به کشورشان برگردانیم حضور این مهاجمین امنیت کلی ملت ما را به خطر جدی مواجه کرده
ناشناس
18
84
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
حضور این تعداد افغان در کشور واقعا وحشتناکه
سلمان
افغانی هاهمه کارهارااشغال کردن برای همین جوانهای مملکت بیکارن من خودم جوون هستم متآهل ولی کارگیرنمیادتوی استان مایعنی سیستان وبلوچستان همه کارهاراافغانی هاگرفتن اقلامسئول دلسوزی هم نیست که به فکرماباشدوقتی که خودمانیروی کارفراوان داریم چرابه افغانی کارهارابسپاریم
ناشناس
15
80
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
سلام
خواهشن اتباع غیرمجاز اخراج کنید
هر اجنبی بدون مجوز وارد هرکشوری بشود بنظر بنده بی احترامی به قانون اون کشور کرده است اتباع باید وقتی دولت اعلام میکند بدون مجوز ها ربروند در کمترین زمان آن کشور را ترک کنند الان درشهرشیراز تا چشم کامیکند اتباع غیرقانونی هست
والله دولت اعلام کند مردم بسیج بشوند محل زندگی وکار تمام اتباع به پلیس اعلام کنند در کمترین مدت زمان تمام اتباع غیرمجاز جمع آوری میشوند و دیگه ملت خیالشان راحت ترمیشود
ایرانی
15
72
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
اگه یکی پیدا بشه که افغانی ها رو بیرون کنه دل مردم ایران برا یک بارم شاد میشه من یه زن سرپرست هستم هر چی در میارم میدم اجاره خونه تازه خونه هم گیر نمیاد با این مسولین ما باید به فکر روزی باشیم که ما رو مثل فلسطین از کشور خودمون بیرون کنن تازه میفمن چه بلایی سر مردم اوردن که اونوقت خیلی دیره ما خودمون نداریم اونا زدن ماشین جوجه کشی هر سال میزان هر کدوم ۱۰ تا ۸ تا بچه دارن یه فکری بکنین همه ی پول دارا ونخبه ها دارن میرن اونوقت دولت داره کارگر و دزد قاتل وارد میکنه متاسفم واقعا
ناشناس
آره به خدا اینا معضل گرانی مسکن،خوردوخوراک وکمبود شغل در ایران هستند ،کسی نیست اینارو بیرون کنه
ناشناس
? ملت ايران متاسفانه ادعاى فرهنگ ميكنه منتها تهى از آن است ،، ما بر سر اعتقاداتمان هستيم و دزدى نميكنيم ، نميدونم چرا تمايل دارى ويژگى خودتو نسبت بدى به ديگران
احد. یا حقی
6
25
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
باید هر چه زودتر تمام دختران و پسران جوان افغان چه مجاز و غیر قانونی باید برای آبادانی مملکت افغان به کشورشان به صورت فوری و اجباری برگردند و مهاجران کم توان هم باید در اردوگاههای سازمان ملل نگهداری شوند کشور ایران دیگر توانای نگهداری و کنترل جوانان مهاجر افغان ندارد
ناشناس
3
31
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ورودافغانیانه تنهادراین شهرهابایدممنوع باشدبلکه بایدورودآنهادرسراسرایران ممنوع باشدبه قول شهیدجمهورمان ملت افغانستان بایدمشکلشان رادرکشورشان حل کنند
خون افغانیاازخون مردم غزه که قرمزترنیست
واقعاماازمسولین ناراضی هستیم
ناشناس
4
24
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
دولت قدرتمند ی که با امریکا وقدرتهای دیگر رودررو میشود چگونه نمیتواند انها رابیرون کند خداوکیلی همشون وبیرون کنید که ماهم راحت بشیم خودمون انقدر جوان بیکار داریم که بخاطر اتباع بیکار ودست به دزدی واعتیاد زده اند بیرون کنید همشون وکه شرایط سنی برای کار هم حذف شود تا مردم زندگی بهتری داشته باشن
ناشناس
3
24
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
عملا دولت افغانها رو با ایرانیان جایگذین کرده وقتی بچه های افغان بدون هیچ گونه هزینه مدرسه می‌ره در مقابل از بی بضاعتتربن مردم ایران هزینه انچانی مدارس دریافت میشود .واین همه گرانی مسکن و اجاره آن باعث فرار ایرانیان ازایران شده است .مردم ایران دیر بجنبند بطور کامل از ایران حذو میشوند .انتظار از نخبگان و دل سوزی ایرانیان پیگیری جدی در مورد است بداد ایران و ایرانیان برسید تقریبا همه جای ایران به به اشغال فغانها در آمده . ما ایرانیها که بابت یارانه هامان ولایات پرداخت میکنیم در صف نانوایی ها نان گیرمان نمی آید به اجبار به نانوایی آزاد پزمیرویم چون بقدری تعداد افغانها در صف نان زیاد است فرصت دریاخت نان رو از ایرانیان گرفته ..و.... تقریبا تمام شغلهارو ازجوانان ما گرفتند هیچ فریاد رسی هم کار به اینجا ختم نمیشود آنان بیمه سلامت در حوزه بهداشت محلات دارن آنجا نیز نوبت به ایرانیان نمیرسد تقریبا دیگه همه اشغال شده
۰
4
26
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خوب نیست اینده
علیرضا
2
13
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
واقعاً حرفهای واقعیت زدين مثل بقيه رسانها تفرقه اندازئ و نژاد پرستئ نکردين ممنون از طرف اتباع
علی
3
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
الا ان در روستاهای همدان مخصوصا در کشاورزیهای ودر شهر کرفس تمام کارگر های افقانی هستند که قاچاق اومدند همه جا را گرفتن وژاندامری هم هیچ کاری با هاشون نداره آزاد برای خودشون کار میکنند ومیگردند
سعید
2
27
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
مطلب خوبی درباره مهاجرت افغانها نوشته اید. واقعیت است. کاش می دانستی 90 درصد روستاهای اطراف قم افغانی هستند. شرکت ها، کارخانه ها، حتی فروشگاهها و حتی شهرداری قم کارگر افغانی هستند. افغانی ها می گویند قم کابلستان است. محله به محله دور هم هستند. جالب است که بدانید اکثرا مرکز شهر و محله های مهم قم ساکن اند.
مردم به ستوه امدند. کارگران ایرانی بیکارند.
کسی صدای مردم را نمی شوند.
جالب است اکثرا طلبکارند. املاکی ها به افغانی بیشتر خونه می دهند. چون چندخانواده یک خونه را اجاره می کند. خانواده 10 نفری از بچه شش ساله تا پدر خانواده همه شاغلند. خونه سه میلینوی را 12 میلیون اجاره می کنند.
ناشناس
5
24
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
وقتی در بیمارستان دولتی با ۷ یا ۸ تومان ویزیت دکتر میرود اینان با قیمت کم بدون مالیات فقط بچه بدنیا می آورند
محمد
3
17
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
کو حرف شنوا مسئولان خودشون افغانین
ناشناس
3
20
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
با سلام به محضر مسئولین نظام
تا کی میخواهید بنشینید و ببینید ذره ذره خاک پاکمون توسط افاغنه اشغال میشه
ناشناس
3
21
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بیرونشون کنین ازایران،لطفاقبل ازاینکه دیربشه،
ناشناس
2
19
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
جبران جمعیت با افغان ها یا کمبود سرمایه با طالبان برای دولت ننگ است حضور اتباع رنگارنگ باعث خشم مردم است ما دیگر از آنها متنفر هستیم و می دانیم دیگر به نظرات ما اهمیت داده نمی شود در طول این دو سال مردم ایران بسیار فقیرتر شده اند
ایران
2
21
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
سلام متاسفانه باز هم ا علام میکنم اگر روند مهاجرت افغانها به ایران اینگونه ادامه پیدا کند ایرانیها باید از ایران خارج شوند
قاسم فکوری
2
19
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
با سلام. متاسفم برای اداره مملکت ایران توسط افراد بی لیاقت. کدام کشور دنیا این اندازه بی مدیرت باشد که مهاجران به صاحبخانه برتری داشته باشد. بی شک زمانی نه چندان دور بااین وضعیت از ایرانی وایران اثری باقی نخواهد ماند.
