تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳

مجوز سیاستگذار به واردات خودرو‌های کارکرده برقی و هیبریدی

واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی «کارکرده» در حالی در قالب قانون بودجه امسال ابلاغ شده که هنوز تکلیف ورود خودرو‌های دست‌دوم بنزینی مشخص نیست و با گذشت حدود یک سال از تصویب قانون مربوطه در مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه آن هنوز ابلاغ نشده است.

مجوز سیاستگذار به واردات خودرو‌های کارکرده برقی و هیبریدی
اقتصاد۲۴- طبق آنچه در بند ت تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ آمده، واردات خودرو‌های نو و کارکرده برقی و هیبریدی مجاز است و وزارت صمت باید ظرف یک ماه آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و به هیات وزیران ارسال کند. طبق این قانون که به‌تازگی ابلاغ شده، «در [راستای]اجرای ماده (۹) قانون هوای پاک به منظور کاهش آلایندگی شهرها، واردات انواع خودرو‌های سواری نو و کارکرده برقی و برقی - بنزینی (هیبریدی) با عمر کمتر از پنج سال، مجاز است»

شارژ بازار خودرو با نیم‌سوز‌ها؟

در بخش دیگری از این قانون آمده که «حقوق ورودی خودروی برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر‌ها در سال ۱۴۰۳ معادل نیم‌واحد درصد و برای سایر متقاضیان چهار واحد درصد در نظر گرفته شده است. همچنین حقوق ورودی خودرو‌های برقی بنزینی (هیبریدی) نیز پانزده واحد درصد است». در این آیین‌نامه همچنین تاکید شده که «وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است در قبال سرمایه‌گذاری در گسترش حمل‌و‌نقل عمومی برقی، توسعه زیرساخت‌های مربوطه، انتقال فناوری و افزایش داخلی‌سازی خودرو‌های برقی بنزینی (هیبریدی)، تخفیف در پرداخت حقوق ورودی واردات این نوع خودرو‌ها و قطعات منفصله آن را به میزان نیمی از منابع اختصاص‌یافته برای این امر اعمال کند». در نهایت اینکه «منابع حاصل از حقوق ورودی خودرو‌های برقی - بنزینی (هیبریدی) و قطعات منفصله آن صرف توسعه زیرساخت‌ها و تسهیلات و مشوق‌های خرید این نوع خودرو (برای مدل‌های داخلی) می‌شود».

آنچه از دل این قانون بر‌می‌آید، هدف از واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی دست‌دوم، کاهش آلودگی هوا و (پایین آوردن سرانه مصرف بنزین) است، هدفی که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از حدود یک سال پیش به شکلی جدی آن را دنبال کرده است. پس از آنکه عباس علی‌آبادی در اواخر خرداد پارسال با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی راهی وزارت صمت شد، توسعه خودرو‌های برقی در کشور رنگ‌و‌بویی جدی به خود گرفت. علی‌آبادی از همان روز‌های نخست حضور در وزارت صمت، علاقه وافر خود به خودرو‌های برقی را نشان داد و بار‌ها و بار‌ها اعلام کرد که کشور برای رهایی از مصرف بالای بنزین و آلودگی هوا راهی جز برقی شدن خودرو‌ها ندارد. کار تا جایی پیش رفت که واردات خودرو‌های برقی صفرکیلومتر نیز به شکلی ویژه در دستور کار قرار گرفت و حتی عنوان شد که وزارت صمت واردات این خودرو‌ها را در اولویت قرار داده است. همچنین با اصرار وزارت صمت، عرضه‌کنندگان خودرو در کشور به‌ویژه شرکت‌های بخش خصوصی مجبور شدند در سال گذشته حداقل از یک خودروی برقی یا هیبریدی رونمایی کنند.

