تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۱ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

چهره پشت پرده تفکر اقتصادی خطرناک سعید جلیلی کیست؟/ تئوری پرداز «تحریم، نعمت است» در ستاد‌های جلیلی چه می‌کند؟

از جمله نظریات مسعود درخشان حمایت شدید او از ایده بانکداری اسلامی است. او از سیستم بانکداری کشور اینظور انتقاد کرده بود: «تاکنون هیچ یک از رؤسای بانک مرکزی، حذف عملیات ربوی از بانکداری را در اولویت کاری خود قرار نداده‌اند.» او مخالف شکل‌گیری هر نوع بانک خصوصی است و در جایی تاکید می‌کند که ربوی بودن، ذات بانک خصوصی است و حتی با نظارت و شفافیت در امور این بانک‌ها نیز نمی‌توان از ربوی بودن آن جلوگیری کرد. او طرفدار ادغام بانک‌های خصوصی شده بود.

چهره پشت پرده تفکر اقتصادی خطرناک سعید جلیلی کیست؟

اقتصاد۲۴- انتخابات در حالی به دور دوم رفته است که حالا به نظر می‌رسد یک دوقطبی تمام و کمال در حال شکل گرفتن است. دو قطبی که یک سوی آن حالا سعید جلیلی است با نگرش اقتصادی ضدتوسعه و مخالف هر نوع ارتباط با جهان و در مقابل مسعود پزشکیان معتقد به مذاکره و اقتصادی که دستکم در آن بازار‌های پولی و مالی آرامش داشته باشند. اما برای درک بهتر تفکر اقتصادی سعید جلیلی باید دید تفکر اقتصادی او چیست؟ استاد اقتصادش کیست و چه باور‌هایی دارد؟

یکی از اصلی‌ترین نام ها، اما در این میان مسعود درخشان است. استاد کهنسال اقتصاد که به روایت پایگاه جبهه پایداری «درخشان، رزاقی و زریباف، برنامه‌های اقتصادی جلیلی را تبیین کردند».

اما مسعود درخشان را باید یکی از اصلی‌ترین تئوریسین‌های تفکرات اقتصادی و شاید باعث و بانی نگاه بسته سعید جلیلی به سیاست خارجی در کشور دانست. مسعود درخشان استاد اقتصاد و رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق کسی است که به گفته خودش طرفدار سیاست‌های اقتصادی بر اساس اسلام است. او کسی بود که عنوان درسی معارف اسلامی و اقتصاد را به دانشگاه امام صادق وارد کرد.

مسعود درخشان، مرد پشت پرده تفکر اقتصادی جلیلی کیست؟

به گزارش اقتصاد۲۴، مسعود درخشانِ ۷۵ ساله، استاد تمام اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است. این استاد اقتصاد در سال ۱۳۲۸ در تهران متولد شده و در سال ۱۳۵۰ پس از دریافت مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه تهران با استفاده از بورسیه تحصیلی به انگلستان رفت تا کارشناسی ارشدش را در رشته اقتصادسنجی و دکتری اقتصاد ریاضی و بهینه‌سازی از دانشگاه‌های آکسفورد و لندن دریافت کند.

وی بعدتر و در بازگشت به ایران، از بنیانگذاران و موسسان دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) شد و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۱ نیز خودش ریاست آن را برعهده گرفت.

بررسی بخشی از سخنان مسعود درخشان در همایش‌ها و نشست‌ها در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ نیز چنان است که اگر به جای اسم گوینده نام سعید جلیلی را بخواهیم بگذاریم نیز هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد، چنان که گویی کسی که گوینده این جملات است یا باید سعید جلیلی باشد و یا احتمالا کسی که پشتوانه تفکرات اوست.

در همین حال نباید از یاد برد که سعید جلیلی از سال ۱۳۹۰ که دوران دوری وی از دولت احمدی نژاد آغاز شد تا سال ۱۴۰۰، برای حدود یک دهه نقش دولت سایه را برای دولت‌های مستقر در ایران بازی می‌کرد.

