تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۰۸ تير ۱۴۰۳
این خبر به‌روزرسانی می‌شود؛

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

فرآیند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از صبح امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ آغاز شد و طی آن مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی سرنوشت مهمی را برای کشور رقم خواهند زد.

گزارش لحظه به لحظه از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

اقتصاد۲۴- فرآیند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز (جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳) با ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج کشور آغاز شد.

انتخابات زود هنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری - به دلیل شهادت ابراهیم رئیسی در سومین سال ریاست جمهوری به دلیل سانحه بالگرد در حین خدمت - از ساعت ۸ صبح جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و خارج کشور برای رای به کاندیدا‌های تایید شده این دوره؛ محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مصطفی پور محمدی و مسعود پزشکیان آغاز شد.

برای رای دادن، به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی نیاز است. در این دوره از انتخابات، درج مهر بر شناسنامه حذف شده است.

کلیه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آن‌ها «۱۸» سال تمام باشد یعنی «متولدین روز ۸ تیرماه ۱۳۸۵ و قبل از آن» می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه و یا کارت ملی خود در انتخابات شرکت کنند. رای دهندگان خارج از کشور می‌توانند با ارائه گذرنامه معتبر رای دهند. به منظور تسریع در احراز هویت رای دهندگان، ارائه کارت ملی برای دارندگان شناسنامه‌های قدیمی، الزامی است.

احمد وحیدی وزیر کشور با دستور آغاز فرآیند رای‌گیری و با دعوت از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای از ابتدای روز گفت: خاطرنشان کرد: انتخابات مظهر مردم سالاری، عزت، شوکت و اقتدار است و نشان رشد و بالندگی ملت ایران است و مساله بسیار حساس و مهم است. انتخابات در کمال سلامت و امنیت برگزار می‌شود.

برای ۴۶ هزار و ۸۹۴ نفر از نمایندگان نامزد‌ها برای حضور در شعب اخذ رأی در این دوره از انتخابات کارت صادر شده است.

حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی در اولین ساعات آغاز رأی‌گیری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری «چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری»، با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه‌ی امام خمینی (رحمه‌الله)، رأی خود را به صندوق انداختند.

ایشان در بیاناتی تاکید کردند: توصیه می‌کنیم مردم عزیز ما رای دادن و و شرکت کنند. حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند.

بیش از ۲۰۰ خبرنگار رسانه‌های داخلی و خارجی، از جمله خبرنگاران رسانه‌های آمریکا، چین، روسیه، آلمان، اسپانیا، انگلیس، افغانستان، اتریش، ترکیه، کویت، هلند، امارات، ایتالیا، عراق، یمن، ژاپن، فرانسه، فیلیپین، لبنان، قطر، عمان، استرالیا، سوئد، دانمارک، هند، کره جنوبی و ... این برنامه را پوشش دادند.

تکذیب اعلام نتایج صندوق های خارج از کشور

مسئول برگزاری انتخابات خارج از کشور اخبار منتشر شده مبنی بر شمارش آرای صندوق‌های خارج از کشور را تکذیب کرد.

محمودی، مسئول برگزاری انتخابات خارج از کشور گفت: تاکنون رای گیری در هیچ یک از شعب اخذ رای در خارج از کشور به پایان نرسیده است و ایرانیان مقیم کماکان در حال مشارکت در انتخابات هستند.

وی افزود: اخبار منتشر شده از نتایج برخی شعب خارج از کشور صحت نداشته و در این کشور‌ها کماکان چندین ساعت به پایان رای گیری زمان باقی است.

محمودی گفت: به محض پایان رای گیری در هر شعبه خارج از کشور نتایج به ستاد انتخابات خارج از کشور و متعاقبا به وزارت کشور اعلام خواهد شد.

رأی دادن سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری

سیدمحمد خاتمی رای خود را در صندوق انداخت

سیدمحمد خاتمی در حسینیه جماران رأی خود را در صندوق انتخابات انداخت.

