تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳

روایت ۶ ماه تلخ به خوانش ظریف در پاسخ به منتقدان

«گرد و خاك توامان پزشكيان و ظريف»ترجيع بندي است كه برخي فعالان سياسي پس از پايان ويژه برنامه پزشكيان در حوزه سياست خارجي از آن بهره بردند تا مخاطبان را متوجه عمق تاثيرگذاري حضور مشترك پزشكيان و ظريف در صدا و سيما كنند. 20دقيقه‌اي كه مانند سناريويي دراماتيك اجرايي شد و توجه افكار عمومي را به خود جلب كرد.

گرد و خاک ظریف در تلویزیون

اقتصاد۲۴-بازخورد‌های حضور توامان مسعود پزشکیان و ظریف در صدا و سیما همچنان ادامه دارد، حضوری که به سرعت وایرال شد و طول و عرضه شبکه‌های اجتماعی را پیمود. مخاطبان با شگفتی صحبت‌های ظریف را در ادامه اظهارات پزشکیان دیدند و دولتی را در آینده تصور کردند که در آن چهره‌های متخصص و شایستگان در رئوس بخش‌های مدیریتی و اثرگذار کشور می‌نشینند و رویکرد‌های سیاسی و جناحی جای خود را به دولتی می‌دهد که در آن تخصص حرف نخست را می‌زند.

ظریف که در میزگرد سیاست خارجی مرتبط با مسعود پزشکیان به عنوان کارشناس همراه این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری راهی صدا و سیما شده بود، چنان گرد و خاکی به راه انداخت که بعید است تا پایان انتخابات از یاد و خاطر مخاطبان برود. زمانی که ظریف خطاب به مردم با بالا بردن نمودار‌هایی به آن‌ها نشان می‌داد که دلیل افزایش تورم، کاهش فروش نفت و نزول شاخص‌ها اقتصادی، کاسبان تحریمند. همان کاسبانی که مخالفت‌شان با برجام را در بوق و کرنا کرده و با همه ابزار‌های ممکن از تحقق محتویات برجام جلوگیری کردند.

ظریف در میزگرد سیاست خارجی پزشکیان که به عنوان کارشناس همراه این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری حضور پیدا کرده بود، از علاقه‌اش به پزشکیان گفت و با واژه‌هایی، چون وطن‌پرست و صادق و کاربلد از او یاد کرد. او خطاب به مردم یادآور شد که مهم است چه کسی در پاستور به عنوان رییس‌جمهور فعالیت می‌کند. او خطاب به مخالفان برجام از همه دستاورد‌هایی صحبت کرد که در اثر امضای برجام کسب شده و کاسبان تحریم را عامل اصلی عدم تحقق دستاورد‌های برجام معرفی کرد. تن صدای ظریف زمانی بالا می‌رفت و زمانی دچار نشیب می‌شد، اما در همه حال توجه مخاطبان را با خود داشت.

او خطاب به مردم گفت: مردم، رییس‌جمهور است که سیاست‌ها را می‌سازد و برای تصویب به شورای عالی امنیت ملی و به حضور مقام معظم رهبری ارایه می‌کند. رییس‌جمهور است که سیاست‌ها را اجرا می‌کند و کسی که با نگرش روشن هم خودش خط دارد ولی باور دارد باید از متخصصان و کارشناسان استفاده کند، این فرد می‌تواند در آینده کشور نقش داشته باشد. وزیر خارجه پیشین کشورمان تاکید کرد: بدون سیاست خارجی مستقر و بدوم اجماع ملی نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم حتی نمی‌توانیم با دوستان‌مان روابط خوب داشته باشیم.

بدون سیاست خارجی جدی و همگرا و راهگشا نمی‌توانیم دیپلماسی اقتصادی خوبی داشته باشیم. بدون سیاست خارجی معقول و متین نمی‌توانیم حتی با دوستانمان ارتباط داشته باشیم. نگاه ما به یک رابطه متوازن است تا هیچکس نتواند از ایران بهره بگیرد بدون آنکه ما به ازای آن را پرداخت کنیم. جواد ظریف با بیان اینکه قدرت مجموعه‌ای از قدرت معنایی و قدرت مالی است که منجر به کاهش آسیب‌پذیری می‌شود، اظهار داشت: آنچه به ایران قدرت داده، قدرت معنایی است که همان گفته امام یعنی پیروزی خون بر شمشیر است و قدرت معنایی مقاومت را اجرا کرد. قدرت در ایران در سال ١٣۶١ در میانه جنگ ایجاد شد در مقاومت لبنان و فلسطین با پیام انقلاب اسلامی ایران و نپذیرفتن زور ایجاد شد.


