تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳

سرنوشت واردات خودرو در دولت چهاردهم چه خواهد شد؟

سرنوشت واردات خودرو در دولت چهاردهم چه خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال دو سناریو مطرح است؛ سناریوی اول بر تداوم سیطره دولت بر واردات و ورود قطره‌چکانی خودرو تاکید دارد، حال آنکه سناریوی دوم حکایت از بازگشت واردات به مدار اصلی خود دارد. در این سناریو واردکنندگان همچون روال سابق، متولی ورود خارجی‌ها خواهند بود.

سرنوشت مبهم واردات خودرو

اقتصاد۲۴- در حال حاضر از صفر تا صد واردات خودرو یعنی نحوه واردات، فروش و قیمت‌گذاری با دولت است. واردکنندگان در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» اولا بر خروج دولت از واردات خودرو تاکید دارند و ثانیا از سیاستگذار دولت چهاردهم خواسته‌اند که شرایط واردات را تسهیل کند. دست‌اندرکاران بازار وارداتی‌ها همچنین مقررات مربوط به «واردات در ازای تولید» را توزیع رانت در بازار خودرو‌های وارداتی خوانده‌اند.

طی دو روز گذشته همراه با حضور برخی نامزد‌های ریاست‌جمهوری در محل وزارت کشور، آنچه مورد اشاره و تاکید برخی نامزد‌ها قرار گرفته، بهبود وضعیت اقتصادی است. نامزد‌های دولت چهاردهم با آگاهی از شرایط اقتصادی و معیشتی مردم از یک‌سو و وضعیت بازار‌ها و تولید در برخی صنایع، وعده اصلاحاتی را برای جذب آرای ملت داده‌اند. البته در دوره‌های قبلی ریاست‌جمهوری نیز وعده و وعید‌ها به‌وفور داده شده، حال آنکه طی یک‌دهه گذشته، وضعیت اقتصادی و معیشتی در هر دوره یا دولتی، بدتر از دولت قبل بوده است. روال کار نیز مشخص است. با روی کار آمدن هر دولتی، یک‌سال‌ونیم تا دوسال مقصر تمام جریانات اقتصادی و سیاسی دولت پیشین است و هر اتفاق خوبی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور (که البته تعداد آن محدود است) به نام دولت جدید رقم می‌خورد. اما وعده و وعید‌ها نیز کم نیست.

طی بیش از یک‌دهه گذشته ساماندهی بازار و تولید خودرو در زمره وعده‌های نامزد‌های ریاست‌جمهوری بوده است. این در شرایطی است که بعد از انتخابات نیز رئیس‌جمهور منتخب قول‌هایی مبنی بر تحول صنعت خودرو می‌دهد، اما در نهایت نیز وزیر صمت منتخب (سیاستگذار خودرو) که رای اعتماد مجلس را اخذ کرده، در مسیری خلاف وعده‌های رئیس دولت منتخب، دستورالعمل‌ها و مقرراتی را در راستای ساماندهی خودرو ابلاغ می‌کند که با شعار‌های رئیس‌جمهور تناسبی ندارد. وعده و وعید‌ها و در نهایت سیاستگذاری پرخطا در حوزه خودرو دهه‌هاست که در هر دولتی پایدار مانده تا به امروز که به نقطه بحران رسیده است.


بیشتر بخوانید: گره کار واردات خودرو کجاست و چرا کسی کارکرده‌ها را دوست ندارد؟


آنچه مشخص است، مسیر‌های خروج از نابسامانی‌ها در خودرو کاملا واضح است و از سوی دیگر مسیر‌های پرخطا نیز در هر دولتی تجربه شده و به نظر می‌رسد که نیازی به آزمودن دوباره آن‌ها نیست. با این حال دولت‌های جدید باز هم به پیمودن مسیر سعی و خطا تمایل دارند تا بلکه تغییری در وضعیت خودرو ایجاد کنند. با تمام این اوصاف، در شرایطی دولت جدید در ماه‌های آتی و پس از انتخابات پیش‌رو آغاز به کار خواهد کرد که به‌طور حتم رئیس‌جمهور منتخب برای صنعت و بازار خودرو برنامه و ایده‌هایی خواهد داشت. در دولت‌های پیشین خصوصی‌سازی، واردات به عنوان رقیب محصولات خودروسازی و رفع انحصار و در نهایت آزادسازی قیمت به‌عنوان استراتژی صنعت خودرو تعریف شده، حال آنکه در هیچ دولتی این مانیفست اجرایی نشد و تنها در حد وعده و قول‌های بی‌عمل باقی ماند