اصطلاح دولت سایه (Shadow Government) اگرچه در معنای منفی سیاسی و تئوری توطئه، برای توصیف گروهی صاحب نفوذ و پشت پرده استفاده می‌شود که یک "دولت مخفی" را تشکیل داده‌اند، اما امروزه به عنوان یک پدیده رایج در نظام سیاسی برخی کشور‌های جهان و جایگاهی برای مخالفان دولت، رسمیت پیدا کرده است. در واقع دولت سایه در اصطلاح سیاسی به هیئت دولت روی کار نیامده اطلاق می‌شود که با هدف در دست گرفتن کنترل دولت در واکنش به یک حادثه منتظر مانده است.


بیشتر بخوانید: سعید جلیلی نماد افراطی گری در سیاست خارجی ایران است/ ستاد جلیلی برای خارج کردن قالیباف از رقابت فعالیت می‌کرد


اما به مسعود درخشان باز گردیم. او در رزومه کاری‌اش مشاور سابق معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در دو دوره (دوره دکتر داودی و زاهدی‌وفا)، همچنین دبیر و رئیس کمیته علمی نخستین کنگره اندیشه‌های اقتصادی حضرت امام خمینی (ره)، برنده پانزدهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برای تألیف کتاب اقتصادسنجی در دو مجلد، برنده جایزه جهانی سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در نظریه‌پردازی اقتصاد اسلامی در سال ۱۳۹۴، یکی از پنج دانشمند برتر کشور در سال ۱۳۹۷ به گزینش بنیاد ملی نخبگان و دریافت جایزه بنیاد البرز و چهره ماندگار دانشگاه امام صادق (ع) به پاس ۳۷ سال خدمات علمی و پژوهشی و تربیت شاگردان فراوان و نظریه‌پردازی در اقتصاد اسلامی در ۱۳۹۷ را در کارنامه خود دارد.

نظرات تند و تیز مسعود درخشان درباره اقتصاد

مسعود درخشان در یکی از معدود مناظره‌هایی که انجام داد، در برابر دکتر موسی غنی نژاد نشست و برای بسیاری به چهره ای مشهور‌تر و برای برخی چهره ای آشنا تبدیل شد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، درخشان که در مناظره تلویزیونی در مقابل موسی غنی‌نژاد از طرفداران بازار آزاد و نظریات هایک در اقتصاد قرار گرفته بود و به عنوان مدافع اقتصاد اسلامی حاضر شد در بخشی از این مناظره گفت: «اقتصاد اسلامی به معنی مجموعه‌ای از احکام، فتاوی و روایت‌ها و احادیث اقتصادی اسلامی است که سازمان برنامه و بانک مرکزی باید براساس آن عمل کنند.» حتی در سال ۹۹ در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «میوه اقتصاد اسلامی سال هاست که رسیده، اما مصرف نمی‌شود. ما در حوزه اجرا ضعف داریم، ولی نظریات اقتصاد اسلامی آماده اجرا و عمل هستند.».
اما موسی غنی‌نژاد در مناظره تلوزیونی با مسعود درخشان گفته بود: «اقتصاد اسلامی اصلا وجود ندارد.»

مسعود درخشان

 یکی دیگر از اظهارات درخشان که از سوی خبرگزاری اصولگرای مهر انتشار یافته بود، انتساب فراماسونری به تحصیل‌کردگان دارالفنون بود. او در جایی از مصاحبه می‌گوید: «دارالفنون برخلاف نظر امیرکبیر منجر به تاسیس و بسط فراماسونری به صورت سازمان یافته بود. فارغ التحصیلان دارالفنون جذب لژ‌های فراماسونری شدند و در مناصب حکومتی مشغول شدند.» او اعتقاد داشت روشنفکران مشروطه از جمله میرزا ملکم خان و نیز سید حسن تقی زاده مهم‌ترین کسانی بودند که تقلید از غرب را تنها راه ترقی ما می‌دانستند.