غلامر ضامغول
2
20
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بهترست همشونواخراج کنیدبااین شرایط زادوولدشون آخرجایی واسه هموطنانمان نمیماند
بهمن
2
18
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خوب یا بد همگی رو بریزید بیرون ازمملکت ،به زودی ایران را صاحب می‌شوند
علی
3
16
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بیرون کنیداینارو.الان که این پیام ومینویسم صف بربری هستم افغانی 7تابربری گرفت تنورتموم شدبجای اون 4یاپنج نفرایرانی که نفری یه دونه می‌خواستیم باید نیم ساعت صف بمونیم .ازهمه لحاظ به ایرانی لطمه میزنند
علی
25
96
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
این هم از برکت دولت رئیسی بود ک مرز رو باز گذاشت تا این میلیون ها افغان وارد ایران بشن
نورا......
هرآدم عاقلی ،بایک محاسبه سرانگشتی باجمع وکم کردن،محسنات ومعایب حضورافغانیها درایران ،بااین اوضاع آشفته ای ک جامعه ایرانی درگیر آن است ،مثل مسکن،بیکاری،فقر،محرومیت،ب هیچ وجه ب صلاح ایران وایرانی نیست ،مسئولین محترم تادیرنشده ،وپلهای پشت سرخراب نشده ،برای رفاه حداقلی قشرضعیف وفقیر جامعه ایرانی ،راهکاری بیندیشید،ازمعایب این حضور ب اندازه چندکتاب مصداق ومستنددارم ک این مقال گنجایش آنراندارد،مسئولین شما راب خون شهدا،ب،مقدسات مانع این حضورروزافزون شوید،اجرکم،عندالله
ناشناس
هرجا میرم افغانی میبینیم امنیتی نداریم اصلا شکل ایران با وجود افغانی ها که در ایران هستند عوض شده هر چه زودتر اینارو بر گردانید به کشورشان
ج
2
15
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
دولت بی لیاقت مرزها رو باز گذاشته تا هرچی افغانی ... وارد خاک ایران بشه ایران شده پراز افغانی
ناشناس
2
16
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
دولت هیچ کاری نمی کنه هر روزم به تعدادشون اضافه می شه هرجا شما فکر کنین افغانها هستن ..دولت چرا جلو هرچی می گیری به جز افعانهایی که غیر مجاز اینجا هستن از ایرانیها راحتر زندگی می کنن کجا دنیا اینچنین هست
فراهانی
35
68
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
چه اشکال داره .وقتی که جوان های ایرانی به جای ازدواج سگ و گربه نگهداری میکنند.از نیروی جوان افغان برای زاد و ولد استفاده کنیم.هم. میل به تجملات کمتری دارند .هم سازش پذیرند.
ناشناس
الان ی افغانی بیا خواستگاری خواهرت بهش جواب مثبت میدی
ناشناس
حرف بیخود در مورد دولت ریسی نزن تمام تلاش و کار بود .و اینکه هر کشوری برای مهاجرت باید قانونمند باشد جای حرف نمی ماند و اینکه با سلامتی همه افاغنه ب کشورشان برگردند و با تلاش کشور خودرا آباد کنن و ایران هم کمک کند از متخصصین در هر زمینه برا کمک ب کشورهای همسایه استفاده کند ک این کار زمینه خوبی برا افزایش شغل متخصصین و افزایش درآمد صادرات بوده انشالله
ناشناس
میفهمی چی میگی
ناشناس
با این شرایط اقتصادی کدوم جوان ایرانی می تونه ازدواج کنه این افغان ها هستن که کل ایل وتبارشون تو ایرانه یکی شون میره کشور دیگه گدای می کنه بعد میاد ایران بخاطر بی ارزشی پول مون تو کشور ما سلطنت می کنه با دختر وپسرهای ایرانی ازدواج می کنه بهتر به جوان های ما توهین نکنید
ف
5
10
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
سلام باید کارهایی که به افغانی ها داده می شود محدود شود .کار هایی که کارگر ایرانی زیر بار نمی رود البته باید دلیلش را پیدا کرد .به بعضی کارها کمتر مجوز دهید .چون فکر کنم بجز از بین رفتن منابع چیزی برای ما ندارد .در خیلی از جمعه بازارها و غیره افغانی زیاد است .باید جلوگیری شود .اجازه مغازه ندهید چون باعث گرانی ها می شود .این ها می آیند توی سنگبری و آجر پزی ها کارگری و نفوذ کرده اند در ساخت و ساز . چرا این مشاغل دستگاه های مجهز ندارند تا کار کارگر آسان شود و نیاز به اینها کم شود
ابوالفضل
1
9
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران خواهشمندم.این افغانی های مهاجر مقیم ایران را هر چه زودتر بیرون کنند چرا در آینده نه چندان دور بلایی که سر فلسطین توسط اسرائیل در آمد .همان بلا توسط افغانیها سر مردم ایران خواهد آمد .باید ایران را ول کنیم برای افغانیها وفرار حالا کجا خدا میداند
ونوس
74
57
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
چرا دروازه ها رو نمیبندید انقد کشور ما بی در و پیکره ؟
ناشناس
کسی از شما نظر نخواست
ناشناس
صحبت کردن بلد نیستید حرف نزنید
ناشناس
2
4
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
تو اسم سایت خبری تو اقتصاد است از اقتصاد چه میدونی واقعاً حضور مهاجران افغانستانی تا پنج شش سال پش هیج زرر برای شما نداشت چطور شد که الان باعث فشار بازار کار واقتصاد شده حتماً دلیلش اینه که دیگه بهشون نیازی ندارین درست متأسفم به ترز فکر تون
ناشناس
16
85
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بخدا قسم کرمان گرفتن از بس زیادن?‍♂️
ناشناس
دولت باید یه فکری بکنه باید بیرونشون کنیم
محمد
2
10
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
باسلام اگر قراربود این همه اتباع بیگانه افقانی بیان ایران پس چرا با عراق جنگ کردیم عراقی ها که از افقانیها انسانترهستن
یک شهروند
8
9
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
واقعا ازدست این همه افغانی خسته شدیم...من توی تهرانم وبرای کارم ازمترواستفاده میکنم....چرا من که شهرونداین کشورم ومالیات همه چی ازم وسرمیشه ازدرمانوتاموادخوراکی بایدبعدازکلی خستگی سرپاوایستم وافغانی ها دسته دسته ازصندلی مترواستفاده کنند وبشینند...حنی درنونوایی ده تا ده تا نون میگیرندوخیلی وقتا بهمون نون نمیرسه...من یه شهروندکارگرم چرا هرجامیربم سرکاربایدکلی سفته وکارت شناسایی بدیم ولی کارگرای افغانی راحت وبی نام ونشون سرکارن.....درد دلها وخقایق از زبان یه شهروند کارگرایرانی....
علی
1
13
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
تمام بدبختی های این کشور از بی خیالی یا تصمیمات غلط و اهمال کاری است ۴۴ سال اتباع افغانی آمدند و الان کشور بالغ بر ۱۵ میلیون افغانی در تمام کشور پخش شدند خیلی راحت و مثل آب خوردن هر کاری دلشون میخواد انجام میدهند،،حاکمیت و مسئولان عالی کشور الان متوجه نیستند و یا از عمد باعث تصرف کشور بدست این اتباع بیگانه میشوند،،از مسئولین میخواهیم و توصیه میکنیم هر چه زودتر اتباع افغانی رو به کشورشون بازگردنند،از اینکه جمعیت میلیونی افغانی باعث بیکاری و گرانی اقلام و خصوصا اجاره خونه ها شدند و از طرفی سالها از منابع و انرژی و یارانه ما رایگان استفاده کردند
ناشناس
1
10
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
جمهوری اسلامی عمرا اگه بتونه ده میلیون افغان رو بیرون کنه
ترجیح میدیم مهندسان اروپایی و آمریکایی تو کشور باشن تا کشور ساخته بشه و فناوری منتقل بشه
سپهر
1
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
این کار اول دودش به چشم حضرات که مسعولین باشنند خواهد رفت ...
این طریقه کشور داری نیست ....

