تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۳

فواید هلو برای انسان

هلو از میوه‌های تابستانی و آبداری بوده که اصالتا بومی چین و آسیای جنوبی است. نام لاتین این میوه Prunus persica است و در مناطق معتدل جهان می‌روید. به بیانی دیگر، هلو هم‌خانواده با میوه‌هایی مانند آلو و گیلاس است و برخلاف شلیل که سطح بیرونی آن صاف بوده، هلو پوستی مخملی دارد. از خواص هلو می‌توان به موارد بسیاری اشاره کرد. این میوه عطری به‌غایت ملایم و خوشایند داشته و بافت آن معمولا شیرین و نرم است.

فواید هلو

اقتصاد۲۴- هلو مثال خوبی برای به یاد آوردن طراوت و شادابی فصل تابستان بوده و طبق تحقیقات، فواید اعجاب‌انگیز زیادی برای آن شناخته شده است. حتی می‌توان از کنسرو هلو برای به دست آوردن فواید سلامتی آن بهره برد. اکنون بیایید بیش‌تر با خواص هلو برای بهبود وضعیت بدن آشنا شده و ببینیم آیا هلو چاق کننده است یا خیر؟

می‌دانیم هلو از میوه‌های هسته‌دار یا دروپه است، زیرا قسمت گوشتی بیرونی آن را پوسته‌ای احاطه کرده که یک دانه خوراکی در دل خود دارد. بر اساس اینکه گوشت این میوه با هسته‌اش چه رابطه‌ای دارد، انواع هلو به سه دسته تقسیم می‌شوند: در نوع اول گوشت به هسته چسبیده است، در نوع دوم گوشت هلو با کمی فشار به راحتی از هسته جدا شده و در نهایت، در نوع سوم گوشت و هسته کاملا از هم جدا هستند. در هر حال هر نوع هلویی که در اختیار داشته باشید فواید سلامتی ویژه‌ای برای بدن دارد. برای مثال، با وجود اینکه هلو قند دارد، اما سرشار از مواد معدنی و مغذی فراوان است. از فواید روغن هسته هلو برای پوست گرفته تا میزان فیبر بالا و مناسب آن برای دستگاه گوارش، همه نشانگر خواص هلو هستند.

مهم‌ترین خواص هلو چیست؟

فواید سلامتی میوه هلو شامل تسکین هیپوکالمی، چاقی، کلسترول، استاز خون و بیماری‌های عصبی است. این میوه به مراقبت از چشم، مراقبت از پوست، حفظ سلامت سیستم عصبی، استخوان‌ها و دندان‌ها کمک کرده و همچنین دارای خواص ضدسرطانی است. علاوه براین خواص ضد پیری داشته و به سم‌زدایی و بهبود هضم و سلامت سلولی کمک می‌نماید. این میوه دارای مجموعه آنتی‌اکسیدان‌های ضروری بدن بوده که در دوران بارداری ارزشمند هستند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کنند. اکنون بیایید نگاهی دقیق‌تر به مزایای شگفت‌انگیز هلو بیندازیم.

۱. پتانسیل مبارزه با سرطان را دارد

تحقیقات مختلف درباره خواص هلو و اثرات ضدسرطانی آن در آمریکا انجام شده که به نتایج زیر منتهی شده است:

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هلو به مبارزه با انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ کمک شایانی می‌نماید.
اسیدکلروژنیک و اسیدنئوکلروژنیک موجود در هلو اثرات مفیدی در مهار رشد سلول‌های سرطان سینه، بدون تاثیر بر سلول‌های طبیعی دارد. این رویه کاملا برخلاف روش شیمی درمانی عمل می‌کند، زیرا بر سلول‌های سالم تاثیر منفی نمی‌گذارد.

هلو سرشار از ترکیبات فنلی و کاروتنوئیدی بوده که دارای خواص ضدتوموری و ضدسرطانی هستند. این میوه غنی از بتاکاروتن است و در نتیجه اثرات محافظتی در برابر سرطان ریه ایجاد می‌کند.

۲. از پوست مراقبت می‌کند

خاصیت‌های هلو برای پوست بسیار است در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. البته، خواص سیب برای پوست نیز مانند فواید هلو است، پس احتمالا خواص سیب، شگفت زده تان می‌کند!

از خواص هلو برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هلو اثرات محافظتی مختلفی در برابر اشعه ماورای بنفش دارد. آنتی‌اکسیدان‌های زآگزانتین و لوتئین، اثرات ضدالتهابی قابل‌توجهی بر آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه UV-B داشته و از آن در برابر تکثیر بیش از حد محافظت می‌کنند.