البته مسعود درخشان هر چند مرد پشت پرده نظریات اقتصادی سعید جلیلی است، اما چندین بار به نفع جناح تندرو در ایران وارد میدان شده است. او در سال ۱۳۹۲ نه تنها به حمایت از سعید جلیلی نامزد انتخابات پرداخت، بلکه حتی در فیلم تبلیغاتی این کاندیدا نیز حاضر شد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، مسعود درخشان در این فیلم تبلیغاتی سعید جلیلی، درباره استقبال از تحریم‌های بیشتر گفت: «اگر همین فردا تحریم‌ها لغو شد آن وقت من می‌گویم که ما همه باید عزا بگیریم. از نظر من در تاریخ صد ساله کشور از آغاز تاریخ کشف نفت در کشور تا اکنون هیچ لطف الهی از ناحیه نفت بر مردم ایران نیامده، جز این تحریم اخیر.»

او بعد‌ها نیز به عنوان حامی و مشاور در کنار سعید جلیلی ماند و بعدتر نیز در جریان انتخابات سال ۱۴۰۰ بیانیه‌ای خطاب به وزیر علوم منتشر و اعلام کرد رساله دکتری محسن رضایی در زمینه پول و اعتبار بوده و او را صاحب‌نظری قوی و آگاه دانسته بود.

او همچنین از ابراهیم رئیسی نیز در انتخابات حمایت کرد. درخشان طی سخنانی از رئیسی این طور تمجید کرده بود: «آیت الله رئیسی فردی توانمند، آگاه و امانتدار است. اقدامات شجاعانه و بسیار خوب آقای رئیسی در قوه قضائیه از جمله دستگیری و محکومیت مفسدان اقتصادی و حتی نزدیکان رئیس جمهور و معاونانش بسیار خوب و امیدوار کننده بود».

از دیگر نظریات مسعود درخشان حمایت شدید او از ایده بانکداری اسلامی است. او از سیستم بانکداری کشور اینظور انتقاد کرده بود: «تاکنون هیچ یک از رؤسای بانک مرکزی، حذف عملیات ربوی از بانکداری را در اولویت کاری خود قرار نداده‌اند.» او مخالف شکل‌گیری هر نوع بانک خصوصی است و در جایی تاکید می کند که ربوی بودن ذات بانک خصوصی است و حتی با نظارت و شفافیت در امور این بانک‌ها نیز نمی‌توان از ربوی بودن آن جلوگیری کرد. او طرفدار ادغام بانک‌های خصوصی شده بود.

اظهارات عجیب درخشان درباره قیمت دلار

مسعود درخشان همچنین همه کسبه ایران را نیرو‌هایی معرفی کرد که به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند و گفته بود: «این مسخره‌بازی بود که خبرگزاری‌های خارجی به راه انداخته بودند که اگر دلار برسد به قیمت ۲۰۰۰ تومان، نظام واژگون می‌شود، ولی الان دلار به بیش از ۳۰۰۰ تومان رسید و بحمدالله نظام اسلامی پابرجا و محکم است.»

این اقتصاددان در همان سال درباره قیمت و وضعیت دلار گفته بود: «همه ما باید یک نامه تشکر به آقای اوباما بنویسیم و بگوییم که ما از شما به‎خاطر حماقتتان ممنونیم که این اقتصاد کشور ما را یک تکانی دادید. من به عنوان یک معلم کوچک اقتصاد یک احتمال می‎دهم که اگر دلار به ۴۰۰۰ یا ۵۰۰۰ تومان برسد و جریان اقتصاد کشور به همین وضع و با همه این مشکلات ادامه پیدا کند، بزرگترین زنگ خطر برای آمریکا خواهد بود و آمریکا به سرعت همه تحریم‎ها را برخواهد داشت.»

درخشان در سال ۱۳۹۰ زمانی که بحث ارز کالا‌های اساسی مطرح شده بود درباره واردات کالا‌ها نیز گفته بود: «از دید من همه کسانی که در مسیر واردات کالا‌های مصرفی سرمایه‌گذاری کرده و فعال هستند و همه کسبه و دست اندرکاران و کسانی که در توزیع این کالا‌ها فعالیت می‌کنند، همان نیرو‌هایی هستند که به اقتصاد ملی ضربات جبران ناپذیری وارد می‌کنند.»


