تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳

مناظرات بی رمق؛ بررسی میزان اثرگذاری برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از صدا و سیما

با انتشار جدول پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما و آغاز این برنامه‌ها از روز دوشنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳، آن‌چه بیش از هر چیز یادآوری می‌شود نحوه برگزاری مناظرات در دوره‌های پیشین از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۰ است و نکته مورد تاکید فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی لزوم رعایت مساوات میان نامزد‌ها جهت استفاده از امکانات صداوسیما به‌طور مساوی.

مناظرات بی رمق؛ بررسی میزان اثرگذاری برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های  انتخابات ریاست‌جمهوری از صدا و سیما

اقتصاد ۲۴- صداوسیمایی که به‌طور ویژه از رخداد‌های سال ۱۴۰۱ به این سو با ریزش مخاطب مواجه شده و مرجعیت خود را به فضای مجازی و تلویزیون‌های ماهواره‌ای واگذار کرده است. اتفاقی که براساس آمار قابل احصاء است، آن هم در شرایطی که سازمان صداوسیما به‌رغم یدک کشیدن عنوان پرطمطراق «رسانه ملی» خود را خودخواسته تنها به رسانه بخشی از جامعه تبدیل کرده است و تنها برای توجیه، جلب رضایت و درنهایت سرگرمی همان بخش می‌کوشد.

در چنین شرایطی که سازمان صداوسیما با بحران مرجعیت و ریزش مخاطب مواجه است، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ازجمله مناظرات همچنان می‌توانند از تاثیرگذاری برخوردار باشند یا خیر؟ نکته دیگر این‌که در شرایطی که این رسانه بخشی از مخاطب بالقوه خود را خودخواسته وانهاده است آیا می‌تواند در موقعیت ناگهانی پیش‌آمده و انتخابات نابهنگام پیش‌رو، بار دیگر در قامت رسانه ملی ظاهر شود؟

تاثیری محدود، اما قابل توجه در شرایط خاص

«کاهش هر روزه اثرگذاری برنامه‌های صداوسیما در میان آحاد جامعه، نکته‌ای است که به‌طور قطع و یقین قابل اثبات است.» این جمله‌ای است که عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی صحبت خود را در پاسخ به سوالات مطرح‌شده با آن آغاز می‌کند و می‌افزاید: «با این حساب، هنگامی که از اثرگذاری پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از صداوسیما صحبت می‌شود، به‌هیچ‌عنوان منظور آن نیست که این برنامه‌ها از توانایی تبدیل رأیِ به‌عنوان مثال ۳۰ درصدی یک نامزد به ۱۰۰ درصد یا بالعکس برخوردارند. درنتیجه در وضعیت فعلی و با شرایط کنونی، این برنامه‌ها حتی اگر بتوانند تاثیری اندک بر رأی یک نامزد داشته باشند، برای صداوسیما کافی است.»

او ادامه می‌دهد: «این واقعیت که سازمان صداوسیما بسیار ناکارآمد و با ریزش مخاطب دست‌به‌گریبان است، واقعیتی غیرقابل انکار است. شاهد مثال این وضعیت نیز میزان مشارکت مردم در فرآیند انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به رغم برنامه‌ریزی‌های تبلیغی سازمان‌یافته این رسانه است؛ بنابراین درمجموع می‌توان گفت پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از صداوسیما از درصد تاثیرگذاری محدودی برخوردار است. درصدی که به‌رغم محدودیت مهم است، اما نکته حائز اهمیت این‌که نامزد انتخاباتی منتقد وضع موجود نباید خود را محدود به این رسانه کند و باید از ظرفیت دیگر رسانه‌ها بهره ببرد.»

عبدی که برخلاف برخی که تصور می‌کنند پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از صداوسیما ازجمله مناظرات می‌تواند از قدرت تاثیرگذاری بالایی برخوردار باشد، چنین نمی‌اندیشد، می‌افزاید: «من معتقد نیستم که این برنامه‌ها در میزان و نحوه مشارکت در انتخابات تعیین‌کننده است به این معنا که رأی یک نامزد را در سبد نامزد دیگر نخواهد ریخت. درنتیجه تاثیر این برنامه‌ها را محدود می‌دانم. تاثیراتی که با وجود محدود بودن، در شرایطی مهم و جالب‌توجه است. برای روشن‌شدن موضوع از دنیای فوتبال مثال می‌زنم. در یک تیم فوتبال، با خرید یک بازیکن همین که او بتواند از مجموع بازی‌های لیگ در یک یا دو بازی، یک یا دو گل سرنوشت‌ساز بزند و یک بازی باخته را تبدیل به بازی برده کند، کفایت می‌کند. به عبارت دیگر این‌طور نیست که آن بازیکن در همه مسابقات موفق به گلزنی شود. این همان تاثیر محدود، اما مهم و جالب‌توجهی است که در مورد برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از صداوسیما اشاره کردم.»


