تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۱۰ تير ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ در روز ملی صنعت و معدن بررسی می‌کند؛

چه تعداد واحد صنعتی نیمه تعطیل در کشور وجود دارد؟/ برنامه وزارت صنعت برای فعال‌سازی 500 معدن کوچک به چرخه تولید

بررسی وضعیت صنایع مختلف در آستانه روز ملی صنعت و معدن نشانگر آن است که در حال حاضر برخی از صنایع بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما بعضی صنایع دیگر همچنان با رکود مواجهند و محتاج یاری و کمک دولت هستند.
واحد صنعتی
رامین بیات، اقتصاد24- در سالی که سال رونق تولید نام گرفته تعداد واحد صنعتی نیمه تعطیل در کشور، دو هزار واحد عنوان شده است که قدری مایوس کننده به نظر می رسد و آینده خوبی را برای بخش صنعت کشور نشان نمی دهد.

روز 10 تیر ماه روز ملی صنعت و معدن است، در این روز از صنعتگران و معدنکاران نمونه کشور تجلیل می شود و در ادامه نیز وضعیت بخش مهم و تاثیرگذار اقتصاد ملی ایران، یعنی صنعت و معدن تشریح خواهد شد، این در حالی است که امسال سال ویژه ای برای بخش صنعت و معدن کشور است. از یک سو تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه برخی از صنایع کشورمان از جمله خودرو در حال اعمال است و این امر مشکلات بسیاری را برای این صنعت به وجود آورده است. از سوی دیگر نیز به دلیل نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید و همچنین مشکلاتی که تولید کنندگان کشورمان در تامین مواد اولیه تولید دارند، امسال را سال سخت و ویژه ای برای صنعت و معدن کشورمان کرده است، حال باید در ادامه دید با کمک های دولت آیا این شرایط به سامان تر خواهد شد.

هیچ واحد تولیدی به دلیل بدهی بانکی نباید تعطیل شود


بر اساس این گزارش، در آستانه روز ملی صنعت و معدن، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تعطیل کردن واحدهای تولیدی به دلیل بدهی بانکی، مصداق همصدا شدن با دشمن است گفت: ما این فرصت را به بانک ها نمی دهیم و واحدهای تولیدی هم بایستی در جبهه تولید و اشتغال موفقیت آمیز عمل کنند و این موضوع را جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: سیاست رونق تولید، یک سیاست مهم در وزارتخانه است و حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال را به عنوان یک اولویت مهم در این راستا در دستور کار داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه هیچ واحد تولیدی به دلیل بدهی بانکی نباید تعطیل شود، اضافه کرد: این موضوع بر خلاف فرمایشات رهبری در خصوص رونق تولید است و همصدا شدن با دشمن محسوب می‌شود.

تلاش دولت برای فعال سازی 2 هزار واحد صنعتی نیمه تعطیل در کشور


همچنین معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر فراهم آوردن زمینه تحقق رونق تولید گفت: فعالسازی 2 هزار واحد صنعتی نیمه تعطیل کشور برنامه راهبردی دولت در سال جاری است.

محسن صالحی نیا افزود: فعالسازی این تعداد واحد تولیدی و صنعتی نیمه تعطیل و راکد و همچنین ارتقای ظرفیت تولید چهار هزار واحد صنعتی از سیاست‌های دولت در سال رونق تولید است.

وی اضافه کرد: اگر چه این واحدها بیشتر از نوع صنایع کوچک و متوسط هستند اما سهم قابل توجهی در اشتغال و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و نیازمند توسعه و تقویت هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کشور با اشاره به وجود ۸۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی در سطح کشور گفت: ۴۴ هزار واحد تولیدی در این مناطق با ظرفیت‌های متفاوت از ۳۰ تا ۷۰ درصد فعالیت دارند.

صالحی نیا با تاکید بر عزم و اراده دولت برای گره گشایی از مشکلات واحدهای صنعتی خاطرنشان کرد: برخی از این واحدها در زمینه زیرساخت و برخی دیگر مشکلات بیمه‌ای، بانکی و مالیاتی دارند که نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها و نهادهاست.