بیشتر بخوانید: ماجراهای مسعود درخشان و تحصیل پسرش در اسرائیل/ کشتی به گِل نشسته اقتصاد کشور محصول تفکرات درخشان و شاگردانش در دولت سیزدهم


این استاد تمام اقتصاد البته درباره فرهنگ جهادی و مبارزات نیز در آن سال‌ها گفته بود: «مشکلات ما از زمانی شدید شد که این فرهنگ جهادی که به صورت مبارزه علیه تجاوز به نظام اسلامی ایجاد شد جای خودش را به نمایشگاه گل و گیاه داد و شروع کردند جدول‎های شکسته خیابان را رنگ کردند.»

حال کافی است یک بار دیگر به این جملات دقت کنیم و تنها نام گوینده این تئوری‌ها و نظرات را به جای مسعود درخشان، سعید جلیلی بگذاریم تا ببینیم شباهت میان تفکرات این دو، آن قدر جدی است که می‌توان مشابه این جملات را میان سخنرانی‌های سعید جلیلی نیز یافت.

درخشان

رد پای مسعود درخشان در دولت سیزدهم

البته فارغ از حمایت‌های درخشان از سعید جلیلی باید توجه داشت که او مسئولیت جدی در وضعیت اقتصادی دولت سیزدهم نیز دارد. او به نوعی مسئول وضعیت نا به سامان و جراحی اقتصادی رخ داده در دولت سیزدهم است.

کما اینکه به گزارش اقتصاد ۲۴؛ بسیاری از مدیران اقتصادی کنونی و سابق همچون داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه، حجت‌الله عبدالملکی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر فعلی شورای عالی مناطق آزاد، سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد، حسین قربانزاده رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی در دولت رئیسی از شاگردان مستقیم این استاد اقتصادی و دست‌پرورده اندیشه اقتصاد اسلامی تدریس شده در دانشگاه امام صادق که وی پایه گذار آن بوده، هستند.

از سوی دیگر نکته مهم این است که تعداد دیگری از مدیران همچون مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سید هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، همگی از دانشگاه امام صادق فارغ التحصیل شده اند که نقش پررنگ مسعود درخشان در دانشکده اقتصاد این دانشگاه را نمی‌توان نادیده گرفت.
همچنین میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و امور استخدامی کشور، نیز عنوان ریاست دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) را در کارنامه کاری خود دارد.

سعید جلیلی نیز در حالی اکنون به دور دوم انتخابات رسیده که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که او، تیم همراه وی و متفکران پشت پرده تئوری‌های وی به صورت مستقیم نه فقط منتظر رسیدن فرصت برای دست یافتن به قدرت بودند بلکه با بازو‌های اجرایی و توان خود نقش اخلالگری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی را بر عهده داشتند و از اصلی‌ترین حملاتی که سعید جلیلی به دولت روحانی همواره انجام می‌داد، موارد اقتصادی بود که حالا به نظر می‌رسد باید رد مسعود درخشان را به وضوح در این شرایط ارزیابی و رصد کرد.

در واقع با جستجوی نظرات اقتصادی سعید جلیلی که بیشتر مبتنی بر فشار روزافزون اقتصادی بر مردم، عدم ارتباط با جهان، تاکید بر اسلامی کردن اقتصاد و همچنین عدم مذاکره با جهان است؛ می‌توان دریافت که باید او را کاملا تحت تاثیر نظرات مسعود درخشان دانست، مردی که حتما در آینده از او بیشتر خواهیم شنید و باید به زودی بخش بزرگی از مسئولیت خود در قبال شرایط اقتصادی کشور را بپذیرد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
محمد
2
2
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳
هرچی میکشیم از این بانکها میکشیم
آمدید دارید از بانکها دفاع میکنید
سمت مردم باشید دنیا دو روزه
علی اکبر
1
2
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳
خدا به دادتون برسه که بخاطر پول هر حرف دروغی و هرکاری کثیفی رو انجام میدید
ناشناس
درسته فقط سایت ها حرف دروغ میگن ، مردم باید باهوش باشن چون بهترین انسان و پاکدست ،
رای فقط جلیلی
ناشناس
7
5
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳
⬅️ ما جمعه انتخاب می‌کنیم که جمعه‌ها رئیس‌جمهورمون مثل روحانی بره تله‌کابین‌سواری واسه عشق و حال یا مثل رئیسی بره توی روستاها و کوه و کمر واسه حل مشکلات مردم

