تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
وزارت نفت مدعی انقلاب گازی است!

مردم سیستان و بلوچستان در صف کپسول گاز

گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان همواره از مواردی بوده که وعده آن در دولت‌های مختلف از جمله دولت سیزدهم داده شده است. این در حالی است که هم‌چنان گزارش‌هایی مبنی بر صف‌های طویل دریافت گاز کپسولی در مواجهه با کمبود گاز به گوش می‌رسد.

مردم سیستان و بلوچستان در صف کپسول گاز

اقتصاد۲۴-جواد اوجی، وزیر نفت، در حاشیه آیین بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی، در جمع خبرنگاران گفت که امروز پروژه‌های ماندگاری در حوزه صنعت نفت و گاز کشور به بهره‌برداری رسیدند؛ سه پروژه کلان صنعت گاز در سیستان و بلوچستان به ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در کشور به بهره‌برداری رسید.

او ادامه داد که شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان گازرسانی به ۱۴۰ روستا و ۱۳ شهر دیگر را هم در حال اجرا دارد که برخی از این پروژه‌ها تا ۹۰ درصد هم پیشرفت داشته اند.

وزیر نفت تصریح کرد که خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار نیز به بهره‌برداری رسیده که گاز را به نیروگاه چابهار هم‌می‌رساند، فاز نخست خط لوله سربیشه تا نهبندان هم جزو پروژه‌های بهره‌برداری شده بود تا شبکه گاز رینگ شرقی تقویت شود هم‌چنین با بهره‌برداری از این خطوط انتقال، گاز طبیعی به ۱۶۰ واحد صنعتی به‌ویژه دو صنعت سیمان رسید که مانع سوختن فرآورده‌های نفتی می‌شود.

اوجی با بیان اینکه ضریب نفوذ گاز در این استان بسیار پایین بود، ادامه داد که به همت شرکت ملی گاز ایران، انقلابی در حوزه گازرسانی رقم خورده است که رفاه و اشتغال بیشتر برای مردم در پی دارد!

ادعای انقلاب گازرسانی در سیستان و بلوچستان در حالی است که در اردیبهشت ماه گزارش‌هایی از صف انبوه مردم برای گاز کپسولی در استان سیستان و بلوچستان منتشر شده بود. مردم حتی با وجود انقلاب در این حوزه در کشوری که دارنده دومین ذخایر گاز طبیعی در جهان است، باید در صف گاز کپسولی باشند.

تعویق طرح گازرسانی با تعویض دولت؟

عبدالناصر درخشان، نماینده مجلس یازدهم، در گفتگو با تجارت‌نیوز، عنوان کرد که طرح‌هایی که دولت از آن‌ها یاد می‌کند، تقریبا یک سال است که در استان سیستان و بلوچستان دنبال می‌شود. این طرح‌ها صرفا در حد لوله‌کشی و لوله‌گذاری بوده و مردم منطقه به گاز نرسیده‌اند.

به گفته او مردم در سیستان و بلوچستان در حوزه دسترسی به گاز با بحران روبه‌رو بوده و ساعت‌ها در صف‌های طویل گاز هستند و نیاز هست که خدماتی که در سایر استان‌ها به مردم داده می‌شود در استان سیستان و بلوچستان نیز به مردم داده شود.


بیشتر بخوانید:هزینه سنگین واردات گاز از کشورهای غیر از روسیه


او در ادامه اذعان کرد که در مراسم رونمایی از این طرح‌ها عنوان شده که در طی یک سال آینده قرار است به این منطقه گازرسانی شود و این وعده محقق شود.

به گفته درخشان، این طرح‌های گازرسانی، طرح‌های ملی است و ردیف بودجه به آن اختصاص داده شده است و قرار نیست با تعویض دولت، این طرح‌ها متوقف شود.

ملک‌محمد فاضلی، نماینده مجلس در مجلس یازدهم، در گفتگو با تجارت‌نیوز، در رابطه با این طرح‌های گازرسانی عنوان کرد که برای توسعه پایدار که هوشمند باشد که مشکلاتی مانند تغییرات اقلیمی به دنبال نداشته باشد.