والله خود افغانستان هم اینجور بی پر و پیکر نیست ...
پروانه
2
9
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
چون سران کشور عرضه ندارن
سهراب
2
4
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بیان بوشهر رو ببینید چ خبره
اینا چه خیالی برای ایران دارنند .....
هوشیار
1
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
چرا نظرات مردم رو منتشر نمیکنید چیو بررسی میکنیدامسال داخل کلاس دختر من که دوم ابتدایی هست فقط ۳دانش آموز ایرانی بود.بچه من از نظر دوست یابی دچار مشکل شده
ناشناس
3
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بیشتر انها به بهانه زیارت مشهد واربعین به راحتی میان ایران وبر نمیگردند با زاد ولدی که اینه دارن وچه شخصیتهایی بین اینها وارد کشور میشه مملکت داره به فنا میره یک عده ککشون هم نمیگزه فاصله زیادی با سرزمینهای اشغالی نداریم
ط
1
12
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
تعداد مهاجران افغان در ایران اندازه یه کشور شده طالبان افغانستانو نا امن کرده مردم افغانستانم کشورشونو سپردن دست طالبان مسئولان ایرانم کاری نمیکنن فقط گیر دادن به بیحجابا و اسرائیل و امریکا
علی
3
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
دوستان فعلا ما ایرانی ها اضافی هستیم باید از ایران بریم تا برادران محترم افغان راحت زندگی کنند !!!خخخخخخخ
امیر آشفته
2
10
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
افغانها هیچ موقع و هیچ زمانی جز جامعه ما نبودند مگر این که شما این مورد را بخواهید جا بیندازید. متاسفانه ای کاش به جای مبارزه با حجاب و زنان و دختران این سرزمین تمام توان صرف اخراج اتباع می شد
حمید
6
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
شما خیلی آدم های بی وجدانی شدیدوجودافاغنه چه مشکلی براتون درست کرده از قدیم گفتن از هردستی بدی با همون دست پس میگیری اگه مشکلی هم درست کردن بخاطر این بود که شماباهاشون درست رفتارنکردین دنیادوروزه امروزهستیم فرداروخدامیدونه هستیم یانه بیایین خوب باشیم شایدخدادوباره توایران برکت برگرده مهربونی رویادبگیریم لطفاً???
ناشناس
6
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
نفوذ یعنی بیش از نیم ملیون افغان در مدارس ایرانن و فردا جذب سیستم کشورمون میشن،، نگاهی بندازید الانشم صدا سیما و بعضی خبرگزاریا افغانی استخدام کردن، ادامه این روند یعنی قدرت گرفتن افغانستان در ایران و فروپاشی ملی
محمد
1
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
یکم مسعولان دل بسوزند برای ایران وایرانی همشون رو بیرون میکنند که هیچ سود که ندارن فقط مایع زرر هستن اینجا شیرازه به دروازه اصفهان میگن دروازه افغانی به پارک آزادی میگن پارک افغانی دیگه چه خفتی بالاتر از این تو صف هرچی میری ده‌تا افغانی جلوتر وایساده مسیولین نمیتونن بگن خود مردم میری نشون بیرون برن کشور خودشونو آباد کنند
ناشناس
1
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
هشدار... بیش از ۱۰ کانال پرمخاطب یوتیوبی میشناسم که افغانهای تابعیت گرفته خودشون ایرانی جا میزنن و شبانه روز برای افغانستانیا تولید محتوا میکنن.. از کجا مطمئنم که افغانن؟ چون تو پست هاشون ایرانو میبرن زیر افغانستان و کفه ترازو رو به نفس افغانستان میکنن و حتی ازدواج افغانیا با دخترای ایرانو عادی سازی میکنن بدون هیچ گونه اشاره ای به ابر چالش هاشون.
ناشناس
1
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
اگه دولت بخواد خیلی راحت میتونه جمعشون کنه بیرون کنه از کشور، متاسفانه اراده ای نیست،
ناشناس
1
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
فقط دولتهای ایران دارن بی مردم خودشان ظلم میکنن افغانها از یارانه ما مردم می خورند نه مالیات میدن نه عوارض میدن بینازم ترکیه و پاکستان را همه ای افقانیارا بیرون کرد ولی دولتی کشوریما دارد بی مردم خودش ظلم میکند انشاالله روزی قیامت باید جواب تک تکی این هشتاد میلیون را بیدهد
ناشناس
3
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بی در و پیکرتر از ایران در تمام دنیا نداریم. حتی خود افغانستان هم که هنوز در سازمان ملل حکومتش به رسمیت شناخته نشده و نیم بنده اینقدر بی در و پیکر نیست. این رویه برای آینده ایران بسیار خطرناکه
ن.و
1
9
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
انسانیت خوبه ولی باید اقتصاد کشور را درنظر گرفته شود الآن وقتی که می خواهی بری نان بگیری می بینی از هر ده نفر شش نفر افغانی است هر کدام هم ازپنج عدد که نانوایی در نظر گرفته کمتر نمی گیرند
اسد
4
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
چطور شما دوست دارید برید یه کشور دیگه برا زندگی و کار
اونا هم مثل شما
چیزی که عوض داره گله نداره
بمونید تو کشور خودتون جایی نرید ،کسی هم راه ندید
ایرانی
4
4
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
اخیرا افغانی ها به ایرانی زورم میگن،وقتی خود ما به افغانها کار ندیم خودشون مجبور میشن برگردن کشور خودشون.
ناشناس
1
11
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خواهش میکنیم افغانی رو بفرستین کشور خودشون بیچاره شدیم بخدا
رضا احمدی
1
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خدایا مسوولان کشورم را از خوابهای غفلت و ناآگاهی و بی مسئولیتی و .... بیدار بفرما .الهی آمین
ناشناس
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
سلام بی عرضه گی از خود ما مردم ایرانه ک افغانها امدن زندگی میکنن خودمون کار بهشون میدیم خونه بهشون میدیم برا سه ریال سود پول بیشتر.الان ۲۰میلیون افغان داخله ایران داره زندگی میکنه میدننین یعنی چه
.
2
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
قبل از اینکه خیلی دیر شود اتباع را بر اساس نیاز کشور ساماندهی کنید و با جدیت اتباع غیر مجاز را اخراج کنید. مهاجری که به صورت غیر قانونی و غیر مجاز وارد میشود و نه سواد وتخصص خاصی دارد و نه سرمایه ای برای سرمایه گذاری ، دیگر یک مهاجم است نه مهاجر. البته باید با افغانی های زحمت کش و شریفی هم که به صورت قانونی درایران هستند با احترام کامل رفتار شود .
ناشناس
0
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بله اکثریت مردم خواهان اخراج افغان ها از کشور هستن الان توی بعضی از شهر ها اتباع پاکستانی و... گدایی میکنن و چهره ی شهرها واقعا بده
ناشناس
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
مسئولین با بی خیالی ورود این همه افغانی کشور را به ... کشانده اند.