#نه_به_دولت_سوم_روحانی
ناشناس
14
8
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳
بدبخت اونکه با ((وعده برهنگی آزاد است))شما بشما رای بده
حجاب بان ها باعث عذاب چشمهای هیز هستند
عذابتون مبارک
بیسواد اونکه نمی‌دونه «تحریم نعمت ایت»یعنی «تحریم، مارا ناچار به پیشرفت میکند»هست
بیسواد های وطن فروش
ناشناس
آفرین رای ما جلیلی
وجدان صادق
6
3
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
همه اینا رو نوشتید ولی با مناظره دیشب چهره نفاق و کذاب نمایان شد انگار بیدار شدیم ما به سعید جلیلی رای میدیم و دیگه فریب این مطالب بی پایه اساس رو نمی خوریم.
ناشناس
7
2
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
جناب دکتر پزشکیان برنده ی انتخابات خواهد بود ‌
با توزیع بسته های مرغ ، گوشت و حبوبات درب منازل روستائیان و قول های دروغین هرگز پیروز نخواهید شد. این خط و این نشان.
علی
3
3
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
چرا هرکس رییس جمهور میشه وقتی دورش تمام میشه مهره سوخته میشه شک نکنید اقای رییسی اگه زنده میوند اخر هم به سر نوشت احمدی نژاد وبقیه رییس جمهور ادچار میشد مهره سوخته
جواد
3
4
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
خدا لعنت کنه آدم دروغگو ، از همین چرت و پرتایی که شماها مینویسید معلومه توی دولت پزشکیان (روحانی۳) قراره یه مشت دروغگو بیان سرکار
جواد
3
5
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
اقتصادی ضد توسعه؟؟؟
مخالف هر نوع ارتباط با جهان؟؟
کی گفته این مشی و برنامه دکتر جلیلی هستش؟؟
چرا همیشه با جملات بازی میکنید و دروغ میگید
اینکه ما فکرمون فقط در قالب چند کشور غربی که به تعهداتشان عمل نمی‌کنند و مکر و حیله هاشون آشکاره معطوف نیست و میخواهیم با کشور های دیگر هم ب تعامل برسیم آیا این شد مخالف هر نوع ارتباط با جهان ؟؟؟
آیا فرصت دادن به کشور های همسایه و برقراری ارتباط با اون ها میشه اقتصاد ضد توسعه؟؟
آیا اینه واقعا ...
جای بسی تامل و تفکر ...
امیر ساسان
3
3
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
لعنت بر تفکر اصلاحات که دنبال غارت کردن ایران و تسلیم شدن آمریکا بعد امثال شما سایت های خبری که با پول های کلان خبرهای مزخرف علیه شخصیت ها انقلابی میزنی ننگ بر شما ،تفکر وطن فروش بهتر است یا تفکر انقلابی ایستادن جلو ظالم
زهرا
3
3
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
اینقدر به مردم دروغ نگید ...نه به دولت سوم روحانی
میثم
6
3
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
اونایی که به آقای جلیلی رای بدن دو دستی مملکت رو به بدبختی میکشن و این گناه کبیره هست و عقوبت دارد
ناشناس
4
3
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
عجیبه که حافظه مردم مملکت ما انقدر فراموشکاره،۳۲سال مملکت دست دست همین قماش اصلاح طلبا بوده،چیکار مردم که حالا طلبکارم هستن
نه برنامه این نه مدیریتی،آخرم میگن نذاشتن کار کنیم،خوب تو چه نمیتونی کتر کنی غلط میکنی دوباره میای
اگه نمیتونین و بلد نیسیتین برین کنار چارتا جوون انقلابی بیان درست کنن
رئیسی داشت خوب پیش میرفت که خدا نخواست،اما ان شالله صبح جمعه انتخاب میکنیم که ادامه ی راهش رو جلیلی بره جلو با توکل بخدا