بیشتر بخوانید: تبارشناسی نامزدهای انتخابات در حوزه دیپلماسی/ سعید جلیلی از اساس به مذاکره اعتقادی ندارد/ مساله برای ایران ترامپ نیست، سیاست گذاری داخلی است


او تصریح می‌کند: «ضمن این‌که وقتی نتایج انتخابات یک‌سویه و از قبل قابل پیش‌بینی باشد برنامه‌های تبلیغاتی صداوسیما ازجمله مناظرات به هیچ عنوان از اثرگذاری برخوردار نخواهند بود. اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ در مناظرات انتخاباتی رخ داد نمونه این ادعاست. درحالی‌که اگر رقابت نامزد‌های انتخابات نزدیک باشد آن وقت مناظرات می‌تواند مناسبات این رقابت نزدیک را اندکی جابه‌جا سازد. درنتیجه در عین حال که این برنامه‌ها به هیچ عنوان از تاثیر تبدیل صفر به یک و بالعکس برخوردار نیستند، اما بسته به میزان نزدیکی و تنگاتنگی رقابت می‌توانند اثرگذار باشند. تاثیر اصلی را کیفیت و میزان فعالیت جریان‌های سیاسی در فضای حقیقی و مجازی می‌گذارد و می‌تواند منجر به افزایش حساسیت و به‌تبع‌آن اثرگذاری بیشتر این برنامه‌ها شود. این‌ها دو عاملی است که در انتخابات سال ۱۴۰۰ به‌هیچ‌عنوان مشاهده نمی‌شد.

به‌عبارت‌دیگر نه رقابتی نزدیک و تنگاتنگ وجود داشت، نه فعالیتی سیاسی در میدان جامعه مشاهده می‌شد. نکته پایانی این‌که طبق مشاهدات و تجربه پشت سر گذاشته‌شده، مناظرات انتخاباتی بیش از آن‌که آموزنده و محیطی برای طرح ایده‌ها و برنامه نامزد‌ها باشند، تبدیل به فضایی برای مچ‌گیری از یکدیگر می‌شود و همین مسئله فضایی سینمایی را پدید می‌آورد که جذاب است، ولی اثرگذاری متناسب را ندارد.»

انحصاری که می‌تواند اثرگذار باشد

مسعود سپهر، استاد علوم سیاسی در پاسخ به آن‌چه با او در میان می‌گذاریم به انحصار موجود اشاره می‌کند و می‌گوید: «این یک واقعیت است که سازمان صداوسیما براساس آمار‌های موجود در مقایسه با دیگر رسانه‌ها ازجمله فضای مجازی، تلویزیون‌های ماهواره‌ای، شبکه نمایش خانگی و... با ریزش مخاطب شدید مواجه است، اما شما مستحضرید که علاوه بر حساسیت انتخابات برای بخشی از جامعه، برای پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ازجمله مناظرات، هیچ جانشینی برای صداوسیما وجود ندارد و به‌تبع کسانی که می‌خواهند پیگیر این مناظرات باشند گزینه دیگری در اختیار ندارند. در این مورد می‌توان از پخش مسابقات فوتبال از سازمان صداوسیما مثال زد و به این نکته اشاره کرد که به‌هرحال عملاً تنها گزینه مردم برای دیدن مسابقات فوتبال داخلی، شبکه‌های تلویزیونی این سازمان است. درنتیجه زمانی که مسابقه‌ای بااهمیت در حال برگزاری است به‌تبع آمار تماشاگران صداوسیما فراتر از هر زمان دیگری بالا می‌رود؛ بنابراین با توجه به این شرایط به نظر من نمی‌توان تردیدی در میزان تاثیرگذاری برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از صداوسیما ازجمله مناظرات داشت.»

او همچنین با بیان این‌که بخش عمده‌ای از کسانی که به تماشای برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ازجمله مناظرات می‌نشینند پیشاپیش انتخاب خود را انجام داده و نسبت به یکی از نامزد‌ها احساس گرایش بیشتری می‌کنند، ادامه می‌دهد: «درواقع قصد آن‌ها بیشتر پیدا کردن دلیلی برای تاکید بر انتخاب خود و موکد کردن آن است تا این‌که از اساس بخواهند به انتخاب دست بزنند. ضمن این‌که کسانی که به‌طور کامل با صداوسیما قهر کرده‌اند و به تماشای هیچ‌کدام از برنامه‌های آن ازجمله برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها نمی‌نشینند، کسانی‌اند که احتمالاً پای صندوق رأی نیز نخواهند رفت. درواقع میان آن‌ها و وضعیت موجود طلاقی ابدی رخ داده است که به این سادگی هم قابل حل‌وفصل نیست.»

در کنار مسائل مطرح‌شده، از دست دادن مرجعیت و ریزش مخاطبان سازمان صداوسیما، نکته‌ای که این روز‌ها در فضای مجازی به گوش می‌رسد و مورد اشاره برخی فعالان رسانه‌ای نیز قرار گرفته است، تاکید آن‌ها بر لزوم رعایت عدالت میان سپردن آنتن تلویزیون به نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری است. این افراد با اشاره به قرابت نسبی یکی از نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، سعید جلیلی با «قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی»، وحید جلیلی نگرانی‌هایی را مطرح ساخته‌اند که هرچند طبق گفته حقوق‌دانان روی کاغذ و از لحاظ حقوقی منعی قانونی ندارد، اما می‌تواند موجب شکل‌گیری شائبه‌هایی شود هرچند درنهایت باید منتظر ماند و دید که صداوسیما به‌رغم همه چالش‌هایی که با آن‌ها دست به گریبان است چگونه از عهده برگزاری و پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برمی‌آید.

منبع: هم میهن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

عکس/ ژست دیدنی فردین کنار دو ستاره سینمای هند ۵۳ سال پیش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان

معرفی گزارشگران دیدارهای استقلال و پرسپولیس