همین چندی پیش نیز نخستین مرحله فروش اختصاصی خودرو‌های برقی تحت مدیریت وزارت صمت به اجرا درآمد و ۱۰هزار خودروی برقی در مقابل ۱۴۰هزار تقاضا عرضه شد. این خودرو‌ها قرار است ظرف سه ماه تحویل مشتریان داده شوند، آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد زیرساخت‌های لازم و کافی از جمله ایستگاه شارژ فراهم نشده است. حالا و در شرایطی که نه واردات خودرو (چه برقی و چه غیربرقی) به کشور روند مطلوبی دارد و نه زیرساخت‌های موردنیاز مدل‌های برقی به اندازه لازم و کافی فراهم شده، قانون واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی دست‌دوم نیز از راه رسیده است. طبق الزام نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت یک ماه وقت دارد تا آیین‌نامه مربوط به واردات خودرو‌های دست‌دوم برقی و هیبریدی را تهیه و به هیات‌وزیران ارسال کند. حالا این پرسش مطرح است که آیا این اتفاق ظرف یک ماه آینده رخ خواهد داد؟ اصلا به فرض تهیه و ارسال آیین‌نامه مربوطه به هیات وزیران، تضمینی برای ابلاغ آن هست؟

مشکل سیاستگذار با دست‌دوم‌ها

برای پاسخ به پرسش‌های مطرح‌شده، باید چند مساله را در نظر گرفت.

مساله نخست این است که در حال حاضر با توجه به شرایط خاص کشور و سانحه چندی پیش سقوط بالگرد رئیس‌جمهور فقید و همراهانش، عمر چندانی از دولت فعلی باقی نمانده و در این مدت کوتاه نیز باید مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری فراهم شود. انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم قرار است هشتم تیر ماه امسال برگزار شود و اگر کار به دور دوم نکشد، تنها چند هفته تا پایان کار دولت فعلی باقی می‌ماند. از همین رو این ابهام مطرح است که آیا با توجه به این زمان اندک، تهیه آیین‌نامه واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی دست‌دوم اصلا در دستور کار قرار خواهد گرفت؟ ممکن است گفته شود تهیه آیین‌نامه موردنظر تکلیف قانونی مجلس است و باید انجام شود، حال آنکه دولت فعلی نشان داده تعهدی به مصوبات مجلس در حوزه واردات خودرو به‌ویژه دست‌دوم‌ها، ندارد. نمونه بارز این ماجرا، بلاتکلیفی آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده (غیر‌برقی و هیبریدی) است.

واردات خودرو‌های کارکرده (غیر‌برقی و هیبریدی) اواخر خرداد پارسال در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و مجلسی‌ها یک ماه به دولت وقت دادند تا آیین‌نامه مربوطه را تهیه کند. حالا که به سالگرد تصویب واردات کارکرده‌ها نزدیک می‌شویم، هنوز خبری از آیین‌نامه موردنظر نیست و گویا دولت اصلا تمایلی به اجرای این قانون ندارد. البته وزارت صمت می‌گوید آیین‌نامه موردنظر به دولت ارائه شده، اما دولت چیزی را ابلاغ نکرده است؛ بنابراین هیچ بعید نیست آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده برقی و هیبریدی نیز به سرنوشت کارکرده‌های غیر‌برقی و هیبریدی دچار شده و به‌نوعی بایگانی شود. نکته دیگر اینجاست که وزیر صمت نشان داده مایل به واردات خودرو‌های کارکرده نیست و حتی اواخر سال گذشته در مصاحبه‌ای عنوان کرد که از شنیدن «واردات خودرو‌های دست‌دوم» کهیر می‌زند. البته با توجه به علاقه وافر علی‌آبادی به خودرو‌های برقی، مشخص نیست که وی نسبت به واردات مدل‌های دست‌دوم برقی و هیبریدی نیز حساسیت دارد یا خیر. منتها حتی اگر علی‌آبادی به واردات دست‌دوم‌های برقی و هیبریدی تمایل هم داشته باشد، با توجه به وقت اندکی که از دوران وزارت وی در دولت فعلی باقی مانده، تدوین آیین‌نامه و ارسال آن به هیات وزیران بعید به نظر می‌رسد (هرچند نمی‌توان گفت قطعا منتفی است).


بیشتر بخوانید: ۱۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان برای خرید خودرو‌های برقی بلوکه شد!


به‌هر‌حال در مجموع با در نظر گرفتن موارد مطرح‌شده، عمر اندک باقیمانده از دولت سیزدهم، بدعهدی سیاستگذار در ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست‌دوم (غیربرقی و هیبریدی) و همچنین موضع وزیر صمت در قبال واردات کارکرده‌ها (با فرض اینکه علی‌آبادی موافق واردات برقی و هیبریدی‌های دست‌دوم نیز نباشد)، بعید به نظر می‌رسد آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست‌دوم برقی و هیبریدی در دولت فعلی ابلاغ و حتی تهیه شود.