فلاونوئید‌های موجود در هلو دارای اثرات محافظتی در برابر نور بوده و به جلوگیری از اریتم ناشی از UV پوست کمک خواهند کرد.

هلو به‌طور گسترده در صنعت آرایشی و بهداشتی برای تولید کرم‌های پوستی استفاده می‌شود. این کرم‌ها به شما کمک می‌کنند تا از شر سیاهی دور چشم خلاص شوید.

فلاونوئیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری موجود در هلو، به از بین بردن سلول‌های مرده، لایه‌برداری و همچنین آب‌رسانی و احیای پوست کمک می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هلو باعث بهبود سریع‌تر مشکلات پوستی مانند لکه، جوش و آکنه می‌شوند.

به دلیل وجود مقدار مناسبی ویتامین C، این میوه به حفظ پوست سالم کمک کرده و همچنین در برابر رادیکال‌های آزاد مضر و عفونت‌های پوستی به‌خوبی ایستادگی می‌نماید.

از خواص روغن هسته هلو برای پوست که مملو از اسید‌های چرب امگا ۳ و ۶ است، می‌توان به آب‌رسانی عمیق پوست و احساس نرمی و لطافت اشاره کرد. همچنین این روغن‌ها توان و استحکام کلی پوست را بهبود می‌بخشند.

۳. به کنترل دیابت کمک می‌کند

مصرف هلو از ابتلا به دیابت نوع ۱ جلوگیری کرده و با توجه به محتوای فیبر بالا، سطح قند خون را کاهش می‌دهد. این میوه دارای شاخص گلیسمی پایین ۲۶ تا ۵۵ بوده که برای بیماران دیابتی مناسب است.

انجمن دیابت آمریکا خوردن میوه‌هایی مانند هلو را برای کسانی که به خوردن شیرینی‌جات عادت دارند توصیه می‌کند؛ اما با این حال، از کنسرو هلو و شربت شیرین آن اجتناب کنید.

۴. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که ترکیبات فنولی موجود در پوست و پالپ هلو به حفظ سطوح پایین‌تر LDL (چربی بد) و تحریک و افزایش کلسترول HDL (چربی خوب) کمک می‌کند. این موضوع در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق و حفظ سلامت قلب بسیار موثر خواهد بود.

۵. از چشم‌ها مراقبت می‌کند

این میوه سرشار از بتاکاروتن بوده که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. بتاکاروتن نقش مهمی در حفظ بینایی و پیشگیری از بیماری‌های چشمی مختلف مانند خشکی چشم و نابینایی دارد. کاروتنوئیدها، لوتئین و زآگزانتین موجود در هلو دارای اثرات مثبت مرتبط با کاهش شیوع آب مروارید هستند.

همچنین لوتئین و زآگزانتین هلو به محافظت از شبکیه چشم در برابر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، کمک می‌کنند. از طرفی دیگر برخی ترکیبات موجود در هلو از بافت‌های شبکیه در برابر رادیکال‌های آزاد و آسیب احتمالی ناشی از نور با طول موج بالا، محافظت می‌نمایند.

۶. از هیپوکالمی پیش‌گیری می‌کند

از دیگر خواص هلو وجود پتاسیم در آن بوده که برای سیگنال‌دهی مناسب عصبی و عملکرد سلولی بدن حیاتی است. محتوای پتاسیم موجود در هلو همچنین به فرآیند‌های متابولیک، استفاده از کربوهیدرات‌ها، حفظ تعادل الکترولیت‌ها و تنظیم بافت‌های عضلانی کمک می‌کند. کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند منجر به هیپوکالمی شود که این بیماری بر قدرت عضلانی فرد تاثیر گذاشته و باعث ضربان نامنظم قلب می‌شود.

۷. ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد

تحقیقات نشان می‌دهد که پوست و پالپ هلو دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قابل‌توجهی است. بر اساس یک مطالعه، وجود اسید کلروژنیک موجود در این میوه به اثرات محافظتی آن کمک بیشتری می‌کند. همچنین آنتی‌اکسید‌هایی مانند لوتئین، زآگزانتین و بتا کریپتوکسانتین به از بین بردن رادیکال‌های آزاد مشتق شده از اکسیژن کمک کرده و در نتیجه از بدن در برابر اثرات مضر بیماری‌های مختلف محافظت می‌نماید.