به گفته او در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان چندین عامل پیش‌نیاز توسعه است. یکی از آن موارد آب است؛ هم برای آشامیدن و هم برای توسعه. مورد دوم ارتباط است؛ ارتباط از طریق راه‌های زمینی، هوایی، دریایی و ... از موارد تاثیرگذار بر توسعه است. آخرین مورد که طبق اظهارات او مهم‌ترین امر در بحث تولید و توسعه تلقی می‌شود، بحث انرژی است. با توجه به منابع موجود در کشور، گازرسانی زیرساخت توسعه را در کشور تامین خواهد کرد.

فاضلی تصریح کرد که گازرسانی در سیستان و بلوچستان طبق رایزنی‌های انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ توسط شرکت ملی گاز در شهر‌های مختلف استان، آغاز شد.

به گفته او رضایت مردم این استان در روند این گازرسانی جلب شده است و می‌توان پروژه گازرسانی در این استان را یکی از پروژه‌های موفق دانست.

او ادامه داد که همه پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبار و سرعت پایین انجام پروژه‌ها، دچار نقص است. اما به نظر او، شرکت ملی گاز با توجه به توان اجرایی در سیستان و بلوچستان تا کنون در اجرای این پروژه موفق بوده است.

آن‌طور که فاضلی توضیح داده، یکی از مشکلات روند گازرسانی و صف‌های طویل دریافت گاز کپسولی، به دلیل مدیریت محلی و سیستم توزیع است. اما با شکل‌گیری گازرسانی در محل، کپسول گاز دیگر برداشته می‌شود و مردم در منازل به گاز دسترسی پیدا می‌کنند. بحث دسترسی به گاز محدود به مصرف خانگی نبوده و صنایع نیز به گاز احتیاج دارند.

به گفته او صنایع به جهت توسعه به انرژی احتیاج دارند و ارزان‌ترین نوع انرژی مورد دسترس صنایع، گاز است. در نهایت به نظر او گازرسانی نه تنها مصرف خانگی، بلکه توسعه صنایع را نیز هدف قرار می‌دهد. ایران با توجه به این که دومین کشوری است که دارنده ذخایر گازی در دنیا است، در صورت برداشت، توزیع بهینه و صادرات گاز می‌تواند کشور را توسعه دهد و اگر این اتفاق رخ نمی‌دهد، باید بخش مدیریتی کلان کشور اصلاح شود.

در نهایت به نظر او اگر در کشور یک ریل‌گذاری مشخص و درست وجود داشته باشد، دولت تابع آن ریل‌گذاری خواهد بود و دیگر نباید نگران پایداری طرح‌ها در صورت تغییر دولت باشیم. در این زمینه دولت‌ها باید تابع توسعه و طرح‌های ملی باشند و مجلس به معنای واقعی کلمه در راس امور باشد و برنامه‌ها را درست تنظیم کند، در چنین شرایطی پایداری طرح‌ها وابسته به تعویض دولت نخواهد بود. اگر قرار باشد طرح‌های عمرانی با تغییر دولت تغییر کنند، این طرح‌ها هیچ‌گاه به سامان نخواهد رسید.

بنا بر گفته فاضلی، چون طرح گازرسانی اعتبار مشخصی دارد، امید است که با تغییر دولت این طرح‌ها به فراموشی سپرده نشوند.

این اظهارات در حالی است که بار‌ها مشاهده شده که با تغییر دولت، طرح‌های عمرانی دستخوش تغییر شده‌اند. این طرح گازرسانی که امید توسعه گاز در منطقه سیستان و بلوچستان را می‌دهد، هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام است. چرا که سالیان سال است که وعده گازرسانی این استان داده می‌شود و هم‌چنان بسیاری از مردم در صف‌های طویل به دنبال گاز کپسولی هستند.

نگاه مسئولان به منابع گازی به عنوان منابعی پایان‌ناپذیر، به بحران دامن زده است. عمده طرح‌های توسعه‌ای با گازرسانی در کشور آغاز می‌شود و تنوع چندانی در سبد کشور مشاهده نمی‌شود. چنین موردی می‌تواند کشور را با بحران اتلاف انرژی تا قبل از رسیدن به مصرف‌کننده نهایی مواجه کند.