در این صورت، تعیین سرنوشت واردات خودرو‌های کارکرده برقی و هیبریدی به دولت چهاردهم موکول می‌شود که با توجه به مدت‌زمان موردنیاز برای معرفی وزرا و اخذ رای اعتماد آن‌ها و شکل‌گیری دولت، به نظر می‌رسد تهیه و ابلاغ آیین‌نامه واردات کارکرده‌های برقی به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد. حتی این امکان وجود دارد که دولت بعدی و به‌خصوص وزیر صمت آن (اگر باز هم علی‌آبادی نباشد) چندان روی خوش به واردات خودرو آن هم دست‌دوم و آن هم برقی و هیبریدی نشان ندهد و در نتیجه با گذشت زمان و پایان یافتن سال ۱۴۰۳ (که واردات دست‌دوم‌های برقی و هیبریدی در قانون بودجه این سال آمده)، این موضوع کلا منتفی شود.

دردسر برقی‌های کارکرده

اما نکته مهم دیگر در مورد واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی دست‌دوم، مسائل فنی مربوط به این خودروهاست. این مدل خودرو‌ها به‌خصوص در نوع تمام‌برقی، ساختار و سازوکاری متفاوت از خودرو‌های دیگر دارند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، باید احتیاط فراوانی در مورد واردات مدل‌های دست‌دوم آن‌ها به خرج داد. برخی کارشناسان معتقدند طول عمر خودرو‌های برقی و هیبریدی در دنیا نهایتا هفت سال است؛ بنابراین واردات خودرو‌های برقی حتی با عمر کمتر از پنج سال، به احتمال زیاد مشتریان را با چالش بزرگی به‌خصوص در بخش باتری مواجه خواهد کرد. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی خودرو‌های برقی به‌ویژه در بخش باتری، واردات مدل‌های دست‌دوم این خودرو‌ها چندان توجیهی ندارد. کارشناسان همچنین بر ضعف تعمیرات تخصصی و خدمات پس از فروش خودرو‌های برقی و هیبریدی به عنوان یکی دیگر از چالش‌های موجود بر سر راه واردات مدل‌های دست‌دوم یاد می‌کنند.

به گفته آنها، در حال حاضر زیرساخت خدمات پس از فروش حتی برای مدل‌های صفرکیلومتر برقی و هیبریدی هم فراهم نیست، چه رسد به مدل‌های دست‌دوم. از همین رو تاکید کارشناسان و حتی فعالان خودرو این است که بهتر است تمرکز سیاستگذار روی توسعه زیرساخت‌های موردنیاز خودرو‌های برقی و واردات مدل‌های صفرکیلومتر باشد نه دست‌دوم‌هایی که احتمالا دردسر‌های زیادی برای خریداران به دنبال خواهند داشت. این البته در حالی است که برخی کارشناسان نیز معتقدند باید انتخاب را بر عهده مشتریان گذاشت تا آن‌ها خود تصمیم بگیرند که خودروی برقی دست‌دوم خارجی بخرند یا نخرند. آن‌ها می‌گویند در این صورت بهتر است سیاستگذار زیرساخت‌های لازم و کافی در حوزه خدمات پس از فروش برقی‌ها را ایجاد کرده و استاندارد‌هایی سختگیرانه برای واردات برقی‌های کارکرده در نظر بگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۴ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۴ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۴ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ + جدول

عکس/ دیوارنگاره خاص میدان ولیعصر با تصویر سحر امامی

فیلم/ ۷۲ ساعت تا شهادت؛ روایتی از سپهبد شهید حسین سلامی

اختلال بانک سپه به‌زودی رفع می‌شود

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ + جدول

موساد چگونه پیش از حمله، قطعات پهپادی را به ایران قاچاق کرد؟/ نقش بی‌سابقه امارات در کمک به کماندو‌های اسرائیلی!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ این دارو‌ها را در کیف نجات داشته باشید

سامانه جایگزین سایت سوباشی وارد فاز عملیاتی شد

فیلم/ گروسی: شواهدی از ساخت سلاح هسته‌ای در ایران نیست

عکس/ محمد خاتمی ۷۴ سال پیش در کنار پدرش آیت‌الله خاتمی

عکس/ سرلشکر شادمانی فرمانده قرارگاه خاتم ۴۴ سال پیش در جبهه

عکس/ ژست جالب سوفیا لورن ۶۶ سال پیش در کنار بازیگر فیلم محمد رسول الله

فیلم/ اگر محمدرضاشاه زنده بود با رضا پهلوی چه می‌کرد؟

عکس/ بوسه امیرعبداللهیان بر پیشانی سردار سلیمانی

جاسوسان موساد از ٣ سال گذشته در ایران شوفر کامیون شدند

عکس/ توپخانه‌ کلات خراسان ۱۳۰ سال پیش در نزدیکی مرز ایران و روسیه

آخرین وضعیت تاسیسات هسته‌ای به روایت اسلامی

چراغ سبز ایران برای از سرگیری مذاکرات!

واریز حقوق بازنشستگان زودتر از زمان‌بندی مقرر

افزایش سهمیه برداشت کارت‌های سوخت جایگاه در تهران

عکس/ واکنش وریا غفوری به حملات اسرائیل

کاهش اندک قیمت نفت با تشدید درگیری اسرائیل و ایران

حادثه امنیتی برای نوبیتکس

فعالیت بازار سرمایه در سه روز آینده چگونه است؟

اقتصاد جنگی در راه است؛ آزمون بزرگ برای وزیر تازه‌ نفس/ از آرام‌سازی افکار عمومی تا اعطای اختیارات ویژه؛ راهکارهای اقتصاد در میدان جنگ

فیلم/ گزارش CNN از حمله اسرائیل به غیرنظامیان در تهران

بازگشت تعادل به بورس پس از حمله اسرائیل به ایران

فیلم/ اولین تصویر از پهپاد سرنگون شده اسرائیلی

آخرین جزئیات از نرخ دلار حواله در بازار تجاری

آیا قفل بازار بورس باز می‌شود؟

اینفوگرافی/ دستورالعمل ۳۰ ثانیه طلایی برای نجات دادن دیگران

مربی پرتغالی در یک قدمی بازگشت به استقلال

قوه قضاییه: فرمانده معظم کل قوا هنوز شرایط جنگی برای کشور اعلام نکردند

فیلم/ شنیده شدن صدای انفجار در تهران

فیلم/ حمله شدید شهرام همایون به وطن‌فروشان

عکس/ هم‌اکنون ترافیک هوایی جهان

عکس/ موسسه اطلاعاتی وایزمن قبل و بعد از حمله موشکی ایران

عکس/ واکنش احسان حاج صفی به حمله اسرائیل به ایران

کندی اینترنت ایران زیر سایه جنگ/ حمله اسراییل و بررسی تاثیر تنش‌های نظامی بر زیرساخت ارتباطی ایران

اینفوگرافی/ قاتل پدافند اسرائیلی‌ها را بشناسید

روایت‌های تکان‌دهنده از بیمارستان‌های پایتخت

جاسوسی واتساپ تکذیب شد

ماکرون: تغییر حکومت ایران با نیروی نظامی اشتباه است

جنگ ایران و اسرائیل، بازار طلا را به رکود برد

عکس/ اولین حضور مدنی‌زاده در جلسه هیئت دولت

حملات اسراییل در کرمانشاه و تخریب بیمارستان

فیلم/ تلاش عامل موساد برای خودکشی در هنگام دستگیری

انهدام یک فروند جنگنده F۳۵ در ورامین

مواضع متناقض ترامپ؛ بررسی نشست گروه ۷ و اظهارات رئیس‏‌جمهور آمریکا درباره جنگ ایران و اسرائیل

امن یا ناامن، این شهر خانه ماست/ مساله هشدار تخلیه و واقعیت‌های تلخ انکارناپذیر درباره تهران!

زمان پاسخ عقلانی به دعوت آمریکا برای مذاکره فرا رسیده است/ اگر جنگ متوقف نشود، تلفاتی بیشتر از نبرد غزه به بار خواهد آورد

عکس/ جلسه هیئت دولت به ریاست پزشکیان در پاستور

ع️کس/ حمله اسرائیل به دانشگاه افسری امام حسین تهران

آغوش‌های باز شهروندان برای شهروندان/ همدلی هم‏وطنان با آنان که خانه‏‌ها را ترک کرده یا کنار خانواده‌‏هایشان نیستند

اردشیر اول کیست و ماجرای شورش مصر علیه او چه بود؟

زمان کنکور سراسری ۱۴۰۴ تغییر کرد