خلیل
4
3
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
چقدر کار شما مایه دارها گیر سعید جمهور هست که هی دارین تخریبش میکنین اگه انتخابات رو هم ببرین تا پای جان می ایستیم و نمیزاریم مردم رو بیش از این چپاول کنین همه میدونن در دوران هاشمی و خاتمی و روحانی چقدر مردم فقیرتر شد و شما سرمایه تون کلفت و بزرگ شد
پشت سر جلیلی هستیم چون ایشان پشت سر رهبری هستن
وای به روزی که همه تون از ترس عدالت طو گنجه ها و چاهها و زیرزمینها مخفی بشین اون روز حتی آمریکا و انگلیس و حامیانتون شما رو ترد میکنن مثل شاهتون
ناشناس
4
3
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
جمعه با انتخاب درست و آگاهانه مردم ایران انتخابی کنیم که فکر مردم باشه و دلسوزانه برای مردم باشه مخصوصا در روستاهای کشور برای حل مشکلات مردم بره مثل شهید رئیسی عزیز و مردمی . رای من دکتر جلیلی مردمی
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
البته تحریم برای کاسبان تحریم نعمت بزرگیه،اما چوب اون رو مردم میخورن ،اونهایی که شرمنده خانواده میشن،اون خانم گردن کلفتی که می‌گفت مملکت مال حزب الهی هاست راست می‌گفت چرا که همین حزب الهی ها از نعمات تحریم بهره مند میشن و خوب میخورن و باقی مردم در رنج و عذاب و شرمنگی،شما ببین فرزندان چه کسانی سالی ۱۴ یا ۱۵ تا سفر خارجی میره، کیا کهنه بچشون از ترکیه میاد،سوآپ نفت کیارو گردن کلفت میکنه، باغ ازگل رو چه کسانی خوردن ،معلومه همین حضرات جبهه انقلاب ، چرا تحریم برای اینا نعمت نباشه
روح الله
0
0
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
چقدر علیه دکتر جلیلی صحبت میکنید بابا آدم عاقل به جلیلی رای میده نیازی نیست دنبال هیچی بری دلار 3 تومانی که به 30 تومان دردوره روحانی تبدیل شد یعنی 10 برابر کافیه
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
کاش جناب جلیلی از طرح وان و ماجرای کرسنت و قبول نکردن fatfو...بیشتر برای طرفدارانشون توضیح میدادم
بی‌نام
0
0
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
ماکه روستایی هستیم سال ۹۹خودرو فروختیم ۷۰تومن الان ۴۰۰ هم نمی‌توانیم بخریم
ایرج
0
0
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
خجالت بکشید، حیا کنید، از خدا بترسید اینهمه دروغ علیه جلیلی چرا؟. جلیلی مخالف ارتباط با جهان است؟ جلیلی افکار خطرناک دارد یا اکبر آخوندی باستی نشین حامی پزشکیان؟ یا حامیان دیگر پزشکیان مانند فریدون ها و جهانگیری ها؟ هر چه اختلاس گر و اشرافی نشینه دور پزشکیان جمع شدند. قبلاً فکر می کردم پزشکیان آدم شریفی است و اطرافیانش روباه مکار و گربه نره هستند اما از مناظره دوشنبه شب فهمیدم پزشکیان دروغ گوست. از جنس همین دروغ هایی که شما علیه جلیلی نوشتین پزشکیان هم از روی کاغذی که روباه مکار و گربه نره برایش نوشته بودند علیه جلیلی میخواند
علی
0
0
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
این دروغ ها رو روزنامه‌های طرفدار اقتصاد سرمایه داری می نویسن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ افشاگری احمدی‌نژاد درباره نقش جلیلی در قرارداد کرسنت