از سوی دیگر سهم ایران در تجارت گاز دنیا زیر ۲ دهم درصد بوده و روند گازرسانی مناطق منطبق با رشد اقتصادی نبوده است. این تطبیق نداشتن، روند توسعه را با مشکل مواجه خواهد کرد؛ به خصوص در مناطقی مانند استان سیستان و بلوچستان که رشد و توسعه پایدار در آن مناطق امری حیاتی به شمار می‌آید.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کدام مواد مغذی برای ارتقای عملکرد تیروئید ضروری هستند؟

گم شدن اصلی‌ترین بحران‌های ایران در میان وعده‌های ناممکن پوششی‌ترین کاندیدا‌ها/ مهاجران افغان، آب، خشکسالی، زنان و ... دیگر هیچ!

جبران فقر آهن با این ۵ ماده غذایی

نیکزاد: مردم به شایعات انصراف قالیباف توجه نکنند

جنجال تازه داماد حسن روحانی خبرساز شد

اطلاعیه ستاد انتخابات؛ ساعت شروع اخذ رای اعلام شد

فیلم/چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری هستند؟

ستاره پرسپولیس پیشنهاد ۵۰ میلیاردی را رد کرد!

عکس/قیمت آپارتمان‌های شرق تهران

بمب بزرگ پرسپولیس؛ ستاره سوریه‌ای در راه ایران!

عکسی بسیار قدیمی از کریم شیره‌ای/ او که بود؟

بازار لپ تاپ به دست قاچاقچیان می‌افتد

زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی: به گمان «شریعتمداری»، یگانه شدن کاندیدا‌های جناح‌شان معجزه می‌کند

عکس / اقدام رسمی استقلال برای بازگشت مهدی قایدی

عکسی از شال و عمامه شهید رئیسی در مراسم چهلم شهدای خدمت

اولین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ؛ آن‌چه باید بدانیم

عکسی از همسر و دختران شهید ابراهیم رئیسی

عکس/فرزند رهبر انقلاب در مراسم اربعین رئیسی

تصویری از علم الهدی در مراسم چهلم ابراهیم رئیسی

اولین عکس از قاضی‌زاده بعد از انصراف از انتخابات

عکس پُربازدید از پزشکیان در مراسم چهلم رئیسی

قاضی‌زاده سخنان سخنگوی خود را رد کرد

واکنش کرباسچی به انصراف کاندیداهای پوششی

سقف قیمت بلیت پرواز‌های داخلی اعلام شد

برنامه بازی‌های ایران در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶

عکس/ حمایت رسمی قاضی‌زاده از جلیلی

عکس/درخواست کاندیدای «پوششی» از قالیباف و جلیلی: اجماع کنید

تصویری از داماد حداد عادل در مراسم چهلم وزیر خارجه شهید

مقام آمریکایی: ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست

اولویت‌های اقتصادی روی میز دولت چهاردهم چیست؟

هر آنچه از کاخ نیاوران باید دانست

مهم‌ترین ویژگی خودرو‌های انژکتوری که باید بدانید

معرفی تانک کرار، رقیب ایرانی تانک آمریکایی آبرامز

بزرگترین بازار مصرف اسباب بازی کدام کشورها هستند؟

جنایتی که مرد خیاط با قیچی مرتکب شد

ب ام و ۵۰۷ زیباترین خودرو تاریخ این کمپانی است؟ +عکس

کمترین و بیشترین بازدهی نماد‌های بورس در هفته اول تیر ۱۴۰۳

آماری تکان دهنده از خط فقر در ایران

اعلام تاریخ بازی‌های ایران در مقدماتی جام جهانی

عکس/حضور جذاب بازیگران معروف در کنسرت رضا گلزار

پای زنان هم به جوکر باز شد

علیرضا بیرانوند کجاست؟

عکس قدیمی از کامبیز دیرباز برای دهه شصتی‌ها

دانشجویان و اساتید از رئیس‌جمهوری جدید چه می‌خواهند؟

جنگ کریدور‌ها و طرح خاورمیانه‌ای بایدن؛ تلاش تازه ایران و ترکیه برای کریدور جایگزین در قفقاز

فیلم / بله، یک رئیس جمهور شجاع می‌تواند بایستد

جزییات نرخ جدید بلیت هواپیما برای پرواز‌های داخلی

فیلم/تقسیم نقش‌های سینمایی در پارتی‌های شبانه!

چراغ سبز امیر عابدزاده به پرسپولیس+ عکس

ساخت فیلم فرح دیبا در هالیوود