بیشتر بخوانید:حکایت عجیب نامزدی که مدعی حل ناترازی است اما بانک زیر مجموعه‌اش از ناترازترین بانک‌هاست/ قاضی زاده هاشمی و وعده‌های پوشالی


به دلیل همین قدرت معنایی، اسراییل که در هر جنگی یک ماهه پیروز می‌شد امروز پس از ٨ ماه نتوانسته در برابر گروهی ایستادگی کند و افسانه پیروزی اسراییل شکست خورده است، ما پای مقاومت ایستاده‌ایم و این قدرت معنایی انقلاب را از دست نخواهیم داد. تحریم را با عدد نمی‌شمارند و این کار مغلطه است. می‌گویند ٨٠٠ تحریم دوره احمدی‌نژاد را ظریف به ١۵٠٠ تحریم رساند، دو تحریم درباره من است که به آن ظریف١ و ظریف٢ می‌گویند، اما بپرسید بانک، نفت، پتروشیمی و کشتیرانی ایران را کجا تحریم کردند؟ کاتسا هم تحریم جدیدی نداشت. قانون کاتسا هیچ تحریم جدیدی ندارد، چون برجام اجازه نمی‌داد تحریم جدیدی توسط امریکا وضع شود. مردم ما دیدند در سال ۹۵ و ۹۶ دو سال متوالی تورم تک رقمی و رشد دو رقمی داشتیم.

ماجرای آن ۶ ماه تلخ

تلاش یکی از کارشناسان میزدگرد برای اینکه ظریف را به حاشیه بکشانند و برای او حاشیه ایجاد کنند راه به جایی نبرد. این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به یکی از پرسش کنندگان گفت: من هم می‌توانم بگویم همان دوران می‌گفتند اینکه امریکا می‌گوید از برجام خارج می‌شود جنگ زرگری است، چون برجام به نفع امریکا است بنابراین از این بحث‌ها استفاده نکنیم. ایران تنها کشوری بود که توانست از اسنپ بک استفاده کند و در همان دولت روحانی که شما از آن دلخور هستید توانسته بودیم امریکا را سه بار در شورای امنیت سازمان ملل محکوم کنیم و ای‌آر ۴ ایران را به ای‌آر ٩ رساندیم و غنی‌سازی را از ٢٠ درصد به ۶٠ درصد رساندیم.


بیشتر بخوانید: هشدار جدی درباره‌ وضعیت دریای خزر


وی در پاسخ به این سوال که چرا بایدن به برجام برنگشت، پاسخ داد: بایدن قصد برگشت به برجام را داشت، اما به دو دلیل برنگشت اول اینکه اسراییل اجازه نداد و پس از آن آقای فخری‌زاده به شهادت رسید و عامل دیگر مصوبه قانون راهبردی مجلس بود، نگذارید که بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت.

در آن ۶ ماه تلخ ما بار‌ها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم و ۳ سال از این فلاکت زجر نکشیم. اگر تعداد تحریم‌ها در دولت آقای روحانی با ترامپ از هزار تحریم شد هزار و پانصد تحریم، در دولت شهید رییسی از ۱۵۰۰ تحریم به ۲ هزار و ۵۷۰ رسید، یعنی در ۸ سال ۵۰۰ تحریم اضافه شد، در ۳ سال هزار تحریم اضافه شد اگر می‌خواهیم با عدد سر مردم را شیره بمالیم درست بمالیم. وی با نشان دادن نمودار‌های مربوط به نرخ تورم ادامه داد: مردم ببینید در زمان تحریم چه شد؟ ببینید مردم تورم‌تان را کجا بردند؟ مردم ببینید رشد اقتصادی و فروش نفت‌تان را کجا بردند؟ گفتند ما یاد دادیم چگونه نفت را بفروشند، نخیر وقتی آقای بایدن آمد سیاست این شد که پیچ را شل کنند.

اجازه بدهید آقای ترامپ برگردد آن وقت ببینیم دوستان چه می‌کنند؟ مردم مهم است در پاستور چه کسی نشسته باشد. مهم این است که ببینیم می‌توان با این وضعیت زندگی شما را بهتر کنیم. وی یادآور شد: سه دولت را در گذشته داریم حضرت آقای حجت‌الاسلام خاتمی ذیل دستور رهبری عمل کردند ایران را سربلند کردند. معجزه هزاره سوم هم خیال کرد ذیل دستور رهبری عمل می‌کند، جز تحریم با دبیر شورای امنیت ملی محترمی که امروز کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری است چیزی به دست نیاورد.