۸. برای دوران بارداری مفید است

خوردن هلو در دوران بارداری به دلیل وجود طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی، مفید و ضروری است. ویتامین C موجود در هلو به رشد سالم استخوان‌ها، دندان‌ها، پوست، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی نوزاد کمک می‌کند. هلو برای جذب آهن در دوران بارداری بسیار مهم بوده و کمک قابل‌توجهی می‌کند.

فولات موجود در هلو در پیشگیری از نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا نقش مهمی دارد. همچنین پتاسیم این میوه برای جلوگیری از گرفتگی عضلات و خستگی عمومی که در دوران بارداری شایع است، مفید خواهد بود.

۹. به هضم غذا کمک می‌کند

هلو به دلیل محتوای قلیایی و فیبر بالا، برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است. فیبر غذایی موجود در هلو آب را جذب کرده و به پیشگیری از اختلالات معده مانند یبوست، بواسیر، زخم معده، ورم معده و حرکات نامنظم روده کمک می‌نماید.

مصرف هلو برای پاکسازی و دفع مواد زائد سمی از روده‌ها و جلوگیری از ابتلا به انواع اختلالات شکمی از جمله سرطان معده مفید است. هلو به دلیل خواص ملین خود حتی در حل شدن سنگ‌های کلیه و مثانه موثر واقع می‌شود.

۱۰. از سیستم عصبی محافظت می‌کند

از دیگر خواص هلو می‌توان به محافظت از سیستم عصبی اشاره کرد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است که وجود منیزیم در هلو به جلوگیری از استرس و اضطراب کمک کرده و در برقراری حالت آرامش سیستم عصبی موثر است. کمبود منیزیم می‌تواند بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) تاثیر گذاشته و در نتیجه ماهیچه‌ها را بیش از حد برانگیخته نماید.

مصرف میوه‌هایی مانند هلو که غنی از منیزیم و ویتامین B۶ هستند، اثرات مطلوبی بر تحریک بیش از حد سیستم عصبی مرکزی در کودکان دارند. همچنین منیزیم موجود در هلو به بهبود علائم افسردگی حاد کمک می‌کند. مصرف هلو برای درمان آیورودا و متعادل کردن سیستم عصبی نیز مفید است.

۱۱. در مبارزه با چاقی موثر است

از دیگر خواص هلو، وجود اجزا و ترکیبات زیست فعال بوده که اثرات مفیدی در مبارزه با اختلالات مرتبط با چاقی نشان داده‌اند. برای مثال در مطالعه‌ای تحقیقاتی، از وجود ترکیبات فنلی در هلو و خواص ضد التهابی و ضد چاقی آن به خوبی حمایت شده است.

۱۲. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

هلو سرشار از اسید‌اسکوربیک و روی بوده که به عملکرد طبیعی بدن، تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت کلی بدن کمک شایانی می‌نماید. ویتامین C و روی موجود در هلو در بهبود زخم موثر عمل می‌کنند. خواص آنتی‌اکسیدانی هلو به مبارزه با عفونت‌ها و کاهش شیوع و شدت بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، مالاریا، ذات‌الریه و اسهال کمک می‌کند. کمبود ویتامین‌ها و انواع اکسیدان‌ها می‌تواند منجر به استرس اکسیداتیو و اختلال در فعالیت‌های سلولی شود.

۱۳. خواص ضد پیری دارد

از خواص هلو برای جوان‌سازی خود نیز استفاده کنید. هلو منبع غنی از زینک بوده که خواص ضد پیری چشم‌گیری دارد. مصرف غذا‌های غنی از روی مانند هلو باعث تولید آنتی‌بادی شده و از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. علاوه برآن این میوه با افزایش سطح هورمون تولیدمثلی تستوسترون در بدن انسان، از روند پیری اندام‌های تناسلی مردانه پیشگیری خواهد کرد.

۱۴. سلامت استخوان و دندان را بهبود می‌بخشد

هلو حاوی فسفر بوده که همراه با کلسیم به تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها و حفظ و ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند. هلو در پیشگیری از بیماری‌های استخوانی مختلف مانند دکلسیفیکاسیون مفید است. این بیماری می‌تواند منجر به پوکی استخوان به‌ویژه در زنان یائسه شود.

مصرف غذا‌های غنی از فسفر مانند هلو باعث معدنی شدن مجدد استخوان‌ها و حفظ سفتی و استحکام آن‌ها می‌شود. در کنار کلسیم، ویتامین C موجود در هلو نیز نقش مهمی در تقویت استخوان‌های فک و لثه داشته که به سالم ماندن دندان‌ها کمک موثری می‌کند.