تصاویری از لحظه رأی دادن قالیباف و پورمحمدی

مصطفی پورومحمدی و محمدباقر قالیباف رأی خود را به صندوق انداختند.

رأی دادن مصطفی پورمحمدی در انتخابات ریاست جمهوری

مصطفی پورمحمدی که یکی از چهار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم است، با حضور در حسینیه ارشاد رأی خود را به صندوق انداخت.

رأی دادن محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری

همچنین، محمدباقر قالیباف یکی دیگر از کاندیدا‌ها هم رأی خود را به صندوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی انداخت.

مدارک لازم برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری

ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که اصل کارت ملی یا شناسنامه برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری، الزامی است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، متن این اطلاعیه، به این شرح است:

به اطلاع کلیه هم میهنان گرامی و اعضای شعب اخذ رأی می‌رساند؛ اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری فقط با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر می‌باشد و هیچ مدرک دیگری قابل قبول نیست.

یادآور می‌گردد، به منظور تسریع در احراز هویت رأی دهندگان، ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه‌های قدیمی، الزامی است.

اعلام فهرست اسامی و شناسه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری

ستاد انتخابات کشور فهرست اسامی و شناسه نامزد‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرد.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۳ تاکید کرد: اطلاعیه‌هایی که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می‌باشد.

بنابر روایت مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، متن اطلاعیه که منتشر شد، به این شرح است:

بسمه تعالی

به آگاهی اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای سراسر کشور می‌رساند، حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته باشند و در تمام طول مدت اخذ رأی آن را روشن نگهدارند تا دستور العمل‌های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد، مورد عمل قرار دهند.

اطلاعیه‌هایی که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می‌باشد.

اطلاعیه شماره ۱۴

متن اطلاعیه شمار ۱۴ که منتشر شد بدین شرح است:

بسمه تعالی

پیرو اطلاعیه‌های شماره «۷» و «۸» ستاد انتخابات کشور به آگاهی کلیه هموطنان گرامی می‌رساند، فهرست اسامی و شناسه نامزد‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر می‌باشد.

آقای مسعود پزشکیان- فرزند محمد علی- شناسه نامزد ۲۲

آقای مصطفی پورمحمدی- فرزند حسین- شناسه نامزد ۳۳

آقای سعید جلیلی- فرزند محمدحسن- شناسه نامزد۴۴

آقای محمدباقر قالیباف- فرزند حسین- شناسه نامزد ۷۷

نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری کجا رأی دادند؟

کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری رأی خود را به صندوق انداختند.

زنگ آغاز انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم صبح امروز توسط وزیر کشور به صدا درآمد و تا به الآن ۴ کاندیدای انتخابات رأی خود را به صندوق آرا انداختند.

ابتدا، محمدباقر قالیباف، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به منظور رأی دادن، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ شرکت کرد.

مصطفی پورمحمدی، نیز با حضور در حسینیه ارشاد رأی خود را به صندوق انداخت.

همچنین سعید جلیلی هم با حضور در مسجد امام حسن مجتبی (ع) در محله مشیریه تهران، در انتخابات شرکت کرد.

مسعود پزشکیان، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، با حضور در بیمارستان فیروزآبادی، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ شرکت کرد.

توصیه سیدحسن خمینی به مردم در روز انتخابات

یادگار امام با بیان اینکه امیدواریم مشارکت خوب باشد، افزود: طبق نظرسنجی‌ها ان شاءالله مشارکت خوبی رقم می‌خورد و امیدوارم بهتر هم شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی بعد از انداختن رأی خود در صندوق سیار مستقر در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: امروز را به همه تبریک می‌گویم و از اصحاب رسانه هم تشکر می‌کنم که امروز در حسینیه جماران حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه انتخابات یکی از مظاهر بزرگ مردم سالاری است گفت: ما برای عبور از بحران‌ها، بعد از خداوند هیچ نقطه اتکایی جز مردم نداریم.