اگرچه خصوصی‌سازی یا واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی، با چالش‌های بزرگی همچون واگذاری سهام تودلی مواجه است و تا رفع این چالش‌ها، واگذاری سهام عقب خواهد افتاد، با این حال به نظر می‌رسد دولت چهاردهم در اولین اقدام خود می‌تواند واردات خودرو به کشور را ساماندهی کند تا بلکه از نابسامانی‌ها در بازار خودرو بکاهد.

آنچه مشخص است «ورود خودرو‌های خارجی» به کشور یا اوج‌گیری آن، طی سال‌های گذشته به خط قرمز خیلی از دولت‌ها تبدیل شده است. به‌عنوان نمونه، اگرچه در دولت یازدهم واردات خودرو طبق روال خود حرکت می‌کرد؛ اما ورود خارجی‌ها با انواع و اقسام دستورالعمل‌ها و مقررات دست‌وپاگیر که به‌طور پیوسته از سوی سیاستگذار ابلاغ می‌شد، روبه‌رو بود. در نهایت اینکه در دولت دوازدهم واردات خودرو به بهانه تشدید تحریم‌ها و ساماندهی ارز، کلا متوقف ماند. توقف واردات خودرو اگرچه بار اصلی بازار خودرو را به دوش خودروسازان داخلی انداخت، با این حال خسارت جبران‌ناپذیری را نیز به بازار تحمیل کرد؛ خسارت از این بابت که خودرو‌های خارجی دست‌دوم با قیمت‌های باورنکردنی به مشتریان تحمیل می‌شدند. از طرف دیگر خلأیی در بازار خودرو‌های جدید خارجی ایجاد شد؛ خلأیی که با محصولات مونتاژی، آن هم با قیمت‌های بسیار بالا جبران شد.

با این حال در دولت سیزدهم آنچه در قالب فرامین هشت‌گانه از سوی رئیس‌جمهور فقید کشور ابلاغ شد، چشم‌اندازی در راستای بهبود ورود خودرو‌های خارجی به کشور ایجاد کرد. لغو توقف واردات خودرو، یکی از فرامین هشت‌گانه بود و امیدی برای بازار وارداتی‌ها. هرچند فرامین هشت‌گانه رئیس‌جمهور فقید کشور در اسفند ۱۴۰۰ ابلاغ شد، با این حال ابلاغ دستورالعمل و مقررات واردات با فراز و نشیب‌های زیادی همراه شد، به‌طوری که به جای ۲۰۰‌هزار دستگاه خودروی وارداتی که دولت وعده داده بود، در نهایت سال گذشته کمتر از ۱۲‌هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد. سنگ‌اندازی‌ها به بهانه نبود ارز، واردات خودرو را کلا به حاشیه برد. فشار مجلس نیز برای سرعت‌گیری ورود خودرو به کشور نتیجه‌ای نداد و سال گذشته تعداد محدودی خودرو به کشور وارد شد.

آنچه مشخص است تنها وزارت صمت، مجری و سیاستگذار واردات خودرو به کشور نبوده، بلکه مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی نظارت بر حسن‌اجرای سیاست‌های کلی نظام و ده‌ها دستگاه و نهاد دیگر در سیاست‌های وارداتی کشور دخیل بودند، با این‌حال اواسط سال گذشته، بانک‌مرکزی از مساعدت‌ها در مورد تامین ارز واردات خودرو گفت و دستورالعمل‌ها و مقررات وارداتی ابلاغ و وارد‌کنندگان منتخب نیز مشخص شدند و ثبت‌سفارش‌هایی صورت گرفت. اما باز هم خروج خودرو‌های وارداتی از دروازه گمرکات کشور به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شد. این درحالی‌است که در اسفند ۱۴۰۱ دولت به تحویل ۳۳‌هزار خودروی وارداتی به ثبت‌نام‌کنندگان متعهد شده بود. با این شرایط این سوال برای بسیاری از متقاضیان و مشتریان خودرو مطرح بود که با وجود عدم‌تامین خودرو از سوی دو خودروساز داخلی کشور به واسطه قیمت‌گذاری دستوری، چرا بازار با تامین محصولات خارجی پاسخگوی مشتریان نیست؟