ناشناس
1
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
باید هرچه زودتر دولت این افغانی هارو از کشور بیرون کنه ایران رو دارند دستشون می گیرند
ناشناس
1
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
سلام چراافغانها غیرمجازدرشهرهاجمع آوری نمی کنید لطفن پیگیری بفرمایید
ناشناس
3
5
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
متاسفانه دولت شما سال‌های سال از طالبان حمایت کرد و تمام بدبختی ما از دولت شماست و توی کشور ما طالبان را با آمریکا درگیر کردند که آمریکا نتونه تو افغانستان پای ثابت داشته باشه ، مشکل شما اتباع نیست مشکل شما دولتتونه که و امورات کشورهای همسایه دخالت می‌کنه این همه هزینه تو سوریه برای چی؟ این همه هزینه تو عراق برای چی؟ میلیاردها دلار هزینه کردن ،بعد توقع دارین تو کشورهایی که یه طرف جنگ شما هستین اتباع نباشه
شاهین
6
3
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
چرا از مفادش نمیگید
کی گفته افغانها مالیات نمیدن، میدونید چه مالیات سنگینی میدن بجز پولی که سازمان ملل میده به دولت ایران، کارهایی که افغانها میکنن اکثر جوونای ایرانی بهیچوجه حاضر به انجامش نیستن، مثل گاوداری، مرغداری، معدن، اسفالت کاری
شهروند ایرانی
3
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
سلام واقعا یه کاری کنید شیراز کلا شده افغانی ما نژاد پرست نیستیم اما واقعا حق ملت ما این نیست افغانی سرکار باشه
ایرانی بدبخت هم بیکار
ایرانی
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
حدود 5سال دیگر ایرانی نخواهد ماند با وجود این همه افغانی نان براشون مفت مسکن مفت دارو مفت همه چی براشون مفته اگر فکری نکن مسولین بدون جنگ وخون ریزی ایران را گرفتند
ناشناس
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
باید مثل کشور فلسطین بشیم چند ساله درگیر با اسراییل هستن نتونستن از خاک کشور شون بیرونشون کنن
محمد
1
4
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
متاسفانه بی کفایتی مسئولین کشور باعث رشد روز افزون مهاجرت افغانی ها و عراقی‌ها در ایران شده
اخلاص
3
4
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ایران جمعیتش ۸۵ میلیون هس و مهاجران نهایت ۸ میلیون
اونم بیشترشون مجرد تعداد کسانی که خونه اجاره میکنه خیلی کمه
نهایت سه میلیون الان بخاطر سه میلیون اینقد رو تون فشار اومده
کشور های دیگه ک آمار بالاتر مهاجران زندگی میکنه اونم با کامل ترین حقوق اجتماعی الان یه مهاجر یه سیمکارت نمیتونه به نام خودش بگيره
مردم افغانستان خیلی مظلوم هستند از بیچارگی میان اینجا
کسانی ک دعوایی هستند به ندرت دیده میشه خب همه جای دنیا خوب و بد هس
اگه افغانستانی ها نباشه بیشتر کار ها میخوابه
این آمار ک دادید بیشتر شون غلط هس
علی
6
5
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ای کاش نادر شاهی پیدا بشه واین افاغنه را بیرون بریزه
ناشناس
1
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ملت از حظور حتی یک افغانی وحتی نسل افغانی راضی نیستند همه راهرچه زودتر ازخاک وطن بیرون کنید بدون فیلم مجاز وغیر مجاز.
محمد حسن
1
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ما خواستار بیرون کردن هرچه زود تره افغانی ها هستیم .بیرونشون کنید .
دلاور
1
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خارج شدن اتباع افغان از کشور یک خواسته ملی است و اکثر ایرانیان خواستار خروج هرچه سریعتر افغان ها هستند از مسئولین کشور می‌خواهیم پیش از این که این مسأله به یک بحران اجتماعی و سیاسی تبدیل شود یه کاری کنند، برای رشد جمعیت که نباید افغانی وارد کنید، مگر ما خودمان عقیم هستیم،
ناشناس
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
باید روحساب وقانون باشد بی قانونی هرج مرج عاقبت خوبی ندارد
دقیق
1
4
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
مسئولان خودشون چندتابعیتی هستند دلشون برای این سرزمین نسوخته ،افغان ،پاکستان،بنگلادش،هندی،ازهربلادی بیاد اینجا آزاد ومالک . طلبکار خواهدشد
ناشناس
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
چقدر ما بدبخت وبی عرضه ایم که کشورمان شده است اشغال ۴۰ میلیون افغانی اجنبی بیگانه وخوش خدمتی های مسئولین با امکانات فراوان برای اشغالگران از قبیل شناسنامه ایرانی انواع کارتهای هوشمند بیمه وداروهای رایگان اشغال مدارس ودانشگاه ها ومشاغل دیگر.
ناشناس
1
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خروج افغان ها از کشور یک خواسته ملی است، و بیشتر ایرانیان در این باره اتفاق نظر دارند، از مسئولین کشور می‌خواهیم پیش از این که این مسئله به یک بحران اجتماعی و سیاسی تبدیل شود یه کاری کنند برای رشد جمعیت کشور که نباید افغانی وارد کرد مگر ما خودمان عقیم هستیم
ناشناس
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ما چیزی بنام مجاز وغیرمجاز نداریم .اشغالگر...اشغالگر است..بیگانه...بیگانه است. اجنبی...اجنبی است. اینها به اندازه کافی باعث هزاران بدبختی ودرد سر شده اند وازاین بدترهم خواهد شد وآخر وعاقبت این اشغالگران راهم خواهید دید.
امین نظری
در هر کشور محاجیر است پس ما چرا نژاد پرستی میکنیم
لـــر
3
3
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بخدا خطر افغان ها را حتی بچه هایمان متوجه شدن چطور بزرگان کشور متوجه نشدن!! روزی باید خون ها بریزد که بیرونشان کنیم و تاوان این روزها را بدهیم.چه سودی دارن برا کشور چه اورده مثبت دارن!! خواسته ::خروج مطلق افغانها..نجف اباد اصفهان شده قندهار وهرات.
شهروند
1
5
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
دولت درمورد افاغنه گوش شنوا ندارد معلوم نیست چه امتیازاتی میگیرند که اینها را بیرون نمیکنند
شاهین
1
4
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
امروز صبح توی مرکز بهداشت فلاح منطقه ۱۷ تهران یه خانومی با پدرش اومده بودن یه بچه ۴یا۵ ماهه همراهشون بود اصلا معلوم نبود کجا وکی بدنیا اومده حتی اسم پدر بچه رو هم نمی دونستن مسئول بهداشت میگفت فقط بلدین بچه پس بندازین خلاصه مطلب که هیچ قانون وسازو کاری تو این کشور واسه مهاجر افغانی وپاکستان وغیره نداریم همین الان کلی معضل اجتماعی ایجاد کردن من به عنوان یه شهروند متاسفم از کم کاری مسولین این امر،اگر سیاست خواصی دارن به مردم هم توضیح بدن ممنون
رضا
3
4
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ولله من بعنوان یک ایرانی کاریکه افغان ها انجام میدن رونمیتونم از دل جان برامن کارمکنن