سیدحسن خمینی بیان کرد: همه نسبت به سرنوشت خود حساس باشند و واقعا انتخابات را جدی بگیرند. مشارکت بالا برای انتخابات یک رئیس جمهور و رای بالا برای حل مشکلات کشور بسیار مهم است.

وی افزود: ان شاءالله بتوانیم در این مسیر گام برداشته و همه بتوانند آنچه مرضی خداوند است، را انجام دهند و ان شاءالله نتایج خوبی برای مردم داشته باشد.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه امیدواریم مشارکت خوب باشد، افزود: طبق نظرسنجی‌ها ان شاءالله مشارکت خوبی رقم می‌خورد و امیدوارم بهتر هم شود.

وی در توصیه‌ای به رئیس جمهور منتخب گفت: به درد مردم برسد.

اطلاعیه جدید از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

سخنگوی شورای نگهبان و سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر دادند.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان  اظهار کرد: از ساعت ۸ صبح فرایند رأی گیری آغاز شده است و به فضل خدا با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

وی افزود: دستگاه‌ها همه متصل هستند و احراز هویت‌ها به صورت برخط انجام می‌شود و برابر هماهنگی‌هایی که با عوامل اجرایی شده است با هیچ نگرانی و مشکلی مواجه نیستیم. همچنین همکاران ما در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات حضور دارند و به لحظه گزارشات واصله را پیگیری می‌کنند و مردم نیز می‌توانند از طریق سامانه‌های مردم ناظر موضوعات را به ما منتقل کنند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: همچنین نمایندگان محترم کاندیدا‌ها در ستاد مرکزی انتخابات حضور دارند و من در جلسه با آن‌ها به آن‌ها اعلام کردم که اگر نکته و نگرانی دارند با ما در میان بگذارند. با توجه به اینکه این افراد در ستاد مستقر هستند، هر نکته‌ای که داشته باشند می‌توانند از نزدیک از طریق همکاران ما موضوعات را پیگیری کنند.

طحان نظیف عنوان کرد: به لطف خدا با هیچ مشکلی مواجه نیستیم و شاهد حضور مردم پای صندوق‌های اخذ رای هستیم تا ان شاءالله سرنوشت ۴ ساله خود را تعیین کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: متولد ۸ تیر ۸۵ به قبل می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: از ۸ صبح فرآیند انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است و پیرو اطلاعیه ۷ و ۸ وزارت کشور، اسامی و شماره کاندیدا‌های انتخابات ریاست به ترتیب حروف الفبا در سراسر کشور توزیع شده است.

وی افزود: طبق اطلاعیه ۱۹ افراد می‌توانند با شناسنامه و کارت ملی در انتخابات شرکت کنند و کسانی که شناسنامه قدیمی با همراه داشتن کد ملی به شعب اخذ رای مراجعه کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: طبق اطلاعیه ۱۶ نیز بر اساس ماده ۱۰ هرگونه تصویر برداری از آرای انتخابات ممنوع است. همچنین طبق اطلاعیه ۱۷ به آگاهی نمایندگان نامزد‌ها در شعب اخذ رای می‌رسانیم حق تبلیغ و له برای هیچ کدام از نامزد‌ها وجود ندارند و اگر مشاهده شود از شعب اخذ اخراج می‌شوند.

اسلامی تصریح کرد: ۵۸ هزار ۴۰ شعب در سراسر کشور مشغول اخذ رای از هموطنان عزیز هستند و متولد ۸ تیر ۸۵ به قبل می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

وی تاکید کرد: شعب خارج از کشور با توجه به زمان بندی هر منطقه شروع شده است و هیچ شعبه در خارج از کشور هنوز به اتمام نرسیده است و أخذ رای گیری ادامه دارد.

بازتاب انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های خارجی

همزمان با برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، رسانه‌های جهان امروز (جمعه) به پوشش اخبار این رویداد مهم پرداختند.