بیشتر بخوانید: کم‌آبی بدن برای این گروه سنی خطرناک است


۱۵. در سم زدایی بدن موثر است

هلو در پاکسازی و سم‌زدایی بدن مفید بوده و به دفع سموم مضر از کبد و کلیه‌ها کمک می‌نماید. این میوه به‌طور گسترده در بسیاری از فرهنگ‌ها در تولید محصولات سم‌زدایی گیاهی مانند چای سم‌زدایی به کار گرفته می‌شود.

۱۶. سلامت سلولی را بهبود می‌بخشد

از دیگر خواص هلو محتوای آهن آن است که برای تشکیل هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون حیاتی خواهد بود. مصرف میوه‌هایی مانند هلو در تمام مراحل زندگی از جمله دوران کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و مراحل قاعدگی و بارداری اهمیت به‌سزایی دارد.

۱۷. از اختلالات مغزی جلوگیری می‌کند

مطالعات ثابت کرده‌اند که عصاره هلو اثرات مفیدی بر سیستم کولینرژیک مرکزی دارد. سیستم کولینرژیک یک سیستم انتقال‌دهنده عصبی است که به‌عنوان ستون فقرات حافظه و عملکرد‌های یادگیری عمل می‌کند. اجزای موجود در هلو از تحلیل رفتن سیستم کولینرژیک جلوگیری کرده و از اختلالات مختلفی مانند بیماری آلزایمر پیشگیری می‌نماید.

۱۸. خواص هلو در طب سنتی موردتوجه است

هلو دارای طبع سرد و‌تر است که در طب سنتی خواص بسیاری برای آن ذکر شده است. مصرف این میوه در فصول گرم سال موجب درمان تشنگی و کاهش حرارت بدن خواهد شد. هلو برای افراد گرم مزاج گزینه بسیار خوبی است که موجب تعدیل مزاج می‌شود.

از خواص هلو برای مردان می‌توان به تقویت قوای جنسی و نوعی محرک جنسی اشاره کرد. این میوه می‌تواند جوش و آکنه‌های پوستی را کاهش دهد و به سلامت بیشتر پوست کمک کند. پیشگیری از هیپوکالمی نیز یکی از خواص هلو در طب سنتی ذکر شده است.

۱۹. خواص هلو انجیری برای لاغری اثبات شده است

هلو انجیری یکی از انواع خوش طعم و پرخاصیت هلو است. این میوه حاوی مقادیر زیادی فیبر است که اشتها را کاهش داده و به لاغری کمک می‌کند، از طرفی دیگر میزان قند و چربی هلو انجیری کم است و در برنامه لاغری شما اختلالی ایجاد نخواهد کرد. در صورتی که درگیر رژیم‌های لاغری هستید، مصرف هلو انجیری را در برنامه غذایی خود جای دهید.

نکات مهم هنگام خوردن میوه هلو

خواص هلو بسیار است، اما هلو ممکن است عوارض جانبی کمی داشته باشد که عبارتند از:

واکنش‌های آلرژیک: به دلیل وجود برخی آلرژن‌ها، هلو ممکن است باعث ایجاد حساسیت یا آلرژی غذایی شود. در تولید و نگهداری هلو خشک معمولا از سولفیت به‌عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود که مصرف این ماده می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک از جمله تشدید علائم آسم، کهیر، انقباض برونش‌ها و شوک آنافیلاکسی شود.

مسمومیت ناشی از دانه: دانه‌های میوه‌های هسته‌دار مانند زردآلو و هلو به‌طور طبیعی حاوی سم سیانید هستند. به گفته مرکز ملی سم ایالات متحده، در حالی‌که مسمومیت ناشی از بلع غیرعمدی هسته این میوه‌ها بعید است، اما بهتر است جانب احتیاط را رعایت نمود.