دولت روحانی هم توانست کشور را سربلند کند از نظر همه دنیا و خود ترامپ برجام بزرگ‌ترین کلاهی بود که سر امریکا رفت متاسفانه شما هم گفتید برجام بزرگ‌ترین کلاهی بود که سر ایران رفت. وزیر خارجه پیشین کشورمان تاکید کرد: اگر برجام بد بود چرا ترامپ از آن خارج شد، اگر می‌گویید خارج شدن ترامپ از برجام بد بود، مگر ترامپ از قرارداد آب و هوا خارج نشد؟ مگر ترامپ از قرارداد موشک‌های میان‌برد خارج نشد؟ آیا آن‌ها را هم شوروی سابق بد مذاکره کرده بود؟ چرا خطای استعمارگر را به پای مبارزین با استعمار می‌آوریم؟ فراموش نکنیم همان قدر که سلاح ما مهم است، مردم هم مهم هستند مردم را کوچک نکنیم.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/رونمایی از تنها تصویر موجود از همسر سعید جلیلی!

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/عذرخواهی و ابراز ندامت صبا آذرپیک از مدیرعامل بانک شهر

عکس/ الفاظ رکیک امیرحسین ثابتی درباره زنان

عکس/ طرفداران جلیلی: ما خود طالبانیم!

پرسش حجاریان از سعید جلیلی درباره عمق راهبردی و حجاب در ایران

عکس/افشاگری عجیب درباره سخنگوی دولت رئیسی و برادرش

عکس/ نیما شعبان‌نژاد و ساعت نیم میلیاردی!

اینفوگرافی/ وضعیت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پاسخ های عجیب سعید جلیلی به مسعود پزشکیان

فیلم/ حمله پزشکیان به جلیلی بر سر مقصران حمله به سفارت عربستان

چند پاسخ به وعده‌های «مسکنی» سعید جلیلی؛ بحران مسکن با اقتصاد دولتی حل نمی‌شود/ یا یک میلیون را نمی‌شناسند یا مسکن را!/ از جیب بانک‌های ورشکسته وعده وام ندهید

فیلم/ جمله معنادار پزشکیان خطاب به جلیلی

شرط پزشکیان برای انصراف از انتخابات

پزشکیان: در دولت شهید رئیسی پول چاپ کرده‌ایم؛ چرا؟

پزشکیان: چه لزومی دارد کسی را برای مذاکره بفرستیم که روی ما معامله کند

فیلم/ کنایه پزشکیان به جلیلی: با ۱۰۰ میلیارد دلار، ۲۰۰ میلیارد دلار تهاتر نمی‌شود کرد

فیلم/ روایت پزشکیان از سوال مهم از جلیلی در مجلس

فیلم/ جلیلی باز هم از پاسخ فرار کرد؛ بالاخره درباره برجام و FATF چه خواهید کرد؟

فیلم/ خنده‌های جلیلی در واکنش به طرح یک موضوع از زبان مجری

فیلم/ جمله مهم پزشکیان در مناظره

یک تصویر معنادار درباره جمله مهم پزشکیان

فیلم/ افشاگری شوکه‌کننده پزشکیان از ضرر روزانه کشور برای FATF و برجام

پزشکیان به سعید جلیلی: شفاف بگویید نه برجام را می پذیرید نه FATF را

فیلم/ جملات پرحرارت پزشکیان درباره برجام

ادعای عجیب سعید جلیلی

فیلم/ اعتراف جالب جلیلی در مناظره امشب

طعنه مسعود پزشکیان به مخالفت جلیلی با FATF

پزشکیان: قرار نیست با حرف من کشور در چاله‌ای بیافتد که نتوان آن را درآورد

کنایه عباس عبدی به واکنش جلیلی در ماجرای گرانی قیمت بنزین

پس لرزه توهین چهره نزدیک به جلیلی به نهج‌البلاغه

فیلم/ پزشکیان: چه بلایی سر مردم آوردیم با این خودرو‌های داخلی

سعید جلیلی: سرعت اینترنت را ۵۰ برابر می‌کنم

انتقادات تند پزشکیان از فیلترینگ و فروش فیلترشکن

فیلم/ پزشکیان: آیا مردم در برابر قانون مساوی هستند؟ ما صداقت نداریم

فیلم/ پزشکیان: اگر با مردم درست حرف بزنیم دیوانه نیستند اغتشاش کنند

طفره رفتن سعید جلیلی از حرف زدن درباره فیلترینگ

اظهارات سعید جلیلی درباره اعتراضات کارگری

فیلم/ اشاره مستقیم پزشکیان به ماجرای مسمومیت

رجانیوز: از پزشکیان شکایت می‌کنیم

کنایه پزشکیان به جلیلی درباره مسمومیت دانشجویان و اخراج استادان

فیلم/ پزشکیان: آیا صدای ۶۰ درصدی که رای ندادند را شنیدیم؟

فیلم/ پزشکیان: امروز خواص برای خود یک سفره دارند و مردم سفره دیگری

پزشکیان: در همین دولت دانشجویان را اخراج کردند