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در سانحه هوایی، از «آغاز فرایند رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید» خبر داد.

رویترز همچنین به نقل از اظهارات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب گزارش داد که «دوام، قوام، عزت و آبروی جمهوری اسلامی وابسته به حضور مردم است. مشارکت بالای مردم یک ضرورت قطعی است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس اخبار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش و گزارش داد که این رای‌گیری در حالی برگزار می‌شود که تنش‌های گسترده‌ای، خاورمیانه را بر سر جنگ در نوار غزه فرا گرفته است.

این خبرگزاری آمریکایی خاطرنشان کرد که «بیش از ۶۱ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سال واجد شرایط رای دادن هستند که حدود ۱۸ میلیون نفر از آن‌ها بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن دارند. قانون ایران ایجاب می‌کند که فرد پیروز انتخابات، بیش از ۵۰ درصد کل آرا را به دست آورد.»

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز امروز جمعه از «آغاز فرایند رای‌گیری در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران» خبر داد.

این رسانه با اشاره به حضور مردم در پای صندوق‌های رای در تهران و دیگر شهر‌های ایران، گزارش داد که «چهار نامزد از جمله محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مسعود پزشکیان و مصطفی پورمحمدی پس از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در سانحه بالگرد، برای ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند.»

خبرگزاری فرانسه از جمله رسانه‌های غربی بود که درگزارشی از آغاز اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشت: شعب اخذ رای در ایران برای انتخابات ریاست جمهوری باز شد.

این رسانه با اشاره به نامزد‌های این دوره انتخابات خاطرنشان کرد که امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی از حضور در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری انصراف دادند.

خبرگزاری فرانسه افزود: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران اندکی پس از آغاز رای‌گیری، رای خود را به صندوق انداخت و از مردم ایران خواست تا رای دهند.

تارنمای شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا با بازتاب خبر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و معرفی نامزد‌های این دوره از انتخابات گزارش داد که «نتیجه انتخابات زودهنگام ایران پس از فوت غیرمنتظره ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیشین در سقوط بالگرد، می‌تواند پیامد‌هایی فراتر از مرز‌های این کشور داشته باشد.»

روزنامه گاردین نیز به نوبه خود، خبر برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش داد و نوشت: بیش از ۶۱ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سال فرصت دارند که به رئیس جمهور جدید رای دهند. این روزنامه بریتانیایی ضمن معرفی کاندیدای این دوره از انتخابات ایران، «تنش‌های منطقه‌ای بالا» در پی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه را یادآور شد.

تارنمای «یورونیوز» در گزارشی با بیان اینکه «ایرانی‌ها رای‌دهی برای جایگزینی رئیس‌جمهور جان باخته در حادثه سقوط بالگرد را آغاز کردند»، به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی و توصیه‌های ایشان به ملت ایران برای شرکت در انتخابات اشاره و اعلام کرد که آیت الله خامنه‌ای یکی از اولین آرای انتخابات را به صندوق انداخت.

اطلاعیه‌های وزارت کشور درباره انتخابات ریاست جمهوری

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۷ اعلام کرد: نمایندگان نامزد‌ها در شعب اخذ رای حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از نامزد‌ها و یا دخالت درکار هیات‌های اخذ رای، بازرسان و ناظران شورای نگهبان را ندارند.

ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره ۱۶ تاکید کرد: تصویر برداری از آراِء و انتشار آن ممنوع است.

بنابر روایت مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، متن اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور به این شرح منتشر شد:

بسمه تعالی

به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی، مجریان و اعضای محترم شعب اخذ رأی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری می‌رساند، بر اساس ماده «۱۰» قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر مخفی بودن آراء رأی دهندگان، تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع می‌باشد.

