تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
طالبان ایران را دور می‌‌زند؟

ترانس افغان، خطری بیخ گوش ایران

طرح ساخت کریدور ترانس‌افغان نزدیک به شش سال پیش و در سال ۲۰۱۸ میلادی به پیشنهاد ازبکستان روی میز آمد.

ترانس افغان، خطری بیخ گوش ایران

اقتصاد۲۴-پروژه راه‌آهن سه‌جانبه ازبکستان– افغانستان – پاکستان ۷۶۰ کیلومتر طول دارد و هزینه ساخت آن ۴.۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

مطالعات ابتدایی نشان می‌دهد که ساخت این خط آهن پنج سال زمان می‌برد. یکی از چالش‌های اصلی احداث این خط آهن این بود که هر سه کشور ازبکستان، افغانستان و پاکستان کشور‌های فقیری هستند که توان تأمین مالی این پروژه را نداشتند. به همین دلیل این سه کشور تلاش کردند که از بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی، بانک اروپایی بازسازی و توسعه و... منابع مالی این پروژه را جذب کنند که در نهایت یک کنسرسیوم مالی برای ترانس‌افغان ایجاد شد. در فوریه سال ۲۰۲۱ دولت وقت افغانستان با پاکستان و ازبکستان قراردادی برای مطالعه و احداث این خط آهن امضا کرد، اما تحولات سیاسی بزرگی برای کابل در راه بود و این پروژه را به حاشیه راند.

حالا، اما رسانه‌های افغانستانی از جدیت طالبان و مذاکرات فشرده آن‌ها با پاکستان و ازبکستان برای راه اندازی ترانس افغان خبر می‌دهند.

نیاز طالبان به ترانس افغان

محمد جواد شاهجویی، قائم مقام اندیشکده حمل و نقل  می‌گوید که "بیشترین تلاش برای احداث کریدور ترانس افغان از سمت ازبکستان است که البته باید گفت این تکاپو طبیعی است. زیرا ازبکستان به عنوان رقیب برای همسایه خود قزاقستان عمل می‌کند و به جرات می‌توان گفت که قزاقستان در حوزه ترانزیت قدم‌های بزرگی برداشته است؛ به ویژه بعد از جنگ روسیه و اوکراین، قزاقستان به عنوان یک مهره ترانزیت در منطقه ظهور کرده است و در کریدور شرق به غرب نقش مهمی ایفا می‌کند.

گذشته از این ازبکستان همیشه تلاش داشته که از جبر جغرافیایی خود خارج شود و تجارت خود را با کشور‌های دیگر توسعه دهد.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که ازبکستان عزم جدی برای فعال کردن این مسیر دارد.

جدای از این، بسیاری از کشور‌ها هستند که نسبت به این کریدور نگاه مثبت دارند؛ از جمله کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای اینکه بتوانند سهم بیشتری از بازار به دست بیاورند و به کشور‌های CIS متصل شوند تلاش می‌کنند که در این کریدور سرمایه گذاری کنند. "

او تاکید می‌کند که طالبان هم برای خروج از انزوا و برگشت به صحنه تجارت جهانی به راه اندازی این کریدور نیاز دارد، اما سر راه احداث این کریدور چالش‌های بزرگی موجود است از جمله اینکه امنیت این کریدور مورد تردید جدی است یا مسیر صعب العبوری که برای راه اندازی کریدور ترانس افغان وجود دارد.

با این حال پیرمحمد ملازهی، کارشناس منطقه افغانستان و خاورمیانه اعتقاد دارد که امریکا مانع جدی عبور کریدور‌های ترانزیتی از ایران است و با توجه به تامین مالی ترانس افغان از سوی کشور‌های عربی امکان ساخت آن وجود دارد.


بیشتر بخوانید:طالبان به دنبال تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با ایران


او به «اکونگار» می‌گوید که اگر ترانس افغان ساخته شود بندر چابهار به حاشیه می‌رود و بندر رقیب آن یعنی بندر گوادر فعال می‌شود و با توجه به سرمایه گذاری قابل توجه چین در بندر گوادر پاکستان به نظر می‌رسد که چین هم مخالفتی با ساخت این کریدور ندارد و از سوی دیگر این کریدور می‌تواند روسیه را به آب‌های گرم جنوب و هند وصل کند و از این نظر روسیه هم برای ساخت کریدور ترانس افغان صاحب منفعت است.

بندر چابهار معطل هند

در حالی که بندر چابهار سالهاست معطل هند مانده است، کشور‌های افغانستان، پاکستان و ازبکستان به تکاپو افتاده اند تا ظرفیت‌های بندر رقیب یعنی بندر گوادر پاکستان را فعال کنند و با ساخت کریدور ترانس افغان، بندر چابهار را به انزوا بکشند.

مذاکره با هندی‌ها برای توسعه بندر چابهار تاریخ طویل و عریضی دارد.

با امضای برجام، قرارداد چابهار موسوم به «موافقت‌نامه تاسیس دالان حمل‌ونقل و گذر بین‌المللی» بین دولت‌های ایران، افغانستان و هند به امضا رسید.

از لحاظ فنی، هند در این قرارداد متعهد به سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری برای تامین تجهیزات موردنیاز برای اپراتوری بندر شهید بهشتی و اعطای یک خط اعتباری ۱۵۰میلیون دلاری شد. علاوه بر این مقرر شده بود هند ۵.۱ میلیارد دلار جهت ساخت مجموعه‌ای متشکل از جاده و راه‌آهن در منطقه چابهار سرمایه‌گذاری کند، اما در تمام این سال‌ها و با وجود آنکه امریکا بندر چابهار را از تحریم معاف کرده است، هندی‌ها حاضر به نهایی کردن قرارداد خود و حضور در بندر چابهار نشدند. در عمل و آنچه که تاکنون هند در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است، فقط انتقال شش جرثقیل به مبلغ ۲۵ میلیون دلار است که در طول سال‌های اخیر این جرثقیل‌ها راکد و بدون استفاده باقی مانده اند.

هند می‌گوید که به دلیل تحریم بندر چابهار توجیه اقتصادی ندارد، اما برخی کارشناسان از جمله علی ضیایی، کارشناس حمل و نقل اعتقاد دیگری دارند. ضیایی در گفتگویی با شرق توضیح می‌دهد که هند با کشور‌های عربی وارد شراکت در کریدور‌های ترانزیتی شده است و بندر چابهار را تعمدا معطل نگه داشته است.

چین در بندر رقیب چابهار سرمایه گذاری کرد

گذشته از این، چین هم با وجود امضای سند ۲۵ ساله همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با ایران، تاکنون برای حضور در بندر چابهار ابراز تمایل نکرده و در مقابل سرمایه گذاری سنگینی در بندر گوادر پاکستان انجام داده است که به نوعی رقیب بندر چابهار ایران شناخته می‌شود.

در این شرایط پروژه ساخت راه‌آهن چابهار به زاهدان با تخصیص منابع صندوق توسعه ملی و با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیاء و بدون هیچ شریک خارجی در جریان است.

هم زمان با این اتفاق تحرکات جدی برای راه اندازی کریدور ترانس افغان به جریان افتاده است. کریدوری که رقیب کریدور شمال به جنوب ایران به شمار می‌آید و می‌تواند بندر چابهار را به نفع بندر گوادر پاکستان به حاشیه براند.

طالبان از زمستان سال گذشته تاکنون به تحرک افتاده است تا کریدور ترانس‌افغان را با ازبکستان و پاکستان راه‌اندازی کند. مسیری که حالا کشور‌های عربی از جمله امارات و قطر داوطلب تأمین مالی و طراحی فنی آن شده اند

منبع: اکونگار

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
حسن
0
0
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینقدر مشکلات بین المللی رو روی دل کوچیکت طلمبار نکن!! این کشور با حداکثر تحریم وقتی تبدیل به قدرت منطقه شده این جور مسائل رو قالبا بدست دیگران حل و فصل میکنه.
ناشناس
1
0
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
سیاست های غلط باعث شد ایران ازکدورهای ترانزیتی زیادی کنار گذاشته شود و همچنان به این سیاست های اشتباه ادامه میدن و قصد اصلاح آن را ندارن ملت ایران باید منافع خود را بخاطر سیاست های غلط از دست بدهد از یک طرف خسارت عدم عضویت ایران در FATF از یک طرف تحریم که مردم ایران را فقیر و فقیر تر کرده است که دلیل آن سیاست های غلط بیشتر منابع و درآمد ایران بخاطر سیاست های غلط صرف مواردی میشود که هیچ ارتباطی با منافع ایرانیان ندارد
جمشید
0
1
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
باز هم هی بریم تو خیابونا، جار بزنیم مرگ بر آمریکا. کسی نمی پرسد این همه تاوان پس دادن برای چیست؟!
رجبی
0
1
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
با این کارایی ودیپلماسی بسیار ًضعیف که من در دولت ریسی می بینم عمرا وابدا بندر چهاربهار توسط هند تکمیل شود وحتی چند تا کریدور وتجارت جهانی را از دست خواهیم داد...همه اش حرف حرف وشعار این دولت ومجلس پیش می رود
امید
0
1
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کدوم کشور بگو از ما پیشی نگرفته. همه کشور ها مملکت مارو دور میزنن.
نا اشنا
0
1
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
با سیاست های اشتباه به این نقطه رسیدیم -فکر کنم دیگر وقتش هست که دولتمردانمان عاقلانه بيانديشند ودست از این اشتباهات فاحششون بردارند --۸۵ میلیون دلار مبلغی هست برای کشور ایران که ما منتش رو از هند بکشیم .
باید کاری میکردیم که کل جهان برای سرمایه گذاری صف می‌کشیدند.
کشورهای عربی بیانیه می‌دهند-کشورهای دست تایید می‌کنند.
واقعا چقدر خود تحقیری --تا کی ملت ایران باید توسط اعراب و چین و روسیه تحقیر شود .
باهر
0
0
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
تا ایران با اروپا و امریکا روابط حسنه برقرار نکند هرگز انها اجازه نمی دهند که کشورهای دیگر دنیا و منطقه در ایران سرمایه گذاری کنند که باعث عمران و ابادی ایران شود و در عوض تا می توانند توسط کشورهای دنیا برای ایران مزاحمت و درگیری ایجاد می کنند که بقول معروف روی خوش نبیند و گروه تندرو و مخرب داخلی ایران هم که دنبال جنگ طلبی و تحریم طلبی هستند تا بتوانند کماکان اموال مردم ایران را چپاول کنند و نیز پاسخگوی اعمال مخرب خود نباشند از این امر استقبال کرده و پشتیبانی می کنند.و‌کشورهای دوست ایران هم‌فقط دنبال بردن و‌خوردن و تلکه کردن هستند و درمجامع جهانی هم از ایران پشتیبانی نمی کنند و همین گروه تمامیت خواه داخلی کثافتکاری های دولتهای دوست خود را توجیه هم می کنند.
نوید
0
1
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
لاف زدنه.
اول اینکه، چند روز پیش هند و ایران قراداد چابهار رو برای مدت ده سال، نهایی کردند.
دوم این خط ریلی، از افغانستان، پاکستان و... بسیار هزینه داره. معادل ۶ میلیارد دلار. و از طرفی صعب‌العبور و نا امن هستش. و حتی در صورت اجرای مرژه خداقل یک دهِ طول می‌کشه. در صورتی که چابهار کلاً ۲۰۰ میلیون دلار هزینه داره. همه‌ی زیر ساخت‌هاش کامله و بسیار منطقه‌ی راحتی برای حرکته. همچنین امن هستش.
سوم اینکه، بند گوادر از اول هم بندر سوخته‌ای بود و هستش. اما با طرح مازی با طرح چابهار، چین با انتقال کالاهاش به گوادر دیگه نیازی به دریا نداره. چون از پاکستان، از طریق زمین وارد ایران میشه. و ایران انقدر زیر ساخت ریلی داره که، به روسیه، ترکیه و اروپا، و حتی با کمی تلاش(که داره انجام میشه) راه آهن شلمچه-بصره، بصره- دمشق و در نهایت مدیترانه رو، به راحتی احداث می‌کنه. این طرح حتی به صورت زمینی، عربستان و کویت هم، از پایین عراق می‌تونه پوشش بده. که همه می‌دونند راه زمینی هم امنتره و هم سریعتر و هم ارزونتر. البته اگر عربستان و کویت حسود بخوان!!!
این فقط مانور و شانتاژ عرب‌ها و پاکستان هستش. به تحریک آمریکا. بعد این مسیر گوادر افغانستان، انقدر طولانیه برای رسیدن به روسیه که، اصلاً مقرون به صرفه نیست. و اگر طرح خوبی بود خیلی سال پیش روسیه از طریق قزاقستان و ترکمنستان و ایران به اقیانوس وصل میشد. بنابراین زیاد جدیش نگیرید و باور نکنید.
ناشناس
0
0
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما مردم ایران خواستار بیرون کردن هرچی زودتر افغانها از تمامیه شهرهای ایران هستیم چه مجاز چه غیر مجاز
کیوان
1
0
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
اخراج تمام افغانی ها باید انجام بشه
حسن روزدار
1
0
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
غلط کرده هر کشوری که ازکشورماپیشه زده ودورزده حرف مفت نزنیدبابا
ناشناس
0
0
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
با سلام هر نقشه ایی در هر جایی بکشند ،نمیتوانند ایران را دور بزنند هر ادم بی سوادی هم نگاه به نقشه جغرافی بندازه متوجه موقعیت ممتاز ایران میشه هیچ کشوری هاضر نمیشه به خاطر اقراض سیاسی ضررهای دور زدن ایران را تحمل کند .الی رغم خواست دشمنان . ایران ثابت کرده امن ترین و با ثبات ترین مسیر است ملت ما نباید نگران باشند
ایرج
0
0
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه کشورها به فکر خودشان ومنافع خودشان هستند ایران هم باید به فکر منافع خود وملتش باشد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای دیدار با سپاهان