انحراف ارز واردات

برای پاسخ به این سوال باید گفت که در دولت سیزدهم، ارز واردات خودرو با انحراف محسوسی از سوی سیاستگذار خودرو مواجه بود؛ به این معنا که ارز واردات به ورود قطعات چینی جهت مونتاژ خودرو اختصاص یافت و سیاستگذار تولید را بر واردات ترجیح داد. آنچه از سیاست‌های وارداتی دولت سیزدهم می‌توان نتیجه‌گیری کرد، این است که دولت سیزدهم بیشتر در پی احیای بازار مونتاژی‌ها بود تا ورود خودرو. از شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۲ خودروسازان بخش خصوصی رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند، به‌طوری که در سال ۹۸ سهم این بخش از خودروسازی کشور از کل تولید خودرو تنها ۵‌درصد بود، حال آنکه طبق آخرین گزارش وزارت صمت در اسفند سال گذشته سهم آن‌ها به ۲۳درصد رسیده است؛ بنابراین در دولت سیزدهم، ارز تخصیصی به خودرو به تولید محصولات مونتاژی تغییر مسیر داد و دولت ترجیح داده است برای واردات کمتر هزینه کند. از سوی دیگر واردات در ازای تولید نیز سنگ بزرگی بود که دولت در مسیر واردات خودرو قرار داد و این امر به رانت‌زایی در ورود محصولات جدید به کشور منجر شد.

مسیر واردات در دولت چهاردهم

طبق آخرین آمار گمرک در دوماهه سال‌جاری تعداد ۳هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. ورود این تعداد خودرو هم‌اکنون به نمادی تبدیل شده برای حسن توجه دولت به واردات خودرو‌های خارجی. با این حساب هنوز مشخص نیست که دولت چهاردهم چه مسیری را در واردات در پیش خواهد گرفت؛ به این معنا که دولت باز هم با دستاویز ارز سیاست منع واردات خودرو را در پیش خواهد گرفت یا اینکه با آگاهی از وضعیت بازار خودروی کشور، زمینه‌ای را مهیا خواهد کرد تا واردات سرعت بگیرد. این دو سناریو در شرایطی مطرح است که «دنیای‌اقتصاد» از چند فعال بازار خودرو‌های وارداتی و همچنین وارد‌کنندگان در مورد اولویت‌های بازار وارداتی‌ها نظرسنجی کرده است.

بسیاری از پاسخ‌دهندگان این درخواست را داشتند که واردات خودرو از سیطره دولت خارج شود. در دولت سیزدهم همراه با آزادسازی واردات خودرو، دولت از صفر تا صد ورود خارجی‌ها را با دستورالعمل در مورد قیمت، وارد‌کننده منتخب، نحوه عرضه، انتخاب مشتریان و... تحت نظر داشت و همین دستورالعمل‌ها رانت زیادی در بازار ایجاد کرد. نظارت دولت در کنار ایجاد محدودیت در واردات بود، به‌طوری که ورود خارجی‌ها به‌صورت قطره‌چکانی انجام شد. اما خواست دوم وارد‌کنندگان این بود که بازار وارداتی‌ها به تولیدکنندگان سپرده نشود. در حال حاضر تمامی تولیدکنندگان خودرو از جمله ایران‌خودرو و سایپا و خودروسازان مونتاژی، وارد‌کنندگان انحصاری به کشور هستند که همین مساله معادلات ورود خودرو به کشور را برهم زده است. درخواست سوم این است که مقررات و دستورالعمل‌های واردات برای چهارسال ثابت بماند و مقررات ماهانه یا سالانه دستخوش تغییرات نشود. اما درخواست چهارم به تسهیل شرایط واردات از سوی دولت برمی‌گردد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ افشاگری احمدی‌نژاد درباره نقش جلیلی در قرارداد کرسنت