اطلاعیه شماره ۱۷

ستاد انتخابات کشو در اطلاعیه شماره ۱۷ تاکید کرد: نمایندگان نامزد‌ها در شعب اخذ رای حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از نامزد‌ها و یا دخالت درکار هیات‌های اخذ رای، بازرسان و ناظران شورای نگهبان را ندارند.

متن این اطلاعیه بدین شرح است:

بسمه تعالی

به استناد تبصره «۵» قانون حضور نمایندگان نامزد‌های ریاست جمهوری در شعب اخذ رأی، به آگاهی نمایندگان محترم نامزد‌ها در شعب اخذ رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری می‌رساند، نمایندگان نامزد‌ها در شعب اخذ رای حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از نامزد‌ها و یا دخالت در کار هیات‌های اخذ رای، بازرسان و ناظران شورای نگهبان ندارند و در صورت تخلف از حوزه اخذ رای اخراج می‌گردند.

اطلاعیه شماره ۱۸

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۸ خطاب به جوانان اعلام کرد: کلیه متولدین روز هشتم تیرماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با حضور در شعب اخذ رای سراسر کشور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت نمایند.

متن اطلاعیه شماره ۱۸ ستاد انتخابات بدین شرح است:

بسمه تعالی

به اطلاع کلیه جوانان برومند ایران اسلامی می‌رساند، سن انتخاب کنندگان در انتخابات جاری ۱۸ سال تمام می‌باشد. ولذا کلیه متولدین روز «۸» تیرماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با حضور در شعب اخذ رای سراسر کشور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت نمایند.

یادآور می‌گردد، همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی برای رای دهندگان الزامی است.

اطلاعیه شماره ۱۹

ستاد انتخابات کشور اطلاعیه شماره ۱۹ را خطاب به آن دسته از هموطنان که ازنعمت سواد خواندن و نوشتن محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رای خود نیستند، منتشر کرد.

متن این اطلاعیه را در ادامه می‌خوانید.

بسمه تعالی

به اطلاع آن دسته از هموطنان عزیزی که ازنعمت سواد خواندن و نوشتن محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌رساند، برای شرکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و ثبت رای می‌توانند به همراه شخصی با سواد از افراد خانواده و یا فردی مورد اعتماد، به یکی از شعب اخذ رای مراجعه و پس از انتخاب نامزد مورد نظر با کمک وی نام و نام خانوادگی و شناسه نامزد را در برگ رای بنویسند و سپس آن را شخصاً به صندوق رای بیندازند.

کروبی در انتخابات شرکت می‌کند، موسوی و رهنورد نه

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

محمدتقی فرزند مهدی کروبی نوشت: دقایقى پیش با پدر صحبت کردم. منتظر صندوق رأى در حصر هستند. گفتند:

‌از مردم عزیزمان مى خواهم به دکتر پزشکیان اعتماد کنند. مى‌دانم در صورت پیروزى راه سختى در پیش دارد، اما یقین دارم در مبارزه با فقر، فساد و تبعیض جدّى ست. از فرداى پیروزى من هم متعهدام مطالبات به حقّ مردم را پیگیر شوم.

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در انتخابات شرکت نکردند

زهرا و نرگس موسوی، فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، اعلام کردند که والدینشان در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

زهرا و نرگس موسوی در حساب کاربری شان در اینستاگرام نوشتند: «برای اطلاع دوستان، ماموران امروز برای آوردن صندوق به حصر اختر سوال کرده‌اند. والدین گفتند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. رای نمی‌دهیم.»

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

 

زمان رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲ ساعت تمدید شد

به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، سخنگوی ستاد انتخابات کشور لحظاتی قبل با حضور در جمع خبرنگاران و قرائت اطلاعیه شماره ۲۳ اعلام کرد: بنا به دستور وزیر کشور زمان اخذ رای تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

محسن اسلامی گفت: با تشکر از حضور مردم شریف ایران اسلامی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و با توجه به گزارش‌های دریافتی از شهرستان‌های سراسر کشور مبنی بر درخواست تمدید مدت زمان اخذ رای و نظر به موافقت وزیر محترم کشور، انتخابات به مدت دوساعت تمدید می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان: دور دوم انتخابات ۱۵تیر برگزار می‌شود

محسن اسلامی اعلام کرد: چنانچه در مرحله اول برای هیچ یک از نامزد‌ها رای اکثریت مطلق حاصل نگردید انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد.