ناشناس
3
5
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
هموطنان عزیزم ۹۹درصد مردم ایران مخالف اینها هستن لطفا اعتراض خودرا به شمار تلفن گویا ۱۳۲ مجلس و ۱۱۱ ارتباط با دولت خواستار خروج اینها شوید اگر با نمایندگان مجلس در ارتباط هستید به نمایندگان اعلام کنید واز تمام هم وطنان درخواست میشود در هر جایی که هستید با حضور افغانی ها در ایران مخالفت کنید اینها آمدن ایران را از دست شما بگیرن دارای ها را اخراج کنند دوستان به هر نحوی که میتوانید مخالفت خودر ا اعلام کنید
شهروند
1
4
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
بی عرضگی مسئولین
ناشناس
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
جهت خروج افغانی ها با تلفن گویا ۱۳۲ مجلس و ۱۱۱ دولت تماس بگیرید واز مجلس بخواهید برنامه زمانبندی برای خروج اینها در نظر بگیرن یا طومار بنویسید ودر قالب لایحه به مجلس بدهید تا برنامه زمانبندی شده برای خروج اینها چه قانونی وجه غیر قانونی تصویب کنند یا به شماره ۱۳۲ مجلس تماس بگیرید و ید با کارشناسان صحبت کنید یا اینکه پیام صوتی بگذارید
سهیل
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ایرانیان عزیز لطفا لایحه به مجلس ارسال کنید با حداقل ۱۵ امضا هرچه امضا بیشتر باشد بهتر است ودر لایحه از مجلس بخواهید برنامه زمانبندی شده برای خروج افغانی ها تصویب کنند
ناشناس
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
اول مقاله خوب نوشتی پاراگراف آخر خراب کردی توقع داری به مهاجران شناسنامه و حق شهروندی داده بشه حالا چون داخل ایران متولد شده... من هم در کویت دنیا اومدم چرا شناسنامه کویت به من نمی دهند
عبدالله
1
5
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
درود بر شرفتون که عرق وطن دارید درود بر این رسانه وطن پرست امیدوارم در مقالات خود از مجلس درخواست کنید برنامه زمانبندی برای خروج افغانی ها چه قانونی وجه غیر قانونی تصویب کنند اکنون ماندن افغانی ها در ایران جای توجیه ندارد الان در کشورشان جنگ نیست ارزش پولشون بیش از وتورم نصف ایران است دلیل ماندنشان مشخص نیست
صابر
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
با سلام شهروندان ایرانی مظلوم ترین ملت دنیا هستند چرا که منابع و ثروت ملی آنها به صورت یارانه و در اختیار جماعت افغان قرار گرفته است به وضوح میبینیم که هر یک تبعه افغان چند برابر از نان و انرژی و آموزش یارانه‌ای در ایران استفاده میکنند و بدون اینکه مالیاتی بدهند از همه امکانات کشور بهره مند شده‌اند
ناشناس
2
5
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
مسولین بی لیاقت خواهشمندم از خواب بیدار شوید
ناشناس
2
5
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
کاری ندارم یه فرصت بهشون بدن جابجابشن .بچه هاشونو مدرسه ثبت نام کنند در مناطق ممنوعه بهشون کارندن جاندن مجبورمیشن برن استانهایی که مورد قبول هست ظرف دوسال کامل پاکسازی میشن .مثلاً خونه نتونن اجاره کنند ممنوع بشه .
بنزین بهشون ندن .درعوض یکسری امتیازات توشهرهایی که قانونی هست وجودشون،می دون برای امتیاز به خدا
اﻳﺮاﻥ
2
5
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ﻧﻤﻴﺪاﻧﻴﻢ ﭼﺮا ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ اﺻﻼ ﺑﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﻮﺟﻪ اﻫﻤﻴﺖ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻫﻤﺠﺎ ﭘﺮ ﺷﺪﻩ اﺯ ﻣﻬﺎﺟﺮاﻥ اﻓﻐﺎﻧﻲ ﺧﺪاﻭﻛﻴﻠﻲ ﻛﺸﻮﺭي ﻫﺴﺖ ﺗﻮ ﺩﻧﻴﺎ اﻧﻘﺪﺭ ﺭاﺣﺖ ﻣﻬﺎﺟﺮاﻥ اﺯاﺩاﻧﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﺑﺮﻥ اﻧﮕﺎﺭ ﻧﻪ اﻧﮕﺎﺭ اﻳﺮاﻥ ﻛﺸﻮﺭﻱ ﺟﺪا ﻫﺴﺖ اﺯ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻫﻢ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻴﺸﻮﻧﺪ اﺻﻼ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻫﻴﭻ ﻓﻜﺮﻱ ﺑﺮاﻱ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻣﻴﻠﻴﻮﻧﻬﺎ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﺑﻪ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻧﻤﻴﻜﻨﻨﺪ اﻻﻥ ﺷﻴﺮاﺯ ﻣﺜﺎﻝ ﻣﻴﺰﻧﻢ ﺟﻨﻮﺏ ﺷﻬﺮ ﺷﺪﻩ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻟﺤﻀﻪ ﻫﺎﻱ ﻓﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﺷﺎﻳﺪ اﻳﻨﺠﺎ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻫﺴﺖ ﻧﻪ اﻳﺮاﻥ اﻧﻘﺪﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﺷﺪﻧﺪ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺑﺎ ﻛﺸﻮﺭ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﺧﻮﺑﻲ ﻧﻤﻴﺒﻴﻨﻢ ﺗﺎ ﺩﻳﺮ ﻧﺸﺪﻩ ﻛﺎﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ اﺯ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻣﻴﺨﻮاﻫﻨﺪ
ناشناس
2
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
من به عنوان یک معلم در مدارس دولتی کار می کنم .الان بیشتر کلاس ها رو افغان ها پر کرده اند.واقعا فکر چاره باشید.به طور سرسام آوری در حال زاد و ولد و فرزندآوری هستند.
مهران
2
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
همه مردم ایران نسبت به افغان‌ها احساس خوبی ندارند برای اینکه کلاً افغان هامضرند
حسین
3
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
متاسفانه اکثر خرید و فروش ملک در دست اتباع افتاده بدون هیچگونه مالیاتی
با یک ایرانی شریک میشن و بازار مسکن رو بهم میریزن
واقعا مرز کشور انقدر بی سر و صاحب هست که این همه اتباع وارد میشوند
ناشناس
5
5
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
اگه افغانستانی ها نباشه ایران هم نیست اگه ایران تمیزه از سایه سر افغانها است
ناشناس
ما اگه نخوایم افغانستانی هاتون تو کشورمون نباشه، کیو باید ببینیم!
ناشناس
5
10
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
از ریس جمهور جدید و نمایندگان جدید خواهش میکنم فکری اساسی به حال مردم افغان کنند و هرچه سریعتر چه مجاز و چه غیر مجاز از کشور اخراج کنند . و اینبار با پاسپورت و قانونی و حساب شده و مدت زمان معلوم به کشورمون راه بدند . دیگه بسه بالای چهل ساله اینا ایران هستند . برند کشورشون بسازند . از تمام سرمایه های ایران آب خاک برق گاز بدون مالیات و بدون سربازی دارند استفاده میکنند ناراضی هم هستند .
ایثار، شهادت
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خداوند رحمت کند اولاد وسلاله حضرت نبی اکرم سیدابراهیم رئیسی را، امادراینموارد وزیر کشور و نهادها وسازمانهای ذیربط ونیروهای فراجا ودادستانیها بایدجوابگو باشند،حضوراینهمه افاغنه چه قانونی وچه بی قانون واردکشورمیشوندواقعایک فاجعه بوده وظلم بشدت بزرگی به مستاجران، کارگران و ناامنی شدیدبرای مردم هست وازسوی دیگر چندبرابرمردم فهیم ومظلوم ایران از یارانه های پنهان دولت اسنفاده میکنند خواهشا التماسا اینهمه افاغنه رابکشور خودشان برگردانید و همانجا بگذارید کشور خودشان را بسازندچون وقتی اینها بکشورخودشان رحم نمیکنند آیا میخواهند بما رحم بکنند لطفا بیرونشان بکنید
ناشناس
1
6
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
چراغ خاموش افغانی ها ایران عزیز دارن میگیرن خدا کمک کن چرا کاری نمیکنن مسئولین مثل ترکیه دیوار کشی کنن روز به روز بشتر بشتر میشن تو تهران شهریار ری که نگو
مادر
1
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
الان دولت بجای اینکه خرج افاغنه می‌کنه و یارانه ها در مسیری غیر ضرور به کار گرفته میشه باید وام بلا عوض بده به جوانان خودمان تا ازدواج کنند و فرزند آوری
الان دلیلی برای بودن اتباع افغان در ایران نیست چون الان کشورشون به دست خودشون اداره میشه شاید دارن با پول مردم ایران کشورشون رو میسازن
ناشناس
1
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
واقعارفتن افغانهاتحول بزرگ وشادی بخشی برای ملت ایران است چون تغیرات اقتصادی وامنیتی زیادی بوجودمیادالهی به امیدان روز
ایرانی
2
9
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ما تو محلمان شده کابل از بس افغان هست
ناشناس
3
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
به خدا که شیراز وبوشهر شده افغانستان بازار های شیراز متروها اتوبوسا صف های نونوایی تمام شهرکای شبراز همه چی میدان تره بار افتاده دست افغانیا کجایید دولت بی لیاقت چطور اگه یه ایرانی یه خونه بدون مجوز بسازه یا به چیبس بدزده یایه خارجی به جز افغانی واردایران بشه حتی بامجوز پدرشود میارین امااین همه افغانی کی میگه ده ملیون بالای حتی 50ملیون افغانی ایرانه مااحساس غربت میکنیم افغانیا همه ده تاده نابچه چرا چراهدفشون چیه چرایارانه ما باید توسط افغانی مصرف شه چرا اینقدپرروشدن که زبونشون ازخودشون درازتره توصف نانوا وبازتذ
ناشناس
3
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
تنها را رهایی از این مشکل حضور بی رویه افغانها همبستگی مردم است باید به آنها مسکن وکار داده نشود وامتیاز ات نگذاریم استفاده کنند صدای زنگهای خطر را بشنوید وبیدار باشید این حضور بیرویه وبدون ضابطه خطرناک است که در دراز مدت عواقب آنرا حس میکنید امکانات به هیچ وجه ندهید تا بروند
ناشناس
1
7
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
تو رو خدا به داد ما برسید ما ایرانی هموطن شما هستم .مشهد دیگه نه می تونی خانه بخری نه میتونی اجاره کنی چون همه را افغانی ها با پول زیاد میگیرن وما بادپا کارگری نمی‌توانیم تو کشور ومحل خودمان خانه اجاره کنیم ‌.خیلی هاشون که قبل آمدن شناسنامه جعلی دارن ویرایش خودشان کسی شدن. خیلیا تازه آمدن دنبال شناسنامه هستن ‌. میگن هر کی شناسنامه اش را بده بهش پول میدم . مردم فقیر هم میدن . اینجا همه امکانات شهری دست افغانی هست . گلشهر و پایتخت خودشان میگن . بنگاه ها و تمام کاسبی ها دست اونعاس. فریاد رسی نیست. من کجا برم .تمام خیریه ها به اونها کمک می کنه درحالی که اونها فامیل خارج دارن و براشون دلار می فرستن
ناشناس
2
9
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
اگر دولت کاری نمیکند ک افغانها از کشور برن ما مردم. باید. بسیج بشویم خودمان دست ب. کار بشیم افغانها از کشور. بیرون کنیم واقعا از همه لحاظ مزاحم. هستن باعث. بدبختی ملت هستن
شهروند
2
8
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
کشوری که با جمعیت خودش نتونه مشکلات رو حل کنه ، با ورود مهاجران دیگه مشکلات رو حل که نمی کنه هیچ ،هزار تا دردو رنج دیگه هم اضافه تر میکنه . دوم کی میگه افغانی کار رو ارزان‌تر انجام میده ،اونا نرخ رو بالاتر هم میبرن و با نرخ کم کار نمیکنن
داود
0
3
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ای کاش ما هم میتونستیم این مسولین بی لیاقت رو به افغانستان بفرستیم همه مشکلات حل میشد بخدا فقط حقارت داریم میشیم تو کشور خودمون
ناشناس
0
3
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
والا دروغ چرا من چندتا از دوستانم تو کار بسازو بفروش هستند و هر بار در مورد همین موضوع که باهاشون صحبت کردم میگفتند که کارگر افغانی مزدشو حلال می‌کنه
اگه جوونای خودمون واقعا کار کنند چرا ما کارگر افغانی استخدام کنیم
افغانی مثل تراکتور کار می‌کنه اما متأسفانه اکثر کارگرای ایرانی دل به کار نمیدن حالا هر کدوم از شما عزیزان که اینجا کامنت ضد افغانی گذاشتید اگر فرداروز نیاز به کارگر داشته باشید حاضرم قسم بخورم افغانی استخدام میکنید چون هم ارزون قیمته هم مثل تراکتور کار می‌کنه
ناشناس
2
1
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خدا نگذره از کسای ک خوب بد را با هم می‌سوزاند ۵۰ ۶۰ ساله افغان ها مقیم ایرانن نه انتحاری کرده ن مردم آزاری
حالا شما یه پست بزاره
هزاران فوش بد بیرا راجع افغان ها بگن
ناشناس
3
0
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
در این سالهایی که مسئولین محترم ،دغدغه ی حسینیه کردن کاخ سفید را در سر داشتند ،ایران را از دست دادند... .
ALi
0
3
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
نه امنیت شغلی و نه امنیت اقتصادی برای ما قشر ضعیف کارگر مونده بعد می خواهن جمعیت زیاد بشه این ممکن نیست چرا اخراج نمی کنه افغانی ها هم جا هسن همه کار گرفتن بخدا از دست اگه فکری نشه چیزی از نسل ایرانی نمی مونه اگه حرفی بزنی میگن فلا وبیسان مثل فلستطن به سر مان آمد ه یکی اش بیکاری اما اونا سر کارن هر روز و جمعیت شون چند برا بر میشه زنگ خطر
محمد
0
3
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
هرچیزی هر کاری یه حدی داره،بودن اتباع تو ایران از حدو مرز گذشته،لطفا اخراجشان کنید،والله خونه گیر نمیاد کرایه کنیم کار گیر نمیاد هرروز تو نانوایی درگیریم واسه 2تا نون گرفتن.دیگه بسه بسه،بیایید جنوب تهران فقط ببینید چه خبره
ناشناس
0
3
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
حیف جوانان باغیرت ایرانی به خاطر بیکاری و. بی پولی نمی‌توانند خانواده تشکیل بدن در بین اعضای خانواده شرمنده و از فرط نگرانی از آینده خود دچار افسردگی شده و اعضای خانواده همیشه دل نگران آینده فرزندانشان هستند اما متاسفانه افغان ها از راه نرسیده صاحب کار شده ورود سرو سامان می‌گیرند
آرمان
0
3
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ملت ایران الکی داد بی داد می‌کنه ما مالیات می‌دیم کل عمر می‌مونیم تو ایران اینای که پیام گذاشتن ... ایرانن دیگه کاری ندارن بی کار نشستن حرف مفت میزنن شما بگید کدوم کار دولت به رای شما کرده. ملیار ها دلار به دولت تون سود داره ک این همه افغانی تو ایرانه .
علیزاده
2
1
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
خوشم میاد که دارین از ته میسوزین
ناشناس
2
0
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ایا مسئولان غفلت زده به حرف وداد مردم اهمیت خواهند داد
ناشناس
0
4
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
تورو خدا این افغانی رو از کشور بیرون کنید یکسری از مردم
ایرانی غریبه پرست هستند دخترشان و به این غارنشین‌ها میدن
Reihane
0
4
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
ب نام پروردگار یکتا
من یک افغان هستم و به افغان بودنم افتخار میکنم.. و آررررزو میکنم، هیچ افغانستانیی داخل ایران زندگی نکنه و یه روزی برسه همه مارو از این کشوره تاریک اخراج کنن،وقتی این همه ظلم رو میبینم،قلبم تیکه تیکه میشه خداجوون،کمکمون کن رب العالمین♥
هم وطن
4
1
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
وقتی حدود 8.5میلیون افغان بیرون بشند حداقلی سه میلیون واحد مسکن آزاد می‌شود ضمنأ هزینه سنگین قیمت نان که باید سالی حدود 10میلیون تن گندم نفت این کشور فروش رود تا شکمشان سیر شود آمار زندانیان بزهکار افغان را بررسی شود چه جرایم هولناکی مرتکب شده‌اند مسولین کشور اگر بتمامیت ارضی و مردم ایران ادعای خدمت دارید باید همشان اخراج کرد
ناشناس
0
4
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
ما افغانها بودیم که کنارتون مقابل صدام جنگیدیم چند هزار کشته دادیم اونوقت این عراقی ها یا عرب ها شدن دوست و برادرتون بعد ما افغانها که مرز مشترک زبان فرهنگ و نژاد آریایی یکی هستیم شدیم دشمن یه سرچ گوگل بزنید بیشترین اقتصاد رو در ایران ما افغانها داریم شما حتی یارانه ای که میگیرید رو هم دولت از جیب ما میده بهتون سال به سال میلیون ها پول از ما میگیرید از اینورم سازمان ملل بخاطر ما به دولتتون پول میده حتی همین آبی که میخورید رو از صدقه سری کشور ما آریانا یا خراسان بزرگه که دارید تمام این ایرانتون رو ما افغانها ساختیم طرف یه پسر بچه 15 ساله از اونور پا میشه میاد اینجا کار کنه یه لقمه نون حلال دربیاره دور از خوانواده و در غربت دو سال میرید خدمت عشق و حال تو کشور خودتون مثل ... بیزارید بعد ببین اون بدبختی که از اونور دنیا میاد تک و تنها چه حس و حالی داره من نمیگم شما هیچ حقی ندارید نه اینطور نیست ولی همه رو هم نباید جمع ببندیم هزاران ایرانی و افغانی باهم وصلت کردن نردمان شریف و خوبی در کنار هم زندگی میکنند دمتونم گرم که چند ساله از ما مهمون نوازی کردید خوبی هاتون فراموش نمیشه و قدر دان شما هستیم ولی نباید همه رو به یه چشم دید بله درسته خیلی از افغان های بدون مدارک مرتکب جرم میشن یا باعث شدن کار کم باشه یا خونه گرون بشه ولی ماهایی که اینجا به دنیا اومدیم بزرگ شدیم نباید پای اینها بسوزیم الان که چند هزار اتباع رو هم بیرون کردین مسکن اومد پایین؟ خونه اومد پایین؟ دلار اومد پایین؟ گوشت و خوراکی اومد پایین؟ نیومد که فقط بلدید بهونه بیارید ??♥️??
علی
3
2
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
سلام ، وجود این همه مهاجر اونهم از کشور و مردمی چون افغانستان مطمعنا" عواقب بدی را در آینده ای نزدیک برای کشورمان ایجاد میکنه ، من نمیدونم چرا دولت در این بخش همتی نمیکنه ، من فکر میکنم کم کم وقتشه که ما مردم شروع کنیم ، با کار ندادن و اجاره ندادن املاک و نفروخته اجناس و کالا به اونها شرایط خروجشون از کشور را تا حدی فراهم کنیم ...
حسینی
0
1
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
به صفحه نظرات نگاه کنید ببینید چند نفر موافق ماندن .... افغانی در ایران هستند اکثر به اتفاق با ماندن افغانها مخالفند اگر فراموش نکنیم یکی از نارزایتی مردم ایران وجود این .... پرو است و به لطف دولت جدیدا خیلی پرو شدهاندمسولین محترم سری به نانوایها بزنید تازه متوجه می شوید وجود اینها چه زرر وخطری برای ما ایرانیها دارند چرا من به ده دقیقه ساعتها وقت خود وخانوادها گرفته شود ودرصف ما به ایستم چرا درمترو زن بچه سرپا باشند و افغانیها روی صندلی لم دهند آزمون ایرانی مالیات میگیرد خرج ناسپاسان میکنید اینها قطره است خسارت وارده به مردم ایران دراثر تجاوزاین افغانها اگرحکومت به حرف مردم گوش می‌دهد وبرای نظرانها ارزش قایل است افغانها چه با مجوز وچه بی مجوز بایستی از ایران بیرون کند
حسینی
0
1
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
بیشتر زباله گردها افغانی هستند مردم اجازه ندهید تحت هیچ شرایطی زباله های با ارزش درب منزلتان اینها بردارند به آنها تذکر بدهید از آنها خرید نکنید پول مفت بنام گدا وفرو شنده به آنها ندهید صف نان نگذارید بیشتر از حد شأن نان جمع کنند ودر یک کلمه به آنها روخوش نشان ندهید بخدا دور بگیرند فاتحه ایران ونسل ایرانی باید خواند
ناشناس
0
1
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
مشکل تجار هستند که برای سود بیشتر از کارگر زن و مرد و بچه افغانی استفاده می برند. و باعث مشکل اجتماعی و امنیتی برای کشور می شوند.... دولت هم اگر سود نمی برد حتما فکری می کرد باید دید کجا سبیل ها را چرب می کنند.... اگر به فکر نباشند.... این بشکل بزرگ خواهد شد و دیگر نمی شود کاری کرد.. سبزی فروش محله افغانی است. می گفت چرا دولت به آنها یارانه نمی دهد.
ناشناس
0
1
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
افغان ها باید هر چه سریع تر از کشور اخراج بشن
این خواسته ملی مردم ایران هست
ناشناس
0
1
سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
کرمان شده افغانستان استاندار کرمان نمیدونم از خونه بیرون نمیاد
ایرانی
0
0
سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
نظر؟ چقدر دیگه نظربدیم چقدر فریاد بزنیم که دولت و مسئولین بی کفایت کشورمون اهمیت بدن،،،، افغانی اومده طومار نوشته، اخه .... تو کی رفتی جنگ با عراق هیچی ندار از رو برید گم شید دیگه خسته شودیم از بس قیافه .... تحمل کردیم . ... این .... رو ثبت نام نکنید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