وی به تدوین برنامه‌های جدیدی در وزارت صمت برای حمایت از صنایع اشاره کرد و افزود: تسهیلاتی در این باره پیش بینی شده که بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته ۵۰ درصد در قالب سرمایه در گردش، ۳۰ درصد برای نوسازی واحدها و ۲۰ درصد برای واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

معاون وزیر صمت یادآوری کرد: در این راستا با ۱۰ بانک عامل قرارداد منعقد شده و صنایع متقاضی استفاده از این تسهیلات از طریق ثبت نام در سامانه بهین یاب می‌توانند از تسهیلات بهره مند شوند.

صادرات بخش معدن و صنایع معدنی کم نمی‌شود


این گزارش حاکیست، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معتقد است امسال نیز ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در حدود ۸.۵ میلیارد دلار صادرات پارسال باقی می‌ماند.

جعفر سرقینی اضافه کرد: پارسال حدود ۸.۵ میلیارد دلار ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی بود و انتظار می‌رود امسال باوجود تشدید تحریم‌ها به همین میزان صادرات داشته باشیم.

وی افزود: سال گذشته فولادی‌ها ۱.۵ میلیارد دلار ارز در نیما ارائه دادند و مس حدود ۴۰۰ میلیون دلار در این رابطه عملکرد داشته است و از مجموع صادرات دو میلیارد دلار صادرات خرد صورت گرفته که به شکل پیله‌وری است.

تلاش وزارت صنعت بازگشت ۵۰۰ معدن کوچک به چرخه تولید


معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت خاطرنشان ساخت: امسال تلاش وزارت صنعت بازگشت ۵۰۰ معدن کوچک به چرخه تولید است که از مدار خارج شده بودند و درعین‌حال دستیابی به حداقل ۵۰۰ میلیون تن استخراج مواد معدنی که در سال ۹۷ به رقم ۴۶۰ میلیون تن رسید.

وی درباره تأثیر تحریم‌ها بر روند صادرات بخش معدن و صنایع معدنی توضیح داد: پیش‌ازاین بی‌اثر بودن تحریم‌ها بر بازارهای گسترده این بخش تصریح شده بود، امروز می‌توان این موضوع را بار دیگر خاطرنشان ساخت و علاوه بر بازارهای منطقه‌ای، بازار اروپا نیز همچنان حفظ شده است.

تخصیص ۲۰۰ میلیون دلار به‌منظور توسعه فعالیت‌های اکتشافی


سرقینی تخصیص رقم ۲۰۰ میلیون دلار به‌منظور توسعه فعالیت‌های اکتشافی برای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی را اعلام کرد و گفت: لازمه فعالیت‌های معدنی توسعه اکتشاف است و این امر موردتوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

ارزش ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلاری تولیدات معدنی


معاون وزیر صنعت همچنین اضافه کرد: پارسال ارزش تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی به رقم ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلار رسید که این میزان برابر با قیمت‌های جهانی محصولات محاسبه شده، درواقع نیمی در بازار داخلی و بقیه رهسپار بازارهای هدف صادراتی شده است.

وی افزود: بازار محصولات معدن و صنایع معدنی بسیار متنوع است و علاوه بر فولاد، مس، سنگ‌آهن، سنگ‌های تزئینی و نما، کاشی و سرامیک و سیمان هم مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است.

صادرات ۱۳.۵ میلیون تنی سیمان


سرقینی ضمن یادآوری صادرات سیمان ایران به کشورهای مختلف در سال‌های گذشته، اضافه کرد: سال‌های ۹۳ و ۹۴ بالاترین رقم صادرات این بخش حدود ۱۹ میلیون تن تحقق یافت و پارسال نیز رقم ۱۳.۵ میلیون تن ثبت شد.

وی گفت: امروز ظرفیت تولید این بخش به ۸۸ میلیون تن رسیده و حدود هشت تا ۱۰ میلیون تن هم در دست اجرا است و اعتقاد دارم دیگر نیازی به توسعه این بخش وجود ندارد و باید به کیفیت، تنوع، کاربری جدید و روکش‌های بتنی در جاده‌ها توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

این مقام مسئول یادآور شد: ظرفیت ایجاد شده در بخش سیمان با اندیشه دستیابی به رشد ۲ رقمی بود و اکنون پیش‌بینی رشد بخش مسکن را داریم و بنابراین حداقل بازار مصرف داخلی سیمان به رقم ۶۰ میلیون تن خواهد رسید.