وی افزود:در انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهور با اکثریت مطلق ارا انتخاب می‌شود بدین معناست که با اکثریت کلیه ارا یعنی آرای صحیح و باطل انتخاب می‌شود.

به گفته وی، اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ تاریخ رای گیری در دوم انتخابات خواهد بود.

اسلامی بیان کرد: متولدین ۱۳۸۵/۴/۱۵ به قبل هستند نیز می‌توانند در دور دوم انتخابات شرکت کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعت ۲۲ تمدید شد

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: با توجه به استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور زمان اخذ رای در تمام شعب تا ساعت ۲۲ تمدید می‌شود.

شورای نگهبان: پس از پایان رأی‌گیری، شمارش آراء شروع می‌شود

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، هادی طحان نظیف عصر جمعه - ۸ تیر- در جریان بازدید از روند دریافت رای در حسینیه ارشاد تهران، در جمع خبرنگاران گفت: فرایند رای‌گیری از ۸ صبح شروع شده و طبق زمان‌بندی بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: همکاران ما در ستاد مرکزی وزارت کشور از طریق سامانه «مردم ناظر» با همه مردم ایران مرتبط هستند؛ نمایندگان نامزد‌ها هم در این ستاد حضور دارند تا اگر نکته‌ای وجود دارد بی‌واسطه آن را منتقل کنند.

طحان نظیف بیان کرد: سامانه مردم ناظر طراحی شده است تا مردم در هر نقطه‌ای که هستند نکات خود را به دست‌اندرکاران انتخابات منتقل کنند.

وی از مردم درخواست کرد تا رای‌گیری را به ساعات پایانی موکول نکنند تا فرایند انتخابات به صورت روان طی شود.

شمارش آرا پس از پایان رای‌گیری

طحان نظیف درباره فرایند اعلام نتایج هم گفت: آغاز شمارش آرا با پایان انتخابات خواهد بود و آن را وزارت کشور انجام خواهد داد فعلاً با تشکیل صفوف به هم پیوسته مردم در حال رای‌گیری هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ابزار‌های شورای نگهبان برای برخورد با تخلف عنوان کرد: تاکنون مشکل خاصی مواجه نبودیم، اما پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

وی درباره دور دوم انتخابات هم گفت: این موضوع پس از پایان انتخابات مشخص می‌شود، اما پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه هم طبق قانون انجام شده است. اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، روز جمعه هفته بعد - ۱۵ تیر- برگزار می‌شود، پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه هم طبق قانون انجام شده است جای نگرانی نیست.

انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۴ تمدید شد

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشره به اطلاعیه شماره ۲۵ ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد: با موافقت وزیر کشور، انتخابات تا ساعت ۱۲ تمدید شد.

پایان رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری

بر اساس اعلام سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور فرآیند اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و از این ساعت به بعد تنها از کسانی که در محل اخذ رای حضور دارند رای گیری صورت می‌گیرد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

فیلم/ برنامه پزشکیان در روز رای گیری چه بود؟

عکس/ مقایسه درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ به تفکیک استان

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

شهاب حسینی در ۵۰ سالگی برای سومین بار پدر شد

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ چراغ سبز قالیباف به مسعود پزشکیان

اولین چراغ سبز دولت به رجیستر آیفون/ بهانه گرانی به دست بازار موبایل افتاد/ آیفون گران تر می‌شود؟

عکس/ رئیس اسبق صدا و سیما: ای کاش عبرت بگیریند‌

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شریعتی، نماینده حامی جلیلی: آذری جهرمی به طالبان توهین می‌کند

اعلام حمایت حزب مؤتلفه از جلیلی

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳

فیلم / نماینده جلیلی: دختران بی حجاب را تنبیه ملایم می‌کنیم، مثل زندان!

آغاز مذاکره پرسپولیس با آقای گل

اختلافات شخصی دلیل قتل ۵ جوان در استان غربی

۳ سوال چالشی و روشن کرباسچی از سعید جلیلی درباره گشت ارشاد، اینترنت و برجام

فیلم / مخالفت پزشکیان با گرانی بنزین در تلویزیون

عکس/مطالبه یک جوان از مسعود پزشکیان درباره انتخاب پوشش به روایت فاضلی

عکس / دیدار طیب‌نیا با پزشکیان

انفجار در ازمیر ترکیه؛ ۴ نفر کشته و بیش از ۲۰ تَن زخمی شدند

عکس/واکنش آذر منصوری به ادعا‌ها درباره تشکیل دولت سوم روحانی

پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳

هجوم مردم برای خرید ربع‌سکه/ جزییات

عکس/یک دروغ دیگر فضای مجازی؛ طرحی که پزشکیان امضا کرده بود مربوط به مقابله با فساد اداری است، نه گشت ارشاد!

اوسمار به خاطر ۲۰۰ هزار دلار پرسپولیس را ترک کرد!

فروشگاه‌های زنجیره‌ای چه بر سر سوپرمارکت‌ها می‌آورند؟

جهش شوکه کننده قیمت خودرو در بازار+ جدول

فیلم/ رئیس جمهور شدن ‎جلیلی ترسناک است

عکس/ پوستر هوشمندانه پزشکیان برای قهرکنندگان با صندوق رأی

حمايت قاليباف از جليلى قانون شكنى است

مهلت ارسال آثار به جشنواره تا هفدهم تیرماه تمدید شد

شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی شد

دیدار طیب‌نیا با مسعود پزشکیان

عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شد

این خودرو برقی، رکورد سرعت شارژ را شکست + عکس

عکس/ظریف از ایرانیانی که رأی ندادند عذرخواهی کرد

فیلم/ داماد زاکانی باز هم حاشیه ساز شد!

شهاب حسینی در ۵۰ سالگی برای سومین بار پدر شد

پرسپولیس ۱۸۰ میلیارد تومان گران‌تر از استقلال!

تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شد

فیلم/صحبت های ذوالنور به نقل از سردار سلیمانی درباره جلیلی

قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها برگزار شد

منشأ دروغ‌سازی علیه پزشکیان و قیمت بنزین+ عکس

عکس/تضمین ضمانت پزشکیان درباره گشت ارشاد توسط ظریف و آذری جهرمی

فیلم/ صحت انتخابات ریاست جمهوری تایید شد

عکس/صدا و سیما ملی یا صدا و سیمای جلیلی؟

متال‌باز‌های محجبه

حامیان جلیلی با حامیان قالیباف چه کردند؟

عکس/واکنش آذری جهرمی به اظهارات طرفدار جلیلی: دختران ایران را فاحشه نخوانید

عکس/"مجموعه‌های نظرسنجی" در تخمینِ میزانِ مشارکت چه قدر خطا داشتند؟!

فیلم/ آمار عجیب از سن رای دهندگان در انتخابات تهران

خرید ۳۰ میلیاردی استقلال کیست؟

عکس‌های جوانی پزشکیان در کنار هاشمی و خاتمی

پشت صحنه سیاسی واردات گاز عراق از ایران

زمان تعویض آب رادیاتور چه وقت است؟

ثبت بیشترین تورم بهاری در ۱۴۰۳ + نمودار

شکایت رسمی بیژن زنگنه از سعید جلیلی+ عکس

عکس / تضمین پزشکیان برای ایستادگی در برابر گشت ارشاد و فیلترینگ

عکس/واکنش بورسی‌ها به رئیس جمهور شدن سعید جلیلی