سامانه اس-۵۰۰ روسیه؛ قاتل موشک‌های بالستیک

فیلم/ دلبری آزاده صمدی برای هومن سیدی دوباره پربازدید شد

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ دیدار مسعود پزشکیان با اهالی جنوب غرب استان تهران

عکس/ افسران زن در رژه نیروهای نظامی در عربستان

عکس/ صادق زیبا کلام به سرطان مبتلا شد

عکس/ استایل جدید و متفاوت ترلان پروانه

عکس/ واکنش عباس عبدی به سخنان سعید جلیلی

واریز حقوق بازنشستگان با همسان سازی ۴۰ درصدی قطعی می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

افراد بالای ۴۰ سال حتما این ۸ غذا را بخورند

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال/ اگر وارد دنیای کریپتوکارنسی شده‌اید این گزارش را از دست ندهید

عکس/استایل شیک بازیگر شب‌های مافیا

فیلم/قالیباف بالاخره به درستی راه روحانی اعتراف کرد

عکسی از تجمع هواداران جلیلی که حسابی خبرساز شد

دستور مخبر درباره حادثه ریزش معدن شازند

پاسخ به پرسش‌های متداول بیمه تکمیلی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری توسط بیمه ملت +جدول سقف تعهدات

فیلم / نمای واضح از کتک خوردن سیاوش یزدانی از یک مربی گل گهری در بازی دیشب

عکس/سلفی وریا غفوری در جمع پرسپولیسی‌ها

عکس/استوری متفاوتی که جواد نکونام منتشر کرد

زاکانی درباره حجاب بان‌های مترو: دختر من هم جزو همین هاست

عکس/هواداران مسعود پزشکیان، سبزپوش شدند!

زاکانی: برخی آقایان علاقه دارند به واگن خانم‌ها در مترو بروند!

فیلم/قالیباف: ۵ نفرمان یک نفر خواهد شد!

فیلم/دروغگویی به سبک زاکانی!

عکس/پیکر دومین مفقودی حادثه معدن شازند پیدا شد

واکنش علیرضا زاکانی به ممنوعیت پخش نشدن اذان اهل سنت در کردستان

تاریخ و ساعت مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری

توهین شدید منصور ارضی به موضع پزشکیان درباره گشت ارشاد

عکس/حمایت فرزند کروبی از مسعود پزشکیان

قالیباف: ۲ درصد پرواز‌ها هم از آسمان ایران رد نمی‌شود

ابتلای صادق زیباکلام به بیماری در زندان صحت ندارد

خبر کاهش مدت زمان خدمت سربازی کذب است

پزشکیان: در مقابل گشت ارشاد خواهم ایستاد

اغفال دختر جوان با شگرد ازدواج و مهاجرت توسط شاگرد قهوه‌خانه

رضا کیانیان خطاب به شش نامزد ریاست جمهوری: وعده ندهید، برنامه بدهید

پاسخ دفتر ظریف به ادعا‌های زاکانی

پرسپولیس پدیده ملی‌پوش را نمی‌خواهد!

حادثه امنیتی جدید در نوار غزه/ یک نظامی صهیونیست به هلاکت رسید

آشوب دوباره در خیابان‌های تل آویو

اینفوگرافی/ شاخص فلاکت استان‌های ایران در سال ۱۴۰۲

اتمام حجت دادگستری تهران درباره مبادلات رمزارزی + عکس

جایگاه ایران در جمع ثروتمندترین کشور‌های آسیا

ساخت ۲۰۰ هزار مسکن توسط شهرداری یک بلوف انتخاباتی است

فیلم/اقدام عجیب شادمهر عقیلی در کنسرت جدیدش

قیمت‌های باورنکردنی مسکن در زعفرانیه

قابلیت جدید و ویژه مخصوص رانندگان اسنپ

فیلم/ پزشکیان: قول می‌دهم صدای بی‌صدایان باشم

زنگ خطر به صدا درآمد؛ مرگ ۵ نفر بر اثر ابتلا به هاری!

عکس/ تصویری زیرخاکی از پورمحمدی و محمود احمدی‌نژاد

پزشکیان: من درباره مهسا امینی کاملا محکم و صریح حرف زده ام

فیلم/ حضور استاندار مرکزی در محل حادثه ریزش معدن اراک - شازند

سقوط سکه امامی به کانال ۳۹ میلیون تومانی

فیلم/ ریزش معدن در استان مرکزی با احتمال مفقودی ۴ نفر

ریزش معدن در اراک با احتمال مفقودی ۴ نفر

توئیت معنادار پورمحمدی: تحمل شنیدن دارید؟!

بنگاه‌های غیرمجاز پلمب می‌شوند

این موجران منتظر جریمه‌های سنگین باشند

عکس/ متروی تهران میزبان یک مسافر خاص بود

پورمحمدی: فیلترشکن تولید فساد می‌کند