صادرات 9 میلیارد دلاری بخش معدن در سال گذشته


بر اساس این گزارش، خداداد غریب‌پور رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: پارسال افزون بر ۹ میلیارد دلار از مجموع حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی بود که این رقم قابل توجهی است که افزون بر ۲۰ درصد صادرات کشور را شامل می‌شود.

وی  اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ هزار نفر به شکل مستقیم در بخش معدن و صنایع معدنی مشغول هستند که این مساله بیانگر ضرورت توجه به این بخش است.

رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: قطعاً ایمیدرو مانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش معدن نخواهد بود و بنا به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، ما موظفیم که زمینه فعالیت را برای بخش خصوصی فراهم کنیم. به دنبال فراهم کردن شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش معدن هستیم.

معاون وزیر صنعت سرمایه گذاری بر روی مواد معدنی و بخش معدن را مقرون به‌صرفه و دارای ارزش افزوده بسیار بالا دانست و ادامه داد: بخش معدن در دنیا ارقام قابل توجهی دارد و درآمد حوزه محصولات معدنی در حدود هشت هزار میلیارد دلار است.

 پیش‌بینی تولید ۲۷ میلیون تن فولاد در سال جاری


همچنین بهرام سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور از پیش بینی تولید ۲۷ میلیون تن فولاد در کشور طی سالجاری خبر داد و گفت: با توجه به برنامه ریزی هایی که شرکت های تولید کننده فولاد برای سال جاری انجام داده اند، میزان تولید فولاد در کشور نسبت به سال گذشته با افزایش ۲ میلیون تنی روبرو خواهد بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با تاکید بر اینکه وقتی در صنعت فولاد سرمایه‌گذاری کردیم و تولیدکننده هستیم، نباید اجازه دهیم اشتغال آن برای دیگر کشورها باشد و محصول وارداتی جای محصول داخلی را بگیرد، اضافه کرد: باید هر سال افزایش تولید را محقق سازیم تا هر چه بیشتر از میزان واردات کاسته شود.

خودکفایی قابل قبول در صنعت فولاد


بر اساس این گزارش، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هنوز امکان توسعه در صنعت فولاد وجود دارد، افزود: با توجه به سرمایه گذاری عظیمی که در این بخش طی چند سال اخیر صورت گرفته، به زودی توازن مناسبی در زنجیره تولید این محصول در کشور شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت فولاد در کشور به یک مزیت تولیدی تبدیل شده است، تصریح کرد:  مازاد تولید باید صادر شود و در همین راستا، فولاد از جمله صنایعی است که ارزآوری آن برای ما اهمیت بالایی دارد و در نتیجه، روی آن سرمایه گذاری کرده ایم و به خودکفایی قابل قبولی در صنعت فولاد دست یافته ایم.

رتبه دهم ایران در تولید فولاد جهان


پیشتر نیز سیدرسول خلیفه‌سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه رتبه ایران در تولید فولاد در جهان دهم است، گفته بود: در سال ۸۷ رتبه ۲۳ را داشتیم اما با پشت سر قرار دادن کشورهای دیگر اکنون به رتبه ۱۰ جهان رسیده ایم.

وی با بیان اینکه ایران فرایند ۸ گانه تولید را در فولاد دارد، خاطرنشان کرد: اکتشاف سنگ آهن، استخراج، تبدیل به کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی از جمله مراحل این فرایند هستند. این در حالی است که در افق ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خواهیم رسید.

پیش بینی تولید بیش از یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال جاری  


بر اساس این گزارش، معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید حداقل یک میلیون و ۲۲۰ هزار خودروی سبک و سنگین در سال ۹۸ خبر داد. فرشاد مقیمی در خصوص برنامه تولید خودرو در سال ۹۸ با اعلام این خبر گفت: سهم هر کدام از دو خودرو ساز بزرگ در مجموع حداقل یک میلیون و ۱۰۰ خودرو است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: طبق این برنامه ریزی تا پایان امسال حداقل ۲۰ هزار تولید خودروی سنگین خواهیم داشت. دیگر خودروسازان نیز حداقل ۱۰۰ هزار خودروی سواری تولید خواهند کرد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی