تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

مسعود پزشکیان کیست؟/ او کاندیدای نهایی اصلاح طلبان می‌شود؟

مسعود پزشکیان، یک سیاستمدار اصلاح‌طلب است که نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم بوده است. پزشکیان در انتخابات زود هنگام سال ۱۴۰۳ ریاست جمهوری ثبت نام کرده است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با کارنامه کاری و بیوگرافی مسعود پزشکیان بیشتر آشنا شوید.

مسعود پزشکیان کیست؟

اقتصاد۲۴-  مهدی توفیقی: مسعود پزشکیان در دهمین دوره مجلس، به عنوان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. همچنین در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم، نماینده همین حوزه انتخابیه بود و در دولت هشتم، وزیر بهداشت بود. پزشکیان در انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی، بیشترین آرا را در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به خود اختصاص داد. مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نیز ثبت نام کرد. اگرچه انتظار چندانی برای تایید صلاحیت او از سوی شورای نگهبان وجود نداشت، در نهایت از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شد. 

بیوگرافی مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان، سیاستمدار اصلاح‌طلب، در تاریخ هفتم مهر ماه سال ۱۳۳۳ در شهرستان مهاباد از توابع آذربایجان غربی به دنیا آمد.

تحصیلات ابتدایی خود را در مهاباد گذراند و سپس در مقطع هنرستان، رشته کشاورزی را انتخاب کرد. دیپلم خود را در رشته صنایع غذایی، از هنرستانی در آذربایجان غربی دریافت کرد.

در سال ۱۳۵۲، برای خدمت سربازی به زابل اعزام شد. در طی دوران سربازی، به پزشکی علاقه‌مند شد و در سال ۱۳۵۴، دیپلم دیگری در رشته علوم تجربی اخذ کرد. نهایتاً در سال ۱۳۵۵، در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

در سال ۱۳۶۴، پزشکی عمومی را به پایان رساند و به عنوان استاد فیزیولوژی در دانشکده پزشکی به تدریس پرداخت. پنج سال بعد، در سال ۱۳۶۹، توانست تخصص جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کند.

در سال ۱۳۷۲، پزشکیان فوق‌تخصص جراحی قلب گرفت و در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام شد. همچنین به عنوان رئیس این بیمارستان انتخاب شد.

تاسیس انجمن اسلامی توسط مسعود پزشکیان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، دکتر مسعود پزشکیان در دانشکده پزشکی اقدام به تاسیس انجمن اسلامی کرد. همچنین وی در این دانشکده اقدام به برگزاری انواع کلاس‌های قرآنی و نهج‌البلاغه نمود. این اقدامات وی در راستای ترویج فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در محیط دانشگاهی بود.

سابقه حضور مسعود پزشکیان در جبهه جنگ ایران و عراق

در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران، دکتر مسعود پزشکیان نقش فعالی ایفا کرد. وی مسئولیت اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌های جنگ را بر عهده داشت. علاوه بر این مسئولیت، دکتر پزشکیان خود نیز به عنوان پزشک و همچنین رزمنده در جبهه‌های جنگ حضور یافت و به ارائه خدمات پزشکی و حضور در میدان نبرد پرداخت.

مسعود پزشکیان کیست؟

همسر مسعود پزشکیان کیست؟

دکتر مسعود پزشکیان در دوران حضور در دانشگاه و فعالیت در انجمن اسلامی، نقش فعالی در بحث و مناظره ایفا می‌کرد. در همین زمان، وی با همسرش که هم‌رشته و هم‌دانشگاهی بودند، آشنا شد.

در سال ۱۳۵۸، پس از آنکه چپی‌ها مراسم سخنرانی آقای هاشمی رفسنجانی را در دانشکده پزشکی به هم زدند، درگیری فیزیکی میان دانشجویان مخالف نظام و طرفداران آن رخ داد. در نهایت، در پی این حوادث، دانشگاه بسته شد. در همین زمان، امام خمینی دستور بسته‌شدن دانشگاه‌ها را صادر کردند که منجر به آغاز انقلاب فرهنگی شد.


بیشتر بخوانید: وحید حقانیان کیست؟ / غافلگیرکننده‌ترین کاندیدای انتخابات ۱۴۰۳


در این دوران، دکتر پزشکیان و همسرش ازدواج کردند و چهار فرزند حاصل این پیوند شد. متأسفانه در سال ۱۳۷۳، همسر دکتر پزشکیان به همراه یکی از فرزندانشان در یک تصادف درگذشت.

او در مورد ازدواجش می‌گوید: «با همسرم هم دانشگاهی و هر دو عضو انجمن اسلامی بودیم، آن زمان فقط دو نفر از دانشجویان دختر در دانشگاه چادری بودند و یکی از آن‌ها همسرم بود. وقتی با انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها تعطیل شد، از او خواستگاری کردم و خیلی راحت و ساده با مهریه یک جلد قرآن مجید، یک جلد مفاتیح الجنان و یه شاخه نبات ازدواج کردیم و زندگی دانشجویی خود را ادامه دادیم.» نایب رئیس مجلس با اشاره به مرگ زودهنگام همسرش گفت: «برای من که یک دختر و دو پسر داشتم، خیلی سخت بود ادامه زندگی پس از مرگ همسرم، اما به خاطر بچه‌ها تصمیم گرفتم تنها بمانم. چون بچه‌ها ممکن بود راحت با این موضوع کنار نیایند.»

پزشکیان در مورد همسر از دست رفته‌اش می‌گوید: «من و همسرم مسئول اکیپ‌های اضطراری لشگر عاشورا بودیم. هر عملیاتی لشگر عاشورا می‌کرد، ما بچه‌ها را جمع می‌کردیم و می‌بردیم به جبهه. با سختی‌ها پیش بردیم. بعد از این که جنگ تمام شد بحث سر این بود که ما بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم و برای همین هم انقلاب کردیم. برای این که این کار را کنیم باید مهارت کسب می‌کردیم. وقتی در دانشگاه کار تمام می‌شد، امکان نداشت در دانشکده و بیمارستان بمانم. به خانه می‌آمدم تا خانمم هم درس خود را بخواند. بعد از اتمام جنگ برای درس وقت بیشتری گذاشتیم. در امتحانات کتبی من نفر دوم کشور و همسرم نفر اول شد. ایشان جراح زنان شدند و ما هم جراح قلب. تمام تلاشمان هم این بود که مشکل مردم را حل کنیم.»

در حال حاضر، دکتر مسعود پزشکیان سه فرزند به نام‌های یوسف، مهدی و زهرا دارد. در سال ۱۳۹۶، موضوع دستمزد و شغل دخترشان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و مباحث گسترده‌ای در این زمینه مطرح شد.

شغل زهرا پزشکیان چیست؟

در سال ۱۳۹۶، ماجرایی پیرامون استیضاح وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی رخ داد. در این راستا، برخی نمایندگان مجلس به موضوع شغل و دستمزد دختر دکتر مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، اشاره کردند و او را متهم به رانت‌خواری کردند.

در پاسخ به این مسائل، دکتر پزشکیان توضیح داد که دختر ایشان فوق‌لیسانس پتروشیمی از دانشگاه شریف است و در شرکت پتروشیمی جم مشغول به کار بوده و حقوق ماهانه‌اش ۴ میلیون تومان است. وی تأکید کرد که این موضوع ربطی به استیضاح وزرا ندارد و نخواسته است به خاطر آن مانع استیضاح شود.

در این میان، نکته قابل توجه این است که در سال ۱۳۹۶، پایه حقوق یک کارمند ساده بیش از ۶ میلیون تومان بوده و اینکه چگونه ممکن است فردی با مدرک فوق‌لیسانس از دانشگاه شریف به حقوق ۴ میلیون تومان بسنده کرده باشد.

ورود مسعود پزشکیان به دنیای سیاست

مسعود پزشکیان نخستین گام‌های ورود به سیاست را پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشکده پزشکی تبریز آغاز کرد و در آنجا انجمن اسلامی را راه‌اندازی نمود. این انجمن شامل انواع کلاس‌های قرآنی و نهج‌البلاغه بود.

با آغاز جنگ، وی مسئولیت اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها را برعهده داشت و خود نیز در جبهه، هم به عنوان رزمنده و هم به عنوان پزشک حضور داشت.
او در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹ ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را برعهده داشت، اما سپس به سمت معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد و به همین دلیل به تهران آمد. در کابینه دوم سید محمد خاتمی، وی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت و وزیر بهداشت شد.

مسعود پزشکیان کیست؟

ردصلاحیت مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲

مسعود پزشکیان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد، اما صلاحیت وی تأیید نشد.

همچنین، پزشکیان در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس دهم، توانست با کسب ۲۶۱،۳۹۴ رأی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، به عنوان نخستین نامزد پیروز انتخابات در این حوزه، راهی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود. در این انتخابات، وی همچنین توانست رکورد رأی مردم تبریز در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بشکند.

در این انتخابات، پزشکیان در لیست امید در انتخابات شورا‌های شهر و روستا نیز قرار داشت.

مسعود پزشکیان به عنوان نایب رییس اول مجلس دهم

مسعود پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم، به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب ریاست، نام‌نویسی کرد. وی توانست با به‌دست‌آوردن ۱۵۸ رأی، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

کاندیداتوری مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز، برای حضور در ستاد انتخابات کشور به همراه دخترش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نام‌نویسی کرد.

مسعود پزشکیان، نماینده مجلس پس از ثبت‌نام در ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: «ضمن ابراز تاسف از حادثه ایجاد شده برای رئیس جمهوری، برای کمک به افزایش مشارکت، وارد صحنه رقابت شدیم. آنچه باید انجام دهیم، ارائه حرف‌ها و راه‌های جدید نیست، مشکل این است که حرف‌های رهبری و قانون برنامه را می‌گذاریم یک طرف و از خودمان حرف جدید می‌زنیم. آنچه من می‌گویم، سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری است و آنچه عمل می‌کنیم، همین است».