با خاصیت‌های هلو از انواع بیماری در امان هستید

همانطور که گفتیم هلو از میوه‌های تابستانی خوش‌عطر، خوش‌طعم و بسیار مقوی است. خواص میوه هلو آنچنان گسترده است که بهتر است در فصل تابستان از خوردن میوه تازه آن غافل نشوید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ بازیگر پرحاشیه صداوسیما در نارمک رای داد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

فیلم/مسعود پزشکیان با خانواده اش به پای صندوق رای رفت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی هادی خامنه‌ای از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

فیلم/حمله تندرو‌ها به پزشکیان در حرم شاه عبدالعظیم و زمان اخذ رای

مدارک لازم برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری

عکس/عاقبت پوششی ها در یک شعبه اخذ رای

توئیت عباس عبدی به لجبازی قالیباف و جلیلی

عکس/ دورهمی زوج‌های مشهور سینمای ایران در یک کنسرت

عکس/ عارف و ظریف با همسرانشان پای صندوق رای آمدند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش بینی بورس امروز ۹ تیر ۱۴۰۳

فوری/رقابت تنگاتنگ پزشکیان وجلیلی؛ جدیدترین اعلام نتایج شمارش آرای انتخابات

فوری/نخستین مرحله از اعلام نتایج رسمی شمارش آرای انتخابات /پزشکیان و جلیلی جلو افتادند

شباهت‌های غذا‌های فوق فرآوری شده و سیگار

خواص روغن کرچک برای پوست و زیبایی

معجزه مصرف این نوع چای برای چربی سوزی در خواب

مشارکت تقریبی در قم و قطعی در خراسان شمالی

عکس/ تصاویری از ساعات پایان رای‌گیری در شهر پزشکیان

اعلام میزان مشارکت مردم در انتخابات در این استان‌

۳ نکته اولیه درباره انتخابات ۸ تیر

توصیه‌های تغذیه‌ای مهم برای افراد دیابتی در گرما

ادعای زودهنگام زیدآبادی درباره میزان رأی پزشکیان

پیشتازی پزشکیان در این استان‌ها

کانادا مانع رای‌دادن ایرانی‌ها شد

ادعای سخنگوی جبهه اصلاحات درباره مشارکت در آذربایجان غربی، گیلان، خوزستان و فارس

استاندار تهران: نتایج آرا مردم در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

عکس/ شمارش آرا آغاز شد

عکس/ رأی دادن در شرایط سخت

عکس/ تصویر بی‌آرایش هانیه توسلی

اکبر اعلمی پس از ۲۷ سال رأی داد

پایان رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری

انتشار آمار عجیب از نتیجه آرا در سفارت لبنان؛ پزشکیان صفر رای

انتخابات در چه صورتی به دور دوم کشیده می‌شود؟

چشم انداز روشن فعالان بورس به فردای انتخابات/ بازار سرمایه به پیشواز رشد دلار نیما رفت/ بازمهندسی بورس، اولین هدف دولت جدید

امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد

فیلم/ شوخی محمد دلاوری با اعداد اعلامی ستاد نامزدها از نتیجه انتخابات

واکنش محمد قوچانی به رأی‌دادن در حصر

طوفان شبانه زنوزی در مقر تراکتوری‌ها

توییت عضو دفتر رهبر انقلاب پس از جعل تصویر رأی آیت الله خامنه

عکس/ تیپ عجیب یک شهروند در پای صندوق رأی

فیلم/ هم‌اکنون حضور موج تازه‌ای از مردم برای حضور در انتخابات

عکس/ جواد خیابانی روی نیمکت تیم تهرانی

عکس/ عروس و داماد پای صندوق رای

فاضلی خطاب به طیف خاکستری

فیلم/ گزارش خبرنگار شبکه cnn آمریکا از صفوف رای‌گیری در امام‌زاده صالح (ع) تهران

عکس/ تصویر کم‌تر دیده‌شده از انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان جنگ

هشدار محمد مهاجری به مقامات انتظامی و امنیتی

شورای نگهبان: موارد جزئی درباره تخلفات انتخاباتی گزارش شده است

آذری جهرمی: به آمارها توجه نکنید

اتوبوس سیار برای رأی‌گیری در این منطقه تهران+ عکس

فیلم/ درخواست رییس ستاد انتخابات قالیباف از مردم برای مشارکت در انتخابات

ایران هم‌چنان در فهرست سیاه FATF

توضیح نماینده ایران درباره چگونگی برگزاری انتخابات در اوکراین

انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعت ۲۴ تمدید شد

فیلم/ افزایش حضور مردم در حوزه‌های رای‌گیری با کاهش دما هوا

شورای نگهبان: پس از پایان رأی‌گیری، شمارش آراء شروع می‌شود

محمود احمدی‌نژاد انتخابات را تحریم کرده است؟

ادعای آژانس درباره نصب آبشارهای سانتریفیوژ جدید

خروج ترکیه از فهرست خاکستری گروه ویژه FATF