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ کانال وابسته به رائفی پور حمایت از جلیلی را تکذیب کرد

عکس/ دوئل پزشکیان و جلیلی در راند دوم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/خودنمایی محمدرضا گلزار با ست نارنجی اش در باشگاه

اینفوگرافی/موضع جلیلی و پزشکیان درباره مذاکرات و تحریم‌ها در مناظره اول

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

صدای علیرضا قربانی در تخت جمشید پیچید

اینفوگرافی/FATF (اف‌ای تی اف) چیست؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خبر مهم مرکز مبادله برای خریداران سکه

اینفوگرافی/در یکسال گذشته اجناس چقدر گران شدند؟

ایران در محدودیت اینترنت، رتبه پنجم جهان را کسب کرد؛ محدودتر از چین، بهتر از سودان و کنگو!

معرفی جنگنده جی‌اف-۱۷ تاندر پاکستان

جای پای دلار در کریدور ششم سفت شد

ایران در دو راهی ایده تنفس یا زندگی در قفس؛ ارزیابی کارشناسان از مناظره اول مسعود پزشکیان و سعید جلیلی!

فساد نفتی با اسم رمز محرمانه؛ زیان روزانه ۲۶ میلیون دلاری ایران برای ارزان‌فروشی و هزینه‌مبادله زیر تحریم

فیلم/ هواداران پزشکیان مقابل صدا و سیما

آیا تخریب دولتی پزشکیان کلید خورده است؟

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۳ تیر ۱۴۰۳

نگاه بازار طلا به مناظره دو نامزد ریاست جمهوری

مشتِ باز شده جلیلی و یک جهان کمک صداوسیما/ «تاکتیکِ احمدی نژادی» جلیلی مقابل لبخند‌های پزشکیان

فیلم/ افشاگری زنگنه در مورد همدستی جلیلی و زاکانی برای تخریبش در مجلس

هواداران کدام نامزد، تخریب‌گر هستند؟ + نمودار

سرنوشت بورس بعد از انتخابات به کجا می‌کشد؟

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۳ تیر ۱۴۰۳

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت طلا و سکه + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

خطر رژه جریان رادیکال انقلابی بیخ گوش ایران!/ بررسی رویکرد سعید جلیلی و ولی نعمتان او در جبهه پایداری از منظر اجتماعی و اقتصادی

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش بینی بورس امروز ۱۳ خرداد ۱۴۰۳

آماده باش دلار برای عصر شنبه بعد از انتخابات/ فرمانده اقتصادی ستاد پزشکیان اقتصاد دوران خاتمی را احیا می‌کند؟

پزشکیان: واردات خودرو را آزاد می‌کنم

آذری جهرمی: امشب، چون پوششی‌ها نبودند، آقای مجری زحمت آن‌ها را می‌کشید

آمار خلاف واقع سعید جلیلی درباره تورم در مناظره زنده

کنایه معنادار پزشکیان به جلیلی: کارشناس شما می‌گوید بین لندکروز و ۴۰۵ هیچ فرقی نیست

اعتراض سعید جلیلی به حدیث و آیه خواندن پزشکیان در مناظره

عکس/صداوسیما بی‌طرف باش!

صداوسیما به‌خاطر مناظره امشب متهم شد!

دفاع جلیلی از مهاجمان به سفارت عربستان

عکس/کنایه تند یک اقتصاددان به سعید جلیلی: دروغ ممنوع!

 بیانیه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم درباره اعزام طلاب برای جهاد تبیین: اخبار رسیده حاکیست اعزام‌ برای تبلیغ یک کاندیدا و تخریب کاندیدای دیگر است

سعید جلیلی: برنامه دارم که آمریکا را از تحریم کردن پشیمان کنم

پزشکیان خطاب به جلیلی: آدم‌های «حکومت در سایه» به سفارت انگلیس و سعودی حمله کردند

طعنه‌های سنگین پزشکیان به جلیلی و دولت سایه

گاف جنجالی سعید جلیلی در مناظره با پزشکیان

عکس/قابی از خنده‌های عصبی جلیلی در مناظره امشب

پزشکیان: جلیلی عدد و رقم بلد نیست

پزشکیان:‌ای مردم! در دوره خاتمی زندگیتان بهتر بود یا در دوره رئیسی؟

یک خبر جنجالی درباره رای ندادن قالیباف به جلیلی