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ مقایسه درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ به تفکیک استان

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

عکس/ چراغ سبز قالیباف به مسعود پزشکیان

فیلم/ برنامه پزشکیان در روز رای گیری چه بود؟

اولین چراغ سبز دولت به رجیستر آیفون/ بهانه گرانی به دست بازار موبایل افتاد/ آیفون گران تر می‌شود؟

عکس/ رئیس اسبق صدا و سیما: ای کاش عبرت بگیریند‌

عکس/ زاکانی نیروی کمکی جلیلی در دور دوم انتخابات

عکس / تحلیل مشاور روحانی از مشارکت پایین شهروندان در انتخابات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/واکنش بورسی‌ها به رئیس جمهور شدن سعید جلیلی

ورود دلار به کانال ۶۲ هزار تومانی

فیلم/جنگ چگونه همه چیز را در غزه تغییر داد؟

۵ دلیل که شما باید گوشی جدید سامسونگ را بگیرید

مقایسه بروکر آمارکتس و ویندزور

عکس / درخواست زنگنه از دادستانی تهران برای تعقیب جلیلی و زاکانی

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۳

نظر سعید جلیلی و مسعود پزشکیان درباره گشت ارشاد

فیلم/ مجری تلویزیون: حرف‌های آن ۶۰ درصد را بشنوید

پذیره‌نویسی سهام واسپاری عصر اعتماد در فرابورس

خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+ عکس

عکس / سعید جلیلی فقط رای دهندگان به خود را ایرانی می‌داند

هر آنچه باید از عمان و پول آن دانست/ قیمت هر ریال عمانی، حدود ۱,۵۳۲,۰۰۰ ریال ایران

آشنایی با فاطمه سجادی، همسر سعید جلیلی + عکس

آژیر خطر در وضعیت ذخایر ارزی

هر آنچه باید از باغ موزه نگارستان بدانید

نتیجه حاکمیت و تندروی‌های افراطی جلیلی؛ تعصب و تصلب و حاکمیت مطلق فقر در ایران!

اینفوگرافی/پزشکیان و جلیلی چند رأی تا رئیس جمهور شدن فاصله داشتند؟

چرا یانگوم از زندگی ما ایرانی‌ها بیرون نمی‌رود؟

فیلم/قرارداد ۲.۵ میلیارد یورویی شهرداری تهران با چین غیر قانونی است!

افزایش عجیب قیمت‌ها در بازار خودرو + جدول

افزایش شگفت انگیز حقوق معلمان با رتبه‌بندی

ستاره پرسپولیس راهی استقلال می‌شود؟

پشت پرده فسخ جنجالی علیرضا بیرانوند با پرسپولیس

تغییر چهره بازیگر معروف عشق ممنوع بعد از ۱۶ سال + عکس

احتمال کناره‌گیری بایدن از انتخابات؟

فیلم/تبلیغ برای کاندیدای خاص در شورای شهر آزاد شد؟

عملکرد بد بایدن، صدای اوباما را در آورد

پیش بینی قیمت مسکن تا پایان تابستان ۱۴۰۳

تصمیم غلطی که قالیباف را زمین زد

افزایش ۱۷۵درصدی قیمت مسکن در ۳ سال دولت رئیسی

پاداش یک میلیون تومانی در ازای معرفی ماینر‌های غیرمجاز

فیلم/ ایران با جلیلی به دوران قاجار پرت شد

خبر مهم صندوق بازنشستگی کشوری برای بازنشستگان

طلای جهانی از حرکت ایستاد

قیمت دام زنده در بازار چند؟

ایران خودرو با تولید هر دستگاه اتومبیل چقدر ضرر می‌کند؟

اعلام قیمت جدید گوشت قرمز در بازار

قیمت جدید انواع میلگرد در بازار+ جدول

فیلم/ظریف: ما در برابر یک جهان فرصت سوزی قرار گرفتیم

افزایش فرونشست زمین در دشت‌های ایران

کدام شرکت‌ها در جهان از نظر تولید نوشیدنی برتر هستند؟

عکس/میزان مشارکت مردم در دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری

قدرت تعیین رئیس جمهور نهم در دستان مرددها

چه کسی در آمریکا جایگزین بایدن می‌شود؟

عکس/توهین عضو ارشد ستاد جلیلی در گیلان خطاب به فرمانداران و دهیاران؛ از سگ کمترید!

تحلیلی بر افت فشار مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

موافقان و مخالفان برجام در راند دو مبارزه؛ پزشکیان با ۴۳٪ و جلیلی با ۳۹٪ آرا به مرحله دوم راه یافتند

یک پیش بینی درباره قیمت طلای جهانی

بهرام بیضایی و ذهنیت زنانه نو