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس / جدیدترین نظرسنجی ها درباره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چه می گویند؟

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

عکس/ کانال وابسته به رائفی پور حمایت از جلیلی را تکذیب کرد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/خودنمایی محمدرضا گلزار با ست نارنجی اش در باشگاه

عکس/ دوئل پزشکیان و جلیلی در راند دوم

اینفوگرافی/موضع جلیلی و پزشکیان درباره مذاکرات و تحریم‌ها در مناظره اول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

افشاگری یک اقتصاددان از نرخ واقعی تورم

فیلم/ کنایه سنگین قاضی زاده هاشمی به سعید جلیلی

سرعت این ابرخودرو در ۱۹ ثانیه تا ۴۰۰ کیلومتر است + عکس

درگاه ملی مجوز‌ها چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

فیلم/ چگونگی برهم خوردن توافق احیای برجام به روایت صالحی

عکس/ واکنش پزشکیان به بی اخلاقی‌های شدید طرفداران جلیلی

عکس/ چارچوب های فکری جلیلی و پزشکیان در یک نگاه!

عکس/از توهم جلیلی تا واقعیت پزشکیان

تفاهم‌نامه بانک سینا و صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه تهران به امضا رسید

برقراری ۳۱ میلیون تماس با «بله» توسط حجاج

بیمه پاسارگاد به قائمشهر رسید

بیمه پاسارگاد، کم ریسک‌ترین شرکت بیمه

ادامه جنجال بیرانوند برای بازگشت به پرسپولیس

پرداخت ۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان گاز

ایده سعید جلیلی در اقتصاد، ارتباط کالا به کالا با جهان/ بررسی هزینه‌های روی کار آمدن جلیلی در سیاست خارجی ایران

فیلم/راز قتل ۵ جوان در رزن، قاتل کیست؟

فیلم/گفت‌وگوی مستقیم حامیان مسعود پزشکیان با مردم

تفریح لاکچری علیرضا بیرانوند و پسرش در ترکیه + عکس

سگ های ولگرد پوست سر کودک را کندند+ عکس

فیلم/ صحبت‌های پزشکیان در مورد مهسا امینی که سانسور شد!

فیلم/اولین تیزر از جوکر با حضور بازیگران خانم

عکس/آقای جلیلی شما هم!؟

دولت پول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را صرف انتخابات می‌کند؟

طرح روسی زنده‌به‌گور کردن گاز ایران!

قیمت جدید گوشت قرمز امروز ۱۳ تیر ۱۴۰۳

فیلم/ رهبر انقلاب: مشارکت مردم در انتخابات مایه سربلندی و آبروی نظام است

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

نقشه بنزینی سعید جلیلی و مسعود پزشکیان چیست؟

جدیدترین قیمت دام زنده در بازار + جدول

رهبر انقلاب: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است

عکس/اسامی پنج طراح سوال مناظرات انتخابات لو رفت

قیمت میلگرد امروز ۱۳ تیر ۱۴۰۳ + جدول

جدیدترین قیمت سیمان در بازار+ جدول

آخرین جدال سعید و مسعود برای رسیدن به قدرت

بازداشت هوادار فحاش جلیلی در مرند

شیب نزولی قیمت‌ها در بازار طلا

حمایت رضا کیانیان از پزشکیان +عکس

عکس/ واکنش تند رضا رشیدپور به توئیت پناهیان

محیط زیست حلقه گمشده در برنامه نامزدها/ تناقض چشم اندازه دولت سعید جلیلی با حفاظت از محیط زیست ایران

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳

جدیدترین نظر سنجی درباره ترامپ و بایدن چه می گوید؟

جزئیات عرضه اولیه جدید بورس

علی مطهری: آقای جلیلی جوانمرد باشید!

احتمال لغو بازی سوپرجام پرسپولیس و سپاهان

FATF چه اثری بر بورس می‌گذارد؟

اینفوگرافی/کدام کشور‌ها در لیست سیاه FATF قرار دارند؟

بلاتکلیفی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

جدیدترین قیمت آپارتمان‌های پرند و پردیس + جدول

اگر آدامس قورت دهیم چه می‌شود؟

فیلم/ وضعیت گشت ارشاد در دولت پزشکیان چیست؟