عکس/ پوستر AFC برای مسابقه سوپرجام بین پرسپولیس و سپاهان

عکس/ پرسپولیس چند بار قهرمان سوپرجام شد؟

عکس/ نورا هاشمی با لباس محلی در قشم

عکس/ ترکیب پرسپولیس مقابل سپاهان

عکس/ کاریکاتور کریم باقری در دستان بانوی هوادار پرسپولیس

عکس/ شبنم قلی خانی و مستانه مهاجر در دبی

عکس/ حضور خبرنگاران در محل دیدار پزشکیان و پوتین

اینفوگرافی/ تفاوت شکست خوردن با بازنده بودن

تصویری از ایلان ماسک و جف بزوس ۲۰ سال پیش

عکس/ نماز خواندن هیات همراه پزشکیان در کاخ کرملین

تورم دلاری به بازار دستگاه‌های فلزیاب رسید/ افزایش ۱۰۰ درصدی جویندگان گنج در ۷ سال گذشته

عکس‌های تولد ۲۴ سالگی باران خانم سریال گردن‌زنی

استوری معنادار معاون سابق پرسپولیس علیه درویش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ جشن تولد غم‌انگیز ماه‌چهره خلیلی با حضور پسرش

عکس/ واکنش حسام الدین آشنا به ترور سه قاضی در تهران

عکس/ نقش برجسته غزال در کاخ داریوش شوش بازماند از ۳۰۰۰ سال پیش

عکس/ ژست بامزه رُز و جک در پشت صحنه تایتانیک ۲۸ سال پیش

عکس/ قاب خانوادگی منوچهر وثوق در کنار پدرش ۷۶ سال پیش

هدیه ۵۰ میلیارد تومانی شیخ اماراتی به سردار آزمون+ عکس

قیمت جدید دام زنده ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۳ + جدول

جزییات از تیراندازی و شهادت دو قاضی مقابل کاخ دادگستری

حال و هوای تشییع نمادین پیکر حضرت زینب (س)

بازیکن آرژانتینی در آستانه جدایی از استقلال

عکس/ قاب جذاب آناهیتا درگاهی و رویا جاویدنیا در ۳۷ و ۵۹ سالگی

عکس/ حمله مسلحانه به ۳ قاضی در دیوان عالی کل کشور

عکسی پرحاشیه و دیدنی از ملاقات پزشکیان و رئیس جمهور ترکمنستان

تیر اندازی مقابل کاخ دادگستری در میدان ارک

حمله تند کیهان به خودکشی ابراهیم نبوی

عکس/ تولد عجیب ابرا سریال یاغی در ۲۴ سالگی

عکسی پرحاشیه و با جزییات از ۵۵ سال پیش تهران

شکست سنگین پروژه درویش در پرسپولیس

افزایش قیمت مسکن در مکران نتیجه شایعه انتقال پایتخت

عکس/ جشن عروسی شاهرخان خان ۳۴ سال پیش

عکس/ کولاک سردار آزمون و مهدی قایدی در لیگ امارات

اختصاص ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو به واردات خودرو

مسکن ملی با قیمت هر متر ۵۰ میلیون تومان

قیمت‌های نجومی و عجیب خانه‌های کم‌متراژ در تهران

پرسپولیس فرمول قهرمانی لیگ را می‌داند

فیلم/ استقبال لبنانی‌ها از امانوئل ماکرون با شیرینی فرانسوی

عکس/ یک استقلالی در تیم جدید فرهاد مجیدی

افشای قتل‌های فجیع سه خواهر توسط برادر در بروجرد

عکس/ تمرین پدر و پسری علیرضا بیرانوند

خط و نشان کریم باقری برای رضا درویش

انباشت زباله بحران بزرگ در مازندران

قاتل پس از رضایت اولیا دم در خواب سکته کرد

بیانیه ستادکل نیرو‌های مسلح درباره سقوط بالگرد رئیسی

فیلم/ بازتاب تلخ اهدای کفن صداوسیما در رسانه‌های جهان

مرحله جدید واریز سود سهام عدالت در راه است

دو سناریو بازار دلار در میان سیگنال‌های سیاسی

بدرقه باشکوه پزشکیان توسط روس‌ها

قاعدگی یک راز مگو نیست؛ به این تابو پایان دهید

خطرات و چالش‌های کاهش دستمزد حقیقی

کوچک‌زاده در ۶ سال اخیر یک‌ریال مالیات هم نداد

عضو شورای عالی کار: مزد غیر منصفانه را امضا نخواهیم کرد

مشکل ناترازی انرژی هدررفت بدون مدیریت منابع!

توصیه‌های فانتزی به کارگران ایرانی؛ اگر افسرده‌اید، ورزش کنید

پدرخوانده‌ها ترکیه را به گروگان گرفته‌اند؛ نگاهی به مافیا و چهره‌های کلیدی آن در ترکیه/ دولت عدالت و توسعه چگونه زمینه ساز گسترش فساد و فعالیت مافیا شدند؟

فیلم/ روزگار سیاه پرندگان مهاجر در ایران

هفته صعودی در انتظار بازار طلا و سکه

تهرانِ خسته؛ پایان داستانِ ۲۵۰ساله پایتخت ایران

خطر بیخ گوش سرای مشیر بازار وکیل شیراز+ عکس

عکس/ ناصرالدین شاه سوار بر کالسکه در ساحل ایزدشهر ۱۴۹ سال پیش

درخواست اعلام مالیات داده شده توسط کوچک زاده!